Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 28. oktober 2015
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
127. Anlægsbevilling til byforskønnelseKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til byforskønnelse
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om anlægsbevilling på 4,5 mio. kr. i udgift og 1,5 mio. kr. i indtægt til opkøb og nedrivning af ejendomme i landområderne med særlig fokus på Barrit samt ekspropriation af 1 ejendom.
Økonomi
På investeringsoversigten på budget 2015 er der afsat 2,0 mio. kr. til opkøb og nedrivning af ejendomme. På mødet i udvalget for Politisk Koordination & Økonomi den 8. september 2014 blev det besluttet, at afsætte en særlig pulje på 1,0 mio. kr. til renovering af eksisterende boliger. Beløbet på 1 mio. kr. finansieres fra Vækst og initiativpuljen.
Staten har tildelt kommunen en ramme til bygningsfornyelse for 2014 og 15 på ialt 1,5 mio. Rammemidler for 2014 er overført til 2015.
For 2015 kan der herefter i alt anvendes 4,5 mio. kr.
På mødet den 8. september 2014 blev det besluttet, at anvende 3,5 mio. til en særlig indsats i en bestemt landsby (Barrit)
De resterende midler anvendes i andre landområder.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi vedtog den 8. september 2014 at afsætte en pulje på 2,5 mio. kr. til opkøb og nedrivning af ejendomme og afsætte 1,0 mio. kr. til renovering af boliger i et udpeget landsbysamfund. Efterfølgende er Barrit udpeget.
Sagsfremstilling
Der indgået aftale om opkøb og nedrivning af 3 ejendommme i Barrit.
Det drejer sig om Barrit Langgade 176 på Høkervej 2 (udlejningsejendom med 6 -7 lejemål).
Desuden foreslåes det at overtage ejendommen Barrit Langgade 45 (tidligere kro) via ekspropriation.
Denne ejendom har et areal på 5.029 kvm. og er i byzone udlagt til beboelse. Efter nedrivning kan arealet anvendes til boligbebyggelse.
Placering tæt ved skole, børnehave og idrætsanlæg vil være attraktiv.
Det skønnes, at udgiften til erhvervelse af alle ejendomme vil være 1,5 mio. kr. Nedrivning og genhusning vil koste ca. 1,0 mio. kr.
Udpegning af ejendomme er sket i samarbejde med borgerne i Barrit.
Kommunen har tidligere købt og nedrevet den gamle brugs og den tidligere børnehave er nu også nedrevet.
Tilbage er 2 ejendomme, som er tjenlig til nedrivning, men hvor det ikke indenfor den økonomiske ramme er muligt at erhverve disse.
Herudover arbejdes der med et projekt med renovering af tidligere ældreboliger med henblik på gensalg.
Administrationen indstiller, 19. oktober 2015, pkt. 176:
at ansøgning om anlægsbevilling på 4,5 mio. kr. mio. kr. i udgift og 1,5 mio. kr. i indtægt godkendes med følgende finansiering:
- 2,0 mio. kr. afsat på investeringsoversigten i 2015
- 1,5 mio. kr. i statstilskud for 2014/15
- 1,0 mio. kr. fra Vækst- og Initiativpuljen
at ejendommen Barrit Langgade 45 eksproprieres med henblik på nedrivning og gensalg til boligbebyggelse
at en frivilllig aftale kan træde i stedet, såfremt der kan opnås en frivillig aftale om overtagelse
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 176:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
128. Regnskab 2014 og budget 2016 for Hjarnø FærgefartKlik her for at folde ud og læse mere om Regnskab 2014 og budget 2016 for Hjarnø Færgefart
Beslutningstema
Hjarnø Færgefart fremsender regnskab 2014 og budget 2016 til godkendelse.
Økonomi
Årsrapport 2014, revisionsprotokollat til årsregnskab 2014 og bestyrelsens regnskabserklæring er vedlagt som bilag.
Budget 2016 er vedlagt som bilag.
Der er i Hedensted Kommunes budgetforslag for 2016 indarbejdet 2.699.241 kr. som tilskud til Hjarnø Færgefart til dækning af de af færgefarten budgetterede udgifter, der ikke dækkes af billetindtægter, statstilskud m.v.
Der ud over er der i Hedensted Kommunas budgetforslag for Hjarnø Færgefart indarbejdet:
· Forhøjet, generelt tilskud 354.000 kr.
· Tilskud til nedsættelse af godstaksterne 123.000 kr.
477.000 kr.
således at Hedensted Kommunes samlede bidrag til Hjarnø Færgefart udgør 3.176.241 kr.
Historik
Til behandlingen i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi samt Byrådet er vedhæftet et uddybende notat, "notat om sagen Regnskab 2014 og budget 2016 for Hjarnø
Færgefart".
Sagsfremstilling
Hjarnø Færgefart er en selvejende institution, der drives med et årligt kommunalt tilskud. Byrådet skal godkende bestyrelsens budgetter og regnskab, j.fr. vedtægterne for Hjarnø Færgefart. En uafhængig revisor Roesgaard & partners har bistået bestyrelsen for Hjarnø Færgefart med udarbejdelsen af årsrapport, revisionsprotokollat og regnskabserklæring.
Fra ledelsesberetningen: Institutionens resultatopgørelse for 2014 udviser et underskud på 759.000 kr., og instruktionens balance pr. 31. december 2014 udviser en egenkapital på 3.860.000 kr. Resultatet før af- og nedskrivninger viser et overskud på 31.000 kr. Resultatet betragtes som tilfredsstillende.
For regnskabsår 2015 forventes et underskud på ca. 200.000 kr.
Med virkning fra 1. juli 2015 er det besluttet, at færgetaksterne for gods skal nedsættes med op til 80%, og at staten kompenserer kommunerne 100% for denne ekstraudgift. For Hedensted Kommune betyder det en kompensation på 123.000 kr. i 2016.
Oversigt over takster pr. 1. juli 2015, og forslag til takster for 2016 vedlægges.
Kompensationen for nedsættelse af godstaksterne fremgår ikke specifikt af budget 2016, men tilskuddet er indregnet i billetindtægten. Byrådet har tidligere godkendt en bevilling på 10 mio. kr. til Hjarnø Færgefart til bl.a. levetidsforlængelse af færgen. Denne pulje bruges der af hvert år:
- 2013 568.000 kr.
- 2014 453.000 kr.
- 2015 710.000 kr.
- 2016 300.000 kr. (budget)
Ultimo 2016 forventes der at være 416.479 kr. tilbage i "10 mio. kr.-puljen", hvorfor det må formodes, at puljemidlerne er brugt med udgangen af 2017.
Administrationen indstiller, 5. oktober 2015, pkt. 80:
at regnskab 2014, budget 2016 samt reducerede takster for Hjarnø Færgefart godkendes.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 5. oktober 2015, pkt. 80:
Godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 181:
Indstilles godkendt.
Jørn Juhl Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Kommunikation
Beslutningen meddeles Hjarnø Færgefart
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende vedtagelse af budgettet og regnskab, j.fr. vedtægter for Hjarnø Færgefart § 8, stk. 4.
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer, BEK nr. 670 af 21. maj 2015, § 1 og §§ 10-12
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
- BILAGForslag til takster 2016
- BILAGBudget 2016.pdf
- BILAGHjarnø Færgefart, bestyrelsens regnskabserklæring
- BILAGHjarnø Færgefart, Årsrapport 2014
- BILAGHjarnø Færgefart, Revisionprotokollat til årsregnskab 2014
- BILAGNotat om sagen Regnskab 2014 og budget 2016 for Hjarnø Færgefart.pdf
129. Revision af lokaletilskudsmodellen til hallernes øvrige lokaler (mødelokaler og omklædningsrum)Klik her for at folde ud og læse mere om Revision af lokaletilskudsmodellen til hallernes øvrige lokaler (mødelokaler og omklædningsrum)
Beslutningstema
Efter en drøftelse af lokaletilskudsmodellen til hallernes øvrige lokaler beslutter udvalget sig for det videre forløb.
Genoptagelse af sag fra mødet den 31. august.
Økonomi
Der sker ikke nogen ændringer/eller besparelser på området. Det nuværende beløb inklusive årlige fremskrivninger vil stadig være til disposition.
Historik
Foreningernes brug af lokaler er i forandring fra år til år, hvorfor lokaltilskudsmodellen også bør følge udviklingen.
Genoptagelse af punktet fra mødet den 10. august.
Sagsfremstilling
Tilskudsmodellen til halsektoren er opdelt i 3 afsnit:
- Driftstilskud
- Lokaletilskud til foreningernes brug af hallerne og
- Lokaletilskud til møde/-omklædningsrum.
Punkt 2 er gentænkt og udviklingstilpasset i 2014. I den forbindelse blev der givet et løfte om, at punkt 3 i løbet af 2015 også skulle gentænkes.
Administrationen indstiller, 31. august 2015, pkt. 75:
at udvalget beslutter sig for en model for lokaletilskud til møde/omklædningsrum.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 31. august 2015, pkt. 75:
Anbefales godkendt.
Hans Henrik Rolskov tager forbehold på grund af foreninger, som bruger kommunale klubhuse får bedre vilkår end foreninger i haller.
Allan Petersen deltog ikke i behandlingen af punktet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 7. september 2015, pkt. 150:
Det foreslås, at der afsættes en måned til yderligere at få belyst eventuelle spørgsmål og uklarheder således, at Udvalget for Fritid & Fællesskabs indstilling behandles i oktober måned.
Udvalget for Fritid & Fællesskab tilrettelægger processen med spørgsmål og belysning af eventuelle uklarheder.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Der har været afholdt dialogmøder de mest berørte, Juelsmindehallerne og Barrit Kultur- og Idrætscenter. Referat vedhæftet.
Øvrige centre har haft mulighed for at indgive skriftlige høringssvar samt udtrykke sig på et møde, hvor alle centre var indkaldt. Referat vedlagt. Det er kun Juelsmindehallerne og Barrit Kultur og Idrætscenter, der har betænkeligheder. Alle øvrige centre bakker positivt op omkring forslaget.
Administrationen indstiller, 5. oktober 2015, pkt. 82:
at sagen indstilles til politisk drøftelse.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 5. oktober 2015, pkt. 82:
Halmodel nr. 2 anbefales godkendt.
Allan Petersen deltog ikke i behandlingen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 182:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
De enkelte hallers bestyrelser modtager en orientering om udvalgets beslutning.
Beslutning
Godkendt.
Allan Petersen deltog ikke i behandlingen.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
- BILAGNy model for øvrige lokaletilskud med 5 årig udfasning
- BILAGNy model for øvrige lokaletilskud med 5 årig udfasning
- BILAGReferat fælles halmøde den 23.09.2015
- BILAGReferat 16.09.2015
130. Vedtagelse af lokalplan 1066 for Lokalcenter Hedensted Syd og tilhørende kommuneplantillæg nr. 1 Klik her for at folde ud og læse mere om Vedtagelse af lokalplan 1066 for Lokalcenter Hedensted Syd og tilhørende kommuneplantillæg nr. 1
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til endelig vedtagelse af lokalplan 1066 for Lokalcenter Syd med tilhørende tillæg nr. 1 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Lokalplan 1066 og tilhørende tillæg nr. 9 til Kommuneplan 2009-21, som blev endeligt vedtaget af Byrådet den 19. december 2012, blev efterfølgende påklaget til og ophævet af Natur- og Miljøklagenævnet den 21. juni 2013.
Teknik- & Miljøudvalget besluttede den 2. september 2013 at igangsætte planlægning for et nyt lokalcenter med én dagligvarebutik på Overholmvej 1 i den sydlige del af Hedensted, og at der skulle igangsættes en foroffentlighedsfase i perioden fra den 12. september til den 9. oktober 2013. Udvalget besluttede desuden igangsætning af en forhøring af andre berørte myndigheder i samme periode vedrørende screening og scoping vedrørende miljøvurdering af planforslagene.
Hedensted Byråd besluttede den 27. november 2013 at fremlægge forslag til lokalplan 1066 for lokalcenter Hedensted Syd og tillæg nr. 1 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025 og den til planforslagene udarbejdede miljøvurdering i 8 ugers offentlig høring.
Sagsfremstilling
Planforslagene og miljøvurdering heraf har været i høring fra den 18. december 2013 til den 19. februar 2014. Den 18. februar 2014 gjorde Naturstyrelsen indsigelse, hvilket betyder, at planforslagene ikke kan vedtages - se bilag 3. Det er efterfølgende blevet afklaret, at detailhandelsredegørelsen, som skal ledsage kommuneplantillægget, skulle justeres og Naturstyrelsen ophævede indsigelsen den 14. september 2015 med det vilkår, at kommuneplantillægget vedtages med den justerede redegørelse. Ophævelsen er vedlagt som bilag 4 og udkastet til kommuneplantillægget med den justerede detailhandelsredegørelse er vedlagt som bilag 6. Der er i øvrigt ikke indkommet indsigelser i høringsperioden. Miljøvurderinger ledsager kun planforslag, mens de er i offentlig høring. I den endeligt vedtagne udgave af lokalplanen tilføjes i stedet for den lovpligtige sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen, hvis indhold fremgår af bilag 5. Justeringen af detailhandelsredegørelsen har ingen betydning for, hvad planforslagene konkret giver mulighed for og giver derfor ikke anledning til en supplerende høring af planforslagene.
Lokalplanen muliggør opførelse af en dagligvarebutik på maksimalt 1000 m2 og et tankanlæg på ejendommen Overholmvej 1, 8722 Hedensted. Butiksbebyggelse og tankanlæg skal placeres inden for nærmere angivne byggefelter og uden for vejbyggelinjer. Ny bebyggelse kan maksimalt opføres i 1 etage og bygningshøjde på 6,0 meter. Bebyggelsesprocenten er fastlagt til maks. 40. Desuden fastlægges bestemmelser for skiltning og regulering af trafikafviklingen. Lokalplanområdet skal forblive i byzone. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2013-2025 hvad angår anvendelsen til detailhandel med dagligvarer. Som forudsætning for lokalplanlægningen er der derfor udarbejdet et tillæg nr. 1 til kommuneplanen, som udlægger området til et nyt lokalcenter - rammeområde 5.C.04.
Administrationen indstiller, 6. oktober 2015, pkt. 160:
at lokalplan 1066 vedtages endeligt,
at kommuneplantillæg nr. 1 vedtages endeligt,
at lokalplanen inden offentliggørelse tilføjes den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen, som fremgår af bilag 5, og
at kommuneplantillægget offentliggøres med den justerede detailhandelsredegørelse, som fremgår af bilag 6.
Udvalget for Teknik, 6. oktober 2015, pkt. 160:
Anbefales endelig godkendt.
Tage Zacho Rasmussen stemmer imod
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 183:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byrådets vedtagelse af lokalplan og kommuneplantillæg offentliggøres på kommunens hjemmeside og uploades til PlansystemDK.
Lovgrundlag
Lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 587 af 27. maj 2013, § 13 stk. 2 og §§ 24, 30 og 31.
Kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 587 af 27. maj 2013, §§ 23c, 24, 30 og 31.
Sammenfattende redegørelse for miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 939 af 3. juli 2013, § 9 og § 10, stk. 1.
Beslutning
Godkendt.
Tage Zacho Rasmussen, Allan Petersen og Erik Kvist stemmer imod.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
- BILAGKPT 1 Forslag til TMU
- BILAGBilag 1 - Kort
- BILAGLP1066 KPT 1 Screening for Miljøvurdering
- BILAGBilag 3 - Staten gør indsigelse mod planforslagene
- BILAGLP1066 Forslag til TMU
- BILAGBilag 4 - Staten ophæver sin indsigelse.pdf
- BILAGIndsigelsesnotat - Lokalplan 1066
- BILAGBilag 5 - Sammenfattende redegørelse for miljøvurdering
- BILAGIndsigelse - Overholmvej 10
- BILAGBilag 6 - forslag til kommuneplantillæg nr. 1 med justeret detailhandelsredegørelse
- BILAGBilag 8 - Forslag til kommuneplantillæg nr. 1
- BILAGBilag 2 - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 7 - Forslag til Lokalplan 1066
131. F: Mødeplan 2016Klik her for at folde ud og læse mere om F: Mødeplan 2016
Beslutningstema
Stillingtagen til mødeplan for 2016
Økonomi
Udgifter til vederlag indgår i det eksisterende budget.
Historik
Til orientering er nytårskuren i år planlagt til tirsdag den 12. januar. Da Udvalget for Teknik normalt afholder deres møder tidligt forventes mødeplanen ikke at få indflydelse på denne.
Udvalget for Beskæftigelse, Fritid & Fællesskab, Læring og Social Omsorg behandlede mødeplanen på deres møde 5. oktober 2015. Udvalget for Teknik behandlede den på sit møde den 6. oktober 2015. Alle udvalgene godkendte mødeplanen uden bemærkninger. Efter udvalgenes behandling er der sket en enkelt justering af mødet i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi for september måned. Af hensyn til budgetprocessen er tidspunktet for septembermødet i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi ændret fra den 19. september til mandag den 12. september 2015.
Sagsfremstilling
Mødeplanen for 2016 foreslås afholdt efter samme principper som i 2014 og 2015, således at møderne foreslås afholdt på følgende datoer;
Byrådet.
Byrådets møder afholdes som udgangspunkt den sidste onsdag i måneden, dog således at mødet i december afholdes den 3. onsdag i måneden og Juli måned er mødefri.
Dette betyder at Byrådets møder i 2016 afholdes på følgende datoer:
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 27 | 24 | 30 | 27 | 25 | 29 | 31 | 28 | 26 | 30 | 21 |
1. og 2. behandling af budgettet foreslås afholdt henholdsvis 21. september og 12. oktober.
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Møderne i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi afvikles således 4 af møderne afholdes den 3. mandag i måneden og 7 af møderne den 2. mandag i måneden. Juli måned er mødefri.
Dette betyder at møderne i 2016 foreslås afholdt på følgende datoer:
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 18 | 8 | 14 | 18 | 9 | 13 | 22 | 12 | 10 | 21 | 12 |
Udvalget for Teknik.
Møderne i Udvalget for Teknik afholdes som udgangspunkt den 1. tirsdag i måneden (7 af møderne). Møderne i januar,marts og november afholdes 2. tirsdag i måneden.
Mødet i august afholdes den 3. tirsdag i måneden. Juli er mødefri. Dette betyder at møderne i 2016 foreslås afholdt på følgende datoer:
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 12 | 2 | 8 | 5 | 3 | 7 | 16 | 6 | 4 | 8 | 6 |
Byrådets dialogmøder samt møderne i Udvalget for Beskæftigelse,
Udvalget for Fritid & Fællesskab, Udvalget for Social Omsorg samt Udvalget for Læring.
Møderne afholdes som udgangspunkt den 1. mandag i måneden, dog således at mødet i Januar måned afholdes 2. mandag i måneden og mødet i August den 3. mandag i måneden. Juli måned er mødefri.
Dette betyder at møderne i 2016 afholdes på følgende tidspunkter:
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 11 | 1 | 7 | 4 | 2 | 6 | 15 | 5 | 3 | 7 | 5 |
Administrationen indstiller, 5. oktober 2015, pkt. 93:
at mødeplanen for 2016 godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 175:
Godkendt.
Kommunikation
Mødeplanen for 2016 behandles i alle fagudvalg i oktober måned og efterfølgende i henholdsvis Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi samt Byrådet. Når mødeplanen for 2016 er godkendt vil mødeplanen blive lagt ind i Byrådet- og kommuneledelsens mødekalender fra centralt hold og efterfølgende blive lagt ud på hjemmesiden.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse § 8 og 20
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
132. F: Glud Hallen søger om kommunegaranti til lån til opførelse af nyt redskabsrumKlik her for at folde ud og læse mere om F: Glud Hallen søger om kommunegaranti til lån til opførelse af nyt redskabsrum
Beslutningstema
Der skal tages stilling til, om Gludhallen kan optage lån med kommunal lånegaranti i Kommunekredit. Lånet skal finansiere en tilbygning til eksisterende bygningsmasse, da Gludhallen igennem mange år har manglet plads til opbevaring.
Økonomi
Efter Gludhallens indhentede tilbud (bilag vedhæftet) er der tale om en anlægsudgift på 750.000 kr. Hallen kan selv finansiere 100.000 kr. og søger derfor kommunegaranti til et lån på 650.000 kr., da der i 2016 skal etableres et handicaptoilet.
Hallen kan godt forrente og afdrage et lån på 650.000 kr. For 2015 forventes et overskud på 53.000 kr. Forrentning og afdrag af 650.000 kr. over 20 år koster ca. 43.000 kr./år
Optager Gludhallen lån på 650.000 kr., skal Hedensted Kommune deponere et beløb svarende til den del af anvendelsen af hallen, som henføres til kommunen (også selv om kommunen ikke meddeler lånegaranti). Kommunens anvendelse omfatter skole og daginstitutioner og lokaletilskud. Kommunen skal som følge heraf deponere 70 % af lånebeløbet svarende til 455.000 kr. over de næste 20 år.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger vedrørende de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Gludhallens bestyrelse ønsker at opføre et nyt redskabsrum på 144 m2. Gludhallen har i mange år manglet plads til alle brugernes gymnastikredskaber, rekvisitter til ældreidrætten, stole og borde osv. Situationen i dag er, at det nuværende redskabsrum er så fyldt, at det i daglig brug er meget lidt funktionelt. Unge, børn såvel som ældre skal flytte rundt på mange ting for netop at få fat på de ting, som de skal have i brug. I praksis fungerer det ikke mere. Ligeledes opbevares rekvisitter rundt langs vægge i selve hallen, klublokaler og periodisk i caféen. Det nye redskabsrum vil have stor betydning for de logistiske udfordringer for alle brugere af hallen.
Når der i 2016 skal etableres et handicaptoilet forventer bestyrelse at den selvejende institution vil kunne opnå støtte fra fonde, hvilket der er eksempler og praksis for.
Administrationen indstiller, 19. oktober 2015, pkt. 180:
at udvalget drøfter og tager stilling til, hvorvidt man vil anbefale et lån til Gludhallen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 180:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Bestyrelsen Gludhallen meddeles den endelige beslutning
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagtagning og meddelelse af garantier m.v., bekendtgørelse nr. 1580 af af 17. december 2013, § 3, stk. 1, nr. 3 og § 6, stk. 1 og 3
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
- BILAGGludhalle - Budgetkontrol september 2015
- BILAGGludhallen - Resultatbudget for 2015
- BILAGGludhallens ansøgning om Kommugaranti 10.09.2015
- BILAGOversigt over Lånegarantier pr. 14. oktober 2015.
133. F: Vedtagelse af lokalplan 1080 for omfartsvej ved Ørum og kommuneplantillæg nr. 13Klik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af lokalplan 1080 for omfartsvej ved Ørum og kommuneplantillæg nr. 13
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til den endelige vedtagelse af lokalplan 1080 for en omfartsvej ved Ørum med tilhørende kommuneplantillæg nr. 13.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Byrådet vedtog den 5. marts 2012 at igangsætte forarbejdet med myndighedsgodkendelser og de nødvendige arealreservationer/planlægning for anlæg af en omfartsvej ved Ørum til afhjælpning af lastbiltrafikken gennem byen, som hovedsageligt genereres af råstofudvindingen nord for byen.
I perioden fra 10. april til 8. maj 2013 var et idéoplæg til en omfartsvej ved Ørum fremlagt i offentlig høring. I samme periode blev en screening/scoping af de kommende planforslag mhp. gennemførelsen af en miljøvurdering i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer sendt i forudgående høring hos andre berørte myndigheder.
Den 3. juni 2013 drøftede Teknik- og Miljøudvalget de indkomne høringssvar fra den afsluttede foroffentlighedsfase for omfartsvejen og traf beslutning om den linjeføring for den kommende omfartsvej, der skulle lokalplanlægges for.
I forlængelse heraf vedtog Hedensted Byråd den 25. september 2013 at fremlægge forslag til lokalplan 1080 for en omfartsvej vest om Ørum samt tillæg nr. 23 til Hedensted Kommuneplan 2009 - 2021 i offentlig høring i 8 uger fra den 9. oktober til den 4. december 2013.
Som følge af Naturstyrelsens indsigelse og efter Naturstyrelsens og Haderslev Stifts accept af et justeret vejprojekt vedtog Hedensted Byråd den 24. juni 2015 at fremlægge forslag til lokalplan 1080 for omfartsvej ved Ørum og tillæg nr. 13 til Hedensted Kommuneplan 2025 - 2025 samt en miljøvurdering af planforslagene i offentlig høring i 8 uger.
Sagsfremstilling
På baggrund af et justeret vejprojekt, som blev accepteret på det afsluttende mæglingmøde mellem Naturstyrelsen, Haderslev Stift og Hedensted Kommune, har Hedensted Kommune udarbejdet planforslag med tilhørende miljøvurdering, som skal muliggøre realisering af et vejprojekt for en omfartsvej vest om Ørum med forbedret landskabelig tilpasning.
Der udlægges areal til en 1.100 m lang vejstrækning fra Højkildevej nord for Ørum til Ørumvej sydvest for Ørum inklusive skråningsanlæg, ændringer af eksisterende veje og anlæg til lokal afledning af regnvand. Da skråninger skal anlægges med lave hældninger og fortsat kan være i landbrugsdrift, skal kun vejbaner og areal til regnvandsafledning udstykkes som offentligt vejareal.
Der er i høringsperioden indkommet i alt 3 bemærkninger til planforslagene. Administrationen vurderer ikke, at bemærkningerne giver anledning til indholdsmæssige ændringer af lokalplan eller kommuneplantillæg - se Bilag 3 – Notat over bemærkninger og bilag 4 - Indkomne bemærkninger.
En miljøvurdering ledsager kun planforslag, mens de er fremlagt i offentlig høring, og bortfalder herefter. I den endeligt vedtagne udgave af kommuneplantillæg og lokalplan, skal der i stedet for tilføjes den lovpligtige sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen, hvis indhold fremgår af bilag 5.
Administrationen indstiller, 6. oktober 2015, pkt. 161:
at lokalplan 1080 vedtages endeligt,
at kommuneplantillæg nr. 13 vedtages endeligt, og
at planerne inden offentliggørelse tilføjes den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen, som fremgår af bilag 5
Udvalget for Teknik, 6. oktober 2015, pkt. 161:
Anbefales endelig godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 184:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
De vedtagne planer med tilføjelsen af den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen bekendtgøres offentligt på kommunens hjemmeside med en klagevejledning og uploades til PlansystemDK. De, som har indsendt bemærkninger til planforslagene i høringsperioden, modtager direkte orientering om vedtagelsen og den offentlige bekendtgørelse samt en klagevejledning.
Lovgrundlag
Lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 587 af 27. maj 2013, § 13 stk. 2 og §§ 24, 30 og 31.
Kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 587 af 27. maj 2013, §§ 23c, 24, 30 og 31.
Sammenfattende redegørelse for miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 939 af 3. juli 2013, § 9 og § 10, stk. 1.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
- BILAGBilag 1 - kort
- BILAGBilag 1 - kort
- BILAGBilag 2 - indstillingsnotat
- BILAGBilag 2 - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Lokalplan 1080
- BILAGBilag 3 - Notat over bemærkninger
- BILAGBilag 4 - Kommuneplantillæg nr. 13
- BILAGBilag 4 - Indkomne bemærkninger
- BILAGBilag 5 - Miljøvurdering
- BILAGBilag 5 - Sammenfattende redegørelse for miljøvurdering
- BILAGBilag 6 - LP1080
- BILAGBilag 7 - Kommuneplantillæg nr. 13
134. F: Fusion af affaldsselskaberne ESØ og ØstdeponiKlik her for at folde ud og læse mere om F: Fusion af affaldsselskaberne ESØ og Østdeponi
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om fusionsaftalen mellem affaldsselskaberne Østdeponi og ESØ pr. 1.1.2015 kan tiltrædes.
Fusionen skal godkendes af begge selskabers andelshavere, inden den fremsendes til godkendelse i Statsforvaltningen.
Økonomi
Affaldsområdet er takstfinansieret. En fusion af de 2 selskaber betyder ikke umiddelbart ændringer i taksterne.
Historik
- 12. august 2013, orientering til det daværende Teknik- og Miljøudvalg om, at bestyrelsen for Østdeoni havde besluttet at tage kontakt til ESØ 90 I/S med henblik på at undersøge mulighederne for fremtidigt samarbejde og en evt. fusion.
- 28. januar 2014, Byrådet godkender, at hensigtserklæringen af 19. december 2013 underskrives således, at ESØ og Østdeponi kan indlede analyser og forhandlinger med henblik på fusion af de 2 selskaber.
- 25. marts 2015, Byrådet godkender, at hensigtserklæringen af 19. december 2013 forlænges frem til den 31. december 2015
Sagsfremstilling
Ultimo 2013 indgik kommunerne Billund, Hedensted, Herning, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern og Varde en hensigtserklæring med henblik på at få afklaret forudsætninger og synergier ved en fusion af de to affaldsselskaber ESØ 90 I/S og Østdeponi. Hedensted Kommune har ejerandele i Østdeponi.
Generelt er hensigten med en fusion at skabe grundlag for de synergier, der bør kunne opnås gennem stordrift: God kapacitetsudnyttelse, fleksibilitet i markedet gennem robusthed, udbygning af allerede skabte værdier og kompetencer, beslutningskraft til at have indflydelse på fremtidens behandlingskapacitet, høj kvalitet, miljø- og arbejdsmiljøstandard samt afsætningsmæssige administrative, produktions- og driftsmæssige stordriftsfordele.
Det er samtidig understreget, at stordriftsfordelene ved det fusionerede selskab skal udnyttes, så selskabets løsninger skaber værdi for den enkelte kommune.
I forhold til de opgaver, der fremover skal varestages af selskabet, vil det for Hedensted Kommunes vedkommende ikke ændres radikalt, idet der allerede i dag er kompetenceoverdraget flere af disse opgaver til Østdeponi. De få eksisterende kontrakter, der er i dag er indgået af kommunen selv, fortsætter, indtil aftalen udløber. Herefter sker afsætning via det nye selskab.
I forhold til de borgerrettede opgaver varetager Østdeponi allerede i dag opgaven med indsamling af storskrald samt tømning af papirkuberne på affaldsøerne. Disse opgaver varetages også fremover uændret af det nye selskab, med mulighed for ophør med 6 måneders varsel.
Administrationen indstiller, 6. oktober 2015, pkt. 169:
at Byrådet tiltræder fusionen af ESØ 90 I/S og Østdeponi på de vilkår, der fremgår af fusionsaftalen i beslutningsgrundlaget af 8. september 2015 med bilag, herunder vedtægterne for det nye affaldsselskab AFLD I/S.
Udvalget for Teknik, 6. oktober 2015, pkt. 169:
Anbefales godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 185:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles Østdeponi og øvrige ejerkommuner. Fusionen kræver efterfølgende godkendelse i Statsforvaltningen.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
135. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Orientering om Kommunernes Landsforenings (KL) temadag 7. december 2015.
- Opsamling fra månedsmøderne - Hvordan forventes regnskabet at holde i forhold til budgettet.
- Orientering om likviditet efter kassekreditreglen opgjort for 3. kvartal.
- PKØ drøftede på sit møde den 19. oktober 2015 forskelligt informationsmateriale, med henblik på, at vurdere om vi bliver bedre til at nå bevægelsen for borgeren indenfor de respektive kerneopgaver. Vedhæftet er til orientering følgende 3 dokumenter; Læringsinformation PKØ, Ledelsesinformation Byggesager, Skoledistrikterne i Hedensted Kommune.
- Orienteringsskrivelse om Østjysk Topmøde 23. november 2015 i Randers.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
Bilag
- BILAGProgram KL's EU-temadag 2015.pdf
- BILAGInvitation KL's EU-temadag 7. december 2015.pdf
- BILAGKL's EU-pjece.pdf
- BILAGMånedsopfølgning september 2015 Byråd.pdf
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 3. kvartal 2015.pdf
- BILAGLedelsesinformation Byggesager
- BILAGLæringsinformation PKØ september
- BILAGSkoledistrikter - rapport - august 2015
- BILAGInvitation Østjysk Topmøde i Randers 23. november 2015
136. Godtgørelse ved ophør af forpagtningsaftale - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Godtgørelse ved ophør af forpagtningsaftale
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby
137. Lukket sag: Brug af lånepulje til nedrivning af ældreboliger - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket sag: Brug af lånepulje til nedrivning af ældreboliger
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Ole Vind, Hans Kr. Skibby