Evalueringsplan
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. Det betyder at mindst 80 % af eleverne skal være så gode til at læse at de placerer sig i kategorierne: God, rigtig god eller fremragende i de nationale test for læsning.
Ligeledes skal andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test reduceres år for år.
Evaluering er en del af den professionelle lærers arbejde og foregår løbende. Den løbende evaluering af elevens udbytte består af både interne og eksterne evalueringer. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, samt for underretning af forældrene om elevens udbytte af undervisningen.
I oversigten fremgår de obligatoriske evalueringer, der skal tages af skolen. Derudover skal skolen mindst en gang per skoleår udlevere en elevplan til elevens forældre, som både indeholder en statusdel og en opfølgningsdel.
Elev-evaluering |
|||
Årgang |
Efterår |
Forår |
Årligt |
0. kl. |
Sprogvurdering |
Ordblinderisikotest Opfølgende sprogvurdering på enkeltelever |
LUS påbegyndes og fortsættes løbende Elevplan |
1. kl. |
Nos-prøven |
Skriftsproglig udvikling: Ordlæseprøve 1 |
LUS (foregår løbende) Elevplan |
2. kl. |
ST 2 eller anden stavetest, der afdækker elevens aktuelle niveau |
Nationale test i læsning |
LUS (foregår løbende) Elevplan |
3. kl. |
ST 3 eller anden stavetest, der afdækker elevens aktuelle niveau |
Skriftsproglig udvikling: Sætningslæseprøve 2 |
LUS¹ (foregår løbende) Elevplan |
4. kl. |
ST 4 eller anden stavetest, der afdækker elevens eventuelle niveau |
Nationale test i læsning |
Elevplan |
5. kl. |
ST 5 eller anden stavetest, der dækker elevens aktuelle niveau |
Skriftsproglig udvikling: |
Elevplan |
6. kl. |
ST 6 eller anden stavetest, der afdækker elevens aktuelle niveau |
Nationale test i læsning |
Elevplan |
7. kl. |
ST 7 eller anden stavetest, der dækker elevens aktuelle niveau |
Skriftsproglig udvikling: |
Elevplan |
8. kl. |
ST 8 eller anden stavetest, der afdækker elevens aktuelle niveau |
Nationale test i læsning |
Elevplan |
9. kl. |
Terminsprøver |
Prøver - afsluttende |
Elevplan |
¹De børn, der ved slutningen af 3. kl. endnu ikke har nået LUS pkt. 15 –” at kunne læse flydende med en god forståelse (målet for 3. klasse)” - skal fortsat følges med LUS-iagttagelser.
Hvis eleven placerer sig i "mangelfuld præstation" eller i "ikke tilstrækkelig præstation", skal eleven efterfølgende afdækkes individuelt. Dette for at afklare hvor eleven befinder sig i sin læse- og stave-udvikling, således læreren ikke kun har kendskab til, hvad eleven ikke kan.