Der skal tages stilling til kommunegaranti til byggekredit og efterfølgende lån til energirenovering i Hedensted Centeret.
Kommunegaranti til lån vedrørende energirenovering kan stilles uden, at det påvirker kommunens låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Hedensted Centeret har den 12. januar 2015 i forbindelse med ansøgning af omlægning af lån desuden ansøgt om kommunegaranti til energirenovering.
Hedensted Centeret har indhentet tilbud på energiprojektet, der i alt beløber sig til udgifter på 3.206.274 kr.
Da kommunen alene kan stille garanti for de udgifter, der rent faktisk afholdes til energibesparende foranstaltninger, uden at det belaster kommunens låneramme, er der i samarbejde med Hedensted Centeret fremkommet følgende løsning:
Administrationen indstiller, 9. marts 2015, pkt. 40:
at ansøgning om kommunegaranti imødekommes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 40:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Byrådets beslutning meddeles Fonden Hedensted Centerets revisor.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 nr. 6, § 3 nr. 4 og § 12 stk. 1 og stk. 2.
Godkendt.
Der skal tages stilling til meddelelse af kommunegaranti ved omlægning af lån i Hedensted Centeret.
Lån optaget i Hedensted Centeret har tidligere påvirket kommunens låneramme efter reglerne i lånebekendtgørelsen, uanset om kommunen har stillet kommunegaranti eller ej.
En omlægning af nuværende lån i Hedensted Centeret vil derfor ikke påvirke kommunens låneramme, såfremt lånene omlægges til lån, der ikke overstiger den masimale løbetid jfr. lånebekendtgørelsen, og hvor der ikke udbetales provenu.
Vedtages omlægningen og kommunegarantien vil Hedensted Kommune garantere for yderligere 5.840.942 kr. i Hedensted Centeret.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Hedensted Centeret har 12. januar 2015 ansøgt om kommunegaranti ved omlægning af nuværende lån til nye lån hos KommuneKredit.
Formålet med omlægningen er at opnå lavere renter på lån og dermed en samlet set lavere ydelse i lånenes restløbetid.
Låneomlægningen vedrører 3 lån i hallen og 3 lån i svømmehallen. Da hallen og svømmehallens regnskaber opgøres særskilt omlægges lånene også særskilt. For at låneomlægningen ikke skal belaste kommunens låneramme yderligere, er der i samarbejde med Hedensted Centeret fremkommet følgende løsning:
Låneomlægningen sker ved at omlægge 6 nuværende lån til 2 nye lån hos KommuneKredit. Der er tale om låneomlægninger uden udbetaling af provenu.
Lån i Hallerne med en restgæld pr. 31. marts 2015 på i alt 5.072.716 kr. Restgælden er fordelt på 3 lån:
| Restgæld pr. 31. marts 2015 |
Realkredit Danmark | 2.785.261 |
Kommunekredit lån nr. 2010-35387 | 1.095.976 |
Sydbank | 1.191.479 |
I alt | 5.072.716 |
Hedensted Kommune har ikke tidligere stillet kommunegaranti for lån i Sydbank og i Realkredit Danmark. Hedensted Kommune vil derfor garantere for 3.976.940 kr. yderligere ved godkendelse af låneomlægning med kommunegaranti. Kommunegarantien vil ikke påvirke kommunens låneramme.
Lån i svømmehallen med en restgæld pr. 31. marts 2015 10.175.181 kr.
| Restgæld pr. 31. marts 2015 |
Kommunekredit lån nr. 2010-35388 | 4.287.229 |
Kommunekredit lån nr. 2010-36087 | 4.023.750 |
Sydbank | 1.864.202 |
| 10.175.181 |
Hedensted Kommune har ikke tidligere stillet kommunegaranti for lån i Sydbank. Hedensted Kommune vil derfor garantere for ydereligere 1.864.202 kr. ved godkendelse af låneomlægning med kommunegaranti. Kommunegarantien vil ikke påvirke kommunens låneramme.
Hedensted Centerets optagelse af lån skal medregnes i kommunes låneramme uanset om der stilles kommunegaranti eller ej, og belastningen af kommunens låneramme er derfor sket ved den oprindelige låneoptagelse. Det er derfor et krav, at der ikke udbetales provenu ved låneomlægningen og derudover må lånene ikke forlænges udover den maksimale restløbetid på de oprindelige lån.
Ved beregning af restløbetiden kan lånene i hallen omlægges til et kommunekredit lån med en løbetid på makismalt 20,2 år svarende til optagelse af et lån med udløbsdato den 31. maj 2035.
Ved beregning af restløbetiden i svømmehallen kan lånene omlægges til et kommunekredit lån med en løbetid på maksimalt 22,1 år svarende til optagelse af et lån med udløbsdato den 30. april 2037.
Administrationen indstiller, 9. marts 2015, pkt. 41:
at der meddeles kommunegaranti til de omlagte lån.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 41:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Byrådets beslutning meddeles Hedensted Centerets revisor.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 2 stk. nr. 3, § 3 nr. 4 og § 12 stk. 1 og stk. 2.
Godkendt.
Elementerne, der indgår i evalueringen af implementeringen af folkeskolereformen, ønskes drøftet.
Ingen bemærkninger.
Byrådet besluttede på sit møde i februar 2014, at "der gennemføres en evaluering af implementeringen af folkeskolereformen inden 1. marts 2015".
Udvalget for Læring besluttede på sit møde 2. februar 2015 at følgende elementer indgår i evalueringen:
Det er 7 måneder siden folkeskolereformen og lærernes nye arbejdstidsregler trådte i kraft. Det er således tidligt at skulle evaluere implementeringen heraf, men det er "Læring i Skolens" opfattelse, at den meget store arbejdsindsats, skoleledelser, lærere, pædagoger - ja alle ansatte - lægger for dagen i denne store forandringsproces, bærer frugt. Det er således vurderingen, at alle skoler er kommet godt i gang med at implementere folkeskolereformens intentioner.
Administrationen indstiller, 2. marts 2015, pkt. 17:
at evalueringens enkelte elementer gennemgåes og drøftes
at evalueringen drøftes med formænd og næstformænd for skolebestyrelserne på dialogmødet den 17. marts 2015
at evalueringen drøftes med Sektorudvalget for Undervisning i forbindelse med Udvalgsmødet den 13. april 2015
at skolernes årsregnskab 2014 drøftes på dialogmødet med skolelederne senere på året.
Udvalget for Læring, 2. marts 2015, pkt. 17:
Indstilling godkendt.
Fremsendes til drøftelse i Byrådet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 44:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Godkendt.
Der skal tages stilling til den lovpligtige kvalitetsrapport for folkeskolen.
De resterende høringssvar som er modtaget efter udsendelse af dagsorden til Udvalget for Læring er indarbejdet i kvalitetsrapporten.
Folkeskolereformen betyder en markant omstilling af folkeskolen. Folkeskolereformen ændrer fokus for den politiske og administrative ledelse og styring af folkeskolen. Fra hidtidigt fokus på aktiviteter og rammer til fremadrettet fokus på resultater og effekter.
Udgangspunktet er tydelige nationale mål om, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan, uanset social baggrund, samtidig med at trivslen skal være i top. I tilknytning hertil er fastlagt operationelle resultatindikatorer, som alle kommuner årligt bliver målt på. Kvalitetsrapport 2.0 er et kommunalt mål- og resultatstyringsværkstøj, der skal understøtte en systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling.
Kvalitetsrapporten skal beskrive det netop afsluttede skoleår og skal fremover udarbejdes hvert andet år i stedet for årligt. Som en overgangsordning udarbejdes der kvalitetsrapporter både i skoleårene 2014/2015 og 2015/16. Dermed kan resultat- og styringsdata i kvalitetsrapporten for 2014/15 fungere som nulpunktmåling for de kommende års vurdering af, om skolerne når i mål med folkeskolereformens målsætninger.
Kvalitetsrapporten tager udgangspunkt i data, der stilles til rådighed i et webbaseret ledelsesinformationssystem for folkeskolen (LIS), og beskriver skolevæsenets og de enkelte skolers niveau i forhold til nationale og lokalt fastsatte mål.
Fokus for denne nye kvalitetsrapport er de fremadrettede tiltag. Derfor bliver opfølgende initiativer en del af den nye kvalitetsrapport. Beskrivelser af de initiativer, der iværksættes for at opnå de opstillede mål og dermed fremme kvalitetsudviklingen på skolerne, skal derfor fremgå af selve kvalitetsrapporten.
Kvalitetsrapporten skal danne grundlag for en dialog mellem kommunalbestyrelsen, den kommunale forvaltning, den enkelte skoleleder og skolebestyrelse samt skolens lærere og pædagoger.
Kvalitetsrapporten er også en del af grundlaget for skolebestyrelsens tilsyn med skolens virksomhed, ligesom rapporten skal give offentligheden indsigt i arbejdet med kvalitetsudvikling i folkeskolerne, så der er mulighed for en offentlig debat om kvalitetsarbejdet.
Konklusionen på helhedsvurderingen for skolevæsnet og de enkelte skoler er, at der er præsteret tilfredsstillende resultater. Vurderingen har ikke givet anledning til udarbejdelse af specielle handlingsplaner.
Som opfølgning på kvalitetsbeskrivelserne i rapporten anbefales som omtalt i kap. 11 følgende fremadrettede initiativer og arbejde med mål og indsatser:
Kvalitetsrapporten indeholder en beskrivelse af de nationalt og kommunalt fastsatte mål for skolevæsenet med tilhørende resultatmål. Rapporten beskriver dernæst de resultater, der ligger til grund for kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet i kommunens skolevæsen. Herudover indeholder rapporten selve vurderingen af niveauet på en række områder samt en redegørelse for de påtænkte opfølgende initiativer. Kvalitetsrapporten består af følgende materiale:
Administrationen indstiller, 2. marts 2015, pkt. 16:
at kvalitetsrapporten anbefales godkendt af Byrådet.
Udvalget for Læring, 2. marts 2015, pkt. 16:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 45:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Kvalitetsrapporten offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen nr 698 af 23/06/2014 i medfør af §40 a, stk. 5, i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014.
Godkendt.
Stillingtagen til revision af Hedensted Kommunes svarfrister jævnfør Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
Ingen umiddelbare bemærkninger.
Sidste revision af svarfristerne blev foretaget i januar 2012.
I henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal kommunen behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Kommunen skal endvidere fastsætte en frist for , hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren have skriftlig besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
I det vedhæftede udkast til reviderede svarfrister er der foretaget en markering af de områder og paragraffer, hvor der er foretaget ændringer, justeringer og/ eller tilføjelser. Samtidig er en del lovgivning overdraget til Udbetaling Danmark.
Administrationen indstiller, 2. marts 2015, pkt. 37:
at udkast til reviderede svarfrister godkendes.
Udvalget for Social Omsorg, 2. marts 2015, pkt. 37
Godkendt.
Udvalget for Beskæftigelse, 2. marts 2015, pkt. 23:
Indstillingen godkendt.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 2. marts 2015, pkt. 18
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Læring, 2. marts 2015, pkt. 15
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 46:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Svarfristerne behandles i henholdsvis Udvalget for Social Omsorg, Udvalget for Beskæftigelse, Udvalget for Læring samt Udvalget for Fritid & Fællesskab samt efterfølgende i udvalget for PKØ og Byråd. Dernæst lægges svarfristerne på kommunens hjemmeside.
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 3
Godkendt.
Byrådet skal tage stilling til om forslag til lokalplan 1090 for et erhvervsområde ved Barrit Langgade og Barrit Hulevej i Barrit, kommuneplantillæg nr. 3, spildevandsplantillæg nr. 24 samt vedtagelse af afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering.
Udvalget for Teknik og Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi skal desuden tage stilling til, om der ønskes at afholde ekstraordinære møder umiddelbart før byrådsmødet d. 24. juni 2015 for endelig vedtagelse af planforslagene, så den endelige vedtagelse kan ske inden sommerferien, under forudsætning af at der ikke indkommer bemærkninger eller indsigelser, der kræver en længerevarende sagsbehandling.
Ingen bemærkninger.
Udvalget for Fritid og Fællesskab godkendte den 11. august 2014 principperne for udarbejdelse af planforslagene.
Haco A/S ønsker at udvide deres produktion, hvilket forudsætter en tilbygning til færdigvarelageret, samt en afdeling til overfladebehandling af emner. Virksomheden ønsker at udvide på den sydligste del af matr. nr. 37m Over Barrit By, Barrit. Området er markeret på bilag 1. For at muliggøre udvidelsen af virksomheden er der udarbejdet Tillæg nr. 3 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025 med tilhørende grundvandsredegørelse, Lokalplan 1090 for et erhvervsområde ved Barrit Langgade og Barrit Hulevej i Barrit samt Tillæg nr. 24 til Hedensted Spildevandsplan. Planforslagene er vedlagt som bilag.
Hedensted Kommune har udarbejdet en miljøscreening, hvor det vurderes, at kommuneplantillægget, lokalplanforslaget og spildevandstillægget ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger, derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering for planerne. Miljøscreeningen er vedlagt som bilag.
Administrationen indstiller, 3. marts 2015, pkt. 24:
Udvalget for Teknik, 3. marts 2015, pkt. 24:
Indstillingen tiltrådt.
Steen Christensen var fraværende.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 47:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Planforslagene sendes i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering offentliggøres med en klagefrist på 4 uger.
Forslag til lokalplan: Lov om planlægning § 13 stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013.
Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning § 23c, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013.
Grundvandsredegørelse: Bekendtgørelse om udpegning og administration mv. af drikkevandsressourcer (BEK nr. 1265 af 16/10/2013)
Forslag til spildevandstillæg: Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse nr. 879 af 26/06 2010 § 32 om spildevandsplaner.
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1448 af 11/12 2007 om spildevandstilladelser mv. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
Afgørelse om miljøvurdering: Lov om Miljøvurdering af planer og programmer § 3, Stk. 2 jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013.
Godkendt.
Ansøgning om anlægsbevilling til fordeling af puljebeløb til færdiggørelse af anlægsprojekter på igangværende anlæg ud fra prioriteringen i sagsfremstillingen.
Ansøgningen skal finansieres af den på investeringsoversigten afsatte pulje på 2,0 mio. kr. til færdiggørelse mv. af byggemodninger til bolig- og erhvervsformål.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Der er på investeringsoversigten afsat 2,0 mio. kr. til færdiggørelse af byggemodninger for bolig- og erhvervsformål.
En af fordelene ved at færdiggøre byggemodninger er bl.a., at driften af veje og grønne områder herefter vil blive overdraget til grundejerforeningens ansvar, så kommunen ikke længere har driftsomkostninger hertil. En anden årsag er også, at det kan være nemmere at sælge eventuelle restgrunde i udstykningen, når arealet ser mere færdigt ud. Ud fra disse parametre er følgende udstykninger udvalgt til færdiggørelse:
Administrationen indstiller, 3. marts 2015, pkt. 30:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at der gives tillægsanlægsbevillinger som anført i vedlagte bilag
Udvalget for Teknik, 3. marts 2015, pkt. 30:
Indstillingen tiltrådt.
Steen Christensen var fraværende.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 48:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Godkendt.
Udvalget for Teknik, Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi samt Byrådet skal tage stilling til, om hensigtserklæringen af 19. december 2013 mellem ejerne af affaldsselskaberne ESØ 90 I/S og Østdeponi skal forlænges frem til 31. december 2015.
Affaldsområdet er takstfinansieret. En fusion af de 2 selskaber betyder ikke umiddelbart ændringer i taksterne.
12. august 2013, orientering til det daværende Teknik- og Miljøudvalg om, at bestyrelsen for Østdeoni havde besluttet at tage kontakt til ESØ 90 I/S med henblik på at undersøge mulighederne for fremtidigt samarbejde og en evt. fuion.
7. januar 2014, Udvalget for Teknik beslutter at indstille til Byrådet, at hensigtserklæringen af 19. december 2013 undskrives således, at ESØ og Østdeponi kan indlede analyser og forhandlinger med henblik på fusion af de 2 selskaber.
13. januar 2014, Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi indstiller til Byrådet at Byrådet godkender indstillingen fra Teknisk udvalg.
28. januar 2014, Byrådet godkender indstillingen og hensigtserklæringen underskrives.
Hensigtserklæringen af 19. december 2013 mellem ejerne af ESØ og Østdeponi ophører jf. aftalens pkt. 7 den 31. december 2014, medmindre parterne aftaler andet.
Med skrivelse af 30. januar 2015 anmoder selskaberne om, at ejerkommunerne forlænger hensigtserklæringen frem til den 31. december 2015.
Der er i løbet af 2014 arbejdet, i såvel styregruppe som arbejdsgruppe, med tilvejebringelse af et beslutningsgrundlag indeholdende forslag til vedtægter, økonomi/åbningsbalance og organisering for et nyt selskab. Arbejdet har imidlertid taget længere tid end oprindeligt beregnet. I forbindelse med dette arbejde er der også aftalt en forventning om, et en evt. fusion kan ske pr. 1. januar 2016 alternativt i løbet af 2015.
Det er med henblik på at fortsætte og færdiggøre disse arbejder, således at der kan præsenteres et færdigt beslutningsgrundlag for ejerkommuner senest juni 2015, at der bedes om at hensigtserklæringen forlænges til 31. december 2015.
Det færdige beslutningsgrundlag skal herefter politisk behandles og godkendes i alle ejerkommuner, inden en fusion kan realiseres.
Det er administrationens vurdering, at det er vigtigt at få færdiggjort det igangsatte arbejde, således at der i løbet af 2015 kan træffes endelig beslutning om, hvorvidt de 2 selskaber skal fusioneres eller ej.
Administrationen indstiller, 3. marts 2015, pkt. 32:
at hensigtserklæringen af 19. december 2013 forlænges frem til den 31. december 2015.
Udvalget for Teknik, 3. marts 2015, pkt. 32:
Indstillingen tiltrådt.
Steen Christensen var fraværende.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 49:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Beslutning skal meddeles til de øvrige 5 kommuner samt de 2 affaldsselskaber.
Godkendt.
Byrådet skal tage stilling til udsendelse af et varmeprojekt i høring på grundlag af indsendt ansøgning fra Tørring Kraftvarmeværk.
Ingen Bemærkninger.
3. februar 2015 har udvalget behandlet lokalplanforslag 1094 for det område, hvor anlægget påtænkes placeret.
Tørring Kraftvarmeværk har ansøgt om lov til at opstille ca 10.000 m2 solpaneler. Hvis projektet gennemføres, vil Tørring Kraftvarmeværk kunne dække ca 24 % af deres varmebehov med solvarme.
Godkendelse af projektforslaget kræver forudgåede høring hos berørte parter.
Byrådet skal derfor beslutte om projektet skal sendes i høring.
Administrationen anbefaler, at ansøgningen imødekommes, da den er i overenstemmelse med kommunens energipolitiske mål.
Administrationen indstiller, 3. marts 2015, pkt. 39:
at udvalget anbefaler byrådet at sende projektforslaget i høring.
Udvalget for Teknik, 3. marts 2015, pkt. 39:
Indstillingen tiltrådt.
Steen Christensen var fraværende.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 50:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Projektforslaget sendes i høring hos Dong Energy
Godkendt.
Byrådet skal tage stilling til at udsende et varmeprojektforslag i høring på grundlag af indsendt ansøgning fra Hedensted Fjernvarme.
Byrådet skal endvidere tage stilling til i denne sag at uddelegere kompetencen til at træffe endelig beslutning om at godkende ansøgningen efter endt høring til Udvalget for Teknik.
Ingen bemærkninger.
Sagen har ikke tidligere været drøftet politisk.
Hedensted Fjernvarme har ansøgt om godkendelse af et projekt om udnyttelse af overskudsvarme fra to virksomheder. Gennemføres projektet vil det medfører en årlig besparelse for forbrugerne og give en reduktion i Hedensted Fjernvarmes CO2 udslip på ca 6-7%. Godkendelse af projektet kræver forudgående høring hos berørte parter. Byrådet skal derfor beslutte, om projektet skal sendes i høring.
Hedensted Fjernvarme vil gerne, hvis det er muligt, installere udstyret hos R2 Agro før sommerferien. Dette kræver, at der meddelse endelig godkendelse i maj 2015. Denne tidsplan kan nås, såfremt der ikke i høringsperioden kommer væsentlige bemærkninger, og Byrådet delegerer beslutningskompetencen til at træffe endelig beslutning i denne sag til udvalget.
Administrationen indstiller, 3. marts 2015, pkt. 40:
Udvalget for Teknik, 3. marts 2015, pkt. 40:
Indstillingen tiltrådt.
Steen Christensen var fraværende.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. marts 2015, pkt. 51:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Bent Poulsen
Projektforslaget sendes i høring hos Dong Energy, R2 Agro, Jacobsens Bakery.
Lov om varmeforsyning nr. 1307 af 24. November 2014
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektiv varmeforsyningsanlæg nr. 566 af 2. juni 2014 §§ 3 og 10
Godkendt.
Til efterretning.
Åben beslutning
skabelon
tekst