Line Bjerremand Marotzke har i en mail primo januar 2023 fremsendt følgende spørgsmål til kommunalbestyrelsens spørgetid.
"Kære Kommunalbestyrelse. Jeg har den sidste tid, fulgt med i jeres spændende møder samt læst op på dagsorden. Jeres sidste møde her den 30/11, er jeg dog undrende over særlig 3 punkter, og håber i vil respondere og være mig behjælpelig, at besvare mine spørgsmål og undren.
Punkt 218 Fælleskommunale ordning for borgerrådgivning:
Kommunalbestyrelsen har nu taget stilling til Hedensted Kommunes optagelse i den fælleskommunale ordning for borgerrådgivere. Og det selvfølgelig derudfra vurderes hensigtsmæssigt at nedlægge den eksisterende
borgervejlederfunktion i Social Omsorg, da behovet vil blive dækket af den fælles funktion.
Hvad er jeres erfaring med funktionen, var der et behov, såfremt hvor meget? (mangler noget mere uddybende information)
Hvordan kommer det ud til borgeren, at kommunen nu bliver optaget i den fælleskommunale ordning, og hvad kan man mere præcis bruge rådgivningen til?
Grunden til min undren er at jeg både som privat og offentlig ansat, ikke var klar over vi havde denne funktion, og i mit møde med det offentlige aldrig er blevet præsenteret for denne."
Kommunalbestyrelsen svar læst op i spørgetiden af Borgmester Ole Vind.
Hedensted Kommune søgte 8. august Bolig- & Planstyrelsen om at få andel i en pulje til ansættelse af kommunale borgerrådgivere. Da Hedensted Kommune fik tilsagn på sin ansøgning godkendte det daværende byråd i november 24. november 2021 at der oprettes en borgerrådgivningsfunktion på deltid i Hedensted Kommune. I foråret 2022 blev det vurderet at en ansættelse af en borgerrådgiver på deltid kunne være vanskelig at rekruttere og derfor søgte man om optagelse i den fælleskommunale ordning for borgerrådgivere som Kommunalbestyrelsen godkendte den 30. november.
Borgerrådgiveren vil starte op i februar måned. I løbet af få dage vil der derfor blive kommunikeret ud om ordningen i pressen, på sociale medier og kommunens hjemmeside, så borgerne får kendskab til mulighederne for at benytte sig af borgerrådgiveren.
Hos borgerådgiveren kan man foreksempel få hjælp, hvis man:
• Vil klage over kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
• Har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen.
• Ønsker rådgivning om, hvordan man klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage.
• Har brug for hjælp til at komme videre med en klage, hvis man har oplevet diskrimination i kommunen.
• Har brug for hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere. Det kan foreksempel være, hvis der er opstået konflikter i en sag.
Borgerrådgiveren kan også deltage som bisidder, hvis der er en samtale, borgeren er utryg ved, og hjælpe med at forberede samtalen og efterfølgende hjælpe borgeren med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.
Derudover kan borgerrådgiveren komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
Der er også nogle ting borgerrådgiveren ikke kan:
Foreksempel kan man ikke få behandlet behandlet klager over:
• Det faglige indhold i kommunale afgørelser.
• De politiske beslutninger, f.eks. om serviceniveau m.m.
• Ansættelsesforhold i kommunen.
• Forhold, som andre klageinstanser tager sig af.