Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 29. oktober 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
144. Månedsopfølgning pr. august månedKlik her for at folde ud og læse mere om Månedsopfølgning pr. august måned
Beslutningstema
Godkendelse af forslag til neutralisering af budgetudfordringer.
Økonomi
Se sagsfremstilling
Sagsfremstilling
I forbindelse med månedsopfølgningen for august måned er der klarlagt nogle budgetudfordringer, som der ønskes særlig stillingtagen til, jfr redegørelsen nedenfor:
Ad Social & Sundhed:
På trods af en række initiativer til nedbringelse af udgifterne indenfor Social & Sundhed udviser det seneste skøn over regnskabsresultatet et forventet underskud på 9 mio. kr.
Af dette underskud stammer de 3 mio. kr. fra Bakkevej, som gennem 2014 har nedbragt sit underskud fra 4 mio. kr. til 3 mio. kr. Dette underskud overføres til 2015.
De primære årsager til det resterende underskud på 6 mio. kr. skal findes i:
Besparelsespuljer på i alt 7,5 mio. kr., hvoraf det kun er lykkes at udmønte 2 mio. kr.
Forventet merforbrug i Familieafdelingen på 6 mio. kr.
Overskridelse på konto 6 på 1,8 mio. kr.
Merforbruget i Familieafdelingen er forårsaget dels af flere anbringelser og dels at anbringelserne generelt er blevet dyrere.
Familieafdelingen har iværksat flere initiativer for at reducere omkostningerne, og har bl.a. i 2014 sparet ca. 8 mio. kr. på diverse støtte- og aflastningsordninger og på opholdssteder. Men for flere af de iværksatte initiativer gælder, at de først får fuld gennemslagskraft i 2015.
Der er iværksat en udredning, der skal afklare om forudsætningerne for budget 2015 holder, og i modsat fald, hvorledes der bliver bragt overensstemmelse mellem budget og forventet udgift.
Med afsæt i de økonomiske udfordringer på området, skønnes det ikke at give mening at overføre det forventede underskud fra 2014 til 2015. Med henblik på at neutralisere underskuddet på 6 mio. kr. i 2014 kan der med udgangspunkt i månedsopfølgningen for august peges på følgende finansierings-elementer:
Barselspuljen, forventet mindreforbrug: 5,0 mio. kr.
Fleksjobpulje, udisponeret beløb: 0,5 mio. kr.
Arbejdsskadeforsikringer, mindreforbrug: 0,5 mio. kr.
Ad Jobcenter Hedensted inkl. Borgerservice:
Ungegruppeforanstaltning
Ungegruppens foranstaltningsindsats er takstfinansieret, således at alle udgifter skal dækkes i form af salg af støttekontaktpersonindsatser og anbringelser til Familieafdelingen, Handicapafdelingen og Jobcentret i form at mentorstøtte. Ungeindsatsen udviser et forventet underskud i 2014 på 2,449 mio. kr. Underskuddet kan forklares ved et betydeligt mindre salg af støttekontaktpersonindsatser til især Familieafdelingen i både 2011, 2012 og 2013.
Faldet i antallet af indsatser har været betydeligt større end forventet, idet unge, der oprindeligt var anbragt i en foranstaltning i Ungegruppen, på grund af sagernes karakter har måttet anbringes på institutioner. Det har i denne forbindelse ikke været muligt at tilrette indsatsen tilstrækkeligt hurtigt i forhold til nedgangen af antallet af foranstaltningssager.
Endvidere har det været muligt at konvertere flere indsatser end forventet fra foranstaltningsindsatser efter reglerne i Serviceloven til mentorindsatser og igen til udviklingsindsatser efter Beskæftigelsesloven, hvilket har medført et fald i indtægter på Ungegruppeforanstaltningerne. Budgettet for indsatsen ser nu ud til at holde, men det vil være vanskeligt at indhente underskuddet indenfor de kommende år, med mindre taksten for indsatsen mere end fordobles.
Det foreslås, at Ungegruppens forventede underskud i 2014 dækkes af jobcentrets samlede overskud og således ikke overføres til 2015, idet det med det reducerede salg ikke vil være realistisk at kunne indhente underskuddet ved at pålægge det taksten.
Administrationen indstiller, 20. oktober 2014, pkt. 188:
at det forventede underskud på Social & Sundhed på 6 mio. kr. ikke overføres til 2015, men neutraliseres ved hjælp af uforbrugte midler, jfr. sagsfremstillingen, og
at det akkumulerede underskud på Ungegruppeforanstaltninger på 2,449 mio. kr. ikke overføres til 2015, men finansieres af det forventede overskud på Jobcenter/Borgerservice
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 188:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
145. Udbud af rettigheder til navn på kunstgræsbane - HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Udbud af rettigheder til navn på kunstgræsbane - Hedensted
Beslutningstema
Der skal tages stilling til om banenavn skal sælges for en periode.
Økonomi
Der kan forventes en indtægt på minimum 100.000 kr. (som engangsbeløb), som foreslås anvendt til udstyr/anlægsarbejder indenfor idrætsområdet i Hedensted kommune.
Økonomi har ingen bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Stadionanlæg i nogle større byer har solgt rettighederne til stadionnavn til private firmaer (NRGI-park i Århus, CASA Arena i Horsens).
Det nye kunstbaneanlæg ved Hedensted centret har endnu ikke fået navn og det foreslås, at navnet udbydes til salg, for på denne måde at skaffe indtægter, som kan anvendes til idrætsformål.
Det foreslås, at firmanavn skal indgå sammen med "Park".
Navn gives til højestbydende og aftalen vil udløbe efter 8 år, det vil sige. pr. 31.12.2022, hvorefter kommunen eventuelt kan udbyde navnet igen.
Beløbet/ydelser for hele perioden skal erlægges ved aftalens indgåelse.
Såfremt det vindende firma ophører med at eksistere inden periodens udløb, vil der ikke ske nogen tilbagebetaling og kommunen har ret til at genudbyde navnet igen.
Som aftalt på dialogmødet den 6. oktober udbydes rettighederne til navn i oktober måned, idet tilbud skal være fremsendt senest den 29.oktober 2014.
Det foreslås, at Borgmesteren, formanden for Udvalget for Fritid & Fælleskab samt formanden for Fritidsudvalget bemyndiges til at genemgå de indkomne tilbud og udpege hvilket firma, der skal have rettighederne til navnet.
Administrationen indstiller, 20. oktober 2014, pkt. 189:
At der åbnes mulighed for sælge rettigheder til navn på ny kunststofgræsbane
at navn udbydes til højestbydende
at aftalen indgås for en 8 årig periode
at indtægterne anvendes til idrætsformål
at Borgmesteren, formand for Udvalget for Fritid & Fælleskab samt formanden for Fritidsudvalget bemyndiges til at afslutte sagen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 189:
Indstilles godkendt, dog således at det vurderes om mindsteprisen skal være større og/eller om aftaleperioden skal være kortere. Desuden skal indtægterne anvendes på det udbudte anlæg.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Udbud sker via kommunens hjemmeside og ved annoncering i de lokale blade.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
146. Ændret anvendelse af Juelsminde Strand hotelKlik her for at folde ud og læse mere om Ændret anvendelse af Juelsminde Strand hotel
Beslutningstema
Drøftelse af henvendelse fra ejeren af Hotel Juelsminde strand om anvendelse af hotellet til modtagercenter for flygtninge.
Historik
Byrådet har august 2012 ved en lignende situation præciseret, at hotellet kun måtte anvendes som flygtningecenter i 6 - 7 måneder.
Sagsfremstilling
Hotellet blev i efteråret 2012 anvendt som modtagercenter for flygtninge. Siden fraflytning primo 2013 har bygningen stået tom. Ejeren har siden ønsket at sælge til Jehovas Vidner til anvendelse som friplejehjem. Dette er i strid med gældende planlægning for området og kommunen har ikke ønsket at ændre planlægningen.
Istedet ønsker ejeren nu at indgå en midlertidig lejekontrakt med Udlændingestyrelsen på 2-3 år, om leje af hele hotellet til benyttelse som indkvartering af flygtninge.
Ejeren oplyser at sålænge der ikke kan opnås tilladelse til at etablere friplejehjem, og de ikke kan finde nogen, som vil drive hotel på ejendommen, er det deres bedste bud på en snarlig benyttelse af hotellet. Det oplyses endvidere, at der fra sidst der boede flygtninge på hotellet, at Udlændingestyrelsen kun ønsker at leje ejendommen, hvis det kan ske uden modstand fra kommunen.
På den baggrund spørger ejeren, om der kan forventes en positiv holdning fra kommunen til et sådan arrangement.
Der vedhæftes notat fra 2012, hvoraf fremgår at en længerevarende lejeaftale skal myndighedsbehandles af kommunen og måske vil fordre en ny planlægning af kommunen.
Såfremt kommunen ikke ønsker et modtagercenter, kan der under alle omstændigheder nedlægges et forbud i henhold til planlovens §14.
Efter det oplyste ønsker Juelsminde udviklingsråd, at bygningen fortsat skal anvendes som hotel.
Administrationen indstiller, 20. oktober 2014, pkt. 190:
At udvalget drøfter, hvorvidt der må drives modtagecenter for flygtninge.
fra hotellet
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 190:
Udvalget indstiller, at den nuværende lokalplan fastholdes.
Jørn Juhl Nielsen forbeholder sin indstilling.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Afgørelsen meddeles ejer og den lokale udviklingsgruppe i Juelsminde.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning
Indstilling fra Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi blev bragt til afstemning.
For: 19 (liste V og O samt Kasper Glyngø (A) og Johnny B. Sørensen (A)).
Imod: 8 (Birgit Jakobsen (K), Torsten Sonne Petersen (F), Henrik Alleslev (A), Jørn Juhl Nielsen (A), Steen Christensen (A), Liselotte Hillestrøm (A), Hanne Grangaard(A), Daniel Toft Jakobsen (A)).
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGhenvendelse af Sesper Schimming
- BILAGNotat om planforhold i forbindelse med Hotel Juelsminde Strands anvendelse som midlertidigt indkvarteringssted for asylansøgere.pdf
147. Fleksibel børnepasning som redskab til vækst og brandingKlik her for at folde ud og læse mere om Fleksibel børnepasning som redskab til vækst og branding
Beslutningstema
Som et led i arbejdet med vækst og branding foreslås fleksible åbningstider i 2-6 årige institutioner tidlig morgen og sen eftermiddag. Formålet er at give børnefamilierne mere fleksibilitet i hverdagen, og ikke mindst at kunne kommunikere om denne fleksibilitet i vores markedsføring af kommunen.
Det anbefales at kombinere en løsning baseret på samskabelse og frivillige (model 1) med en "traditionel" løsning med ordinært personale (model 2).
Økonomi
Der er begrænsede økonomiske konsekvenser ved model 1, idet der typisk vil være tale om udbetaling af et aktivitetstilskud i henhold til Folkeoplysningsloven på ca 165 kr. pr medlem om året. Der vil ikke være tale om lokaletilskud, da lokalerne allerede er finansieret over daginstitutionernes budgetter.
Ved model 2 er behovet for finansiering til dækning af timeløn samt arbejdstidstillæg beregnet til 500.000 kr. om året.
Midlerne foreslås finansieres fra Vækst- og Initiativpuljen i en 2-årig forsøgsperiode. Herefter vurderes effekten på vækst og branding og eventuel yderligere finansiering.
Der vil ikke blive opkrævet særskilt forældrebetaling.
Historik
Ideen om mere fleksibel børnepasning er en følge af kommunens brandingstrategi. Den oprindelige ide var "Døgnpasning", dvs. en mulighed for pasning døgnet rundt.
En Temagruppe nedsat af byrådet har i foråret 2014 arbejdet videre med ideen. Som det fremgår af sagsfremstillingen er ideen - på baggrund af brugerundersøgelser hos forældre og virksomhedsledere - ændret til et tilbud om pasning tidlig morgen og sen eftermiddag.
Indenfor nuværende rammer og budget har institutionerne mulighed for at søge om udvidet åbningstid (dvs. mere end 52 timer om ugen) indenfor tidsrummet kl. 6-17 (undtagen institutionen Tippen, der fast åbner 05.30). Erfaringerne viser at institutionerne bruger denne mulighed i "begge retninger", dvs. hvis der ikke er behov for 52 timers åbent nedsættes åbningstiden og dermed udgifterne. Og omvendt, hvis der er behov for mere tid. Institutionerne viser således stor ansvarlighed ved brugen af denne ordning.
Sagsfremstilling
En af de fire målgrupper i den vedtagne brandingstrategi er ressourcestærke børnefamilier. En væsentligt del af børnefamiliers hverdag er at få "puslespillet" mellem familie- og arbejdsliv til at gå op.
Ved at tilbyde mere fleksible pasningstider sætter vi alvor bag ordene om at være en attraktiv bopælskommune for børnefamilier. Vi viser, at vi er åbne overfor den travle hverdag som familie, og tilbyder derfor at give en hånd med i børnepasningen, når det ikke lige passer. Fleksible åbningstider vil samtidig være et plus for de lokale erhvervsvirksomheder, da gode vilkår for de ansattes familieliv indirekte er en fordel for virksomheden.
En analyse blandt forældre til kommunens ca. 6.000 folkeskoleelever og ca. 4.400 børnehave- og dagplejeforældre (hvoraf 1.484 svarende til 17% svarede) viser, at der ikke er et særligt behov for pasning aften, nat og weekend. Udvidede åbningstider sen eftermiddag (flest) og tidlig morgen (færre) vil derimod øge fleksibiliteten for børnefamilierne. 21% af de knap 1500 respondenter svarer således ja til "at have behov for pasning ud over nuværende åbningstid". Tidsmæssigt handler det typisk om ½-1 time (max 2 timer) ud over nuværende åbningstid.
Analyseresultatet kan ses i bilag.
En opfølgende analyse foretaget via børnehaveledere bekræfter, at der er behov hos ca. 2-6 børn i hver institution, at det primært er eftermiddag og at behovet er det samme over hele kommunen (geografisk).
Telefoninterviews blandt 6 lokale direktører/-personalechefer fra virksomheder, der kører produktion i 3-holdsskifte bekræfter, at :
- der ikke er behov sen aften, nat og weekend.
- der er behov for udvidede åbningstider, både for administrativt personale og produktionspersonale. Eksempelvis udtaler både Glud & Marstrand samt Palsgaard at
det være et ubetinget plus, hvis kommunen tilbyder udvidede åbningstider i pasningsordningerne. Det gælder både ift. at tiltrække erhvervsvirksomheder (hvor gode pasningsmuligheder vil være et ekstra plus blandt mange andre fordele) og i forhold til at tiltrække tilflyttere.
Opsummering på interviews kan ses i bilag.
Som det fremgår af ovenstående kan behovet for udvidede åbningstider ikke siges at være markant, men der er dog et vist behov. Muligheden for ekstra pasning vil således under alle omstændigheder være til gavn for et vist antal familier i kommunen.
Set i brandingsammenhæng er kommunikationsværdien derimod markant. At kunne tilbyde muligheden for pasning fra kl. 6 om morgenen til kl. 19 om aftenen vil være et stærkt signal til børnefamilier, der i perioder kan være pressede på tiden. Og som en af virksomhedslederne udtaler, vil attraktive vilkår for børnefamilier være endnu en fordel ved at drive erhverv i Hedensted Kommune. Da erhvervslivet også er en målgruppe i vækst- og brandingsammenhæng opnås således yderligere en gevinst.
Dagtilbud vurderer, at der er to modeller for tilbud om udvidet åbningstid i kommunens daginstitutioner.
Model 1:
Den ene model er baseret på samskabelse og frivillighed, hvor det er forældre eller andre voksne med relation til daginstitutionen, der frivilligt møder ind i daginstitutionen efter normal lukketid og varetager pasningen af de tilmeldte børn. Denne model forudsætter en juridisk enhed, fx i form af en folkeoplysende forening, således at der er et regi for indhentelse af børneattest, tavshedspligterklæring og lign. En folkeoplysende forening skal have en vedtægt og en bestyrelse. Idet behovet formentlig vil være af varierende karakter foreslås én folkeoplysende forening for hele kommunen. I givet fald foreslås en bestyrelse på 3 personer – en konsulent fra Dagtilbud, en daginstitutionsleder samt en repræsentant for de frivillige. Børn/forældre med behov for udvidet åbningstid skal være medlem af foreningen.
Model 1 er både i tråd med kommunens fokus på samskabelse og brandingstrategiens værdier om lokalt sammenhold, samarbejde, handlekraft og innovation
Model 2:
Den anden model er baseret på, at der afsættes en pulje på 500.000 kr. til dækning af timeløn samt arbejdstidstillæg svarende til i gennemsnit en medarbejder pr. institution samt en øget åbningstid på gennemsnitligt en time om ugen. Denne model forudsætter, at antallet af medarbejdere, der opnår arbejdstidstillægget begrænses, således at der fx er 2 medarbejdere i institutionen, der dækker den udvidede åbningstid.
Det betyder at institutionen løbende er i dialog med forældrene om deres behov for åbningstid, således at institutionerne tilpasser derefter.
Model 2 sikrer gennemførsel af en fleksibel pasning, hvor model 1 jo er baseret på frivillighed.
Administrationen indstiller, 1. september 2014, pkt. 56:
at både model 1 og 2 godkendes, således at model 2 gælder for alle institutioner samtidig med at model 1 iværksættes i de institutioner, hvor der er forældreopbakning til det.
at ordningerne træder i kraft snarest muligt.
at udgiften på max. 500.000 kr. kan finansieres fra Vækst- og Initiativpuljen i en 2-årig forsøgsperiode.
Udvalget for Læring, 1. september 2014, pkt. 56:
Anbefales godkendt.
Bemærkning til Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi
På baggrund af anbefaling fra sektorudvalget MED daginstitutioner sendes sagen efter behandling i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi til kommentering ved forældrebestyrelser og Lokal udvalg MED. Sagen genoptages på oktobermøderne.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 170:
Udvalget anbefaler ordningerne. Ser samtidig at model 1 og 2 kan kombineres. Udvalget ønsker at forslaget kommenteres i forældrebestyrelser og lokal MED udvalg.
Fraværende: Hans Kr. Skibby
Bemærkning til Udvalget for Læring 29. oktober 2014.
Forslaget om fleksibel børnepasning har været sendt i høring ved daginstitutionernes forældrebestyrelser og MED-udvalg. De indkomne høringssvar er tilknyttet sagsfremstillingen som bilag.
Administrationen indstiller 29. oktober:
at der tages stilling til indførelse af fleksibel børnepasning ved daginstitutionerne (0-6år) pr. 1. januar 2015, og om det kan ske ved den beskrevne model 1 eller/ og model 2.
Udvalget for Læring, 29. oktober 2014, pkt. 64:
Udvalget for Læring beder om at få sagen tilbage til yderligere behandling i udvalget.
Sagen genoptages senere.
Kommunikation
Som beskrevet i sagsfremstillingen er den eksterne kommunikation (branding) om den fleksible børnepasning et centralt element.
Herudover skal både model 1 og 2 naturligvis kommunikeres til forældrene.
Beslutning
Udgår. Behandles i Udvalget for Læring.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGHøringssvar fra forældrebestyrelsen og personalet i Skovtrolden.pdf
- BILAGSamlede høringssvar
- BILAGHøringssvar Børnekæret
- BILAGOpsamling analyse Døgnpasning.pdf
- BILAGInterview af virksomhedsledere om Døgnpasning.pdf
148. Betalingsvedtægt - gebyrer for byggesagsbehandling 2015Klik her for at folde ud og læse mere om Betalingsvedtægt - gebyrer for byggesagsbehandling 2015
Beslutningstema
Hedensted kommune skal senest den 1. januar 2015 opkræve byggesagsgebyrer som timebetaling for medgået tid. Dog kan helt simpelt byggeri undtages og gebyrberegnes efter faste takster.
Byrådet skal tage stilling til hvilken takstmodel, der skal anvendes for 2015, eller om byggesagsgebyrer skal afskaffes helt.
Udvalget for Teknik og siden Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi skal tage stilling til gebyrmodellen.
Økonomi
Byggesagsbehandling i Hedensted Kommune er fra 2012 forretningsgjort. I den forbindelse er det besluttet, at omkostningen til byggesagsbehandlingen skal finansieres med ca. 2,0 mio. kr. fra gebyrindtægter og ca. 1,2 mio. kr. via skattefinansiering.
Besluttes det, at der ikke skal opkræves gebyr for byggesagsbehandling, vil hele byggesagsområdet skulle skattefinansieres, og der vil derved være en mindre indtægt på ca. 2,0 mio. kr.
Besluttes det at partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandling skal være gebyrfri, vil det forventeligt betyde en mindreindtægt på ca. 300.000. kr. Mindreindtægten kan enten finansieres ved at hæve den skattefinansierede andel af byggesagsbehandlingen fra 1,2 mio. kr. til 1,5 mio. kr., hvorved der skal anvises budgetmæssige besparelser på 300.000. kr. Eller også kan timeprisen fastsættes til 815 kr., hvilket forventeligt vil medføre uændret gebyrindtægt på 2,0 mio. kr.
Historik
Udvalget for Teknik indstillede den 10. september 2014 for Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi (PKØ), at der ikke efter den 1. januar 2015 opkræves gebyr for byggesagsbehandlingen, såfremt der i budgetforhandlingerne kunne findes 2 millioner til finansiering af opgaven.
Steen Christensen fandt, at den nye betalingsvedtægt burde vedtages.
Den efterfølgende behandling i Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi endte med, at sagen blev returneret til Udvalget for Teknik med henblik på udarbejdelse af en alternativ betalingsvedtægt, hvor byggesagsbehandlingen i forbindelse med håndtering af partshøringsbemærkninger gøres gebyrfri.
Sagsfremstilling
Regeringen har ved lov nr. 640 af 12. juni 2013 besluttet, at kommunerne pr. 1. januar 2015 skal opkræve byggesagsgebyrer i forhold til den faktiske anvendte tid. Således skal alt byggeri faktureres på timebasis. Undtaget for dette krav er mindre byggeri (udhuse, carporte, garager, overdækninger mv.), som kan faktureres efter faste gebyrtakster. Kommunen kan således ved disse sagstyper vælge, om der skal opkræves efter fast takst eller efter timepris.
Det er et krav, at omkostninger knyttet til selve byggesagsbehandlingen kan dokumenteres, og at gebyrindtægterne ikke overstiger de samlede omkostninger. Kommunen skal opkræve samme timepris i alle typer byggesager omfattet af gebyrfinansieringen efter tidsforbrug, og samme faste pris i alle byggesager omfattet af gebyrfinansieringen efter fast pris. Der må ikke opkræves ”grundgebyr” eller ”opstartsgebyr”.
I dag opkræver kommunerne særskilte gebyrer for 5 forskellige kategorier. Gebyropkrævning i forhold til kategorier fjernes med ny lov. Nuværende takstblad ses i bilag 1. Lovens intentioner er at sikre, at ansøger betaler efter den ydelse, som ansøgeren modtager, og at være medvirkende til, at ansøger laver fyldestgørende ansøgninger, som mindsker sagsbehandlingstiden. Gebyr efter timepris vil betyde, at den ansøger, der ikke indhenter den fornødne byggetekniske indsigt, vil kunne risikere at blive afkrævet et højere gebyr.
Der er kun hjemmel til at opkræve gebyr for sagsbehandling, der tager afsæt i byggeloven. Således må sagsbehandlingstid, der anvendes til at sagsbehandle efter anden lovgivning, ikke indregnes i gebyropgørelsen. Det er ofte plangrundlaget, herunder lokalplaner og landzonebestemmelser, som udfordres i byggesager. Generel vejledning af borgere, forespørgsler, registerregistrering kan der ligeledes heller ikke opkræves gebyr for. Alene en tredjedel af den forbrugte tid i Byggeservice kan danne baggrund for gebyropkrævning.
Den ny lovgivning med tilhørende vejledning stiller endvidere detaljerede krav om, at kommunen udarbejder en intern instruks, der beskriver, hvordan gebyrordningen håndteres, og hvordan kommunen opgør og dokumenterer, at indtægterne ikke overstiger omkostningerne.
For uddybende oplysninger og fakta om ny lovgivning og vejledning henvises til bilag 2.
Kommunen kan beslutte, at der ikke skal opkræves gebyr for byggesagsbehandling. Flere kommuner har valgt at afskaffe byggesagsgebyret, og lader det dermed være rent skattefinansieret: Odense, Assens, Stevns, Odsherred, Rebild, Viborg, Helsingør, Halsnæs, Billund og Favrskov (kun erhverv.). For yderligere information om forskellige kommuners tinepriser og om, hvor vidt der opkræves gebyr se bilag 5, undersøgelse om forventeligt fastsættelse af gebyr i kommunerne.
Byrådet skal tage stilling til følgende 2 muligheder:
Skal kommunen helt undlade at opkræve byggesagsgebyr?
Vedtagelse af gebyrmodel for opkrævning af byggesagsgebyr
Såfremt det vedtages at opkræve byggesagsgebyr, skal det besluttes om partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen skal være gebyrfri
1. Skal kommunen helt undlade at opkræve byggesagsgebyr?
Som nævnt er lovens intentioner at sikre, at ansøger betaler efter den ydelse, som ansøgeren modtager, modsat i dag, hvor gebyropkrævningen sker som en kollektiv ordning: En pris for alle. Måtte det besluttes helt at undlade at opkræve byggesagsgebyr, vil nedenstående afledte effekter kunne undgås:
Det er forbundet med en væsentlig administrativ byrde at administrere ordningen i såvel opstartsfasen (udviklingsarbejdet) samt i fremtidig drift. Der vil således skulle medgå øget dialog med ansøger herunder, hvornår tidsregistrering i en sag opstartes, øget administration til at indhente fornøden dokumentation for at kunne afslutte byggesag og dermed have hjemmel til at opkræve gebyr. Opkrævning af byggesagsgebyr vil gøre byggesagsbehandlingen mere ufleksibel, da man i modsætning til tidligere vil være nødt til aktivt at følge en byggesag til bunds hele tiden. Dette for at kunne afslutte byggesagen og derved få hjemmel til at opkræve 2. rate af byggesagsgebyret, se nedenfor. Når det er tilfældet, vil det ikke være muligt i samme grad som nu at omdirigere ressourcerne i teamet til periodevis bedre udnyttelse. Det forventes, at de nye administrationsbyrder vil nedsætte produktionsevnen svarende til ca. 5% af ressourcerne i dag.
2. Valg af gebyrmodel og tidspunkt for opstart
Forslaget til ny betalingsvedtægt fremgår af bilag 3. Lovens mulighed for at opkræve fast gebyr for helt små byggerier i kategori 1 (udhuse mm.) udnyttes, og nuværende takstniveau fortsætter herfor. Dette for at undgå, at der i en sag udløses et gebyr, der overstiger værdien af byggeriet. Øvrigt byggeri takseres med en timepris på 690 kr. Gebyret vil blive opkrævet i to rater. Første rate forfalder til betaling, når byggetilladelsen eller dispensationen meddeles, og anden rate vil forfalde til betaling, når bygningen lovligt kan tages i brug. Efter nugældende lovgivning opkræves gebyr, når der udstedes byggetilladelse eller anmeldelse.
Der må forventes nedgang i gebyrindtægt de første 1-2 år på grund af forskydning i tidspunkt for opkrævning. Ved nogle byggerier udstedes der byggetilladelse, som ikke udnyttes, andre byggerier kan vare op til flere år. Derfor er betaling i rater nødvendig.
Bilag 4 indeholder modeleksempler, der viser de udsving, der kan være i sammenlignelige sager samt et enkelt eksempel på, hvordan det kan have betydning at opkræve gebyret i 2 rater.
3. såfremt det vedtages at opkræve byggesagsgebyr, skal det besluttes, om partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen skal være gebyrfri.
På baggrund af analyser og erfaring forventes den fakturerbar tid i Byggeservice, der forløber med håndtering af partshøringsbemærkninger, at udgøre ca. 15 %.
Såfremt partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen skal være gebyrfrit, skal enten skattefinansieringen stige med 300.000. kr. til dækning af mindre gebyrindtægt, ellers skal timeprisen fastsættes til 815. kr. Se bilag 6 alternativt forslag til betalingsvedtægt 2015.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 147:
at der tages stilling til timepris og valg af gebyrmodel.
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 147:
Udvalget indstiller til byrådet at der opkræves byggesagsgebyr med en timepris på 690 kr og at partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen friholdes for betaling. De 300.000 kr findes på budgettet.
Fraværende: Steen Christensen.
Teknisk chef Anette Marqvardsen deltager i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af sagen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 194:
Indstilles godkendt. Der sker en evaluering af ordningen og det digitale ansøgningssystem som præsenteres i juni 2015.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Borgere, medier og virksomheder skal underrettes om den nye betalingsvedtægt, og den nye måde at opkræve gebyret på. Dette kan ske ved annoncering i de lokale aviser samt på hjemmesiden. Såfremt det besluttes ikke at opkræve byggesagsgebyr, vil der kunne forventes et fald i sagstilgangen fra annoncering til ikrafttræden.
Lovgrundlag
Lov nr. 640 af 12. juni 2013 (Ændring af Byggelovens § 28)
Bekendtgørelse nr. 1383 af 9. december 2013 (Ændring af Bygningsreglementet BR 10 kap. 1.12)
Gebyrvejledning af 6. januar 2014 fra Energistyrelsen (Bilag 2)
Bekendtgørelse nr. 810 af 28. juni 2010 (Bygningsreglementet BR 10)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGByg betalingsvedtægt 2014
- BILAGKTC faggruppen Byggelov's inspirationskatalog vedr. implementering af timebaseret byggesagsgeby.docx
- BILAGUdkast til betalingsvedtægt
- BILAGModeleksempler
- BILAGOversigt over kommunernes forventning til fastsættelse af byggesagsgebyrer pr. 1. januar 2015.pdf
- BILAGalternativt udkast til betalingsvedtægt
149. Vedtagelse af lokalplan 1081 for butikker til pladskrævende varer i Juelsminde (Tofteskovvej), samt tillæg nr. 21 til spildevandsplanenKlik her for at folde ud og læse mere om Vedtagelse af lokalplan 1081 for butikker til pladskrævende varer i Juelsminde (Tofteskovvej), samt tillæg nr. 21 til spildevandsplanen
Beslutningstema
Der skal tages stilling til de modtagne bemærkninger og vedtagelsen af lokalplan 1081 for butikker til pladskrævende varer i Juelsminde samt tillæg nr. 21 til spildevandsplanen.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af et ønske om at kunne opføre op til to butikker til pladskrævende varer og/eller alternativt at give mulighed for kontor- og serviceerhverv inden for lokalplanområdet i Juelsminde. Udvalget for Teknik har på dets møder den 7. oktober 2013, 4. februar 2014 og 4. marts 2014 godkendt principperne for lokalplanforslagets udarbejdelse. Den 25. juni 2014 besluttede Byrådet at sende forslaget til lokalplan 1081, tillæg nr. 21 til spildevandsplanen og den tilhørende screening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer i offentlig høring i 8 uger. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering for planerne er blevet påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet.
Sagsfremstilling
Lokalplanforslaget har været i høring fra den 9. juli 2014 til den 3. september 2014, og i perioden er der indkommet 5 bemærkninger.
Bemærkningerne berører følgende emner:
Vejadgang fra Tofteskovvej
Trafik og trafiksikkerhed
Støjskærmende foranstaltninger
Bekymring for placeringen af erhverv her
Skyggegener
Værditab på ejendomme
Bekymring for fortidsminder
Skiltning
Bemærkningerne har været i partshøring hos ansøger og tilknyttede konsulenter. Bemærkningerne, partshøring og et bemærkningsnotat er vedhæftet dagsordenspunktet. Administrationen har behandlet bemærkningerne og svaret fra partshøringen og finder, at bemærkningerne ikke giver anledning til nogen ændringer i forhold til det fremlagte forslag udover mindre tekniske rettelser.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 149:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at lokalplan 1081 for butikker til pladskrævende varer i Juelsminde samt tillæg nr. 21 til spildevandsplanen vedtages endeligt med mindre tekniske rettelser.
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 149:
Et flertal i udvalget tiltræder indstillingen.
Et mindretal bestående af Tage Zacho stemmer imod indstillingen.
Fraværende: Steen Christensen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 195:
Indstilles godkendt.
Hans Kristian Skibby kan ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Lokalplanen offentliggøres i henhold til planlovens regler herom.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (planloven).
Beslutning
Godkendt.
Dansk Folkeparti kan ikke godkende indstillingen.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGmiljøscreening 1081
- BILAGForslag til tillæg nr. 21 til spildevandsplanen - område ved Klakringvej
- BILAGforslag 1081
- BILAGNotat til bemærkningerne
- BILAGbemærkninger fra ansøger
- BILAGsamlede bemærkninger
150. F: Ansøgning fra Juelsminde Golfklub om lempeligere afdragsvilkår i 2015 og 2016Klik her for at folde ud og læse mere om F: Ansøgning fra Juelsminde Golfklub om lempeligere afdragsvilkår i 2015 og 2016
Beslutningstema
Juelsminde Golfklub søger i brev modtaget den 4. september 2014 om lempeligere afdragsvilkår i 2015 og 2016.
Økonomi
Vores tilgodehavende hos Juelsminde Golfklub er dags dato 649.153 kr. Oprindeligt aftalte årlige afdrag er 110.000 kr. Juelsminde Golfklub har fået afdragsfrihed i 2012 og halvt afdrag i 2013 og 2014. Accept af lempeligere vilkår på årligt afdrag på 25.000 kr. 2015 og 2016 vil betyde at gælden er afdraget 2 år senere. I 2022 i stedet for 2020.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Juelsminde Golfklub søgte 31. marts 2006 den gamle Juelsminde Kommune om afdragsfritagelse af Lån. 27. april 2006 besluttede kommunalbestyrelsen i den gamle Juelsminde Kommune at den nedskrevne restgæld for Juelsminde Golfklub sættes i bero til 2012.
Juelsminde Golfklub søgte i november 2011 om eftergivelse af restgælden. Byrådet besluttede at halvere afdrag i 2013 og 2014 til 55.000 kr.
Sagsfremstilling
Juelsminde Golfklubs restgæld til Hedensted Kommune er efter afdrag i 2014 på 649.153 kr. Juelsminde Golfklub har ansøgt om fortsat lempeligere afdragsvilkår for 2015 og 2016 ved enten fortsat 55.000 kr. eller 25.000 kr. årligt. Administrationen indstiller at Juelsminde Golfklub ansøgning imødekommes og at der i 2015 og 2016 afdrages 25.000 kr. årligt af restgælden.
Administrationen indstiller, 20. oktober 2014, pkt. 185:
at afdragsvilkårene lempes for 2015 og 2016 til årligt afdrag på 25.000 kr.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 185:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Beslutning meddeles ansøger.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
151. F: Justering af priser på boligparcellerKlik her for at folde ud og læse mere om F: Justering af priser på boligparceller
Beslutningstema
Der skal tages stilling til forslag om tilpasning af priser på udvalgte boligparceller til markedsniveau.
Økonomi
I budget 2014 er der budgetlagt med en indtægt ved salg af boligparceller på 1 mio.kr. Der er pt. realiseret en indtægt på ca. 3,6 mio. kr., som fortrinsvis hidrører fra salg i Tørring, Lindved og Hedensted.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har i marts 2013 justeret priser på flere parcelhusudstykninger.
Justeringen var på mellem 10 og 30%.
Sagsfremstilling
Udbudspriserne på parcelhusgrunde er inddelt i 3 prisbånd:
I. Byer uden dagligvareforsyning
II. Byer med dagligvareforsyning
III. Centerbyer
Efter lukning af Barrit Brugs ændres Barrit til prisbånd nr. I.
Der vedlægges oversigt for samtlige udstykninger, hvoraf fremgår, at der til dato er solgt 15 parcelhusgrunde. Salget af boligparceller går bedre end forventet og er koncentreret i Hedensted, Tørring og Lindved.
Med henblik på at stimulere salget i nogle områder, foreslås en justering af priserne i udvalgte områder.
Aktuelt foreslås prisændringer i Rårup, Ølsted, Uldum og Barrit.
Der vedlægges oversigt over nuværende og forslag til nye priser.
Alle priser er inklusiv kloakbidrag.
Administrationen indstiller, 20. oktober 2014, pkt. 186:
at priser justeres i henhold til vedlagte bilag.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 186:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
De nye priser vil fremgå af kommunens hjemmeside, og det foreslås, at der sker en større annoncering til foråret.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
152. F: Godkendelse af Skema C - tilbygning bofællesskabet SolhøjKlik her for at folde ud og læse mere om F: Godkendelse af Skema C - tilbygning bofællesskabet Solhøj
Beslutningstema
Godkendelse af regnskab for tilbygning indeholdende serviceareal til kommunens personale med tilhørende godkendelse af skema C.
Økonomi
Udgiften andrager 1.429.000 kr., som er afholdt af Østjysk boligselskab, som er ejer af bofælleskabet.
Oprindeligt var der budgetteret med 1.400.000 kr.
Heraf modtager boligselskabet 320.000 kr. i servicearealtilskud fra staten.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har den 20.juni 2012 godkendt opførelse af projektet omfattende personalefaciliteter ved bofællesskabet Solhøj i Hedensted.
Sagsfremstilling
Opførelse af tilbygning er nu færdig og er taget i brug.
Regnskabet er godkendt af boliselskabets revisor.
Kommunen lejer lokalerne og lejen er beregnet til at kunne afdrage og forrente nettoanlægssummen (1.109.000 kr)+ vedligehold/forbrug.
Administrationen indstiller, 20. oktober 2014, pkt. 187:
At regnskab lydende på 1.429.000 kr. med tilhørende skema C godkendes
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 187:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGregnskab
153. F: Takster for Hjarnø Færgefart 2015Klik her for at folde ud og læse mere om F: Takster for Hjarnø Færgefart 2015
Beslutningstema
Godkendelse af takster for Hjarnø Færgefart 2015.
Økonomi
Der er i kommunens budgetforslag for 2015 afsat 2.643.085 kr., som tilskud til dækning af de af færgefartens budgetterede udgifter, der ikke dækkes af billetindtægter, statstilskud m.v.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ifølge vedtægterne for Hjarnø Færgefart (§ 8, stk. 4) skal taksterne godkendes af Byrådet.
Sagsfremstilling
Færgefartens forslag til takster 2015 indeholder markante ændringer for at skabe bedre vilkår for erhvervsdrivende på Hjarnø. Revideringen af taksterne indebærer bl.a. afskaffelse af takster for dyr og en markant reduktion af taksterne for almindelig fragt (olie, benzin, foderstof, mælk m.v.). Enkelte billetpriser vil stige, således den samlede forventede indtægt for indsejling stiger med ca. 1,5 %. Bestyrelsen for Hjarnø Færgefart har på sit møde den 10. september 2014 godkendt vedlagte takster for 2015.
Administrationen indstiller, 6. oktober 2014, pkt. 75:
at de af færgefartens bestyrelse godkendte takster for 2015 godkendes.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 6. oktober 2014, pkt. 75:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 191:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Beslutningen meddeles Hjarnø Færgefart.
Lovgrundlag
Vedtægterne for Hjarnø Færgefart.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
154. F: Regnskab 2013 og Budget 2015 for Hjarnø FærgefartKlik her for at folde ud og læse mere om F: Regnskab 2013 og Budget 2015 for Hjarnø Færgefart
Beslutningstema
Hjarnø Færgefart fremsender regnskab 2013 og budget 2015 til godkendelse.
Økonomi
Årsrapport 2013, revisionsprotokollat til årsregnskab 2013 og bestyrelsens regnskabserklæring er vedlagt som bilag.
Budget 2015 er ligeledes vedlagt som bilag.
Der er i Hedensted Kommunes budgetforslaget for 2015 indarbejdet 2.643.085 kr. som tilskud til Hjarnø færgefart til dækning af de af færgefartens budgetterede udgifter, der ikke dækkes af billetindtægter, statstilskud m.v.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Hjarnø Færgefart er en selvejende institution, der drives med et årligt kommunalt tilskud. Byrådet skal godkende bestyrelsens budgetter og regnskab jf. vedtægterne for Hjarnø Færgefart. En uafhængig revisor ved Roesgaard & Partners har bistået bestyrelsen for Hjarnø Færgefart med udarbejdelse af årsrapport, revisionsprotokollat og regnskabserklæring (se bilag).
Institutionens resultatopgørelse for regnskab 2013 udviser et underskud på 473.000 kr., og institutionens balance pr. 31. december 2013 udviser en egenkapital på 4.620.000 kr. Resultatet før af- og nedskrivninger viser et overskud på 209.000 kr. Resultatet betragtes som tilfredsstillende. Gæld til Hedensted Kommune på. 4.615.000 kr. er eftergivet og overført til egenkapitalen.
For regnskab 2014 forventes et mindre underskud på driften.
Budgettet for 2015 er opstillet med baggrund i få måneders driftserfaring for den nusiddende bestyrelse. Der er i forbindelse med udregning af takster foretaget en række forenklinger, der skulle gøre livet lettere for færgeførerne samt medføre en stigning på knap et par % med den usikkerhed, at der ikke er sikkert kendskab til fordelingen af indsejlingen over de enkelte kundegrupper. Udgiften til reparation og vedligehold af færgen er ekstraordinært forhøjet i 2015, fordi færgen skal have et hovedeftersyn, det vil sige motoren skal skilles ad.
Administrationen indstiller, 6. oktober 2014, pkt. 76:
at regnskab 2013 samt budget 2015 godkendes.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 6. oktober 2014, pkt. 76:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 192:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Beslutningen meddeles Hjarnø Færgefart.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende vedtagelse af budgetter og regnskab, jf. vedtægter for Hjarnø Færgefart § 8, stk. 4
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGHjarnø Færgefart - Bestyrelsens regnskabserklæring 2013
- BILAGHjarnø Færgefart - protokol 2013
- BILAGHjarnø Færgefart - årsrapport 2013
- BILAGBudget 2015
155. F: Optagelse af kommunegaranteret lånKlik her for at folde ud og læse mere om F: Optagelse af kommunegaranteret lån
Beslutningstema
Der skal tages stilling til kommunal lånegaranti til energibesparende projekt i Stouby Multihus.
Økonomi
Jfr. Lånebekendtgørelsen kan en kommune meddele garanti for lån optaget til finansiering af udgifter til energibesparende foranstaltninger i selvejende institutioner m.v., uden at det påvirker kommunens låneramme. Lånebeløbet må ikke overstige de faktiske udgifter til de energibesparende foranstaltninger.
Stouby Multihus ønsker at optage et lån på 310.000 kr. i Kommunekredit med en løbetid på 10 år.
Projektets besparelse på centrets årlige driftsudgifter er beregnet til 50.000 kr., og kan derfor fuldt ud finansiere tiltaget.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Der er foretaget en gennemgang af de selvejende hallers nærliggende muligheder for energibesparende foranstaltninger samt en beregning af foranstaltningernes tilbagebetalingstid. Arbejdet er afsluttet og sammenfattet i et samarbejde mellem Intern Byg og Kultur og Fritid.
Sagsfremstilling
I forbindelse med en analyse af potentielle energibesparende foranstaltninger i Stouby Multihus peges der på besparelser ved at udskifte varmeanlægget. I praksis betyder det en udskiftning af eksisterende varmeanlæg til strålevarme samt udskiftning af eksisterende lysstofrør i hallen til LED lysstofrør.
Administrationen indstiller, 6. oktober 2014, pkt. 78:
At kommunen yder garanti for lån på 310.000 kr. til Stouby Multihus.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 6. oktober 2014, pkt. 78:
Udvalget indstiller til Byrådet at indstillingen følges.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 193:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Bestyrelsen for Stouby Multihus meddeles byrådets beslutning.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 nr. 6.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
156. F: Vedtagelse af lokalplan 1087 for etablering af varme- og energiproducerende anlæg i Løsning ( Lundagervej)Klik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af lokalplan 1087 for etablering af varme- og energiproducerende anlæg i Løsning ( Lundagervej)
Beslutningstema
Der skal tages stilling til vedtagelse af lokalplan 1087 for etablering af varme- og energiproducerende anlæg i Løsning.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Den 25. juni 2014 besluttede byrådet at sende forslaget til lokalplan1087 med tilhørende screening i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer i offentlig høring i 8 uger.
Sagsfremstilling
Lokalplanforslaget har været i høring fra den 9. juli til den 3. september 2014. Der er i perioden ikke indkommet bemærkninger til lokalplanforslaget.
Der foretages derfor ingen ændringer i forhold til det fremlagte forslag udover mindre tekniske rettelser.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 150:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at lokalplan 1087 for varme- og energiproducerende anlæg i Løsning vedtages med mindre tekniske rettelser.
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 150:
Indstillingen tiltrådt.
Fraværende Steen Christensen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 196:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Lokalplanen offentligøres i henhold til planlovens regler herom
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (planloven)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
157. F: Vedtagelse af Lokalplan 1072 for et boligområde i Ølholm og vejnavnet Bavnehøjvej samt spildevandstillæg nr. 22 Klik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af Lokalplan 1072 for et boligområde i Ølholm og vejnavnet Bavnehøjvej samt spildevandstillæg nr. 22
Beslutningstema
Vedtagelse af lokalplan 1072 for et boligområde ved Bavnehøjvej i Ølholm og spildevandstillæg nr. 22.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Teknik- og Miljøudvalget har den 2. december 2013 principgodkendt retningslinjerne for udarbejdelsen af lokalplan 1072 for et boligområde i Ølholm.
Udvalget for Teknik har den 3. juni 2014 godkendt forslag til lokalplan 1072 udarbejdet i overensstemmelse med prinicpgodkendelsen og forslag til spildevandstillæg nr. 22.
Hedensted Byråd har den 25. juni godkendt forslag til Lokalplan 1072 og spildevandstillæg nr. 22 til fremlæggelse i offentlig høring i 8 uger.
I perioden fra den 2. juli til den 27. august 2014 har forslag til lokalplan 1072 og spildevandstillæg nr. 22 været fremlagt i offentlig høring. Der er ikke indkommet bemærkninger til planforslagene.
Den 2. juli 2014 blev det samtidig offentligt bekendtgjort, at Hedensted Kommune havde gennemført en miljøscreening af planforslagene og på denne baggrund afgjort, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering i henhold til Lov om Miljøvurdering af planer og programmer. Den offentlige bekendtgørelsen var ledsaget af en klagevejledning og en klagefrist på 4 uger fra datoen for offentliggørelsen. Der er ikke indkommet klager.
Sagsfremstilling
Lokalplanområdet omfatter ca. 11,5 ha landbrugsjord og grænser mod nord og øst op til eksisterende boligområde. Lokalplanområdet inddeles i delområde I og II. Delområde I er omfattet af kommuneplanens rammeområde 7.B.19, der fastsætter anvendelsen som blandet boligområde. Delområde II er omfattet af rammeområde 7.R.2, der fastsætter anvendelsen til rekreativt område. Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen.
Lokalplanen muliggør udstykning af 42 parceller på mindst 800 m2 til åben/lav bebyggelse med en bebyggelsesprocent på maximalt 30. Parcellerne vejforsynes via 3 boligveje, der tilsluttes en fælles stamvej, som munder ud i Vestervang.
Bebyggelse må opføres i maksimalt 2 etager, en facadehøjde på maksimalt 6,5 m og en totalhøjde på maksimalt 8,5 m. Bebyggelsens tage skal være sorte, så solceller kan indpasses uproblematisk. Derudover er der ikke fastlagt særlige restriktioner med hensyn til materiale- og farvevalg eller udformning af bebyggelsen i lokalplanområdet. Træhuse må dog ikke opføres som laftebyggede bjælkehuse (udvendigt synlige hjørnesamlinger), og der må ikke anvendes blanke og reflekterende materialer.
Lokalplanområdet ligger i område udpeget med drikkevandsinteresser og særlige drikkevandsinteresser. Hedensted Kommune den 6. september 2011 indgået aftale med Ølholm Vandværk om, at værket flytter sin kildeplads til området omkring Hvolgård Skov inden udgangen af 2013, og at den nuværende kildeplads inden for lokalplanområdet lukkes. Dette overflødiggør særlige tiltag til at sikre grundvandskvaliteten inden for den nuværende kildeplads´ indvindingsopland, så der kan se byudvikling i Ølholm i overensstemmelse med kommuneplanen uden særlige hensyn til grundvandet. Aftalen har været forelagt Naturstyrelsen, som i skrivelse af 9. december 2011 har tilkendegivet, at forudsætningen for den videre planlægning af området for så vidt angår grundvandsinteresser dermed er tilstede.
Kun en lille del af lokalplanområdet er indeholdt i spildevandsplanen, og der er derfor udarbejdet et tillæg til spildevandsplanen for den resterende del af lokalplanområdet. Ny bebyggelse skal separatkloakeres.
Ølholm Bæk og Hesselballe Bæk er belastet af for meget vand og sandvandring og kan ikke tåle, at der udledes mere vand direkte dertil. Regnvandssystemet i Ølholm har ikke kapacitet til at modtage yderligere regnvand med mindre, der sker en forsinkelse af dette. På grund af jordbundsforholdene vil det være problematisk at håndtere alt regnvandet inden for lokalplanområdet, og derfor sikrer lokalplanen tilstrækkelig forsinkelse af regnvand, inden det tilledes regnvandssystemet i Ølholm.
Det er planlagt, at regnvand fra hele lokalplanområdet via rørledning og/eller regnbede mv. ledes til ét samlet regnvandsbassin. Dette skal placeres i den nordlige del af lokalplanområdet, hvor terrænet er lavest. Bassinet må ikke gennembrydes af veje, stier mv. Bassinet skal dimensioneres til at indeholde alt vand ved en 5 års regn med en afledning på 1l/s/ha. Der må ikke ske overløb til regnvandssystemet. Der skal derfor reserveres oversvømmelsesareal til håndtering af en 100 års regn. De boliger, der ligger nord for lokalplanområdet, sikres med terrænmodellering mod oversvømmelse fra bassin og oversvømmelsesareal.
Det nye boligområde får brug for et vejnavn. De tre involverede lodsejere er blevet spurgt om ønsker hertil og har skriftligt tilkendegivet, at de er blevet enige om, at de ønsker, at områdets vej skal hedde Bavnehøjvej. Baggrunden er, at bavnehøjen ligger syd for den påtænkte udstykning og er synlig fra de tre markstykker, og når der er blevet pløjet og høstet i markerne m.v., har man altid haft udsigt til bavnehøjen mod syd. Den lokale bavnehøj er således eneste fællesnævner for de tre markstykker, der hver især er blevet kaldt noget forskelligt ligesom de tre gårde, markerne tilhører, har forskellige navne. Vejnavnet er undersøgt af administrationen for forvekslingsmuligheder mv. og fundet velegnet. Under forudsætning af godkendelse vil vejnavnet indgå i titlen på den endelige lokalplan.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 151:
at Udvalget for Teknik anbefaler, at byrådet endeligt vedtager lokalplan 1072 for et boligområde ved Bavnehøjvej i Ølholm og spildevandstillæg nr. 22
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 151:
Indstillingen tiltrådt.
Fraværende: Steen Christensen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 197:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (LBK nr. 587 af 27/5/2013)
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 939 af 03/07/2013)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGForslag til tillæg nr. 22 til spildevandsplanen - boligområde i Ølholm
- BILAGOffentliggjort lokalplanforslag 1072 inkl screening
- BILAGKortbilag til dagsorden
158. F: Vedtagelse af lokalplan 1078 ( Snaptunvej 11) og tilhørende kommuneplantillæg nr. 5 Klik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af lokalplan 1078 ( Snaptunvej 11) og tilhørende kommuneplantillæg nr. 5
Beslutningstema
Vedtagelse af lokalplan 1078 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 5
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
På landejendommen Snaptunvej 11, 7130 Glud (matr.nr. 18c Østrup by, Glud) driver ejeren virksomheden HM Entreprenør, som oprindeligt blev etableret i en overflødiggjort landbrugsbygning (2003 jf. CVR register). Virksomheden blev i 2008 udvidet med en kontortilbygning på 180 m² - hvilket er mindre end de maks. 500 m², som i det åbne land tillades til udvidelse af mindre erhvervsvirksomheder med op til 5 heltidsansatte. I 2010 blev der givet afslag på at bygge yderligere 1.000 m² hal til brug for ejendommens drift som landbrugsejendom, da Jordbrugskommissionen skønnede udvidelsen unødvendig for landbrugsdriften. I forbindelse med et miljøtilsyn på entreprenørvirksomheden i juni 2012 blev kommunen opmærksom på uoverensstemmelser mellem tilladelser og bebyggelser på ejendommen. I forlængelse af tilsynet blev det ved sammenligning af luftfotos fra 2008 og 2011 konstateret, at der var sket ændring af arealanvendelsen af ca. 2.880 m² landbrugsjord, hvoraf ca. 1.150 m² er blevet bebygget med et lager- og garageanlæg, mens resten var blevet befæstet. Der var endvidere sket en udvidelse af omfanget af udendørs oplag af maskinel.
I henhold til planlovens § 35, stk. 1, må der i landzone ikke opføres byggeri eller ændres anvendelse af arealer som sket her uden tilladelse fra kommunen. På denne baggrund udstedte Teknik & Miljø den 6. september 2012 et varsel om påbud af lovliggørelse med frist for bemærkninger eller ansøgning om lovliggørelse den 24. september 2012. Varslet blev udstedt efter erhvervskontaktens telefoniske underrettelse af virksomheden. Den 18. september 2012 afholdt By & Landskab og erhvervskontakten møde med virksomhedens ejer og bestyrelsesformand og den 19. september 2012 modtog kommunen ansøgning om lovliggørelse via udarbejdelse af lokalplan. Den 1. oktober 2012 vedtog Teknik og Miljøudvalget at imødekomme ønsket om udarbejdelse af en lokalplan.
Der er efterfølgende udarbejdet forslag til kommuneplantillæg nr. 21 til Hedensted Kommuneplan 2009-2021 og lokalplan 1078 for ejendommen Snaptunvej 11 mellem Glud og Snaptun for at sikre virksomheden et juridisk holdbart eksistensgrundlag og en udvidelsesmulighed, som vurderes at være passende for virksomhedens potentiale. Da området ligger inden for kystnærhedszonen og særligt værdifuldt og uforstyrret landskab, havde lokalplanforslaget desuden til formål at sikre, at ny bebyggelse opføres i en byggestil og i materialer, der harmonerer med den eksisterende bebyggelse og får en placering og en beplantningsmæssig afskærmning, som kan bidrage til at sikre en god landskabelig indpasning. Byrådet godkendte den 29. maj 2013, at forslag til kommuneplantillæg nr. 21 og lokalplan 1078 skulle fremlægges i offentlig høring fra den 12. juni til den 8. august 2013.
I høringsperioden indkom 6 henvendelser med bemærkninger eller indsigelser til planforslagene, af hvilke de 5 var fra ejere af tæt på beliggende ejendomme, som overvejende gjorde indsigelse mod virksomhedens udvidelse på baggrund af udsigten til aktiviteterne på ejendommen samt støj og trafik. Derudover anbefalede Horsens Museum en arkæologisk forundersøgelse, fordi beliggenheden tæt på kysten øger sandsynligheden for at finde jordfaste fortidsminder under anlægsarbejder på ejendommen.
Endelig fremsendte Naturstyrelsen den 8. august 2013 indsigelse mod byrådets vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 21 og lokalplan 1078, begrundet med, at planerne ikke i tilstrækkelig grad redegjorde for den funktionelle og planlægningsmæssige begrundelse for arealudlæg i kystnærhedszonen, samt at virksomheden blev givet for rigelige udvidelsesmuligheder. En indsigelse fra Naturstyrelsen har vetovirkning.
Administrationen fremsendte den 13. september 2013 en begrundet anmodning til Naturstyrelsen om at ophæve indsigelsen, hvori der blev redegjort uddybende for blandt andet virksomhedens lokalisering og entreprenørerhvervets særlige pladsbehov.
Den 10. oktober 2013 afviste Naturstyrelsen at ophæve sin indsigelse med blandt andet henvisning til planlovens § 36, nr. 13, ifølge hvilken landzonetilladelse ikke er påkrævet ved byggeri til udvidelse af mindre erhvervsvirksomhed i det åbne land, som lovligt er etableret i en tidligere landbrugsbygning.
Ved seneste af drøftelse med Naturstyrelsen den 7. februar 2014, erklærede Naturstyrelsen, at der ikke ville blive gjort indsigelse mod justerede planforslag under forudsætning af, at der ikke blev givet mulighed for yderligere udvidelser af virksomhedens bebyggelse, og at de således justerede planforslag blev offentlig fremlagt i en ny høringsperiode på mindst 8 uger.
Naturstyrelsen blev i henvendelse fra Hedensted Kommune den 1. maj 2014 forespurgt om vedlagte justerede planforslag opfyldte Naturstyrelsens betingelser for ikke at gøre indsigelse mod planlægningen, og styrelsen svarede den 19. maj 2014, at planforslagene opfyldte forudsætningerne herfor.
Der blev foretaget en fornyet miljøscreening af de justerede planforslag i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer, som var i den lovpligtige forudgående høring hos andre berørte myndigheder i perioden fra den 14. til den 29. april 2014, og der indkom ikke høringssvar. På baggrund af miljøscreeningen blev det afgjort, at planlægningen, som kun berørte et mindre område på lokalt plan, ikke kunne give anledning til så væsentligt ændrede miljøpåvirkninger, at planforslagenen skulle miljøvurderes.
De justerede forslag til lokalplan 1078 og tillæg nr. 5 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025 var fremlagt i offentlig høring i 8 uger i perioden fra den 2. juli til den 27. august 2014. I høringsperioden indkom diverse indsigelser fra to parter - se det vedlagte "Indsigelsesnotat".
Afgørelsen om, at planforslagene ikke skulle miljøvurderes blev offentligt bekendtgjort den 2. august 2014 sammen med en klagevejledning. Afgørelsen blev inden for klagefristens 4 uger påklaget af de samme to parter, som også gjorde indsigelse mod planforslagene, og administrationen videresendte klagerne til Natur- og Miljøklagenævnet.
Sagsfremstilling
Lokalplanen blev udarbejdet for at sikre det juridiske plangrundlag for den eksisterende entreprenørvirksomhed på ejendommen Snaptunvej 11 mellem Glud og Snaptun. Da området ligger inden for kystnærhedszonen og særligt værdifuldt og uforstyrret landskab, har lokalplanen desuden til formål at sikre, at der ved eventuel genopførelse af bebyggelse fastholdes en byggestil og et materialevalg, der harmonerer med den eksisterende bebyggelse, og at der fastholdes en placering og en beplantningsmæssig afskærmning, som kan bidrage til at sikre en god landskabelig indpasning.
Lokalplanens område omfatter den del af ejendommen Snaptunvej 11, matr.nr. 18-c Østrup By, Glud, der ligger landværts strandbeskyttelseslinjen og har et areal på ca. 5,3 ha - beliggenhed er vist på vedlagte "Kortbilag til dagsorden".
Lokalplanområdet er beliggende i landzone og skal forblive i landzone ved lokalplanens endelige vedtagelse. Vejadgangen til lokalplanområdet fastholdes uændret fra Snaptunvej, og lokalplanområdet kan ikke udstykkes yderligere.
Lokalplanen udlægger området til blandet bolig- og erhvervsformål i form af entreprenør-, murer- og lignende håndværksvirksomhed inden for rammerne af allerede opført bebyggelse. Inden for byggefelterne må der desuden være maks. 1 bolig.
Eventuel genopførelse af eksisterende bebyggelse skal må maksimalt ske i 1 etage med udnyttelig tagetage og en bygningshøjde på maks. 8,5 m i overensstemmelse med eksisterende bebyggelses maksimale etageantal og bygningshøjde. Der må ikke anvendes blanke og reflekterende tag- og facadematerialer, og bebyggelsens ydervægge, tagformer og farver skal fremtræde ensartede. Derudover indeholder lokalplanen bestemmelser, som skal sikre, at erhvervsmæssig skiltning ikke opleves som dominerende.
Endelig udlægger lokalplanen areal til et beplantningsbælte i mindst 10 m bredde med en placering, der er i overensstemmelse med et allerede etableret levende hegn, som omkranser størstedelen af lokalplanområdet. Dette levende hegn er forholdsvis nyetableret, men i god vækst og kan fremadrettet bidrage væsentligt til at sikre en god afskærmning og landskabelig indpasning af erhvervsaktiviteterne på ejendommen.
Lokalplanen er ikke omfattet af den gældende kommuneplans rammer for lokalplanlægning. Som forudsætningen for lokalplanlægningen er der derfor udarbejdet forslag til tillæg nr. 5 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025, som udlægger et nyt rammeområde 1.L.10 til blandet bolig- og erhvervsformål i landzone, der har samme afgrænsning som området omfattet af lokalplan 1078.
Da området, som er omfattet af planforslagene, ligger inden for kystnærhedszonen, redegøres der for den særlige planlægningsmæssige/funktionelle begrundelse for placeringen i kystnærhedszonen og for den visuelle påvirkning af kystlandskabet. Den planlægningsmæssige og funktionelle begrundelse for planlægningen er, at der med de investeringer, der er foretaget i virksomheden, og virksomhedens lokale forankring ikke er økonomisk og logistisk grundlag for en omlokalisering. Der åbnes ikke mulighed for udvidelse af bebyggelsen, og det vurderes, at den anvendelse, som planforslagene fastlægger, ikke vil kunne medføre en ændring af den samlede bebyggelses visuelle indvirkning på oplevelsen af kystlandskabet.
De justerede forslag til lokalplan 1078 og kommuneplantillæg nr. 5 blev udsendt i offentlig høring til ejere og lejere omkring planområdet og desuden til de, som fremsendte bemærkninger/indsigelser til de første planforslag i 2013. Der er indkommet indsigelser fra to parter, som begge ligeledes gjorde indsigelse mod de første planforslag. Begge indsigelser har baggrund i de miljøpåvirkninger - navnlig støj - de pågældende oplever fra entreprenørvirksomheden. Lokalplanlægning kan regulere miljøpåvirkninger gennem fastlæggelse af bestemmelser for, hvilke virksomhedstyper, et område må anvendes til, men lokalplaner kan kun fastlægge noget fremadrettet. Støjniveauet fra en allerede lovligt etableret virksomhed må derfor søges reguleret via kommunens miljøtilsyn og –tilladelser på baggrund af miljøbeskyttelsesloven. Derfor foreslås det, at lokalplanens redegørelse vedrørende støj erstattes af en anden, som oplyser om kommunens udgangspunkt for konkret vurdering af påvirkning af virksomhedsstøj i landzone - se indsigelsesnotatet, der er vedlagt som bilag.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 152:
at Udvalget for Teknik anbefaler, at byrådet endeligt vedtager lokalplan 1078 med den foreslåede mindre justering af lokalplanens redegørelse og tillæg nr. 5 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 152:
Indstillingen tiltrådt.
Fraværende: Steen Christensen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 198:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (Lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013)
Lov om miljøvurdering af planer og programmer (Lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGBilag 1 - Lokalplan 1078
- BILAGBilag 2 - Kommuneplantillæg nr. 5
- BILAGBilag 3 - Miljøscreening af kpt 5 og lp1078
- BILAGKort til dagsorden
- BILAGIndsigelsesnotat - lokalplan 1078 og kommuneplantillæg nr 5
159. F: Forslag til tillæg nr. 23 til Spildevandsplan 2008-2015 - Separering af kloaksystem i del af Rask Mølle med tilhørende miljøscreeningKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til tillæg nr. 23 til Spildevandsplan 2008-2015 - Separering af kloaksystem i del af Rask Mølle med tilhørende miljøscreening
Beslutningstema
Der skal tages stilling til udsendelse af forslag til tillæg nr. 23 til spildevandsplanen i høring og offentliggørelse af miljøscreening.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Udvalget for Teknik har på mødet den 2. september 2014 godkendt hovedprincipperne for tillæg nr. 23 til spildevandsplanen.
Udvalget for Teknik er på mødet den 2. september 2014 blevet præsenteret for ideoplæg og kvalitetsniveau 2015, og udvalget har godkendt en investeringsplan for spildevandsplan 2015.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi har på mødet den 16. juni 2014 godkendt ideoplæg og kvalitetsniveau for spildevandsplan 2015.
Sagsfremstilling
Størstedelen af Rask Mølle er i dag separatkloakeret. De to kloakoplande RM1 og RM2 er dog fælleskloakeret. Ved kraftige regnskyl aflaster fællessystemet i dag opspædet spildevand til Møllebækken. Kloakseparering i Rask Mølle er indeholdt i den investeringsplan, som der arbejdes med i forhold til spildevandsplan 2015. Denne investeringsplan samt baggrunden for denne er udvalget blevet præsenteret for på mødet den 2. september 2014. En udskiftning fra fælles- til separatkloak i Rask Mølle vil give en miljøgevinst, idet overløb af opspædet spildevand til Møllebækken vil ophøre. Samtidig vil der i spildevandssystemet opstå færre opstuvninger med heraf følgende uhygiejniske forhold. Kloakken i Rask Mølle er nedslidt, og i forbindelse med en planlagt renovering af veje i Rask Mølle, vil det være hensigtsmæssigt at renovere kloakken og i den forbindelse separere spildevand og regnvand. Separeringen af kloaksystemet i Rask Mølle vil blive foretaget i to fortløbende etaper i 2015 og 2016.
Grundejere pålægges at separere på egen grund. Kommunen udsteder påbud med baggrund i spildevandsplantillægget med oplysninger om tidsfrister for separering på egen grund. Der forfalder ikke yderligere tilslutningsbidrag.
Der skal etableres et nyt regnvandsbassin. Etableringen af bassinanlægget vil ske på private matrikler. Dette betyder, at arealerne på disse matrikler pålægges rådighedsindskrænkninger. Dette vil komme til udtryk i form af servitutpålæg og eventuel arealafståelse.
Et mindre antal ukloakerede grunde har fejlagtigt været anført som fælleskloakerede i spildevandsplanen. Kloakoplandene vil blive tilrettet, så disse ukloakerede grunde bliver planlagt spildevandskloakerede. Denne fremgangsmåde for tilretning af spildevandplanen er i tråd med det ideoplæg, som Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi godkendte på mødet den 16. juni 2014.
Miljøscreening
Der er foretaget en screening efter lov om miljøvurdering. Screeningen viser, at indvirkningerne ikke er så væsentlige, at der skal udarbejdes en miljøvurdering.
Teknik & Miljø vurderer, at kloakseparering af Rask Mølle vil give en miljøgevinst i form af færre overløb af opspædet spildevand til Møllebækken og færre opstuvninger i spildevandssystemet i Rask Mølle. Samtidig er kloakken udskiftningsmoden, og tidspunktet er optimalt i forhold til samkøring med etablering af nyt slidlag på veje i Rask Mølle.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 155:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet
at Forslag til tillæg nr. 23 til Spildevandsplanen fremlægges i 8 ugers høring
at Screening for Miljøvurdering offentliggøres samtidig.
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 155:
Indstillingen tiltrådt.
Fraværende: Steen Christensen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 199:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Kommunikation
Forslag til tillæg nr. 23 til spildevandsplanen skal efter godkendelse i Byrådet fremlægges til gennemsyn i 8 uger inden endelig vedtagelse. De berørte grundejere vil få individuel besked.
Efter høring og endelig vedtagelse, skal beslutningen offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Tillægget træder i kraft fra datoen for vedtagelsens offentliggørelse.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Spildevandsbekendtgørelsen
Lov om Miljøvurdering af Planer og Projekter
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGScreening for miljøvurdering
- BILAGForslag til tillæg nr. 23 til spildevandsplanen - Kloakseparering af del af Rask Mølle
160. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
Likviditetsopgørelse opgjort efter kassekreditreglen for 3. kvartal 2014.
Der afholdes turismekonference 4. november 2014 på Golf Hotel i Viborg. Invitation omdeles på mødet og for yderligere oplysninger henvises til hjemmesiden http://www.midtjyskturisme.com
Orientering om sag fra Udvalget for Fritid & Fællesskab den 6. oktober 2014 vedrørende gratiskørsel i skolebusser. Beslutningsprotokol fra udvalgets møde er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGGratiskørsel i skolebusser- beslutningsprotokol
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 3 kvartal 2014.pdf
161. Overtagelse af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Overtagelse af ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
162. Personsag - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Personsag
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist