Byggeaffald

Byggeaffald kan indeholde miljø- og sundhedsfarlige stoffer. For at sikre at byggeaffaldet håndteres korrekt, skal du derfor anmelde dit byggeaffald til kommunen.
Der skal derfor altid foretages en gennemgang af bygningen, inden den rives ned eller renoveres, for at kommunen kan klassificere affaldet korrekt. Det gælder uanset, hvornår bygningen er opført eller renoveret. Vi anbefaler derfor, at du kontakter et firma som kan gennemgå bygningen for eventuelle miljøskadelige stoffer.
Viser gennemgangen, at der er risiko for, at der kan være materialer, eventuelt maling, som kan indeholde miljøfarlige stoffer, skal der tages en prøve. Prøven skal analyseres af et firma, der er godkendt hertil. Det er for at få fastlagt om der er tale om rent affald, forurenet affald eller måske farligt affald.
Resultaterne af prøverne skal medsendes ”Anmeldelsen af bygge- og anlægsaffald”.
Anmelderegler
Du skal som bygherre anmelde dit byggeaffald til kommunen to uger, inden du begynder at rive ned eller at renovere - uanset om du skal rive en hel væg ned eller blot skifte et vindue.
Anmeldereglerne gælder for alle byggeprojekter, der opfylder et af disse kriterier:
- Skaber mere end ét ton affald
- Hvor bygningen eller den del af bygningen, der nedrives eller renoveres er større end 10 m2 eller
- Omfatter udskiftningen af termoruder
Er bygningen etableret eller renoveret i perioden mellem 1950 og 1977, skal anmeldelsen suppleres med en screening og eventuelt en kortlægning for PCB, uanset affaldsmængden og arealet der berøres.
Vær opmærksom på, at du i nogle tilfælde også skal indsende skemaet til anmeldelse af midlertidige aktiviteter, f.eks. i forbindelse med nedknusning af beton som skal anvendes til bundsikring.