Aktindsigt
Enhver uanset alder og nationalitet har ret til aktindsigt i den offentlige forvaltnings sager og dokumenter. Offentlighedsloven angiver, hvad man har ret til at få aktindsigt i, og hvad der skal eller kan undtages for aktindsigt.
Meroffentlighed (aktindsigt i videre omfang end hvad loven tilsiger) skal altid overvejes, men begrænses af bl.a. tavshedspligtsregler.
Sådan får man aktindsigt
Borgere skal rette henvendelse til kommunen, hvis de ønsker aktindsigt. Henvendelsen bør ske til den sagsbehandler eller den afdeling, som behandler sagen eller er i besiddelse af dokumentet. Der er ikke særlige formkrav. Anmodning kan sendes pr. brev eller som digital post eller fremsættes ved telefonisk eller personlig henvendelse.
Anmodning om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at identificere sagen eller dokumentet, og anmodningen skal angive det tema, sagen eller dokumentet vedrører. Aktindsigt gives kun i eksisterende dokumenter. Kommunen er – bortset fra særregel om dataudtræk fra databaser – ikke forpligtet til at udarbejde nyt materiale.
Hvis behandlingen af anmodningen om aktindsigt vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, vil der kunne gives afslag på aktindsigt.
Hedensted Kommune imødekommer en anmodning om aktindsigt så hurtigt som praktisk muligt. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. I så fald vil borgeren blive underrettet om grunden til fristoverskridelsen, og man vil få besked om, hvornår man kan forvente at få en afgørelse.
Dokumenter udleveres som udgangspunkt i den form som borger ønsker, f.eks. papirkopi eller elektronisk.
Læs om priser for udlevering af dokumenter
Følgende blev vedtaget i kommuneledelsen den 20. februar 2014.
Offentlighedsloven – ny trådt i kraft den 1. januar 2014 (nr. 606 af 12. juni 2013)
Bekendtgørelse nr. 1586 af 19. december 2013
Papirkopi:
10 kr. for første side, 1 kr. for hver efterfølgende side
Dog ikke første gang, når
- betaling er mindre end 100 kr. (91 sider = 100 kr.)
- den der får udleveret dokumenter, er anmodet om en udtalelse.
Der kan ikke kræves betaling ved egenacces (oplysninger om én selv).
Elektronisk:
Kan opkræve 100 kr., hvis der udleveres mere end 100 sider.
Undtagelser som ovenfor under papirkopi.
(+ Regler om lovmæssigt fastsat højere betaling, dækning af faktiske omkostninger i særlige
tilfælde)
Beslutning: Der opkræves betaling i medfør af den nye bekendtgørelse
Lov om aktindsigt i miljøoplysninger (nr. 660 af 14. juni 2006 med ændringer)
Hidtil gældende regler – bek.nr. 647 af 18. september 1986 (gammel bekendtgørelse om betaling for udlevering i h.t. lov om offentlighed i forvaltningen) gælder fortsat:
10 kr. for første side, 1 kr. for hver efterfølgende side
Dog ikke første gang, når
- egenacces (oplysninger om én selv)
- betaling mindre end 25 kr.
- den, der får udleveret dokumenter, er anmodet om en udtalelse
Beslutning: Der opkræves betaling efter bekendtgørelsen, dog således at betaling ikke opkræves, hvis beløbet er mindre end 100 kr. (91 sider = 100 kr.).
Det bemærkes, at for så vidt angår sagens parter gælder de regler, der er fastsat i medfør af forvaltningsloven, se nedenfor.
Forvaltningsloven (lbk.nr. 988 af 9. oktober 2012 med senere ændringer)
Bekendtgørelse nr. 646 af 18. september 1986
Ikke betaling første gang udlevering sker til en part
For yderligere eksemplar
10 kr. for første side, 1 kr. for hver følgende side
Beslutning: Der opkræves betaling efter bekendtgørelsen, dog således at betaling ikke opkræves, hvis beløbet er mindre end 100 kr. (91 sider = 100 kr.)