Hjælp! Min GPS kan ikke finde vej

Mange oplever, at de har besvær med at finde en adresse eller en vej på deres GPS eller smartphone. Dette skyldes oftest, at de data, som produktet trækker på, ikke er opdaterede.
Steler lukket for gennemkørsel

Alle landets kommuner ajourfører løbende adressedata i Danmarks adresseregister, som administreres af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur. Her har GPS-firmaer mulighed for at hente de nødvendige oplysninger for at blive opdateret. Det er op til de enkelte firmaer, om de vil anvende adresserne, og hvor ofte de vil opdatere adresserne.

Oplever du fejl ved placeringen af en adresse, kan du tjekke adressen i Danmarks adresseregister. Hvis der er fejl i adressen her, kan du kontakte adressemyndigheden i den kommune, hvori adressen er beliggende. Er der ikke fejl her, kan du kontakte GPS-producenterne og indberette fejlen hos dem.

På markedet for vejnavigation er der hovedsageligt to multinationale udbydere – TomTom og HEREmaps (Garmin). Begge selskaber indsamler egne data fra forskellige kilder. Man kan også navigere vha. Google Maps, enten ved papirudskrifter eller via enheder med GPS. Hvis du oplever fejl i en rutebeskrivelse eller en GPS-navigation, kan fejlene indberettes via internettet. Du kan bruge de links, du ser herunder. Der vil typisk være angivet teksten "Send feedback" i nederste højre hjørne af hjemmesiderne. 

Vær opmærksom på at nogle links ikke virker når browseren "Internet Explorer" anvendes.

Du skal oprette dig som bruger med e-mail og password, før du kan indberette fejl.

OBS! Selv om en fejl er rettet hos kortfirmaet slår det først igennem på GPS'en, når GPS'ens kort er blevet opdateret. Dette gælder dog ikke for Google Maps, der henter data direkte fra nettet.

Kontakt

Data & Analyse

Tlf.: 79755000

Send e-mail til Data & Analyse