Sprogudvikling 9 mdr.-3 år

De voksne er vigtige aktører, fordi de skal sætte ord på verden for det lille barn. Sprogudviklingen tager udgangspunkt i de daglige rutiner, der finder sted i hjemmet og i dagtilbuddet.

Lovstof

Dagtilbudsloven

Hvorfor er det vigtigt?

Vi ved fra nyere forskning, at kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med jer - barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med betydningsfulde voksne som personalet i dagtilbud. Det kan være, når jeres barn deltager i samtaler med mange turtagninger, når vi lytter til hinanden, fortæller, stiller spørgsmål og leger med sproget.

Det er derfor centralt for jeres barns sprogtilegnelse, at I som forældre, og andre omkring barnet, er bevidste om, at I er sproglige rollemodeller for barnet. Det kræver nemlig nærvær, øjenkontakt og fælles opmærksomhed at opnå gode sproglige kompetencer og det har stor betydning, hvordan vi henvender os til barnet, taler med det, giver beskeder og sætter ord på det, der sker i dagligdagen.

Det er en god ide at lade barnet erfare sproget gennem sanserne, så det får lov til at føle og smage på ting, erfare forskellen på ru og glat, lang og kort, rund og kantet.

At beherske gode kommunikative og sproglige kompetencer er vigtige redskaber for at danne relationer, indgå i fællesskaber og vedligeholde venskaber. Børn lærer både sprog af voksne men også af andre børn, derfor er leg og samvær med andre en vigtig øvebane for barnets kommunikative og sproglige udvikling.

Til de nedenstående aldersgrupper er der korte beskrivelser af børns sproglige udvikling samt anbefalinger til, hvordan I som forældre kan understøtte udviklingen af jeres barns sprog. Det beskrevne giver et fingerpeg om, hvad der kan forventes af et barns sproglige udvikling, men børn udvikler sig forskelligt, og derfor kan børns ordforråd og sprogbrug variere i forhold til deres alder.

Bekymring

Hvis I bliver bekymret for jeres barn, kan I sammen med dagplejeren kontakte dagplejepædagogen.
I vuggestuen kan I række ud til jeres kontaktpædagog, som har kendskab til jeres barn. I kan derefter vende bekymringen med en logopæd (tale-høre konsulent) fra PPR, som kan være med til at vurdere, hvad der videre skal ske.