Der skal tages stilling til størrelsen af garantiprovision ved kommunal lånegaranti til forsyningsvirksomhed.
Kommunen bogfører garantiprovisionen som indtægt på den af ministeriet autoriserede funktion.
Garantiprovision blev vedtaget ved byrådsbeslutning den 26. juni 2013 i forbindelse med kommunal lånegaranti til Hedensted Spildevand A/S fastsat til en engangsprovision på 1,5 % af lånegarantibeløbet.
Garantiprovision på 1,5% af lånegarantibeløbet blev vedtaget ved byrådsbeslutning den 26. februar 2014 af kommunal lånegaranti til opførsel af ny vandværk i Rask Mølle.
Garantiprovision på 1,5% af lånegarantibeløbet blev vedtaget ved byrådsbeslutning den 30. september 2015 af kommunal lånegaranti til Tørring Kraftvarmeværks opførsel af solvarmeanlæg.
De fem kraftvarmeværker i Hedensted Kommune har i brev af 8. oktober 2015 anmodet om, at Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi tager en drøftelse med henblik på en justering af garantiprovisionen i forhold til den fastsatte garantiprovision på 1,5 % i engangsprovision. I følge brevet opererer nogle kommuner med 0,4 %.
Administrationen blev i 2013 i forbindelse med sagsbehandlingen af Hedensted Spildevands ansøgning om kommunal lånegaranti opmærksom på EUs statsstøtte regler.
Hedensted Kommune opkræver som hovedregel ikke garantiprovision af kommunale lånegarantier. Hedensted Kommune opkræver således alene garantiprovision af kommunale lånegarantier til de forsyningsvirksomheder, som er opfattet af EUs statsstøtte regler.
Indtil videre har der kun været tre sager om garantiprovision.
Den første var Hedensted Spildevand (jævnfør byrådsbeslutning 26. juni 2013), der er blevet opkrævet 225.000 kr. i garantiprovision for en kommunal lånegaranti til et lån med hovedstol på 15.000.000 kr.
Den anden er Rask Mølle Vandværk (jævnfør byrådsbeslutning 26. februar 2014), som skal opkræves 18.000 kr. i garantiprovision for en kommunal lånegaranti til et lån med hovedstol på 1.200.000 kr.
Den tredje er Tørring Kraftvarmeværk (jævnfør byrådsbeslutning 30. september 2015), der skal opkræves 375.000 kr. i garantiprovision for en kommunal lånegaranti til et lån med hovedstol på 25.000.000 kr.
Siden 2014 er EUs statsstøtte regler skrevet ind i varmelovgivningen. Der skal således opkræves garantiprovision. Garantiprovisionen kan opkræves efter tre modeller.
Garantiprovisionen skal tage højde for risici og individuel vurdering på markedsvilkår. Forsyningsvirksomheder er traditionelt lav risici. Ifølge interesseorganisationen Dansk Fjernvame har Kommunekredit ikke oplevet tab på lån til kraftvarmeværker. I forhold til fastsættelse af garantiprovisionen har administrationens fokus været at fastsætte så lav en garantiprovision som muligt inden for EUs statsstøtteregler. Hedensted Byråd valgte i 2013 at følge Vejle og Horsens Kommune og opkræve 1,5 % i engangsprovision. Horsens Kommune har sidenhen ændret deres opkrævning til kombinationsmodellen. Vejle Kommune opkræver fortsat en engangsprovision på 1,5% svarende til de lokale pengeinstitutters opkrævning ved eksportgarantier.
Administrationen har været i kontakt med KL og Dansk Fjernvarme for at høre, hvad andre kommuner gør. KL fortolker EU statsstøttereglerne som at der minimum skal opkræves 0,4% i løbende provision og konstaterer, at flere kommuner anvender en løbende provision på 0,5 % til 1 %. Da ingen instanser har meldt klart ud, hvilken model der skal anvendes, er det adminstrationens vurdering at 1,5% i engangsprovision er i overensstemmelse med markedsvilkår, da det svarer til de eksportgarantier som virksomheder i Vejle området betaler til lokale pengeinstitutter.
Dansk Fjernvarme vurderer, at kraftvarmeværker med meget stærk betalingsevne minimum skal betale 0,4 % i løbende provision, og at kraftvarmeværker med stærk betalingsevne skal betale minimum 0,55 % i løbende provision.
Det er administrationens vurdering at en afvigelse fra modellen med 1,5% i engangsprovision alene kan erstattes af modellen med løbende provision på min. 0,4% om året af restgælden i henhold til Safe Harbour-modellen.
Nedenstående tabel viser, hvordan den samlede garantiprovision vil blive i forskellige kommuner med Tørring Kraftvarmeværk som case med et 25 årigt serielån på 25 mio. kr. over 25 år:
Hedensted Kommune ligger i den absolutte lave ende.
Hverken KL eller Dansk Fjernvarme mener, at Hedensted Kommunes praksis er decideret forkert. Dog mener KL, at engangprovisionen skal tage højde for lånets løbetid således, at den årlige gennemsnitlige provision bliver ens ved lån til ensartede forsyningsvirksomheder. Der er således på nuværende tidspunkt intet i vejen for fortsat at anvende 1,5% i engangsprovision.
A) Vælges den model som KL og Dansk Fjernvarme lægger op til skal der opkræves 0,4 % i årlig provision for forsyningsvirksomheder med meget stærk betalingsevne og 0,55% i årlig provision for forsyningsvirksomheder med stærk betalingsevne.
B) Så længe der ikke er meldt entydigt ud hvilken model kommunerne skal anvende, er en fortsat praksis med 1,5% i engangsprovision klart den billigste løsningen for ansøgerne om kommunallånegaranti og fagligt forsvarligt, da det er markedsprisen for eksportgarantier i Vejle-området.
Administrationen indstiller, 19. oktober 2015, pkt. 177:
at udvalget drøfter model for opkrævning af garantiprovision.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. oktober 2015, pkt. 177:
Udsat.
Administrationen indstiller, 9. november 2015, pkt. 195:
at udvalget beslutter sig for om der fremover skal opkræves garantiprovision efter model A eller model B.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. november 2015, pkt. 195:
Det nuværende niveau for garantiprovision fastholdes.
Lov nr. 745 af 1. juni 2015 Varmeforsyningsloven § 2 d.
Kommissionens meddelse om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier.
Godkendt.
Steen Christensen og Torsten Sonne Petersen kunne ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Bent Poulsen