Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 28. juni 2017
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
81. Revisionsberetning nr. 18 2016 samt endelig behandling af årsregnskab 2016Klik her for at folde ud og læse mere om Revisionsberetning nr. 18 2016 samt endelig behandling af årsregnskab 2016
Beslutningstema
Der skal tages stilling til Revisionsberetning nr. 18 vedrørende årsregnskabet 2016 samt kommunens årsregnskab 2016.
Historik
Årsregnskab 2016 med tilhørende bilag blev behandlet på Byrådets møde den 26. april 2017 pkt. 55, hvor beslutningen blev: "Afgives til revision hos kommunens revisor BDO".
Revisionsberetning nr. 18 er udsendt på mail til Byrådets medlemmer 12. juni 2017.
Sagsfremstilling
BDO har efter revision af årsregnskab 2016 fremsendt "Revisionsberetning nr. 18 vedrørende årsregnskabet 2016" til Byrådets behandling.
Af afsnit 1.5.2 fremgår, at den udførte revision ikke har givet anledning til bemærkninger.
Revisionsberetningen har ikke givet anledning til korrektioner i årsregnskab 2016 udover få konsekvensrettelser i Årsberetningen (Forord og Revisors påtegning).
Med disse bemærkninger til Revisionsberetning nr. 18 og til årsregnskabet indstilles, at Årsregnskab for 2016 kan godkendes endeligt sammen med Revisionsberetning nr. 18 for 2016.
Administrationen indstiller, 19. juni 2017, pkt. 94:
at Revisionsberetning nr. 18 vedrørende årsregnskabet 2016 godkendes.
at Årsregnskab 2016 godkendes endeligt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 94:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning meddeles Statsforvaltningen Midtjylland, BDO, samt diverse ministerier.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 45, 46 og 57 om aflæggelse af kommuners årsregnskab, afgivelse til revision m.v.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGRevisionsberetning nr. 18 vedrørende årsregnskab 2016
- BILAGÅrsregnskab 2016 - Årsberetning
- BILAGÅrsregnskab 2016 - Bilag
82. Anlægsbevilling til Renovering af Svanedammen i JuelsmindeKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til Renovering af Svanedammen i Juelsminde
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til anlægsbevilling til renovering af Svanedammen i Juelsminde
Økonomi
Der søges om anlægsbevilling og rådighedsbeløb på 400.000 kr. Udgiften foreslås finansieret af pulje til Centerbyer.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Som en del af Helhedsplanen for Juelsminde er nedslagspunktet "Skoven som grøn infrastruktur". Her er ønsket at skabe grønne områder i Juelsminde, som skal danne en ramme for nuværende og nye rekreative oplevelser og aktivudfoldelse. Som en del af dette nedslagspunkt er Svanedammen. Juelsminde Visionsråd, Palsgaard og kommunen har peget på, at en renovering af Svanedammen vil betyde, at vi med dette område vil kunne skabe et attraktivt grønt område - "grønt åndehul", hvor borgere og turister vil få rekreative oplevelser.
Projektet sker i fællesskab med Visionsrådet, Palsgaard og kommunen, og hvor Palsgaard bidrager til projektet med en foderbro.
Der anlægges med sten en brinksikring langs søens bredder med skrå hældning og bugtede sider i stedet for det nuværende fodhegn. Stensikringen vil endvidere modvirke at træerne rundt om søen får blotlagt rødderne og vælter når ænder mv. underminerer brinkerne som det sker i dag, se i vedlagte skitse.
Samtidig med stensikringen etableres en gangsti rundt om søen og en og en lille bro over udløbsbygværket for at øge tilgængeligheden og brugen af området.
Administrationen indstiller, 19. juni 2017, pkt. 97:
at der meddeles anlægsbevilling og rådighedsbeløb som anført under Økonomi.
at finansiering sker som anvist under Økonomi.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 97:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
83. Kommunens høringssvar til VVM-redegørelse for Elektrificering og hastighedsopgradering, Fredericia - AarhusKlik her for at folde ud og læse mere om Kommunens høringssvar til VVM-redegørelse for Elektrificering og hastighedsopgradering, Fredericia - Aarhus
Beslutningstema
Byrådets høringssvar til Banedanmarks VVM - redegørelse "Elektrificering og hastighedsopgradering, Fredericia - Aarhus.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi drøftede på sit møde d. 22. maj. 2017 forhandlingen med Banedanmark om vilkår for broudskiftninger og kommunens supplerende ønsker ved en mulig elektrificering og hastighedsopgradering af togdriften.
Sagsfremstilling
Med Aftale om udmøntning af Togfonden fra 2014 besluttede den daværende regering (S, RV og SF) samt partierne DF og EL, at igangsætte VVM-undersøgelser for elektrificering og opgradering mellem Fredericia-Aarhus-Aalborg/Lindholm. Denne VVM-redegørelse (VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet) omhandler elektrificering og hastighedsopgraderingaf jernbanestrækningen mellem Fredericia og Aarhus. Som led i et større elektrificeringsprogram for det danske jernbanenet er det besluttet at undersøge muligheden for elektrificering af strækningen Fredericia - Aarhus. Elektrificeringen af størstedelen af det statslige jernbanenet vil medvirke til at skabe rammerne for en mere moderne jernbane med en effektiv og miljøvenlig jernbanedrift samt en mere pålidelig og attraktiv togbetjening. Elektrificeringen af strækningen Fredericia - Aarhus bidrager til et sammenhængende elektrificeret jernbanenet, der kan betjenes med moderne eldrevne tog til gavn for miljø og klima. Det er desuden politisk besluttet at undersøge mulighederne for at nedsætte rejsetiden mellem København og Aalborg. Banedanmark undersøger i den forbindelse mulighederne for hastighedsopgradering på dele af strækningen Fredericia - Aarhus.
Banedanmark har afholdt offentlig møde om VVM-undersøgelsen d. 22. maj 2017 i Løsning.
Der er sideløbende med denne høring en forhandling med Banedanmark om vilkårene for udskiftning af broer i forbindelse med projketet.
Høringsperioden slutter d. 2. juli 2017.
Administrationen indstiller, 19. juni 2017, pkt. 98:
byrådet godkender udkast til høringssvar
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 98:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Det godkendte høringssvaret afsendes til Banedanmark
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGHøringssvar til VVM undersøgelse for elektrificering og hastighedsopgradering af togstrækning Freder
- BILAGBDK-VVM-Fredericia-Aarhus-redegørelse for elektrificering og hastighedsopgradering.pdf
- BILAG2, og endelig udkast Høringssvar til VVM undersøgelse
84. Tematillæg til Planstrategi 2015 - TurismeKlik her for at folde ud og læse mere om Tematillæg til Planstrategi 2015 - Turisme
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til Tematillæg til Planstrategi 2015 skal sendes i høring. Samtidig skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslaget.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Politisk koordination og økonomi besluttede den 22.5 2017 at igangsætte arbejdet med udarbejdelsen af et tematillæg til planstrategi 2015 for at kunne byde ind på statens pulje af nye sommerhusgrunde i kystnærhedszone. Staten har tilkendegivet, at der udlægges areal til 1000 nye sommerhusgrunde i hele landet.
Sagsfremstilling
Tillægget til Planstrategi 2015 er udarbejdet for at kunne ansøge staten om at udlægge nye sommerhusområder i kystnærhedszonen. Hvis ansøgningen imødekommes vil staten udarbejde et landsplandirektiv, der udlægger nye sommerhusgrunde. Dette vil efterfølgende skulle indarbejdes i kommuneplanen, således at hovestruktur, retningslinjer og rammer justeres.
Målet med udlæg af nye sommerhusområder er at øge feriehuskapaciteten for at understøtte den generelle turismevækststrategi i Hedensted kommune. Dermed også ønsket om en årlig vækst på 4 % frem mod 2020 og en stigning i antallet af feriehuse til udlejning med 2 %, således at der opnås en udlejningsprocent, der ligger over landsgennemsnittet i stedet for under. For nuværende udlejes 17% af sommerhusene mod 18% på landsplan.
Konkret lægger tematillægget op til, at der ved udarbejdelse af et kommuneplantillæg udlægges to nye sommerhusområder i henholdsvis Juelsminde og As Vig / Pøt Strandby, ligesom der lægges op til, at en ubebygget del af sommerhusområdet i Snaptun tilbageføres til landzone og omplaceres til As Vig / Pøt Strandby.
I As Vig / Pøt Strandby ønskes der udlagt et område på ca. 14,2 ha, hvoraf de 3,3 ha er en omplacering fra rammeområdet i Snaptun. Området vurderes samlet at kunne rumme ca. 100 sommerhusgrunde á 1.200 m2 + veje og opholdsarealer. Heraf udgør de 25 grunde omplacering fra Snaptun. Der er således tale om om-placering af 25 grunde og ønske om 75 grunde fra puljen på 1.000 nye grunde.
Området er delvist omfattet af et rammeområde til rekreative formål. Området udtages af planlægningen i forbindelse med oprydningen i arealudlæg jf. Statens påbud om gennemgang af reservationer til ferie- og fritidsanlæg i de kystnære områder og ophævelse af reservationer, der ikke er aktuelle.
I Juelsminde ønskes der omdannet en del af et rammeområde fra boligformål til sommerhusområde. Område er på ca. 14,3 ha og vurderes samlet at kunne rumme ca. 100 sommerhusgrunde á 1.200 m2+ veje og opholdsarealer. Disse grunde ønskes tildelt fra puljen på 1.000 grunde.
Med offentliggørelsen af tillægget af planstrategien beslutter Hedensted Byråd, at der skal ske en delvis revision af temaet turisme, såfremt der udarbejdes et landsplandirektiv.
Der er foretaget en screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger. Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
Kommunikation
Planforslaget offentliggøres i henhold til planlovens § 23a og sendes dermed i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
Planstrategi: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015 med efterfølgende lovændringer.
Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LBK nr. 448 af 10/05/2017
Administrationen indstiller
at | tematillæg til Plantstrategi 2015 godkendes og fremlægges i 8 ugers offentlig høring |
at | afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslaget offentliggøres samtidtidigt |
at | der skal iværksættes en delvis revision af kommuneplanens tema turisme, såfremt Staten beslutter at udarbejde et landsplandirektiv |
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
85. Forslag til udbygning af modulordning SFO Klik her for at folde ud og læse mere om Forslag til udbygning af modulordning SFO
Beslutningstema
Forslag til udbygning af modulordning SFO.
Økonomi
De samlede økonomiske konsekvenser som følge af forslaget forventes at kunne håndteres inden for eksisterende budgetter.
Historik
Udvalget for Læring behandlede på mødet den 30. januar 2017 en henvendelse fra en familie med et ønske om, at deres børn kan gå i SFO engang imellem – måske bare en dag om ugen. Dette vil give forældrene en udgift til en eftermiddagsplads, der er dyr i forhold til familiens begrænsede pasningsbehov. Moderen skriver: "...derfor undrer jeg mig over, at man i Hedensted Kommune ikke har en fleksibel ordning, så børnefamilier kan tilkøbe en deltids SFO plads – så man kan indrette sit familieliv, så man har mest muligt tid sammen. Det er i øvrigt det budskab, jeg lige nu ser Hedensted Kommune kører en massiv facebook-kampagne for (Familietid=kakaotid) – så derfor må det jo være noget, som man i kommunen ser som vigtigt." På baggrund heraf besluttede Udvalget for Læring at der på mødet i april skulle behandles et forslag til ny modulordning
Udvalget for Læring behandlede på mødet den 3. april 2017 et forslag til ny modulordning. Modulordninger er blevet drøftet på dialogmøder med skolebestyrelsesformænd og dialogmøde med skoleledere. Emnet har endvidere været grundigt debatteret på et SFO-ledermøde. På den baggrund foreslås en enkel og let administrerbar tilføjelse til de eksisterende moduler i form af et 2-dags-modul.
- 2-dags-modulet vil kunne indføres fra 1. august og med en takst på samme niveau som et morgenmodul.
- 2-dags-modulet vil kunne forenes med den eksisterende normeringsaftale, sådan at børn tilmeldt dette modul medgår med 2/5-del normering.
Den nærmere beskrivelse af modulet, konsekvenser ved indførelse samt fordele/ulemper herved er beskrevet i vedlagte notat.
Sagsfremstilling
Efter møde i Udvalget for Læring den den 3. april 2017 har forslag til ny modulordning været i høring.
Høringssvarene vedlægges som bilag sammen med beskrivelsen, der har været sendt i høring.
Administrationen indstiller, 12. juni 2017, pkt. 37:
at de indkomne høringssvar drøftes.
at modulordning som beskrevet indføres fra 1. september 2017.
at ordningen evalueres med udgangen af 2018.
Udvalget for Læring, 12. juni 2017, pkt. 37:
Indstillingen foreslåes/anbefales godkendt og sendes til Byrådet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 99:
Indstilles godkendt.
Jørn Juhl Nielsen, Hans Kr. Skibby og Kasper Glyngøe tager forbehold for indstillingen.
Kommunikation
Forældre med børn på de pågældende klassetrin skal informeres om beslutningen.
Beslutning
Udbygning af modulordningen gennemføres som en forsøgsordning, der evalueres i juni 2018.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
86. Vedtagelse af forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 for tankstation ved LindvedKlik her for at folde ud og læse mere om Vedtagelse af forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 for tankstation ved Lindved
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 for erhvervsområde til tankstation, cafeteria og vaskehal skal sendes i høring. Samtidigt skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslaget.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Den 5. april 2016 drøftede og vedtog Udvalget for Teknik, at Hedensted Kommune skulle tage kontakt med Naturstyrelsen med henblik på at få ophævet NFI-området, der omfatter området for det nu aktuelle kommuneplantillæg nr. 30.
Sagsfremstilling
OK a.m.b.a. ønsker at anlægge en servicestation ved Skanderborgvejs østlige tilkørsel til den Midtjyske Motorvej, tæt ved Lindved. Der vil senere blive udarbejdet en lokalplan for anlægget.
Arealet er privatejet og er i dag i landbrugsmæssig drift.
Der har været kontakt med Miljøstyrelsen (tidligere Naturstyrelsen). På Planlovsdagene i foråret gav Miljøstyrelsen udtryk for, at det var muligt at få en forhåndsdialog i sager af denne karakter. Det viste sig siden, at det ikke var tilfældet. Da det ikke var muligt at få en forhåndsudtalelse fra Miljøstyrelsen før gennemførelsen af en lokalplan, giver dette kommuneplantillæg muligheden for at få en udtalelse fra Styrelsen.
Team Drikkevand har udfærdiget en udtalelse der munder ud i en samlet vurdering:
”Ud fra en konkret vurdering af grundvandsforholdene vil en servicestation på den ansøgte beliggenhed ikke udgøre nogen som helst risiko for grundvandet”. Hele udtalelsen er vedhæftet som bilag 4. Denne udtalelse er også vedhæftet den nedenstående screening, der er sendt til Miljøstyrelsen.
Screening for miljøvurdering
Der er foretaget en screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger.
På grundlag af udkast til miljøscreeningen har andre berørte myndigheder i perioden fra den 19. maj til den 2. juni 2017 har haft den lovpligtige mulighed for at kommentere kommunens forventede afgørelse om ikke at gennemføre en miljøvurdering af planforslaget. Der er ikke indkommet høringssvar, som giver anledning til at gennemføre en miljøvurdering. Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
Bilag såsom lokalplantekst mv. eftersendes til behandlingen i Udvalget for Teknik.
Chef for Fritid & Fællesskab Johan Stadil Petersen deltager i behandlingen af punktet i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 84:
at forslag til kommuneplantillæg nr. 30 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslaget(ne) offentliggøres samtidig,
at grundejeren meddeles, at fraskrivelse af retten til at kræve ejendommen overtaget efter planlovens § 47a skal foreligge, inden lokalplanens endelige vedtagelse.
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 84:
Indstilling godkendt. Oversendes til Byrådet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 103:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Planforslaget offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23c, 24. med senere ændringer.
Grundvandsredegørelse: Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse, BKG nr. 1697 af 21. december 2016
Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LBK nr. 448 af 10/05/2017, § 8, stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGBilag 1 kommuneplantillæg nr. 30 Lindved
- BILAGBilag 1 Oversigtskort kommuneplantillæg nr 30 Lindved.pdf
- BILAGBilag 2 Forslag til Kommuneplantillæg nr 30.
- BILAGBilag 2 Forslag til Kommuneplantillæg nr 30.pdf
- BILAGBilag 3 Screening for miljøvurdering af kommuneplantillæg nr. 30
- BILAGBilag 3 Screening for miljøvurdering af kommuneplantillæg nr 30.pdf
87. Endelig vedtagelse af lokalplan 1104 for Lille Dalby Bakker med tilhørende kommune-plantillæg nr. 20 og Miljøvurdering, samt godkendelse af projekt for kollektiv varmeforsyning.Klik her for at folde ud og læse mere om Endelig vedtagelse af lokalplan 1104 for Lille Dalby Bakker med tilhørende kommune-plantillæg nr. 20 og Miljøvurdering, samt godkendelse af projekt for kollektiv varmeforsyning.
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til den endelige vedtagelse af lokalplan 1104 for Lille Dalby Bakker med tilhørende kommuneplantillæg nr. 20 og Miljøvurdering, samt endelig godkendelse af projekt for kollektiv varmeforsyning. Byrådet skal samtidig tage stilling til de indkomne bemærkninger og ændringsforslag.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi godkendte den 13. juni 2016, at der skulle udarbejdes et forslag til en rammelokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for hele området, samt en byggeretsgivende lokalplan for en del af området.
Planforslagene og projektforslaget blev vedtaget af Byrådet den 22. februar 2017.
Sagsfremstilling
Lokalplanområdet er et ca. 77 ha stort område beliggende i den sydøstlige del af Hedensted i Lille Dalby Bakker.
Lokalplanforslagets formål er:
- at udlægge hele området til boligområde og sikre, at der i en del af området fastlægges byggeretsgivende bestemmelser, der giver mulighed for opførelse af åben-lav boliger til helårsbeboelse
- at fastligge et princip for de grønne kiler i området for at sikre en overordnet grøn struktur i området ved en fremtidig detailplanlægning
- at sikre stier, som forbinder boligområdet til den eksisterende by
- at sikre, at udbygningen af området ikke medfører en forøget regnvandsbelastning på vandløbende Dalby Bæk og Torup Bæk, og at overfladevand indgår som et rekreativt element i fællesarealerne.
Lokalplanen opdeles i 2 delområder. En byggeretsgivende lokalplan, som fastligger bestemmelser for bebyggelsen og overfører området fra landzone til byzone og en rammelokalplan, som fastlægger rammebestemmelser, som skal overholdes i de fremtidige detaillokalplaner og fastholder området i landzone.
Lokalplanen kan ses her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=432.
Planområdet strækker sig udover de eksisterende rammer i området, og der er derfor i forbindelse med planlægningen udarbejdet kommuneplantillæg nr. 20, som udlægger hele området til blandet boligområde.
Planforslagene har været i høring i perioden fra den 27. februar til den 24. april 2017.
Der er i høringsperioden indkommet 13 bemærkninger og indsigelser til planforslagene. Bemærkningerne og indsigelserne er samlet i bilag 4.
Der er udarbejdet et notat over de enkelte bemærkninger og indsigelser – bilag 3. Som det fremgår af notatet, drejer bemærkningerne og indsigelserne sig primært om:
- Muligheden for etageboliger i op til 3 etager mod Dalbyvej samt bebyggelsestyper i området
- Planens påvirkning på kulturmiljøet ved Røde Mølle
- Flytningen af den gennemgående tunge trafik fra Ll. Dalby Vej til andre ruter heri blandt Højløkkevej
- Naturen og stiforbindelser i området
Efter vurderingen af de indkommende bemærkninger anbefaler administrationen følgende ændringer i lokalplanen:
- At muligheden for etagebyggeri med op til 3 etager fjernes fra byggefeltet nær Dalbyvej
- At der i byggefeltet nær Dalbyvej bliver en maks. etagehøjde på 2 etager.
Derudover er der mindre redaktionelle tilretninger.
Administrationen anbefaler, at der i udarbejdelsen af byggeretsgivende lokalplan for den sydlige del af området arbejdes med forholdet til kulturmiljøet ved Røde Mølle og forholdet til naturen i området.
Projektforslag for kollektiv varmeforsyning - nyt biomasseanlæg og varmeforsyningen af området
Der er to elementer i projektforslaget for kollektiv varmeforsyning:
- Lille Dalby Bakker, lokalplan 1104, bliver godkendt som varmeforsyningsområde for Hedensted Fjernvarme
- Hedensted Fjernvarme etablerer en biomassekedel på den bestående kedelcentral på Overholmvej
Projektforslaget har været i høring fra den 29. marts til den 27. april 2017.
Der er i høringsperioden indkommet et høringssvar fra de berørte parter - Dansk Gas Distribution (DGD). I høringssvaret efterspørger DGD den rette dokumentation for det øgede varmebehov ved nybyggeri. Høringsvaret har været sendt til ansøger, der har fremsendt et svar, der imødekommer DGDs bemærkninger. Høringssvaret giver således efter administrationens vurdering ikke anledning til ændring af projektforslaget.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 85:
at lokalplan nr. 1104 vedtages endeligt med følgende ændringer
at muligheden for etagebyggeri med op til 3 etager fjernes fra byggefeltet nær Dalbyvej
at der i byggefeltet nær Dalbyvej bliver en max etagehøjde på 2 etager
at der ved udarbejdelsen af byggeretsgivende lokalplan for den sydlige del af område arbejdes med forholdet til kulturmiljøet ved Røde Mølle
at kommuneplantillæg nr. 20 vedtages endeligt uden ændringer
at miljøvurderingen vedtages endeligt uden ændringer
at projektet for kollektiv varmeforsyning godkendes uden ændringer
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 85:
Anbefales endelig godkendt som indstillet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 104:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Kommuneplantillæg nr. 20 har været i foroffentlig høring med indkaldelse af ideer og forslag i perioden den 2. til den 16. august 2016. Indkommende ideer og forslag er efterfølgende indarbejdet i tillægget.
Under den offentlige høring af planforslagene er der afholdt møde og kommunikeret med naboerne til området.
Planforslagene har været i høring i perioden fra den 27. februar til 27. april 2017.
Projektforslaget for kollektiv varmeforsyning har været i høring fra den 29. marts til den 27. april 2017.
Planerne offentliggøres i henhold til planlovens §§ 30, 31. Beslutning vedrørende projektet for kollektiv varmeforsyning meddeles berørte parter.
Lovgrundlag
Lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2, §§ 30 og 31 Kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23 c, og 30
Miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LOV nr. 448 af 10. maj 2017, § 13, stk. 2
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning nr. 1307 af 24. november 2014, § 1.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg nr. 825 af 24. juni 2016, §§ 6, 7, 11, 17 og 18
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Notat over bemærkninger til planforslagene og miljørapport
- BILAGBilag 4 - Bemærkning fra offentlig høring_samlet_endelig
- BILAGBilag 5 - Forslag til lokalplan 1104 - Lille Dalby Bakker
- BILAGBilag 6 - Forslag til Kommuneplantillæg nr. 20
- BILAGBilag 7 - Forslag til Miljøvurdering
- BILAGBilag 8 - Sammenfattende redegørelse
- BILAGBilag 9 - Projektforslag Fjernvarmeforsyning Lille Dalby Bakker
88. Endelig vedtagelse af lokalplan nr. 1112 og kommuneplantillæg nr. 27 for dagligvarebutik ved Dalbyvej i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Endelig vedtagelse af lokalplan nr. 1112 og kommuneplantillæg nr. 27 for dagligvarebutik ved Dalbyvej i Hedensted
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til endelig vedtagelse af lokalplan nr. 1112 med tilhørende kommuneplantillæg nr. 27 og udbygningsaftale for en Lidl dagligvarebutik ved Dalbyvej i Hedensted. Byrådet skal endvidere tage stilling til de indkomne bemærkninger og ændringsforslag.
Økonomi
Der er indgået en udbygningsaftale med Lidl om at kommunen og Lidl hver betaler 50 % af udgiften til en trafikdæmpende foranstaltning på Dalbyvej. Kommunens andel af udgiften, ca. 100.000 kr., finansieres af driftskonto til vejdrift.
Historik
Byrådet godkendte den 26. oktober 2016, at der skulle udarbejdes lokalplanforslag og forslag til kommuneplantillæg for etablering af en Lidl dagligvarebutik.
Planforslagene og udbygningsaftalen blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2017.
Sagsfremstilling
Lokalplanområdet afgrænses som vist på kortbilag 1. Lokalplanområdet ligger på hjørnet af Dalbyvej og Kirkegade i den centrale del af Hedensted By og har et samlet areal på ca. 7.400 m².
Lokalplanområdet anvendes i dag til boligområde i form af åben-lav boliger og rummer 8 parcelhuse.
Det er lokalplanens formål at muliggøre opførelse af en dagligvarebutik med et brutto-etageareal på op til 2.200 m². Derudover er det en del af lokalplanens formål at sikre vejadgang til området fra Kirkegade og Dalbyvej.
Lokalplanområdet er ifølge Hedensted Kommuneplan 2013-2025 beliggende i rammeområde 5.B.30 ”Midtbyen Sydøst” og er udlagt til boligformål i form af åben-lav boligbebyggelse. Bebyggelsesprocenten må ikke overstige 30, og bygningshøjden er fastlagt til maks. 2 etager og 8,5 m. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2013-2025, for så vidt angår anvendelse samt bebyggelsesprocent. For at bringe planlægningen i overensstemmelse med kommuneplanen ledsages nærværende lokalplan af kommuneplantillæg nr. 27, der overfører planområdet fra rammeområde 5.B.30 "Midtbyen Sydøst" til rammeområde 5.C.02 "Centerområde i Hedensted". Lokalplanen er udarbejdet i overensstemmelse med kommuneplantillægget.
Lokalplanen fastlægger bebyggelsens omfang til en bebyggelsesprocent på maksimalt 40 for den enkelte ejendom. Bebyggelsens højde må ikke overskride 2 etager og 8,5 m. Dog må bebyggelse nærmere end 2 m fra lokalplangrænsen mod syd maksimalt opføres i 1 etage og 6,5 m højde.
Der skal af trafiksikkerhedsmæssige hensyn etableres trafikdæmpende foranstaltning på Dalbyvej ved Skøttsvejs udmunding og indkørslen til vareindlevering. Der er i den forbindelse indgået en såkaldt udbygningsaftale mellem Hedensted Kommune og Lidl, hvor Lidl bidrager til den trafikdæmpende foranstaltning.
Lokalplanen kan ses her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=448
Planforslagene og udbygningsaftalen har været i høring i fra den 30. marts til den 26. maj 2017.
Der er i høringsperioden indkommet 5 bemærkninger til planforslagene (Haderslev Stift har indsendt 2 høringssvar – et fra Stiftet og et fra Den Kongelige Bygningsinspektør). Bemærkningerne er samlet i bilag 4.
Der er udarbejdet et notat over de enkelte bemærkninger og indsigelser – bilag 3. Som det fremgår af notatet drejer bemærkningerne og indsigelserne sig primært om,
- Forslag om flytning af overkørslen på Kirkegade med henblik på at sikre bløde trafikanter, som har ærinde på Kirkecentret og med henblik på at mindske støjgener og gener fra billygter på ejendommen Tonys Alle 2
- Ønske om reduktion af den maksimalt tilladte bygningshøjde mod syd
- Ønske om muret byggeri
Med henvisning til administrationens bemærkninger i bilag 3, notat om bemærkninger og indsigelser, anbefaler administrationen, at der ikke foretages ændringer ved den endelige vedtagelse af planerne, bortset fra mindre redaktionelle ændringer.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 87:
at lokalplan nr. 1112 vedtages endeligt uden ændringer
at kommuneplantillæg nr. 27 vedtages endeligt uden ændringer
at udbygningsaftalen vedtages endeligt
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 87:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 106:
Indstilles godkendt.
Samtidig anbefales at de trafikale (sikkerheds) forhold overvejes i forbindelse med etableringen.
Kommunikation
Kommuneplantillæg nr. 27 har været i for-offentlig høring med indkaldelse af ideer og forslag i perioden fra den 8. november til den 22. november 2016.
Planerne offentliggøres i henhold til planlovens §§ 30 og 31.
Borgerdeltagelsen har bestået i de høringssvar, der er indkommet i høringsfasen.
Lovgrundlag
Planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2, §§ 30 og 31
Kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 23 og 30
Udbygningsaftale: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 21b.
Genrelt: Lov nr. 668 af 8. juni 2017 (ny planlov)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGBilag 1 - Endelig vedtagelse - oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Endelig vedtagelse - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Endelig vedtagelse - Notat over indkomne høringssvar
- BILAGBilag 4 - Endelig vedtagelse - samlet oversigt over høringssvar
- BILAGBilag 5 - Endelig vedtagelse - Luftfoto ang. høringssvar
- BILAGBilag 6 - Endelig vedtagelse - lokalplan
- BILAGBilag 7 - Endelig vedtagelse - kommuneplantillæg
- BILAGBilag 8 - Endelig vedtagelse - udbygningsaftale
89. Endelig Vedtagelse af Lokalplan 1113 - boligområde ved Honumvej i Rask MølleKlik her for at folde ud og læse mere om Endelig Vedtagelse af Lokalplan 1113 - boligområde ved Honumvej i Rask Mølle
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til den endelige vedtagelse af lokalplan 1113 – boligområde ved Honumvej i Rask Mølle. Byrådet skal samtidig tage stilling til de indkomne bemærkninger og ændringsforslag.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Udvalget for Teknik besluttede den 8. november 2016, at der skulle påbegyndes en planlægning for storparceller. Den 29. marts 2017 blev forslaget til lokalplan 1113 vedtaget af Byrådet.
Sagsfremstilling
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af et konkret ønske fra en bygherre. Lokalplanområdet er beliggende i landzone i den nordlige del af Rask Mølle og omfatter et areal på ca. 1,8 ha.
Lokalplanen har til formål at sikre, at området kan udstykkes til 5 storparceller til placering af åben-lav boliger. Desuden skal lokalplanen sikre, at arealet overføres fra landzone til byzone.
Inden for lokalplanområdet må bebyggelsesprocenten ikke overstige 30 % for den enkelte ejendom. Det er med lokalplanen muligt at opføre bebyggelse i op til 2 etager og med en bygningshøjde på maksimum 8,5 m målt fra eksisterende terræn. Da der i forbindelse med en arkæologisk forundersøgelse af lokalplanområdet er gjort arkæologiske fund, skal bebyggelse placeres inden for fastlagte byggefelter, som udgraves forud for byggemodningen.
Lokalplanområdet skal vejbetjenes fra Møllesvinget. Der udlægges inden for lokalplanområdet en ny boligvej med en vendeplads. Til hver bolig skal der på egen grund anlægges mindst 2 parkeringspladser. Der udlægges en sti tværs igennem lokalplanområdet ind til vendepladsen. Der etableres desuden en natursti i beplantningsbæltet langs den nordlige del af lokalplanafgrænsningen.
Lokalplanområdet spildevandskloakeres og regnvand håndteres på egen grund. Lokalplanområdet forsynes med fjernvarme.
Lokalplanen kan ses her:
http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=451
Offentlig høring
Planforslaget har været i høring i perioden fra den 30. marts til den 26. maj 2017.
Der er i høringsperioden indkommet tre bemærkninger til planforslaget.
1. bemærkning gør opmærksom på, at der er el-anlæg i området.
Administrationens bemærkning: Oplysningerne er sendt videre til bygherre.
2. bemærkning omhandler muligheden for at etablere en cykelsti fra Rask Mølle til Honum, samtidig med etableringen af storparcellerne. Der gøres endvidere opmærksom på, at der kunne udvikles flere grunde mod nord.
Administrationens bemærkning: Cykelstien eller flere grunde mod nord vil ikke være en del af den konkrete planlægning. Der er ikke planer om at etablere en cykelsti fra Rask Mølle mod Hornum. Udlægning af grund mod nord vil kræve, at der udlægges kommuneplanrammer til boligformål. På nuværende tidspunkt er der tilstrækkelig restrummelighed i de nuværende rammer i Rask Mølle.
3. bemærkning gør opmærksom på, at det bør være muligt at etablere jordvarmeslanger inden for hele matriklen for at opnå den rette virkningsgrad, idet det kræver det dobbelte areal til slanger i forhold til det bebyggede areal, belægning mv.
Administrationens bemærkning: Der er i lokalplanprocessen blevet valgt at give mulighed for at etablere jordvarmeslanger inden for byggefeltet for at undgå at skulle foretage en arkæologisk udgravning af store dele af området. Byggefelterne er mellem 680 – 1120 m2, hvilket vurderes må give en tilstrækkelig mulighed for at etablere jordvarme, hvis det ønskes, på lige fod med andre alternative varmekilder.
Administrationen vurderer, at bemærkningerne ikke giver anledning til ændringer af lokalplanforslaget udover mindre redaktionelle tilretninger.
Skovbyggelinje
Lokalplanområdet er omfattet af skovbyggelinjen. I den forbindelse vil administrationen søge Miljøstyrelsen om reduktion af skovbyggelinjen. I lokalplanens høringsperiode er skovejeren blevet hørt, og har ikke indsendt bemærkninger hertil.
Delegation
Med henblik på at fremme den endelige godkendelse, og da lokalplanen omfatter et mindre område bemyndigede Byrådet Udvalget for Teknik til at godkende lokalplanen endeligt. Idet der er indkommet bemærkninger i høringsperioden skal der minimum gå 4 uger efter høringsperiodens udløb til, at planen kan endeligt vedtages jf. planlovens §27 stk. 1. Der er kun gået 2 uger og 4 dage på Udvalget for Tekniks møde den 13. juni 2017, og derfor skal planen sendes til endelig vedtagelse i Byrådet.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 88:
at lokalplan 1113 vedtages endeligt uden ændringer.
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 88:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 107:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Planen offentliggøres i henhold til planlovens §§ 30, 31
Lovgrundlag
Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2, §§ 30 og 31
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
90. Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse for Hedensted-Lindved områdetKlik her for at folde ud og læse mere om Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse for Hedensted-Lindved området
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning, om forslaget til indsatsplan kan forelægges koordinationsforum for vandforsyning (KOVA), og efterfølgende sendes ud i offentlig høring i 12 uger.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Vejle Amt udarbejdede en indsatsplan for Hedensted området, som det daværende Miljøcenter, nu Miljøstyrelsen, ikke godkendte, da man fandt, at ressourcevurderingerne ikke var tilstrækkelige.
Udvalget for Teknik og Miljø vedtog den 5. november 2011, at der skulle nedsættes et koordinationsforum for vandforsyning (KOVA) ad hoc for den enkelte indsatsplan. I forbindelse med Byrådets konstituering er hele Udvalget for Teknik udpeget til at deltage i KOVA.
Sagsfremstilling
Siden amtets forslag har TREFOR foretaget betydelige omlægninger af sine kildepladser til Lysholtværket, og staten har afsluttet sin kortlægning af Lindved. Administrationen i Vejle og Hedensted kommuner anså det for mest hensigtsmæssigt at påbegynde en helt ny indsatsplan, der også omfattede Lindved. Derved kommer planen til at omfatte alle TREFORs kildepladser til Lysholtværket.
Formålet med indsatsplanen er at fastlægge de indsatser, der skal til for at fremtidssikre grundvandsressourcerne til drikkevandsforsyning. Forslaget til indsatsplan består af en plandel, samt 3 bilag med henholdsvis en gennemgang af områdets vandværker, et resume af den statslige kortlægning, samt en oversigt over RegionMidts kortlægning af forurenede grunde.
Indsatsplanen konstaterer, at der er to fremtrædende problemstillinger i området, nemlig fordelingen af grundvandsressourcerne og byudvikling i grundvandsområderne.
Grundvandsressourcer:
Området rummer store grundvandsforekomster, men der er også en stor udnyttelse af dem, især til forsyning af Hedensted og store dele af Vejle By. Særligt i området mellem Hedensted og Vejle er udnyttelsen høj, og kan ikke forventes at kunne øges. Det betyder, at TREFOR må udnytte andre kildepladser for at dække en øget efterspørgsel efter grundvand til drikkevand i Vejle, og at Hedensted Vandværk på sigt må søge et samarbejde med Løsning Vandværk for at kunne dække den fremtidige efterspørgsel. Nordvest for Løsning har Løsning Vandværk nemlig etableret en kildeplads med store uudnyttede grundvandsforekomster, som vil kunne dække den fremtidige efterspørgsel til byudvikling, herunder til vandforbrugende industri.
Byudvikling:
Området med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) er omkranset af store byområder. Vejle mod syd, og Hedensted-Løsning mod øst. OSD gennemskæres af de store hovedfærdselsårer Den østjyske Motorvej og Herning-motorvejen.
Tidligere var der et ret stort sammenfald mellem by/infrastruktur og grundvandsinteresser. Men gennem indsatsplanlægningen i det tidligere Vejle Amt er det lykkedes at afgrænse OSD, så sammenfaldet mellem disse interesser er blevet begrænset.
Den bynære beliggenhed betyder, at har været et pres for at udnytte OSD til byudvikling. Således er DTC under udbygning ind i OSD, og Kildeparken ved Hedensted er under udbygning ind i OSD. Begge steder er der opmærksomhed på at sikre både grundvandsdannelsen og grundvandsbeskyttelsen i forbindelse med byudviklingen.
Rent drikkevand er en forudsætning for de bestående byområder og en afgørende forudsætning for yderligere bosætning. Byudvikling i OSD kan godt gennemføres uden risiko for at forurene grundvandet, hvis det gennemføres under de rette vilkår. Men byvækst medfører også befæstelse af arealer, der begrænser grundvandsdannelsen. Dermed begrænses grundvandsressourcen, samtidig med, at behovet for grundvand til drikkevand øges.
Planforslaget udpeger de dele af OSD, der med rimelig høj grad af sikkerhed kan danne grundlag for indvinding af grundvand til vores vandværker, i planen kaldet Langsigtede Drikkevandsområder. Her foreslås indført en effektiv sikring mod arealanvendelse, der kan udgøre en risiko for grundvandet. Til gengæld skal vandværkerne fremover søge deres kildepladser lokaliseret her indenfor, så der ikke bringes nye områder i spil.
To virksomheder, DAKA og Air Liquide har deres relativt store kildepladser liggende uden for OSD, men indvindingen strækker sig ind i OSD. Deres indvindingstilladelse kan ikke forventes øget. Derfor foreslås, at de to virksomheder inviteres til at deltage i KOVA med hver en person.
Planforslaget skal screenes for, om det skal miljøvurderes. Screeningen er endnu ikke udført, men skal foretages inden forslaget sendes i offentlig høring. Den har ingen betydning for forelæggelsen for KOVA.
Chef for Fritid & Fællesskab Johan Stadil Petersen og Peter Svane Knudsen deltager i behandlingen af sagen i Udvalget for politisk Koordination & Økonomi.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 94:
at der nedsættes et koordinationsforum (KOVA) med 4-5 repræsentanter udpeget af vandværkerne i kommunen, 1 repræsentant for TREFOR, 4-5 repræsentanter udpeget af landbruget, 2 repræsentanter for de store, vandforbrugende virksomheder, Vejle Kommunes Natur- og Miljøudvalg, samt deres administration, Udvalget for Teknik og administrationen
at vedlagte forslag til indsatsplan godkendes som oplæg til drøftelse i KOVA
at planforslaget - under den forudsætning, at der ikke på mødet i KOVA kommer væsentlige bemærkninger - sendes i offentlig høring i 12 uger.
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 94:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 109:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Forslaget til indsatsplan skal forelægges koordinationsforum til drøftelse, hvorefter det skal sendes i offentlig høring i mindst 12 uger.
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 125 af 26. januar 2017 om vandforsyning, § 13.
Bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner, §§ 5 og 6.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGForslag til indsatsplan, juni 2017
- BILAGBilag 1, Båstrup_By_VV
- BILAGBilag 1, Båstrup_Gl_Sole_VV
- BILAGBilag 1, Daugård_VV
- BILAGBilag 1, Hedensted_VV
- BILAGBilag 1, Kragelund_VV
- BILAGBilag 1, Lindved Vandværk
- BILAGBilag 1, Løsning_VV
- BILAGBilag 1, Solkær_VV
- BILAGBilag 1, Trefor_HEDENSTED_VV
- BILAGBilag 2_Landskabet og resume af kortlægningerne
- BILAGBilag 3, Oversigt over forurenede grunde
91. F: Anlægsbevilling til forlægning af Ll. DalbyvejKlik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsbevilling til forlægning af Ll. Dalbyvej
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til anlægsbevilling til forlægning af Ll. Dalbyvej som opstart på et nyt boligområde Lille Dalby Bakker.
Økonomi
Der søges om anlægsbevilling og rådighedsbeløb på 5 mio. kr. i udgift samt 2,5 mio. kr. i indtægt. Vejanlægget udføres som et fælles projekt med den private bygherre, som skal betale halvdelen af udgiften. Kommunens andel af udgiften (=2,5 mio. kr.) foreslås finansieret ved forhøjelse af konti for indtægter på salg af boliggrunde.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Efter lokalplanen for Lille Dalby Bakker som Byrådet forventeligt endelig godkender på sit møde den 28. juni er det bestemt, at den offentlige vej Ll. Dalbyvej skal omlæggges, så den vil fremstå som fordelingsvej til de fremtidige udstykninger.
Vejen laves med et vejudlæg på 21 m, hvor der afsættes plads til kørebane, stier i begge sider og grønt areal, hvor der etableres allétræer langs med Ll. Dalbyvej.
Vejanlægget er ca. 800 m og vejen starter som et forlagt kryds øst for Gåskjærholms adgang. Her skal der desuden udarbejdes en løsning der tager hånd om lysgener for modsatliggende ejendomme, og vejen forløber som vist på principskitsen for lokalplanen i et bugtet forløb og forbindes med den eksisterende Ll. Dalbyvej. Der anlægges endvidere cykel-gangstier i begge sider fra Dalbyvej ned til de første planlagte udstykninger ca. 2 x 250 m. Endvidere anlægges en cykel-gangsti på sydsiden af Dalbyvej, der forbindes til det eksisterende stinet omkring Constantiavej og børnehaven.
Der skal udføres arkæologisk forundersøgelse af arealet inden igangsætning, men anlægsarbejdet forventes derefter igangsat hurtigst muligt i løbet af august måned, da den private bygherre ønsker at etablere den første udstykning i efteråret i år.
Udgiften til vejforlægningen deles ligeligt mellem kommunen og den private byggeherre.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 96:
at der meddeles anlægsbevilling og rådighedsbeløb som anført under Økonomi.
at finansiering sker som anvist under Økonomi.
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 96:
Anbefales.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 110:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje, lov nr. 1520 af 27. december 2014, § 15
Beslutning
Godkendt, således udløb af lille Dalbyvej i Dalbyvej sker i form af en rundkørsel ved udkørslen ud for Gåskjærholm.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
92. F: Kommunal lånegaranti til opførsel af nyt vandværk i SnaptunKlik her for at folde ud og læse mere om F: Kommunal lånegaranti til opførsel af nyt vandværk i Snaptun
Beslutningstema
Der skal tages stilling til meddelelse af kommunal lånegaranti på 6 mio. kr. til opførsel af nyt vandværk i Snaptun.
Økonomi
Kommunen stiller garanti for 6 mio. kr., som ikke vil påvirke kommunens låneramme.
Der opkræves 1,5 % i garantiprovision svarende til 90.000 kr.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Glud Vandværk AMBA ansøger om en kommunal lånegaranti på 6.000.000 kr. til bygning af nyt vandværk i Snaptun.
- Opførelsen er budgetteret til ifølge tilbud 9,9 mio. kr.
- Afledte udgifter til tilslutning, vandafledning , trykstationer, ændringer i ledningsnet og nedbrydning af det gamle værk 1,3 mio. kr.
- Konsulenthonorar, byggerådgivning 1,0 mio. kr.
- I alt 12,2 mio. kr.
Projektet finansieres ved optagelse kommunegaranteret lån i Kommune Kredit på 6 mio. kr. og vandværkets egenfinansiering af resten.
Værket forventes taget i brug maj 2018.
Hedensted Kommune kan give lånegaranti for lån med løbetid i op til 40 år, når det er til investeringsudgifter i vandsektoren.
Lånet optages som en byggekredit, der konverteres til et serie, indeks eller annuitetslån hos Kommune Kredit på maksimalt 6 mio. kr.
Ved medelelse af lånegaranti til forsyningsvirksomheder opkræver Hedensted Kommune garantiprovision på 1,5 % svarende til 90.000 kr.
Administrationen indstiller, 19. juni 2017, pkt. 93:
at ansøgningen om lånegaranti på 6 mio. kr. imødekommes
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 93:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning meddeles ansøger.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse om garantier mv.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
93. F: Nye kvalitetsstandarder for Social OmsorgKlik her for at folde ud og læse mere om F: Nye kvalitetsstandarder for Social Omsorg
Beslutningstema
Godkendelse af nye kvalitetsstandarder for Social Omsorg.
Historik
§ 17, stk. 4 udvalget har indstillet forslag til nye kvalitetsstandarder til Byrådet. Inden behandling i Byrådet har forslaget været i høring ved Udvalget for Social Omsorg. På møde den 8. maj sendte Udvalget for Social Omsorg forslaget til nye kvalitetsstandarder i høring ved Seniorråd, Handicapråd og Område MED.
Sagsfremstilling
§ 17 , stk. 4 udvalget har stillet forslag til nye kvalitetsstandarder for Social omsorg. Udvalget for Social Omsorg har fremsendt et høringssvar til Byrådet. Forslaget til ændringer fra Udvalget for Social Omsorg er indarbejdet i det vedhæftede bilag.
Seniorrådets høringssvar
Høringssvaret er vedlagt i bilag.
Handicaprådets høringssvar
Praktisk bistand - Indkøb:
Hvis borgeren ikke kan tage med ud at handle, ser Handicaprådet ingen forskel i forhold til indkøb via e-handel.
Hvis borgeren i dag deltager i indkøb, ser Handicaprådet det problematisk, hvis borgeren ikke fremadrettet kan deltage i indkøb.
Pasning af døende: Handicaprådet ønsker at det præciseres, at plejeopgaverne aftales inden opstart.
Feriedage: Handicaprådet ønsker at fastholde de nuværende 10 feriedage.
Handicaprådet mener ikke, at diverse "pakkeordninger", som er beregnet til at skulle være hjælp til selvhjælp, giver mere aktivering og motivering. Handicaprådet er derimod bekymret for, at det giver større risiko for ringere social kontakt for borgerne.
Vedrørende §§ 83 og 85: Handicaprådet ønsker at fastholde at § 85 også kan ydes til varigt nedsat funktionsniveau, når det giver mening, hvorfor det ikke automatisk stopper eller afløses af § 83 efter 12 måneder.
Område MED Social Omsorgs høringssvar
Generelt er der en samlet forståelse for nødvendigheden af at arbejde med ændring af serviceniveauet, og Område MED hilser velkommen, at der nu er et klar fastsat serviceniveau på samtlige paragraffer, med mulighed for at lave individuelle løsninger for den enkelte borger.
Område MED gør opmærksom på, at der skal lægges meget energi i implementeringsprocessen med at få udbredt og give ejerskab på og forståelse for kerneopgaven, pejlemærkerne og sigtepunkterne for hele Social Omsorg. Dette er nødvendigt for at sikre det fulde udbytte af implementeringen af de nye kvalitetsstandarder. Desuden skal borgerne være godt informeret om den ændrede tilgang inden medarbejderne kommer ud til dem.
Område MED afventer konkretisering af afregningsmodellen i ydelsespakkerne og de efterfølgende arbejdsgangbeskrivelser for at forstå, hvad det er man går fra og til.
Der ønskes en anden dialog omkring de ”kolde timer” – det opfattes som negativt og manglende anerkendelse af arbejdet i Social Omsorg. De forskellige kompetencegrupper og forskellige arbejdsopgaver er hinandens forudsætninger for sammenhængende borgerforløb. Borgernes retssikkerhed skal sikres på flere niveauer, hvilket er til gavn for borgeren. Der henvises bl.a. til KL´s Partnerskabsprojekt omkring "direkte brugertid" og "indirekte brugertid".
Det ønskes præciseret at ernæringsbesøgene ligger implicit i pakkeløsningerne.
Der ønskes en opmærksomhed på:
- det merarbejde det kan give planlæggerne ved at overgå til pakkeløsning
- at frontmedarbejderne sikrer at dokumentationen løbende er opdateret (døgnåbning)
- at det sikres at der ikke er niveauforskel på hvordan en opgave løses
Mad og ernæring: Teksten "Opvask foregår alle dage undtagen weekender og helligdage" slettes.
Høringssvar fra Udvalget for Social Omsorg
Udvalgets skal tage stilling til, hvorvidt høringssvarene giver anledning til, at udvalget i sit høringssvar til Byrådet vil foreslå ændringer i forhold til det udsendte forslag til nye kvalitetsstandarder.
Administrationen indstiller, 12. juni 2017, pkt. 59:
at udvalget afgiver høringssvar om forslag til nye kvalitetsstander til Byrådets behandling den 28. juni 2017.
Udvalget for Social Omsorg, 12. juni 2017, pkt. 59:
Høringssvar fra Udvalget for Social Omsorg vedrørende forslag til ny kvalitetsstandarder er,
- at udvalget bakker op om forslaget til nye kvalitetsstandarder,
- at udvalget har fået gode høringssvar fra Seniorråd, Handicapråd og Område MED, som videregives til administrationen, som opmærksomhedspunkter i det videre arbejde, og
- at udvalget blandt andet på baggrund af de indkomne høringssvar kommer med forslag om to ændringer:
Forslag 1: § 85 Socialpædagogisk støtte.
Afsnittet: ”Socialpædagogisk støtte til praktisk hjælp: indkøb, rengøring og tøjvask, ydes som udgangspunkt i maksimum 12 måneder. Hvis det ikke lykkes borgeren selvstændigt at kunne klare disse funktioner inden for denne periode overgår borgeren som udgangspunkt til at modtage denne støtte efter SEL § 83. Niveauet for praktisk hjælp efter SEL § 85 vil som udgangspunkt altid være på niveau med SEL § 83.”
Ændres til:
”Socialpædagogisk støtte til praktisk hjælp: indkøb, rengøring og tøjvask, ydes som udgangspunkt i 12 måneder. Hvis det ikke lykkes borgeren selvstændigt klare disse funktioner inden for denne periode foretages en individuel vurdering af, hvorvidt det giver mening i forhold til sigtet med § 85 af fortsætte § 85 støtten, eller hvorvidt støtten bør foregår efter SEL § 83. Niveauet for praktisk hjælp efter SEL § 85 vil som udgangspunkt altid være på niveau med SEL § 83.”
Forslag 2:§ 85 Socialpædagogisk støtte.
Afsnittet: Socialpædagogisk støtte i bofællesskabet til ferie:
Der bevilges fem døgn pr. år. Hvis det er et længerevarende botilbud i Hedensted Kommune gives det som en samlet pakke til bofællesskabet, der i dialog med beboerne finder anvendelse for timerne. Feriedage kan være både med og uden overnatning. Som udgangspunkt foregår ferien i grupper.
Ændres til:
Socialpædagogisk støtte i bofællesskabet til ferie / koloni:
Alle beboere har mulighed for 10 feriedage.
Der bevilges fem døgn pr. år. Hvis det er et længerevarende botilbud i Hedensted Kommune gives det som en samlet pakke til bofællesskabet, der i dialog med beboerne planlægger ferie / koloni. Feriedage kan være både med og uden overnatning. Som udgangspunkt foregår ferien i grupper, men der skal tages individuelle hensyn.
Der er udover de 5 døgn, der lægges ud til hvert bofællesskab en central pulje, hvor der kan ansøges om yderligere dage til koloni / ferie på op til 5 døgn.
Administrationen indstiller, 19. juni 2017, pkt. 101:
at de nye kvalitetsstandarder godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 101:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning meddeles Social Omsorg.
Beslutning
Punktet blev behandlet på almindelig sagsbehandling.
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGKvalitetsstandarder senest revideret 13.06.2017.pdf
- BILAGPræsentation af kvalitetsstandarder Social Omsorg 2017
- BILAGHøringssvar til kvalitetsstandarder maj 2017
94. F: Endelig vedtagelse af lokalplan 1109 for Vejlefjordskolen med tilhørende kommuneplantillæg nr. 22.Klik her for at folde ud og læse mere om F: Endelig vedtagelse af lokalplan 1109 for Vejlefjordskolen med tilhørende kommuneplantillæg nr. 22.
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til den endelige vedtagelse af lokalplan 1109 for Vejlefjordskolen med tilhørende kommuneplantillæg nr. 22. Byrådet skal samtidig tage stilling til de indkomne bemærkninger og ændringsforslag.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Udvalget for Teknik godkendte den 16. august 2016, at der skulle arbejdes videre med planlægningen for området i dialog med Fredningsnævnet og Kystdirektoratet, samt at plangrundene efterfølgende skulle udarbejdes.
Forslagene blev vedtaget af Byrådet den 29. marts 2017.
Sagsfremstilling
Området har et areal på ca. 35 ha og ligger placeret nede ved Vejlefjord. Området huser Vejlefjordskolen, som er en privat institution, som indeholder børnehave, grundskole, efterskole og gymnasium. Desuden findes der inden for området en række boliger til brug for skolens ansatte.
Vejlefjordskolen har behov for at forbedre og udvide deres eksisterende faciliteter for at kunne leve op til de nutidige krav til undervisningsfaciliteter. Elever på efterskolen og gymnasiet har mulighed for at bo på skolen, hvilket er med til at øge krav til de generelle faciliteter på skolen.
Lokalplanen har til formål at give mulighed for udvidelser af de eksisterende undervisningsfaciliteter primært for at opgradere eksisterende undervisningsforhold, så de lever op til nutidige krav for indlæring og undervisning.
Lokalplanen har ligeledes til formål at give mulighed for et bedre forhold til rekreative aktiviteter i tilknytning til skolen, såsom atletik, ridning og boldspil.
Vejlefjordskolen er beliggende i et naturskønt område ved Vejlefjord med forskellige naturinteresser såsom kystnærhedszonen, strandbeskyttelseslinjen, fredningen ”Daugård Strand” og Natur2000-område. Lokalplanen har derfor ligeledes til formål, at ny bebyggelse og anlæg ikke giver anledning til en væsentlig negativ landskabelig påvirkning.
Lokalplanområdet er beliggende i landzone og skal forblive i landzone ved lokalplanens endelige vedtagelse. Det ville under normale omstændigheder betyde, at der skulle meddeles landzonetilladelse og byggetilladelse, hver gang der skulle opføres byggeri i lokalplanområdet. Denne lokalplan tillægges imidlertid bonusvirkning, hvilket betyder, at byggeri i området ikke kræver landzonetilladelse, når blot det er i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser. Der vil blot skulle meddeles byggetilladelse.
Området er ikke udlagt i Kommuneplan 2013-2025, og derfor er der i forbindelse med planlægningen udarbejdet kommuneplantillæg nr. 22, som udligger området til offentligt formål - uddannelsesinstitution.
Lokalplanen kan ses her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=442.
Planforslagene har været i høring i perioden fra den 30. marts til den 26. maj 2017.
Der er i høringsperioden indkommet en bemærkning til planforslagene. Bemærkningen kommer fra Else H. Rønsholt, Ulbækvej 40, 8721 Daugård.
Bemærkningens resumé: Vejlefjordskolens udvidelser kan give øget trafik på Ulbækvej, og Else H. Rønsholt kan dermed ikke tilslutte sig lokalplanforslaget, før en forbedring af Ulbækvej er fortaget.
Administrationens kommentarer: Lokalplanen giver mulighed for forbedring og udvidelse af skolens eksisterende faciliteter for, at skolen kan leve op til de nutidige krav til undervisningsfaciliteter. Baggrunden for lokalplanen er ikke at udvide det eksisterende elevtal, men primært at skabe bedre forhold for eleverne på skolen.
Administrationen vurderer, at bemærkningen ikke giver anledning til ændringer. Derudover er der mindre redaktionelle tilretninger.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 86:
at lokalplan nr. 1109 for Vejlefjordskolen vedtages endeligt uden ændringer
at kommuneplantillæg nr. 22 vedtages endeligt uden ændringer
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 86:
Anbefales endelig godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 105:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Kommuneplantillæg nr. 22 har været i foroffentlighøring med indkaldelse af ideer og forslag i perioden den 21. november til den 5. december 2016. Indkommende ideer og forslag er efterfølgende indarbejdet i tillægget.
Planforslagene har været i høring i perioden fra den 30. marts til den 26. maj 2017.
Planerne offentliggøres i henhold til planlovens §§ 30, 31.
Lovgrundlag
Lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2, §§ 30 og 31
Kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23 c, og 30
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Bemærkninger samlet_endelig
- BILAGBilag 3 - Forslag til lokalplan 1109 for Vejlefjordskolen
- BILAGBilag 4 - Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22. - Vejelfjordskolen
95. F: Vedtagelse af forslag til Lokalplan 1067 Boligområdet Constantiaparken i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af forslag til Lokalplan 1067 Boligområdet Constantiaparken i Hedensted
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til Lokalplan 1067 for boligområdet Constantiaparken i Hedensted skal sendes i høring. Samtidigt skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslaget.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
I 2007 vedtog Hedensted Kommunes Byråd Lokalplan 1002 for Constantiaparken, der gav mulighed for at opføre 3 punkthuse i 3 etager op til 12,5 meters højde. Lokalplanen var tænkt som en projektlokalplan og er i dag uaktuel.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune har igangsat denne lokalplan ved at udbyde en del af lokalplanområdet i en konkurrence, hvor der skal bebygges med almene boliger. Der indkom 3 forslag. Det vindende forslag danner grundlaget for lokalplanforslaget.
Lokalplanen opdeles i 2 delområder, hvor det nordlige giver mulighed for at bygge 30 almene tæt-lave boliger. Det sydlige område udlægges til op til 14 åben-lave boliger. Begge områder orienteres omkring ellipseformede områder, der blandt andet rummer regnvands/nedsivningsbassiner.
Lokalplanområdet er blevet undersøgt for mulighederne for nedsivning af regnvand. Det har vist sig, at det ikke er tilstrækkeligt. Afledning af regnvand vil blive ført til et trug (bred grøft) langs sydsiden af Dalbyvej. Der vil det meste kunne nedsives og ved større hændelser løbe i Dalby Bæk.
Screening for miljøvurdering:
Der er foretaget en screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger.
Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
Bilag såsom lokalplanteksten, visualisering mv. eftersendes til behandlingen i Udvalget for Teknik.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 83:
at forslag til Lokalplan 1067 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslaget offentliggøres samtidig
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 83:
Anbefales og oversendes til Byrådet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 102:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Planforslaget offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24. Med senere ændringer.
Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LBK nr. 448 af 10/05/2017, § 8, stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGBilag 1 oversigtskort
- BILAGBilag 2 Lokalplanforslag 1067 Constantiaparken
- BILAGBilag 3 Screening af forslag til Lokalplan 1067
- BILAGBebyggelsesplan Constantiaparken december 2016
- BILAGVisualisering tæt-lave boliger 1067 Constantiaparken
96. F: Endelig vedtagelse af tillæg til spildevandsplanen for et område af Juelsminde. - BjørnsknudeKlik her for at folde ud og læse mere om F: Endelig vedtagelse af tillæg til spildevandsplanen for et område af Juelsminde. - Bjørnsknude
Beslutningstema
Vedtagelse efter endt høring af tillæg 5 til spildevandsplanen. Kloakering af en del af Juelsminde by.
Økonomi
Der er ingen direkte økonomi i forhold til det kommunale budget, men projektet har indflydelse på Hedensted Spildevands økonomi.
Historik
Byrådet vedtog på sit møde den 22. februar 2017 at sende forslag til tillæg i høring.
Sagsfremstilling
Forslaget, som omfatter ca. 450 sommerhuse beliggende fra campingpladsen til Bjørnsknude, har været fremlagt i 8 ugers høring, og der har i forbindelse med høringen været afholdt 5 borgermøder med deltagelse af ca 350 mennesker.
Der er ikke modtaget nogle høringssvar, men der har været dialog med enkelte lodsejere med afklarende spørgsmål.
Tillæget anbefales godkendt uden ændringer.
Der vil sandsynligvis i forbindelse med Hedensted Spildevands detailprojektering opstå sager, der kræver en justering af hvilke matrikler, der skal kloakeres. Disse ændringer vil blive forelagt til politisk behandling, når der er en afklaring med de enkelte lodsejere.
Administrationen indstiller, 13. juni 2017, pkt. 91:
at tillæg nr. 5 til spildevandsplanen for et område i Juelsminde vedtages endeligt.
Udvalget for Teknik, 13. juni 2017, pkt. 91:
Anbefales endelig godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 108:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
De enkelte grundejere får direkte besked, og beslutningen offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
Lov om miljøbeskyttelse nr. 358 af 6. juni 1991, § 32 jf. lovbek nr. 1189 af 27 september 2016 og
Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kap 3 og 4 nr. 726 af 1. juni 2016, §5
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAG Bilag 2 - Forslag til tillæg nr 5 - Spildevandskloakering Juelsminde sommerhusområde
97. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for maj måned 2017
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
98. F: Deltagelse i konferencer, kurser møder mv.Klik her for at folde ud og læse mere om F: Deltagelse i konferencer, kurser møder mv.
Beslutningstema
Stillingtagen til kørselsgodtgørelse til konferencer og møder mv.
Sagsfremstilling
Byrådet har vedtaget at såfremt der gives kørselsgodtgørelse til konferencer, kurser og møder mv. inden for et udvalgs arbejdsområde, skal udvalgets deltagelse have været optaget og godkendt som et punkt på udvalgets dagsorden (afsnit 2.7 i byrådets retningslinier for vederlag og godtgørelser).
Der gives kørselsgodtgørelse til følgende arrangementer (se vedhæftede bilag);
- Orienteringsmøderne om aktuel kommunaløkonomi finder sted på følgende datoer:
- 13.06.2017 kl. 09:00 - kl. 12:00. Messe Center Fredericia, Vestre Ringvej 101, 7000 Fredericia
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. juni 2017, pkt. 111:
Godkendt.
Lovgrundlag
Byrådets retningslinier for vederlag og godtgørelser.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
99. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Månedsopfølgning maj måned 2017
- Opsummering af spørgeskemaundersøgelse om turismeindsatsen (se bilag). Om turismen kan endvidere nævnes følgende til orientering;
2016 Rekordår for turismen – største antal overnatninger nogensinde. Feriehuse, campingpladser, hoteller og lystbådehavne solgte sidste år tilsammen 338.590 overnatninger. Det er godt 16.000 flere end året før og over 10.000 flere end i det hidtidige rekordår 2014. Det er primært feriehusene, der trækker væksten i overnatninger. Her er væksten steget med over 10 pct. i forhold til året før og feriehusene udgjorde 92,70 pct. af hele væksten i 2016. Den samlede vækst i overnatninger er på godt fem pct., og det betyder, at væksten i Hedensted kommune er højere end både regions- og landsgennemsnittet. Region Midtjylland havde sidste år en gennemsnitlig vækst i overnatninger på 3,72 pct., mens de på landsplan vækstede med 4,25 pct. i gennemsnit.
- Brev fra Europa og FN forbundet til Kommunal og Regionspolitikere ( se bilag).
- Brev fra Sundheds og Ældreministeriet med opfordring til at blive demensvenlige kommuner ( se bilag).
- Brev fra Kommunernes Landsforening om Økonomiaftalen.
- Information- når vi målene med kerneopgaverne og visionen om bæredygtig velfærd- Læringsinformation fra Udvalget for Politisk Koordination & økonomi ( maj 2017).
- Der holdes valg til Seniorrådet for perioden 2018-2021 i november 2017. Afstemningen sker via brevstemning for kommunens borgere over 60 år. Valgdag/optælling er mandag den 4. december 2017.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
Bilag
- BILAGMånedsopfølgning maj 2017 Byråd.pdf
- BILAGKort opsummering af turismeundersøgelse 2.pdf
- BILAGBrev til regions-og kommunalpolitiker.pdf
- BILAGOpfordring til kommunerne om at blive demensvenlige.pdf
- BILAGBrev til borgmestre og kommunalbestyrelsesmedlemmer vedr. den kommunale ....pdf
- BILAGAftale om kommunernes oekonomi for 2018.pdf
- BILAGØkonomiaftalen 2018.pdf
- BILAGLæringsinformation Udvalget for Poliitik Koordination & Økonomi ( maj 2017)
100. Lukket punkt:: Forlængelse af lån - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt:: Forlængelse af lån
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
101. Lukket punkt: Køb af jord til byudvikling - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt: Køb af jord til byudvikling
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
102. Lukket sag: Overtagelse af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket sag: Overtagelse af ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov
103. Lukket punkt: Udbud af tom parcel - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt: Udbud af tom parcel
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Hans Henrik Rolskov