Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 26. november 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
163. Kompetence til at anmode om værgemålKlik her for at folde ud og læse mere om Kompetence til at anmode om værgemål
Beslutningstema
Der skal tages stilling til delegation af kompetence til at anmode om værgemål.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Ifølge Værgemålsloven kan anmodning om værgemål eller om ændring eller ophævelse af værgemål blandt andet fremsættes af Byrådet (kommunalbestyrelsen). Den formelle kompetence blev ved byrådsbeslutning den 26. marts 2008 delegeret til Socialchefen og Seniorchefen henholdsvis dækkende det sociale område og ældreområdet. Grundet ny organisatorisk struktur skal der ændres på den tidligere delegation.
Kommunikation
Information internt i Kerneområdet samt eventuel meddelelse til Statsforvaltningen Midtjylland, der tidligere har fået en fortegnelse over de personer i kommunen, der er tillagt kompetence til at søge om værgemål.
Lovgrundlag
Værgemålslovens § 16 stk. 1 nr. 4.
Administrationen indstiller
at | Chefen for Social Omsorg samt Kommunaldirektøren får delegeret kompetencen til at søge om værgemål, herunder ændring heraf. |
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
164. Klage over afslag på ansøgning om udvidet åbningstid - On The Corner, Odelsgade 9, 7130 JuelsmindeKlik her for at folde ud og læse mere om Klage over afslag på ansøgning om udvidet åbningstid - On The Corner, Odelsgade 9, 7130 Juelsminde
Beslutningstema
Der skal tages stilling til klage fra Jacob Hansen der er forpagter af Café On The Corner, Odelsgade 9 i Juelsminde.
Jacob Hansen klager over Bevillingsnævnets afslag på ansøgning om udvidet åbningstid til forretningsstedet.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Jacob Hansen har forpagtet "On The Corner, Odelsgade 9, Juelsminde" i perioden 01.06.2014-01.03.2024.
I forbindelse med ansøgning om alkoholbevilling har Jacob Hansen også søgt om udvidet åbningstid til forretningsstedet.
Bevillingsnævnet har behandlet ansøgningerne og der er givet en alkoholbevilling til forretningsstedet. Bevillingsnævnet besluttede efter en konkret vurdering af give afslag på ansøgningen om udvidet åbningstid. Der henvises til Restaurations- og bevillingsstrategien, hvor det fremgår at der fortrinsvis meddeles udvidet åbningstid til egentlige danserestaurationer, diskoteker og restaurationer med en vis underholdning, hoteller, kongrescentre og lignende.
I sagsbehandlingen af ansøgningen har Sydøstjyllands Politi i skrivelse fra den 26. juni 2014 meddelt, at de ikke kan imødekomme ansøgningen med følgende begrundelse:
"Der er fra virksomheden indsendt ansøgning om udvidet åbningstid til kl. 04.00 fredag og lørdag.
Det følger af Restaurationslovens §28, stk. 4, at tilladelse til udvidet åbningstid med politiets samtykke kun kan gives, hvis det ud fra miljø- og samfundsmæssige samt ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn sammenholdt med virksomhedens karakter og driftsform skønnes forsvarligt.
Ifølge konceptet er der tale om en Café. I ansøgningen er ligeledes oplyst, at den udvidede åbningstid vil blive taget i brug ved arrangementer i og omkring Juelsminde, i forbindelse med julen, samt i forbindelse med live musik arrangementer m.m. i restaurationen.
Ud fra de ovenfor nævnte hensyn bliver den udvidede åbningstid fortrinsvis meddelt til egentlige danserestaurationer, diskoteker og restaurationer med en vis underholdning, hoteller og lignende. Ligeledes gives en tilladelse til udvidet åbningstid udelukkende til kl. 05.00.
På den baggrund indstilles det herfra, at ansøgningen om udvidet åbningstid fra 02.00-04.00 med mulighed for salg af alkoholiske drikke ikke imødekommes, henset til virksomhedens karakter".
Sagsfremstilling
Der skal tages stilling til klage fra Jacob Hansen der er forpagter af Café On The Corner i Juelsminde.
I forbindelse med afslaget på ansøgningen om udvidet åbningstid for Café On The Corner i Juelsminde har forpagter Jacob Hansen klaget til Byrådet over afgørelsen.
Jacob Hansen giver følgende begrundelse for klagen:
"I afgørelsen henvises der til en restaurations- og bevillingsstrategi, som Hedensted Kommune har indgået med 6 andre kommuner. Dels er det svært at sammenligne kommuner af så forskellige størrelser, da bylivet er meget forskeligt i Juelsminde fra de større byer.
Der henvises i afgørelsen til, at det kun er steder med en vis underholdning eller lignende, der kan få en udvidet åbningstid og det er netop det, vi mener, vi kan i Juelsminde.
Vi søger derfor om tilladelse til udvidet åbningstid, som anvendes lejlighedsvis, den tænkes anvendt f.eks. under havnefester, til jul, ved live arrangementer og i sommersæsonen, hvor der er turister i byen.
Hedensted Kommune og Juelsminde Visionsråd vil gerne have mere liv i byen for de lokale og tiltrække turister til byen. Dette mener vi, at On The Corner kan bidrage til ved at lave live arrangementer og happenings løbende hele året.
Vi vil til arrangementer foreksempel havnefest, hvor det kan forudses, at der eventuelt kan komme problemer arrangere vagter.
Vi beder derfor om at ansøgningen revurderes eventuelt med en "klippekortsordning" eller en evaluering om 1 år, hvor der fremlægges, hvor mange gange åbningsstiden har været brugt og om der har været problemer".
Det skal bemærkes, at det er Bevillingsmyndigheden der har kompetencen til at tillade udvidet åbningstid - dog med politiets samtykke.
Det kan oplyses i skrivelse fra Sydøstjyllands Politi fra den 19. november 2014 at de fastholder indstillingen fra den 26. november 2014, hvorefter der ikke kan gives samtykke til udvidet åbningstid henset til virksomhedens karakter.
Sydøstjyllands Politi bemærker, at politiet besigtigede stedet den 8. oktober 2014 og at det herefter fortsat er politiets opfattelse, at restaurationen ikke lever op til kriterierne for at være et diskotek, danserestaurant eller lignende.
Kommunikation
Forpagter Jacob Hansen får en skriftlig tilbagemelding efter behandling i Byrådet
Lovgrundlag
Restaurationsloven §28
Administrationen indstiller
Som følge af Sydøstjyllands Politi's fastholdelse om afslag på ansøgningen konstateres det, at Byrådet ikke kan imødekomme klagen.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
- BILAGUdtalelse fra Sydøstjyllands Politi
- BILAGKlage over Bevillingsnævnets afgørelse - vedr. udvidet åbningstid
165. Retningslinjer for overførslerKlik her for at folde ud og læse mere om Retningslinjer for overførsler
Beslutningstema
Godkendelse af retningslinjer for overførsler fra regnskabsår 2015
Økonomi
Se sagsfremstilling
Sagsfremstilling
På grundlag af drøftelser i den af byrådet nedsatte temagruppe om overførsler er der udarbejdet nedenstående forslag til rammerne for budgetenhedernes overførselsmuligheder. Budgetenheder omfatter institutioner, områder og kompetencegrupper med selvstændigt budgetansvar.
Retningslinjerne tager afsæt i, at budgetenhederne er økonomisk ansvarlige og udviser rettidig omhu i forbindelse med økonomiske dispositioner.
Der er i kommunen stor fokus på overholdelse af de økonomiske rammer, og derfor kan budgetenhedernes økonomiske forsigtighed medføre, at der opbygges en mindre økonomisk buffer til at håndtere uforudsete økonomiske udfordringer – som ved årets afslutning så kan resultere i et økonomisk overskud, der ønskes videreført til efterfølgende regnskabsår.
Omvendt kan enkeltstående begivenheder påføre budgetenheden uforudsete eller fremrykkede udgifter, som via overført underskud vil blive finansieret i efterfølgende regnskabsår.
De hidtidige erfaringer viser at langt størstedelen af budgetenhederne bevæger sig i et relativt snævert bånd omkring 0, og at det oftest er helt særlige forhold, der forklarer større afvigelser fra dette bånd.
Oplæg til retningslinjer gældende fra regnskabsår 2015.
I forbindelse med den månedlige økonomiopfølgning udarbejdes forventede skøn over regnskabsresultatet på budgetenhederne.
Såfremt der forventes større afvigelse mellem korrigeret budget og forventet årsresultat, og der derfor må påregnes en overførsel til efterfølgende år af en vis størrelse, gennemføres en drøftelse mellem de berørte budgetenheder og de respektive chefer for at afdække årsagerne. De respektive chefer redegør efterfølgende for Kommuneledelsen for årsagerne til afvigelserne.
De stående udvalg får efter 2. og 3. kvartal en rapportering, hvor der redegøres for de budgetenheder, der forventes af have større budgetafvigelser og orienteres om de drøftelser, der har været om udmøntning af budgettet og disponering af forventet overførselsbeløb.
Der afholdes en økonomidag for Byrådet i juni måned, hvor fokus vil være på kobling af regnskabsresultat for sidste år, forventninger for indeværende år (herunder forventede overførsler) og budgetudsigter for efterfølgende år. Hensigten er således at skabe sammenhæng mellem eventuelle budgetudfordringer og aktuelle økonomiske muligheder.
I forbindelse med regnskabsafslutningen opgøres overførselsbeløbene endeligt og godkendes i forbindelse med byrådets drøftelse og godkendelse af årsregnskabet. I tilknytning til byrådets godkendelse af overførselsbeløbene indgår en vurdering af, i hvilket omfang beløbene er forårsaget af ændrede aktivitetsforudsætninger. Den del af overskuddet, der skyldes et fald i målgruppen for aktiviteterne, vil blive modregnet før overførsel.
Byrådet vil ligeledes iagttage i hvilket omfang overførslerne er et resultat af decentrale brugerbestyrelsers aktive medvirken, idet byrådet har en særlig interesse i at understøtte borgerinvolveringen i kommunens skabelse af service og velfærd.
Temagruppens forslag til initiativer.
Temagruppens drøftelser har afdækket en række budgetmæssige aspekter med relation til budgetgrundlaget og overførslernes størrelse. Temagruppen har udpeget nedenstående temaer, der ønskes belyst i foråret 2015 frem mod Byrådets første økonomidag i juni måned.
Budgetgrundlaget
En forudsætning for godkendelse af de opgjorte overførselsbeløb er en grundlæggende tillid til, at budgetenhedernes budgetter er korrekte og modsvarer en fair og velbegrundet afvejning mellem behovene på området og det politisk valgte serviceniveau.
På visse af kommunens områder er der p.t. en relativ tæt kobling mellem budget og aktivitet. På andre områder fremkommer budgettet ved en fremskrivning af tidligere års budget.
Sidstnævnte forhold vil altid kunne afføde en diskussion af, hvorvidt overførselsbeløbet er opstået gennem en aktiv målrettet handling eller blot er et resultat af et utidssvarende budget.
Temagruppen ønsker derfor belyst, om der på flere af kommunens områder kan skabes en meningsfuld kobling mellem aktivitet og budget.
Tilbagevendende overskud
For de fleste af kommunens budgetenheder bevæger overførslerne sig over tid i et tæt spillerum omkring 0.
For enkelte budgetenheder er der vedvarende et relativt stort overskud, og for visse budgetenheder er overskuddet endda stigende over tid.
Temagruppen ønsker udarbejdet en oversigt over budgetenheder, der de seneste år har haft vedvarende overskud. For hver af disse budgetenheder ønskes en drøftelse af overskuddet, og temagruppen vil lægge særlig vægt på at få belyst, hvorvidt der er tale om aktive handlinger, herunder eventuelle effektiviseringsbestræbelser eller hvorvidt udgiftsbehovet af andre årsager er reduceret.
Administrationen indstiller, 10. november 2014, pkt. 210:
at retningslinjerne godkendes med virkning fra regnskabsår 2015, og
at der igangsættes analyser, jfr temagruppens forslag til initiativer
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 210:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
166. Hjemtagelse af skolebusruter fra MidttrafikKlik her for at folde ud og læse mere om Hjemtagelse af skolebusruter fra Midttrafik
Beslutningstema
Stillingtagen til,
- om kontrakten med Midttrafik om rabatruter skal opsiges, og ruterne hjemtages, og dermed udbydes som lukkede skolebusruter af Hedensted Kommune med start fra køreplanskift august 2015.
Økonomi
Hedensted Kommune betaler i den nuværende kontrakt, der omfatter både rabat- og lokalruter:
11.285 timer i Midttrafik-kontrakt | á 846 kr. /time | 9.543.049 kr. |
Administrationsomkostninger |
| 547.000 kr. |
I alt |
| 10.090.049 kr. |
Det foreslås at hjemtage rabatruter svarende til 4.412 timer. Der vil således være 6.872 timer tilbage i kontrakt med Midttrafik.
I forhold til tidligere erfaringer med kørselsudbud kan et bud på timepris være 685 kr. pr. time. Såfremt det forudsættes, at udbuddet resulterer i en timepris på 685 kr. pr. time, vil de samlede udgifter kunne beregnes som:
6.872 timer i Midttrafik-kontrakt | 846 kr. pr. time | 5.810.000 kr. |
4.412 timer i nyt udbud til estimeret | 685 kr. pr. time | 3.020.000 kr. |
Administrationsomkostninger |
| 373.000 kr. |
I alt |
| 9.203.000 kr. |
Såfremt den nye udbudspris ender på 685 kr. pr. time, vil det medføre en besparelse på i alt 887.000 kr.
Ved et udbud kendes den endelige pris i sagens natur ikke, og et udbud kan i yderste konsekvens ende med en højere pris end i dag. Når udbuddets endelige resultat er kendt, skal sagen genoptages med henblik på de bevillingsmæssige forhold.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
De busser, der kører i kontrakt for Midttrafik i Hedensted Kommune, var udbudt af det daværende Vejle Amts Trafikselskab i 2006 – VAT´s 7. udbud. Kontrakten løb til 2014, men er blevet forlænget til 2017.
Hedensted Kommune har i 2014 udbudt 5 lukkede skolebusruter i tidligere Juelsminde Kommune. Dette udbud gav en timepris på 560 kr. De to øvrige tilbud var på henholdsvis 647 kr. og 850 kr. pr. time.
Lokal- og rabatruter i den øvrige del af Hedensted Kommune er i kontrakt med Midttrafik med en gennemsnitlig timepris på 846 kr.
Sagsfremstilling
I Hedensted Kommunes kontrakt med Midttrafik er der 2 typer ruter; lokal- og rabatruter.
Lokalruter betyder, at Midttrafik udarbejder køreplanerne, trykker dem og lægger dem på Rejseplanen.dk. Derud over udbyder Midttrafik ruterne, opkræver indtægter og administrerer kontrakten med busvognmanden.
Rabatruter betyder, at kommunen selv udarbejder køreplaner, trykker dem og lægger dem på nettet. Rabatruter er ikke på Rejseplanen.dk. Midttrafiks opgave i forbindelse med rabatruter er alene at udbyde ruterne, opkræve indtægter og administrere kontrakten med busvognmanden.
Midttrafiks køreplaner løber for 1 køreplan-år ad gangen, og kan principielt ikke ændres i perioden, da køreplanen foreligger i en trykt udgave, ligesom der er opsat stoppestedstavler med køreplanen. Hedensted Kommunes egne køreplaner for rabatruterne ligger kun på kommunens og skolernes hjemmesider, og kan således tilrettes det aktuelle behov med meget kort varsel.
For rabatruterne i Hedensted Kommune er der tale om ruter, hvor Byrådet har besluttet at indføre gratiskørsel fra 18. januar 2015.
Fra 18. januar 2015 skal Midttrafik således ikke længere opkræve indtægter for rabatruterne. Hedensted Kommune udarbejder og offentliggør i forvejen køreplanerne – Midttrafiks opgaver i forbindelse med rabatruter i Hedensted Kommune er således yderst begrænset.
Ved det seneste udbud – på de 5 lukkede skolebusruter – opnåede Hedensted Kommune en meget lav timepris. En af grundene til den lave timepris er, at Hedensted Kommune ikke har stillet krav om busalder. I Hedensted Kommunes udbud af lukkede skolebusruter har entreprenørerne kunne byde ind med 15 til 20 år gamle busser. Busser der er fuldt afskrevet.
Selvom busserne er af ældre dato, overholder de selvfølgelig gældende lovgivning til bl.a. sikkerhed og EURO-norm. EURO-norm siger populært noget om, hvor meget en bus må forurene og ikke mindst, hvor mange partikler der må udledes.
Af Midttrafiks Miljøstrategi fremgår det, at busser, der kører i, og til/fra byer med færre end 10.000 indbyggere, skal opfylde EURO IV. Kommunerne har mulighed for at forlange EURO III, hvis bussernes kørselsomfang er lavere end 1.200 køreplantimer pr. bus per år. Alle rabatruter kører under 1.000 timer pr. år.
EURO III gælder fra 1. januar 2000. Midttrafiks Miljøstrategi betyder således, at der i et Midttrafik udbud ikke kan bydes med busser, der er sat i drift før år 2000.
Når ruterne i VAT´s 7. udbud skal genudbydes af Midttrafik med køreplanstart august 2017, vil udbuddet ikke alene omhandle ruterne i Hedensted Kommune, men også en del rabat- og lokalruter i Horsens Kommune samt nogle regionale ruter. Ved at udbyde flere ruter samtidig kan der typisk opnås en synergieffekt med en mere effektiv udnyttelse af busserne og dermed en lavere pris.
Hvis Hedensted Kommune hjemtager rabatruterne, skal Midttrafik stadig administrere lokalruterne, hvor der er større belægning end på rabatruterne. På disse ruter indføres Rejsekort, og ruterne er på Rejseplanen.dk.
Administrationen indstiller, 3. november 2014, pkt. 87:
at rabatruterne hjemtages.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 3. november 2014, pkt. 87:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 213:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Sagen videresendes til Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, og hvis rabatruterne hjemtages, underrettes Midttrafik.
Lovgrundlag
Lov om trafikselskaber
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
167. Fusion af affaldsselskaberne L90 og TASKlik her for at folde ud og læse mere om Fusion af affaldsselskaberne L90 og TAS
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om fusionsaftalen mellem affaldsselskaberne L90 og TAS pr. 1.1.2015 kan tiltrædes.
Fusionen skal godkendes af begge selskabers andelshavere, inden den fremsendes til godkendelse i Statsforvaltningen.
Økonomi
De økonomiske forpligtigelser, Hedensted Kommune har i forbindelse med medlemsskabet af affaldsselskabet, finansierers via det takstfinansierede område, og har derfor ingen direkte indflydelse på kommunens økonomi. Den hæftelse, kommunen har i forhold til affaldsselskabet, forbliver uændret.
Historik
På grundlag af en rapport fra december 2010 fra et tværministerielt udvalg om forbrænding af affald har der nu i flere år været forventning om en liberalisering af reglerne for affaldsforbrænding med en hel eller delvis afskaffelse af hvile-i-sig-selv-princippet og kommunernes anvisningsret, kombineret med et krav om udskillelse af aktiviteten i selvstændige aktieselskaber.
Et afgørende formål med ændringerne er at effektivisere affaldsforbrændingssektoren, og rapporten vurderer, at der er tale om et økonomisk potentiale af størrelsesorden 3-400 mio. kr. p.a. Senest har regeringen som led i vækstplanen aftalt med KL at nedsætte en fælles arbejdsgruppe, som skal stille forslag til effektiviseringer inden for sektoren på 200 mio. kr. p.a. i 2020.
Disse forhold har betydet, at affaldsforbrændingssektoren i de senere år har haft fokus på, hvordan man skal indrette sig, så man er godt rustet til en situation med øget konkurrence.
Ønsket om at være godt forberedt på en situation med øget konkurrence gælder naturligvis også L90 og TAS, som i 2013 indledte drøftelser om en eventuel fusion. Baggrunden var bl.a. det forhold, at L90 p.t. har overskud og TAS underskud af forbrændingsegnet affald fra egne kommuner. Drøftelserne mundede ud i en hensigtserklæring i september måned 2013 om udarbejdelse af et beslutningsgrundlag til en fusionsaftale senest den 15. juni 2014 til efterfølgende politisk behandling. Hensigtserklæringen blev efterfølgende forlænget til den 1. november 2014.
I forlængelse heraf blev der i efteråret 2013 gennemført en analyse af potentialet for en sådan fusion. Resultatet blev beskrevet i en rapport i december måned, som blev præsenteret og drøftet på et møde i februar 2014 for borgmestrene i ejerkommunerne. På mødet blev det konkluderet, at der var grundlag for at fortsætte processen med henblik på at realisere synergierne, som blev opgjort til ca. 300 mio. kr. for perioden 2014-2029, og gøre selskabet robust over for risici og styrke konkurrenceevnen.
Sagsfremstilling
Som led i bestræbelserne på at sikre konkurrencedygtige takster for affaldsforbrænding og fjernvarme i de midt- og vestjyske kommuner, der ejer L90 og TAS, ønskes de to selskaber fusioneret til et nyt fælles selskab med navnet Energnist I/S.
Fusionen har været drøftet på møder i februar og september 2014 med borgmestrene i de i alt 16 ejerkommuner, og der er især lagt vægt på
- at fusionen reducerer risikoen for takststigninger som følge af ændrede affaldsmængder: TAS er sårbar over for fald. L90 er sårbar over for stigninger
- at der bliver øget konkurrence. Fusionen vil medføre et stort robust selskab med betydelig konkurrencekraft. Det reducerer risici for tab og øger muligheden for værdiskabelse for ejerne
- at fusionspotentialet er ca. 300 mio. kr. til gavn for borgerne. Selskabet har dermed givet et væsentlig bidrag til at opfylde kravet om effektivisering af affaldsforbrændingsanlæggene i aftalen mellem KL og Regeringen. Potentialet fordeles med ca. 2/3 til affaldskunderne og 1/3 til varmekunderne
- at fusionen reducerer risici ved ændring af afgifterne som f. eks. senest Forsyningssikkerhedsafgiften, der ville have ramt supplerende flisfyring
- at alle ejerkommuner får plads og dermed indflydelse i bestyrelsen.
Fusionsgrundlaget
Fusionsaftalen indeholder følgende hovedelementer:
- Repræsentantskab med en repræsentant fra hver kommune - stemmer efter ejerandele
- Bestyrelse som repræsentantskabet - stemmer efter hoveder
- Overgangsbestyrelsen består af de to selskabers bestyrelser suppleret med medlemmer fra de kommuner, som ikke pt. er repræsenteret i L90's bestyrelse
- Der etableres overgangsforretningsudvalg bestående af de nuværende 2 formænd og 3 næstformænd
- Ejerandele er baseret på indbyggerantal – justeres hvert fjerde år
- Domicil: Herning
- Kommunerne hæfter som hidtil for den eksisterende gæld
- Hæftelse for ny gæld sker efter ejerandele i Energnist I/S og selskabets samlede gældsforpligtelse må ikke overstige gælden på fusionstidspunktet + 100 mio. kr.
- Der etableres en solidarisk transportordning
- Der anvendes en udligningsordning mellem de to selskaber i 5 år, så fusionsgevinsten fordeles ligeligt pr. ton
- Over-/underdækninger fra tidligere år afvikles over en 5-årig periode
- Der oprettes et teknisk råd og en faggruppe
På et fælles møde den 26. september 2014 blev borgmestrene præsenteret for et konkret forslag til en fusion, og det blev konkluderet, at fusionen gennemføres med virkning fra den 1. januar 2015 efter godkendelse i samtlige ejerkommuner.
Fusionen er behandlet på ekstraordinært repræsentantsskabsmøde i L90 den 9. oktober 2014. Beslutningen på repræsentantskabsmødet blev, at repræsentantskabet enstemmigt anbefaler ejerkommunerne en fusion af TAS og L90.
Administrationen vurderer ud fra beslutningsmaterialet og de beskrevne forudsætninger, at en fusion umiddelbart ser ud som en god forretning.
Administrationen indstiller, 4. november 2014, pkt. 163:
at Byrådet tiltræder fusionen af TAS I/S og L90 på de vilkår, der fremgår af fusionsaftalen i beslutningsgrundlaget af 10. oktober 2014 med bilag, herunder vedtægterne for det nye fælles affaldsforbrændingsanlæg Energnist I/S
Udvalget for Teknik, 4. november 2014, pkt. 163:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 215:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles L90. Fusionen kræver efterfølgende godkendelse i Statsforvaltningen.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
168. Ny administrativ organisation i Social OmsorgKlik her for at folde ud og læse mere om Ny administrativ organisation i Social Omsorg
Beslutningstema
Stillingtagen til oplæg til ny, administrativ organisation i Social Omsorg.
Økonomi
Oplæg til ny organisation – herunder særligt en samling af de 4 myndighedsfunktioner under samme tag og en administrativ professionalisering i Social Omsorg, kan blive udfordret af de nuværende lokalemuligheder i Hedensted kommune. Derfor er det sandsynligt, når den samlede lokale situation med alle kommunens kerneområder er kendt, at det kan blive nødvendigt med ekstraudgifter til justeringer eller renoveringer af nuværende såvel som nye adresser også for Social Omsorg.
Inden den samlede lokalesituation i kommunen er kendt, vil det ikke være muligt med en økonomisk vurdering for sandsynlige ekstraudgifter til lokaler.
Historik
Det er besluttet, at Hedensted kommune skal arbejde med kerneopgaver som vejen til at sikre bæredygtig velfærd sammen med borgerne. Derfor er den tidligere afdeling for Senior Service (minus Pensionisthøjskolen) sammenlagt med de kompetencer, der som hovedopgave har beskæftiget sig med voksen- handicappede og sundhedsfremme, inklusiv den aktivitetsbestemte medfinansiering.
Hen over foråret 2014 er der blevet arbejdet i kernegrupper. Kernegruppen for social omsorg har blandt andet arbejdet med organisation som tema, og herunder haft fokus på, hvordan kommunen skal møde borgerne i en fælles visitation. Der har blandt andet været talt om, hvordan man kan tænke fagligheder mere på tværs end i dag, blandt andet ved at samle de forskellige myndighedsfunktioner, der bliver fusioneret i organisationen Social Omsorg.
Sagsfremstilling
Siden medio juni 2014 har en arbejdsgruppe bestående af ledere i Social Omsorg arbejdet med at kunne præsentere et oplæg til ny organisering af Social Omsorg.
Det nye i oplæg til ny administrativ organisation for Social Omsorg er tre ting:
- Myndighed / visitation samles i én fælles funktion under samme tag og under samme leder.
- Der etableres et antal (2-4) antal tværgående teams (myndighedsfunktionen/visitation), som skal have kendskab til lokalområderne og også vil være tilgængelige lokalt.
- Der gennemføres en administrativ professionalisering (Opgaver får nyt og målrettet fokus så som: Det regionale samarbejde på social- og sundhedsområdet, udvikling og velfærdsteknologi, den politiske og ledelsesmæssige servicering, økonomi og IT-systemer).
Oplægget til ny administrativ organisation i Social Omsorg er præsenteret i bilaget. Dette oplæg gennemgår den eksisterende organisation og anbefaler under hensyn til kerneopgavetænkningen med fokus på at sikre bæredygtig velfærd via samskabelse og tværfaglige løsninger, følgende:
- En fælles myndighedsfunktion med tværgående teams og hjælpemiddeldepotet inkluderet. De 3 sygepleje-visitatorer tilknyttes.
- En fælles administrativ enhed.
- Voksen- handicap forbliver samlet eksklusiv myndighed og administration.
- De 3 distrikter fortsætter med uændret organisation.
- Sundhedsfremme, forebyggelse og træning samles i én enhed.
- Kostområdet fortsætter med uændret organisation.
- Aktivitetsbestemt medfinansiering får selvstændigt fokus.
Oplægget har været i høring siden efterårsferien i de enkelte personalegrupper og samarbejdsfora, herunder handicaprådet og seniorrådet.
Der er forskellige holdninger til oplægget, men især myndighedsrådgiverne på handicapområdet og rehabiliteringsafdelingen stiller spørgsmålstegn ved den nye organisation. Samtlige høringssvar er opsummeret og bragt i deres fulde versioner i bilaget.
Administrationen indstiller, 3. november 2014, pkt. 121:
at oplæg til ny, administrativ organisation i Social Omsorg imødekommes.
Udvalget for Social Omsorg, 3. november 2014, pkt. 121:
Den overordnede model er godkendt, men udvalget og høringsvarene udtrykker bekymring for den Social og Terapeut faglige del i myndighedsfunktionen.
Udvalget mødes igen den 10.11. kl. 07.30-08.30 for at drøfte eventuelle korrektioner.
Organisationsændringen evalueres i foråret 2016.
Sagen oversendes til PKØ til godkendelse.
Administrationen indstiller, 10. november 2014, pkt. 127:
at Chefen for Social Omsorg fremlægger overvejelser på mødet.
Udvalget for Social Omsorg, 10. november 2014, pkt. 127:
Oplægget godkendt med følgende justeringer:
- ·Der afholdes faglige koordinationsmøder med passende intervaller for de respektive faggrupper.
- De 3 tværgående teamkoordinatorer ansættes med forskellig faglighed (en terapeut, en
socialrådgiver,en sygeplejerske) - Der etableres et lederforum bestående af myndighedslederen, lederen af handicap og
den tidligere leder af træning og hjælpemidler, som drøfter og fastsætter de
overordnede rammer for udvikling af den nye myndighedsfunktion. Formålet er at sikre
det bedste fra de 3 tidligere myndighedsfunktioner bliver indarbejdet i den nye
myndighedsfunktion. - Lederen af handicap og den tidligere leder for træning og hjælpemidler er til rådighed,
som faglige konsulenter for de faglige koordinationsmøder.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 214:
Den forelagte indstilling fra Udvalget for Social Omsorg blev godkendt.
Kommunikation
Alle medarbejdere i organisationen orienteres hurtigst muligt efter eventuel beslutning om ny organisering. De ansvarlige for lokalesituationen i kommunen orienteres ligeledes – således der snarest muligt kan komme afklaring af de fysiske placeringer af medarbejdere i såvel Social Omsorg som i de andre kerneområder.
Beslutning
Udgår.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
- BILAGOplæg til ny administrativ organisation i Social Omsorg
- BILAGHøringssvar til oplæg om ny administrativ organisation i Social Omsorg
- BILAGHøringssvar, organisering, Social og omsorg
- BILAGMyndighedsfunktionen - oplæg 3 11 14
169. F: Godkendelse af Skema C og regnskab for 30 almene boliger Rådyrvej i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om F: Godkendelse af Skema C og regnskab for 30 almene boliger Rådyrvej i Hedensted
Beslutningstema
Lejerbo har afsluttet byggeriet af 30 boliger og fremsender regnskab og skema C til godkendelse.
Økonomi
Byggesummen er på 57.894.000, hvilket er en overskridelse på 154.000 kr. set i forhold til det godkendte skema B. Den relative lille overskridelse dækkes af hovedselskabet, og vil derfor ikke belaste de nye beboere. Den godkendte anskaffelsessum vil da udgøre 57.740.000 kr.
Kommunen skal yde et indskud i landsbyggefonden svarende til 10% af anskaffelsessummen (5.774.000 kr.). Beløbet er finansieret via grundsalgskontoen.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har juni 2012 godkendt projektet med tilhørende skema A.
Sagsfremstilling
Lejerbo har nu afsluttet projektet med opførelse af 30 boliger på hver 100 kvm. beliggende Rådyrvej i Hedensted. Byggeriet er i form af etplans rækkehuse
Alle boliger er udlejet. En del af lejlighederne beboes af børnefamilier.
Byrådet skal godkende det endelige byggeregnskab med tilhørende skema C.
Regnskabet udviser følgende poster:
Grundkøb | 9,3 mio. kr |
Tilslutningsafgifter | 3,4 mio. kr. |
Håndværkerudgifter | 38,4 mio. kr |
Projektering/tilsyn | 4,7 mio. kr |
Låneomkostninger/bidrag | 2,1 mio. kr |
|
|
I alt Byggeomkostninger | 57,9 mio. kr |
Afholdes af bygherre | - 0,2 mio. kr |
Anskaffelsessum skema C | 57,7 mio. kr |
Som svarer til den godkendte anskaffelsessum.
Regnskabet er godkendt af selskabets revisor den 31.07.2014.
Administrationen indstiller, 10. november 2014, pkt. 209:
At regnskab og skema C godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 209:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
170. F: Mødekalender 2015Klik her for at folde ud og læse mere om F: Mødekalender 2015
Beslutningstema
Stillingtagen til mødeplan for 2015.
Økonomi
Udgifter til vederlag indgår i det eksisterende budget.
Historik
Mødeplanen for 2015 har været til drøftelse i de stående udvalg den 3. og 4. november.
Udvalget for Beskæftigelse, Fritid & Fællesskab, Læring og Teknik godkendte mødeplanen og havde ingen bemærkninger til denne.
Udvalget for Social Omsorg godkendte mødeplanen men anbefalede at dialog og udvalgsmøderne 12. januar flyttes, da der er planlagt nytårskur samme dato.
Sagsfremstilling
Mødeplanen for 2015 foreslås afholdt efter samme principper som i 2014 således at møderne afholdes på følgende datoer;
Byrådet.
Byrådets møder afholdes som udgangspunkt den sidste onsdag i måneden, dog således at mødet i december afholdes 3. onsdag i måneden. Juli måned er mødefri. Det betyder at Byrådets ordinære møder afholdes på følgende datoer;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | August | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 28 | 25 | 25 | 29 | 27 | 24 | 26 | 30 | 28 | 25 | 16 |
1. og 2. behandling af budgettet foreslås afholdt henholdsvis 16. september og 7. oktober 2015.
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Møderne afholdes som udgangspunkt den 3. mandag i måneden, dog således at møderne i marts, maj, september og november afholdes 2. mandag i måneden og mødet i december den 1. mandag i måneden. Juli måned er mødefri. Det betyder at møderne i 2015 afholdes på følgende datoer;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | August | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 19 | 16 | 9 | 20 | 11 | 15 | 17 | 14 | 19 | 9 | 7 |
Byrådets dialogmøder samt møder i Udvalget for Beskæftigelse, Udvalget for Fritid & Fællesskab, Udvalget for Social Omsorg og Udvalget for Læring.
Møderne afholdes som udgangspunkt 1. mandag i måneden dog således at møderne i januar, april og august afholdes 2. mandag i måneden og mødet for december afholdes mandag 30. november. Juli måned er mødefri. Det betyder at møderne i 2015 afholdes på følgende datoer;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | August | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 12 | 2 | 2 | 13 | 4 | 1 | 10 | 7 | 5 | 2 | 30. nov. |
Under hensyntagen til nytårskuren som afholdes 12. januar i et tidsrum efter kl. 16.00 foreslås det, at dialogmødet i Januar måned aflyses og udvalgsmøderne gennemføres den 12. januar, men at de påbegyndes kl. 13.00 eller 14.00, således deltagelse i nytårskuren er mulig.
Udvalget for Teknik.
Møderne afholdes som udgangspunkt 1. tirsdag i måneden, dog således at møderne i januar, april og august måned afholdes 2. tirsdag i måneden. Juli måned er mødefri. Det betyder at møderne i 2015 afholdes på følgende datoer;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | August | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 13 | 3 | 3 | 14 | 5 | 2 | 11 | 8 | 6 | 3 | 1 |
Administrationen indstiller, 3. november 2014, pkt. 114:
at det fremsendte udkast til mødekalender for 2015 godkendes, dog således at dialogmødet i januar måned aflyses og udvalgsmøderne den 12. januar påbegyndes kl. 13.00 eller 14.00 af hensyn til nytårskuren samme dag.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 211:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Mødekalenderen meldes ud i organisationen, lægges på hjemmesiden og mødedatoerne indsættes i Byrådets og Kommuneledelsens kalender.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse § 8 og 20
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
171. F: Udpegning af medlemmer til repræsentantskab og overgangsbestyrelse i affaldsselskabet EnergnistKlik her for at folde ud og læse mere om F: Udpegning af medlemmer til repræsentantskab og overgangsbestyrelse i affaldsselskabet Energnist
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til henholdsvis repræsentantskab og overgangsbestyrelse i affaldsselskabet Energnist.
Der skal udpeges 1 repræsentantsskabsmedlem samt 1 suppleant for denne.
Der skal endvidere udpeges 1 medlem til overgangsbestyrelsen.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Hedensted Kommune har til repræsentantskabet i L90 tidligere udpeget følgende personer;
- Steen Christensen, medlem af repræsentantskabet
- Jeppe Mouritsen, medlem af repræsentantskabet
- Johnny B. Sørensen, suppleant
- Lars Poulsen, suppleant
Sagsfremstilling
Affaldsselskabet L90 fusioneres med TAS pr. 1. januar 2015 til affaldsselskabet Energnist. Som følge deraf skal der, jf. vedtægterne og fusionsaftalen, udpeges følgende;
1 medlem samt 1 suppleant til repræsentantskabet. Endvidere skal der udpeges et medlem til overgangsbestyrelsen.
Administrationen indstiller, 4. november 2014, pkt. 164:
at der vælges et medlem til repræsentantskabet og 1 suppleant for denne
at der vælges et medlem til overgangsbestyrelsen
Udvalget for Teknik, 4. november 2014, pkt. 164:
Udvalget for Teknik indstiller at Steen Christensen vælges til medlem til repræsentantskabet og Jeppe Mouritsen vælges som suppleant, og at Steen Christensen vælges som medlem af overgangsbestyrelsen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 216:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Der gives besked til L90 om udpegningerne.
Lovgrundlag
Vedtægter for Energnist I/S
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
172. F: Modtagestation Syddanmark - Regnskab 2013 og takster 2015Klik her for at folde ud og læse mere om F: Modtagestation Syddanmark - Regnskab 2013 og takster 2015
Beslutningstema
Kommunen skal i henhold til § 11.8 i vedtægterne for Modtagestation Syddanmark (MOTAS) orienteres om regnskab for 2013 og godkende forslag til budget og takster for 2015.
Økonomi
De ydelser, som MOTAS tilbyder, skal finansieres via brugerbetaling, og har derfor ingen direkte indflydelse på kommunens økonomi.
Den del af administrationen, som ikke kan påføres de enkelte ordninger, opkræves af kommunen hos virksomhederne som en del af administrationsgebyret. Beløbet overføres efterfølgende til MOTAS.
Historik
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Regnskab
MOTAS´repræsentantskab har på et møde den 11. juni godkendt en årsrapport for 2013 og forslag til budget og takster for 2015 (vedhæftet som bilag).
Regnskabet viser, at MOTAS har indsamlet 127 tons farligt affald i Hedensted kommune via den generelle indsamling fra virksomheder. 61 ton er blevet indsamlet via tømningsordningen for olie- og benzínudskillere og sandfang. Samlet set er det lidt mindre mængder end i 2012.
Det samlede driftsresultat for alle MOTAS´aktiviteter i 2013 er 445.243 kr.
Budget
Der opkræves i 2015 for 100.000 kr. mindre i administrationsgebyr end nødvendig, idet der tilbageføres for meget opkrævet gebyr fra tidligere år.
For driftsordningerne budgetteres der med, at Motas afhenter 5% mere affald i 2015 end i 2013. Der budgetteres med uændrede takster i 2015 i forhold til 2014 og med et overskud på 22.000 kr.
Totalt budgetteres der inklusive afskrivninger med et underskud på driften på 243.000 kr., som dækkes af egenkapitalen.
Administrationen indstiller, 4. november 2014, pkt. 167:
at MOTAS´s årsberetningen for 2013 tages til efterretning, og
at forslag til budget og takster for 2015 godkendes.
Udvalget for Teknik, 4. november 2014, pkt. 167:
Indstillingen tiltrådt.
Det indstilles endvidere at udvalget fremover bemyndiges til at træffe beslutning om budget og takst for MOTAS.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 217:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles MOTAS.
Lovgrundlag
§ 11.8 i MOTAS ´s vedtægter
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
173. F: Endelig godkendelse efter endt høring af projektforslag for nyt flisfyret biomasseanlæg, Løsning fjernvarmeKlik her for at folde ud og læse mere om F: Endelig godkendelse efter endt høring af projektforslag for nyt flisfyret biomasseanlæg, Løsning fjernvarme
Beslutningstema
Det skal besluttes, om Udvalget for Teknik vil anbefale Byrådet at godkende ”Projektforslag for nyt flisfyret biomasseanlæg" hos Løsning Fjernvarme A.m.b.a.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Byrådet besluttede den 25. juni 2014 efter anbefaling fra Udvalget for Teknik at udsende projektforslaget (bilag 1) i høring hos berørte parter.
Der er samtidig vedtaget en lokalplan 1087 for det område, hvor værket ønsker at etablere sig. Området kan se i bilag 4.
Sagsfremstilling
Et forventet politisk indgreb i forbindelse med indførelse af energiafgifter forventes at medføre, at bioolie pålægges en afgift som fossilt brændsel. Dette vil medføre, at varmeprisen på varme produceret hos DAKA A/S vil overstige prisen på varme produceret på Løsning Fjernvarmes eksisterende gaskedler. Et sådant produktionsskift vil medføre en kraftig stigning i varmeprisen hos Løsning Fjernvarme. Løsning Fjernvarme har derfor et behov for alternativ varmeproduktionskapacitet for at kunne levere varme til forbrugerne til fortsat acceptable og konkurrencedygtige priser.
Løsning Fjernvarme ønsker derfor et nyt flisfyret anlæg for at kunne sikre en forsat miljøvenlig (CO2 neutral), stabil og konkurrence dygtig varmeproduktion. Skift af brændsel eller i dette tilfælde et indirekte skift af brændsel og etablering af eget varmeproducerende varmeanlæg skal godkendes af kommunen efter ansøgning. I den forbindelse har Løsning Fjernvarme indsendt en ansøgning et såkaldt projektforslag efter varmeforsyningsloven.
Høring af berørte parter
Projektforslaget har været i 6 uger og fornyet 4 ugers høring hos de berørte parter.
Der er modtaget i alt tre høringssvar fra DONG (DGD)
- Dateret den 13-08-2014 (høringssvar 1 i bilag 2 )
- Dateret den 15-09-2014 (høringssvar 2 i bilag 2)
- Dateret den 6-10-2014 (høringssvar 3 i bilag 2)
DONG Gas Distribution A/S har i høringssvar af 13. august 2014 tilkendegivet, at de havde indvendinger mod det fremsendte projektforslag, som de ønskede afklaring på, før DONG Gas Distribution kunne afgive nyt høringssvar på basis heraf. Den 18. august blev projektforslaget og supplerende materiale sendt i fornyet 4 ugers høring. DONG Gas Distribution A/S har i høringssvar af 15. september 2014 tilkendegivet, at de havde bemærkninger til det foreliggende projektforslag, som de ønskede svar på. Løsning Fjernvarme A.m.b.a. fremsendte den 23. september besvarelse til disse bemærkninger (bilag 3). DONG Gas Distribution A/S meddelte den 6. oktober 2014, at de ingen bemærkninger havde til dette svar.
Daka Danmark A/S har ikke i høringsperioden tilkendegivet, at de havde bemærkninger til projektforslaget.
Høringssvarerne giver ikke anledning til at ændre på projektet.
Betingelserne for at kommunen kan godkende projektet er, at projektet ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomiske mest fordelagtige projekt. Denne forudsætning er opfyldt. Et nyt flisfyret anlæg har et lidt højere udslip af CO2 end det nuværende anlæg baseret på bioolie. Til gengæld vil et nyt flisanæg medføre en betydelig bedre økonomi for fjernvarmeforbrugerne, og derved støtter projektet op om kommunens energipolitiske mål som vedtaget i kommuneplanen.
Projektet anbefales godkendt i sin helhed.
Administrationen indstiller, 4. november 2014, pkt. 168:
at Udvalget for Teknik anbefaler byrådet at godkende projektforslaget i sin helhed i henhold til § 3 i Bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Udvalget for Teknik, 4. november 2014, pkt. 168:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 218:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutningen meddeles berørte parter.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
- BILAGBilag 1 Projektforslag - Ny flisfyret biomasseanlæg - til kommunen 230514pdf udgave 22 maj 2014.pdf
- BILAGBilag 2 Høringssvar 1-3
- BILAGBilag 3 Løsning Fjernvarme - kommentarer til høringssvar - 23092014pdf.pdf
- BILAGBilag 4 kortbilag lokalplanområde
174. F: Forslag til tillæg nr. 25 til Spildevandsplan 2008-2015 - Separering af kloaksystem i Hedensted Nord med tilhørende miljøscreeningKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til tillæg nr. 25 til Spildevandsplan 2008-2015 - Separering af kloaksystem i Hedensted Nord med tilhørende miljøscreening
Beslutningstema
Der skal tages stilling til udsendelse af forslag til tillæg nr. 25 til spildevandsplanen i høring og offentliggørelse af miljøscreening.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Udvalget for Teknik har på mødet den 7. oktober 2014 godkendt hovedprincipperne for tillæg nr. 25 til spildevandsplanen.
Udvalget for Teknik er på mødet den 2. september 2014 blevet præsenteret for ideoplæg og kvalitetsniveau 2015, og udvalget har godkendt en investeringsplan for spildevandsplan 2015.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi har på mødet den 16. juni 2014 godkendt ideoplæg og kvalitetsniveau for spildevandsplan 2015.
Bemærkning til Byrådet:
Der var en fejl i bilaget til sagsfremstillingen i den udgave der er sendt til Udvalget for Teknik og Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi. Fejlen var i selve forslaget til tillæg nr. 25 og omhandlede de matrikler der fremgår som omfattet af forslaget. Udvalget for Teknik blev under udvalgsmødet opmærksom på, at det ikke var de korrekte matrikler der fremgik af forslaget. Fejlen er nu rettet, så de korrekte matrikler fremgår af forslaget.
Sagsfremstilling
I forlængelse af udvalgets beslutning om at der skal ske en separatkloakering af Hedensted Nord, fremlægges hermed et tillæg til spildevandsplanen, der danner det juridiske grundlag for denne separering.
Hedensted Nord er i dag delvist separatkloarkeret og delvist fælleskloakeret. Ved kraftige regnskyl aflaster fællessystemet i dag opspædet spildevand til Torup Bæk. Torup Bæk er belastet af meget vand, hvilket fører til hyppige oversvømmelser i de private haver i Ringparken langs Torup Bæk. Da bækken indeholder opspædet spildevand, medfører oversvømmelserne uhygiejniske forhold.
En udskiftning fra fælles- til separatkloak i Hedensted Nord vil give en miljøgevinst, idet antallet af overløb og mængden af opspædet spildevand til Torup Bæk vil blive reduceret. Samtidig vil der opstå færre oversvømmelser af private haver med heraf følgende uhygiejniske forhold.
Kloakseparering i Hedensted Nord er et led i en større indsats i forhold til opfyldelse af statslige miljømål i Torup Bæk og en fjernelse af de uhygiejniske forhold, der opstår i private haver ved oversvømmelser. Kloakseparering i Hedensted Nord er indeholdt i den investeringsplan, som der arbejdes med i forhold til spildevandsplan 2015. Separeringen af kloaksystemet i Hedensted Nord vil blive foretaget i tre fortløbende etaper i 2015, 2016 og 2017.
Der forfalder ikke yderligere tilslutningsbidrag, men grundejere pålægges at separere på egen grund. Kommunen udsteder påbud med baggrund i spildevandsplantillægget med oplysninger om tidsfrister for separering på egen grund.
Hedensted Spildevand A/S skal etablere et nyt regnvandsbassin. Etableringen af bassinanlægget vil ske på private matrikler. Dette betyder, at arealerne på disse matrikler pålægges rådighedsindskrænkninger. Dette vil komme til udtryk i form af servitutpålæg og eventuel arealafståelse. I forhold til endelig placering og udformning af regnvandsbassin vil der blive udarbejdet en lokalplan for de berørte arealer.
Et antal ejendomme, der fejlagtigt har fremstået med status separatkloakeret i spildevandsplanen, berigtiges til status fælleskloakeret. En enkelt matrikel, der fejlagtig har fremstået med status fælleskloakeret i spildevandsplanen, berigtiges til status spildevandskloakeret.
Miljøscreening
Der er foretaget en screening efter lov om miljøvurdering. Screeningen viser, at indvirkningerne ikke er så væsentlige, at der skal udarbejdes en miljøvurdering.
Teknik & Miljø vurderer, at kloakseparering af Hedensted Nord vil give en miljøgevinst i form af færre overløb af opspædet spildevand til Torup Bæk og færre oversvømmelser af private haver med heraf følgende uhygiejniske forhold.
Administrationen indstiller, 4. november 2014, pkt. 169:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet at forslag til tillæg nr. 25 til Spildevandsplanen fremlægges i 8 ugers høring
at Screening for Miljøvurdering offentliggøres samtidig.
Udvalget for Teknik, 4. november 2014, pkt. 169:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 219:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Forslag til tillæg nr. 25 til spildevandsplanen skal efter godkendelse i Byrådet fremlægges til gennemsyn i 8 uger inden endelig vedtagelse. De berørte grundejere vil få individuel besked.
Efter høring og endelig vedtagelse skal beslutningen offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Tillægget træder i kraft fra datoen for vedtagelsens offentliggørelse.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Spildevandsbekendtgørelsen
Lov om Miljøvurdering af Planer og Projekter
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
- BILAGForslag til tillæg nr 25 til spildevandsplanen - Kloakseparering af Hedensted Nord.pdf
- BILAGScreening for miljøvurdering
175. F: Anlæg til bolig- og erhvervsformålKlik her for at folde ud og læse mere om F: Anlæg til bolig- og erhvervsformål
Beslutningstema
Ændring af budget 2014 (rådighedsbeløb) for anlæg til byggemodning vedrørende bolig- og erhvervsformål.
Økonomi
Ændring af budgettet for 2014 (rådighedsbeløbene) beløber sig til et "overskud" på ca. 2,0 mio. kr. på byggemodning og et "underskud" på ca. 5,0 mio. kr. på salg. "Underskuddet" på salg skyldes bla. en tidsforskydning i indtægter på ca. 3,8 mio. kr. - salg som var forudsat indgået i 2014, men som først indgår i 2015. Se vedlagte bilag.
Endvidere kan det oplyses, at der pr. 15. oktober er solgt i alt 14 boligparceller for 3.056.400 kr. Dertil kommer, at der pt. er indgået 9 forespørgsler på yderligere salg - anmodninger, som - hvis alle underskriver den tilsendte købsaftale - vil ”udligne underskuddet”.
Den forventede salgsindtægt fra Bygmarken, Hedensted på 2,2 mio. kr. skal finansiere indskud i Landsbyggefonden, hvorfor dette beløb på 2,2 mio. kr. ligeledes søges overført til 2015.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
I forbindelse med gennemgang af alle aktive anlæg vedrørende byggemodning til bolig- og erhvervsformål kan der konstateres behov for bevillingsmæssige justeringer. Se vedhæftede bilag.
Administrationen indstiller, 4. november 2014, pkt. 171:
at der sker ændringer i budgetbeløb 2014 på det enkelte anlæg, som anført i vedlagte bilag, og som beskrevet under økonomi for så vidt angår indskud i Landsbyggefonden, og
at der samtidig sker tilpasning af anlægsbevillinger
Udvalget for Teknik, 4. november 2014, pkt. 171:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. november 2014, pkt. 221:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning
Godkendt.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
176. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Orientering - Budgetopfølgning september 2014- opsamling- hvordan forventes regnskab 2014 at holde i forhold til budgettet.
- Orientering om beslutning fra Udvalget for Fritid & Fællesskab 3. november 2014 vedrørende at rute 694 med virkning fra 18. januar 2015 ændrer status fra rabatrute til lokalrute, og at der installeres rejsekort, så der fortsat opkræves betaling for benyttelse af ruten.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende:
Erik Kvist
Bilag
- BILAGMånedsopfølgning september måned 2014
- BILAGBeslutningspunkt fra Udvalget for Fritid & Fællesskab vedrørende rute 694 som lokalrute
177. Personsag - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Personsag
Beslutning
Byrådet godkendte Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi's indstilling fra møde den 26/11 2014 punkt 225.
Fraværende:
Erik Kvist