Sprogudvikling 9 mdr.-3 år
Lovstof
Hvorfor er det vigtigt?
Vi ved fra nyere forskning, at kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med jer - barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med betydningsfulde voksne som personalet i dagtilbud. Det kan være, når jeres barn deltager i samtaler med mange turtagninger, når vi lytter til hinanden, fortæller, stiller spørgsmål og leger med sproget.
Det er derfor centralt for jeres barns sprogtilegnelse, at I som forældre, og andre omkring barnet, er bevidste om, at I er sproglige rollemodeller for barnet. Det kræver nemlig nærvær, øjenkontakt og fælles opmærksomhed at opnå gode sproglige kompetencer og det har stor betydning, hvordan vi henvender os til barnet, taler med det, giver beskeder og sætter ord på det, der sker i dagligdagen.
Det er en god ide at lade barnet erfare sproget gennem sanserne, så det får lov til at føle og smage på ting, erfare forskellen på ru og glat, lang og kort, rund og kantet.
At beherske gode kommunikative og sproglige kompetencer er vigtige redskaber for at danne relationer, indgå i fællesskaber og vedligeholde venskaber. Børn lærer både sprog af voksne men også af andre børn, derfor er leg og samvær med andre en vigtig øvebane for barnets kommunikative og sproglige udvikling.
Til de nedenstående aldersgrupper er der korte beskrivelser af børns sproglige udvikling samt anbefalinger til, hvordan I som forældre kan understøtte udviklingen af jeres barns sprog. Det beskrevne giver et fingerpeg om, hvad der kan forventes af et barns sproglige udvikling, men børn udvikler sig forskelligt, og derfor kan børns ordforråd og sprogbrug variere i forhold til deres alder.
9-12 mdr.
Sprogudvikling:
Jeres barn leger med sin egen stemme og begynder at eksperimentere med sine første ord, oftest: “mor”, “far”, “hej”, “op”. Jeres barn ved nu, at sproget kan bruges til at meddele sig med, og det vil begynde at koble sprog med bestemte handlinger. F.eks. når du siger: “Kom op til mig”, og barnet rækker armene frem for at blive løftet.
Anbefalinger:
- Det er vigtigt, at du responderer på kommunikative udspil fra dit barn. Søg øjenkontakt og giv tid til at dit barn kan svare med mimik, gestik og ord.
- Fortolk og udvid det dit barn siger.
- Sæt ord på handlinger, f.eks. “Jeg skal lige tage mælken ud af køleskabet” og tal om de ting, som dit barn er optaget af.
- Det er i denne periode også vigtigt at sætte ord på barnets følelser f.eks. “Jeg kan se, du er ked af det”.
- Lav lege med grimasser og mimik, syng sange og leg med rim og remser.
- Udtaler dit barn et ord forkert, så ret ikke dit barn direkte, men gentag det korrekte ord i en ny sætning.
1-1½ år
Sprogudvikling:
Nu begynder jeres barn at genkende og anvende navnene på de mest kendte ord: Bil, vov, baby osv. I vil formentlig også opleve, at jeres barn øver sig på at gentage og imitere jeres ord og lyde. Samtidig er barnet i stand til at svare på simple og tydelige spørgsmål, f.eks. når der peges på mor, og samtidig spørges: “Hvem er det?”.
Anbefalinger:
- Det er vigtigt, at du responderer på kommunikative udspil fra dit barn. Søg øjenkontakt og giv tid til at dit barn kan svare med mimik, gestik og ord.
- Fortolk og udvid det dit barn siger.
- Sæt ord på handlinger, f.eks. “Jeg skal lige tage mælken ud af køleskabet”, og tal om de ting, som dit barn er optaget af.
- Det er i denne periode også vigtigt at sætte ord på barnets følelser f.eks. “Jeg kan se, du er ked af det”.
- Lav lege med grimasser og mimik, syng sange og leg med rim og remser.
- Udtaler dit barn et ord forkert, så ret ikke dit barn direkte, men gentag det korrekte ord i en ny sætning.
1½-2 år
Sprogudvikling:
Jeres barn forstår nu simple instruktioner: “Kan du hente koppen?”, “Nu skal du have en tør ble”. Samtidig spørger barnet ofte: “Hvad er det?” Der høres flere og flere ord, og barnet begynder at sætte ord sammen til 2-3 ords sætninger. Barnet kan sit eget navn og kalder også sig selv ved eget navn. Der kommer ord for følelser: Glad, sur, ked af det mm. Barnet kan skelne mellem dig og mig, og kan begynde at bruge talrækken 1-2-3. Barnet kender flere ord, end det kan udtrykke.
Anbefalinger:
- Dit barn vil elske at få små opgaver: “Kan du køre bilen i garagen?”, “Kan du putte dukke i sengen?”.
- Inddrag dit barn i dagligdagens gøremål, og sæt ord på det I gør.
- Dit barn er klar til at lege små rollelege. I kan fylde benzin på bilerne eller give dukkerne mad.
- Stil spørgsmål, der ikke kan besvares med ja og nej, men kræver flere ord f.eks. “Hvorfor har du gummistøvler på?”
- Læs bøger, der handler om hverdagsting, som dit barn kan relatere til sin egen hverdag og lav små historier sammen.
- Syng sange sammen med dit barn, hvor der indgår bevægelser og leg med rim og remser. Begynd også selv at lave rim og remser. Gerne fjollerim.
- I kan nu begynde at lægge puslespil, spille vendespil og billedlotteri.
- Brug af skærm (tablet mm): Hvis dit barn får lov til at bruge f.eks. tablet til spil og se tegnefilm eller lign. er det en af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at I gør det sammen. Det giver dig mulighed for at sætte ord på det I ser.
2-3 år
Sprogudvikling:
Ordforrådet er i rivende udvikling. Ligeledes begynder barnet at skelne mellem jeg/mig/du. Der lyttes og spørges og gentages. Barnet kan nu føre en samtale og besvare spørgsmål. Det ses også, at sproget bruges i legen - barnet tænker højt. Barnet begynder at tale om sine egne oplevelser og kan lide at få fortalt historier og kan efterfølgende huske episoder fra denne. Ligeledes begynder barnet at kunne forstå beskeder med to instruktioner i: “Tag jakken af, og gå ud at vaske hænder”. Der ses en begyndende funktionsforståelse, f.eks. “Hvad er det, vi tegner med?” Barnet interesserer sig for rim, og remser og sanglege, og siger nu 4-5 ords sætninger, er også indeholder benægtelser, altså “nej” og “ikke”.
Anbefalinger:
- Dit barn vil elske at få små opgaver: “Kan du køre bilen i garagen?”, “Kan du putte dukke i sengen?”.
- Inddrag dit barn i dagligdagens gøremål, og sæt ord på det I gør.
- Dit barn er klar til at lege små rollelege. I kan fylde benzin på bilerne eller give dukkerne mad.
- Stil spørgsmål, der ikke kan besvares med ja og nej, men kræver flere ord f.eks. “Hvorfor har du gummistøvler på?”
- Læs bøger, der handler om hverdagsting, som dit barn kan relatere til sin egen hverdag og lav små historier sammen.
- Syng sange, hvor der indgår bevægelser, og leg med rim og remser sammen med dit barn. Begynd også selv at lave rim og remser. Gerne fjollerim.
- I kan nu begynde at lægge puslespil, spille vendespil og billedlotteri.
- Brug af skærm (tablet mm): Hvis dit barn får lov til at bruge f.eks. tablet til spil og se tegnefilm eller lign. er det en af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at I gør det sammen. Det giver dig mulighed for at sætte ord på det I ser.
Evaluering
Kommunens dagtilbud har mulighed for at lave en sprogvurdering allerede fra 2 års alderen, hvis de eller forældrene, er bekymrede for barnets sproglige udvikling.
Til formålet anvendes Børne- og Undervisningsministeriets sprogvurderingsmateriale, som understøttes af Rambøll’s IT-platform.
Bekymring
Hvis I bliver bekymret for jeres barn, kan I sammen med dagplejeren kontakte dagplejepædagogen.
I vuggestuen kan I række ud til jeres kontaktpædagog, som har kendskab til jeres barn. I kan derefter vende bekymringen med en logopæd (tale-høre konsulent) fra PPR, som kan være med til at vurdere, hvad der videre skal ske.