Høring af Den teknisk-administrative fremskrivning af Budgetaftale 2025-26
Den teknisk-administrative fremskrivning af den toårige Budgetaftale 2025-26 sendes i høring i perioden den 8. til 19. september 2025 blandt høringsberettigede parter.
Kommunalbestyrelsen I Hedensted Kommune er øjeblikket i fuld gang med budgetlægningen for andet år af den toårige Budgetaftale 2025-26, som forventes vedtaget den 8. oktober 2025.
På den baggrund sendes den teknisk-administrative fremskrivning af den toårige Budgetaftale 2025-26 i høring i perioden den 8. til 19. september 2025 blandt høringsberettigede parter i form af:
- Seniorråd
- Handicapråd
- MED-udvalg
- Skole- og dagtilbudsbestyrelser
- Selvejende institutioner
- Faglige organisationer
- Lokalråd
- Fritidsudvalget
Afsæt for den teknisk-administrative fremskrivning
Den teknisk-administrative fremskrivning af Budgetaftale 2025-26 tager afsæt i Budgetaftale 2025-26 for Hedensted Kommune, som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen oktober 2024.
Forligspartierne er endvidere enige i, at aftalen er toårig og bygger på følgende hovedprincipper:
- Service- og anlægsrammer forhandles for 2025 og 2026 i indeværende budgetaftale. I den toårige budgetaftale er vi således enige om, at serviceniveau og anlægsniveau er låst politisk, og der er politisk enighed om ikke at ændre på den aftalte investeringsoversigt i perioden.
- Ved budgetlægning af 2026 udarbejdes alene et korrigeret teknisk-administrativt budgetoplæg, hvor økonomiaftalen indarbejdes og suppleres af lov- og cirkulæreprogram, demografiske tilpasninger, opdaterede konjunkturskøn for overførselsudgifter, opdaterede indtægtsskøn samt pris- og lønfremskrivning.
- På indtægtssiden fastholdes et årligt overskud på 5 mio. kr. i tråd med den økonomiske politik vedtaget af kommunalbestyrelsen. Vi er politisk åbne for at øge indtægterne ved at selvbudgettere også i fremtiden, hvis forudsætningerne er til stede. Vi kan også optage nye lån til nye investeringer i tråd med den økonomiske politik og hvis lånemulighederne er til stede. Evt. ekstra indtægter kan anvendes til nye initiativer af forligskredsen.
- Budgetudfordringer ud over 1 pct. af udvalgets ramme kan på fagudvalgets foranledning rejses i budgetlægningen for det kommende år, som et politisk tema, der skal afklares og evt. prioriteres budgetmæssigt af kommunalbestyrelsen.
- I forbindelse med det teknisk-administrative budgetoplæg for 2026, skal det i videst muligt omfang og hvis de økonomiske forudsætninger i henhold til den økonomisk politik er til stede, forsøges politisk at tilføre yderligere 1 mio. kr. til voksen-handicap-området, 1 mio. kr. til ældreområdet samt 5 mio. kr. til skoleområdet så skoleområdet fra 2026 og frem får et varigt løft på 10 mio. kr.
Det vil sige, at der kun er udarbejdet et korrigeret teknisk-administrativt fremskrivning, hvor økonomiaftalen mellem Regeringen og KL er indarbejdet. Dette er suppleret af lov- og cirkulæreprogram, demografiske tilpasninger, opdaterede konjunkturskøn for overførselsudgifter, opdaterede indtægtsskøn samt pris- og lønfremskrivning.
Ovennævnt fremskrivning indebærer, at der bliver tilført yderligere alt 127,4 mio. kr. til områderne på tværs af kommunen. En stor del af tilførslen vedrører pris- og lønfremskrivninger. Fremskrivningen viser et overskud på indtægtssiden på 4,7 mio. kr. i tråd med budgetforliget.
Selvbudgettering og toårigt budget
Den teknisk-administrative fremskrivning til 2026 er baseret på statsgaranti. I den videre politiske proces tages stilling til eventuel selvbudgettering.
Videre proces
Budgetforslaget for 2026 samt budgetoverslagsårene 2027-2029 undergår 2 obligatoriske behandlinger i Kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum - 1. behandlingen den 17. september 2025 og 2. behandlingen den 8. oktober 2025.
Du kan læse nærmere om den teknisk-administrative fremskrivning af den toårige budgetaftale 2025-26 nedenfor og som høringsberettiget part afgive dit høringssvar.