Funktionsbeskrivelse for Logopæd'er (tale-hørekonsulenter)
Logopæd'erne arbejder med at skabe stimulerende sprogmiljøer og etablere sprogprojekter i samarbejde med dagtilbud og skoler.
Der lægges vægt på et helhedsperspektiv i barnets samlede udvikling, og på at yde en tidlig og forebyggende indsats.
Den tale-hørepædagogiske bistand foregår i et anerkendende samarbejde mellem barnets forældre og de professionelle voksne, der er tæt på barnet i hverdagen. Således arbejder Logopæd'erne primært med at rådgive, vejlede og undervise de voksne omkring barnet, så de på en naturlig måde kan implementere den tale-hørepædagogiske bistand i hverdagens aktiviteter.
Den tale-hørepædagogiske bistand kan indeholde ét eller flere af følgende tilbud:
- Åben anonym rådgivning
- Konsultative møder/rådgivningsfora
- Talepædagogiske undersøgelser på indstillede børn
- Opfølgning og revurdering
- Periodevis undervisning
- Vejledning i alternativ kommunikation
Henvendelsen til Logopæd kan komme fra:
- Forældrene
- Dagpleje
- Daginstitutioner
- Skole og SFO
- Andre f.eks. læge eller sundhedsplejerske
Tale-hørevanskeligheder kan eksempelvis være:
- Høretab/cochlearimplanterede
- Stemmevanskeligheder
- Udtalevanskeligheder
- Læsp og snøvl
- Sprogvanskeligheder
- Stammen/løbsk tale
- Udtaleproblemer som følge af læbe-kæbe-ganespalte
- Kommunikationsvanskeligheder
Logopæd'ernes udviklings- og teamsamarbejde:
- Samarbejde med andre tale-hørekonsulenter fra andre kommuner omkring udviklingsarbejdet især vedr. tale-hørepædagogiske specialistområder
- Deltage i arbejdsgrupper
- Deltage i diverse udvalgsarbejder med henblik på udviklingen af området
- Samarbejde på tværs af kommuner
- Vejledning og rådgivning ift. de nationale sprogvurderinger
- Opkvalificere viden om nyere forskning, pædagogiske initiativer og nyt relevant undervisningsmateriale