Sprogudvikling 3-5 år

Lovstof
Hvorfor er det vigtigt?
Tredje til femte leveår er en spændende tid i dit barns sproglige udvikling, for det er her fundamentet er lagt, og er klar til overbygning. Et solidt sprogligt fundament danner grundlag for dit barns videre sprogudvikling gennem barndom og ungdom. Her vil kvaliteten af de sprogmiljøer, som barnet møder gennem resten af barndommen, både i hjem og dagtilbud være af stor betydning.
Stærke sprogfærdigheder gavner dit barn på mange måder. Det gør det f.eks. nemmere at udtrykke basale behov og tanker, lytte til og forstå andre, ligesom det bliver lettere at lære at lege med andre. Stærke sprogfærdigheder har også en afgørende betydning i forhold til dit barns senere skolegang, men også her og nu, når det knytter forståelsen af nye ord til personer, genstande eller oplevelser og lagrer det i hukommelsen.
Som forælder har du derfor en vigtig rolle i dit barns sprogudvikling, da sprogets fundament lægges i den tidlige barndom i et stærkt sprogmiljø, hvor barnet inddrages i meningsfulde samtaler i hverdagen, gennem leg, daglige gøremål, boglæsning mm.
Børn i denne aldersgruppe er også nysgerrige efter at erhverve ny viden og forstå sammenhænge, f.eks. at korn bliver til mel. Det er også vigtigt at være tydelig og legende med såvel udtale, som introduktion af bogstaver, ord og skrift f.eks. i forbindelse med barnets eget navn eller du kan vise, hvordan du selv bruger skrift, når du skriver en besked. Dit barn kan også begynde at rette opmærksomheden mod sprogets lydside f.eks. høre at hus - mus rimer. Denne fonologiske opmærksomhed er en blandt flere vigtige læse-forudsætninger.
Til de nedenstående aldersgrupper er der korte beskrivelser af børns sproglige udvikling samt anbefalinger til, hvordan du som forældre kan understøtte udviklingen af dit barns sprog. Det beskrevne giver et fingerpeg om, hvad der kan forventes af et barns sproglige udvikling, men børn udvikler sig forskelligt, og derfor kan børns ordforråd og sprogbrug variere i forhold til deres alder.
3 år
Sprogudvikling:
- I jeres barns tredje år er det centrale udviklingen af sætninger og grammatik. Når de er 3 år, kan børn lave komplekse ytringer, og de anvender de samme grammatiske regler som de voksne f.eks. at en blomst bliver til blomster, når der er flere.
- Halvdelen af børnene på dette alderstrin kan bøje udsagnsord i datid (jeg cykler/jeg cyklede) og anvende forholdsord (over, under, ved siden af osv.)
- Jeres barn vil også begynde at anvende mere abstrakte begreber om tid (fx i dag og i aften) og de kender alle grundfarverne.
Anbefalinger:
- Inddrag dit barn i daglige gøremål: Her har du mulighed for at sætte ord på det I laver sammen og forklare, hvorfor I gør som I gør. F.eks. at I dækker bord, fordi I snart skal spise aftensmad. Det er vigtigt at tale med og til dit barn i de daglige gøremål, hvor I bruger og nuancerer sproget.
- Det er vigtigt at læse bøger, synge sange og spille spil i jeres hyggestunder. Når du læser højt for dit barn, så tal undervejs om indholdet, så barnet bliver aktiv i samtale om bogens handling. Det er vigtigt, at dit barn får megen taletid, så ordforrådet udvikles og udvides. Se evt. filmen omkring Dialogisk læsning under “Gode link”
- Følg barnets interesser og stil åbnende spørgsmål, der starter med “hvem”, “hvad”, “hvor”, “hvorfor”. På den måde kan dit barn ikke nøjes med at svare ja eller nej, men bliver nødt til at bruge flere ord.
- Udtaler dit barn et ord forkert, så ret ikke dit barn direkte, men gentag det korrekte ord i en ny sætning.
- Det er fortsat vigtigt at udvide og udvikle ordforrådet gennem, for barnet, meningsfulde samtaler og lege med rim, remser og diverse spil.
- Inviter barnet til at fortælle historier, fortælle om tegninger, fortælle om historier, der er blevet læst og fortælle om oplevelser.
- Det er godt, hvis dit barn ser, hvordan du bruger skrift og bogstaver til huskesedler og indkøbssedler på papir. Samtidig kan du begynde at gøre barnet opmærksom på skilte f.eks. børnehavens navn, vejens navn mm.
- Du skal fortsat være opmærksom på at vise og forklare nye ord for dit barn, og inspirere dit barn til at bruge dem. Dette gør du ved at tale med dit barn om bøger, Tv-udsendelser, oplevelser, og når I besøger forskellige steder f.eks. når I handler, er på legepladsen, i skoven, på stranden mm.
- Lad dit barn have adgang til papir og skriveredskaber, så det kan skrive navne og legeskrive indkøbssedler, postkort, mm.
- I kan i fællesskab fremstille bøger på en tablet.
- Brug af skærm (tablet mm): Hvis dit barn får lov til at bruge f.eks. tablet til spil, se tegnefilm eller lign. er det Sundhedsstyrelsens anbefaling, at I gør det sammen. Det giver dig mulighed for at sætte ord på det I ser.
4 år
Sprogudvikling:
- Børn i denne aldersgruppe har fortsat brug for at udvikle deres ordforråd (inklusiv en bredere og mere varieret forståelse af ords betydning), og de har brug for at udvikle den sproglige kompleksitet og den kommunikative brug af sproget f.eks. at lytte til andre, turtagning og at fortælle så andre kan forstå budskabet.
- De kan forstå mere abstrakte ord, og de anvender gennemgående længere og mere komplekse ytringer.
Anbefalinger:
- Inddrag dit barn i daglige gøremål: Her har du mulighed for at sætte ord på det I laver sammen og forklare, hvorfor I gør som I gør. F.eks. at I dækker bord, fordi I snart skal spise aftensmad. Det er vigtigt at tale med og til dit barn i de daglige gøremål, hvor I bruger og nuancerer sproget.
- Det er vigtigt at læse bøger, synge sange og spille spil i jeres hyggestunder. Når du læser højt for dit barn, så tal undervejs om indholdet, så barnet bliver aktiv i samtale om bogens handling. Det er vigtigt, at dit barn får megen taletid, så ordforrådet udvikles og udvides. Se evt. filmen omkring Dialogisk læsning under “Gode link”
- Følg barnets interesser og stil åbnende spørgsmål, der starter med “hvem”, “hvad”, “hvor”, “hvorfor”. På den måde kan dit barn ikke nøjes med at svare ja eller nej, men bliver nødt til at bruge flere ord.
- Udtaler dit barn et ord forkert, så ret ikke dit barn direkte, men gentag det korrekte ord i en ny sætning.
- Det er fortsat vigtigt at udvide og udvikle ordforrådet gennem, for barnet, meningsfulde samtaler og lege med rim, remser og diverse spil.
- Inviter barnet til at fortælle historier, fortælle om tegninger, fortælle om historier, der er blevet læst og fortælle om oplevelser.
- Det er godt, hvis dit barn ser, hvordan du bruger skrift og bogstaver til huskesedler og indkøbssedler på papir. Samtidig kan du begynde at gøre barnet opmærksom på skilte f.eks. børnehavens navn, vejens navn mm.
- Du skal fortsat være opmærksom på at vise og forklare nye ord for dit barn, og inspirere dit barn til at bruge dem. Dette gør du ved at tale med dit barn om bøger, Tv-udsendelser, oplevelser, og når I besøger forskellige steder f.eks. når I handler, er på legepladsen, i skoven, på stranden mm.
- Lad dit barn have adgang til papir og skriveredskaber, så det kan skrive navne og legeskrive indkøbssedler, postkort, mm.
- I kan i fællesskab fremstille bøger på en tablet.
- Brug af skærm (tablet mm): Hvis dit barn får lov til at bruge f.eks. tablet til spil, se tegnefilm eller lign. er det Sundhedsstyrelsens anbefaling, at I gør det sammen. Det giver dig mulighed for at sætte ord på det I ser.
5 år
Sprogudvikling:
- Som femårig udvikler børn fortsat deres ordforråd, deres evne til at lave længere ytringer og bruge flere abstrakte ord, og de kan kognitivt forstå mere abstrakte sammenhænge og er blevet bedre til at fortælle historier.
- Barnet udvikler sine fortællekompetencer gennem små fortællinger om i går og i morgen, og kan nu tale om ting, der ikke er til stede her og nu. F.eks. ”I går var jeg i skoven med min mor og far. Vi samlede kogler, og vi så rævespor. Min lillebror var også med, og vi spiste madpakker derude”.
Anbefalinger:
- Inddrag dit barn i daglige gøremål: Her har du mulighed for at sætte ord på det I laver sammen og forklare, hvorfor I gør som I gør. F.eks. at I dækker bord, fordi I snart skal spise aftensmad. Det er vigtigt at tale med og til dit barn i de daglige gøremål, hvor I bruger og nuancerer sproget.
- Det er vigtigt at læse bøger, synge sange og spille spil i jeres hyggestunder. Når du læser højt for dit barn, så tal undervejs om indholdet, så barnet bliver aktiv i samtale om bogens handling. Det er vigtigt, at dit barn får megen taletid, så ordforrådet udvikles og udvides. Se evt. filmen omkring Dialogisk læsning under “Gode link”
- Følg barnets interesser og stil åbnende spørgsmål, der starter med “hvem”, “hvad”, “hvor”, “hvorfor”. På den måde kan dit barn ikke nøjes med at svare ja eller nej, men bliver nødt til at bruge flere ord.
- Udtaler dit barn et ord forkert, så ret ikke dit barn direkte, men gentag det korrekte ord i en ny sætning.
- Det er fortsat vigtigt at udvide og udvikle ordforrådet gennem, for barnet, meningsfulde samtaler og lege med rim, remser og diverse spil.
- Inviter barnet til at fortælle historier, fortælle om tegninger, fortælle om historier, der er blevet læst og fortælle om oplevelser.
- Det er godt, hvis dit barn ser, hvordan du bruger skrift og bogstaver til huskesedler og indkøbssedler på papir. Samtidig kan du begynde at gøre barnet opmærksom på skilte f.eks. børnehavens navn, vejens navn mm.
- Du skal fortsat være opmærksom på at vise og forklare nye ord for dit barn, og inspirere dit barn til at bruge dem. Dette gør du ved at tale med dit barn om bøger, Tv-udsendelser, oplevelser, og når I besøger forskellige steder f.eks. når I handler, er på legepladsen, i skoven, på stranden mm.
- Lad dit barn have adgang til papir og skriveredskaber, så det kan skrive navne og legeskrive indkøbssedler, postkort, mm.
- I kan i fællesskab fremstille bøger på en tablet.
- Brug af skærm (tablet mm): Hvis dit barn får lov til at bruge f.eks. tablet til spil, se tegnefilm eller lign. er det Sundhedsstyrelsens anbefaling, at I gør det sammen. Det giver dig mulighed for at sætte ord på det I ser.
Sprogvurdering
I Hedensted Kommune sprogvurderes alle treårige, der går i dagtilbud. Sprogvurderingens funktion er at give pædagogerne indblik i barnets sproglige udvikling og er med til at danne grundlag for tilrettelæggelsen af den pædagogiske indsats i forhold til det enkelte barn, børnegruppen og læringsmiljøet. Sprogvurderingen foretages af dagtilbuddets sprogpædagog eller barnets primærpædagog.
Børn, der passes i eget hjem, sprogvurderes også. Passer du dit barn hjemme, kontaktes du af kommunes sprogkonsulent, så I i fællesskab kan lave en aftale vedrørende sprogvurdering af dit barn.
Der benyttes Børne- og Undervisningsministeriets sprogvurderingsmateriale, som understøttes af Rambøll´s IT-platform.
Bekymring
Bliver du bekymret for dit barns brug af sproget og/eller forståelse af sproget, så kan du henvende dig til barnets pædagog i børnehaven. I kan derefter vende bekymringen med en logopæd (tale-høre konsulent) fra PPR, som kan være med til at vurdere, hvad der videre skal ske.