Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 30. april 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
52. Stedfortræder for Jørn Juhl NielsenKlik her for at folde ud og læse mere om Stedfortræder for Jørn Juhl Nielsen
Beslutningstema
Stedfortræder for Jørn Juhl Nielsen i sygdomsperioden.
Økonomi
Ingen umiddelbare bemærkninger
Sagsfremstilling
I den kommunale styrelseslov § 15 stk. 2 står der: "Når Kommunalbestyrelsens formand får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til at et medlem vil være forhindret i at varetage sit kommunale hverv i en forventet periode af mindst 1 måned på grund af sin helbredstilstand...................... indkalder formanden stedfortræderen til førstkommende møde i kommunalbestyrelsen.
I stk. 3 står der at; "når medlemmet påny kan varetage sine kommunale hverv udtræder stedfortræderen af kommunalbestyrelsen".
Grundet sygdom indkaldes Jesper Lund som stedfortræder i Byrådet for Jørn Juhl Nielsen i sygdomsperioden.
I styrelseslovens § 28 stk. 2 står der følgende: "Når et udvalgsmedlem har forfald i mindst en måned kan den gruppe, der har indvalgt ham bestemme, at et andet medlem indtræder i udvalget så længe hindringen varer".
Jørn Juhl Nielsen er yderligere repræsenteret i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi og Bevillingsnævnet. Gruppe A anmodes om at udpege hvem der indtræder i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi (herunder Bevillingsnævnet), som stedfortræder for Jørn Juhl Nielsen i sygdomsperioden.
Kommunikation
Meddelelse om beslutning til de valgte stedfortrædere samt redigering af hjemmesiden.
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov § 15 og 28
Administrationen indstiller
at | Jesper Lund indgår som stedfortræder for Jørn Juhl Nielsen i sygdomsperioden. |
at | gruppe A udpeger hvem der indtræder i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi (herunder Bevillingsnævnet), som stedfortræder for Jørn Juhl Nielsen i sygdomsperioden. |
Beslutning
Til efterretning.
Henrik Alleslev indtræder i Udvalget for Politisk Koordiination & Økonomi.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
53. Årsregnskab 2013Klik her for at folde ud og læse mere om Årsregnskab 2013
Beslutningstema
Der skal tages stilling til Årsregnskab 2013 for Hedensted Kommune, som herefter afgives til revision.
Sagsfremstilling
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi skal aflægge årsregnskabet med tilhørende bemærkninger med videre for Byrådet, således at Byrådet kan afgive årsregnskabet til revision inden den 1. maj. Revisionen skal afgive beretning til Byrådet inden den 15. juni, hvorefter Byrådet inden udgangen af september måned skal træffe afgørelse om revisionens bemærkninger og regnskabets endelige godkendelse.
Regnskabsresultatet for 2013 er positivt.
Resultatet af den ordinære driftsvirksomhed (indtægter, driftsudgifter og renter) blev et overskud på 160,5 mio. kr. - en forbedring på 70,1 mio. kr. i forhold til det oprindeligt budgetterede overskud på 90,4 mio. kr. Driften alene bidrager med 78 mio. kr. til forbedringen, og når der tages højde for overførsler af uforbrugte bevillinger mellem årene, kan der konstateres et mindreforbrug i 2013 på kommunens driftsudgifter på 45,5 mio. kr. i forhold til det oprindeligt budgetterede.
Anlæg og jordforsyning udviser merforbrug på 32,6 mio. kr. i forhold til oprindeligt budget, og resultatet af det skattefinansierede område bliver dermed 37,5 mio. kr. bedre end oprindeligt budgetteret.
Mio. kr. |
Budget 2013 |
Regnskab 2013 |
Forskel |
Overskud på den ordinære driftsvirksomhed |
90,4 |
160,5 |
70,1 |
Udgifter til anlæg og jordforsyning |
-39,6 |
-72,2 |
-32,6 |
Overskud på det skattefinansierede område |
50,8 |
88,3 |
37,5 |
Blandt andet som følge af store forskydninger i kortfristet gæld og tilgodehavender årene imellem ender 2013 med et forbrug af likvide aktiver på 10,4 mio. kr. De likvide aktiver udgør herefter et minus på 14,4 mio. kr. ultimo 2013. De likvide aktiver opgjort efter kassekreditreglen er igen for opadgående, og udgjorde ved udgangen af 2013 123 mio. kr.
Udviklingen i økonomien blev igen i 2013 fuldt meget tæt. Udvalg og Byråd er løbende blevet orienteret om, hvorledes økonomien udviklede sig bl.a. ved halvårsregnskabet i august 2013 samt i forbindelse med månedlige budgetopfølgninger. Til forskel fra tidligere år har Byrådet ikke i december måned godkendt en lang række bevillingskorrektioner, men Byrådet tog Månedsopfølgningen for november måned 2013 til efterretning.
Det samlede resultat i 2013 kan opgøres således i hovedtal:
Resultat af ordinær driftsvirksomhed – overskud på 160,5 mio. kr.
Anlægsudgifter – i alt 68,4 mio. kr.
Jordforsyning – underskud på 3,8 mio. kr.
Resultat af det skattefinansierede område – overskud på 88,3 mio. kr.
Resultat af forsyningsvirksomheder – underskud på 1,0 mio. kr.
Resultat i alt - overskud på 87,3 mio. kr.
Optagne lån på 83,3 mio. kr.
Afdrag på lån på 33,1 mio. kr.
Forskydninger på balancekonti m.v. – underskud på 147,9 mio. kr.
Forskydninger i likvide aktiver - forbrug på 10,4 mio. kr.
I vedlagte bilag til sagen ”Årsregnskab 2013 - Årsberetning” er der nærmere redegjort for årsresultatet i tekst og taloversigter, og i ”Bilag til årsregnskab 2013” er der yderligere specifikationer af årsresultatet.
Økonomichefen deltager i behandlingen af dette punkt i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 66:
At Årsregnskab 2013 godkendes og afgives til revision.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 66:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Fremsendes til BDO Kommunernes Revision.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 45, 46 og 57 om aflæggelse af kommuners årsregnskab, afgivelse til revision m.v.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
54. Overførsel af uforbrugte bevillinger fra 2013 til 2014Klik her for at folde ud og læse mere om Overførsel af uforbrugte bevillinger fra 2013 til 2014
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om overførsel af uforbrugte driftsbevillinger og rådighedsbeløb fra 2013 til 2014
Økonomi
Fremgår under sagsfremstilling
Sagsfremstilling
Regnskabsopgørelsen vedr. 2013 er nu afsluttet og Årsberetning 2013 behandles på anden sag på dagsordenen. På grundlag af regnskabet er overførslerne til 2014 for såvel drift som anlæg blevet opgjort.
Vedr. drift:
For driften under ét (servicedrift, forsyning, sociale overførsler) er der et regnskabsmæssigt overskud i 2013 i forhold til korrigeret budget på 121,6 mio. kr. Heraf overføres 85,5 mio. kr. jfr. oversigten nedenfor, og der kan derfor tilføres 36,1 mio. kr. til de likvide aktiver.
Servicedriftsområderne udviser isoleret set et overskud på 108,5 mio. kr., hvoraf overføres 87,9 mio. kr. i henhold til de gældende selvforvaltningsaftaler. Områder uden for selvforvaltningsaftalerne (mellemkommunale betalinger mv.) udviser samlet set et overskud på 20,6 mio. kr., som ikke overføres til 2014.
Udover servicedriftsområderne overføres et lille underskud på 2,4 mio. kr. vedr. de sociale overførselsområder.
Fra 2012 til 2013 blev der overført 53,1 mio. kr. Når der tages højde for overførslerne til/fra 2013 kan forbedringen, som ikke skyldes udskudt forbrug, i forhold til oprindeligt budget 2013 opgøres til 39 mio. kr., der primært forklares ved følgende mindreudgifter:
Nedjustering af lønbudgetterne med 0,9%point 10,8 mio. kr.
Sociale overførselsudgifter 15,5 mio. kr.
Dagtilbud 8,4 mio. kr.
Arbejdsskadeerstatninger 6,5 mio. kr.
Vedr. anlæg:
For anlæg søges om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb for de anlæg, der stadig er igangværende. Netto drejer det sig om 12,8 mio. kr., hvilket er 2 mio. kr. mindre end overskuddet i forhold til det korrigerede budget 2013. De 2 mio. kr. tilføres de likvide aktiver.
Samlet:
Fra 2012 til 2013 blev der i alt overført 86,3 mio. kr. (drift: 53,1; anlæg 33,2). Fra 2013 til 2014 overføres i alt 98,3 mio. kr. (drift: 85,5; anlæg 12,8):
Der kan gives følgende hovedbegrundelser for driftsoverførslerne:
Økonomiudvalg:
Opsamlet beløb fra lock-out (iht. Budgetaftale 2014)
Selvforvaltningsaftaler på administrationens område
Indsats på erhvervsområdet og landdistrikter
Arbejdsmarkedsudvalg:
Overførsel af underskud vedr. opholdssteder og botilbud, som vil blive nedbragt i 2014.
Børne-, Undervisnings- og Kulturudvalg:
Selvforvaltningsaftaler på skoler, SFO, specialskoler og dagtilbudsområdet
Beløb til byggeri af børnehave/SFO i Barrit (restfinansiering iht. Budgetaftale 2014)
Forskydninger i udbetaling af lokaletilskud
Teknik- og Miljøudvalg:
Forskydning af opgaver/projekter (herunder forskydning af udgifter til tidsbegrænsede ansættelser og konsulentudgifter)
Digitalisering af byggesagsgebyr.
Social- og Sundhedsudvalg:
Underskud vedr. Bakkevej, som vil blive nedbragt i 2014
Selvforvaltningsaftale Kommunal tandpleje
Sundhedsfremme- og forebyggelsesindsatser
Seniorudvalg:
Overskuddet stammer fra øvrig drift (lønbudgettet i 2013 er forbrugt) og vedrører primært forskydning af projekter
Hjælpemiddelområdet (bl.a. øremærket indsats på boligændringer og handicapbiler).
Økonomichefen deltager i behandlingen af dette punkt i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 67:
At overførsel af uforbrugte driftsbevillinger på 85,513 mio. kr. og uforbrugte rådighedsbeløb på 12,758 mio. kr. fra 2013 til 2014 godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 67:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
De budgetansvarlige orienteres
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §40 som bestemmer, at bevillingsmyndigheden er hos Byrådet
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
55. Byrådets ForretningsordenKlik her for at folde ud og læse mere om Byrådets Forretningsorden
Beslutningstema
Stillingtagen til Byrådets forretningsorden
Økonomi
Ingen umiddelbare bemærkninger
Historik
Til sammenligning er vedhæftet Byrådets forretningsorden for sidste Byrådsperiode.
Sagsfremstilling
Der foreligger et udkast til Byrådets forretningsorden for perioden 2014-2017.
Denne er opdelt i følgende hovedoverskrifter;
Byrådets møder
Udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse
Beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse
Udvalg
Medlemmernes deltagelse i forhandlinger og afstemning
Afstemning, ændrings- og underændringsforslag
Flertalsvalg
Forholdstalsvalg
Beslutningsprotokol mv.
Spørgsmål vedr. forretningsordenens forståelse
Ændringer i forretningsordenen
I forhold til den tidligere forretningsorden er der følgende justeringer som i det vedhæftede bilag er markeret med rødt. Udover mindre redaktionelle ændringer som eksempelvis at ordet Borgmesteren bruges istedet for Formanden er de væsentligeste ændringer at finde i § 3 stk. 2 og 3 samt § 5 stk. 2.
§ 3 stk. 2 og 3 er tilrettet i henhold til styrelseslovens skærpelse af frister for udsendelse af dagsordener og det fornødne materiale til bedømmelse af sagerne og § 5 stk 2 har en tilføjelse i forhold til at et medlem ved mødets begyndelse kan begære ordet til dagsordenen med henblik på spørgsmål om sagers overflytning fra forenklet sagsbehandling til almindelig sagsbehandling.
Forretningsordenen skal behandles på 2 møder i Byrådet.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 68:
at det fremsendte udkast til Byrådets forretningsorden for perioden 2014-2017 godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 68:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Byrådets foretningsorden lægges på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
I henhold til Den Kommunale styrelseslov § 2 stk. 4 vedtager Byrådet selv sin forretningsorden.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
56. Beslutning om ekspropriation af areal til etablering af cykelsti Glud-SnaptunKlik her for at folde ud og læse mere om Beslutning om ekspropriation af areal til etablering af cykelsti Glud-Snaptun
Beslutningstema
Der skal tages beslutning om at ekspropriere nødvendigt areal til etablering af den planlagte cykelsti mellem Glud og Snaptun.
Økonomi
Byrådet har d. 30. oktober givet en udgiftsanlægsbevilling på 6,200 mio. kr og en indtægtsanlægsvilling på 2,480 mio. kr. til projektet og den samlede forventede erstatning på 200.000 kr. er indeholdt i budgettet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Projekteringen er afsluttet. Med henblik på igangsætning skal der erhverves areal i østsiden af vejen. Dette kan ske via ekspropriation eller som alternativ ved en frivillig aftale.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 69:
At der foretages ekspropriation af det nødvendige areal til anlæg af cykelstien, jvf. vedlagte
kort og
at der som alternativ kan aftales frivillige overtagelser ved den enkelte lodsejer.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 69:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Partnerne indkaldes til åstedsforretning via brev og annoncering i de lokale blade
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGnavneliste
- BILAGOversigtskort cykelforbindelse Glud_Snaptun
- BILAGkort
57. Justering af vederlag og godtgørelser, Byrådets medlemmer 2014-2017Klik her for at folde ud og læse mere om Justering af vederlag og godtgørelser, Byrådets medlemmer 2014-2017
Beslutningstema
Godkendelse af justering af vederlag og godtgørelser, Byrådets medlemmer 2014-2017
Økonomi
Lille udgiftsstigning til befordringsgodtgørelse.
Historik
Retningslinierne om vederlag og godtgørelser blev godkendt af Byrådet 28. januar 2014. Den 5. februar 2014 er der sket en administrativ præcisering i pkt. 2 vedrørende tabt arbejdsfortjeneste.
Sagsfremstilling
I forbindelse med deltagelse i de i § 16, stk. 1, litra a-f nævnte møder m.v. ydes der befordringsgodtgørelse. I punkt 2.7 er det endvidere anført hvilke aktiviteter, som det ifølge Styrelsesloven § 16, stk. 11, er besluttet at yde befordringsgodtgørelse til.
Af pind 5 fremgår at der ydes befordringsgodtgørelse til udvalgsformændenes møder med forvaltningen vedrørende udvalgets arbejde. Ved den nye politiske struktur der trådte i kraft den 1. januar 2014 er der lagt op til, at næstformændene også er en del af den planlagte forberedelse af udvalgsarbejdet. Det er derfor nødvendigt, at retningslinjerne ændres, så næstformændene også kan få befordringsgodtgørelse ved møder med forvaltningen vedrørende udvalgets arbejde.
Retningslinjerne ændres i overensstemmelse hermed, se vedhæftede bilag (justering er markeret med rød).
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 70:
at retningslinjerne ændres, således at såvel udvalgsformændene som næstformændene pr. 1. januar 2014 kan få befordringsgodtgørelse til møder med forvaltningen vedrørende udvalgets arbejde.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 70:
Indstilles godkendt.
Hans Kr. Skibby kan ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
De ændrede retningslinier gøres tilgængelig på e-dagsorden.
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov § 16
Beslutning
Godkendt.
Liste O kan ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
58. Valg af lokalitet til bofællesskabKlik her for at folde ud og læse mere om Valg af lokalitet til bofællesskab
Beslutningstema
Der skal træffes en beslutning om, hvorvidt et bofælleskab for udviklingshæmmede borgere skal placeres på Bygmarken i Hedensted eller på Stjernegårdsvej i Hedensted.
Økonomi
Stjernegårdsvej:
Forundersøgelse arkæologi: 50.000,-
Omlægning af cykelsti: 90.000,-
Anlæg af 100 meter vej: 300.000,-
Udvidelse af eksisterende vej: 200.000,-
Uforudsete omkostninger: 150.000,-
Samlede udgifter for Stjernegårdsvej er således 790.000,-
Bygmarken:
Forundersøgelse arkæologi: 50.000,-
Udvidelse af indkørsel: 15.000,-
Rørlægning af grøft: 85.000,-
Færdiggørelse af jordvold: 150.000,-
Beplantning af jordvold: 50.000,-
Uforudsete udgifter: 150.000,-
Samlede udgifter for Bygmarken er således 500.000,-
Herudover kommer ekstra omkostninger til vejtilkørsler, afhængig af hvilken løsning der vælges i forbindelse med lokalplansagen på enten 150.000,- 500.000,- eller – 950.000,-.
Når der er truffet afgørelse om boligfællesskabets placering skal sagen genoptages med henblik på de bevillingsmæssige forhold.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Sagen vedr. Bygmarken er kørt som en særskilt sag om lokalplan for området. Sagen blev udsat og skal derfor genoptages såfremt man vælger Bygmarken som lokalitet.
Sagsfremstilling
Tekniske forhold:
Sammenfattende kan det siges at begge de to placeringer er egnede til at opføre det udvalgte byggeri jf. arkitektkonkurrencen på.
Såfremt placeringen på Bygmarken vælges, skal behandlingen af lokalplanforslaget genoptages, således at lokalplanen kan endelig vedtages. Når planen er endelig vedtaget er der en 4 ugers klagefrist hvor der kan klages over retlige forhold. En klage over lokalplanen har ikke umiddelbart opsættende virkning.
På Bygmarken er byggemodningen påbegyndt. De samlede udgifter forventes at ligge på omkring 500.000,- plus 150.000,-, 500.000,- eller 950.000,- alt efter valg af løsning på tilkørsel. Der er allerede foretaget forundersøgelser for arkæologi.
Området ved Stjernegårdsvej er allerede lokalplanlagt. Lokalplan 8 fra 1979 udlægger området til offentlige formål, og det er muligt at opføre institutioner. En placering af bofællesskabet på Stjernegårdsvej vurderes ikke at kræve yderligere planlægning.
En byggemodning af Stjernegårdsvej ligger på omkring 790.000,- Forundersøgelse for arkæologi kan være færdig 1. maj. Der er tidligere gjort arkæologiske fund både øst og vest for grunden. Tidsperspektiv og pris for yderligere undersøgelser er ukendt.
Fysiske forhold:
Afstanden fra Stjernegårdsvej og fra Bygmarken til bymidten er stort set ens, når stisystemerne begge steder anvendes. I bus/bil er der lidt længere fra Stjernegårdsvej, men ikke noget, der har den store betydning. Megen kørsel vil foregå med taxa og egne busser, og afstanden til Hedensted By – indkøb, behandling hos fysioterapeut, fodbehandling, læge, frisør m.v. er, fra begge områder, overskuelig.
Sjernegårdsvej:
Stjernegårdsvej er udlagt til offentlige formål og nærmeste naboer er Ungdomskluben Ungdomsgården, Børnehaven Stjerneskuddet, Østjysk Boligselskabs ungdomsboliger og, på den anden side af Gesagervej, Hedensted Centret. Ca. 150 meter nord for området ligger et parcelhuskvarter som er forbundet med cykelsti. De omkringliggende arealer er udlagt til offentlige formål. Området vest for Stjernegårdsvej er udlagt til erhverv.
Stisystemet fra Stjernegårdsvej under Gesagervej til Hedensted by er et plus for borgere, der er selvtransportable. Det er dog et fåtal af borgerne i det planlagte bofællesskab. Stisystemet kan anvendes i udendørs træning – gåture, cykelture el. lign.
Offentlig transport kan anvendes fra Stjernevejen eller fra Hedensted by – igen af de færreste af de kommende beboere. Busstoppet på Stjernevejen ligger tættest på bofællesskabet, hvor der til Vejle/Horsens er 1 – 1½ times drift.
Der er fra Stjernegårdsvej kort afstand til idrætsfaciliteter – Hedensted centret, hvor svømmehal, bowlinghal og evt. fitness-center efterspørges af målgruppen i bofællesskabet.
Bygmarken:
Området Bygmarken ligger i den sydligste del af Hedensted og er et blandet boligområde som endnu ikke er fuldt udbygget.
I den del der allerede er bebygget ligger i dag, ud over parcelhuse, et regionalt bo- og aktivitetstilbud for voksne mennesker med nedsat fysisk og/el. psykisk funktionsevne. Bofællesskabet består af 24 lejligheder.
Handicapafdelingen har løbende været i dialog med regionen om evt. overtagelse af dele af det eksisterende bofællesskab Bygmarken i forbindelse med behovet for oprettelse af nyt botilbud og foranlediget af, at der tidligere var ledige boliger i det regionale tilbud. Udviklingen og efterspørgslen efter regionale pladser på sigt kendes ikke, men overtagelse af hele eller dele af Bygmarken kan blive relevant.
Udmiddelbart øst for Bygmarken ligger Hedensted Ridecenter, som flere beboere allerede i dag benytter.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 71:
at PKØ anmodes om at udpege placeringen af Bofællesskabet og
at sagen herefter genoptages med henblik på de bevillingsmæssige forhold.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 71:
Hans Kr. Skibby og Johnny B. Sørensen peger på Bygmarken som placering.
Kirsten Terkilsen, Bent Poulsen, Kim Hagsten Sørensen, Hans Henrik Rolskov peger på Stjernegårdsvej som placering.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Lovgrundlag
Jf. Servicelovens § 108 skal Kommunalbestyrelsen tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis. Stk. 2. Personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende tilbud i en anden kommune. Det er en forudsætning, at den pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i både fraflytningskommunen og tilflytningskommunen. Kommunen forventes at oprette bofællesskabet efter almenboliglovens bestemmelser, hvorfor bofællesskabet ikke oprettes i henhold til Servicelovens § 108. Kommunen opfylder også sin forsynings-forpligtelse jævnfør § 108, ved oprettelse af boliger efter almenboligloven til ældre og handicappede. Den handicappede borger, der har et længerevarende botilbud eller lignende efter almenboligloven, har som ovenfor anført ret til at flytte i et andet tilsvarende botilbud i en anden kommune således, at den oprindelige kommune forbliver betalingskommune.
Beslutning
For en placering på Bygmarken stemte: 14 (A,O,F,K)
Bygmarken er valgt som placering.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
59. Lånegaranti til finanisering af nyt tag på plejecenter Kirkedal.Klik her for at folde ud og læse mere om Lånegaranti til finanisering af nyt tag på plejecenter Kirkedal.
Beslutningstema
Udstedelse af lånegaranti til finansiering af nyt tag.
Økonomi
Udgiften er 1,4 mio. kr, som selskabet skal lånefinansiere.
Udstedelse af lånegarantier til Almene boligselskaber påvirker ikke den kommunale låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Taget på den gamle del af bygningsmassen er nedslidt og bør udskiftes.
Plejecentret netop er taget i brug, er der ikke opsparet henlæggelser til dækning, hvorfor udgiften istedet lånefinansieres.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 72:
At der meddeles kommunal garanti til dækning af tagrenoveringen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 72:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunens låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr. 1580 af 17.12.2013.
Beslutning
Det bemærkes at udgifter på 1,4 mio. kr. er inklusiv moms, hvorfor garantien gives eksklusiv moms.
Hans Henrik Rolskov og Johnny B. Sørensen blev erklæret inhabil i sagens behandling.
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
60. Udstedelse af kommunegarantiKlik her for at folde ud og læse mere om Udstedelse af kommunegaranti
Beslutningstema
Stillingtagen til lånegaranti fil Østjysk boligselskab til finansiering af ombygning.
Økonomi
Boligselskabet har bedt om lånegaranti på 34.190.000 kr.
Garantien vil ikke påvirke kommunens låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har den 25.4.2012 ydet en lånegaranti på 7.335.000.
Sagsfremstilling
Boligselskabet har ca. 90 etageboliger på N.C. Hüttelsvej i Hedensted, hvoraf en del er meget små og sammenlægges til større moderne boliger. Antal boliger reduceres ved ombygningen. Desuden trænger alle boliger til renovering.
Stuelejlighederne indrettes handicapvenlige, således at dissse fremover kan beboes af kørestolsbrugere.
Ombygningen finansieres via låneoptagelse, hvortil byrådet tidligere har givet lånegaranti på 7.335.000 kr.
Som følge af skærpede krav til finansieringsinstitutterne, er lovgivningen nu ændret, således, at kommunerne nu skal yde en garanti, der tager udgangspunkt i handelsværdien af boligerne. Garantien er derfor øget til at udgøre 74,36% af ombygningsbeløbet på 45.979.000 kr.
Afdelingen har en sund økonomi og der er ikke udlejningsproblemer, hvorfor der skønnes at være fuld sikkerhed for lånet.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 73:
at der ydes garanti på 34.190.000 kr. til Østjysk boligselskab til finansiering af ombygningen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 73:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr. 1580 af 17.12.2013.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
61. Opstilling af kandidater til Kommunekredits bestyrelseKlik her for at folde ud og læse mere om Opstilling af kandidater til Kommunekredits bestyrelse
Beslutningstema
Stillingtagen til om man ønsker andre kandidater bragt i forslag til valg til KommuneKredits Bestyrelse.
Økonomi
Ingen umiddelbare bemærkninger.
Sagsfremstilling
I henhold til KommuneKredits vedtægter afholdes der i foråret 2014 valg til bestyrelsen for perioden 1. juni 2014 til 31. maj 2018. Valgperioden er nu synkroniseret med de kommunale valgperioder, således bestyrelsens valgperiode nu også er 4-årig. Dog er valgperioden forskudt med 5 måneder, da det først skal konstateres hvem der er indvalgt i de forskellige Byråd/kommunalbestyrelser, førend der kan opstilles kandidater og vælges medlemmer til KommuneKredits bestyrelse. Hele bestyrelsen er på valg hvert 4. år i modsætning til tidligere, hvor valgperioden var 6 årig, og halvdelen af bestyrelsen var på valg hvert 3 år.
Der skal vælges 9 medlemmer til bestyrelsen således at:
6 bestyrelsesmedlemmer vælges af de kommunale medlemmer af KommuneKredit
2 bestyrelsesmedlemmer vælges af de Regionale medlemmer af KommuneKredit
1 medlem vælges af bestyrelsen
For valgperioden 1. juni 2014 til 31. maj 2018 blev der på gruppemøderne i forbindelse med Kommunernes Landsforenings Delegeretmøde (20-21. marts) opstillet følgende kandidater til de 6 kommunale bestyrelsesposter med personlige suppleanter:
Socialdemokratiet:
Borgmester Erik Nielsen, Rødovre Kommune
Suppleant: Borgmester Thomas Lykke Pedersen, Fredensborg kommuneBorgmester Henrik Zimino, Tårnby Kommune
Suppleant: Borgmester Ib Terp, Brøndby Kommune1. Viceborgmester Erik Christensen, Nyborg Kommune
Suppleant: Borgmester Anker Boye, Odense Kommune
Venstre:
Borgmester Lars Krarup, Herning Kommune
Suppleant: Borgmester Iver Enevoldsen, Ringkøbing Skjern KommuneBorgmester Mikael Klitgaard Brønderslev Kommune
Suppleant: Borgmester Mogens Gade, Jammerbugt Kommune
De Konservative:
Borgmester Hans Toft, Gentofte Kommune
Suppleant: Borgmester Michael Ziegler Høje Taastrup Kommune
Så fremt Byrådet ønsker andre kandidater bragt i forslag skal navnet på den/disse meddeles KommuneKredit senest 30. april 2014.
Administrationen indstiller, 22. april 2014, pkt. 74:
at der sker en drøftelse af om andre kandidater ønskes bragt i forslag.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 74:
Indstilles godkendt.
Der ønskes ikke andre kandidater i forslag.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Eventuelle forslag til navne skal meddeles KommuneKredit senest den 30. april 2014.
Lovgrundlag
KommuneKredits vedtægter - i henhold til § 15 skal bestyrelsesmedlemmer og suppleanter ved indtræden i bestyrelsen være medlem af et Byråd/ en kommunabestyrelse, der er medlem af KommuneKredit. Samtlige kommuner er medlem af KommuneKredit.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
62. Revideret Halmodel Hedensted KommuneKlik her for at folde ud og læse mere om Revideret Halmodel Hedensted Kommune
Beslutningstema
Der skal tages stilling til en revideret halmodel for Hedensted Kommune
Økonomi
Den reviderede halmodel har ingen økonomiske konsekvenser for budgettet
Historik
I harmoniseringsfasen i 2006/2007 blev der nedskrevet og vedtaget en halmodel i samarbejde med et halkoordinationsudvalg, som var sammensat af repræsentanter fra de selvejende haller. Modellens intension var at sikre de selvejende haller et bæredygtigt dækningsbidrag bygget op som en kombination af udlejede foreningstimer, øvrige lokaletilskud og driftstilskud fra Hedensted Kommune som kompensation for rådighedstid til institutioner og skolernes idrætsundervisning. Udvalget for Fritid og Fællesskab har på møde den 7. april 2014 drøftet forslag til en revideret tilskudsmodel. Udvalget tog også stilling til de forskellige versioner der er indeholdt i halmodellen og besluttede at indstille, at den reviderede halmodel skal indeholde version 1A se bilag 1.
Sagsfremstilling
I perioden fra 2011 til udgangen af 2013 har Kultur og Fritid modtaget mange henvendelser fra de foreninger, der lejer aktivitetstid og –plads i de selvejende haller. Henvendelserne har overordnet anfægtet manglende fleksibilitet og manglende forståelse for, at foreningernes præcise ønsker på timeantal og timeomfang i mange tilfælde ikke har kunnet imødekommes. Kultur og Fritid har gennem en brugerundersøgelse hos foreningerne fået disse påstande dokumenteret. Det foranlediger, at halmodellen nødvendigvis må gennemgå en revision, så der ligeledes tages behørigt hensyn til Folkeoplysningslovens § 25, der omhandler retningslinjer for kommunale tilskud til aktivitetstimer.
Det reviderede forslag til en halmodel er fremkommet gennem et arbejde i et nedsat Ad-hocudvalg bestående af repræsentanter fra 6 selvejende haller, formand og næstformand fra Fritid og Fællesskab samt administrationen i Kultur og Fritid. Undervejs i udvalgsarbejdet har der været inspirationsbesøg fra Fåborg/Midtfyn og Vejle kommuner.
Det er hensigten, at den reviderede halmodel skal evalueres efter en funktionsperiode på 1½ - 2 år. I den periode er det også hensigten at analysere på de øvrige områder fra den tidligere halmodel samt gebyrbetaling for foreningernes brug af kommunale idrætsfaciliteter. (Bilag: Den reviderede halmodel- se bilag 2).
Udvalget for Fritid & Fællesskab indstiller, 22. april 2014, pkt. 75:
at den reviderede halmodel vedtages, så den kan få virkning fra den 01.08.2014 samt at den efterfølgende benævnes som ”Halmodellen for leje/udleje af foreningstimer i selvejende haller i Hedensted Kommune.”
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 75:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Beslutningen meddeles til de selvejende hallers bestyrelser og de foreninger, der lejer aktivitetstid i de selvejende haller.
Lovgrundlag
Folkeoplysningsloven
Beslutning
Der foretages evaluering efter vintersæsonen, det vil sige april 2015.
Dansk Folkeparti kan ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
63. Forslag til udmøntning af pulje til implementering af folkeskolereformenKlik her for at folde ud og læse mere om Forslag til udmøntning af pulje til implementering af folkeskolereformen
Beslutningstema
Der skal tages stilling til et forslag om anvendelse af den ekstraordinære pulje på 8 mio. kroner, der er afsat på anlægsbudgettet i 2014 til implementering af folkeskolereformen.
Beløbet foreslås overført fra anlægs- til driftsbudgettet.
Økonomi
I budget 2014 er der afsat en ekstraordinær pulje på 8 mio. kroner til implementering af folkeskolereformen, som supplement til de allerede afsatte midler til implementering af folkeskolereformen.
Beløbet er afsat på anlægsbudgettet og foreslås overført til driftsbudgettet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Børne- Undervisnings- og Kulturudvalget besluttede på sit møde den 5. december 2013 på baggrund af det afholdte dialogmøde med skolelederne følgende fordeling af de 8 mio. kroner:
En pulje, der fordeles til alle skoler ud fra det antal heltidsstillinger, der tildeles den enkelte skole til pædagogisk personale – se bilag med fordeling. I alt 5.084.000 kr.
En pulje til udbygning af skolernes IT-infrastruktur, således der på alle skoler er et veludstyret trådløst net. Desuden er der behov for at investere i aflåselige skabe til elevernes medbragte udstyr. I alt 1,5 mio. kr.
Det resterende beløb anvendes på de skoler, der vurderes at have de største behov. Puljen prioriteres af en arbejdsgruppe, der er nedsat med repræsentanter fra DLF, HR og Undervisningsafdelingen. Arbejdsgruppen tilbyder i forbindelse med besøg på skolen at give sparring til Arbejdsmiljøgruppen. Arbejdsgruppen står til rådighed med råd og vejledning under processen, og der kan blive indkaldt ”ekspert” bistand, såfremt arbejdsgruppen ikke selv har de fornødne kompetencer. Når arbejdsgruppen har besøgt alle skoler udarbejdes et forslag til fordeling af puljen. I alt ca. 1,5 mio. kr.
Sagsfremstilling
Den nedsatte arbejdsgruppe har nu besøgt alle skoler med henblik på drøftelse af den bedst mulige løsning vedrørende lærerarbejdspladser. Det har vist sig at det for 10.000 kr. pr. fuldtidsansat pædagogisk personale har været muligt at etablere individuelle arbejdspladser med skrivebord, stol, hyldeplads samt en digital enhed (bærbar pc, iPad, o.lign.) til langt størstedelen af det pædagogiske personale. Kun på enkelte skoler har det ikke været muligt at etablere individuelle arbejdspladser til alle på grund af manglende plads.
Forudsætningerne for at få etableret arbejdspladserne har på nogle af skolerne betydet bygningsmæssige ændringer af eksisterende rum. Alle skoler har givet en tilbagemelding efter gruppens besøg med en oversigt over alle forventede udgifter til etablering af arbejdspladserne. Med udgangspunkt i disse tilbagemeldinger har udvalget tildelt 14 skoler
et ekstra beløb. I alt foreslås tildelt 1.100.369 kr. fra den tilbageholdte pulje. Denne ekstra tildeling forventes at gøre det muligt at gennemføre de nødvendige bygningsmæssige ændringer. Maling af lokaler o.lign. er overladt til den enkelte skole.
Til udbygning af skolerns IT-infrastruktur og trådløst netværk afsættes en pulje på 1.500.000 kr., der administreres af Center for Pædagogisk Udvikling (CPU).
Tilbage er en pulje til uforudsete udgifter på 315.631 kr. Arbejdsgruppen foreslår, i forhold til usikkerheden ved prisfastsættelsen af de bygningsmæssige ændringer, at denne pulje afventer en fordeling til projekterne er gennemført.
Administrationen indstiller, 7. april 2014, pkt. 25:
at de 8 mio. kr. overføres fra anlægs- til driftsbudget.
at forslag til fordeling som ovenfor beskrevet godkendes.
Udvalget for Læring, 7. april 2014, pkt. 25:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 76:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Skolernes ledelser og bestyrelser skal informeres om udvalgets beslutning.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGPædagogisk personale
64. Ændringer i Musikskolens vedtægterKlik her for at folde ud og læse mere om Ændringer i Musikskolens vedtægter
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ændringer i Musikskolens vedtægter.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Den 1. januar 2014 trådte en ny bekendtgørelse om musikskoler i kraft.
En ændring i forhold til tidligere er, at vedtægter for musikskolerne ikke længere skal godkendes af Kunststyrelsen. Derfor er der nu mulighed for, at der ikke længere skal sidde et byrådsmedlem i Musikskolens bestyrelse. Dette har tidligere været et krav for at Kunststyrelsen kunne godkende vedtægterne.
I Hedensted Kommune har man valgt at benytte sig af dette, så der ikke fremover skal sidde et byrådsmedlem i Musikskolens bestyrelse.
Der er derfor behov for at ændre vedtægterne, så de kommer i overensstemmelse med den nye praksis.
Musikskolens bestyrelse har derfor ændret vedtægterne og godkendt ændringerne. Ændringerne skal derefter godkendes af Byrådet.
Ændringerne består først og fremmest i tilpasning af vedtægterne til den nye bekendtgørelse om musikskoler, samt til Byrådets ønske om ikke længere at have et byrådsmedlem i bestyrelsen. I stedet foreslår bestyrelsen, at der fremover sidder 2 repræsentanter for folkeskolernes musiklærere i stedet for 1 i bestyrelsen, så det samlede antal bestyrelsesmedlemmer kan forblive 9. Dette giver også mening i forhold til det udvidede samarbejde mellem musikskole og folkeskole, som der lægges op til i folkeskolereformen.
Udover dette ønsker Musikskolens bestyrelse, at Musikskolen skifter officielt navn fra ”Musikskolen – Hedensted Kommune” til det mere mundrette ”Hedensted Musikskole”.
Administrationen indstiller, 7. april 2014, pkt. 26:
at ændringer i Musikskolens vedtægter godkendes
at Musikskolens officielle navn ændres til "Hedensted Musikskole".
Udvalget for Læring, 7. april 2014, pkt. 26:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 77:
Indstilles godkendt.
I forhold til navnet på Musikskolen anbefaler udvalget ikke at navnet bliver "Hedensted Musikskole"
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGBekendtgørelse om musikskoler
- BILAGBekendtgørelse af lov om musik
- BILAGForslag til vedtægter - markering af ændringer
65. Forslag til forlængelse af overgangsordningen for inklusionsfremmende ressourceudlægningsmodel på specialundervisningsområdetKlik her for at folde ud og læse mere om Forslag til forlængelse af overgangsordningen for inklusionsfremmende ressourceudlægningsmodel på specialundervisningsområdet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til et forslag om at forlænge overgangsordningen for ressourceudlægningsmodellen på specialundervisningsområdet med 2 år.
Økonomi
Forslaget er resurseneutralt og indebærer en omlægning af ca. 54 mio. af skolernes selvforvaltning.
Historik
Med byrådets godkendelse af Kvalitetsrapporten i december 2013 blev det besluttet at der i forbindelse med den fulde indfasning af ressourceudlægning ud fra nye socioøkonomiske faktorer i skoleåret 2014-15 skal vurderes, om der kan ske en justering af ressourceudlægningsmodellen, så enkelte skolers økonomiske sårbarhed og tilfældigheder adresseres.
Evalueringen af ressourceudlægningsmodellen på specialundervisningsområdet viser, at en række skoler har et begrænset råderum. Dette begrundes i:
Høje udgifter på grund af at der tilfældigvis er mange børn med meget vidtgående specialundervisningsbehov bosiddende i skolens distrikt.
Lav tildeling/budget grundet tildelingsmodellen, der giver en lavere tildeling til skoler med gode socioøkonomiske elevforudsætninger.
Problemstillingen ved fuld indfasning i 2014-15 af ressourceudlægningsmodellen med 60 % elevtal + 40 % socioøkonomisk faktor er tydelig. Alle midler bliver fordelt – uden mulighed for at tage højde for tilfældigheder eller at etablere sikkerhedsnet. Fremadrettet vil ressourceudlægningsmodellen således medføre et ikke eksisterende råderum eller et decideret underskud for nogle skoler, medmindre modellen ændres.
Løsningsforslag for skoleåret 2014-15 og 2015-16
Det kan være relevant at diskutere løsningsforslag, hvor forskellige hensyn tilgodeses med deraf følgende konsekvenser. Nedenstående løsningsforslag er drøftet i skolernes ledelsesteams og på baggrund af input fra lederne, er det vanskeligt på nuværende tidspunkt, at fastlægge en endelig model. For at få tid og mulighed for at gennemtænke en model, der fremadrettet tager højde for nogle af de indvendinger, der fremkommer i kvalitetsrapporten og de modtagne input, anbefales det i de kommende 2 skoleår, at overgangsordningen forlænges, sådan at ressourceudlægning sker ud fra følgende model:
Ressourceudlægningsmodellen ændres til:
60 % elevtal
25 % socioøkonomisk faktor
15 % Sikkerhedsnet / imødegåelse af tilfældigheder af varig eller midlertidig karakter
Evaluering af ressourceudlægningsmodel på specialundervisningsområdet vedlægges som bilag. På mødet gives en kort præsentation af de sidste 4 års arbejde med inklusionsområdet og omtalte løsningsforslag.
Sagsfremstilling
Efter mødet i Udvalget for Læring den 3. februar 2014 har omtalte forslag været i høring hos skolebestyrelserne. Høringssvarene vedlægges som bilag.
Der gives på mødet en kort orientering om omtalte forslag. Den aktualiserede fordeling af specialklaseelever i kommende skoleår vil blive præsenteret og høringssvar gennemgås.
Administrationen indstiller, 7. april 2014, pkt. 24:
- at løsningsforslag drøftes - herunder en eventuel forøgelse af sikkerhedsnettet.
- at "Forslag til forlængelse af overgangsordningen for inklusionsfremmende ressourceudlægningsmodel på specialundervisningsområdet" godkendes med følgende fordeling de kommende 2 skoleår:
60 % elevtal
20 % socioøkonomisk faktor
20 % sikkerhedsnet/imødegåelse af tilfældigheder af varig eller midlertidig
karakter.
Udvalget for Læring, 7. april 2014, pkt. 24:
Indstilling anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 78:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Skolernes bestyrelser og ledelser skal informeres om udvalgets beslutning.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGEvaluering af ressourceudlægningmodel på specialundervisningsområdet
- BILAGHøringssvar Samlet PDF
66. Anlægsbevilling -Hydrologiprojekt Uldum Kær, Tørring Kær og Ølholm Kær (etablering af naturlig vandstand) - forundersøgelserKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling -Hydrologiprojekt Uldum Kær, Tørring Kær og Ølholm Kær (etablering af naturlig vandstand) - forundersøgelser
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb i 2014 til forundersøgelse i forbindelse med hydrologiprojekt ved Ølholm kær.
Økonomi
Anlægsbevillingen er på 321.920 kr. i udgifter og 321.920 kr. i indtægter. Staten yder fuld refusion til projektet. Refusionen sker med halvdelen i november 2014 og den anden halvdel til april 2015.
Der optages rådighedsbeløb for udgifter og indtægter på 321.920 kr.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ingen bemærkninger
Sagsfremstilling
I 2011 blev den statslige Natura 2000-plan for Uldum Kær, Tørring Kær og Ølholm Kær vedtaget. Der er i Natura 2000-planen udpeget arealer i kæret til forbedret hydrologi. I første planperiode fra 2009 til 2015 skal kommunen søge at få igangsat et hydrologiprojekt for de udpegede arealer i kærene. På grund af et større statsligt og kommunalt vådområdeprojekt i 2009-2010 i Uldum Kær har kommunen dog fået dispensation til i første planperiode alene at foretage en hydrologisk forundersøgelse, der kan påvise behovet for et egentligt hydrologiprojekt, som i givet fald skal udføres i 2. planperiode 2016-2021. Udførelsen af forprojektet er blevet godkendt af Udvalget for Teknik og Miljø og aftalt med landboorganisationerne.
Administrationen indstiller, 8. april 2014, pkt. 54:
at der meddeles anlægsbevilling på 321.920 kr. i udgift og 321.920 kr. i indtægt.
Udvalget for Teknik, 8. april 2014, pkt. 54:
Indstillingen anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 79:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Involverede lodsejere vil blive informeret om forprojektet gennem et samlet møde eller individuelle møder.
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr 932 af 24/09/2009 (Bekendtgørelse af lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (Miljømålsloven).
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
67. Endelig vedtagelse af tillæg nr. 19 til spildevandsplanen - Kloakering af nyt boligområde ved ØlstedKlik her for at folde ud og læse mere om Endelig vedtagelse af tillæg nr. 19 til spildevandsplanen - Kloakering af nyt boligområde ved Ølsted
Beslutningstema
Der skal tages stilling til endelig vedtagelse af tillæg nr. 19 til spildevandsplanen.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Byrådet vedtog den 18. december 2014 at fremlægge forslag til tillæg nr. 19 til spildevandsplanen i offentlig høring i 8 uger i perioden fra den 3. januar 2014 til den 28. februar 2014.
Sagsfremstilling
Der er ikke indkommet indsigelser til forslaget til tillæg til spildevandsplanen i høringsperioden. Tillæg nr. 19 til spildevandsplanen fremlægges derfor til endelig vedtagelse uden ændringer.
Administrationen indstiller, 8. april 2014, pkt. 56:
at Udvalget for Teknik anbefaler byrådet at tillæg nr. 19 til spildevandsplanen vedtages endeligt uden ændringer.
Udvalget for Teknik, 8. april 2014, pkt. 56:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 80:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Det endeligt vedtagne tillæg til spildevandsplanen skal offentliggøres efter reglerne herom i spildevandsbekendtgørelsen.
Tillægget træder i kraft fra datoen for vedtagelsens offentliggørelse.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven). Lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010
Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 (Spildevandsbekendtgørelsen). Lovbekendtgørelse nr. 1448 af 11 december 2007
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
68. Vejvedligeholdelse 2014 2. etapeKlik her for at folde ud og læse mere om Vejvedligeholdelse 2014 2. etape
Beslutningstema
Der skal tages stilling til tillægsbevilling til anlægsbevilling på 11 mio. kr. til vejvedligeholdelse af 2. etape i 2014.
Der skal tages stilling til prioritering og særlig anvendelse af en del af anlægs- og driftsmidlerne til vejvedligeholdelsesarbejder i 2014.
Økonomi
Der er afsat 24 mio. kr. på investeringsoversigten for 2014 til formålet. Der er den 26. februar 2014 givet anlægsbevilling på 13 mio. kr. fra puljen.
Der er desuden afsat 9 mio. kr. til vejvedligehold på driftsbudgettet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
På mødet d. 4. marts drøftede udvalget konklusioner i rapporten "Vedligeholdelse af vejbelægninger i Hedensted Kommune 2014-2018" udarbejdet af Vejdirektoratet februar 2014.
Sagsfremstilling
Der afholdes den 11. april 2014 licitation for 1. udbudsrunde af årets asfaltarbejder, der er udbudt 3 entrepriser.
Entreprise 1 omfatter veje, hvor der skal udlægges OB-belægninger. Ved OB-belægninger udlægges løse skærver, der tromles ned i et lag bindemiddel. Som noget nyt er der i år også udvalgt enkelte bystrækninger til denne type vedligeholdelse. Det er valgt, fordi det i forhold til et traditionelt asfaltslidlag er meget økonomisk fordelagtigt. Der vil endvidere stort set ikke være følgeudgifter til hævning af kantsten og fortove. I byområder vil der blive brugt en mindre stenstørrelse end på landet.
Entreprise 2 og 3 omfatter veje, hvor der udlægges asfaltslidlag og asfaltbærelag.
2. udbudsrunde planlægges udbudt i juni måned til gennemførelse i efteråret. Udbuddet omfatter primært veje hvor der forinden udføres ledningsarbejder samt veje, hvor der er et større forberedelsesarbejde inden der kan udlægges ny asfalt.
1. og 2. udbudsrunde omfatter ca. 78 km kommuneveje til ny belægning og tilgrænsende følgearbejder som reparation af fortove, hævning af kantsten og riste mm. Kortbilag viser vejstrækningerne.
Udover de 2 udbudsrunder planlægges der også udført reparationsarbejder, hvor mindre skader lappes på veje, hvor der ikke udføres slidlagsarbejder.
Det foreslås, at der af årets bevilling til vejvedligehold endvidere prioriteres at gennemføre nogle tilgrænsende opgaver:
I forbindelse med asfaltarbejderne vil det være hensigtsmæssigt at indarbejde forslag fra Trafiksikkerhedsplanens bruttoliste hvor det er muligt. Der ønskes derfor anvendt 2-300.000 kr. til øget afmærkning, etablering af bump og lignende. Herudover anvendes 500.000 kr. af driftmidlerne til mindre trafiksikkerhedsprojekter, som vedtaget af byrådet den 18. december 2013.
Hedenstedbroen er støbt i en stærkt reaktiv beton der ikke kan tåle at blive eksponeret for saltvand. Flere steder hvor betonen bliver fugtpåvirket er der konstateret revner og alkalikiselreaktion i betonen. Det er derfor af afgørende betydning for broens restlevetid, at der foretages de rette tiltag for at beskytte betonen mod fugtpåvirkning. Siden 2012 er der foretaget flere tiltag for at følge op på dette og med udskiftning af 7 tværgående fuger forventes broen at være optimalt beskyttet. Broen har en værdi på ca. 60 mio. kr. Renovering af 7 fuger vurderes at beløbe sig til 2,0-2,5 mio kr., der foreslås finansieret af driftsmidlerne til vejvedligeholdelse.
En flerårig strategi for vejvedligeholdelsen vil kunne danne grundlaget for en optimal vedligeholdelse og udnyttelse af ressourcerne. Der vil på mødet være et oplæg til processen frem mod en endelig beslutning om en fremtidige strategi.
Administrationen indstiller, 8. april 2014, pkt. 61:
at der meddeles tillægsbevilling til anlægbevilling på 11 mio. kr. finansieret af Veje og fortove på investeringsoversigten.
at anlægsbevilling og driftsmidler til vejvedligeholdelse anvendes som beskrevet.
Udvalget for Teknik, 8. april 2014, pkt. 61:
Indstillingen anbefales tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 81:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
69. Offentliggørelse af forslag til Lokalplan 1085 for et boligområde ved Aagade i TørringKlik her for at folde ud og læse mere om Offentliggørelse af forslag til Lokalplan 1085 for et boligområde ved Aagade i Tørring
Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til Lokalplan 1085 for et boligområde ved Aagade i Tørring
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Det tidligere Teknik- og Miljøudvalg har på dets møde den 2. december 2013 godkendt principperne for lokalplanforslagets udarbejdelse.
Sagsfremstilling
Forslag til Lokalplan 1085 er udarbejdet på baggrund af et ønske om at kunne opføre boliger i form af tæt-lav boligbebyggelse.
Lokalplanområdet er markeret med rød på ovenstående kort og udgør matr.nr. 1aa, 1r, 1k, 1v, 1ad og en del af 1 b Tørring By, Tørring. Lokalplanområdet ligger i byzone og skal forblive i byzone ved lokalplanens vedtagelse.
Formålet med lokalplanen er at skabe grundlag for, at området kan anvendes til ungdomsboliger. Lokalplanen skal sikre at området anvendes til åben/lav boligbebyggelse og giver mulighed for opførelse af 15 boliger i op til 2 etager med en maksimal bebyggelseshøjde på 8,5 m.
Lokalplanen fastsætter bestemmelser angående bebyggelsens udformning og ydre fremtræden (tagform, facader og materialer) med henblik på at sikre, at der skabes ensartethed inden for lokalplanområdet samtidig med at der skabes sammenhæng med den omkringliggende bebyggelse i Tørring.
Vejadgang til lokalplanområdet skal forsat ske via eksisterende vej fra Aagade. Vejen deles med ejendommen Aagade 18 og 18b, som en privat fællesvej. Lokalplanen sikrer at der skabes 1 p-plads pr. bolig, hvor minimum 2 p-pladser er handicapparkeringspladser hvis der etableres 15 boliger.
Lokalplanen indeholder bestemmelser om, at affaldscontainere til husholdningsaffald og genbrug samles i 1 "station" for at sikre et rent og rydeligt indtryk af området. Der udlægges et manøvreareal til renovationsbilen.
Kommuneplanramme 7.C.04 udlægger området til bycenter med en maksimal bebyggelsesprocent på 60, en maksimal bygningshøjde på 8,5 m og et maksimalt etageantal på 2. Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplan 2013.
Lokalplanområdet ligger inden for såkaldte lavbundsarealer, der jf. kommunenplanen skal friholdes for byggeri som kan forhindre at det naturlige vandstandsniveau kan genskabes, eller som kan forringe muligheden for at styrke det vilde dyre- og planteliv. Da området har været bebygget og i dag ligger inden for bymæssig bebyggelse, vurderes en realisering af lokalplanen ikke at forringe lavbundsarealet.
Der er foretaget en screening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer. På baggrund af screeningen vurderes det, at lokalplanforslag 1085 ikke vil give anledning til så væsentlige miljøpåvirkninger, at de skal miljøvurderes.
Administrationen indstiller, 8. april 2014, pkt. 62:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet:
- at forslag til lokalplan 1085 fremlægges i offentlig høring i 8 uger,
- at miljøscreeningen og afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering offentliggøres samtidig.
Udvalget for Teknik, 8. april 2014, pkt. 62:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 82:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Forslaget offentliggøres i overensstemmelse med Lov om planlægning (Planloven)
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (Planloven)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
70. Vedtagelse af lokalplan 1076 for et boligområde ved Engparken i HornsyldKlik her for at folde ud og læse mere om Vedtagelse af lokalplan 1076 for et boligområde ved Engparken i Hornsyld
Beslutningstema
Der tages stilling til bemærkningerne, ændringer og vedtagelsen af lokalplan 1076 for et boligområde ved Engparken i Hornsyld.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Grunden, beliggende ved Engparken 31 i Hornsyld, hvor der tidligere lå en børnehave, blev solgt af Hedensted Kommune i august 2012. Det fremgår af købsaftalen, at køber uden omkostninger for ham kan træde tilbage fra handlen, såfremt der ikke kan udarbejdes lokalplan, der muliggør opførelse af 8 boliger.
Teknik- og Miljøudvalget godkendte på sit møde d. 7. oktober 2013 principperne for lokalplanforslagets udarbejdelse.
Lokalplanforslaget blev fremlagt på Byrådets møde d. 18. december 2013. Byrådet besluttede at sende lokalplanforslaget i 8 ugers offentlig høring samt at afgørelsen af Screening for Miljøvurdering offentliggøres samtidig.
Sagsfremstilling
Forslag til lokalplan 1076 har været i offentlig høring i perioden fra den 2. december 2014 til den 27. februar 2014. Der er i høringsperioden indkommet en indsigelse til lokalplanforslaget samt bemærkninger fra ansøger. Indsigelsen fra Bakkevej 11, bemærkninger fra ansøger samt indsigelsesnotatet er vedhæftet dagsordenen.
Indsigelsen fra Bakkevej 11 drejer sig primært om:
- at disponeringen af lokalplanområdet samt anvendelsen ikke vil passe ind i det resterende område.
- at placering af byggeri i de angivne byggefelter vil give indsigtsgener samt skygger i deres hus og have.
- at henvisning til koter, niveauplaner mv. ikke er forståelig.
- terrænregulering mod skel.
Bemærkningen fra ansøger drejer sig om:
- antallet af handicap-parkeringspladser.
- nedsivning af regnvand i forhold til en befæstelsesgrad på 0,35.
- niveauplan der ønskes rettet fra 48,25 til 48,40.
Bemærkningerne giver anledning til følgende ændringer:
På side 5 i redegørelsen rettes antallet af handicap-parkeringspladser til 2.
På side 8 i punkt 5.4 rettes antallet af handicapparkeringspladser til 2.
På side 8 i punkt 7.4 tilføjes ”Boliger må ikke opføres nærmere end 2,5 m fra lokalplangrænsen.”
På kortbilag 2 rettes et niveauplan fra 48,25 til 48,40.
Der indsættes mål på byggefelt på kortbilag 2.
Derudover er der foretaget mindre tekniske rettelser.
Administrationen indstiller, 8. april 2014, pkt. 63:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at Lokalplan 1076 vedtages endeligt med de ovenfor nævnte ændringer.
Udvalget for Teknik, 8. april 2014, pkt. 63:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 22. april 2014, pkt. 83:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Lokalplanen offentliggøres i henhold til Planlovens regler herom.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (Planloven)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGLokalplanforslag 1076
- BILAGMiljoscreening af Lokalplan 1076
- BILAGIndsigelsesnotat
- BILAGAnsøgers bemærkninger
- BILAGIndsigelse
71. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
Orientering - Budgetopfølgning februar 2014- opsamling- hvordan forventes regnskab 2014 at holde i forhold til budgettet.
Orientering om indførelse af DUBU (Digitalisering af udsatte Børn og Unge området) i Hedensted Kommune.
Likviditet opgjort efter kassekreditreglen for 1. kvartal 2014
Orientering om Vækstforum for Region Midtjylland Beretning 2010-2013 samt handlingsplan 2013-2014.
Orientering om den regionale vækst og udviklingsstrategi
Foreløbige konferencedatoer for Business Region Aarhus er følgende:
10. juni kl. 14-16:Byrådskonference for byrådsmedlemmer i Business Region Aarhus (Sted: Aarhus) 30. september: Konference på Christiansborg
Orienterering om der, som grundlag for arbejdet i Temagruppen Bæredygtig Transport, bevilliges 50.000 kr. til en analyse af persontransporten i Hedensted Kommune Disse maksimalt 50.000 kr. tages fra investerings- og rationaliseringspuljen. Udvalget for Politisk koordination og Økonomi har den 17. februar 2014 godkendt kommissorium for Temagruppe om Bæredygtig transport under Udvalg for Fritid og Fællesskab. Gruppen skal aflevere en statusrapport inden sommerferien. Temagruppen skal tænke utraditionelt, være kreativ og komme med de alternative forslag. Temagruppen skal afdække fordele og ulemper ved forskellige modeller for en bedre koordinering af borgerkørsel, og mulighederne for ”samkørsel – samtransport” mellem forskellige transportmuligheder. Som grundlag for dette arbejde ønsker Temagruppen, at der gennemføres en analyse af, hvordan de nuværende befordringstilbud dækker borgernes behov, men ikke mindst, hvilke ønsker der kan være til fremtidige modeller for befordring. Analysen gennemføres både ved at spørge dem, der i dag bruger de forskellige transporttilbud hvordan disse opfattes, og om der er ideer til forbedring - analysen kan f.eks. foregå ved spørgeskemaundersøgelser og telefoninterview. Samtidig vil der også blive foretaget analyse af dem, der idag ikke bruger Hedensted Kommunes transporttilbud - hvilke ønsker kan de have til den kommunale transport for at de vil bruge den. Dette vil typisk foregå ved telefoninterview. Temagruppen bæredygtig transport består ifølge kommissoriet af følgende repræsentanter:
Politikere fra Udvalg for Fritid & Fællesskab,Visitator eller frivilligkonsulent fra Senior Service,Repræsentant fra Jobcenteret, Repræsentant fra lokalråd,Repræsentant for transportbranchen,Repræsentant fra Ungerådet,Lars Oksbjerre, Line Holmgaard.
Orientering om LO,s og FTF,S udpegerede repræsentanter til Det Lokale Beskæftigelsesråd, godkendt på Udvalget for Beskæftigelse 7. april 2014 pkt.46.
Beslutning
Til efterretning
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
Bilag
- BILAGOpfølgning fra månedsmøderne Februar 2014
- BILAGIndførelse af DUBU i Hedensted Kommune.pdf
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 1 kvartal 2014.pdf
- BILAGVækstforum Beretning.pdf
- BILAGVækstforums handlingsplan 2013-2014
- BILAGBrev vedr. vækstforum
- BILAGRegional vækst og udviklingsstrategi
- BILAGLOs´s og FTF,s repræsentanter til det Lokale Beskæftigelsesråd
72. Overtagelse af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Overtagelse af ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
73. Køb af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Køb af ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
74. Ejendomssalg - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Ejendomssalg
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
75. Dansk Produktions Univers - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Dansk Produktions Univers
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
76. Nedbrydning af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Nedbrydning af ejendom
Beslutning
Johnny B. Sørensen og Hans Henrik Rolskov blev erklæret inhabil i sagens behandling.
Godkendt.
Lars Poulsen kan ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
77. Køb af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Køb af ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen
78. Rentefritagelse - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Rentefritagelse
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Juhl Nielsen