Læseudvikling 3.-4. klasse
Lovstof
Hvorfor er det vigtigt?
Det er vigtigt, at barnet læser flydende med god forståelse, så læsning bliver et redskab, som barnet kan anvende og videreudvikle både i skolen og i livet.
Målet er, at barnet læser sikkert og øger sin læsehastighed. Samtidig skal barnet kunne gengive det læste og samtale om indholdet.
Det talte sprog (sprogudvikling)
Dit barns sprog udvikles til et stadigt højere niveau og nuanceres efterhånden som ordforrådet øges, og nye begreber læres. Barnet tilegner sig flere faglige udtryk, som bruges i de forskellige fag f.eks. ”stump vinkel” og ”adjektiver”.
Barnet er i stand til at bruge sproget i samtale, samarbejde og diskussion og er i stand til at fortælle, forklare, kommentere, interviewe og fremlægge. Det kan f.eks. være i forbindelse med fremlæggelse af et fagligt stof.
Barnet kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og svar, så der skabes sammenhæng mellem egne og andres spørgsmål og svar.
Det skrevne sprog (læseudvikling)
Barnet kan nu læse og har udvidet sin læsning til at omfatte længere tekster, og er ikke længere afhængig af at have billeder som støtte til læsning. Samtidig foretrækkes stillelæsning. Der læses med øget læsehastighed.
Barnet forstår indholdet i udenlandske film og naturprogrammer ved hjælp af underteksterne.
Barnet er i stand til at læse tekster, hvor det benytter forskellige læseteknikker fx skimme og nærlæse og samtidig bruge forskellige læsestrategier for at fastholde læseudbyttet. Barnet kan sammenfatte og gengive hoved-idé i form af referat eller et resume. Digitale tekster læses med god forståelse, og barnet kan søge og udvælge tekster i digitale medier.
For at give alle elever lige muligheder for at anvende læsning som et redskab er det vigtigt, at de elever der har behov, får adgang til læseteknologi og til fagbøgerne digitalt.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Udvikling af sproget kommer ikke af sig selv, men sker sammen med andre. Det samme gør sig gældende for læseudviklingen. Det er en livslang proces. Sproget og læsningen skal derfor fortsat stimuleres og udvikles.
Der er mange måder, man kan støtte sit barn i denne udvikling. Her er der nævnt nogle eksempler:
- Tal med dit barn om sproget f.eks. samtal om indhold af nye ord i forbindelse med højtlæsning eller tv-udsendelser. Vær nysgerrige sammen. Når barnet spørger om betydningen af konkrete ord, f.eks. territorium, så giv dig tid til at tale om ordet, undersøg det evt. nærmere på internettet.
- Skab gode læserutiner for dit barn, så det får læst dagligt. Der skal læses meget for at komme videre i læseudviklingen.
- Vis interesse og spørg ind til dit barns hverdag. Du skal opmuntre barnet til at spørge, lytte og argumentere.
- Giv fortsat barnet mulighed for at lytte til og snakke om oplæsning og fortalte historier.
- Lav fortsat gættelege og gåder. F.eks. ”Hvad er det, der går og går og ingen vegne kommer? ”(Et ur). Eller legen ”Gæt hvem jeg tænker på”, hvor den ene skal tænke på en person. Den anden må stille spørgsmål, som kun kan besvares med et ja eller et nej.
- Gør barnet bevidst om de strategier som det bruger f.eks. ”Det var smart, jeg så, at du læste spørgsmålene, før du begyndte at læse, så du vidste, hvad du skulle lægge særligt mærke til”.
- Leg med sproglige vendinger (Klap lige hesten eller tage benene på nakken), modsatte ord (ung/gammel, rig/fattig) forskellige ord med samme betydning (græder/tuder/hyler/skråler - snakke/plapre/knevre/tale), ord med flere betydninger (klapperslange/haveslange), sammensatte ord (nisse-hue, brand-bil)
- Opfordre barnet til at skrive så meget som muligt med vægt på det indholdsmæssige, frem for korrekt stavning, for at bevare skrivelysten. Lav f.eks. ønskesedler, huskesedler, opskrifter, postkort, mails, sms mm.
- Hjælp barnet med at finde spændende bøger på biblioteket, på nettet (spørg skolen om hvor der er gratid e-bøger) og som Apps. Enten til at læse selv eller til at få læst op. Det kan både være fagbøger, e-bøger, tidsskrifter, skønlitteratur, tegneserier m.m. Et stort udbud af forskellige tekster er med til at holde motivationen for at læse. Læs evt. svære dele af teksten for barnet og opfordre barnet til selv at læse de lette passager.
- Giv barnet mulighed for at anvende computer og andre elektroniske redskaber i forskellige sammenhænge.
- Støt barnet i at bruge læseteknologi, hvis der er behov for dette.
- Lad barnet læse en instruktion og udføre en kendt arbejdsgang inden for sin erfaringsverden f.eks. læse spilleregler eller en bageopskrift.
Obligatorisk evaluering i 4.klasse
- ST 4
- Nationale test
- Fagtekst: Nattens små dyr
- LUS fortsat på enkeltelever
Hvem kan kontaktes, hvis der er bekymring?
Der kan være stor forskel på, hvor langt jævnaldrende børn er i deres læseudvikling. Nogle børn kan have vanskeligheder med et eller flere områder, som har betydning for læseudviklingen. I sådanne tilfælde er det en god idé at tale med barnets lærere og evt. skolens læsevejleder om bekymringen.
Alle skoler i Hedensted kommune har faste rådgivningsfora, hvor skolen kan få rådgivning af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), men også forældre har mulighed for at bede om at få drøftet en problemstilling med PPRs medarbejdere på rådgivningsfora.