Vedtagelse af lokalplan 1083 for dagligvarebutik i Hornsyld
Ingen bemærkninger.
Indehaveren af Dagligvarebutikken SPAR i Hornsyld har anmodet om snarest muligt at få gennemført lokalplanlægning for en ny bebyggelse til SPAR i Hornsyld. Den 7. oktober 2013 godkendte Teknik- og Miljøudvalget, at der kunne udarbejdes en lokalplan.
Hedensted Byråd vedtog den 27. november 2013 at fremlægge forslag til Lokalplan 1083 for en dagligvarebutik i Hornsyld i 8 ugers offentlig høring fra den 11. december 2013 til den 6. februar 2014. Samtidig blev det offentligt bekendtgjort, at Hedensted Kommune på baggrund af en miljøscreening, havde afgjort, at der ikke skulle udarbejdes en miljøvurdering af planforslaget.
Den 7. januar 2014 klagede Stephan Hoyos, Bakkevej 3, 8783 Hornsyld på vegne også af Anna Hoyos, Erik og Pia Albrechtsen samt Christina og Peter Ryom over, at Hedensted Kommune havde afgjort, at planforslaget ikke kunne give anledning til så væsentlige miljøpåvirkninger, at det skulle miljøvurderes.
Den 16. januar 2014 videresendte Hedensted Kommune klagen til Natur- og Miljøklagenævnet i overensstemmelse med nævnets klageregler og orienterede samtidig klagerne og bygherrens konsulent herom.
Den eksisterende SPAR butik på Apotekerbakken 17 i Hornsyld er kun på ca. 200 m2 bruttoetageareal, hvilket er utidssvarende i forhold til butikkens nuværende pladsbehov og tilkørselsforholdene er ligeledes særdeles uhensigtsmæssige. På den baggrund ønskes der opført en ny bebyggelse til en Spar Købmand butik på ejendommen Apotekerbakken 4 i Hornsyld. Denne ejendom har tidligere været anvendt til byens lægehus.
Lokalplanen omfatter en enkelt ejendom; Apotekerbakken 4 i Hornsyld. Lokalplanområdet er beliggende i Hornsylds centerområde og skal forblive i byzone.
Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens rammer for lokalplanlægning.
Udover at skabe det planjuridiske grundlag for etablering af den nye butik, har lokalplanen til formål at regulere bebyggelsens omfang, placering, ydre fremtræden og skiltning med henblik på at sikre et harmonisk og veltilpasset projekt i forhold til den omgivende bydel.
Lokalplanen muliggør således, at der på ejendommen kan etableres en ny dagligvarebutik på op til 1.000 m2 bruttoetageareal, og lokalplanens udlagte byggefelt og fastlagte bebyggelsesprocent samt planlovens detailhandelsbestemmelser muliggør, at der derudover kan etableres op til 200 m2 bebyggelse til personalefaciliteter. Ny bebyggelse kan opføres i maksimalt 1 etage og i maksimalt 7,5 m højde og skal fremstå med fladt tag, og facader skal hovedsageligt fremstå som muret byggeri i blank teglmur eller med vandskuret / pudset og malet fremtræden.
Illustrationsplan, som viser, hvordan lokalplanens område vil kunne indrettes i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser.
Desuden fastlægger lokalplanen bestemmelser for tilkørselsforhold og indretning af de ubebyggede arealer, som skal sikre, at kundetrafik og varetrafik separeres, således at trafikken kan afvikles sikkert og hensigtsmæssigt, og at al bakning og anden manøvrering ved vareleverancer sker på egen grund. Vejadgang for kunder sker fra Apotekerbakken, mens varetransport og personaletilkørsel sker fra Bakkevej. Lokalplanen sikrer, at der ikke kan forekomme gennemkørende trafik henover lokalplanens område mellem ejendommens to vejadgange.
Sammenlignet med det tidligere lægehus vil en dagligvarebutik medføre en forøget trafik til og fra lokalplanområdet, navnlig i de perioder, hvor mange køber ind. Dermed vil der også være mulighed for mere støj i nærområdet i disse perioder. Butikkens placering midt i Hornsyld betyder, at en omsætningsforøgelse alt overvejende vil komme fra folk, som bor i Hornsyld eller i forvejen har et andet ærinde i byen, men som i dag handler i en anden by f.eks. i forbindelse med arbejdskørsel. Det drejer sig derfor overvejende om trafikanter, som i forvejen bidrager til trafikken i byen. Da butikken ligger i byens centerområde, hvor der i forvejen er flere butikker samt service- og andre erhverv beliggende langs Bakkevej og Apotekerbakken vil forskellen næppe blive oplevet som særlig væsentlig for flertallet af nærområdets beboere.
Varelevering med lastvogne, som opleves som mest støjende, forventes at begrænse sig til 4-6 transporter i døgnet, hvilke hver især kan medføre en forholdsvis kortvarig, men mærkbar påvirkning af beboelserne på de ejendomme, som støder direkte op til lokalplanområdet. Såfremt støjniveauet på disse ejendomme overstiger Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for ”Ekstern støj fra virksomheder”, åbner lokalplanen mulighed for, at butikken kan lade støjafskærmning etablere i eller langs med skel mod disse naboejendomme.
Lokalplanforslaget er screenet i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer, og en realisering af den bebyggelse og de anlæg, som lokalplanen skal muliggøre, vurderes ikke at kunne få en så væsentlig miljøpåvirkning, at der er pligt til at foretage en miljøvurdering. Screeningsafgørelsen har været offentliggjort fra samme dato som forslag til lokalplan 1083.
I høringsperioden for lokalplanforslaget er der fra Stephan Hoyos, Bakkevej 3, 8783 Hornsyld på vegne også af Anna Hoyos, Erik og Pia Albrechtsen, Engparken 10 samt Christina og Peter Ryom, Apotekerbakken 2 samlet fremsendt bemærkninger, indsigelser, forslag og spørgsmål til lokalplanforslaget, hvilke fremgår af bilag 3 til dagsordnen.
Det fremsendte høringssvar er temmelig omfattende og afspejler, at de nævnte beboere enten er nærmeste naboer eller genboer til lokalplanens område og derfor er bekymrede for påvirkningen fra driften af butikken. Blandt andet har indsigerne ønsket en mindre bygningshøjde, en mindre bygning og en mindre butik samt at byggekoten skal være eksisterende terræn. Desuden ønsker de, at byggeformen og skiltningen i højere grad skal være som det tidligere lægehus. De har derudover ønsket, at der med det samme etableres støjafskærmning ind mod deres ejendomme og at denne ikke kun etableres efterfølgende, hvis målinger viser, at miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj ikke kan overholdes af den kommende butik. Desuden er de bekymrede for lugtgener og skadedyr på grund af affaldsopbevaring, for væsentlige trafikforøgelser på grund af butiksstørrelsen og for at der vil blive bakket på offentlig vej. Endelig er de bekymrede for indblik, lysgener, manglende hegning mod nabo og højde på støjafskærmning.
Planloven fastlægger, at lokalplaners bestemmelser for regulering generelt skal være planlægningsmæssigt begrundede. Dette betyder, at der ikke i alle tilfælde er tilstrækkeligt grundlag for at imødekomme eller fuldt ud at imødekomme samtlige indsigelser eller ændringsforslag. De begrænsninger/udgifter dette ville pålægge bygherre/lodsejer må således ikke overstige, hvad der står i rimeligt forhold til de forventelige påvirkninger fra den butik, han ønsker at etablere og/eller hvad bygherren med rimelighed har kunnet forvente, der kunne kræves af ham ud fra kommuneplanens udlæg af ejendommen til centerområde/lokalcenter i overensstemmelse med såvel planlovens som kommuneplanens retninglinjer for detailhandel/butiksstørrelser. En del af de forhold, der gøres indsigelse imod eller stilles ændringsforslag til reguleres desuden gennem anden lovgivning og kan ikke lovligt indgå i lokalplanlægning - dette uddybes nærmere i det til dagsordenen vedlagte indsigelsesnotat.
Det fremsendte har samlet givet anledning til, at administrationen foreslår følgende mindre justeringer af lokalplanens bestemmelser:
Den maksimale bygningshøjde i lokalplanområdet reduceres fra 7,5 m til 6 m.
Erhvervsmæssig skiltning rettet mod kunder kun må etableres ud mod Apotekerbakken og butikkens kundeparkering, og der må kun etableres mindre henvisningsskilte på maksimalt 1,5 m2 til orientering om butikkens varelevering ud mod Bakkevej. Skiltning ud mod Bakkevej kun må belyses med små og velafskærmede lyskilder, som er direkte rettet mod skiltet.
Levende hæk, fast hegn eller eventuel støjafskærmning, som etableres i skel mod naboejendomme, må maksimalt have en højde på 1,80 m målt fra færdigt terræn.
Erhvervsaffald skal opbevares i lukkede containere, og der skal opstilles mindst 1 affaldsspand til kundernes brug på parkeringsarealet.
§ 6.3, som fastlægger, at aftræk fra køle- og ventilationsanlæg mv., som afgiver lyd, ikke må etableres i facader, der vender ud mod skel mod naboejendommene matr.nr. 11-bx og 11-r, Hornsyld By, Nebsager, suppleres med: matr. nr. 11 by.
Det fremsendte har derudover givet anledning til, at administrationen foreslår følgende supplement til lokalplanens redegørelse:
Et skema med miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj og en forklaring til forståelse af skemaet.
Da det vurderes, at disse justeringer af lokalplanen er uden principiel/væsentlig betydning, og ikke berører andre end bygherren, som har fået mulighed for at udtale sig om justeringerne, og de borgere, der ved indsigelse har foranlediget ændringerne, kan vedtagelsen af lokalplanen ske, uden at der foretages en supplerende offentlig høring, jf. planlovens § 27, stk. 2.
Administrationen indstiller, 4. marts 2014, pkt. 36:
at Udvalget for Teknik anbefaler, at lokalplan 1083 for en dagligvarebutik i Hornsyld vedtages endeligt med de ovennævnte mindre justeringer.
Udvalget for Teknik, 4. marts 2014, pkt. 36:
Indstillingen anbefales godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. marts 2014, pkt. 55:
Indstilles godkendt.
Ingen bemærkninger.
Lov om Planlægning (LBK nr 587 af 27/05/2013)
Lov om miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr 939 af 03/07/2013)
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Kr. Skibby