Der skal tages stilling til igangsætning af en systematisk energistyring af el, vand og varme i de kommunale bygninger med en central afregning af forbrugsudgifterne.
Der skal tages stilling til ansøgning om anlægsbevilling, rådighedsbeløb og øvrige bevillinger til organisering og opstart af projektet.
Afregning af forbrugsudgifter til el, gas og vand mm. afregnes i dag af den enkelte institution.
I forslaget flyttes ansvaret for betaling, kontrol og overvågning af forbruget til kompetencegruppen Kommunale Bygninger i Fritid & Fællesskab i løbet af budgetåret 2015. Det vil i løbet af 2015 i administrationen blive afklaret, hvordan ansvaret for hvordan budgetoverholdelsen placeres mest hensigtsmæssigt, så alle aktører - den enkelte institution, kerneområderne og kompetencegruppen Kommunale bygninger - har en fælles motivation for et stærkt fokus på styring og løbende kontrol med energiforbruget. I 2015 organiseres projektet, og det vil være fuldt igangsat fra 2016.
Til at finansiere opstarten af projektet foreslås det at anvende 0,6 mio. kr. fra kontoen 'Salg af energibesparelser', der tidligere er besluttet skal anvendes til 'yderligere energibesparelser'. Der forventes indtægter fra salg af energibesparelser i 2015 0,35 mio. kr. i 2016 på 0,5 mio. kr. fra investeringer under ELENA projektet. Herudover foreslås, at administrationen finder 0,15 mio. kr. i 2015 og 2016 på driftsbudgettet under Udvalget for Teknik til finansiering.
Energistyringen forudsættes i 2016 at give en besparelse på 0,834 mio. kr. på forbrugsafregningerne og herefter årligt 1,2 mio. kr. i kommunen som helhed. Heraf skal 0,834 mio. kr. afsættes til den besluttede besparelse under Udvalget for Teknik. Ved udløb af projektperioden afsættes 0,2 mio. kr./år af den opnåede besparelse til den videre drift af energistyringen. Opnåede besparelser udover 0,834 mio. kr. og 0,2 mio. kr. i 2016 og efterfølgende år tilfalder kassen.
Oversigt over budget for projektet:
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
|
| Kr. | Kr. | Kr. | Kr. |
|
Salg af energibesparelser | -300.000 | -300.000 |
|
|
|
Driftsbudget for Udvalget for Teknik | -150.000 | -150.000 |
|
|
|
Løn mv. | 450.000 | 450.000 | 200.000 | 200.000 |
|
Budgetbesparelse Udvalget for Teknik |
| 834.000 | 834.000 | 834.000 |
|
Besparelser på forbrug til el, gas, vand mm. |
| -834.000 | -1.200.000 | -1.200.000 |
|
Balance | 0 | 0 | -166.000 | -166.000 |
|
Økonomi har ikke yderligere kommentarer til de økonomiske aspekter.
I forbindelse med Budget 2015 er det besluttet, at en besparelse på 834.000 kr. fra Udvalget for Teknik skal gennemføres ved bl.a. bedre energistyring og servicekontrakter i de kommunale bygninger.
Byrådet vedtog den 25. april 2012, at provenu ved salg af energibesparelser skal bruges til yderligere energisparende foranstaltninger.
Energistyring er en systematisk metode, som ved kontrol og overvågning sikrer en effektiv drift af kommunens energiforbrug gennem følgende punkter:
Kommunens samlede omkostning til vand, varme og el er ca. 20-25 mio. kr årligt. Den præcise samlede omkostning vil dog først kunne opgøres når betalingerne er gennemgået i alle kommunale bygninger.
De kommunalt ejede børnehaver, skoler og administrative huse er i dag 95% dækket af en online energiovervågning. Energiovervågningen sker på vand, varme og el, hvor forbruget registreres på timebasis. Systemet er ved nybygninger udbygget til også at omfatte centrale energiforbrugende installationer som f.eks. ventilation og varmepumper for at kunne overvåge disse selvstændigt. Energiovervågningen bruges endvidere til at kontrollere, om de realiserede energibesparelser er tilfredsstillende gennemført, fordelingen af forbrugsafregning i blandede ejendomme og til energibudget.
I foråret 2014 har der været en konsulent igennem et antal repræsentative kommunale ejendomme. Konsulenten anslår, at der igennem systematisk energistyring vil der kunne laves driftsbesparelser på 5- 8% af det nuværende forbrug.
Forbrugsafregning af vand, varme og el betales i dag af den enkelte institution. Da personalet her naturligt har fokus på deres egne fagområder er der ikke altid fokus på at udføre en effektiv kontrol af afregningernes rigtighed og være opmærksom på pludselige udsving i forbruget, der kan skyldes funktionsfejl i installationerne eller ændrede forbrugsmønstre i bygningerne.
Den nuværende energiovervågning bruges primært til at opdage udsving i vandforbruget, som kan skyldes rørsprængninger, løbende toiletter osv. Gennem denne overvågning opfanges løbende store vandspild, der ellers ofte først ville opdages tilfældigt efter længere tid. Systemets muligheder udnyttes derfor i dag kun omkring 10-15%, hvorfor der er et stort potentiale for at udnytte de resterende muligheder som et centralt omdrejningspunkt i en reducering af energiforbruget og tilhørende driftsomkostninger.
Ved en fremsynet håndtering af området kan der opnås store besparelser i driftsomkostningerne, dette gælder både de løbende forbrugsomkostninger men også på installationernes vedligehold i kraft af at fejl på disse opdages tidligt inden de udvikler sig til støøre nedbrud. Der skal dagligt overvåges og arbejdes med den mængde data, der er til rådighed, for at identificere besparelserne. F.eks. kan standby-forbruget i de administrative ejendomme uden for normal åbningstid reduceres til et minimum ved overvågning og gennemgang af bygningerne.
Systemet udbygges til at indeholde alle centrale energiforbrugende installationer i de kommunalt ejede bygninger.
Forbrugsafregningen for alle kommunale bygninger samles under kompetencegruppen Kommunale Bygninger, så de kan kontrolleres og verificeres. Således opfanges fejl og udsving i forbruget løbende, og der følges op med afhjælpende tiltag. Sammenligning af bygningernes forbrug på tværs kommunen giver mulighed for at sætte ind over for bygninger og installationer, der har et unormalt stort forbrug. Det kan være ved en optimal indstilling af installationerne, men kan også betyde, at brugerne af den enkelte bygning skal ændre adfærd.
Administrationen indstiller, 2. december 2014, pkt. 178:
at anbefale Byrådet at
Udvalget for Teknik, 2. december 2014, pkt. 178:
Indstillingen tiltrådt.
Fraværende: Steen Christensen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 8. december 2014, pkt. 235:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Der orienteres i organisationen om beslutningen.
Godkendt.