Læseudvikling 5.-6. klasse
Lovstof
Hvorfor er læseudviklingen fortsat vigtigt?
Det er vigtigt, at barnet læser flydende med god forståelse, så læsning bliver et redskab, som barnet kan anvende og videreudvikle både i skolen og i livet.
Målet er en hurtig og sikker læsning med god forståelse.
Det talte sprog (sprogudvikling)
Barnets mere nuancerede opfattelse af det talte sprog sætter det i stand til at bruge sproget til kommunikation, refleksion, argumentation, problemløsning, formidling og produktion af viden.
Barnet udvikler fortsat sit ordforråd, herunder begreber og faglige udtryk.
Det skrevne sprog (læseudvikling)
Barnet har automatiseret sin læsning så meget, at det kan læse flydende med god forståelse. Det betyder, at barnet kan læse alderssvarende skøn- og faglitteratur og digitale tekster hurtigt og sikkert med god forståelse og indlevelse. Barnet kan målrettet søge litteratur til egen læsning på internettet.
Barnet kan anvende læsefærdigheden til forskellige formål og udvikler fortsat sine læsestrategier og lærer nye notatteknikker til at fastholde det læste.
Barnet kan læse sprogligt varierede og udfordrende tekster og har en omfattende læseerfaring.
Barnet forstår indholdet i udenlandske film og naturprogrammer ved hjælp af underteksterne.
For at give alle elever lige muligheder for at anvende læsning som et redskab er det vigtigt, at de elever der har behov, får adgang til læseteknologi og til fagbøgerne digitalt.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Udvikling af sproget kommer ikke af sig selv, men sker i et aktivt samspil med andre. Det samme gør sig gældende for læseudviklingen. Det er en livslang proces. Sproget og læsningen skal derfor fortsat stimuleres og udvikles.
Der er mange måder man kan støtte sit barn i denne udvikling. Her er der nævnt nogle eksempler:
- Udforsk sprog og tekster gennem samtale. Samtal om film, spil, internettet og bøger – gerne bøger du selv har læst.
- Motiver dit barn til at læse meget ved at skabe gode læserutiner og hjælpe med at finde tekster ud fra interesse, behov og lyst. Lysten skal drive værket, men det kan indimellem tage tid at finde de rigtige tekster, derfor er nem adgang til litteratur vigtig.
- Tænk bredt i forhold til tekster. Giv dit barn adgang til andet end blot bøger. Tænk også på lydbøger, e-bøger, magasiner, blade, aviser, fjernsyn med undertekster, tekst-tv, sms-noveller på mobil, pod casting af gode historier fra internettet m.m.
- Læs gerne højt for dit barn. F.eks. kan en kritisk situation opstå, når den sidste bog i en serie er læst. Her kan man hjælpe barnet ved at læse et eller flere kapitler af den første bog i en ny serie, så barnet hjælpes med at komme ind i bogens univers.
- Læs skiftevis højt for hinanden.
- Vær opmærksom på, at barnet vælger tekster, der indholdsmæssigt og sprogligt er passende.
- Tal med barnet om sproget og samtal om indhold og nye ord i forbindelse med tekster eller tv-udsendelser. Vær nysgerrig sammen med barnet.
- Giv barnet mulighed for at anvende computer og andre elektroniske redskaber i forskellige sammenhænge.
- Støt barnet i at bruge læseteknologi, hvis der er behov for dette.
- Lad barnet læse en instruktion og udføre en kendt arbejdsgang inden for sin erfaringsverden f.eks. instruktion i at montere cykelgear, læse spilleregler eller følge en madopskrift.
Obligatorisk evaluering i 5.klasse
- ST 5
- Ordforrådsprøve: Find et foto og find ordet
- Skønlitterær tekst: Spring
Obligatorisk evaluering i 6. klasse
- ST 6
- Nationale test
- Tekstforståelse: Udsagn A
Hvem kan kontaktes, hvis der er bekymring?
Der kan være stor forskel på, hvor langt jævnaldrende børn er i deres læseudvikling. Nogle børn kan have vanskeligheder med et eller flere områder, som har betydning for læseudviklingen. I sådanne tilfælde er det en god idé at tale med barnets lærere og evt. skolens læsevejleder om bekymringen.
Alle skoler i Hedensted kommune har faste rådgivningsfora, hvor skolen kan få rådgivning af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), men også forældre har mulighed for at bede om at få drøftet en problemstilling med PPRs medarbejdere på rådgivningsfora.