Læseudvikling 1.-2. klasse
Lovstof
Målet er, at eleverne udvikler deres: Ordforråd, læsestrategier, hastighed og læsemængde, således at eleverne opnår sikkerhed i læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation.
Det betyder: De grundlæggende læsefærdigheder skal udvikles således, at eleverne bliver i stand til at benytte sikre og automatiserede afkodningsstrategier og forståelsesstrategier, samt at de kan kommunikere om disse.
Hovedvægten lægges på arbejdet med de elementære læse- og skrivefærdigheder i dansk. Læsning og skrivning betinger hinanden og skal derfor udvikles i et tæt samspil.
Handletiltag i Hedensted Kommune
For at lære at læse kræver det systematisk og direkte undervisning, og det er dansklærerens ansvar. Men det er alle læreres ansvar at give eleverne mulighed for at udvikle ordforråd, strategier og redskaber, som er relevante for de enkelte fag.
Elevernes læseudvikling ses i samspillet med skriveudviklingen, og det er derfor vigtigt at medtænke begge elementer i varierede og målrettede læringsforløb.
Eleverne kender fortællende og informerende teksters struktur og ved dermed, at tekster har forskellige formål og budskaber. Det er formålstjenligt at arbejde med ”før-”, ”under-” og ”efter-” læse- og skriveaktiviteter for at tydeliggøre dette.
Digitale tekster af passende sværhedsgrad introduceres. Samtidig introduceres læseteknologi, som integreres og anvendes undervejs i arbejdet med fagenes forskellige fagområder. Oplæsningsfunktionen på forskellige devices kan give støtte til såvel enkelte – som til alle elever. Forskellige devices bruges som redskab i læse- og skriveundervisningen, og i søgning på skærmsider, der introduceres på dette trin.
Obligatoriske Test
Obligatorisk evaluering 1. kl.:
Obligatorisk evaluering 2. kl.:
- DVO-nonordstest
- Skriftsproglig udvikling - Ordlæseprøve
- Nationale test
- LUS indskoling
Opmærksomhedspunkter
Eleven kan læse lydrette (f.eks.to, bus og sofa) og almindelige ikke-lydrette ord på to stavelser (f.eks. pige og komme).
Eleven kan formulere sammenhængende tekster på mindst 3 linjer i en kendt teksttype.
Eleven kan stave til lydrette (f.eks. ti, bil og kano) og almindelige ikke-lydrette ord (f.eks. siger, døren).