Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 31. august 2016
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
99. Henvendelse fra byrådsmedlem Hans Kristian Skibby (DF)Klik her for at folde ud og læse mere om Henvendelse fra byrådsmedlem Hans Kristian Skibby (DF)
Beslutningstema
Stillingtagen til henvendelse fra Hans Kristian Skibby
Sagsfremstilling
Hans Kristian Skibby har i en mail 13. August 2016 anmodet om følgende;
"Hermed anmodes om at byrådet vil bevillige orlov til medlem af byrådet, Hans Kristian Skibby (DF) i perioden, september
måned 2016. Årsag til orlovsanmodningen er at jeg af folketinget er udpeget til FN's Generalforsamling i New York."
Kommunikation
Beslutning meddeles Hans Kristian Skibby
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov § 15 stk. 2.
Når kommunalbestyrelsens formand får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i at varetage sine kommunale hverv i en forventet periode af mindst 1 måned på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende, indkalder formanden stedfortræderen til førstkommende møde i kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i 1. pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen forventes at vare kortere end 1 måned.
Administrationen indstiller,
at | ansøgningen imødekommes og 1. suppleanten indkaldes som stedfortræder. |
Beslutning
Hans Kr. Skibby blev erklæret inhabil i sagens behandling.
Ansøgningen imødekommes.
100. Revisionsberetning nr. 16 2015 samt endelig behandling af årsregnskab 2015Klik her for at folde ud og læse mere om Revisionsberetning nr. 16 2015 samt endelig behandling af årsregnskab 2015
Beslutningstema
Der skal tages stilling til Revisionsberetning nr. 16 Afsluttende revision 2015 samt kommunens årsregnskab 2015.
Historik
Årsregnskab 2015 med tilhørende bilag blev behandlet på Byrådets møde den 27. april 2016 pkt. 55, hvor beslutningen blev: "Årsregnskab 2015 godkendes og afgives til revision".
Revisionsberetning nr. 16 er udsendt på mail til Byrådets medlemmer 15. juni 2016.
Sagsfremstilling
BDO har efter revision af årsregnskab 2015 fremsendt "Revisionsberetning nr. 16 - Afsluttende revision 2015" til Byrådets behandling.
Af afsnit 1.5.2 fremgår, at den udførte revision ikke har givet anledning til bemærkninger.
På baggrund af revision af årsregnskabet er der efter aftale med BDO i det foreliggende endelige årsregnskab 2015 foretaget korrektioner i Balance (side 14 i årsberetningen) og Finansiel Status 2015 (i Bilagshæftet til regnskab 2015) i forhold til det i april 2016 behandlede årsregnskab. Korrektionerne følger af BDO's kommentarer under afsnit 4.11 Balancen på side 375-376 i revisionsberetningen, hvor der i oprindelig regnskab var foretaget opskrivning af hidtil ikke aktiveret råjord på ca. 75,8 mio. kr. ultimo 2015. BDO's kommentar medfører, at råjorden på ca. 75,8 mio. kr. i stedet aktiveres primo 2015, og således ikke optræder som en opskrivning i løbet 2015. Korrektionen medfører ikke ændring af egenkapital m.v. ultimo 2015 og har ikke yderligere betydning for regnskabets resultat.
Med disse bemærkninger til Revisionsberetning nr. 16 og til årsregnskabet indstilles, at Årsregnskab for 2015 kan godkendes endeligt sammen med Revisionsberetning nr. 16 for 2015.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 119:
at | Revisionsberetning nr. 16 vedrørende Afsluttende revision for 2015 samt administrationens bemærkninger hertil beskrevet under Sagsfremstilling godkendes. |
at | Årsregnskab 2015 godkendes endeligt. |
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 119:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning meddeles Statsforvaltningen Midtjylland, BDO, samt diverse ministerier.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 45, 46 og 57 om aflæggelse af kommuners årsregnskab, afgivelse til revision m.v.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGRevisionsberetning nr. 16 årsregnskab 2015
- BILAGÅrsberetning 2015
- BILAGBilag til Årsregnskab 2015
101. Kommunens halvårsregnskab 2016Klik her for at folde ud og læse mere om Kommunens halvårsregnskab 2016
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til kommunens halvårsregnskab 2016.
Sagsfremstilling
Halvårsregnskabet skal aflægges af Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi til Byrådet, der skal godkende halvårsregnskabet inden 1. behandlingen af budgettet for det kommende år.
Halvårsregnskabet omfatter et halvårsregnskab opgjort pr. 30. juni samt et forventet årsregnskab.
Halvårsregnskabet skal indeholde to obligatoriske oversigter - Regnskabsopgørelse og Regnskabsoversigt - der bl.a. tjener som grundlag for vurderingen af det forventede årsregnskab set i forhold til budgettet.
Uddrag fra Regnskabsopgørelsen:
Hele 1.000 kr. (- = udgifter/underskud, + =indtægter/overskud) | Budget 2016 | Tillægsbevilling 1. halvår 2016 | Forventet årsregnskab 2016 |
Primært driftsresultat | 138.089 | -95.626 | 83.034 |
Anlæg | -80.150 | -52.885 | -81.037 |
Resultat af det skattefinansierede område | +57.939 | -148.511 | 1.997 |
Resultat af forsyningsområdet | 18 | 13 | 31 |
Resultat | +57.956 | -148.498 | 2.028 |
Regnskabsopgørelsen indeholder ikke oplysninger om afdrag på lån, optagelse af lån samt balanceforskydninger, hvorfor "Resultat " ikke må betragtes som det samlede resultat for 2016.
Tillægsbevillinger i 1. halvår 2016 på 148,5 mio. kr. vedrører primært overførsler af drifts- og anlægsmidler fra 2015 til 2016.
I løbet af 2016 forventes, at der anvendes 56 mio. kr. af de 96 mio. kr. overførte driftsmidler, og med nyeste skøn over alle driftsudgifter, anlægsinvesteringer og forsyningsområdet forventes det, at 2016 vil ende med et overskud på ca. 2 mio. kr.
I Budget 2016 er afsat en pulje til konstaterede merudgifter til flygtninge på 4 mio. kr. Aktuelt forventes merudgifter på 3,4 mio. kr. vedr. flygtninge. En del af disse merudgifter kan henføres til dagtilbudsområdet, hvor der kan konstateres 15 flere børn og en konstateret merudgift på 1,7 mio. kr. For at få de korrekte budgetter anmodes Byrådet om at overføre 1,7 mio. kr. fra puljen til merudgifter til flygtninge til Udvalget for Læring.
Økonomichefen deltager i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af dette punkt.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 120:
at halvårsregnskab 2016 godkendes at Udvalget for Læring får tilført 1,7 mio. kr. fra puljen til merudgifter til flygtninge |
|
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 120:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Det godkendte halvårsregnskab offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Det forventede årsregnskab indberettes til Social- og Indenrigsministeriet senest den 1. september 2016.
Lovgrundlag
Lov nr. 156 af 26. februar 2011 om ændring af lov om kommunernes styrelse.
Den kommunale styrelseslov §§ 45a og 57 indeholder bestemmelser om proceduren i forbindelse med aflæggelse af halvårsregnskabet. I bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. er fastsat en række proceduremæssige krav, herunder tidsfrister for byrådets godkendelse af halvårsregnskabet.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
102. Anvendelse af midler til bygningsfornyelseKlik her for at folde ud og læse mere om Anvendelse af midler til bygningsfornyelse
Beslutningstema
Drøftelse af anvendelse af midler pulje fra bygningsfornyelse og pulje fra landsbyfornyelse samt ansøgning om anlægsbevilling.
Økonomi
Der er fra Udlændige, integrations- og boligministeriet udmeldt en statsligt tilskud på 400.000 kr. til Hedensted kommune.
Anvendelse af denne fordrer en kommunal medfinansiering på 50%, såfremt midlerne anvendes i byer med mere end 5.000 indbyggere.
For byer under 5.000 indbyggere er kommunal medfinansiering kun på 30%.
Fra Erhvervsstyrelsen er ligeledes udmeldt en minimum ramme til landsbyfornyelse på 600.000 kr. Denne pulje fordrer en kommunal medfinansiering på 30%.
Såfremt begge puljer udelukkende anvendes i byer under 5.000 indbyggere vil det totale beløb udgøre 1.428.000 kr., hvoraf 428.000 kr skal afholdes af kommunen. Dette beløb kan finansieres fra beløb afsat i nedrivningspulje for 2016.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Kommunen har i senere år anvendt en del midler, som primært er blevet brugt til opkøb og nedrivning af boliger.
Ialt er der fjernet over 100 beboelser - primært fra de mindre byer/landområder.
Hidtil er midlerne anvendt til
- opkøb og nedrivning af udtjente boliger (85% af midlerne)
- tilskud (25%) til private lodsejeres nedrivning af egne udtjente boliger (4 % af midlerne)
- opkøb og nedrivning af nedslidte erhvervsbygninger (Barrit kro og Tørring Pizza - 11% af midlerne)
Målet har primært været, at få potentielle dårlige udlejningsboliger for svage familier ud af "markedet" og sekundært at få "grimme" huse fjernet.
Der blev i 2015 hensat en særlig pulje til Barrit, som er anvendt til nedrivning af 3 ejendomme. Der henstår stadig 1 mio. kr. til istandsættelse af nedslidte huse til nye tilflyttere. Det har endnu ikke været muligt at finde et egnet hus, men lokalrådet er klar til at renovere en bolig, når det rigtige "tilbud" kommer.
For Rårup er der for 2016 reserveret en pulje på 0,5 mio. kr. Lokalrådet har udpeget 3 ejendomme og der forhandles for øjeblikket med lodsejerene om overtagelse.
Det skønnes, at puljen har haft en positiv effekt - om end der fortsat er mange nedslidte boliger.
De nu tildelte puljer kan anvendes til samme formål:
- Istandsættelse af nedslidte boliger.
- Nedrivning af nedslidte boliger.
- Nedrivning af private erhvervsbygninger (hvor erhverv er nedlagt og ikke i åbent land).
- Istandsættelse af erhverv beliggende i bygninger, der indeholder både beboelse og erhverv.
- Ombygning af erhverv til udlejningsboliger.
- Istandsættelse af forsamlingshuse.
- Fjernelse af skrot og affald på boligejendomme.
- Kommunalt opkøb af nedslidte ejendomme med henblik på istandsæt-telse eller nedrivning.
- Udgifter forbundet med kondemnable boliger.
- Indretning af private udlejningsboliger i offentlige funktionstømte bygninger.
- Indretning af byrum som led i bygningsfornyelse.
De tomme bygningsparceller er udbudt til salg. De parceller, som er solgt, er primært blevet overdraget til naboer og inddraget som havejord. Andre parceller er overdraget til lokalråd til fælles anvendelse for byen. 3-4 parceller er solgt til genopførelse af boliger. For øjeblikket henstår ca. 10 parceller til salg. Normalt koster køb og nedrivning af et hus ca. 200.000 kr. Såfremt midlerne skal anvendes efter hidtidig strategi, vil puljen dermed række til ca. 7 normale huse.
Udvalget drøftede anvendelse af puljemidlerne i 2014, hvor det blev besluttet, at midlerne forsat skulle anvendes til nedrivning af boliger.
Et par foreninger, der driver forsamlingshuse, har foreslået, at midlerne også bør kunne anvendes til istandsættelse af forsamligshuse.
Det kan bemærkes, at istandsættelsesudgifterne normalt er høje, således af puljen på 1,4 mio. kr. hurtigt vil blive anvendt.
De 3 centerbyer står foran en byomdannelse, som vil blive meget dyre. Puljen til bygningsfornyelse (0,4 mio. kr.) kan anvendes hertil, men vil ikke give den store effekt.
For at fremme det private intiativ til nedrivning af egne boliger, kan tilskudsprocenten øges fra 25 til 50%.
Det foreslås, at midlerne anvendes til
- Opkøb og nedrivning af nedslidte boliger i byer under 3.000 indbyggere og landområder
- Tilskud på 50% - mod nu 25% til nedrivning af private nedslidte beboelser i landsbyer/landområder.
- Tilskud på 100% til nedrivning af nedslidte forsamlingshuse.
- Fjernelse af skrot og affald på boligejendomme.
- Udgifter forbundet med kondemnable boliger.
Der vil blive gjort en indsats for at finde de relevante huse med inddragelse af lokalråd og hele den kommunale organisation - hjemmehjælpere, hjemmevejledere, vejfolk, huslejenævn, byggesagsbehandlere m.v.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 121:
at midlerne anvendes som foreslået og
at der gøres en ekstra indsats for at finde relevante huse.
at de kommunale midler finansieres via det afsatte beløb i nedrivningspulje 2016 og
at der samtidig meddeles anlægsbevilling.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 121:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Lokalråd opfordres til at fremsende forslag til nedrivningsejendomme.
Den kommunale organisation inddrages og oplyses om mulighederne for at få del i midlerne.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om pulje til landsbyfornyelse og lov om byfornyelse.
Beslutning
Godkendt.
103. Agenda 21 strategi 2016 - 20Klik her for at folde ud og læse mere om Agenda 21 strategi 2016 - 20
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om endelig vedtagelse af Forslag til Agenda 21 strategi.
Historik
Byrådet drøftede på et dialogmøde den 7. marts 2016 revision af Agenda 21 strategien. Udvalget for Fritid og Fællesskab drøftede ved mødet den 4. april 2016 tilvejebringelsen af Agenda 21 strategien. Udvalget for Fritid og Fællesskab anbefalede den 2. maj 2016 Udkast til Agenda 21 strategi godkendt. Det samme gjorde Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi den 9. maj 2016. Byrådet vedtog den 25. maj 2016 Udkast til Agenda 21 strategi 2016 - 20 som Byrådets forslag til Agenda 21 strategi, samt at afholde en åben Agenda 21 workshop den 15. juni 2016. Torsten Sonne Petersen kunne ikke godkende forslaget til Agenda 21 strategi, idet der ønskes en mere ambitiøs strategi med større fokus på bæredygtighed og biologisk mangfoldighed.
Sagsfremstilling
Byrådets forslag til Agenda 21 strategi 2016 - 20 blev drøftet ved et dialogmøde den 15. juni 2016. Ca. 25 borgere, politikere og embedsfolk drøftede hvordan vi sammen kan føre Byrådets forslag til Agenda 21 strategi ud i livet. Søren Hermansen, Samsø Energiakademi fortalte med udgangspunkt i erfaringer fra Samsø om, hvordan medborgerskab og lokale initiativer er en forudsætning for en bæredygtig udvikling.
Det var et overordnet budskab fra mødet, at kommunen skal sætte sig i spidsen for at realisere strategien. Kommunen skal motivere, engagere og understøtte borgerne. Det er vigtigt, at kommunen italesætter udfordringerne. Kommunen skal også gå foran med det, kommunen selv ”sætter i søen”. Kommunen skal bruge pejlemærker og mål, når kommunen planlægger udviklingen konkret.
Bemærkningerne fra dialogmødet den 15. juni 2015 fremgår af bilaget "Referat fra dialogmøde om Forslag til Agenda 21 strategi 2016-20".
Forslaget til Agenda 21 strategi for 2016 - 20 foreslås justeret med:
- side 4: en bemærkning om dialogmødet
- side 10: med udgangspunkt i bemærkningerne fra dialogmødet den 15. juni 2016 tilføjes en række fokuspunkter for, hvordan kommunen bedst forfølger Agenda 21 strategien.
Forslagene til tilføjelser fremgår med rød tekst i bilaget "Forslag til Agenda 21 strategi 2016-20".
Alternativt kan Forslag til Agenda 21 strategi vedtages uændret.
Administrationen indstiller, 15. august 2016, pkt. 62:
at Forslag til Agenda 21 strategi 2016-20 vedtages med de tilføjelser, som fremgår af bilaget "Forslag til Agenda 21 strategi 2016 - 20"
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 15. august 2016, pkt. 62:
Anbefales endelig godkendt.
Torsten Sonne Petersen kan ikke godkende forslaget til Agenda 27 strategi, idet han ønsker en mere ambitiøs strategi med større fokus på bæredygtighed og biologisk mangfoldighed.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 135:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Agenda 21 strategien 2016 - 20 offentliggøres på kommunens hjemmeside. Deltagerne i dialogmødet adviseres særskilt ved mail eller brev.
Lovgrundlag
Lov om planlægning, §33a, lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23/11 2015
Beslutning
Torsten Sonne Petersen kan ikke godkende forslaget jævnfør begrundelsen i Udvalget for Fritid & Fællesskab.
Godkendt.
Bilag
104. Baggrund og Kommissorium for udredningsarbejde omkring Social OmsorgKlik her for at folde ud og læse mere om Baggrund og Kommissorium for udredningsarbejde omkring Social Omsorg
Beslutningstema
Der skal tages stilling til et kommissorium for det § 17. Stk. 4 udvalg, som Byrådet har besluttet skal etableres for at gennemføre udredningsarbejdet indenfor Udvalget for Social Omsorgs Område.
Økonomi
Ingen umiddelbare bemærkninger.
Historik
Byrådet besluttede den 29. juni 2016, at der skal ske en bred forankring af analysen af og arbejdet med Kerneområdet Social Omsorg. Beslutningen var baseret på notatet " Arbejdsbeskrivelse for udredningsarbejde omkring Social Omsorg 29. maj 2016" og betyder, at der nedsættes et udvalg jævnfør Styrelseslovens § 17, stk. 4.
Det vedhæftede bilag er tilrettet efter bemærkningen fra Udvalget for Social Omsorg.
Sagsfremstilling
Baggrund og Kommissorium for udredningsarbejdet omkring Social Omsorg er beskrevet i vedhæftede kommissorium, som indeholder en beskrivelse af sammensætningen af § 17. stk. 4 udvalget samt en beskrivelse af udvalgets opgave, hensigt og tidsramme.
Gennem en drøftelse i Byrådet skal der ske en fastlæggelse af de økonomiske rammevilkår senest ved udgangen af 2016. Det tilstræbes dog, at dette sker i forbindelse med budgetarbejdet for 2017.
Pejlemærkerne for udvalgets arbejde er et velfærdsperspektiv, et organisationsperspektiv og et økonomisk perspektiv. Disse perspektiver er uddybet i bilaget.
Udvalget rapporterer med passende mellemrum til Byrådet. Det er også Byrådet, der tager de relevante beslutninger, idet arbejdet overordnet set er forankret her. Tidsrammen for § 17. stk. 4 udvalgets funktionsperiode er til udgangen af 2018, det vil sige, at der åbnes op for en arbejds- og implementeringsperiode på over 2 år for at nå pejlemærkerne.
Administrationen indstiller, 15. august 2016, pkt. 111:
at Kommissoriet for § 17, stk. 4 udvalgets arbejde drøftes (se bilag).
Udvalget for Social Omsorg, 15. august 2016, pkt. 111:
Udvalget foreslår tilføjelse af ny dot under pejlemærkerne for velfærdsperspektivet er:
- "Forebyggelse anvendes som en aktiv del i udviklingen af velfærden", og at 3. sidste afsnit "I arbejdet vil således ..." flyttes til lige over pejlemærkerne.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 136:
Indstilles godkendt således at det skal fremgå tydeligt af kommissoriet at:
- det er Byrådet der har beslutningskompetencen i forhold til § 17. stk. 4-udvalgets anbefalinger.
- § 17. stk. 4- udvalget referer direkte til Byrådet således at det samlede Byråd har lige og åben mulighed for at arbejde med opgaven.
- efter Byrådets behandling bliver det det stående udvalgs opgave at arbejde videre med implementeringen af beslutningerne.
Det anbefales, at § 17. stk. 4-udvalget blandt de politiske repræsentanter konstituerer sig selv i forhold til formandsposten jævnfør den hyppigste praksis for sådanne udvalg.
Hans Kr. Skibby anbefaler at formanden for det stående udvalg ikke samtidig er formand for § 17. stk. 4 udvalget.
Kommunikation
Beslutning meldes ud i organisationen.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 17, stk. 4
Byrådet har mulighed for at nedsætte et særligt udvalg til at varetage bestemte opgaver eller udføre rådgivende funktioner for Byrådet. Udvalgets funktion, beslutningskompetence, sammensætning og funktionsperiode fastsættes af Byrådet.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
105. Drøftelse af ansøgning om ophævelse af §3-beskyttelse, Højballevej 3, SnaptunnKlik her for at folde ud og læse mere om Drøftelse af ansøgning om ophævelse af §3-beskyttelse, Højballevej 3, Snaptunn
Beslutningstema
Byrådsmedlem Torsten Sonne Petersen har i en mail den 22. august 2016 anmodet om at få følgende sag fra Udvalget for Teknik punktsat på Byrådets åbne møde 31. august 2016, samtidig med at følgende spørgsmål er stillet:
- Hvordan informerer og vejleder Hedensted Kommune lodsejerne om § 3 områder?
- Hvordan skal kommunens medarbejdere i felten handle (stående instruks?), hvis de registrerer ændringer af tilstanden i § 3 områder.
- Overholder kommunen generelt sin tilsynsforpligtigelse i forbindelse med beskyttet natur, og i bekræftende fald hvordan?
Udvalget for Teknik skal drøfte ansøgning om ophævelse af § 3-beskyttelse af naturområde på Højballevej 3, Snaptun.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Udvalget for Teknik har den 9. april 2014, for nævnte naturområde, behandlet en ansøgning om tilladelse til jorddeponi, oprensning af det åbne vandløb/grøft, samt tilladelse til spuling og udskiftning af rør og drænrør under beskyttet eng og mose. Her blev givet afslag på jorddeponi, men tilladelse til det øvrige ansøgte.
Udvalget besluttede på mødet den 6. juni 2016, at området skulle besigtiges for en vurdering i forhold kriterierne for et beskyttet område (naturbeskyttelsesloven) med en genoptagelse af sagen på førstkommende møde.
Sagsfremstilling
Naturbeskyttelseslovens formål er bl.a. at beskytte naturen med dens bestand af vilde dyr og planter samt deres levesteder. Det følger af lovens § 3, at der ikke må foretages ændring i tilstanden af moser, enge, mv. Naturtyperne defineres hovedsagligt på baggrund af vegetationskriterier.
Hedensted Kommune modtog den 10. marts 2016 ansøgning om ophævelse af §3-beskyttet område på ejendommen Højballevej 3, Snaptun, matr.nr. 12h, 9b og 9c, Østrup By, Glud. Ejer har for samme naturområde fået dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3 til oprensning af det åbne vandløb/grøft, samt til spuling og udskiftning af rør og drænrør under beskyttet eng og mose (9. april 2014). I nævnte afgørelse fremgår, at arealet er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3.
Området blev på opfordring fra Udvalget besigtiget igen den 8. juni 2016. På baggrund af besigtigelsen og de fundne plantearter vurderes, at § 3-beskyttelsen må bibeholdes. Hele området har været registreret som mose. Det vurderes på baggrund af besigtigelsen, at et delområde med primært tagrør fortsat opfylder kriterierne for at være §3-beskyttet mose, mens den øvrige del vurderes at opfylde kriterierne for at være §3-beskyttet eng. Der er således ikke tale om en indskrænkning, men om en differentiering fra mose til kombineret eng og mose. Hele engområdet er stærk præget af at have været gravet i, jordbehandlet og tilsået i forbindelse med udskiftning af drænrør mv. Noget bearbejdning forekom relativ ny. Alligevel findes arter, der viser, at området stadig opfylder kriterierne for at være beskyttet eng.
Det vurderes at være sandsynligt, at den dræning, der blev givet tilladelse til og gennemført i 2014, vil medføre, at området ad åre vil udtørre yderligere, og at de plantearter, der indikerer eng, vil kunne forsvinde. Men på baggrund af de planterarter, der er fundet ved besigtigelsen den 8. juni 2016, vurderes området at opfylde kriterierne for at være § 3-beskyttet henholdsvis mose og eng for nærværende.
Administrationen indstiller, 16. august 2016, pkt. 100:
At udvalget drøfter ansøgning om ophævelse af § 3-beskyttelse af ovennævnte naturområde på Højballevej 3, Snaptun
Udvalget for Teknik, 16. august 2016, pkt. 100:
Ansøgning imødekommes, idet naturværdien er meget begrænset og området er under forandring til anden type areal.
Kommunikation
Afgørelsen sendes til ansøger med kopi til klageberettigede myndigheder og organisationer.
Lovgrundlag
§3 i Lovbekendtgørelse nr. 1578 af 8. december 2015 om naturbeskyttelse med senere ændringer.
Beslutning
Byrådet fastholder udvalgets imødekommelse.
Torsten Sonne Petersen kan ikke tiltræde imødekommelsen.
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort, Højballevej 3
- BILAGBilag 2 - Kort over ændring, Højballevej 3
- BILAGTEK Indstillingsnotat vedr. natur ved Højballevej 3, Snaptun
- BILAGSamlefil af relevante sagsakter til Byrådets behandling
106. Forslag til lokalplan nr. 1106 for Caravancentret Hedensted med tilhørende kommuneplantillægKlik her for at folde ud og læse mere om Forslag til lokalplan nr. 1106 for Caravancentret Hedensted med tilhørende kommuneplantillæg
Beslutningstema
Udvalget for Teknik, Udvalget for Politisk koordination & Økonomi og Byrådet skal tage stilling til forslag til lokalplan 1106 for Caravancentret Hedensted med tilhørende kommuneplantillæg nr. 19 som skal sendes i høring. Samtidigt skal byrådet tage stilling til vedtagelse af afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslagene.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Den 18. oktober 2015 vedtog Hedensted Byråd lokalplan nr. 1066 og kommuneplantillæg nr. 1 som udlagde Vejlevej nr. 1 til lokalcenter Hedensted Syd, med mulighed for en dagligvarebutik på maksimum 1000m2.
Sagsfremstilling
Lokalplan nr. 1106 og kommuneplantillæg nr. 19 sikrer mulighed for omdannelse af det eksisterende Caravan Center på Vejlevej 40, Hedensted til maksimum 2000 m2 udvalgsvarebutikker med en minimumsstørrelse på 500 m2 ved at udvide eksisterende lokalcenter Hedensted Syd på Vejlevej 1, Hedensted. Lokalplan sikrer ved byggelinjer og byggefelt, at eventuel nyt byggeri holdes i stor afstand fra naboerne. Mod Vejlevej, Hovedvejen og det nordlige liggende boligområde er der sikret bevarelse af eksisterende beplantningsbælte i lokalplanen.
Området er i dag omfattet af lokalplan 4, som i forbindelse med den endelige vedtagelse af lokaplan 1106 ønskes aflyst.
Der er foretaget en miljøscreening af forslag til lokaplan 1106 og forslag til kommuneplantillæg nr. 19. I den forbindelse er det vurderet, at der ikke er behov for udarbejdelsen af en miljøvurdering.
Lokalplanen er udarbejdet i det nye digitale system og kan ses her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/plan/7/#/lokalplanid/430
Administrationen indstiller, 16. august 2016, pkt. 96:
at forslag til lokalplan 1106 fremlægges i 8 ugers offentlig høring
at forslag til kommuneplantillæg nr. 19 fremlægges i 8 ugers offentlig høring
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslagene offentliggøres.
Udvalget for Teknik, 16. august 2016, pkt. 96:
Anbefales foreløbig godkendt. Tage Zacho stemmer imod.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 137:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Planforslagene offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26 og sendes dermed i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23c, 24
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 1533 af 10. december 2015, § 3, Stk. 2
Beslutning
Dansk Folkeparti kan ikke tiltræde indstilling.
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Instillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Forslag til Lokaplan 1106.pdf
- BILAGBilag 4 - Forslag til kpt 19
- BILAGBilag 5 - Miljøscreening af LP 1106 og KPT 19
107. F: Opførelse af ny boldhal ved Hedensted skoleKlik her for at folde ud og læse mere om F: Opførelse af ny boldhal ved Hedensted skole
Beslutningstema
Overdragelse af eksisterende boldhal og samarbejde med Hedensted Centret om opførelse af ny boldhal ved Hedensted skole med efterfølgende drift af begge haller, jvf byådets vedtaglse af 29. juni 2016 om udbygning af idrætsfaciliteterne ved Hedensted skole.
Økonomi
Overdragelse af boldhallen sker vederlagsfrit.
Historik
Byrådet godkendte på sit møde den 29.6.2016 at boldhallen ved Hedensted skole kunne overdrages vederlagsfrit til Hedensted centret under forudsætning af at udbudslovens bestemmelser overholdes.
Sagsfremstilling
Som følge af byrådets beslutning den 29.6.2016 vedr. idrætsfaciliteterne ved Hedensted skole har den ekst boldhal samt grundlaget for opførelse af ny hal og partnerskabsaftalen om drift heraf været i udbud.
Ved budfristens udløb er der indkommet èt tilbud.
Tilbuddet, der er kommet fra Hedensted centret, opfylder de kritirier, der er beskrevet i udbudsmaterialet.
Det foreslåes herefter, at den ekst. boldhal overdrages til Hedensted centret, således at idrætfaciliteterne udbygges, som besluttet af byrådet den 29.6.2016.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 127:
at boldhallen overdrages til Hedensted centret og
at der indgås partnerskabsaftale om opførelse af ny boldhal
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 127:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om udbud af kommunale ejendomme.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
108. F: Affaldsselskabet Energnist - godkendelse af vedtægter Klik her for at folde ud og læse mere om F: Affaldsselskabet Energnist - godkendelse af vedtægter
Beslutningstema
Byrådet skal godkende vedtægtsændringerne for det fælleskommunale selskab Energnist I/S.
Økonomi
Affaldsområdet er et selvstændigt takstfinancieret budget- og regnskabsområde. Ændringerne af vedtægterne har ingen betydning for taksterne.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune er sammen med 15 andre kommuner interessenter i Energnist I/S, der blev stiftet den 1. januar 2015 som resultat af fusionen af TAS I/S og L90.
I forbindelse med fusionen blev også vedtægter for selskabet godkendt af samtlige kommunalbestyrelser samt forhåndsgodkendt af Statsforvaltningen betinget af, at vedtægterne præciseres i overensstemmelse med Statsforvaltningens bemærkninger, som fremsendt efterfølgende, henholdsvis den 30. september 2015 vedlagt som bilag 4 og den 30. marts 2016 vedlagt som bilag 5.
På baggrund af disse bemærkninger er der udarbejdet et tilrettet sæt vedtægter (bilag 2) samt et sæt vedtægter, markeret med ændringerne – vedlagt som bilag 3. De anførte ændringer er afstemt med Statsforvaltningen. Ændringerne er samlet i bilag, hvor også Statsforvaltingens bemærkninger er indsat.
Energnist’ bestyrelse godkendte ændringerne på møder henholdsvis den 30. november 2015 og den 26. april 2016. Den 31. maj 2016 godkendte repræsentantskabet ændringerne med henblik på efterfølgende godkendelse i de 16 kommunalbestyrelser samt endelig godkendelse af Statsforvaltningen.
Administrationen indstiller, 16. august 2016, pkt. 102:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet at godkende vedtægtsændringerne.
Udvalget for Teknik, 16. august 2016, pkt. 102:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 138:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles til Energnist I/S.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, § 60, stk. 1, LBK nr 769 af 09. juni 2015
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag 1 - oversigt over ændringer
- BILAGVedtægter af 05.04.2016 (bilag 2)
- BILAGVedtægter af 05.04.2016 - mark-up (bilag 3)
- BILAGBrev fra Statsforvaltningen af 30-09-15 (bilag 4)
- BILAGBrev fra Statsforvaltningen af 30-03-16 (bilag 5)
109. F: Anlægsbevilling til sideudvidelse af Dalbyvej og ConstantiavejKlik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsbevilling til sideudvidelse af Dalbyvej og Constantiavej
Beslutningstema
Anlægsbevilling til vejudvidelse af Dalbyvej og Constantiavej i Hedensted
Økonomi
Der søges om anlægsbevilling på 2,2 mio. kr. Bevillingen finansieres af beløb afsat på investeringsoversigten i 2016 på 3,3 mio. kr.og 3,2 mio. kr. i 2017 til rundkørsel og vejudvidelse ved Ll. Dalby.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Bevillingen anvendes til at udføre en sideudvidelse af Dalbyvej fra rundkørslen ved Præstegårdsvej til Torup Bæk, i alt ca. 600 m. Desuden færdiggøres en sideudvidelse og fortovsanlæg på Constantiavej fra Grønnevang til Dalbyvej, i alt ca. 400 m.
Dalbyvej sideudvides med ca. 75 cm i hver side, således den samlede vejbredde bliver 6,5 m. For at afvande vejen bliver der desuden etableret et 15 cm dybt og 1,75 m bredt trug i begge vejsider hvori regnvand kan nedsive. De hævede flader på strækningen fastholdes som trafikdæmpende foranstaltninger. Fra Torup Bæk til krydset Constantiavej/Dalbyvej er udvidelsen mere kompleks, og vil blive indarbejdet sammen med den kommende krydsombygning for at give et mere harmoniseret vej- og stiforløb end det der ses i dag.
Constantiavej sideudvides med ca. 75 cm i hver side, således at den samlede vejbredde bliver 6,0 m. Nord for strækningen er vejen udført med kantsten, og regnvandsopsamling i vejbrønde i begge sider, samt fortov i vejens vestlige side. Denne løsning føres igennem frem til krydset ved Dalbyvej / Ll. Dalbyvej.
Bebyggelserne langs både Dalbyvej og Constantiavej er næsten færdigudbyggede, og det har været et stort ønske fra beboere i området, at de to vejstykker blev udvidet til at kunne afvikle den stærkt øgede trafik af både person- og lastbiler.
I forbindelse med lokalplanlægningen for det nye boligområde Dalby Bakker vil der i efteråret blive planlagt og projekteret for en holdbar løsning på trafikafviklingen i krydset Dalbyvej/Constantiavej/Ll. Dalbyvej, hvor der på investeringsoversigten 2016-17 er afsat i alt 6,5 mio. kr. til vejudvidelse og rundkørsel. Det nye boligområde kan betyde nogle ændringer i disponeringen af krydset og den planlagte rundkørsel. Projektering af krydsløsningen igangsættes derfor først når planlægningen af boligområdet er længere fremme.
Anlægsoverslag: |
|
Dalbyvej | 950.000 kr |
Constantiavej | 1.050.000 kr |
Projektering af ny krydsløsning | 200.000 kr |
I alt. | 2.200.000 kr |
Bemærkning til Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi og Byrådet.
Der søges om anlægsbevilling på 2,2 mio. kr. Bevillingen finansieres af beløb afsat på investeringsoversigten i 2016 på 3,3 mio. kr.og 3,2 mio. kr. i 2017 til rundkørsel og vejudvidelse ved Ll. Dalby. De resterende 4,3 mio. kr af det afsatte beløb på investeringsoversigten kan anvendes til en ny krydsløsning på Dalbyvej/Constantiavej/Ll. Dalbyvej i 2017.
Administrationen indstiller, 16. august 2016, pkt. 104:
at der meddeles anlægsbevilling på 2,2 mio. kr.
at finansiering sker som foreslået under Økonomi.
Udvalget for Teknik, 16. august 2016, pkt. 104:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 139:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje, lov nr. 1520 af 27. december 2014, § 15
Beslutning
Godkendt.
Bilag
110. F: Ansøgning om kommunegaranti til energibesparende foranstaltningerKlik her for at folde ud og læse mere om F: Ansøgning om kommunegaranti til energibesparende foranstaltninger
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om kommunal lånegaranti til den selvejende institution Uldum Ridecenters investeringer i energibesparende foranstaltninger.
Økonomi
Lånegarantien vil ikke påvirke kommunens låneramme. Der er ingen økonomiske konsekvenser for Hedensted Kommune, såfremt Uldum Ridecenter overholder betalingsforpligtelserne på lånet hos KommuneKredit.
Lånegarantien på det endelige lån dækker anlægsudgiften dog maksimalt 200.000 kr. Uldum Ridecenter betaler kontant 57.660 kr. fra opsparede midler. Ved gennemførelse af projektet kan der opnås en besparelse på 16.105 kr./år.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger vedrørende de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Uldum Ridecenter har, med baggrund i kortlægning af potentielle energibesparende foranstaltninger, ønske om at gennemføre en række tiltag, som vil nedbringe energiforbruget i bygningskomplekset.
Kortlægningen er gennemført i nært samarbejde med Hedensted Kommune (Kultur & Fritid og Kommunale Bygninger).
Projektet omfatter:
- Udskiftning af lyskilder
- Isolering af loft
- 2 stk. varmepumper
- Udskiftning af døre og vinduer
Energibesparelsen forventes en tilbagebetaling på ca. 12 år.
Lånet optages som en byggekredit og omkonverteres til et annuitets-, serie- eller indekslån med maks. løbetid på 25 år, når anlægsregnskabet er afsluttet. Lånebeløbet må maksimalt udgøre de faktiske anlægsudgifter, dog maksimalt 200.000 kr.
Opgørelse over bevillinger af tilskud til energibesparende foranstaltninger i kommunens idrætshaller viser, at der er uforbrugte midler på 325.000 kr.
I kommunen er der 2 selvejende institutioner med egne haller indenfor ridesport.
Administrationen indstiller, 15. august 2016, pkt. 61:
at der ydes en kommunal lånegaranti på 200.000 kr. til projektet.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 15. august 2016, pkt. 61:
Det anbefales at der gives en lånegaranti på maksimalt 100.000 kr. og at der samtidig gives et tilskud på 100.000 kr., der finansieres af uforbrugte midler fra puljen til energibesparende foranstaltninger til haller.
Hedensted Ridecenter tilbydes et tilsvarende tilskud med baggrund i den udarbejdede energirapport.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 134:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutningen meddeles til Uldum Ridecenter.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier nr. 1580 af 17. december 2013, § 2, stk. 6.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGTørring Uldum rideklub-tilbud fra Lindved El
- BILAGMail vedr. Uldum Ridecenter
- BILAGKopi af Energiberegning ridehal
- BILAGLånegarantier pr. 09.08.2016
- BILAGOversigt over bevilligede tilskud til energioptimering.pdf
111. F: Mødekalender 2017Klik her for at folde ud og læse mere om F: Mødekalender 2017
Beslutningstema
Stillingtagen til mødekalender 2017
Økonomi
Udgifter til vederlag indgår i det eksisterende budget.
Historik
Mødekalenderen har været behandlet på møder i de stående udvalg mandag den 15. August og tirsdag den 16. august og anbefales godkendt herfra.
Sagsfremstilling
Mødeplanen for 2017 foreslås afholdt efter samme principper som i 2016, således at møderne afholdes på følgende datoer;
Byrådet.
Møderne afholdes som udgangspunkt den sidste onsdag i måneden, dog således at mødet i december afholdes 3. onsdag. Juli måned er mødefri. Det betyder møderne afholdes på følgende tidspunkter;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Dato | 25 | 22 | 29 | 26 | 31 | 28 | 30 | 27 | 25 | 29 | 20 |
1. og 2. behandling af budgettet foreslås afholdt 20. september og 11. oktober.
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Møderne afholdes som udgangspunkt den 3. mandag i måneden, dog således at mødet i februar afholdes 1. mandag i måneden, møderne i april, oktober og december 2. mandag i måneden og mødet i maj den 4. mandag i måneden. Det betyder møderne afholdes på følgende tidspunkter;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt | Nov. | Dec. |
Dato | 16 | 6 | 20 | 10 | 22 | 19 | 21 | 18 | 9 | 20 | 11 |
Byrådet dialogmøder samt møder i Udvalget for Beskæftigelse, Fritid & Fællesskab, Social Omsorg og Læring.
Møderne afholdes som udgangspunkt 1. mandag i måneden, dog således at møderne i januar,maj, juni og august holdes 2. mandag. Mødet for februar holdes 30. januar. Det betyder møderne afholdes på følgende tidspunkter;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt | Nov. | Dec. |
Dato | 9 | 30/1 | 6 | 3 | 8 | 12 | 14 | 4 | 2 | 6 | 4 |
Udvalget for Teknik.
Møderne afholdes som udgangspunkt 1. tirsdag i måneden, dog således at møderne i januar, maj, juni og august holdes 2. tirsdag. Mødet for februar afholdes 31. januar. Det betyder møderne afholdes på følgende tidspunkter;
Måned | Jan. | Feb. | Marts | April | Maj | Juni | Aug. | Sept. | Okt | Nov. | Dec. |
Dato | 10 | 31/1 | 7 | 4 | 9 | 13 | 15 | 5 | 3 | 7 | 5 |
Bemærkning til Udvalget for Politisk Økonomi og Byrådet.
Mødet 18. september i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi søges flyttet til ugen før 11. september af hensyn til muligheden for at aflevere forslag til budgettets 1. behandling som planlægges afholdt 20. september.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 118:
at mødekalenderen for 2017 godkendes således at septembermødet i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi afholdes den 11. september.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 118:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Mødekalender lægges på hjemmesiden og mødedatoerne indsættes i Byrådets og kommuneledelsens kalender.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse § 8 og 20
Beslutning
Godkendt.
Bilag
112. F: Lånegaranti til Vrigsted VandværkKlik her for at folde ud og læse mere om F: Lånegaranti til Vrigsted Vandværk
Beslutningstema
Der skal tages stilling til kommunal lånegaranti på 500.000 kr. til ny boring til Vrigsted Vandværk.
Økonomi
Der er ingen økonomiske konsekvenser, såfremt Vrigsted Vandværk overholder betalingsforpligtelserne på lånet.
Lånegarantien vil ikke påvirke kommunens låneramme.
Der opkræves en garantiprovision på 1,5 % svarende til 7.500 kr.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger vedrørende de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Vrigsted Vandværk har 3. marts 2016 fået boretilladelse til en ny vandboring.
Der er den 11. august søgt om en kommunal lånegaranti på 500.000 kr. til udførelse af ny boring.
Afdrag og renter på lånet finansieres gennem brugertaksten formentlig over de næste 10 år.
Lånet kan optages som et annuitetslån, serielån eller indekslån med en løbetid på op til 40 år. Lånets hovedstol er på max. 500.000 kr. dog maksimalt de faktiske anlægsudgifter.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 128:
at ansøgningen imødekommes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 128:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold § 16
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
113. F: Fastsættelse af minimums grundpriser 8 parceller Lille kongens Ager i UldumKlik her for at folde ud og læse mere om F: Fastsættelse af minimums grundpriser 8 parceller Lille kongens Ager i Uldum
Beslutningstema
Fastsættelse af minimumspriser for 8 parceller på Lillekongens Ager, Uldum (etape 3).
Økonomi
Der er en samlet udgift til byggemodning og udlæg til forsyningsselskaber og moms på 3.372.000 kr.
Hertil kommer jordværdi på 494.000 kr. Grundpriserne er fastsat til at kunne dække disse udgifter.
Sagsfremstilling
Byrådet har tilligere frigivet bevilling til byggemodning af arealet, og jordarbejdet er i fuld gang. Det forventes, at parcellerne kan overtages 1. november 2016. Byrådet skal ved salgsstart fastsætte minimumspriser, idet parcellerne skal udbydes i en indledende budrunde på 14 dage, hvor alle kan byde på parcellerne, som så sælges til højestbydende. Efter budrunden sælges de resterende parcellerne til den fastsatte minimumspris.
Grundene har en størrelse på mellem 800 og 1.528 m2, og priserne er foreslået til mellem 325.000 kr til 598.000 kr. inklusiv moms og alle tilslutningsafgifter.
Den største grund på 1.528 m2 skal ikke udbydes, idet der i forbindelse med køb af råjorden er aftalt, at denne parcel reserveres til sælgeren af råjorden.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 126:
at byrådet godkender de foreslåede minimumspriser og
at grundene udbydes i en budrunde på 14 dage med disse priser og
at ikke solgte parceller herefter sælges til de fastsatte minimumspriser
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 126:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGUdstykning
- BILAGBeregning af grundpriser
114. F: Forespørgsel om repræsentation i bestyrelsen for Horsens HF & VUCKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forespørgsel om repræsentation i bestyrelsen for Horsens HF & VUC
Beslutningstema
Forespørgsel om man i Hedensted Kommune fremadrettet ønsker repræsentation i bestyrelsen for Horsens HF & VUC
Økonomi
Eventuelle udgifter til kørsel er indeholdt i budgettet.
Sagsfremstilling
Horsens HF & VUC er et uddannelsescenter for det geografiske område Horsens og Hedensted Kommuner. Skolen sikrer udbud af almen voksenuddannelse, forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. Desuden udbyder man HF uddannelsen som enkeltfag og som 2-årigt HF forløb. Skolen havde i 2015 735 årskursister fordelt på 1400 forskellige forskellige cpr-numre.
Skolen ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer hvoraf de 6 er udpeget eksternt og 2 er udpeget blandt skolens ansatte og kursister.
Af vedtægterne fremgår det, at der skal udpeges en repræsentant for Horsens/Hedensted kommuner til bestyrelsen. Historisk har dette bestyrelsesmedlem tidligere været udpeget af Horsens Kommune. For at styrke samarbejdet med Hedensted Kommune har bestyrelsen besluttet at ændre vedtægterne, således bestyrelsen udvides, og der fremover udpeges et bestyrelsesmedlem fra Hedensted Kommune henholdsvis et bestyrelsemedlem fra Horsens Kommune.
Hvis man ønsker repræsentation fra Hedensted Kommune , såfremt vedtægterne ændres, vil udpegningen i givet fald kunne ske allerede fra januar 2017 for den resterende del af denne valgperiode eller fra januar 2018 for den kommende valgperiode.
Den normale valgperiode for bestyrelsesmedlemmerne følger den kommunale valgperiode.
Hedensted Kommune er sammen med Horsens Kommune idag repræsenteret i Horsens Uddannelsesråd som er en overbygning af forskellige ungdomsuddannelser og interesseorganisationer. Hedensted Kommune er repræsenteret i rådet ved borgmester Kirsten Terkilsen og Henrik Alleslev.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 129:
at man drøfter om man ønsker repræsentation i bestyrelsen for HF & VUC Horsens.
at i så fald man ønsker repræsentation tager stilling til om perioden er fra 1. januar 2017 eller 1. januar 2018.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 129:
Udvalget vurderer, at Hedensted Kommune er passende repræsenteret gennem diverse fora og takker nej til denne forespørgsel.
Kommunikation
Beslutning gives til Horsens HF & VUC
Beslutning
Godkendt.
Bilag
115. F: Anlægsbevilling byggemodning af Friggsvej, Ølsted etape 2Klik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsbevilling byggemodning af Friggsvej, Ølsted etape 2
Beslutningstema
Beslutning om igangsætning af byggemodning af 10 parcelhusgrunde i Ølsted
Økonomi
Anlægsbevillingen på 5,50 mio. kr. foreslås finansieret ved øgede salgsindtægter fra salg af byggegrunde på 4,35 mio.kr. samt en indtægt fra Hedensted Spildevand på 1,15 mio. kr. for kloakanlægget.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter
Historik
Sagen har tidligere været behandlet i Udvalget for Teknik 3. maj 2016, hvor beslutningen var:
På grund af de økonomiske forudsætninger oversendes sagen til PKØ.
Efterfølgende har sagen været behandlet i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi den 9.
maj 2016, hvor beslutningen var;
Sagen sendes tilbage til Udvalget for Teknik med henblik på yderligere analyse af udstykningsmuligheder.
Sagsfremstilling
De sidste grunde af etape 1 i Friggsvej i Ølsted er tæt ved at være solgt, og detailprojektering af etape 2 kan sendes i udbud og igangsættes. Etape 2 forventes at blive til 10 grunde og er
planlagt i lokalplan 1061.
Der er registreret meget arkæologi på arealet, og Horsens Museum skal inden anlægsarbejdet udføre udgravninger med en maksimal omkostning på 936.000 kr. Der har været afholdt en forhandling med Horsens museum, som oplyser, at der udgraves "efter regning", men at prisen maksimal kan udgøre 836.000 kr. eksklusiv vinterforanstaltninger (100.000 kr.) Det planlægges, at udgravning kan udføres i løbet af efteråret. Herved kan der spares vinterfranstaltninger på ca. 100.000 kr. Byggemodningen kan igangsættes umiddelbart efter. Der vil blive søgt tilskud til de arkæologiske undersøgelser på vejarealerne fra Kulturstyrelsen, hvilket kan mindske udgifterne til udgravninger med et mindre beløb.
Der er efter mødet i Politisk Koordination og Økonomi den 9. maj undersøgt, om der er andre muligheder for at etablere en byggemodning i området med færre udgifter til udgravninger.
Dette vil ikke umiddelbart være muligt, da der ikke er flere etaper i lokalplan 1061, der kan udnyttes, ligesom kommunen ikke ejer mere jord i området. Der vil derfor skulle udarbejdes en ny lokalplan for en byggemodning mod vest som angivet i helhedsplanen for Ølsted Nordvest, der er beskrevet i lokalplanen. Der vil også skulle købes yderligere jord hvilket tidsmæssigt og økonomisk vil være en større proces.
Da hele etape II er omfattet af arkæologi er det ikke muligt at undgå udgravninger ved at byggemodne udenom områderne med arkæologi. Byggemodningen må udføres som vist i den vedlagte skitse fra lokalplan 1061.
Overslagsmæssigt er udgifterne til byggemodningen vurderet således:
Anlægsudgifter inklusiv projektering | 2.008.000 kr. |
|
|
|
Udgifter til arkæologi | 836.000 kr. |
|
|
|
Udgifter til forsyningsselskaber | 1.406.000 kr. |
|
|
|
Udgift til spildevand og overfladevand | 1.100.000 kr. |
|
|
|
I alt | 5.350.000 kr. |
|
|
|
Grundsalgsberegning: |
|
|
|
|
Byggemodningsudgift Hedensted kommune | 4.250.000 kr. |
|
|
|
25% moms | 1.062.500 kr. |
|
|
|
I alt | 5.312.500 kr. |
|
|
|
Svarende til en gennemsnitlig omkostning på 531.000 kr pr. grund inklusiv tilslutningsbidrag og råjordspris. Såfremt de arkæologiske udgravninger bliver billigere, kan grundprisen reduceres.
Parceller i Horsens Horsens Syd (Torsted) koster fra 540.000 kr. til 900.000 kr.
Hedensted kommune har pt. 1 ledig grund tilbage på Friggsvej i Ølsted.
Johan Stadil Petersen deltager i udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af sagen.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 132:
At arbejdet med byggemodning igangsættes og
at finansiering sker, som nævnt under økonomi.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 132:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
116. F: Byggemodning af 18 parceller i Tørring (Grønlund)Klik her for at folde ud og læse mere om F: Byggemodning af 18 parceller i Tørring (Grønlund)
Beslutningstema
Der skal tages stilling til yderligere anlægsbevilling til byggemodning af Grønlund
Økonomi
Byggemodning af de planlagte 18 byggegrunde vil maksimalt koste 2,4 mio. kr. til arkæologiske udgravninger.
Hvis anlægsarbejdet igangsættes, betyder det en merudgift på maksimalt dette beløb, som forventes finansieret med øgede salgsindtægter. Der skal meddeles tillæg til anlægsbevilling.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet bevilgede anlægsbevilling til Grønlund på mødet den 30. marts 2016.
Sagen har været behandlet på henholdsvis Udvalget for Teknik den 3. maj 2016 samt i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi den 9. maj 2016. Beslutningerne fra disse møder var følgende:
Sagen tilbagesendes til administrationen med henblik på ændring af projektet.
Samtidig ønskes der formuleret et regelsæt for dannelse af en fond, der kan udligne udgifterne til arkæologi.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 88:
Sendes tilbage til Udvalget for Teknik med henblik på yderligere analyse af udstykningsmuligheder.
Sagsfremstilling
Der er fundet omfattende arkæologiske spor i den planlagte byggemodning Grønlund i Tørring. En fuld udgravning af de planlagte 18 grunde vil have en ekstra omkostning på maksimalt 2,4 mio. kr.
Det er undersøgt hvorvidt det er muligt at byggemodne et færre antal parceller, men dette vil ikke reducere den gennemsnitlige omkostning pr. parcel.
Der har været afholdt forhandling med Horsens Museum med henblik på reduktion af udgifterne. Budgettet på de 2,4 mio. kr. er endnu ikke godkendt af Kulturstyrelsen. Desuden er det muligt, at Kulturstyrelsen vil give et tilskud, der vil dække udgifterne ved udgravningen til vejanlæg. Desuden er der indregnet ca. 200.000 kr. til vinterforanstaltninger. Horsens Museum har givet tilsagn om at søge udgifterne reduceret mest muligt.
Det forventes herefter, at udgifterne til arkæologi kan reduceres til maksimalt 1,8 mio. kr.
Byrådet har tidligere bevilget 8,4 mio. kr. til byggemodningen. Til dette beløb skal tillæges 1,8 mio. kr. til dækning af arkæologiske udgravninger. Den totale udgift vil da udgøre 10,2 mio. kr, svarende til 567.000 kr. pr. parcel.
I Tørring er der 3 ledige parceller på Krondyrvej.
Det er umiddelbart ikke muligt at byggemodne andre arealer i Tørring. Der arbejdes for øjeblikket med lokalplanlægning af et areal ved Viborgvej.
Johan Stadil Petersen deltager i udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af sagen.
Administrationen indstiller, 22. august 2016, pkt. 133:
At byggemodningen igangsættes og
at der meddeles tillægsbevilling på 1,8 mio. kr., der finansieres ved en forhøjelse af grundsalgskontoen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. august 2016, pkt. 133:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
117. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for juli måned 2016.
Beslutning
Til efterretning.
Bilag
118. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Månedsopsamling juni måned budget 2016 - Hvordan forventes regnskab 2016 at holde i forhold til budgettet?
- Ledelsesinformation Byggesager juni og Juli måned 2016.
- Orientering lederinternat. Det foreslås at en politiker indgår i dommerpanelet.
- Orientering og informationsskrivelse om indsatsen for Østjylland i Business Region Aarhus 2017.
- Likviditet opgjort efter kassekreditreglen 2. kvartal 2016.
- Orientering om bredbåndspuljen.
Beslutning
Til efterretning.
Bilag
- BILAGMånedsmødeopfølgning Juni 2016
- BILAGByggesager - juni 2016.pdf
- BILAGByggesager - juli 2016.pdf
- BILAGInformationsskrivelse om Busines Region Aarhus indsats 2017
- BILAGProgram til lederinternat 2016.pdf
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 2. kvartal 2016.pdf
- BILAGInformationsbrev om bredbåndspuljen 2016.pdf
- BILAGOrienteringsskrivelse om Bredbåndspuljen
119. Ansøgning - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Ansøgning
Beslutning
Godkendt.