Milepæle for matematikudvikling i 1.-3. klasse
Fælles forenklede mål 1. - 3. kl.
Der skal arbejdes med områderne “Matematiske kompetencer”, “Tal og algebra”, “Geometri og måling” og “Statistik og sandsynlighed” i 1.-3. klasse.
Der er fokus på, at barnet lærer at handle hensigtsmæssigt i situationer, hvor matematik indgår.
Der er fokus på, at barnet kan anvende trecifrede tal til at beskrive antal og rækkefølge, og at barnet kan lægge sammen og trække fra med naturlige tal ved at bruge hovedregning og lommeregning. Det betyder, at tallene 10-1000 er i fokus, og at barnet kan regne ved at bruge hovedet og en lommeregner - de skal bygge deres talbehandling på forståelse og ikke på en bestemt måde at regne på -, at barnet skal selv udvikle metoder til beregninger med naturlige tal.
Der er fokus på, at barnet kan anslå og måle længde, tid og vægt i enkle hverdagssammenhænge. Det betyder, at barnet skal kende til forskellige måle-enheder og have fornemmelse for enhedens størrelse - de kan måle og vurdere rigtigheden af enkle målinger -, at barnet kan anvende geometriske begreber og måle.
Der er fokus på, at barnet kan udføre enkle statistiske undersøgelser. Det betyder, at barnet kan læse enkle diagrammer og tabeller og lave sine egne små enkle statistiske undersøgelser og præsentere dem. Der er samtidig fokus på, at barnet kan udtrykke intuitive chancestørrelser. Det betyder, at barnet umiddelbart kan sige, hvad der er størst chance for indenfor en overskuelig mængde.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Du kan hjælpe dit barn ved at inddrage det i hverdagens gøremål og samtidig snakke om tal, antal, figurer, mønstre, priser, afstande og flader (areal), vægt, enkle madopskrifter, indkøb, læsning af symbolske vejrudsigter, tid og penge. Det kan f.eks. være:
-
læse madopskrifter og lave mad sammen
-
handle ind og snakke om penge, priser og størrelser
-
gætte hvor langt, der er fra den ene ende af huset til den anden i skridt eller meter - hvor godt passer dit gæt?
-
finde mønstre og snakke om, hvordan de mon er lavet og kan fortsættes
-
finde sten og andre ting og snakke om former og farver
-
snakke om familieforhold, hvor mange er vi og hvordan er vi i familie
-
at undersøge ting sammen med dit barn, så I bliver klogere sammen
-
at blive ved at træne talremser og talnavne (især talområdet 10-100), indtil dit barn er helt sikker i det
-
at blive ved at træne de små plusstykker, indtil dit barn er helt sikker og kan svarene med en god hastighed
-
at lave aftaler om klokkeslæt
-
at blive ved at træne klokken, indtil dit barn er helt sikker i det
-
at blive ved at træne måneders navne og rækkefølge, indtil dit barn er helt sikker i det
-
at lave en leg ud af forskellige begreber - f.eks. gå ind i stuen, sæt dig på gulvet, din hånd skal røre under bordet, stil dig foran stolen….
-
spille spil på Ipad/pc, der inddrager matematik eller strategispil
-
hvor lang tror du, at f.eks. viskelæderet er - hvor godt passer dit gæt?
-
læse en tv-oversigt sammen
-
læse en vejrudsigt (med symboler) sammen
-
læse en busplan eller lignende sammen
-
tælle penge i pungen eller sparegrisen
-
giv et beløb, som dit barn selv kan bestemme over på turen/ferien
Du kan også hjælpe dit barn ved, at I spiller spil sammen - så trænes både strategisk tænkning og robusthed.
Apps og hjemmesider
Forslag til apps og hjemmesider, der kan hjælpe med at automatisere vigtige færdigheder. Oversigten er ufuldstændig, da der findes et væld af hjemmesider og apps, der træner matematik.
0.-3. klasse
Hjemmesider:
http://www.thenumbercatcher.com/nc/home.php
http://www.xn--lrklokken-g3a.dk/
http://www.coolmath-games.com/0-math-lines
https://www.mathgames.com/play/kingofmath.html
Apps:
Matemaslik
Montessori Math City
Motion Math: Zoom
Tabeltræneren
Lær klokken
King of Math
Små penge
Math fight
MathSlide
Talgrisen
1-2-3 NINJA
Slide 100
Tens frame
Pieces basic
Number rack
Fingu
Number line
Pengeby
Du kan få sat lidt flere ord på på “Milepæle for udvikling af kompetencer 1.-3. klasse” her
Hvem kan kontaktes, hvis du har spørgsmål til dit barns faglige udvikling?
Hvis du har spørgsmål til dit barns udvikling af matematiske kompetencer, er det en god idé at tale med barnets lærer og evt. skolens matematikvejleder om den faglige udvikling.
På alle skoler i Hedensted kommune er der faste rådgivningsfora, hvor Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) deltager. I et sådant rådgivningsforum vil I og lærerne kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.