Principbeslutning om sammenlægning af beredskab Horsens og Hedensted
Som en del af aftalen om kommunernes økonomi for 2015 mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Regeringen blev det besluttet, at der fra 1. januar 2016 maksimalt skal være 20 kommunale beredskaber og at de kommunale beredskaber skal overtage beredskabsmæssige opgaver fra staten.
De 20 kommunale beredskaber skal som udgangspunkt etableres efter en frivillig kommunal proces. I det omfang det ikke lykkes at nedbringe antallet af kommunale beredskaber til 20 vil staten fastsætte sammensætningerne.
Landets kommuner har siden efteråret søgt sammen i frivillige samarbejder. På nuværende tidspunkt tegner der sig 20 kommunale beredskaber af varierende størrelse, hvoraf et samarbejde mellem Hedensted og Horsens er det mindste indbyggermæssigt. Administrationen i Horsens og Hedensted kommune har drøftet mulighederne for et beredskabssamarbejde på baggrund af de eksisterende modeller, de gode samarbejdsrelationer og de krav til samarbejdets form, der er udstukket fra statens og lovgivningens side.
Arbejdet har foregået under betydelig usikkerhed omkring de endelige lovgivningsmæssige rammer, da der forventes lovændringer på beredskabsområdet i løbet af foråret 2015. Samtidig er det endnu usikkert hvilke beredskabsmæssige opgaver, som kommunerne skal overtage fra staten. Samarbejdet skal være i form af et såkaldt § 60 selskab (Kommunalt selskab efter § 60 i loven om kommunernes styrelse).
Rammesættende for arbejdet har været et fælles ønske om, at:
Vedlagt er en beskrivelse af en såkaldt "HH-model" for beredskabsarbejdet. "HH-modellen" adskiller sig fra mange af de øvrige modeller, der arbejdes på rundt om i landet, ved at være meget "tynd" forstået på denne måde, at der ikke indskydes mange aktiver eller medarbejdere i § 60 selskabet under HH-modellen.
§ 60 selskabet er i HH-modellen kun en fælles planlægnings- og myndighedsafdelingen, der også skal være "bestiller" af brandslukningen. Mandskab, biler mv. vil ikke være en del af § 60 selskabet, men vil skulle leveres af en ekstern leverandør efter udbud. Modellen svarer således til den model, som i forvejen anvendes i Hedensted kommune.
Eksterne leverandører kan være Vejle Brandvæsen (der pt. slukker i Hedensted Kommune), Falck (der slukker i den nordvestlige del af Horsens Kommune) og Horsens Kommunes Service og Beredskab, der dækker resten af Horsens Kommune. HH-modellen vil dermed udnytte markedet til at opnå lavest mulige pris.
I de §60 samarbejder, som er under etablering i trekantsområdet og Århus området er mandskab, biler mv. en del af selskabet
Den videre proces
Det fælles § 60 selskab skal være etableret og operativt pr. 1. januar 2016. Dette betyder, at vedtægterne for § 60 selskabet skal være på plads og forelægges byrådene inden sommerferien så de kan godkendes over/efter sommerferien i statsforvaltningen og selskabet kan etableres i efteråret 2015.
Det foreslås, at der nedsættes en tværkommunal projektgruppe med deltagelse af beredskabscheferne i Hedensted og Horsens samt vicekommunaldirekøren i Hedensted og vicedirektøren for Teknik og Miljø i Horsens Kommune. Gruppen inddrager øvrige nødvendige kompetencer og fagpersoner. Arbejdsgruppen skal lave oplæg til vedtægter, ejerandele og øvrige retningslinjer.
Arbejdsgruppen refererer til en styregruppe med de to borgmestre og kommunaldirektører.
Administrationen indstiller, 16. februar 2015, pkt. 25:
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 25:
Indstilles godkendt.
Godkendt.