Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 16. september 2015
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
107. 1. behandling af Budgetforslag 2016-2019Klik her for at folde ud og læse mere om 1. behandling af Budgetforslag 2016-2019
Beslutningstema
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi fremsender forslag til budget 2016 og budgetoverslagsårene 2017-2019 til Byrådets 1. behandling.
Økonomi
Fremgår af sagsfremstilling og budgetmaterialet.
Sagsfremstilling
Indledning
Byrådets arbejdsgrundlag har et økonomisk pejlemærke, som medfører, at der fra og med 2015 skabes et årligt råderum på 100 mio. kr. fordelt på en anlægsramme på 70 mio. kr. og en kasseopbygning på 30 mio. kr.
Råderummet skal sikre det økonomiske fundament for udmøntning af strategi 2016 med fokus på økonomisk vækst, råderum til innovation samt kommunens 4 kerneopgaver.
Da kommunen som følge af udligningssystemet er udfordret på finansieringssiden, er det økonomiske råderum blevet sikret gennem tilpasninger på driften, bl.a. ved at gå nye veje i løsning af kerneopgaven og derved skabe en mere bæredygtig velfærd.
Budgetforslag 2016
Langt hen i budgetlægningen af budgetforslag 2016 har der været usikkerhed om de økonomiske forudsætninger, primært på budgettets finansieringsside, og hermed om råderummet på 100 mio. kr. har kunnet indfries.
Således har det været usikkert om kommunerne også i 2016 ville modtage et særligt finansieringstilskud, ligesom de økonomiske konsekvenser af refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet har været uafklarede, eftersom lovgivningen ikke har været på plads.
Med aftalen mellem KL og regeringen den 3. juli 2015, der videreførte finansieringstilskuddet i 2015, og folketingets vedtagelse af refusionsomlægningen den 26. august 2015 er væsentlige usikkerhedsmomenter blevet afklaret.
Undervejs i budgetlægningen har der været enighed om at yderligere tilføje 29,1 mio. kr. i budgetforslaget for 2016, bl.a. som følge af tidligere byrådsbeslutninger, ny lovgivning, demografi o.l.
De forventede stigende udgifter til flygtninge- og integrationsområdet, som følge af den øgede kvote og antagelser om familiesammenføringer, er i første omgang ikke indarbejdet i budgetforslaget, men særskilt reserveret i en særlig pulje på 4. mio. kr.. Såfremt det videreførte budgetniveau i 2016 i løbet af året ikke kan rumme de konstaterede udgifter, vil det berørte budgetområde kunne få frigjort midler ved ansøgning til denne pulje, der er dannet ved hjælp af de midler, som kommunen er kompenseret med i kommuneaftalen for 2016.
Kommunen har som led i budgetlægningen af 2016 ansøgt Social- og Indenrigsministeriet om følgende beløb (det opnåede resultat er anført i parentes):
- §16-tilskud som særligt vanskeligt stillet kommune: 20,0 mio. kr. (0 mio. kr.)
- Lånedispensation i ordinær anlægsramme (veje): 18,0 mio. kr. (4,8 mio. kr.)
- Lånedispensation til strukturinvesteringer (skoler): 34,0 mio. kr. (0 mio. kr.)
- Lånedispensation til effektiviseringstiltag: 5,7 mio. kr. (4,0 mio. kr.)
Såfremt byrådet ønsker at udnytte lånedispensationen vedr. den ordinære anlægsramme, vil det forøge råderummet med 4,8 mio. kr., hvis anlægsudgiften afholdes indenfor anlægsrammen på 70 mio. kr.
Den meddelte lånedispensation til effektiviseringstiltag vedrører kommunens overvejelser om at nedlægge et antal ældreboliger, som der ikke er efterspørgsel på, og som der derfor betales tomgangsleje på. Da dette projekt ikke er forudsat afholdt indenfor anlægsrammen, vil udnyttelsen af den konkrete lånedispensation ikke forbedre det økonomiske råderum før konsekvensen af de reducerede driftsomkostninger gør sig gældende.
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi har i møde den 7. september 2015 indstillet, at lånedispensationerne udnyttes, hvilket er indarbejdet i nedenstående oversigt over Hovedtal budgetforslag 2016-2019.
Budgetoverslagsår 2017-2019
Budgetoverslagsårene er i denne budgetlægning behæftet med meget stor usikkerhed, da en række afgørende forhold vedrørende finansieringssiden er uafklarede.
En meget væsentlig ubekendt er videreførelsen af finansieringstilskuddet i 2017. I nedenstående oversigt over hovedtal 2016-2019 er det forudsat, at tilskuddet videreføres med et beløb svarende til 2016-niveau, hvilket er ensbetydende med 44,7 mio. kr.!
For det andet er rammerne for regeringens omprioriteringsbidrag ikke på plads. Det er således uvist, om de 2,4 mia. kr., som kommunernes serviceudgiftsramme årligt reduceres med, tilbageføres til kommunerne – med eller uden klare restriktioner for anvendelsen – eller tilfalder enten regionerne eller staten. Bloktilskuddet til kommunerne reduceres med det årlige omprioriteringsbidrag, og i nedenstående oversigt er kommunens andel af det faldende bloktilskud udlignet ved en tilsvarende reduktion i udgifterne.
Endelig vil der komme en udligningsreform fra og med 2018. Hvorvidt denne reform vil modvirke det årlige tab, som kommunen bærer i det nuværende udligningssystem, er fortsat meget uvis, men det vil komme for dagen i løbet af 2017.
Samlet set er det på grund af de mange uafklarede forhold meget vanskeligt at lave et kvalificeret bud på den økonomiske virkelighed i overslagsårene! Med de aktuelle – og usikre - skøn vil opnåelse af råderummet på 100 mio. kr. i overslagsårene forudsætte store tilpasninger i serviceudgifterne i den sidste del af BO-perioden, som det fremgår af nedenstående oversigt over hovedtallene.
Driftsudgifterne er angivet i 2016 pris- og lønniveau. Beregnede pris- og lønstigninger i budgetoverslagsårene er afsat i et samlet beløb pr. år.
Udvalgenes beregnede rådemidler til driften i 2016 fremgår af nedenstående tabel:
1. Korrigeret for tekniske omplaceringer mellem udvalgene fra 2015 til 2016 og fremregnet til 2016 løn- og prisniveau. 2. Forøget med 1,9 mio. kr. vedr. aktivitetsbestemt medfinansiering i forhold til Økonomidagen 24. juni 2015, som følge af KL’s fordeling på landsplan udmeldt medio august 2015.
Budgetforslaget hviler på følgende forudsætninger vedr. skatterne i 2016:
| Grundlag i kroner | Sats |
Indkomstskat (statsgaranti) | 7.097.870.000 | 25,4 pct. |
Grundskyld, almindelig | 5.518.322.220 | 18,000 prom. |
Grundskyld, produktionsjord | 2.377.875.000 | 3,200 prom. |
Dækningsafgift, off. ejd. grundværdi | 20.000.000 | 9,000 prom. |
Dækningsafgift, off. ejd. forskelsværdi | 109.600.000 | 8,750 prom. |
Kirkeskat (statsgaranti) | 6.210.403.000 | 0,98 pct. |
Tidsplan for budgetlægningen efter 1. september 2015:
- 7. september: PKØ udarbejder det endelige budgetforslag efter en forudgående drøftelse med HovedMED.
- 16. september: 1. behandling af budgetforslag 2016 – 2019.
- 7. oktober: 2. behandling af budgetforslag 2016 – 2019.
- Senest 31. december: Udvalgene beslutter omlægning og ændringer vedrørende Geninvesteringspuljen, som skal træde i kraft senest 1. juli 2016.
Som bilag er vedlagt de obligatoriske bemærkninger og oversigter. Investeringsoversigterne er fra Budget 2015-2018, idet anlægsrammen på 70 mio. kr. pr. år endnu ikke er prioriteret for budgetforslag 2016-2019.
Kommunikation
Budgetforslaget offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 37 og 38 om udarbejdelse og behandling af forslag til budget.
Administrationen indstiller
at | budgetforslaget oversendes til byrådets 2. behandling den 7. oktober 2015, og |
at | fristen for indsendelse af ændringsforslag fastsættes til tirsdag den 29. september 2015 |
Beslutning
Godkendt.
Fraværende i Byrådet - 16. september 2015:
Tage Zacho Rasmussen
Bilag
- BILAGBudgetforslag 2016 Generelle bemærkninger
- BILAGBudgetforslag 2016 Politisk Koordination & Økonomi
- BILAGBudgetforslag 2016 Læring
- BILAGBudgetforslag 2016 Beskæftigelse
- BILAGBudgetforslag 2016 Social Omsorg
- BILAGBudgetforslag 2016 Fritid og Fællesskab
- BILAGBudgetforslag 2016 Teknik
- BILAGBudgetforslag 2016 Renter tilskud skatter mv
- BILAGHovedoversigt Budgetforslag 2016-2019
- BILAGBevillingsoversigt Budgetforslag 2016
- BILAGTakstblad Budgetforslag 2016
- BILAGInvesteringsoversigt Budgetforslag 2016-2019