Der skal tages stilling til tillægsbevilling til anlægsbevilling på 11 mio. kr. til vejvedligeholdelse af 2. etape i 2014.
Der skal tages stilling til prioritering og særlig anvendelse af en del af anlægs- og driftsmidlerne til vejvedligeholdelsesarbejder i 2014.
Der er afsat 24 mio. kr. på investeringsoversigten for 2014 til formålet. Der er den 26. februar 2014 givet anlægsbevilling på 13 mio. kr. fra puljen.
Der er desuden afsat 9 mio. kr. til vejvedligehold på driftsbudgettet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
På mødet d. 4. marts drøftede udvalget konklusioner i rapporten "Vedligeholdelse af vejbelægninger i Hedensted Kommune 2014-2018" udarbejdet af Vejdirektoratet februar 2014.
Der afholdes den 11. april 2014 licitation for 1. udbudsrunde af årets asfaltarbejder, der er udbudt 3 entrepriser.
Entreprise 1 omfatter veje, hvor der skal udlægges OB-belægninger. Ved OB-belægninger udlægges løse skærver, der tromles ned i et lag bindemiddel. Som noget nyt er der i år også udvalgt enkelte bystrækninger til denne type vedligeholdelse. Det er valgt, fordi det i forhold til et traditionelt asfaltslidlag er meget økonomisk fordelagtigt. Der vil endvidere stort set ikke være følgeudgifter til hævning af kantsten og fortove. I byområder vil der blive brugt en mindre stenstørrelse end på landet.
Entreprise 2 og 3 omfatter veje, hvor der udlægges asfaltslidlag og asfaltbærelag.
2. udbudsrunde planlægges udbudt i juni måned til gennemførelse i efteråret. Udbuddet omfatter primært veje hvor der forinden udføres ledningsarbejder samt veje, hvor der er et større forberedelsesarbejde inden der kan udlægges ny asfalt.
1. og 2. udbudsrunde omfatter ca. 78 km kommuneveje til ny belægning og tilgrænsende følgearbejder som reparation af fortove, hævning af kantsten og riste mm. Kortbilag viser vejstrækningerne.
Udover de 2 udbudsrunder planlægges der også udført reparationsarbejder, hvor mindre skader lappes på veje, hvor der ikke udføres slidlagsarbejder.
Det foreslås, at der af årets bevilling til vejvedligehold endvidere prioriteres at gennemføre nogle tilgrænsende opgaver:
I forbindelse med asfaltarbejderne vil det være hensigtsmæssigt at indarbejde forslag fra Trafiksikkerhedsplanens bruttoliste hvor det er muligt. Der ønskes derfor anvendt 2-300.000 kr. til øget afmærkning, etablering af bump og lignende. Herudover anvendes 500.000 kr. af driftmidlerne til mindre trafiksikkerhedsprojekter, som vedtaget af byrådet den 18. december 2013.
Hedenstedbroen er støbt i en stærkt reaktiv beton der ikke kan tåle at blive eksponeret for saltvand. Flere steder hvor betonen bliver fugtpåvirket er der konstateret revner og alkalikiselreaktion i betonen. Det er derfor af afgørende betydning for broens restlevetid, at der foretages de rette tiltag for at beskytte betonen mod fugtpåvirkning. Siden 2012 er der foretaget flere tiltag for at følge op på dette og med udskiftning af 7 tværgående fuger forventes broen at være optimalt beskyttet. Broen har en værdi på ca. 60 mio. kr. Renovering af 7 fuger vurderes at beløbe sig til 2,0-2,5 mio kr., der foreslås finansieret af driftsmidlerne til vejvedligeholdelse.
En flerårig strategi for vejvedligeholdelsen vil kunne danne grundlaget for en optimal vedligeholdelse og udnyttelse af ressourcerne. Der vil på mødet være et oplæg til processen frem mod en endelig beslutning om en fremtidige strategi.
Administrationen indstiller, 8. april 2014, pkt. 61:
at der meddeles tillægsbevilling til anlægbevilling på 11 mio. kr. finansieret af Veje og fortove på investeringsoversigten.
at anlægsbevilling og driftsmidler til vejvedligeholdelse anvendes som beskrevet.
Udvalget for Teknik, 8. april 2014, pkt. 61:
Indstillingen anbefales tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 81:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Ingen bemærkninger.
Ingen bemærkninger.
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen