Post til døren
Ændringer i postloven
Postloven er ændret to gange i 2011 og 2012. Det har blandt andet følgende konsekvenser:
- For pensionister i ældre etageejendomme, som har haft ret til at få post til døren alene i kraft af deres alder (fyldt 65 år), bortfaldt retten d. 1. maj 2011.
- For borgere i nyere etage- og parcelhusbyggeri er der allerede krav om brevkasseanlæg og brevkasse i skel. Der sker altså ikke noget nyt for denne gruppe borgere.
- For borgere i villaer, rækkehuse o.lign. opført før 1973 skal postkassen fra 1. januar 2012 være placeret i skel på ejendommen.
Sådan søger du
Du kan benytte selvbetjeningslinket. For at benytte selvbetjening skal du have MitID eller printeropkobling. Hvis du ikke har adgang til internettet, kan du rekvirere et ansøgningsskema ved at kontakte Velfærdsrådgivningen (se kontaktoplysninger nederst på siden).
Sådan får du besked
Hvis du er bevilliget ret til at få post til døren, modtager du en skriftlig meddelelse. En godkendt ansøgning formidles videre til Post Nord, der registrerer, at posten skal afleveres direkte til din bolig.
Hvem kan få bragt post til døren?
Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner og handicap, kan du få posten bragt til din dør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.
Du skal søge hos kommunen.
Det er kun kommunen, der kan afgøre, om du er berettiget til post til døren. Kommunen giver PostNord besked, hvis du skal have din post bragt helt til døren.
Du kan læse mere om reglerne om post til døren på Trafikstyrelsens hjemmeside, eller du kan få flere oplysninger hos kommunen eller på posthuset.
Hvis du allerede får hjælp fra kommunen
Det forudsættes, at kommunens afgørelse bygger på, at borgeren i forvejen modtager hjælp i henhold til serviceloven eller sundhedsloven. At være i stand til at hente sin post i brevkasse eller brevkasseanlæg er ikke en specifik kunnen, så hvis du ikke kan det, vil der være meget andet, du skal have hjælp til.
Post til døren er ifølge loven en personlig ret. Det har ingen betydning, om andre i husstanden, end ansøger selv kan hente post.
Hvis du ikke får hjælp fra kommunen endnu
Hvis du ikke får hjælp fra kommunen i henhold til serviceloven og sundhedsloven eller i øvrigt ikke er kendt af forvaltningen, vil kommunen bede om dokumentation for behovet for post til døren på anden måde.
Det kan fx ske ved en lægeerklæring, som du selv skal betale for.
Hvis du ved lægeerklæring dokumenterer behovet, vil kommunen bevilge post til døren.
Afmelding af post til døren
Hvis du vil afmelde post til døren, skal du kontakte kommunen.
Hvis du vil klage
Du skal have en skriftlig afgørelse, også hvis du får afslag. Hvis du ikke reagerer, bliver sagen henlagt.
Beder du om at få sagen genoptaget, skal du sende dokumentation for din funktionsnedsættelse til kommunen. Det kan fx være en lægeerklæring, som du selv betaler for.
Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klage over afgørelsen.