Oprettelse af vandråd i samarbejde med de øvrige kommuner i hovedvandsoplandene til Horsens Fjord, Randers Fjord (Gudenåen), Ringkøbing Fjord og Lillebælt Jylland
Kommunerne kompenseres via DUT-midlerne til opgaven med udarbejdelse af indsatsplaner for vandløbene. Vandrådssekretariatets ressourceforbrug kan kompenseres fra disse midler.
En relevant fordelingsnøgle kan aftales blandt kommunerne i de enkelte hovedvandoplande.
Kommunerne har ansvaret for at implementere dele af EU’s vand- og naturdirektiver. Den primære kommunale opgave og indflydelse har hidtil ligget i at udarbejde og gennemføre handleplaner på baggrund af Miljøministerens vand- og naturplaner efter Miljømålsloven.
Vandløbsindsatsen reguleres fremover af Lov om vandplanlægning, der blev vedtaget i december 2013. Kommunernes opgaver er med lovens vedtagelse udvidet til også at udarbejde forslag til indsatsprogram for den ikke generelle - altså den mere konkrete - indsats i et givet vandløb.
Kommunerne har endvidere fået til opgave at samarbejde om at etablere og sekretariatsbetjene et vandråd for hvert hovedvandsopland, såfremt det ønskes af de berettigede organisationer og foreninger.
Staten sætter de overordnede mål og rammer for kommunernes indsats gennem lovgivning, bekendtgørelser og planer.
Opgaven løses i vandoplande, som er de geografiske områder, hvor vandløbene løber til det samme havområde, fjord eller bælt. Hedensted Kommune er en del af oplandet til Randers Fjord (Gudenåen), Horsens Fjord, Lillebælt / Jylland og en meget lille del af oplandet til Ringkøbing Fjord.
Lov om vandplanlægning lægger op til, at miljømål og indsats (tons kvælstof og fosfor der skal fjernes, km vandløb der skal restaureres etc.) fastlægges i bekendtgørelser.
Kommunerne får, inden for en økonomisk ramme, til opgave at udarbejde forslag til indsatsprogram for vandløbene. I indsatsprogrammet skal det beskrives hvilke tiltag, der skal gennemføres i de enkelte vandløb i 2. vandplanperiode (2015-2021).
Bestemmelserne om vandråd m.v. fastlægges i en bekendtgørelse. Bekendtgørelsen er endnu ikke endeligt vedtaget, men der lægges op til, at kommunalbestyrelserne i oplandet skal varetage sekretariatsbetjeningen af rådet. Derimod er der ikke lagt op til at kommunerne kan være repræsenteret i vandrådet - hverken politisk eller administrativt, ligesom udkastet ikke forholder sig til spørgsmålet om et formandskab for vandrådet.
Kommunalbestyrelsen, der varetager sekretariatsbetjeningen af vandrådet, skal bl.a., efter samråd med de øvrige kommunalbestyrelser, træffe afgørelse om, hvilke af de indstillede medlemmer, der bliver medlem af Vandrådet. Følgende organisationer og foreninger kan være medlem af et vandråd:
Relevante landsdækkende erhvervsorganisationer
Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, og
Lokale foreninger og organisationer, der efter deres formål eller i øvrigt er knyttet til interesser forbundet med beskyttelse og benyttelse af vand.
Ingen organisation eller forening kan være repræsenteret i et vandråd med mere end ét medlem, og der skal søges en ligelig fordeling, når de op til 20 pladser fordeles.
Vandråd skal inddrages i drøftelsen om indsatsen i oplandet som rådgivende udvalg. Beslutningskompetencen forbliver i kommunalbestyrelsen og ikke hos de nye Vandråd.
Den 1. marts 2014 skal kommunerne melde ind til Naturstyrelsen, hvilken kommune, der varetager sekretariatsbetjeningen af vandrådet. Vandrådene skal være etableret senest 1. april 2014, hvor Naturstyrelsen fremlægger det faglige grundlag og de overordnede økonomiske rammer for kommunernes arbejde. Det vil sige de mål og rammer inden for hvilke, kommunerne skal arbejde.
Miljøministeriet har givet udtryk for, at den økonomisk ramme for vandløbsindsatsen fastlægges på hovedvandoplandsniveau, svarende til det, vi kender fra vådområdeindsatsen. Det indebærer bl.a., at der skal en ske prioritering af indsatser og dermed den økonomiske ramme imellem kommunerne i hovedvandoplandet.
De enkelte kommuner udarbejder forslag til indsatsprogram for egen kommune, og senest den 1. oktober 2014 skal sekretariatskommunen for vandrådet indsende forslagene som ét samlet forslag til indsatsprogram for hovedvandoplandet til Naturstyrelsen.
Til implementering af dele af vandplanerne eksisterer der i dag kommunale oplandssamarbejder, med såkaldte Vandoplandsstyregrupper (VOS) i alle de 23 hovedvandoplande Danmark er opdelt i. VOS’en er sammensat af kommunerne i oplandet. Arbejdet i VOSén vedrører særligt etablering af vådområder med henblik af på reduktion af kvælstof- og fosfor udledningen. Arbejdet forventes at forsætte sideløbende med vandrådene.
Administrationen har drøftet varetagelsen af sekretariatsopgaven for vandrådene med de øvrige kommuner i de fire hovedvandsoplande. Forslag til fordeling af sekretariatsopgaven fremgår af indstillingen.
Udkast til bekendtgørelse om vandråd forholder sig ikke til formandsspørgsmålet. Det vil være en mulighed, at vandrådet ønsker en kommunal formand, f.eks. i form af formanden for vandoplandstyregruppen.
Annoncering og en foreløbig tidsplan er vedhæftet som bilag.
Administrationen indstiller, 4. februar 2014, pkt. 23:
at udvalget, under forudsætning af landspolitiske beslutninger som de fremgår af sagsfremstillingen, anbefaler Byrådet at:
Hedensted Kommune udpeges som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Horsens Fjord
Ringkøbing-Skjern Kommune udpeges som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Ringkøbing Fjord
Kolding Kommune udpeges som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Lillebælt - Jylland
Gudenåkomiteen søges godkendt som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Randers Fjord (Gudenåen)
Administrationen bemyndiges til at indgå alternative aftaler om sekretariatsbetjeningen af vandrådene, såfremt der mod forventning ikke kan opnås endelig enighed om den foreslåede fordeling
Administrationen bemyndiges til at indgå aftaler om udpegning af medlemmer til de enkelte vandråd
Administrationen bemyndiges til at aftale en fordelingsnøgle blandt kommunerne i de enkelte oplande om finansiering af sekretariatskommunens ressourceforbrug i forbindelse med vandrådets arbejde
Udvalget for Teknik diskuterer om der, hvis vandrådet ønsker det, kan vælges en kommunal formand for vandrådet, f.eks. i form af formanden for vandoplandstyregruppen.
Udvalget for Teknik, 4. februar 2014, pkt. 23:
Indstilling anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 38:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Der er orienteret på kommunens hjemmeside om at der oprettes vandråd, og med frist for organisationers og foreningers indstilling af medlemmerne i vandrådet.
Lov om vandplanlægning, Lov nr 1606 af 26/12/2013
Udkast til Bekendtgørelse om vandråd af 20/12/2013
Godkendt.