Borgerrådgiver
Sådan kontakter du borgerrådgiverne
Borgerrådgiverne har træffetid på Hedensted Rådhus mandage og fredage.
Lav en aftale på forhånd, hvis du vil have et personligt møde med en af borgerrådgiverne.
Du kan kontakte de to borgerrådgivere via telefon eller mail.:
Karin Lambert
Telefon: 30 56 77 51
E-mail: karin.lambert@hedensted.dk
Lisa Staugaard
Telefon: 23 80 82 74
E-mail: lisa.staugaard@hedensted.dk
Hvis du vil sende følsomme eller fortrolige data til borgerrådgiverne, skal du sende via Digital Post på borger.dk
Læs mere om borgerrådgiverens rolle
Hvad kan borgerrådgiveren hjælpe med med?
Borgerrådgiveren kan blandt andet hjælpe dig med:
- At klage over kommunens sagsbehandling, personalets optræden mv.
- At forstå betydningen og følgerne af en afgørelse fra kommunen
- At give information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, herunder hvem der kan behandle din klage
- At få hjælp til at komme videre med en klage, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen
- At få genskabt dialogen med kommunens ansatte, hvis der er opstået konflikter i en sag
- At komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres
- At fungere som bisidder ved samtaler med kommunen, hvis du fx er utryg eller har svært ved at forstå samtalen.
Hvad kan borgerrådgiveren ikke hjælpe mig med?
Borgerrådgiverne kan ikke hjælpe med klager over:
- Det faglige indhold i kommunale afgørelser
- Politiske beslutninger
- Ansættelsesforhold i kommunen
- Forhold som andre klageinstanser tager sig af
Hvad sker der, når jeg henvender mig til borgerrådgiveren?
Borgerrådgiveren starter med at spørge ind til den problemstilling, som du henvender dig om. Det kan både foregå på mail, telefon eller ved et personligt møde.
Simpelt forløb
Borgerrådgiveren er uafhængig af kommunens forvaltninger. Derfor kan du tage kontakt til rådgiveren uden, at fx forvaltningen eller din sagsbehandliger bliver orienteret.
Mange gange afsluttes din samtale med rådgiveren uden, at forvaltningen bliver involveret. Det betyder, at der ikke bliver oprettet en sag, og at dine personlige oplysninger ikke bliver registreret hos borgerrådgiveren.
Forløb, hvor forvaltningen bliver indblandet
Hvis du aftaler med borgerrådgiveren, at det forhold, som du er utilfreds med, skal besvares af forvaltningen, så opretter rådgiveren en sag. I sagen bliver det registreret, hvem du er, og hvad du er utilfreds med.
Et typisk sagsforløb kan deles op i 4 trin:
- Borgerrådgiveren beder forvaltningen kigge på de forhold, du er utilfreds med.
- Du får en kopi af den henvendelse, borgerrådgiveren har sendt til forvaltningen. Den bliver også skrevet ind i din sag hos rådgiveren.
- Borgerrådgiveren beder forvaltningen sende deres svar direkte til dig, og sende en kopi til borgerrådgiveren. Kopien skrives ind i din sag hos borgerrådgiveren.
- Normalt vil din sag så blive afsluttet og lukket her.
Hvis du har flere spørgsmål til afdelingen i sagen, eller hvis du vil have undersøgt sagsbehandlingen nærmere, så giver du samtykke til rådgiveren, der indhenter flere oplysninger i din sag. Sidst får du besked om resultatet af rådgiverens nærmere undersøgelse.
I de tilfælde, hvor der oprettes en sag ved borgerrådgiveren, så sker det i overensstemmelse med reglerne om notatpligt og journaliseringspligt og med databeskyttelsesreglerne.