Der skal tages stilling til bevilling til udbygning af akutteam i hjemmesygeplejen.
Kommunerne fik i Økonomiaftalen for 2015 et permanent løft på 350 mio. kr. til understøttelse af fælles mål og indsatsområder i sundhedsaftalerne. Hedensted Kommunes andel heraf udgør 2,75 mio. kr., som er indarbejdet på indtægtssiden. I forbindelse med budgetlægningen for 2015 besluttedes ikke at indarbejde beløbet på udgiftssiden, men at der i konkrete tilfælde og efter velbegrundet ansøgning kan frigives midler finansieret af bufferpuljen.
Udgiften til udvidelse af kommunens akutteam udgør 2.300.000 kr. i 2015 og 3.060.000 kr. i 2016 og overslagsår. Sygeplejen har mulighed for at medfinansiere 360.000 kr. pr. år. Byrådet ansøges om varig bevilling fra bufferpuljen på 1.940.000 kr. i 2015 og 2.700.000 kr. i 2016 og overslagsårene.
Bufferpuljen udgør ca. 8,6 mio. kr. i 2015 og årene frem. Bufferpuljen er primært tænkt til finansiering af uforudsete eller ekstraordinære udgifter i det enkelte budgetår og skal som udgangspunkt ikke anvendes til varig finansiering af konkrete driftsudgifter. Varige driftsudgifter bør principielt medtages i budgetlægningen. Som anført ovenfor blev der ved budgetvedtagelsen for 2015 åbnet op for, at der "i konkrete tilfælde og efter velbegrundet ansøgning" kan frigives midler af bufferpuljen til patientrettet forebyggelse.
Økonomi bemærker endvidere, at udvalget for Social Omsorg i møde den 2. februar 2015 har fået en orientering om aktuel status på økonomien, hvor der - under forudsætning af tillægsbevilling til Akutteam jfr. nærværende sagsfremstilling - p.t. forventes:
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
I økonomiaftalen for 2015 mellem regeringen og KL er afsat midler til en styrkelse af sundhedsområdet svarende til 2,75 mio. kr. i Hedensted Kommune. Midlerne skal understøtte bestræbelserne på at skabe et sammenhængende sundhedsvæsen med afsæt i de nye Sundhedsaftaler. Regeringen og KL fordrer i økonomiaftalen, at der opstilles fælles målsætninger i Sundhedsaftalerne indenfor:
I Sundhedsaftalen 2015-2018, der blev behandlet på møde i Udvalget for Social Omsorg den 6. oktober 2014, forudsættes, at midlerne fra økonomiaftalerne mellem regeringen, regioner og kommuner allokeres til sundhedsopgaven, og at der sker et løft i den patientrettede forebyggelse. Aftalen bygger på tre visioner for et fælles sundhedsvæsen:
Akutberedskabet løftes nu af henholdsvis en dagsygeplejerske, der er dedikeret til opgaven i hjemmesygeplejen i dagtimerne kl. 7-16 og en sygeplejerske i akutteam kl. 16-23.30. Der er ikke akutberedskab om natten. Akutteamet er et to-årigt projekt, vedtaget af Udvalget for Social Omsorg den 3. februar 2014. Projektet udløber pr. 31. maj 2016, hvor projektet evalueres med henblik på permanentgørelse.
Sundhedsaftalen lægger op til en fortsat udbygning af de kommunale akutfunktioner, således at kommunerne kan levere indsatser inden for få timer, døgnet rundt, alle ugens dage. Akutfunktionen skal varetage særlige plejeopgaver; dels en proaktiv indsats med henblik på at forebygge forværring af sygdom, dels pleje efter udskrivelse, hvor borgeren fortsat har komplekse pleje- og pasningsbehov. Sundhedsaftalen er værdibaseret, hvilket bl.a. betyder, at der ikke er varslingsfrister i forbindelse med udskrivelse fra hospital. Kommunerne skal kunne hjemtage borgerne akut.
Der er overordnet to målgrupper for akutberedskabet:
Eksempler på opgaver, der kan varetages, er:
Akutteamet igangsætter akutte pleje- og behandlingsforløb for borgeren/ patienten i eget hjem. Akutteamet udvides til at kunne varetage flere opgaver og døgndækkende således, at akutteamet bemandes med en ekstra akutsygeplejerske i dagtimerne, i alt to aftensygeplejersker og en natsygeplejerske. Styrkelsen af akutberedskabet vil medføre øgede muligheder for forebyggelse af indlæggelser. Ved døgndækkende akutberedskab kan der gives flere IV-behandlinger med en frekvens, der også omfatter nattimerne og sættes øget fokus på faldforebyggelse og tidlig opsporing af begyndende sygdom. Det udvidede Akutteam forventes at kunne opstartes den 1. april 2015.
Akutteamet vil ikke kunne varetage opgaver, der kræver at borgeren er under observation. Sådanne indsatser vil kunne løftes ved etablering af akutpladser. Økonomiberegninger på etablering af to akutpladser viser imidlertid, at udgiften hertil vil andrage ca. 4,5 mio. kr.
Besparelsespotentiale:
Regionen har opgjort antallet af forebyggelige indlæggelser i første halvår 2013 og 2014 fordelt på kommuner. I foråret 2013 havde Hedensted Kommune et antal forebyggelige indlæggelser svarende til gennemsnittet, mens antallet i foråret 2014 var væsentligt over gennemsnittet. Såfremt Hedensted Kommune kan nedbringe antallet til gennemsnittet svarende til en reduktion på 51 patienter pr. halvår og det antages, at en indlæggelse koster 5.500 kr. i kommunal medfinansiering, udgør besparelsen 1,2 mio. kr. pr. år. Budgettet til den aktivitetsbestemte medfinansiering blev i budget 2015 reduceret med 1,5 mio. kr. i forhold til det udgiftsniveau, som KL har vurderet vil påhvile Hedensted Kommune, og budgetudfordringen på medfinansieringen vil herefter kun udgøre 0,3 mio. kr.
Færdigbehandlede patienter opgøres særskilt i den aktivitetsbestemte medfinansiering. Udgift hertil udgjorde i 2013 226.000 kr. En del af disse vil muligvis kunne hjemtages ved øget akutberedskab.
Udgiften til Hospice varierer meget, og der vil være stor variation i, hvor stor en besparelse, der kan opnås ved løft af dele af opgaven i hjemmesygeplejen.
Genindlæggelser: Hedensted Kommune har i de første 10 måneder af 2014 haft 519 indlæggelser, hvor selvsamme borgere har været indlagt med samme diagnose højst 30 dage før (=genindlæggelse). De 519 genindlæggelser vedrører i mindre grad 0-35 årige, i nogen grad 35-64 årige og i høj grad 65+ årige. Disse genindlæggelser har kostet Hedensted Kommune 4,1 mio. kr. ind til videre i 2014. Diagnoserne som der oftest sker genindlæggelser på er hjertesygdomme, lungebetændelse og KOL samt diffuse lidelser.
Korttidsindlæggelser (0 dage): Hedensted Kommune har i de første 10 måneder af 2014 haft 956 indlæggelser (excl. genindlæggelser), hvor udskrivningen er sket samme dag. De 956 korttidsindlæggelser vedrører alle aldersgrupper – ca. 250 heraf vedrører 65+ årige, og disse har ind til videre kostet Hedensted Kommune ca. 1,7 mio. kr. i 2014. Diagnoserne som der oftest sker korttidsindlæggelser på er som ved genindlæggelserne hjertesygdomme, lungebetændelse og KOL samt diffuse lidelser.
Administrationen indstiller, 1. december 2014, pkt. 135:
At der afsættes 2.300.000 kr. i 2015 og 3.060.000 kr. i 2016 og overslagsår til styrkelse af akutberedskabet i hjemmesygeplejen.
At finansiering sker med 1.940.000 kr. fra bufferpuljen i 2015 og 2.700.000 kr. fra bufferpuljen i 2016 og overslagsår samt med 360.000 kr. i alle årene indenfor sygeplejen.
Udvalget for Social Omsorg, 1. december 2014, pkt. 135:
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 29:
Der dispenseres ikke anvendelse af midler fra bufferpuljen for 2016.
Der sker en finansiering i 2015 fra bufferpuljen med 1.940.000 kr.
På Byrådets økonomidag i juni vil der ske en gennemgang af også dette områdes forhold/økonomi.
Godkendt.