Milepæle for matematikudvikling i 4.-6. klasse
Fælles forenklede mål 4. - 6. kl.
Der er fokus på, at barnet kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik og kan uddrage relevante oplysninger i enkle matematikholdige tekster. Det betyder, at barnet kan finde og fastholde oplysninger i en tekst og bruge dem til løsning af den matematiske problemstilling - eller selv skabe sig overblik i en simpel situation og opsøge den information, der skal bruges til at løse en matematisk problemstilling.
Der er fokus på, at barnet kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger. Det betyder, at både hele positive og negative tal, brøker og decimaltal er i fokus, og at barnet kan regne ved at bruge hovedet og en lommeregner - de skal bygge deres talbehandling indenfor de fire regningsarter på forståelse og ikke på en bestemt måde at regne på. Det betyder, at barnet kan løse enkle hverdagsproblemer og opstille simple regneudtryk.
Der er fokus på, at barnet kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål. Det betyder, at barnet kan beregne bl.a. omkreds og areal (og rumfang) og arbejde i koordinatsystemet. Det betyder, at barnet kender forskellige egenskaber ved plane og rumlige figurer.
Der er fokus på, at barnet kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder. Det betyder, at barnet skal kunne tolke andres undersøgelser og formidle sine egne statistiske undersøgelser. Det betyder, at barnet kan beskrive og beregne sandsynligheder ud fra data ved brug af frekvens.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Du kan hjælpe dit barn ved at inddrage det i hverdagens gøremål og samtidig snakke om tal, antal, figurer, mønstre, priser, afstande og flader (areal), vægt, madopskrifter, busplaner, tv-oversigter, indkøb, tid, penge og privatøkonomi. Du kan også få en god matematisk dialog med dit barn ved at læse og tolke f.eks. diagrammer i diverse medier. Det er godt at bede barnet forklare, hvilke tanker/overvejelser, der ligger bag et svar. Aktiviteter kan f.eks. være :
-
læse madopskrifter og lave mad sammen
-
handle ind, snakke om penge og sammenligne priser
-
gætte hvor langt, der er fra den ene ende af vejen til den anden i meter - hvor godt passer dit gæt?
-
gætte hvor lang en bestemt ting er - hvor godt passer dit gæt?
-
gætte, hvor lang tid, det tager at gøre noget bestemt - hvor godt passer dit gæt?
-
gæt, hvor stort et bestemt areal er - hvor godt passer dit gæt?
-
gætte, hvor meget en ting vejer - hvor godt passer gættet?
-
finde mønstre og snakke om, hvordan de mon er lavet og kan fortsættes
-
at undersøge ting sammen med dit barn, så I bliver klogere sammen
-
at blive ved at træne de små gangestykker, indtil dit barn er helt sikker og kan svarene med en god hastighed
-
at blive ved at træne klokken, indtil dit barn er helt sikker i det
-
at blive ved at træne måneder, indtil dit barn er helt sikker i det
-
spille spil på Ipad/pc, der handler matematik
-
læse en tv-oversigt sammen
-
læse tabeller og oversigter i medierne sammen og snakke om, hvad det så reelt betyder
-
læse en busplan eller lignende sammen
-
tælle penge i pungen eller sparegrisen
-
giv et beløb, som dit barn selv kan bestemme over på turen/ferien
-
inddrag dit barn i overvejelser, hvor der indgår 10%, 25% og 50% procent
-
at snakke sammen om opsparing til store ønsker
-
at snakke om, hvad forskelligt abonnementer og lignende koster
Du kan stadig hjælpe dit barn ved, at I spiller strategiske spil sammen - så trænes både strategisk tænkning og robusthed.
Apps og hjemmesider
Forslag til apps og hjemmesider, der kan hjælpe med at automatisere vigtige færdigheder. Oversigten er ufuldstændig, da der findes et væld af hjemmesider og apps, der træner matematik.
4.-6. klasse:
Hjemmesider:
http://www.xn--lrklokken-g3a.dk/
https://www.mathgames.com/play/kingofmath.html
https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/
Apps:
Motion Math: Zoom
Tabeltræneren
Lær klokken
King of Math
slice fractions
Math Rings
Math fight
Slide 1000
Du kan få sat lidt flere ord på på “Milepæle for udvikling af kompetencer 4.-6. klasse” her
Hvem kan kontaktes, hvis du har spørgsmål til dit barns faglige udvikling?
Hvis du har spørgsmål til dit barns udvikling af matematiske kompetencer, er det en god idé at tale med barnets lærer og evt. skolens matematikvejleder om den faglige udvikling.
På alle skoler i Hedensted kommune er der faste rådgivningsfora, hvor Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) deltager. I et sådant rådgivningsforum vil I og lærerne kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.