Beskrivelse af evalueringsplan
DVO - nonordsstavning
DVO-nonordsstavning er et pålideligt redskab til identifikation af elever med basale fonologiske vanskeligheder, og dermed et redskab til identifikation af elever i risiko for dysleksi.
EVALD
Evald står for Evaluering af Læseforståelse og Delfærdigheder, og resultatet af prøven giver læreren indblik i elevernes forudsætninger for god læseforståelse og viser samtidig, hvilke områder undervisningen i læseforståelse bør fokusere på.
LUS
LUS er en tilpasset og videreudviklet udgave af den 'gamle' LUS. LUS foregår løbende og kan være med til at kvalificere tolkningen af de nationale test i læsning. De børn, der ved slutningen af 3. kl., som endnu ikke har nået LUS pkt. 15 –” at kunne læse flydende med en god forståelse (målet for 3. klasse)” - skal fortsat følges med LUS-iagttagelser.
Nationale test
Elektronisk læsetest, der tester elevens sprogforståelse, afkodning og tekstforståelse.
Nos-diktaten
Nos-diktaten bruges for at få en vurdering af elevens evne til at give hver lyd et passende bogstav.
Risikotest for ordblindhed
Med Risikotest for ordblindhed er det muligt at teste elever for, om de er i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed. Risikotest for ordblindhed skal anvendes i slutningen af børnehaveklassen, kan endvidere anvendes i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse efter behov.
Skriftsproglig udvikling
Ordlæseprøve 1 + 2: Afprøvning i læsning af enkeltord af stigende sværhedsgrad. Ordlæseprøvernes opgavetype er multiple choice med en række tegninger til hvert trykt ord. Sværhedsgraden går systematisk fra korte, lydrette ord til længere og lydligt mere og mere komplekse. Dermed kan prøveresultaterne konkret beskrive hvert enkelt niveau i ordlæsningens udvikling.
Sætningslæseprøve 2: Sætningslæseprøvens opgavetype er en række sætninger til hvert billede, således at løsningen indebærer både sammenhængende, dækkende og sprogligt præcis sætningslæsning. Prøveresultaterne kan konkret beskrive hvert enkelt niveau i sætningslæsningens udvikling.
Tekstforståelse (6 og 7.kl.): Tekstforståelse, udsagn A. fortællende og informerende tekster viser elevens læseforståelse i forskellige typer af tekster.
Sprogvurdering
Sprogvurderingsredskabet giver oplysninger om den faglige kvalitet inden for sproglig udvikling. Redskabet identificerer barnets udvikling i forhold til fire sproglige dimensioner; de produktive, receptive, lydlige og kommunikative kompetencer. Materialet er udviklet af forskere fra Syddansk Universitet og er forskningsafprøvet på en meget stor gruppe børn. Redskabet er udviklet med henblik på kvalificering af praksis.
ST-prøverne
ST-prøverne er et diagnostisk stavemateriale til evaluering af elevernes staveudvikling. Staveprøverne opgøres i henhold til model for staveudviklingen med følgende udviklingstrin:
- Viden om ord og bogstaver
- Udnyttelse af det fonetiske princip
- Udnyttelse af andre omsætningsregler fra lyd til bogstav
- Udnyttelse af det morfematiske princip
- Beherskelse af retstavningen
Terminsprøver
En prøvesituation, hvor eleverne kan afprøve at være i prøvesituationen, samt afprøve nogle af de tidligere års prøveopgaver i skriftlig fremstilling, retskrivning, læsning og mundtlig dansk.
9. klasses prøven
Prøve i skriftlig fremstilling, retskrivning, læsning og mundtlig dansk (valg mellem prøveform A og B)