Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 24. september 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
128. Vedrørende bestyrelsespost i LAG SmåøerneKlik her for at folde ud og læse mere om Vedrørende bestyrelsespost i LAG Småøerne
Beslutningstema
Stillingtagen til, om man ønsker at indstille et bestyrelsesmedlem til en eventuel bestyrelsespost i LAG Småøerne.
Økonomi
Eventuelle udgifter til kørsel afholdes inden for rammen.
Sagsfremstilling
Den 24. august 2014 stiftedes LAG Småøerne, en lokal aktionsgruppe for 27 småøer, der har til hensigt at virke under Landdistriktsprogrammet, 2014-2020. Disse 27 små øer er fordelt over 19 kommuner og 4 regioner og en af disse øer er Hjarnø, som er beliggende i Hedensted Kommune.
Ifølge "Bekendtgørelse om oprettelse og drift af lokale aktionsgrupper under landdistriktsprogrammet for perioden 2014-2020", så kan hver kommune, regionsråd og vækstforum ifølge § 7 udpege medlemmer til bestyrelsen. Dog kan offentlige myndigheder højest udgøre 49% af bestyrelsens medlemmer, hvorfor ikke alle kommuner og regioner kan forvente en bestyrelsesplads. Region og kommuner må maksimalt udgøre 3 medlemmer af bestyrelsen. Hvis der er flere indstillede end pladser, er det op til kommunerne selv om indbyrdes, at blive enige om, hvem der skal have pladsen.
Kommunikation
Hvis Hedensted Kommmune har en interesse i at stille med en kandidat til bestyrelsen skal der gives en tilbagemelding senest 8. oktober 2014 til formanden for LAG Småøerne Søren Noes.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om oprettelse og drift af lokale aktionsgrupper under landdistriktsprogrammet for perioden 2014-2020 § 7.
Bekendtgørelsen er vedhæftet som bilag.
Administrationen indstiller
at | der sker en drøftelse af om Hedensted Kommune ønsker at gøre brug af muligheden for at indstille en kandidat til en bestyrelsespost i LAG Småøerne. |
Beslutning
Hedensted Kommune afstår fra at indstille en kandidat.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen, Hans Jørgen Hansen
Bilag
- BILAGBrev vedrørende eventuel bestyrelsespost i LAG småøerne
- BILAGBekendtgørelse om oprettelse og drift af lokale aktionsgrupper under landistriktsprogrammet for perioden 2014-2010
129. Politisk ansvarsfordeling - kompetencer, bevægelser og rådemidlerKlik her for at folde ud og læse mere om Politisk ansvarsfordeling - kompetencer, bevægelser og rådemidler
Beslutningstema
Med udgangspunkt i Arbejdsgrundlag 2014, som Byrådet godkendte juni 2013, samt det følgende års arbejde med de fire kerneopgaver ligger der en beskrivelse af den politiske ansvarsfordeling. Med fokus på kompetencer, bevægelser og rådemidler er ansvaret således fordelt mellem Udvalget for Fritid & Fællesskab, Læring, Beskæftigelse, Social Omsorg, Teknik samt Politisk Koordination & Økonomi.
Økonomi
Som en del af ansvarsfordelingen hører de enkelte udvalgs rådemidler og dermed budgetansvar.
Historik
Ud over Arbejdsgrundlag 2014 bygger den politiske ansvarsfordeling videre på det arbejde der bl.a. er udført af de fire Kernegrupper, på de fire fyraftensmøder samt på de ideer der kommet i forbindelse med det ”interne udbud” i løbet af første halvår 2014.
Den her beskrevne politiske ansvarsfordeling blev herefter resultatet af byrådets seminar i juni måned.
Sagsfremstilling
Den politiske ansvarsfordeling tager med afsæt i tænkningen om bæredygtig velfærd, udgangspunkt i nedenstående principper:
Ansvarsfordelingen skal knytte direkte op på kerneopgavernes bevægelse og forudsætninger. Vi skal ikke begynde at opfinde noget nyt.
Alle aktiviteter, der udføres for at understøtte kerneopgaven og dennes bevægelse, skal samles og understøtte hinanden.
Der skal organiseres (politisk) efter helheder (mennesker). Fokus på opgaven frem for faget.
Vi skal ikke lave ”det samme” to eller flere steder.
Udvalgsansvaret baserer sig hermed på kerneopgaven og bevægelsen samtidig med, at man forholder sig til, hvilke kompetencer der vurderes at skulle til for at løse opgaverne.
I de to bilag ses:
- Notatet "Politisk ansvarsfordeling - kompetencer, bevægelser, rådemidler", der beskriver ansvarsfordelingen med udgangspunkt i de fire kerneopgaver og dertil hørende bevægelser, forudsætninger og kompetencer. I notatet kan man se hvert enkelt udvalgs ansvar, herunder rådemidlerne (Institutioner inkl. personale, Øvrigt Personale samt Kroner (til køb eller til personlige ydelser))
- En samletabel, hvor sammenhængen i hele den kommunale opgaveløsning kan ses i et Kerneopgaveperspektiv. Samletabellen giver således overblikket over, hvordan kompetencerne spiller sammen, og hvordan udvalgsansvaret er fordelt med baggrund i fokus på bevægelsen for det enkelte menneske.
Administrationen indstiller, 8. september 2014, pkt. 159:
at den beskrevne anvarsfordeling godkendes
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 159:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Beslutning
Godkendt.
Dansk Folkeparti meddelte at gruppen hverken stemmer for eller imod den politiske ansvarsfordeling.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen, Hans Jørgen Hansen
Bilag
- BILAGPolitisk ansvarsfordeling - Kompetencer bevægelser rådemidler.doc.pdf
- BILAGTabel, Aktiviteter bevægelse og rådemidler 1
130. Revisionsberetning nr. 12 2013 samt endelig behandling af årsregnskab 2013Klik her for at folde ud og læse mere om Revisionsberetning nr. 12 2013 samt endelig behandling af årsregnskab 2013
Beslutningstema
Der skal tages stilling til Revisionsberetning nr. 12 Afsluttende revision 2013 samt kommunens årsregnskab 2013.
Historik
Årsregnskab 2013 med tilhørende bilag blev behandlet på Byrådets møde den 30. april 2014 pkt. 66, hvor beslutningen blev: Årsregnskab 2013 godkendes og afgives til revision.
Beretning nr. 12 er udsendt på mail til Byrådets medlemmer 19. august 2014.
Sagsfremstilling
BDO Kommunernes Revision har efter revision af årsregnskab 2013 fremsendt Revisionsberetning nr. 12 - Afsluttende revision 2013 til Byrådets behandling.
Af afsnit 1.5.2 fremgår, at den udførte revision ikke har givet anledning til bemærkninger.
På baggrund af revision af årsregnskabet er der i det foreliggende endelige årsregnskab 2013 foretaget enkelte korrektioner, som er konsekvensrettet i taloversigter, noter og i bemærkninger til årsregnskabet. Korrektionerne vedrører primært ændret klassificering som følge af orienteringsskrivelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet. Her fremgår at udgifter og indtægter, som vedrører indeværende år, som først betales efterfølgende regnskabsår, skal registreres som henholdsvis kortfristet tilgodehavende og gæld. Desuden er der foretaget korrektion i regnskabet på grund af yderligere hjemtagelse af momsrefusion for årene 2009-2013. Denne korrektion medfører, at overskuddet på den ordinære driftsvirksomhed og dermed på det skattefinansieriede område forøges med yderligere 2,5 mio. kr. til henholdsvis 163 mio. kr. og 90,9 mio. kr. Øvrige korrektioner vedrører primært materielle anlægsaktiver og har kun et mindre omfang set i forhold til de samlede aktiver.
Med disse bemærkninger til Revisionsberetning nr. 12 og til årsregnskabet indstilles, at Årsregnskab for 2013 med de ovennævnte ændringer kan godkendes endeligt sammen med Revisionsberetning nr. 12 for 2013.
Administrationen indstiller, 8. september 2014, pkt. 164:
At Revisionsberetning nr. 12 vedrørende Afsluttende revision for 2013 samt administrationens bemærkninger hertil beskrevet under sagsfremstilling godkendes.
At Årsregnskab 2013 med de nævnte ændringer godkendes endeligt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 164:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Beslutning meddeles Statsforvaltningen Midtjylland, BDO Kommunernes Revision A/S samt diverse ministerier.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 45, 46 og 57 om aflæggelse af kommuners årsregnskab, afgivelse til revision m.v.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen, Hans Jørgen Hansen
Bilag
- BILAGRevisionsberetning nr 12 afsluttende 2013
- BILAGÅrsberetning 2013
- BILAGBilag til Årsberetning 2013
131. Beskæftigelsesplan 2015 til møde i Udvalget for Beskæftigelse 1. september 2014 med bemærkninger fra Det Lokale Beskæftigelsesråd og Beskæftigelsesregion MidtjyllandKlik her for at folde ud og læse mere om Beskæftigelsesplan 2015 til møde i Udvalget for Beskæftigelse 1. september 2014 med bemærkninger fra Det Lokale Beskæftigelsesråd og Beskæftigelsesregion Midtjylland
Beslutningstema
Beskæftigelsesplan 2015 til møde i Udvalget for Beskæftigelse 1. september 2014 med bemærkninger fra Det Lokale Beskæftigelsesråd og Beskæftigelsesregion Midtjylland
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesplan 2015 er bl.a udarbejdet på baggrund af følgende:
Resultatrevisionen.
Beskæftigelsesministerens udmeldte mål for 2015.
Beskæftigelsesplan 2014.
Administrationen indstiller, 18. august 2014, pkt. 23:
Beskæftigelsesplan 2015 drøftes og godkendes.
Det Lokale Beskæftigelsesråd LBR, 18. august 2014, pkt. 23:
Godkendt med enkelte bemærkninger:
Ved kontakten med virksomhederne har Jobcentret fokus på arbejdsgivernes ansvar for uddannelse af arbejdskraft for at imødegå evt. flaskehalse.
Administrationen indstiller, 1. september 2014, pkt. 88:
at orienteringen tages til efterretning.
Udvalget for Beskæftigelse, 1. september 2014, pkt. 88:
Indstillingen godkendt.
Oversendes til Byrådet til godkendelse.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 165:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Beskæftigelsesplan 2015 fremlægges for Det Lokale Beskæftigelsesråd til drøftelse d. 18. august 2014.
Senest 15. oktober 2014: Beskæftigelsesplan 2015 godkendes af Kommuneledelsen.
LBR's og Beskæftigelsesregionens bemærkninger fremlægges i samme forbindelse.
Senest 31. oktober 2014: Den godkendte Beskæftigelsesplan 2015 fremsendes til Beskæftigelsesregion Midtjylland med LBR's bemærkninger.
31. januar 2015: Den godkendte Beskæftigelsesplan 2015 samt LBR's og Beskæftigelsesregionens bemærkninger offentliggøres.
Lovgrundlag
Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
132. Udbud af forpagtning Juelsminde CampingpladsKlik her for at folde ud og læse mere om Udbud af forpagtning Juelsminde Campingplads
Beslutningstema
Behandling af udbudsmateriale.
Økonomi
Forpagtningen har gennem de seneste år givet en årlig indtægt på 770.000 kr.
400.000 kr. tillagt 14% af omsætningen.
Historik
Byrådet vedtog på sit møde den 26.02.2014 at campingpladsen udbydes for en 12 årig periode med start den 1.1.2016.
Sagen genoptages med henblik på udbudsbetingelser.
Sagsfremstilling
Nuværende aftale udløber den 31. december 2015, og Byrådet har vedtaget at forpagtningen skal sendes i udbud.
Der er lavet et udbudsmateriale, hvor der lægges vægt på at den kommende forpagter har nogle visioner og udviklingsplaner for området, idet der ønskes flere overnatninger på pladsen.
Tilbudsgiver skal redegøre for fremtid drift - herunder hvorledes det tidligere vandrehjem og det nye grusbelagte areal kan indgå i driften. Desuden lægges vægt på fremtidig samarbejder med andre turistaktører.
Tilbud og forpagtningsafgift vægtes med 2/3 medens femtidsplaner/vision vægtes med 1/3.
Bygningsmassen trænger til renovering og tilbudsgiver skal redegøre for hvordan en renovering kan gennemføres.
Administrationen indstiller, 1. september 2014, pkt. 67:
at vedlagte udbudsmateriale behandles/godkendes og
at forpagtningen sættes i udbud medio september og
at sagen genoptages efter udbuddets gennemførelse.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 1. september 2014, pkt. 67:
Notat vedrørende udbudsmateriale blev udleveret på mødet. Indstillingen godkendt. Ideer fra turistforeningerne indarbejdes og foreningen tilbydes plads i udvælgelse af forpagter.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 168:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby
Kommunikation
Udbud vil ske via annonce i Jyllandsposten og de lokale blade medio september.
Desuden annonceres på kommunens hjemmeside.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
135. Oprettelse af kommunalt busselskabKlik her for at folde ud og læse mere om Oprettelse af kommunalt busselskab
Beslutningstema
Udvalget for Fritid & Fællesskab skal beslutte, om der skal oprettes et kommunalt busselskab.
Økonomi
Et kommunalt busselskab skal have en ansvarlig transportleder ansat. Denne skal have et busvognmandskursus der koster 24.000 kr. (momsfrit).
For at kunne oprette et busselskab, skal der stilles en sikkerhedsstillelse til Færdselsstyrelsen - bankgaranti - på 150.000 kr. for de 2 første tilladelser til erhvervsmæssig busbefordring, og herefter 40.000 kr. for hver ekstra tilladelse.
Finansiering af kursus og evt. bankgaranti vil kunne ske af besparelsen på den reducerede betaling til Midttrafik grundet mindre kørsel som følge af skolereformen. Den del af besparelsen som ikke går til kursus og bankgaranti vil blive indregnet i den generelle besparelse for Kørselskontoret.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune har 2 kommunalt ejede/leasede busser på henholdsvis Hedensted Skole og Stouby Skole. Busserne er indregistreret til de pågældende skoler, og må kun køre med børn eller personale med fra den skole, de er indregistreret til – såkaldt ”tilladelsesfri” kørsel.
Busserne kan således ikke lånes ud til en anden skole, børnehave el.lign.
Med en tilladelse til buskørsel må busserne også medtage passagerer, der ikke har direkte tilknytning til den skole, bussen betjener. Busserne kan således køre med elever fra andre skoler, kommunale institutioner, personale på rådhusene osv.
For busser der er indregistreret til "tilladelsesfri" kørsel skal der betales 60% i registreringsafgift, hvorimod der ikke skal betales registreringsafgift for busser der er indregistreret til buskørsel.
For at kunne få en tilladelse til buskørsel kræves det, at der oprettes et kommunalt busselskab, og at busserne indregistreres hertil.
En bustilladelse koster i sig selv ikke noget, men kommunen skal stille en sikkerhedsstillelse – bankgaranti - på 150.000 kr. for de to første tilladelser, og herefter 40.000 kr. for hver ekstra tilladelse.
For at kunne oprette et busselskab kræves det, at der er ansat en ansvarlig transportleder i kommunen. En ansvarlig transportleder skal have gennemgået og bestået et godkendt busvognmandskursus der koster 24.000 kr. (momsfrit).
Administrationen indstiller, at der: 1. september 2014, pkt. 60:
oprettes et kommunalt busselskab
uddannes en ansvarlig transportleder
oprettes en sikkerhedsstillelse for 2 bustilladelser på i alt 150.000 kr.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 1. september 2014, pkt. 60:
Indstillingen anbefales godkendt.
Bemærkning til Udvalget for Politisk Kordination & Økonomi.
I det omfang Udvalget godkender ordningen, skal der peges på et navn for ordningen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 166:
Indstilles godkendt.
Det bemærkes, at der er tale om bedre udnyttelse af eksisterende 2 busser og ikke et egentligt selskab. Det foreslås også, at der findes et passende navn.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Sagen videresendes til Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi.
Lovgrundlag
Busloven.
Busbekendtgørelsen.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
133. Højtoften - genåbning for visitering til plejeboligerKlik her for at folde ud og læse mere om Højtoften - genåbning for visitering til plejeboliger
Beslutningstema
Stillingtagen til åbning for visitering til plejeboliger på Højtoften.
Historik
Højtoften:
Social- og Seniorudvalget besluttede på sit møde den 2. november 2011 at indstille at Højtoften i Lindved nedlægges som plejecenter, og at der opføres nyt plejecenter på kommunal ejet jord i Hedensted området.
Økonomiudvalget besluttede på sit møde 21. november 2011 at Social- og Seniorudvalgets indstilling af 2. november indstilles godkendt. Byrådet afholder et temamøde i foråret 2012 om seniorområdet i Hedensted Kommune.
Byrådet besluttede på sit møde den 29. november 2011 at følge indstillingen fra Social- og Seniorudvalget.
I forlængelse af temadrøftelsen med Byrådet i foråret 2012 blev der konkluderet følgende:
I forhold til plejecenter.
"Byggeri af nyt plejecenter udskydes minimum 1 år. I mellemtiden nedsættes der en bredt sammensat arbejdsgruppe, der skal undersøge og opsøge ny viden om fremtidens boformer på seniorområdet, undersøge og udfordre udviklingen omkring Region Midts Bygninger på Bygmarken samt betydningen af fremtidens sundhedsvæsen for boligbehovene på seniorområdet". (Dette arbejdes der med).
"Af etiske og effektivitetsmæssige hensyn tilbydes de nuværende borgere på Højtoften løbende andre boliger i kommunen. Det sker med henblik på en fornuftig ibrugtagning af Højtoften til andet formål. Frem til sommerferien løber der en proces i forbindelse med diskussion af udviklingsplanen for Lindved, hvor borgerne kan komme med forslag til fremtidig anvendelse af bygningerne".
Gammel Præstegaard:
Social- og sundhedsudvalget 27.11.2013
Sagsfremstilling af 2 modeller – model 1:
Nedlæggelse af bygningen DGP Kirkegade 17, Hedensted som botilbud og, at botilbuddet flyttes midlertidigt til Højtoften. Efterfølgende foreslås det, at borgerne spørges i forsommmeren 2014, hvordan de befinder sig på Højtoften med henblik på en afklaring af om de ønsker at blive boende eller vil flytte tilbage til Hedensted.
Beslutning:
Model 1 anbefales. Samtidig vil der indenfor 6 måneder foreligge en overordnet plan for hvordan de beboere, der ønsker det, kan flytte tilbage til Hedensted midtby, eventuelt i et "opgangsfællesskab".
Dette drøftes under andet punkt på dagsordenen.
Sagsfremstilling
Der er et politisk ønske om at åbne for visiteringen til Plejeboliger på Højtoften.
Status på Højtoften august 2014:
Der bor 5 borgere, som tilhører Frydenlyst og 1 lejlighed anvendes til kontor.
Der bor 6 borgere, der er visiteret til plejebolig.
Der er 4 ledig bolig - som er aftalt at Handicapområdet kan råde over - men der er ikke et behov pt.
Status ældreboliger ved Højtoften august 2014:
Der er 4 boliger det anvendes af til borgere fra Gammel Præstegård
Der er 1 ledig bolig.
Status på Plejeboligområdet i Hedensted Kommune 25.8.2014:
Der er 17 ledige boliger i Hedensted Kommune - plus 4 ledige boliger på Højtoften - det vil sige 21 ledige boliger ialt.
Visitering til Højtoften fremadrettet:
Ved ledige boliger vurderes behovet på handicap- og Seniorområderne.
Herefter vil der være en mulighed for at visitere borgere, der har behov for plejebolig og er berettiget i følge kriterierne, til en bolig på Højtoften.
Borgere der fremadrettet visiteres til bolig på Højtoften, skal være indstillet på flytning ved eventuel nedlukning/ændret anvendelse af Højtoften.
Der er ikke venteliste til plejeboliger på Højtoften, det vurderes/tilbydes ved ledige boliger.
Administrationen indstiller, 1. september 2014, pkt. 96:
at |
det besluttes om der skal åbnes for visitering til plejebolig på Højtoften |
at |
visiteringskriterierne godkendes |
Udvalget for Social Omsorg, 1. september 2014, pkt. 96:
Godkendt, at der åbnes for visitation til plejebolig på Højtoften.
Visitationskriterierne godkendt.
Sagen videresendes til behandling i Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi og Byråd.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 172:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
134. Godkendelse af projektforslag efter endt høring, omhandlende fjernvarmeforsyning af en række områder i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af projektforslag efter endt høring, omhandlende fjernvarmeforsyning af en række områder i Hedensted
Beslutningstema
Det skal besluttes, om Udvalget for Teknik vil anbefale Byrådet at godkende projektforslaget "Fjernvarmeforsyning af en række områder i Hedensted".
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Byrådet besluttede efter anbefaling fra Udvalget for Teknik og Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi at sende projektet i høring den 28. maj 2014.
Sagsfremstilling
De principielle spørgsmål i denne sag er, om Hedensted Fjernvarme skal gives retten til at forsyne en række områder i Hedensted Syd Øst, og om der i områder, hvor der endnu ikke er udarbejdet lokalplan, skal pålægges tilslutningspligt. Såfremt der bygges et lavenergihus har bygherre et retskrav på at få dispensation for tilslutningspligten. Disse forhold blev drøftet i Udvalget for Teknik og Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi forud for beslutningen om at sende sagen i høring.
Projektforslaget har været sendt i høring i 4 uger hos de berørte parter: DONG og samtlige ejere af ejendomme, der er omfattet af projektet. Administrationen har modtaget i alt fire høringssvar. Svarene udtrykker primært bekymring for, at der vil blive gravet og etableret fjernvarme i deres område, da de ikke mener, der er behov. Dette imødekommes ved, at Hedensted Fjernvarmeværk kun etablerer fjernvarme, såfremt det bliver direkte efterspurgt af en forbruger, og kun såfremt det er teknisk og økonomisk forsvarligt for Hedensted Fjernvarme. Derudover efterlyses en præcisering af, at der ikke er tilslutningspligt i bestående udstykninger.
Høringssvarene er samlet i et notat med et resume af hver enkelt svar og administrationens bemærkninger hertil. Notatet og de enkelte svar er vedlagt sagen som bilag.
Administrationen vurderer, at høringssvarene kan imødekommes uden ændringer i projektforslaget, såfremt det ved fremsendelse af afgørelsen til berørte parter præciseres, at der ikke er tilslutningspligt for bestående byggeri og ubebyggende grunde i bestående udstykninger.
Høringssvarerne giver ikke anledning til at ændre på projektet, der derfor indstilles til endelig godkendelse i sin helhed.
Administrationen indstiller, 2. september 2014, pkt. 140:
at Udvalget for Teknik anbefaler byrådet at godkende projektforslaget i sin helhed.
Udvalget for Teknik, 2. september 2014, pkt. 140:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 176:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Beslutningen meddeles berørte parter.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 Godkendelse af projekter for kollektiv varmeforsyning.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGProjektforslag for fjernvarmeforsyning af nye områder i Hedensted Syd, Marts 2014.pdf
- BILAGNotat om indkomne hørinmgssvar i forbindelse med høring af projektforslag for varmeforsyning a omr.
- BILAGsamlet PDF af indkomne høringssvar
- BILAGkortbilag over området
136. F: Etablering af en kunstgræsbane i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om F: Etablering af en kunstgræsbane i Hedensted
Beslutningstema
Der skal tages stilling til en anlægsbevilling på netto 4 mio. kr. til etablering af en kunstgræsbane i Hedensted.
Økonomi
Der er afsat et rådighedsbeløb på kr. 4 mio. til etablering af kunstgræsbane vest for Hedensted Centret. Dansk Boldspil-Union støtter projektet med yderligere 750.000 kr., hvoraf dog Hedensted Kommune skal afregne en momsdel på 17,5 pct. til momsudligningsordningen svarende til 131.250 kr. Der ansøges herefter om anlægsbevilling til udgifter på 4.618.750 kr. og anlægsbevilling til indtægter på 618.750 kr., netto 4 mio. kr. svarende til det afsatte rådighedsbeløb.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ved flere lejligheder har der været drøftelser om et kunstgræsanlæg i Hedensted Kommune. Efter godt samarbejde med Hedensted IF er det lykkedes at skaffe et tilskud fra DBUs puljemidler til den slags formål. Igennem flere år har vores 21 fodboldklubber lejet sig ind til vintertræning og afvikling af træningskampe på private anlæg ved efterskolerne i kommunens østlige del. Dog har det i den periode været et stort ønske fra klubbernes ca. 4000 fodboldspillere, at få etableret et anlæg centralt i Hedensted Kommune.
Sagsfremstilling
Efter en positiv behandling af Lokalplan 1086 kan anlægsarbejdet af et kunstgræsanlæg vest for Hedensted Centret nu påbegyndes. Banen vil være til stor gunst for både talentklasseelever samt mange andre brugergrupper fra foreningsverdenen fra hele Hedensted Kommune. Det tilstræbes at anlægsarbejdet i størst muligt omfang vil blive udført af lokale interessenter. Anlægget skal, hvis muligt, stå færdigt inden vinteren 2014/2015 sætter ind.
Administrationen indstiller, 1. september 2014, pkt. 66:
at der meddeles anlægsbevilling til udgifter på 4.618.750 kr. og til indtægter på 618.750 kr.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 1. september 2014, pkt. 66:
Indstillingen anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 167:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
137. F: Anlægsregnskab for kostområdet - ombygning af køkkener på plejecentrene jf. BDO Kommunernes Revision A/S køkkenanalyse maj 2011 Klik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsregnskab for kostområdet - ombygning af køkkener på plejecentrene jf. BDO Kommunernes Revision A/S køkkenanalyse maj 2011
Beslutningstema
Der skal tages stilling til godkendelse af anlægsregnskab vedrørende ombygning af køkkener på plejecentrene til afdelingskøkkener i Hedensted Kommune samt tillægsbevilling til driften i 2014 på 269.196 kr.
Økonomi
Den samlede anlægsbevilling og rådighedsbeløb udgør i alt 5,5 mill. kr. Anlægsudgifterne beløber sig til 5.230.797 kr., hvilket betyder, at der er et mindre forbrug på 269.196 kr. i forhold til rådighedsbeløbet i 2014. Mindreforbruget ønskes tilbageført til en pulje under Senior Service Fælles drift, idet rådighedsbeløbet på 5,5 mill.kr. i 2012 er finansieret af det i december 2011 godkendte overførte overskud på seniorområdets drift fra 2011 til 2012 på ca. 20 mill. kr. Formålet med tilbageførsel af midler til driften er, at der afsættes økonomiske midler til uforudsete udgifter herunder vedligeholdelse og udskiftning af større køkkenmaskiner på køkkenområdet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har i sit møde den 25. oktober 2011, sag nr. 127 godkendt senarie 2 (Bøgely-modellen) jf. kostanalysen for den fremtidige organisering af kostområdet.
Anlægsbevilling og rådighedsbeløb på kostområdet på 5,5 mill.kr. er godkendt i Byrådets møde den 29. februar 2012, sag nr. 28.
Sagsfremstilling
I 2010 indledtes et samarbejde mellem Hedensted Kommunes Senior Service og BDO Kommunernes Revision A/S, Kostøkonomisk Team om udarbejdelse af en analyse om den daværende organisatoriske og produktionsmæssige tilrettelæggelse af forplejningen og de enkelte forplejningstilbud herunder at få undersøgt og beregnet de økonomiske konsekvenser m.v. og muligheder for en eventuel omlægning af forplejningstilbuddet.
Analysens resultater beskriver 4 scenarier, hvor senarie 2 - Bøgely modellen blev vedtaget i Byrådet ultimo 2011. Modellen har fokus på nærhed, hvor al maden til afdelingernes beboere produceres i afdelingskøkkenet af kostfagligt personale og tæt på plejepersonalet. På plejecenter Nederbylund og Øster Snede produceres maden fortsat i det fælles køkken grundet mangel på fysisk mulighed for etablering af afdelingskøkkener.
Modellen har medført renovering og ombygning samt nye investeringer m.v. af køkkenudstyr på samtlige plejecentre herunder caféer med undtagelse af Højtoften. I projektet indgår ligeledes køkkenudstyr og renovering af Løsning Produktionskøkken og Centralkøkkenet i Rårup. Til sidstnævnte køkken er der investeret i en ny pakkemaskine til ca. 1 mill. kr.
Afdelingskøkkenerne på plejecentrene indgår i beboernes fællesareal og husleje. De respektive boligforeninger varetager efter den kommunale renovering/investering drift og vedligeholdelse af køkkenerne.
Anlægsoversigt for køkkenprojektet 2012-2014 i hele 1 kr.:
Specifikation |
2012 |
2013 |
2014 |
I alt |
Investering/anskaf. |
1.588.588 |
1.527.345 |
1.216.856 |
4.332.789 |
Håndværkerudgifter |
204.833 |
555.428 |
137.748 |
898.008 |
1.793.422 |
2.082.772 |
1.354.604 |
5.230.797 |
|
Bevilling |
5.500.000 |
|||
Rest anlæg/budget |
269.196 |
Administrationen indstiller, 1. september 2014, pkt. 97:
at regnskabet for anlægsprojektet godkendes
at mindreforbruget på 269.196 kr. tilbageføres via tillægsbevilling til driften i 2014 under Senior Service Fælles
Udvalget for Social Omsorg, 1. september 2014, pkt. 97:
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 171:
Indstilles godkendt.
Mindreforbruget tilgår som vanligt kassen (fællesskabet).
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Anlægsregnskabet optrykkes i Hedensted Kommunes regnskab for 2014. Organisationen orienteres om beslutningen.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse § 40 som bestemmer, at bevillingsmyndigheden er hos Byrådet samt Økonomi- og Indenrigsministeriets krav i Budget- og regnskabssystemer for kommuner.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
138. F: Endelig vedtagelse af Lokalplan 1074 for Bråskovgård Efterskole med tilhørende kommuneplantillæg nr. 8 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025Klik her for at folde ud og læse mere om F: Endelig vedtagelse af Lokalplan 1074 for Bråskovgård Efterskole med tilhørende kommuneplantillæg nr. 8 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025
Beslutningstema
Endelig vedtagelse af forslag til Lokalplan 1074 for Bråskovgård Efterskole med tilhørende kommuneplantillæg nr. 8.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
På møde den 28. marts 2012 besluttede Hedensted Byråd at nedlægge et §14 -forbud mod nedrivning af Bråskovgård Efterskoles hovedbygning og som følge heraf at igangsætte udarbejdelsen af et lokalplanforslag.
Den 20. marts 2013 vedtog Hedensted Byråd at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg nr. 17 og lokalplan 1074 til fremlæggelse i offentlig høring.
Forslag til kommuneplantillæg nr. 17 og lokalplan 1074 fremlægges i offentlig høring i 8 uger i perioden fra den 4. april til den 30 maj 2014. Planforslagene er ledsaget af en miljøscreening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer på grundlag af hvilken, Hedensted Kommune har truffet afgørelse om, at planforslagene ikke skal miljøvurderes i henhold til lovens § 3, stk. 2. Afgørelsen er ikke påklaget.
Den 30. maj 2013 gør Naturstyrelsen indsigelse imod planforslagenes vedtagelse med den begrundelse, at lokalplanen ikke fastlægger, at hele skolens område skal overføres til byzone.
Den 13. maj 2014 sender Hedensted Kommune til Naturstyrelsen en anmodning om ophævelse af indsigelsen på baggrund af, at en overførsel til byzone af hele skolens ejendom vil medføre en fordobling af skolens grundskyld.
Den 30. juni 2014 ophæver Naturstyrelsen sin indsigelse mod vedtagelse af lokalplan 1074 og det tilhørende kommuneplantillæg.
Sagsfremstilling
Lokalplanforslaget er blevet udarbejdet, da der er nedlagt forbud efter planlovens § 14 mod nedrivning af skolens hovedbygning. Lokalplanens formål er at sikre, at de bevaringsværdige bygninger og bevaringsværdierne i området som helhed bevares samt at sikre gode rammer for den fremtidige udviklingen af Bråskovgård Efterskole. Lokalplanen er udarbejdet i tæt samarbejde med Bråskovgård Efterskole og Glud Museum. Derfor er der i planen taget højde for efterskolens ønsker til den fremtidige udvikling.
Størstedelen af lokalplanområdet er beliggende i kommuneplanens rammeområde 3.O.05 og en lille del i 3.L.13. En lille del af lokalplanområdet er ikke udlagt i kommuneplanens rammeområder. Desuden fremgår det af ramme 3.O.05, at lokalplanområdet ligger i landzone og skal overføres til byzone. Området (3.O.05) skal forblive i landzone. Disse faktorer gør, at lokalplanen er i uoverensstemmelse med Kommuneplan 2009-2021. Derfor udarbejdes der et kommuneplantillæg sideløbende med lokalplan 1074, som inddrager det ikke udlagte areal i rammeområde 3.O.05, og hvor den fremtidige zone ændres til landzone.
Lokalplanområdet udgør et areal på ca. 13,9 ha og er inddelt i delområderne I og II. Hovedparten af arealet; delområde I, udlægges til offentlige formål i form af efterskole med tilhørende aktiviteter. Her er det muligt at bygge i 2 etager plus tagetage med en maksimal højde på 12 meter og en maksimal bebyggelsesprocent på 50. En mindre del af området ud mod Søndergade, delområde II, udlægges til boligformål i form af åben-lav boliger. Her er det muligt at bygge i 1 etage med udnyttelig tagetage med en maksimal højde på 8,5 meter og en maksimal bebyggelsesprocent på 30.
Lokalplanens delområde I vejbetjenes via de eksisterende vejadgange fra Bråskovvej. Delområde II vejbetjenes fra Søndergade. Der må ikke ske parkering på disse to veje. Lokalplanens bestemmelser om parkering sikrer, at der til enhver tid er tilstrækkeligt areal til at håndtere dels det daglige parkeringsbehov på faste pladser, og dels det lejlighedsvise parkeringsbehov ved arrangementer og lignende. Samtidig giver lokalplanen mulighed for, at den eksisterende parkering i det centrale gårdrum kan nedlægges, så der etableres et rekreativt frirum i det centrale gårdrum.
Et areal langs Bråskov Bæk udlægges som naturområde, som skal friholdes for faste anlæg. I dette areal må der, hvis det bliver nødvendigt, etableres et forsinkelsesbassin for overfladevand, inden dette ledes videre til Bråskov Bæk. Lokalplanen sikrer muligheden for at etablere en gangbro til en boldbane øst for bækken.
I kommuneplanen er hele lokalplanområdet udpeget som kulturmiljø, samt flere bygninger indenfor området er udpeget som bevaringsværdige.
Lokalplanen udpeger en række bygninger som bevaringsværdige i tre forskellige kategorier.
Lokalplanen fastlægger på baggrund heraf bestemmelser, som skal sikre, at bevaringsværdige strukturer bevares og om muligt forbedres, og at bevaringsværdige bygninger ikke nedrives eller skæmmes. Desuden er der fastlagt bestemmelser for at sikre, at nybyggeri, udvidelse eller ændring af eksisterende bygninger og tekniske anlæg og kun må ske under hensyntagen til, at enkeltelementer eller sammenhænge mellem de kulturhistoriske elementer ikke herved forringes eller går tabt.
Der er indkommet i alt 4 bemærkninger til planforslagene.
Naturstyrelsen gjorde indsigelse mod planforslagenes vedtagelse begrundet med, at alle skolens arealer lå op ad bymæssig bebyggelse, som i kommuneplanen forudsættes at skulle overføres til byzone, og at skolens samlede arealer derfor også burde overføres til byzone med lokalplanens endelige vedtagelse. Naturstyrelsens indsigelse har vetovirkning.
Efterskolen har landbrug og ridning som sit væsentligste friluftstema, hvorfor Naturstyrelsens krav om overførsel til byzone var uhensigtsmæssig. Desuden er lokalplanens væsentligste formål er at bevare det oprindelige kulturmiljø, for hvilket herregårdspræget er meget væsentligt med hovedbygningen beliggende i et åbent parklandskab med tydelig afstand til bygrænsen og det tilhørende staldkompleks med dyrehold og opdyrkede arealer omkring. Samtidig ville det næppe kunne undgås, at skolens grundskyld ville forhøjes ved en overførsel til byzone.
På baggrund af en juridisk udmelding fra Skat kunne ligningsmæssige beregninger efterfølgende godtgøre, at skolens grundskyld ville blive fordoblet, hvis hele ejendommen blev overført til byzone. På baggrund heraf har Naturstyrelsen trukket sin indsigelse tilbage.
Derudover er der kommet en bemærkning fra Dong Energy, som påpeger, at området er naturgasforsynet, dog uden tilslutningspligt. Dette vil medføre en mindre justering af lokalplanens redegørelsestekst.
Glud Museum har takket for det gode samarbejde omkring lokalplanforslagets udarbejdelse, hvilket tages til efterretning, og det er Hedensted Kommune, som har årsag til at takke Glud Museum for at stille deres særlige kompetencer til rådighed for planlægningsopgaven.
Efterskolen har lige inden planforslaget blev fremlagt i offentlig høring fremsat ønske om at få flyttet et af de udlagte parkeringsarealer beliggende nord for alléindkørslen fra Bråskovvej til syd for samme indkørsel. Dette foreslås imødekommet i den endelige plan og vil medføre en helt ubetydelig tilretning af illustrationen på side 13 samt lokalplanens kortbilag 2 og 4. Vedlagt til orientering er et justeret kortbilag 2.
De foreslåede ændringer er ganske ubetydelige og uden betydning for andre end de, som har gjort bemærkninger til planforslagene, hvorfor planerne kan vedtages med disse justeringer uden supplerende høring.
Da der i den mellemliggende periode er sket en kommuneplanrevision vedtages det oprindelige forslag til tillæg nr. 17 til Hedensted Kommuneplan 2009-2021 desuden som tillæg nr. 8 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025.
Administrationen indstiller, 2. september 2014, pkt. 130:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at tillæg nr. 8 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025 og lokalplan 1074 vedtages med de foreslåede ubetydelige justeringer.
Udvalget for Teknik, 2. september 2014, pkt. 130:
Indstillingen tiltrådt med den tilføjelse af byggefelt for indgangsparti til samlingssal tilføjes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 174:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Vedtagelsen af kommuneplantillæg og lokalplan bekendtgøres offentligt på kommunens hjemmeside i overensstemmelse med planlovens bestemmelser herom.
Derudover modtager de, som har fremsendt bemærkninger, direkte besked om vedtagelsen.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (LBK nr. 587 af 27/05/2013)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGKommuneplantillæg 17 til Kommuneplan 2009 Forslag
- BILAGScreening Lokalplan 1074 Forslag
- BILAGLokalplan 1074 Forslag
- BILAGKortbilag 2 Tilrettet Lokalplan 1074
- BILAGFrafald af indsigelse - Bråskovgård Efterskole
- BILAGIndsigelsesnotat LP1074
139. F: Ansøgning om tillægsbevilling til gennemførelse af cykelsti mellem Ørum og DaugårdKlik her for at folde ud og læse mere om F: Ansøgning om tillægsbevilling til gennemførelse af cykelsti mellem Ørum og Daugård
Beslutningstema
Der skal tages stilling til en forøgelse af anlægsbevilling samt rådighedsbeløb til finansiering af gennemførelse cykelsti mellem Ørum og Daugaard på 0,75 mio. kr. og beslutning om mulig gennemførelse af ekspropriation.
Økonomi
Cykelstiprojektet kan efter nærmere gennemgang af de mulige linieføringer gennemføres for en anlægssum på 2,9 mio. kr.
Der er 25. april 2012 meddelt anlægsbevilling og rådighedsbeløb på 2,15 mio. kr og en indtægt på 0,85 mio. kr.
Tillægsbevillingen foreslås finansieret af mindreforbrug til anlæg af cykelsti mellem Glud og Snaptun.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet godkendt d. 25. april 2012 en anlægsbevilling til anlæg af cykelstien mellem Ørum og Daugård. Forinden havde Ørum Lokalråd søgt og modtaget tilsagn fra Vejdirektoratets cykelstipulje og yderligere fonde på ca. 0,8 mio. kr.
Sagsfremstilling
Ørum Lokalråd har siden 2011 haft tilsagn fra Vejdirektoratet mv. om støtte til cykelstiprojektet. På grund af at det ikke har været muligt at gennemføre projektet for den bevilgede anlægssum, og fordi cykelstien anlægsmæssigt har været afhængig af en afgørelse på spørgsmålet om en omfartsvej om Ørum, er den endnu ikke gennemført. Nu kræver Vejdirektoratet og de øvrige bidragydere dog, at der tages en beslutning om anlæg, ellers vil støttetilsagnet blive trukket tilbage.
Linieføringen for cykelstiprojektet er blevet grundigt vurderet og afprøvet i et tæt samarbejdede med Lokalrådet. Den billigste vejføring, der kan gennemføres inden for de krav, der stilles til en cykelsti mellem Ørum og Daugård, er den, der skitseres på vedlagte bilag. Stien starter på nordsiden af Ørumvej ved Svends Møllevej, krydser Ørumvej ved Hedensted Spildevand A/S og løber på sydsiden af Ørumvej til Højkildevej i Ørum. Rohden å krydses med 9 m træbro.
Før Ørum skal der til den planlagte omfartsvej laves svingbane ind til omfartsvejen. Dette betyder, at vejanlægget vil kræve, at vejen sideudvides væsentligt på dette sted, hvilket vil kræve en del jordarbejder. Omkostningen til dette arbejde vil blive finansieret fra anlægskonto til omfartsvejen og igangsat uanset, om alle planmæssige og projekteringsmæsige arbejder til dette projekt er fuldt gennemført.
Der igangsættes detailprojektering, jordkøb og udbud nu og anlægsarbejdet forventes gennemført i første halvår 2015.
I forbindelse med etablering af de nye cykelstier, er det nødvendigt at overtage privatejede arealer til formålet. En sådan overtagelse kan ske ved ekspropriation eller ved frivillige aftaler på ”ekspropriationslignende vilkår”. ”Ekspropriationslignende vilkår” sikrer de samme skattemæssige forhold som hvis der foretages en egentlig ekspropriation, og kræver at kommunen er indstillet på at foretage en egentlig ekspropriation, hvis ikke der kan opnås enighed med lodsejerne.
Frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår kan være hensigtsmæssige i mindre, ukomplicerede sager, hvor lodsejerne overvejende er positivt stemt omkring projektet. Til gengæld er det uhensigtsmæssigt i mere komplicerede sager med mange lodsejere. I det aktuelle stiforløb anbefales at der søges indgået frivillige aftaler med de berørte lodsejere dog skal kommunen være indstillet på at ekspropriere hvis der ikke kan indgås en aftale.
Administrationen indstiller, 2. september 2014, pkt. 134:
at der meddeles tillægsbevilling til anlægsbevilling på 0,75 mio. kr., og at rådighedsbeløbet finansieres, som beskrevet under Økonomi.
at der foretages ekspropriation af de nødvendige arealer til cykelstiprojektet mellem Ørum og Daugaard hvis der ikke kan opnås frivillige aftaler om jordkøb med de berørte lodsejere.
Udvalget for Teknik, 2. september 2014, pkt. 134:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 175:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Ørum Lokalråd og Vejdirektoratet orienteres om opstart af anlægsprojektet.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGCykelsti Ørum
140. F: Godkendelse af opløsning af affaldsselskabet Deponi.net pr. 31. december 2014Klik her for at folde ud og læse mere om F: Godkendelse af opløsning af affaldsselskabet Deponi.net pr. 31. december 2014
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om nedlukningen af Deponi.net pr. 31. december 2014 kan godkendes.
Økonomi
Det takstfinansierede område er et selvstændigt budget og regnskab, som skal hvile i sig selv, og har ingen direkte indflydelse på kommunens økonomi.
Historik
Deponi.net blev stiftet i 2008 som følge af, at en række kommuner stod overfor, at de eksisterende deponeringsanlæg skulle nedlukkes senest juli 2009. Det primære formål med selskabet var at etablere og drive deponeringsanlæg på vegne af ejerkommunerne, alternativt at købe eller indgå aftale omkring deponering.
Sagsfremstilling
Status for Deponi.net er, at det ikke har været relevant og økonomisk fordelagtigt at etablere eget deponi. I stedet er afsætningen af det deponeringsegnede affald sket efter aftale med anlæg uden for Deponi.nets geografiske opland. Denne løsningsmodel har i praksis fungeret fint, og de anlæg, der er indgået samarbejdsaftale med, har kunnet oppebære en fornuftig drift til fælles fordel som følge af tilgangen af mængder fra Deponi.net.
De seneste kapacitetsvurderinger fra Miljøstyrelsen viser, at der er stor kapacitet og gode udvidelsesmuligheder på de anlæg, der er i drift p.t.
Ovenstående elementer medvirkede til, at Deponi.nets daværende bestyrelse i 2013 fastlagde en hensigtserklæring om nedlukning af selskabet. Den nuværende bestyrelse besluttede i enighed på møde den 2. juni 2014, at Deponi.net nedlukkes pr. 31. december 2014. Af selskabets vedtægter, punkt 5.7, fremgår det, at bestyrelsen kan vælge at opløse selskabet med 2/3 flertal. Der kan imidlertid sås tvivl omkring bestyrelsens adgang hertil, idet de seneste afgørelser fra Statsforvaltningen fastslår, at beslutning om opløsning af fælleskommunale selskaber skal ske i ejerkommunerne.
Bestyrelsen for selskabet anmoder på den baggrund, om at Byrådet godkender nedlukningen af Deponi.net pr. 31. december 2014.
Nedlukningen af Deponi.net betyder, at den til selskabet overførte kompetence pr. 31. december 2014 hjemtages til kommunen.
Det er administrationens vurdering, at Hedensted Kommune herefter skal kompetenceoverdrage opgaven til Østdeponi (se særskilt sag).
Administrationen indstiller, 2. september 2014, pkt. 141:
at udvalget for teknik anbefaler Byrådet, at bestyrelsens beslutning om opløsning af Deponi.net pr. 31. december 2014 godkendes.
Udvalget for Teknik, 2. september 2014, pkt. 141:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 177:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles Deponi.net samt øvrige ejerkommuner. Deponi.net sender efterfølgende sagen til Statsforvaltningens endelige godkendelse.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
141. F: Østdeponi - opdateret bilag 1 vedr. kompetenceoverdragelse af opgaver fra Hedensted Kommune til selskabetKlik her for at folde ud og læse mere om F: Østdeponi - opdateret bilag 1 vedr. kompetenceoverdragelse af opgaver fra Hedensted Kommune til selskabet
Beslutningstema
Bilag 1 i Østdeponis vedtægter af 2013 vedrørende de opgaver, Hedensted Kommune har kompetenceoverdraget til Østdeponi, er opdateret. Det opdaterede bilag 1 skal godkendes af Byrådet, inden det sendes til godkendelse i Statsforvaltningen.
Økonomi
De økonomiske forpligtigelser Hedensted Kommune har i forbindelse med interessantskab af Østdeponi samt varetagelsen af de opgaver, der er kompetenceoverdraget til selskabet, skal finansieres via det takstfinasierede område, og har derfor ingen direkte indflydelse på kommunens økonomi.
Historik
I vedtægterne af 2013 blev der indført et bilag 1, som viser de opgaver, hver kommune har kompetenceoverdraget til Østdeponi i en periode.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune har, som det fremgår af det tidligere bilag 1, kompetenceoverdraget nogle opgaver til Østdeponi. De opgaver vil fortsat være overdraget til selskabet, blot er perioden nu ændret. Hertil kommer en række nye kompetenceoverførsler til selskabet. Ændringerne er beskrevet nedenfor.
Deponeringsegnet affald:
Som en konsekvens af nedlæggelsen af Deponi.net pr. 31. december 2014 overdrages opgaven med afsætning af det deponeringsegende affald til selskabet. For virksomheder og andre vil der ikke opleves nogen ændringer, idet Hedensted Kommune fortsat vil anvise affaldet til omlastning på anlægget i Fasterholt. Det vil nu blot være Østdeponi og ikke deponi.net, der vil afsætte affaldet.
Omlastning af forbrændingsegnet affald:
Opgaven med omlastning af forbrændingsegnet affald skal i nyt udbud, da kontrakten udløber i 2015. Lige som ved sidste udbud løses udbudsopgaven af Østdeponi for Hedensted Kommune. Nyt er, at det er Østdeponi, der bliver kontraktholder i forhold til i dag, hvor det er kommunen selv. Grunden til dette er, at Østdeponi har langt mere erfaring i denne opgave, og at Østdeponi allerede idag løser faktureringsopgaven også. Der er således 3 parter involveret i opgaven. Det gør at det ikke altid er smidigt, og et ekstra led er tidsmæssigt en bremse i hurtige løsninger.
Have-park affald:
Opgaven er hidtil blevet løst på vores genbrugsstationer, men jf. sag på mødet i august er dette ikke en holdbar løsning.
For øvrige fraktioner er der tale om, at Hedensted Kommune er med i fælles udbud i afsætning og for visse fraktioner også behandling af affaldet. Dette er for at opnå stordriftsfordele og bedste pris.
For alle de udbud, der laves i Østdeponi-regi, vil der hver gang blive lavet et udbud som tilgodeser de forskelligheder, der er i kommunerne, og som også giver mulighed for at lokale entreprenører fortsat kan byde på opgaven eller dele af en opgave.
Administrationen indstiller, 2. september 2014, pkt. 142:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet at godkende bilag 1 til vedtægterne for Østdeponi.
Udvalget for Teknik, 2. september 2014, pkt. 142:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. september 2014, pkt. 178:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Kr. Skibby og Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Kommunens afgørelse meddeles til Østdeponi og de øvrige ejerkommuner, samt sendes til Statsforvaltningens endelige godkendelse.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
142. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
Orienteringsskrivelse om status på monopolbrudsprojekternes fremdrift og den kommende proces.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen