Milepæle for matematikudvikling i 0. klasse
Fælles forenklede mål for børnehaveklassen er bygget op omkring de seks områder “sprog”, “matematisk opmærksomhed”, “naturfaglige fænomener”, “kreative og musiske udtryksformer”, “krop og bevægelse” og “engagement og fællesskab”. Hvert af de seks områder har et kompetencemål, som skal udvikles gennem arbejdet med området i børnehaveklassen.
Kompetencemål for matematisk opmærksomhed i 0. klasse:
- Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdags situationer
Det betyder inden for området antal, at eleven kan bestemme antal i hverdagssituationer og i regnehistorier med forskellige metoder og med en vis fleksibilitet/med brug af forskellige strategier og indsigt.
Det betyder inden for området figurer og mønstre, at eleven kan genkende, beskrive og navngive almindelige figurer såsom kvadrat, firkant, trekant og cirkel. Eleven skal også kunne genkende og beskrive enkle mønstre, samt selv lave mønstre. It skal inddrages.
Det betyder inden for området sprog og tankegang, at eleven kan anvende enkle forklaringer i forbindelse med placering og kende til enkle matematiske begreber indenfor størrelse, retning, måling og tid.
Der er ingen obligatorisk matematikvurdering i løbet af 0. klasse, men der skal naturligvis foretages en løbende og professionel vurdering ud fra beskrivelse og analyse af de iagttagelser, der foretages i hverdagen. Relevante ressourcer i hverdagen kan eksempelvis være MIO, M-OBS, Matematikvurdering 0. klasse eller MG/FG0.
Handletiltag i Hedensted Kommune
Det fundament af læring, der lægges i 0. klasse, skal matematik og andre fag bygge videre på. Derfor er det vigtigt, at eleverne får videreudviklet og nuanceret deres begrebsforståelse og deres talforståelse.
Obligatorisk evaluering i perioden
Ingen