Læseudvikling 7.-9. klasse
Lovstof
Målet er, at eleverne selvstændigt kan læse forskellige slags tekster med et abstrakt indhold og er i stand til at reflektere over, fortolke og kommunikere med og om teksten.
Det betyder: I udskolingen bygges videre på de 4 kompetenceområder: Læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation, som eleverne har udviklet på mellemtrinnet.
Det forventes, at eleverne gennem undervisningen fortsat konsoliderer og udvider deres faglige ordforråd og læsestrategier, bl.a. i nye fag. Det forventes, at eleverne fortsat udvikler og vedligeholder hensigtsmæssige læserutiner og dermed øger læsehastigheden, således at deres selvstændige læsning fortsat er i udvikling. Gennem bevidstgørelse af forskellige læsestrategier opnår eleverne ligeledes en bevidsthed om egen læring.
I udskolingen skal eleverne arbejde sig frem til de afsluttende prøver. Derfor er det stadig vigtigt i denne del af skolegangen, at eleverne er motiverede, aktive, samarbejdende og producerende, samt at materialer og viden er opdaterede og tilgængelige. Det meste arbejde vil foregå med computeren som redskab, og det forventes, at eleverne kan foretage målrettede og kildekritiske søgninger i digitale medier og selv afgøre hvordan den enkelte tekst skal læses og anvendes.
Handletiltag i Hedensted Kommune
At blive en dygtig læser er en livslang proces og kræver undervisning. Det er derfor fortsat alle læreres ansvar at give eleverne mulighed for at udvikle de læsestrategier og det ordforråd, som er relevant for de forskellige fag. Der skal arbejdes bevidst med læselyst og læsekultur i alle fag.
Læsning og skrivning betinger fortsat hinanden og skal udvikles i et tæt samspil.
Lærerteamets fælles fokus på elevernes læsefærdigheder og klassens faglige læsning er stadig en vigtig del af elevernes læseudvikling. I udskolingen arbejdes der med mere avancerede aktiviteter, og her er det oplagt, at teamet drøfter og afklarer, hvilke færdigheder og strategier der skal arbejdes med hvor og hvornår.
Tekster har forskellige formål og formidler budskabet på forskellige måder. Faglærerne skal derfor i undervisningen etablere en forståelsesramme for tekstens indhold og synliggøre læseformålet. Igennem forskellige ”før–mens-efter” læse- skriveaktiviteter i undervisningen skabes et aktivt forhold til fagets tekst, såvel i papir som digitalt. Samtidig skal eleverne kunne udføre kritisk søgning efter tekster til egen læring på internettet.
Tekster foregår i tid og rum, og læses i konkrete situationer som kan adskille sig fra tekstens oprindelige formål. Der skal derfor være fokus på teksters oprindelige formål, elevens eget formål med læsningen, den historiske kontekst, kommunikationssituationen og det medie, de optræder i.
Ved fremstilling har eleverne viden om og kan selvstændigt vælge digitale virkemidler i forhold til situationen (f.eks. musik, lyd eller billeder).
De elever der har brug for det, skal have adgang til læseteknologi, samt materialer, der kan anvendes sammen med deres læseteknologi.
Obligatorisk evaluering
7. kl.:
- ST 7
- Skriftsproglig udvikling: Tekstforståelse Udsagn (A)
8. kl.:
- ST 8
- Nationale test i læsning
9. kl.:
- Terminsprøver
- Prøven efter 9. klasse
Opmærksomhedspunkter
Eleven kan foretage basal korrektur på sprog, stavning, tegnsætning og layout.
Bekymring
Procedure i forbindelse med undersøgelse af ordblindhed.
Har du brug for råd og vejledning til din undervisning i forhold til nogle af eleverne, kan du søge det hos skolens læsevejleder.
I et rådgivningsforum på skolen med deltagelse af PPR vil du og forældrene kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.