Milepæle for matematikudvikling i 7.-9. klasse
Der er fokus på, at barnet kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.
Der er fokus på, at barnet kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser. Det betyder, at positive og negative tal, brøker, decimaltal og irrationelle tal er i fokus, og at barnet kan regne ved at bruge hovedet, en lommeregner og it (regneark og CASprogram) - herunder også at indsætte tal i stedet for variable i en simpel formel. Det betyder også, at der kan gennemføres simple procentberegninger med overslag og lommeregner.
Der er fokus på, at barnet kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål. Det betyder, at barnet kan arbejde med to- og tredimensionelle udtryk og med målinger af disse. Det betyder, at barnet kan undersøge egenskaber og sammenhænge ved forskellige udtryk.
Der er fokus på, at barnet kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed. Det betyder, barnet kan analysere og tolke data og selv udføre statistiske undersøgelser. Det betyder, at barnet kan arbejde med statistisk og teoretisk sandsynlighed og med sammensatte sandsynligheder.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Du kan hjælpe det unge menneske ved at inddrage det i hverdagens overvejelser om lån, opsparing, forbrug, budget og konstruktion af f.eks. have, bede og tilbygninger. Du kan også få en god matematisk dialog med dit barn ved at læse og tolke tal og diagrammer i diverse medier. Det er godt at bede den unge forklare, hvilke tanker og overvejelser, der ligger bag et svar. Aktiviteter kan f.eks. være:
-
at snakke om at købe på afbetaling
-
at snakke om nethandel
-
i fællesskab arrangere fest (eller andet) med beregning af udgifter og planlægning af arbejdsopgaver
-
at snakke om opsparing til store ønsker
-
at snakke om, hvad forskelligt abonnementer og lignende koster
-
at give et beløb, som den unge selv kan bestemme over på turen/ferien
-
at inddrage den unge i overvejelser, hvor der indgår procent f.eks. drikkepenge.
-
at læse lønsedler fra et evt. fritidsjob
-
at sammenligne lønsedler fra et evt. fritidsjob og et fast job
-
at hjælpe med at lægge et budget, hvis der spares op eller jævnligt skal betales en udgift
-
at støtte den unge i selv at planlægge sin tid, så tider og aftaler kan holdes
-
at undersøge ting sammen med den unge, så I bliver kloge sammen
Det er vigtigt, at du er nysgerrig på faget matematik, da det er en del af det unge menneskes hverdag - så pyt med, at du måske ikke forstår selve matematikken.
Apps og hjemmesider
Forslag til apps og hjemmesider, der kan hjælpe med at automatisere vigtige færdigheder. Oversigten er ufuldstændig, da der findes et væld af hjemmesider og apps, der træner matematik.
Nederst er udvalgte links, hvor målgruppen er de særligt dygtige 7.-9. klasse.
7.-9. klasse:
Hjemmesider:
http://www.controlyourmoney.dk/
https://sites.google.com/site/ggbelevelaering/
http://www.galapagos.dk/default.php?file=0004
https://www.mathgames.com/play/kingofmath.html
Apps:
King of Math
Math Rings
...og links med tilbud til de særligt dygtige i 7.-9. klasse
http://www.gymnasiet.dk/om-sg/samarbejde-med-grundskolen/matematiklaerer-netvaerk/ (se MENU, vælg elever)
Du kan få sat lidt flere ord på på “Milepæle for udvikling af kompetencer 7.-9. klasse” her
Hvem kan kontaktes, hvis du har spørgsmål til dit barns faglige udvikling?
Hvis du har spørgsmål til dit barns udvikling af matematiske kompetencer, er det en god idé at tale med barnets lærer og evt. skolens matematikvejleder om den faglige udvikling.
På alle skoler i Hedensted kommune er der faste rådgivningsfora, hvor Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) deltager. I et sådant rådgivningsforum vil I og lærerne kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.