Læseudvikling 3.-6. klasse
Lovstof
Folkeskoleloven
Fællesmål Dansk
Målet er, at eleverne gennem undervisningen videreudvikler deres læsning i alle fag i forhold til ordforråd, læsestrategier, hastighed, øget læsemængde og forståelse. Det forventes, at eleverne bliver aktive og effektive læsere af alle typer tekster.
Det betyder: De grundlæggende læsefærdigheder skal fortsat udvikles, men efterhånden som eleverne læser flydende med god forståelse, bliver læsning et redskab, som eleverne anvender og udvikler i læreprocessen i alle skolens boglige fag. Derfor hører den fortsatte læseudvikling ikke kun til i danskfaget, men skal varetages i alle fag. Læsning og skrivning betinger fortsat hinanden og skal udvikles i et tæt samspil.
På mellemtrinnet er det især vigtigt, at elevernes læselyst stimuleres, så elevernes frivillige, selvstændige læsning bliver en vigtig del af deres hverdag.
Handletiltag i Hedensted Kommune
At blive en dygtig læser kræver systematisk og direkte undervisning, og det er derfor alle læreres ansvar at give eleverne mulighed for at udvikle det ordforråd og de læsestrategier og redskaber, som er relevante for netop deres fag (også i faget dansk). Der skal arbejdes bevidst med læselyst og læsekultur i alle fag.
Tekster har forskellige formål og formidler budskabet på forskellige måder. Faglærerne skal derfor i undervisningen etablere en forståelsesramme for tekstens indhold og synliggøre læseformålet. Igennem forskellige ”før–mens-efter” læseaktiviteter i undervisningen skabes et aktivt forhold til fagets tekst, såvel i papir som digitalt. Samtidig skal eleverne kunne udføre kritisk søgning efter tekster til egen læsning på internettet.
Tekster foregår i tid og rum, og læses i konkrete situationer som kan adskille sig fra tekstens oprindelige formål. Der skal derfor være fokus på teksters oprindelige formål, elevens eget formål med læsningen, den historiske kontekst, kommunikationssituationen, og det medie, de optræder i.
Der skal afsættes tid til at implementere det nye. Og der skal fortsat være fokus på elevernes læring og evaluering.
For at give alle elever lige muligheder for at anvende læsning som et redskab er det vigtig, at de elever der har behov, får adgang til læseteknologi og til fagbøgerne digitalt. Eleverne skal have mulighed for at tilegne sig alderssvarende viden vha. e-bøger, i-bøger og hjemmesider, samt producere skriftsproglige multimodale tekster ved hjælp af digitale kommunikationsformer.
Obligatorisk evaluering
3. klasse:
- Nationale test
- ST 3
- Skriftsproglig udvikling: Sætningslæseprøve 2
- LUS fortsat på enkeltelever
De elever, der ikke har nået LUS punkt 15, ”at kunne læse flydende med en god forståelse” (målet for 3. klasse)
4. klasse:
- ST 4
- Nationale test
- Fagtekst: Nattens små dyr
- LUS fortsat på enkeltelever
5. klasse:
- ST 5
- Ordforrådsprøve: Find et foto og find ordet
- Skønlitterær tekst: Spring
- LUS fortsat på enkeltelever
6. klasse:
- ST 6
- Nationale test
- Tekstforståelse: Udsagn A
- LUS fortsat på enkeltelever
Opmærksomhedspunkter 3.-4. klasse
Eleven kan læse tekster om et velkendt fagligt emne med ca. 120 ord pr. minut.
Eleven kan formulere en sammenhængende tekst med en tydelig tekststruktur f.eks. en beretning eller en beskrivelse af et velkendt fænomen.
Opmærksomhedspunkter 5.-6. klasse
Eleven kan opdage egne forståelsesproblemer og anvende relevante strategier til at afhjælpe dem og få overblik over teksten (f.eks. afklare ukendte ords betydning, anvende grafiske modeller eller stille spørgsmål til tekstens indhold).
Bekymring
Har du brug for råd og vejledning til din undervisning i forhold til nogle af eleverne, kan du søge det hos skolens læsevejleder. Det er også sammen med læsevejlederen, at en evt. undersøgelse for ordblindhed besluttes. Se ordblindeproceduren og hent handleplan her.
I et rådgivningsforum på skolen med deltagelse af PPR vil du og forældrene kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.