Milepæle for matematikudvikling i 0. klasse
Fælles forenklede mål 0. kl (mangler opdateret link til http://www.emu.dk/)
“Matematisk opmærksomhed” er ét af de områder, der skal arbejdes med i 0. klasse, og opnåelse af kompetence inden for matematisk opmærksomhed sker gennem læring indenfor tal, antal, figurer og mønstre, sprog og tankegang.
Det er tallene 1-10, der er stor fokus på i 0. klasse. Barnet skal kunne tælleremsen og kunne kombinere mængde, talnavn og talsymbol - eksempelvis: her er 1-2-3-4 æbler, det hedder fire og kan skrives 4. Senere kan tallene 11-20 og remsen 10-20-...100 trænes.
Gennem leg og i helt almindelige hverdagssituationer skal barnet arbejde med at bestemme antal. Det kan f.eks. være ved optælling (1-2-3-4…) eller ved at gruppere (2-4-6… eller i bunker med 5 eller 10). En tredje måde at bestemme antal på er fortsat tælling (5+2 tælles 5-6-7).
Navne og kendetegn på kvadrat, firkant, trekant og cirkel skal også inddrages i leg og hverdagssituationer. Under arbejdet med figurerne skal barnet få øje på mønstre i omgivelserne og også arbejde med at lave sine egne mønstre.
En vigtig forudsætning for at lære matematik er at barnet kan sætte ord på, hvordan ting er placeret i forhold til hinanden, og at det kender til enkle matematiske begreber som f.eks. større end og mindre end.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Du kan hjælpe dit barn ved at inddrage det i hverdagens gøremål og samtidig snakke om tal, antal, figurer, mønstre og lære barnet mange af de ord, der bruges ved sammenligninger og antalsbestemmelse. Det kan f.eks. være:
-
dække bord
-
hoppe på et ben og tælle, hvor mange gange
-
tælle skridt fra den ene side af stuen til den anden
-
finde sten og andre ting og snakke om former og farver
-
snakke om familieforhold, hvor mange er vi og hvordan er vi i familie
-
at undersøge ting sammen med dit barn, så I bliver klogere sammen
-
at blive ved at træne talremser, indtil dit barn er helt sikker i det
-
at blive ved at træne ugedage, måneder og årstider, indtil dit barn er helt sikker i det
-
at inddrage uret og tidspunkter, når det er naturligt
-
at lave en leg ud af forskellige begreber - f..eks. gå ind i stuen, sæt dig på gulvet, din hånd skal røre under bordet, stil dig foran stolen….
-
læse bøger, hvor der er noget at tælle eller der er rim om tal
-
spille spil på Ipad/pc, der handler om tal
-
hvilken karton/æske/pose er der mest i/størst/tungest
Du kan også hjælpe dit barn ved, at I spiller spil sammen - så trænes både strategisk tænkning og robusthed.
Apps og hjemmesider
Forslag til apps og hjemmesider, der kan hjælpe med at automatisere vigtige færdigheder. Oversigten er ufuldstændig, da der findes et væld af hjemmesider og apps, der træner matematik.
0.-3. klasse
Hjemmesider:
https://sites.google.com/site/ggbelevelaering/
http://www.thenumbercatcher.com/nc/home.php
http://www.xn--lrklokken-g3a.dk/
http://www.coolmath-games.com/0-math-lines
https://www.mathgames.com/play/kingofmath.html
Apps:
Matemaslik
Montessori Math City
Motion Math: Zoom
Tabeltræneren
Lær klokken
King of Math
Små penge
Math fight
MathSlide
Talgrisen
1-2-3 NINJA
Slide 100
Tens frame
Pieces basic
Number rack
Fingu
Number line
Pengeby
Du kan få sat lidt flere ord på på “Milepæle for udvikling af kompetencer 0. klasse” her
Hvem kan kontaktes, hvis du har spørgsmål til dit barns faglige udvikling?
Hvis du har spørgsmål til dit barns udvikling af matematiske kompetencer, er det en god idé at tale med barnets lærer og evt. skolens matematikvejleder om den faglige udvikling.
På alle skoler i Hedensted kommune er der faste rådgivningsfora, hvor Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) deltager. I et sådant rådgivningsforum vil I og lærerne kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.