Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 29. november 2017
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
152. Ændret sammensætning af HandicaprådetKlik her for at folde ud og læse mere om Ændret sammensætning af Handicaprådet
Beslutningstema
Stillingtagen til ændret sammensætning af Hedensted Kommunes Handicapråd.
Sagsfremstilling
Idag er handicapområdet organisatorisk delt imellem Læring og Social Omsorg, såvel administrativt som politisk. Der foreslås derfor at sammensætningen af det nye Handicapråd i Hedensted Kommune for den kommende byrådsperiode justeres efter dette.
Idag består Handicaprådet i Hedensted Kommune af 8 personer. 4 udpeget af Danske Handicaporganisationer og 4 udpeget af Byrådet 2 politikere samt 2 fra administrationen
(se Handicaprådets forretningsorden der er vedhæftet som bilag).
Det foreslås at Handicaprådet i Hedensted Kommune for den kommende byrådsperiode kommer til at bestå af følgende repræsentanter;
5 personer udpeget af Byrådet således at der udpeges
- 1 byrådsmedlem fra Udvalget for Læring
- 1 byrådsmedlem fra Udvalget for Social Omsorg
- 3 embedsmænd som er chefen for Social Omsorg, leder af Voksenhandicap samt en repræsentant fra børnehandicap
5 repræsentanter udpeget af Danske Handicaporganisationer
Administrationen indstiller, 9. oktober 2017, pkt. 155:
- at det beskrevne forslag til Handicaprådets sammensætning i den kommende byrådsperiode godkendes
- at forslaget sendes i høring i Handicaprådet 11. oktober 2017 for efterfølgende at blive politisk behandlet i november 2017
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 155:
Indstilles godkendt.
Handicaprådets høringssvar (vedhæftet som bilag)
Handicaprådet ser positivt på forslaget til vedtægtsændringen ift. sammensætningen af det
nye Handicapråd fra 2018. Det er meget vigtigt, at området for børnehandicap også bliver
repræsenteret i Handicaprådet for at skabe en bedre sammenhæng med voksenhandicap, og at
området derved også opnår større fokus og synlighed.
Indstilling til Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi 20. november 2017
at det beskrevne forslag til Handicaprådets sammensætning i den kommende byrådsperiode godkendes
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. november 2017, pkt. 170:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Sagen har været i høring i Handicaprådet den 11. oktober og fremsendes nu til behandling i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi samt Byråd i november måned.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:
§ 37 a. Kommunalbestyrelsen nedsætter et handicapråd. Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og
formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører mennesker med handicap.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen hører handicaprådet over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
Stk. 3. Handicaprådet sammensættes af 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen udpeget efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen, heraf et antal af dens medlemmer.
Handicaprådet vælger selv sin formand.
Stk. 4. Social- og indenrigsministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om handicaprådets virksomhed og sammensætning.
Beslutning
Udgår
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGForretningsorden for Handicaprådet 2014 - 2017.pdf
- BILAGHandicap_pjece_net_-2-.pdf
- BILAGHandicaprådets høringssvar
153. F: Redegørelse for magtanvendelse for Social Omsorg 2016Klik her for at folde ud og læse mere om F: Redegørelse for magtanvendelse for Social Omsorg 2016
Beslutningstema
Orientering om redegørelse over anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten overfor voksne.
Økonomi
Ingen umiddelbare bemærkninger.
Sagsfremstilling
Der er lavet redegørelse for magtanvendelse 2016 for ældreområdet og for voksenhandicap området indenfor Social Omsorg.
Kommunerne er lovgivningsmæssigt forpligtet på udarbejdelse af en årlig redegørelse for magtanvendelse til politisk behandling.
Kommunerne er forpligtet på indberetning og håndtering af magtanvendelser.
Magtanvendelse – procedure
- Det er medarbejderens pligt, at udfylde registreringsskemaet, når magtanvendelse har fundet sted.
- Det er lederens pligt, at indberette de registrerede magtanvendelser til myndighed, Staben samt sørge for opfølgning og refleksion.
- Myndighed har til opgave at vurdere indberetningerne og melde tilbage til leder. Ansøgninger om tilladelse til at anvende magt behandles af myndighed. Indberetningerne for voksenhandicap behandles af Bente Pedersen og indberetningerne for ældreområdet behandles af Mette Hartvig Pedersen.
Registrerede og indberettede magtanvendelser for Voksenhandicap
Serviceloven §§ 124 - 137 | 2015 | 2016 | |
Bevillinger efter § 126a |
|
| |
Registrering og indberetninger på godkendt magtanvendelse efter § 126a |
|
| |
Registrering og indberetning af magtanvendelse efter § 126, ikke godkendte magtanvendelser efter §§ 125, 126a, 127 og 128 | 11 | 10 | |
Fordeler sig således: | 125 |
|
|
126 | 11 | 10 | |
126a ift. hygiejne |
|
| |
127 |
|
| |
128 |
|
| |
Optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter § 129 | 4 | 3 | |
Andre tilfælde af magtanvendelse, som ikke er omfattet af serviceloven. | 3 | 6 |
Registrerede og indberettede magtanvendelser for ældreområdet
Serviceloven §§ 124 - 137 | 2015 | 2016 | |
Bevillinger efter § 126a | 21 | 8 | |
Registrering og indberetninger på godkendt magtanvendelse efter § 126a |
141 |
65 | |
Registrering og indberetning af magtanvendelse efter § 126, ikke godkendte magtanvendelser efter §§ 125, 126a, 127 og 128 |
174 |
135 | |
Fordeler sig således: | 125 |
|
|
126 | 8 | 12 | |
126a ift. hygiejne | 166 | 123 | |
127 |
|
| |
128 |
|
| |
Optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter § 129 | 1 |
| |
Andre tilfælde af magtanvendelse, som ikke er omfattet af serviceloven. | 8 | 4 |
Administrationen indstiller, 6. november 2017, pkt. 108:
at orienteringen tages til efterretning.
Udvalget for Social Omsorg, 6. november 2017, pkt. 108:
Taget til efterretning.
Hanne Grangaard deltog ikke ved punktet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. november 2017, pkt. 171:
Til efterretning.
Lovgrundlag
Ifølge § 14, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 1140 af 29/8 2016 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne skal kommunalbestyrelsen følge udviklingen
i anvendelsen af magt og andre indgreb i den personlige frihed med henblik på en vurdering af behovet for opfølgning over for de borgere, som kommunalbestyrelsen er ansvarlige for.
Ifølge § 14, stk. 2 forelægges beretningen årligt for kommunalbestyrelsen. Reglerne om magtanvendelse over for voksne findes i servicelovens §§ 124-129.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
Bilag
154. F: Modtagestation Syddanmark I/S - Motas - Regnskab 2016 og Takster 2018Klik her for at folde ud og læse mere om F: Modtagestation Syddanmark I/S - Motas - Regnskab 2016 og Takster 2018
Beslutningstema
Byrådet skal i henhold til § 11.8 i vedtægterne for Modtagestation Syddanmark (MOTAS) orienteres om regnskab for 2016 og godkende forslag til budget og takster for 2018.
Økonomi
De ydelser, som MOTAS tilbyder, skal finansieres via brugerbetaling, og har derfor ingen direkte indflydelse på kommunens økonomi.
Den del af administrationen, som ikke kan påføres de enkelte ordninger, opkræves af kommunen hos virksomhederne som en del af administrationsgebyret. Beløbet overføres efterfølgende til MOTAS.
Sagsfremstilling
Regnskab
MOTAS´repræsentantskab har på et møde den 9. juni godkendt en årsrapport for 2016 og forslag til budget og takster for 2018 (vedhæftet som bilag).
Regnskabet viser, at MOTAS har indsamlet 131 tons farligt affald i Hedensted kommune via den generelle indsamling fra virksomheder. 98 ton er blevet indsamlet via tømningsordningen for olie- og benzínudskillere og sandfang.
Det samlede driftsresultat for alle MOTAS´aktiviteter viser i 2016 et overskud på 51.800 kr.
Budget
Der budgetteres i 2018 med et underskud på 157.000 kr. på administrationsgebyret, idet der tilbageføres for meget opkrævet gebyr fra tidligere år.
For driftsordningerne budgetteres der med, at Motas afhenter 1% mere affald i 2018 end i 2016. Der budgetteres med uændrede takster i 2018 i forhold til 2016 og 2017 og med et overskud på 159.000 kr.
Totalt budgetteres der inklusive afskrivninger med et underskud på driften på 444.000 kr., som dækkes af egenkapitalen.
Administrationen indstiller, 7. november 2017, pkt. 151:
at udvalget indstiller til Byrådet, at MOTAS´s årsberetningen for 2016 tages til efterretning, og
at forslag til budget og takster for 2018 for MOTAS godkendes.
Udvalget for Teknik, 7. november 2017, pkt. 151:
Indstilling godkendt.
Steen Christensen deltog ikke i mødet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. november 2017, pkt. 172:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutningen meddeles Motas I/S
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGUdkast Budget 2018 indtægtsberegning.pdf
- BILAGÅrsberetning 2016_v1.PDF
- BILAGTakstsammenligning 2016-2018.pdf
155. F: Affaldsselskabet Energnist I/S - godkendelse af ændring af vedtægterKlik her for at folde ud og læse mere om F: Affaldsselskabet Energnist I/S - godkendelse af ændring af vedtægter
Beslutningstema
Byrådet skal godkende vedtægtsændringerne for det fælleskommunale selskab Energnist I/S.
Økonomi
Affaldsområdet er et selvstændigt takstfinansieret budget- og regnskabsområde. Ændringerne af vedtægterne har ingen betydning for taksterne.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune er sammen med 15 andre kommuner interessenter i det fælleskommunale selskab Energnist I/S, der blev stiftet den 1. januar 2015 som resultat af fusion af L90 og TAS I/S.
Energnist rettede ved brev af 31. august 2016 henvendelse til 3 ejerkommuner, der ikke deltager med kommunens fulde affaldsmængde. Det drejer sig om Middelfart, Silkeborg og Varde Kommuner, som efterfølgende tilkendegav interesse for tilmelding af fuld affaldsmængde.
Energnists bestyrelse fastlagde på møde den 5. april 2017 rammen for indmeldelse af resterende affaldsopland som følgende:
”At kommuner, der ikke deltager i Energnist med fuldt affaldsopland, tilbydes at indtræde i Energnist med deres fulde affaldsmængde pr. 1. januar 2018 ved samtidig indbetaling til udligning af reservepuljen og historiske overdækningspuljer, opgjort pr. 31. december 2017. Udligning sker i henhold til indbyggertal.”
Middelfart, Silkeborg og Varde Kommuner har efterfølgende politisk behandlet sagen og meddelt Energnist ønske om fuld indtræden.
Energnists opland er defineret i henhold til vedtægternes bilag 6.1 og punkt 2.3:
Punkt 2.3:
”Interessenternes ejerandele er opgjort i forhold til indbyggertal hos interessenterne indenfor de oplande, der er defineret i bilag 6.1, pr. 1. januar 2014. Herefter reguleres ejerandelene hvert 4. år i henhold til indbyggertallene i interessentkommunerne opgjort pr. 1. januar i de oplande, der er defineret i bilag 6.1”
Ved Middelfart, Silkeborg og Varde Kommuners indtræden skal bilag 6.1 opdateres i henhold hertil, ligesom indbyggertallene generelt vil blive opdateret pr. 1. januar 2018, jf. vedtægternes punkt 2.3.
En ændring af bilag 6.1 er at betragte som en vedtægtsændring og skal således godkendes af repræsentantskabet, kommunalbestyrelserne og Ankestyrelsen i henhold til vedtægternes punkt 10.7.
Energnists repræsentantskab godkendte på møde den 6. september 2017 vedtægtsændringen.
Administrationen indstiller, 7. november 2017, pkt. 150:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet at godkende vedtægtsændringerne.
Udvalget for Teknik, 7. november 2017, pkt. 150:
Indstillng godkendt.
Steen Christensen deltog ikke i mødet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. november 2017, pkt. 173:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles til Energnist I/S.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, § 60, stk. 1, LBK nr 769 af 09. juni 2015
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGBestyrelsens behandling 5. april 2017.pdf
- BILAGRepr.protokol 6. sept. 2017.pdf
- BILAGVedtægter af 05.04.2016.pdf
- BILAGKommunes behandlinger af sagen - Bilag nr. 10-17-1.pdf
- BILAGOprindeligt vedtægtsbilag 6.1 - Bilag nr. 10-17-2.pdf
- BILAGNyt vedtægtsbilag 6.1 - Bilag nr. 10-17-3.pdf
156. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for Oktober måned 2017
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
Bilag
157. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Orientering og opfølgning fra månedsmøderne Oktober måned
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
Bilag
158. Lukket punkt - Køb af ejendom Juelsminde - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt - Køb af ejendom Juelsminde
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen
159. Lukket punkt- ekspropiation - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt- ekspropiation
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen, Jørn Juhl Nielsen