Ansøgning fra Hjarnø færgefart om hjælp til reparation af skader på molehovedet på Hjarnø havn.
Der er drøftet følgende muligheder for finansiering af den nødvendige renovering:
Hjarnø færgefart optager et 10 årigt kommunegaranteret lån på 3,7 mio. kr. Renter og afdrag vil være på ca. 400.000 kr/år, som ikke kan finansieres indenfor den nuværende drift, hvorfor det årlige driftstilskud i tilbagebetalingsperioden må hæves med samme beløb.
Kommunen overtager molehovedet så forholdende er ens på fastlandet og på Hjarnø. Kommunen optager et lån på 3,7 mio. kr til reparationen, lån til havneanlæg kan optages udenfor den normale låneramme. Rente og afdrag over 20 år udgør 260.000 kr. Hjarnø færgefart betaler så et fast årligt beløb for brug af færgelejet og det kommunale tilskud må alt andet lige hæves med et tilsvarende beløb, som vil være på 300.000 kr. Beløbet udgør de 260.000 kr. tillagt 40.000 kr. til den løbende omkostning til vedligeholdelse af molehovedet.
Alternativt overtager og renoverer kommunen molehovedet uden låneoptagelse og dermed uden afdrag.
Salg af færgeselskabets aktiver. Selskabet ejer en udlejningshus, som kan sælges. Imidlertid er huspriserne meget lave og huset giver et overskud, som indgår i den daglige drift. Den nye afløserfærge kan sælges, men da færgen er belånt til sin fulde værdi, vil et salg ikke give likviditet. Bestyrelsen arbejder desuden målrettet på at give båden flere funktioner med forskellige sejlture for turister, andre færgeselskaber m.v. der henvises til notat udarbejdet af bestyrelsen.
Sagen genoptages, når projektets detaljer er kendt med hensyn til de økonomiske betingelser.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Ingen bemærkninger.
Der er konstateret skader på molehovedet på Hjarnø havn, der er ejet af Hjanø færgefart. Hjarnø færgefart har ansøgt kommunen om økonomisk støtte til at afhjælpe situationen. Der redegøres på mødet for de nærmere detaljer og en drøftelse af muligheder for afhjælpe situationen.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 89:
at sagen drøftes og viderebringes til Udvalget for Politisk Koordination
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 89:
Udvalget for Teknik anbefaler PKØ at Hedensted Kommune overtager molehovedet på Hjarnø.
Efterfølgende bemærkninger til Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
En stor del af molehovedet, som udgør størstedelen af havneanlægget er undermineret. Forholdet skyldes at en del af de træpæle, som udgør bolværket er knækkede. Molehovedet har derfor efterhånden større sætningsskader.
Forholdet har stået på i nogle år – uden at havnens ledelse har gjort noget ved sagen.
Den nyvalgte bestyrelse blev for nylig klar over problemets omfang og der er afholdt et par møder med kommunen og bestyrelsen har ansøgt om støtte til at gennemføre reparationen.
Ved en nylig foretaget orienterende dykkerundersøgelse af pælene omkring molehovedet blev det konstateret at ca. 13 pæle er knækkede, og at en underminering har fundet sted, der er desuden sætninger her.
Specielt sidstnævnte forhold gør, at der bør iværksættes et reparationsarbejde hurtigst muligt, idet skaderne ellers udvikler sig, med større reparationsomkostninger til følge.
En fagentreprenør, Munck Havne & Anlæg, har besigtiget stedet og vurderer udbedringsarbejdet til i alt ca. 3,5 mio. kr herudover kommer udgifter til projektering og asfalt opretning, i alt ca. 3,7 mio. kr.
Hjarnøfærgens anløbsfaciliteter incl. det tilstødende moleanlæg på Hjarnø ejes af ’Hjarnø Færgefart’, på fastlandet ejes det tilsvarende anlæg direkte af kommunen. Kommunen vedligeholder havneanlægget på fastlandet og færgeselskabet samt Endelavefærgen betaler en afgift for benyttelse af dette færgeleje.
Drift og vedligehold af faciliteterne på Hjarnø påhviler derimod ’Hjarnø Færgefart’. Kommunen yder et årligt tilskud til færgefartens normale drift på ca. 2,6 mio. kr/år, dette kan dog ikke kan finansiere større vedligeholdelsesarbejder på havneanlægget eller udskiftning af færge.
For regnskab 2014 forventes et mindre underskud på driften. Der vurderes ikke at der kan skabes større besparelser på den løbende drift uden at der skæres væsentligt i sejlplanen.
Det anbefales at vælge alternativ 2, hvor kommunen overtager molehovedet på Hjarnø og udlejer broklappen til færgeselskabet. Der vil så være faguddannede til at varetage den fremtidige drift af molehovedet. Havneanlægget på fastlandet vedligeholdes løbende og dette er på længere sigt den billigste løsning. Færgeselskabet skal da alene varetage drift af færgeruten.
Den nuværende deling på Hjarnø giver desuden et ulogisk skifte mellem offentlig vej og privat havneanlæg.
Administrationen indstiller, 16. juni 2014, pkt. 125:
at der igangsættes en proces med henblik på at kommunen overtager og renoverer molehovedet på Hjarnø.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 125:
Indstilles godkendt, idet model 2 anbefales.
Hjarnø Færgefarts bestyrelse orienteres om beslutningen.
Ingen bemærkninger.
Godkendt.