Hedensted kommune skal senest den 1. januar 2015 opkræve byggesagsgebyrer som timebetaling for medgået tid. Dog kan helt simpelt byggeri undtages og gebyrberegnes efter faste takster.
Byrådet skal tage stilling til hvilken takstmodel, der skal anvendes for 2015, eller om byggesagsgebyrer skal afskaffes helt.
Udvalget for Teknik og siden Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi skal tage stilling til gebyrmodellen.
Byggesagsbehandling i Hedensted Kommune er fra 2012 forretningsgjort. I den forbindelse er det besluttet, at omkostningen til byggesagsbehandlingen skal finansieres med ca. 2,0 mio. kr. fra gebyrindtægter og ca. 1,2 mio. kr. via skattefinansiering.
Besluttes det, at der ikke skal opkræves gebyr for byggesagsbehandling, vil hele byggesagsområdet skulle skattefinansieres, og der vil derved være en mindre indtægt på ca. 2,0 mio. kr.
Besluttes det at partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandling skal være gebyrfri, vil det forventeligt betyde en mindreindtægt på ca. 300.000. kr. Mindreindtægten kan enten finansieres ved at hæve den skattefinansierede andel af byggesagsbehandlingen fra 1,2 mio. kr. til 1,5 mio. kr., hvorved der skal anvises budgetmæssige besparelser på 300.000. kr. Eller også kan timeprisen fastsættes til 815 kr., hvilket forventeligt vil medføre uændret gebyrindtægt på 2,0 mio. kr.
Udvalget for Teknik indstillede den 10. september 2014 for Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi (PKØ), at der ikke efter den 1. januar 2015 opkræves gebyr for byggesagsbehandlingen, såfremt der i budgetforhandlingerne kunne findes 2 millioner til finansiering af opgaven.
Steen Christensen fandt, at den nye betalingsvedtægt burde vedtages.
Den efterfølgende behandling i Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi endte med, at sagen blev returneret til Udvalget for Teknik med henblik på udarbejdelse af en alternativ betalingsvedtægt, hvor byggesagsbehandlingen i forbindelse med håndtering af partshøringsbemærkninger gøres gebyrfri.
Regeringen har ved lov nr. 640 af 12. juni 2013 besluttet, at kommunerne pr. 1. januar 2015 skal opkræve byggesagsgebyrer i forhold til den faktiske anvendte tid. Således skal alt byggeri faktureres på timebasis. Undtaget for dette krav er mindre byggeri (udhuse, carporte, garager, overdækninger mv.), som kan faktureres efter faste gebyrtakster. Kommunen kan således ved disse sagstyper vælge, om der skal opkræves efter fast takst eller efter timepris.
Det er et krav, at omkostninger knyttet til selve byggesagsbehandlingen kan dokumenteres, og at gebyrindtægterne ikke overstiger de samlede omkostninger. Kommunen skal opkræve samme timepris i alle typer byggesager omfattet af gebyrfinansieringen efter tidsforbrug, og samme faste pris i alle byggesager omfattet af gebyrfinansieringen efter fast pris. Der må ikke opkræves ”grundgebyr” eller ”opstartsgebyr”.
I dag opkræver kommunerne særskilte gebyrer for 5 forskellige kategorier. Gebyropkrævning i forhold til kategorier fjernes med ny lov. Nuværende takstblad ses i bilag 1. Lovens intentioner er at sikre, at ansøger betaler efter den ydelse, som ansøgeren modtager, og at være medvirkende til, at ansøger laver fyldestgørende ansøgninger, som mindsker sagsbehandlingstiden. Gebyr efter timepris vil betyde, at den ansøger, der ikke indhenter den fornødne byggetekniske indsigt, vil kunne risikere at blive afkrævet et højere gebyr.
Der er kun hjemmel til at opkræve gebyr for sagsbehandling, der tager afsæt i byggeloven. Således må sagsbehandlingstid, der anvendes til at sagsbehandle efter anden lovgivning, ikke indregnes i gebyropgørelsen. Det er ofte plangrundlaget, herunder lokalplaner og landzonebestemmelser, som udfordres i byggesager. Generel vejledning af borgere, forespørgsler, registerregistrering kan der ligeledes heller ikke opkræves gebyr for. Alene en tredjedel af den forbrugte tid i Byggeservice kan danne baggrund for gebyropkrævning.
Den ny lovgivning med tilhørende vejledning stiller endvidere detaljerede krav om, at kommunen udarbejder en intern instruks, der beskriver, hvordan gebyrordningen håndteres, og hvordan kommunen opgør og dokumenterer, at indtægterne ikke overstiger omkostningerne.
For uddybende oplysninger og fakta om ny lovgivning og vejledning henvises til bilag 2.
Kommunen kan beslutte, at der ikke skal opkræves gebyr for byggesagsbehandling. Flere kommuner har valgt at afskaffe byggesagsgebyret, og lader det dermed være rent skattefinansieret: Odense, Assens, Stevns, Odsherred, Rebild, Viborg, Helsingør, Halsnæs, Billund og Favrskov (kun erhverv.). For yderligere information om forskellige kommuners tinepriser og om, hvor vidt der opkræves gebyr se bilag 5, undersøgelse om forventeligt fastsættelse af gebyr i kommunerne.
Byrådet skal tage stilling til følgende 2 muligheder:
Skal kommunen helt undlade at opkræve byggesagsgebyr?
Vedtagelse af gebyrmodel for opkrævning af byggesagsgebyr
Såfremt det vedtages at opkræve byggesagsgebyr, skal det besluttes om partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen skal være gebyrfri
1. Skal kommunen helt undlade at opkræve byggesagsgebyr?
Som nævnt er lovens intentioner at sikre, at ansøger betaler efter den ydelse, som ansøgeren modtager, modsat i dag, hvor gebyropkrævningen sker som en kollektiv ordning: En pris for alle. Måtte det besluttes helt at undlade at opkræve byggesagsgebyr, vil nedenstående afledte effekter kunne undgås:
Det er forbundet med en væsentlig administrativ byrde at administrere ordningen i såvel opstartsfasen (udviklingsarbejdet) samt i fremtidig drift. Der vil således skulle medgå øget dialog med ansøger herunder, hvornår tidsregistrering i en sag opstartes, øget administration til at indhente fornøden dokumentation for at kunne afslutte byggesag og dermed have hjemmel til at opkræve gebyr. Opkrævning af byggesagsgebyr vil gøre byggesagsbehandlingen mere ufleksibel, da man i modsætning til tidligere vil være nødt til aktivt at følge en byggesag til bunds hele tiden. Dette for at kunne afslutte byggesagen og derved få hjemmel til at opkræve 2. rate af byggesagsgebyret, se nedenfor. Når det er tilfældet, vil det ikke være muligt i samme grad som nu at omdirigere ressourcerne i teamet til periodevis bedre udnyttelse. Det forventes, at de nye administrationsbyrder vil nedsætte produktionsevnen svarende til ca. 5% af ressourcerne i dag.
2. Valg af gebyrmodel og tidspunkt for opstart
Forslaget til ny betalingsvedtægt fremgår af bilag 3. Lovens mulighed for at opkræve fast gebyr for helt små byggerier i kategori 1 (udhuse mm.) udnyttes, og nuværende takstniveau fortsætter herfor. Dette for at undgå, at der i en sag udløses et gebyr, der overstiger værdien af byggeriet. Øvrigt byggeri takseres med en timepris på 690 kr. Gebyret vil blive opkrævet i to rater. Første rate forfalder til betaling, når byggetilladelsen eller dispensationen meddeles, og anden rate vil forfalde til betaling, når bygningen lovligt kan tages i brug. Efter nugældende lovgivning opkræves gebyr, når der udstedes byggetilladelse eller anmeldelse.
Der må forventes nedgang i gebyrindtægt de første 1-2 år på grund af forskydning i tidspunkt for opkrævning. Ved nogle byggerier udstedes der byggetilladelse, som ikke udnyttes, andre byggerier kan vare op til flere år. Derfor er betaling i rater nødvendig.
Bilag 4 indeholder modeleksempler, der viser de udsving, der kan være i sammenlignelige sager samt et enkelt eksempel på, hvordan det kan have betydning at opkræve gebyret i 2 rater.
3. såfremt det vedtages at opkræve byggesagsgebyr, skal det besluttes, om partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen skal være gebyrfri.
På baggrund af analyser og erfaring forventes den fakturerbar tid i Byggeservice, der forløber med håndtering af partshøringsbemærkninger, at udgøre ca. 15 %.
Såfremt partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen skal være gebyrfrit, skal enten skattefinansieringen stige med 300.000. kr. til dækning af mindre gebyrindtægt, ellers skal timeprisen fastsættes til 815. kr. Se bilag 6 alternativt forslag til betalingsvedtægt 2015.
Administrationen indstiller, 7. oktober 2014, pkt. 147:
at der tages stilling til timepris og valg af gebyrmodel.
Udvalget for Teknik, 7. oktober 2014, pkt. 147:
Udvalget indstiller til byrådet at der opkræves byggesagsgebyr med en timepris på 690 kr og at partshøringsbemærkninger i forbindelse med byggesagsbehandlingen friholdes for betaling. De 300.000 kr findes på budgettet.
Fraværende: Steen Christensen.
Teknisk chef Anette Marqvardsen deltager i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af sagen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. oktober 2014, pkt. 194:
Indstilles godkendt. Der sker en evaluering af ordningen og det digitale ansøgningssystem som præsenteres i juni 2015.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov
Borgere, medier og virksomheder skal underrettes om den nye betalingsvedtægt, og den nye måde at opkræve gebyret på. Dette kan ske ved annoncering i de lokale aviser samt på hjemmesiden. Såfremt det besluttes ikke at opkræve byggesagsgebyr, vil der kunne forventes et fald i sagstilgangen fra annoncering til ikrafttræden.
Lov nr. 640 af 12. juni 2013 (Ændring af Byggelovens § 28)
Bekendtgørelse nr. 1383 af 9. december 2013 (Ændring af Bygningsreglementet BR 10 kap. 1.12)
Gebyrvejledning af 6. januar 2014 fra Energistyrelsen (Bilag 2)
Bekendtgørelse nr. 810 af 28. juni 2010 (Bygningsreglementet BR 10)
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist