Byrådets høringssvar til Banedanmarks VVM - redegørelse "Elektrificering og hastighedsopgradering, Fredericia - Aarhus.
Ingen bemærkninger
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi drøftede på sit møde d. 22. maj. 2017 forhandlingen med Banedanmark om vilkår for broudskiftninger og kommunens supplerende ønsker ved en mulig elektrificering og hastighedsopgradering af togdriften.
Med Aftale om udmøntning af Togfonden fra 2014 besluttede den daværende regering (S, RV og SF) samt partierne DF og EL, at igangsætte VVM-undersøgelser for elektrificering og opgradering mellem Fredericia-Aarhus-Aalborg/Lindholm. Denne VVM-redegørelse (VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet) omhandler elektrificering og hastighedsopgraderingaf jernbanestrækningen mellem Fredericia og Aarhus. Som led i et større elektrificeringsprogram for det danske jernbanenet er det besluttet at undersøge muligheden for elektrificering af strækningen Fredericia - Aarhus. Elektrificeringen af størstedelen af det statslige jernbanenet vil medvirke til at skabe rammerne for en mere moderne jernbane med en effektiv og miljøvenlig jernbanedrift samt en mere pålidelig og attraktiv togbetjening. Elektrificeringen af strækningen Fredericia - Aarhus bidrager til et sammenhængende elektrificeret jernbanenet, der kan betjenes med moderne eldrevne tog til gavn for miljø og klima. Det er desuden politisk besluttet at undersøge mulighederne for at nedsætte rejsetiden mellem København og Aalborg. Banedanmark undersøger i den forbindelse mulighederne for hastighedsopgradering på dele af strækningen Fredericia - Aarhus.
Banedanmark har afholdt offentlig møde om VVM-undersøgelsen d. 22. maj 2017 i Løsning.
Der er sideløbende med denne høring en forhandling med Banedanmark om vilkårene for udskiftning af broer i forbindelse med projketet.
Høringsperioden slutter d. 2. juli 2017.
Administrationen indstiller, 19. juni 2017, pkt. 98:
byrådet godkender udkast til høringssvar
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 98:
Indstilles godkendt.
Det godkendte høringssvaret afsendes til Banedanmark
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov