Revision af Hedensted Kommunes svarfrister jævnfør lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Ingen umiddelbare bemærkninger.
Sidste revision af svarfristerne blev gennemført i marts 2015.
Sagen har været i Høring hos Seniorrådet 13. marts og Handicaprådet 15. marts. Seniorrådet har ingen bemærkninger. Handicaprådets høringssvar er; "Svarfristerne ser fornuftige ud- også i forhold til borgernes retssikkerhed. Det er ønskeligt, at sagsbehandlingen altid går så hurtigt som muligt for borgeren".
Rettelserne vedrørende beskæftigelsesområdet er beskrevet i sagsfremstillingen fra behandlingen af sagen i Udvalget for Beskæftigelse 6. marts 2017. Denne er tilknyttet som bilag.
I henhold til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal kommunen behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Kommunen skal endvidere fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet afgørelse. Svarfristerne er således at betragte som max. sagsbehandlingstider. Langt de fleste sager vil bliver behandlet hurtigere. Hvis fristen ikke kan overholdes, skal ansøgeren have skriftlig besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Vedhæftede bilag viser med grøn markering hvilke paragraffer der revideres. Indenfor Social Omsorg drejer det sig om følgende paragraffer.
Servicelovens § 83a vedrørende rehabiliteringsforløb: Ny paragraf med sagsbehandlingstid på 2 uger.
Servicelovens § 83 vedrørende praktisk hjælp og personlig pleje: Ændres fra 2 til 4 uger med begrundelse for et behov for længere tid til oplysning af sagen.
Servicelovens § 95 vedrørende tilskud til hjælp som modtager selv ansætter: Ændres fra 4 uger til 1 - 4 måneder (I vedhæftet bilag er sagsbehandlingstiden indskrevet med 6 måneder for § 95. Bilaget tilrettes, når beslutning i Byrådet foreligger).
Begrundelsen sagsbehandlingstiden kan varierer rigtig meget, og den tidligere sagsbehandlingstid på max. 4 uger er ikke realistisk i de fleste tilfælde. De komplekse § 95 sager tager lang tid at sagsoplyse og vurdere.
Servicelovens § 102 Hjælp til behandling: Ny paragraf med sagsbehandlingstid på 2 måneder. Begrundelse for sagsbehandlingstid er at indhentelse af oplysningerne er tidskrævende, herunder evidens for behandlingens effekt.
Sundhedslovens § 140 vedrørende træning revideres således det fremgår, at svar senest 3 (hverdage istedet for dage) efter modtagelse af genoptræningsplan.
Svarfristerne / sagsbehandlingstiderne vedrørende Social Omsorg sendes til høring ved Seniorråd og handicapråd.
Derudover er der nogle rettelser vedrørende Beskæftigelsesområdet (se bilag) samt;
Svarfristerne berører 4 udvalg. De største ændringer i denne revision berører Udvalget for Beskæftigelse og Udvalget for Social Omsorg. Derfor fremsendes den til behandling i disse udvalg inden den fremsendes til Byrådets behandling. Ændringerne der vedrører Udvalget for Fritid & Fællesskab er blot at 2 områder er overgået fra Borgerservice til Udbetaling Danmark og i forhold til Udvalget for Læring 2 justeringer i henhold til hvor opgaven er placeret.
Administrationen anbefaler, 6. marts 2017, pkt. 27:
at udvalget indstiller svarfristerne / sagsbehandlingstiderne til godkendelse, og at svarfristerne/sagsbehandlingstiderne sendes i høring ved Seniorråd og Handicapråd.
Udvalget for Social Omsorg, 6. marts 2017, pkt. 27:
Indstilling godkendt.
Fraværende: Jeppe Mouritsen og Bent Poulsen
Udvalget for Beskæftigelse, 6 marts, pkt 29:
Det indstilles, at Byrådet godkender svarfrister.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 20. marts 2017, pkt. 47:
Indstilles godkendt.
De reviderede svarfrister lægges på kommunens hjemmeside efter behandling i Byrådet.
Lov om Retssikkerhed og administration på det sociale område § 3.
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby