Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 27. august 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
115. Hans Kristian Skibby har anmodet om at få punkt til principbeslutning i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi Klik her for at folde ud og læse mere om Hans Kristian Skibby har anmodet om at få punkt til principbeslutning i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi
Beslutningstema
Hans Kristian Skibby har anmodet om at få punkt til principbeslutning i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Historik
På Byrådets møde 25. juni 2014 blev der givet en redegørelse. Denne er vedhæftet som bilag.
Sagsfremstilling
Hans Kristian Skibby har anmodet om at få punkt til principbeslutning i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi. Henvendelsen er vedhæftet som bilag.
Administrationen indstiller, 19. august 2014, pkt. 142:
at henvendelsen fra Hans Kr. Skibby drøftes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 142:
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi fastslår, at det skal være rimeligt at gennemføre kursusforløb af politikere, når det har relevans for kommunen og kommunens udvikling.
Hans Kr. Skibby kan ikke tiltræde beslutningen og ønsker spørgsmålet drøftet i Byrådet.
Kommunikation
Beslutning meddeles Hans Kr. Skibby.
Beslutning
Udgår.
Bilag
- BILAGMail fra Hans Kristian Skibby
- BILAGMail byråd, Temamøde tirsdag den 28 januar.pdf
- BILAGMedietræning ifm. vækst og branding.pdf
- BILAGDagsordenspunkt Punkt fra Dansk Folkeparti behandlet på mødet 25. juni 2014 kl. 17 00 (Byrådss.docx
116. Vielser på tværs af kommunegrænserKlik her for at folde ud og læse mere om Vielser på tværs af kommunegrænser
Beslutningstema
Stillingtagen til generel tilladelse til at alle kommuner godkendes til at måtte foretage vielser i Hedensted Kommune.
Økonomi
Hvis en vielse foretages et andet sted, end det sted som kommunen har anvist kan kommunen (i henhold til Vejledning om behandling af ægteskaber kapitel 3 - se bilag) kræve, at parterne betaler de ekstra udgifter, som kan være forbundet hermed, eksempelvis udgifter til transport. Kommunen kan derimod ikke fastsætte et fast gebyr for vielser, der foretages et andet sted end det sted, som kommunen har anvist.
Da vielseskontoret endnu ikke kender omfanget af lovændringens betydning for Hedensted Kommune, foreslår administrationen, at man det første år ikke opkræver betaling for de eventuelle ekstra transportudgifter, der kan være forbundet hermed. Efter et år evalueres ordningen af vielseskontoret og man kan så på den baggrund vurdere, om det er nødvendigt at indhente tilladelse hos Byrådet til, at Hedensted kommune kræver, at parterne betaler de ekstra udgifter (transportudgifter), som eventuelt kan være forbundet med denne ordning.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Den 1. juli 2014 er der vedtaget en ny lovgivning på vielsesområdet. I henhold til Vejledning om behandling af ægteskaber kapitel 3 (se bilag) betyder den nye lovændring at borgerlige vielser nu kan foretages på tværs af kommunegrænserne- med tilladelse fra den kommune, hvori vielsen skal foretages.
Så fremt vielser foretages et andet sted end det af kommunen anviste (rådhusene) er der mulighed for at kommunen kan opkræve, at parterne betaler de ekstra udgifter, som kan være forbundet hermed som eksempelvis udgifter til transport. Kommunen må dog ikke fastsætte et fast gebyr for dette.
Det foreslås at der meddeles en generel tilladelse til at alle kommuner godkendes til at måtte foretage vielser i Hedensted Kommune. Desuden foreslås det at man det første år ikke opkræver betaling for eventuelle ekstra transportudgifter, der kan være forbundet med lovændringen. Efter et år evalueres ordningen af vielseskontoret og man kan så på den baggrund vurdere, om det er nødvendigt at indhente tilladelse hos Byrådet til, at Hedensted kommune fremadrettet kræver, at parterne betaler de ekstra udgifter (transportudgifter), som eventuelt kan være forbundet med denne ordning.
Administrationen indstiller, 19. august 2014, pkt. 143:
At der meddeles en generel tilladelse til at alle kommuner godkendes til at måtte foretage vielser i Hedensted Kommune.
At man det første år ikke opkræver betaling for eventuelle ekstra transportudgifter, der kan være forbundet med lovændringen.
At ordningen evalueres af vielseskontoret efter 1 år og man på den baggrund vurderer, om det er nødvendigt at indhente tilladelse hos Byrådet til, at Hedensted kommune fremadrettet kræver, at parterne betaler de ekstra udgifter (transportudgifter), som eventuelt kan være forbundet med denne ordning.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 143:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning kommunikeres ud til vielseskontoret og på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
I vejledning nr. 9299 om behandling af ægteskabssager kapitel 3 står der bl.a.
"Når kommunen foretager en borgerlig vielse, foregår vielsen på det sted, som kommunen har anvist hertil. Det kan eksempelvis være et særligt vielseslokale, der er indrettet hertil, byrådssalen eller lignende. Kommunen kan tillade, at vielser foretages et andet sted i eller udenfor kommunen, men kommunen er ikke forpligtiget hertil. Foretages en vielse et andet sted, end det sted som kommunen har anvist, kan kommunen kræve, at parterne betaler de ekstra udgifter, som kan være forbundet hermed, eksempelvis udgifter til transport. Kommunen kan derimod ikke fastsætte et fast gebyr for vielser, der foretages et andet sted end det sted som kommunen har anvist.
Hvis en vielse skal foretages i en anden kommune, skal den anden kommune godkende dette inden vielsen.......... En Kommunes godkendelse af, at en anden kommune foretager en vielse i kommunen, vil kunne gives fra sag til sag. Kommunen kan imidlertidig også vælge generelt at godkende, at en eller flere kommuner (eventuelt alle kommuner) må foretage vielser i kommunen. Hvis en Kommune ikke ønsker, at andre kommuner foretager vielser i kommunen, kan kommunen afslå at godkende dette fra sag til sag, eller kommunen kan eventuelt generelt meddele til landets kommuner, at kommunen ikke vil godkende, at andre kommuner foretager vielser i kommunen. Det er også muligt at give en sådan generel meddelelse til en eller flere bestemte kommuner, hvis det kun er den eller disse kommuner, som kommunen ikke vil godkende til at foretage vielser i kommunen".
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
- BILAGRetsinformation vejledning i behandling af ægteskaber
- BILAGVS Orientering til kommunernes Vielseskontor Borgerservice og til KL om borgerlig vielse uden f.pdf
117. F: Det Fælleskommunale beboerklagenævn for Horsens, Hedensted og Odder KommunerKlik her for at folde ud og læse mere om F: Det Fælleskommunale beboerklagenævn for Horsens, Hedensted og Odder Kommuner
Beslutningstema
Stillingtagen til oprettelse af fælleskommunalt beboerklagenævn sammen med Horsens og Odder Kommuner samt sammensætningen af dette.
Økonomi
Det fælleskommunale beboerklagenævn sekretariatsbetjenes af Horsens Kommune og der aflægges årligt en engangsbetaling til Horsens Kommune fra de deltagende kommuner. Odder Kommune betaler 16.000 kr. og Hedensted Kommune 12.000 kr. Der er udarbejdet en aftale, hvori de nærmere bestemmelser for samarbejdet er reguleret (se bilag).
Der er i budgettet afsat 20.630 kr. til det fælleskommunale beboerklagenævns samarbejde med Horsens Kommune.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Hedensted Kommune har deltaget i et fælleskommunalt beboerklagenævnssamarbejde med Horsens Kommune siden 1. juli 2011.
Sagsfremstilling
Odder Kommune har rettet henvendelse med forespørgsel om muligheden for at indtræde i Det Fælleskommunale Beboerklagenævn for Horsens og Hedensted kommuner jævnfør almenlejelovens § 96 stk. 1.
Det er oplyst, at der årligt er ca. 4-5 sager i Odder Kommune, der skal behandles ved Beboerklagenævnet. Det Fælleskommunale Beboerklagenævn for Horsens og Hedensted Kommuner har ca. 15-20 sager årligt.
Det Fælleskommunale Beboerklagenævn for Horsens og Hedensted Kommuner ser positivt på henvendelsen.
Nævnet vil blive sekretariatsbetjent af Horsens Kommune. Der er udarbejdet en aftale, hvori de nærmere bestemmelser for samarbejdet er reguleret (se bilag).
I henhold til almenlejelovens § 97 stk. 1 skal beboerklagenævnet bestå af en formand og 2 andre medlemmer. Formanden beskikkes af direktøren for Statsforvaltningen efter indstilling fra Byrådet jævnfør almenlejelovens § 97 stk. 2. I henhold til § 97 stk. 3 udpeges de 2 andre medlemmer af Byrådet efter indstilling fra henholdsvis de almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen og de større lejerforeninger i kommunen. Desuden skal Byrådet endvidere udpege en social sagkyndig, der tiltræder i sager om tvister efter almenlejelovens kapitel 13 jævnfør almenlejelovens § 97 stk. 5.
Boligorganisationer med afdelinger i kommunerne samt de større lejerforeninger er blevet anmodet om at fremsende indstillinger og udpegningen sker for den resterende byrådsperiode frem til 31. december 2017.
Det foreslås på den baggrund at:
det indstilles til Statforvaltningen at Marianne Flinch Skjødt beskikkes som formand for nævnet og Karl Frederik Bitsch som formandssuppleant.
Erik Krogh, Arbejdernes Andelsboligforening af 1938 udpeges som repræsentant for boligforeningerne, og Bent Jacobsen Lejerbo som suppleant for boligforeningsrepræsentanten.
Jan Holm Jensen, Lejernes LO Horsens udpeges som lejerrepræsentant og Lars Kristoffersen, Århus Lejerforening som suppleant for lejerrepræsentanten.
Lisbeth H. Eriksen, Ydelsesafdelingen Horsens Kommune udpeges som social sagkyndig og Anne-Mette Gisselmann, Borgerservice Horsens Kommune som socialsagkyndigsuppleant.
Administrationen indstiller, 19. august 2014, pkt. 144:
at der med virkning fra 1. juli 2014 oprettes et fælleskommunalt beboerklagenævn sammen med Odder og Hedensted Kommuner med navnet Det Fælleskommunale Beboerklagenævn for Horsens, Hedensted og Odder Kommuner, der træder istedet for Det Fælleskommunale beboerklagenævn for Horsens og Hedensted Kommune.
at det godkendes at sammensætning af beboerklagenævnet sker som beskrevet under sagsfremstilling.
at aftalen om fælleskommunalt beboerklagenævn godkendes (se bilag).
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 144:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning meddeles Horsens og Odder Kommune og hjemmesiden opdateres.
Lovgrundlag
Almenlejelovens § 97 stk. 1-5
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
118. Kommunens halvårsregnskab 2014Klik her for at folde ud og læse mere om Kommunens halvårsregnskab 2014
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til kommunens halvårsregnskab 2014.
Økonomi
Se under Sagsfremstilling
Sagsfremstilling
Halvårsregnskabet skal aflægges af Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi til Byrådet, der skal godkende halvårsregnskabet inden 1. behandlingen af budgettet for det kommende år.
Halvårsregnskabet omfatter et halvårsregnskab opgjort pr. 30. juni samt et forventet årsregnskab.
Halvårsregnskabet skal indeholde to obligatoriske oversigter - Regnskabsopgørelse og Regnskabsoversigt - der bl.a. tjener som grundlag for vurderingen af det forventede årsregnskab set i forhold til budgettet.
Uddrag fra Regnskabsopgørelsen:
Hele 1.000 kr. (+=udgifter) |
Opr. Budget 2014 |
Tillægsbevilling 1. halvår 2014 |
Korr. Budget 2014 |
Forbrug pr. 30.6.2014 |
Forventet regnskab 2014 |
Primært driftsresultat |
-90.747 |
72.458 |
-18.290 |
-99.496 |
-85.290 |
Anlæg |
71.830 |
11.885 |
83.715 |
24.986 |
79.715 |
Resultat af det skattefinansierede område |
-18.917 |
84.342 |
65.425 |
-74.509 |
-5.575 |
Resultat af forsyningsområdet |
-1.508 |
-1.508 |
-12.385 |
-1.508 |
|
Resultat i alt |
-20.425 |
84.342 |
63.917 |
-86.894 |
-7.083 |
Regnskabsopgørelsen indeholder i modsætning til Regnskabsoversigten ikke oplysninger om afdrag på lån, optagelse af lån samt balanceforskydninger, hvorfor "Resultat i alt" ikke må betragtes som udtryk for et totalt budget og regnskab.
Tillægsbevillinger i 1. halvår 2014 vedrører primært overførsler af drifts- og anlægsmidler fra 2013 til 2014.
Forventet regnskab for 2014 tager udgangspunkt i den seneste månedsopfølgning for maj måned, som Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi og Byråd orienteres om på møderne i august måned.
I månedsopfølgningen forventes mindreudgifter på driften på 67 mio. kr. i forhold til korrigeret budget 2014 - efter overførsler af 85 mio. kr. fra 2013 til 2014. Der forudsættes overført ca. 50 mio. kr. til 2015.
Primært driftsresultat - som udover drift og refusion også medregninger indtægter fra skatter og generelle tilskud samt renter - forventes at udgøre et overskud på 85,3 mio. kr., hvilket stort set svarer til overskuddet på 90,7 mio. kr. i oprindeligt budget 2014.
Vedrørende anlæg er det forudsat, at der overføres rådighedsbeløb på 4 mio. kr. til 2015, mens der blev overført ca. 12 mio. kr. fra 2013 til 2014. Anlægsudgifterne forventes i alt at blive ca. 8 mio. kr. højere end i oprindeligt budget 2014.
Resultat i alt for primær drift, anlæg og forsyningsområdet forventes at blive et overskud på ca. 7 mio. kr., hvor der oprindeligt var budgetteret med et overskud på ca. 20 mio. kr. i 2014.
Økonomichefen deltager i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af dette punkt.
Administrationen indstiller, 19. august 2014, pkt. 145:
At halvårsregnskab 2014 godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 145:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Det godkendte halvårsregnskab offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Det forventede årsregnskab indberettes til Økonomi- og Indenrigsministeriet senest den 1. september 2014.
Lovgrundlag
Lov nr. 156 af 26. februar 2011 om ændring af lov om kommunernes styrelse.
Den kommunale styrelseslov §§ 45a og 57 indeholder bestemmelser om proceduren i forbindelse med aflæggelse af halvårsregnskabet. I bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. er fastsat en række proceduremæssige krav, herunder tidsfrister for byrådets godkendelse af halvårsregnskabet.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
119. Fastsættelse af minimums udbudspriser for 8 parceller på Krondyrvej i Tørring.Klik her for at folde ud og læse mere om Fastsættelse af minimums udbudspriser for 8 parceller på Krondyrvej i Tørring.
Beslutningstema
Beslutning om fastsættelse af priser for 8 nye parceller i Tørring.
Økonomi
Udgiften til byggemodning og tilslutningsbidrag udgør ca. 2,5 mio. kr. inklusiv moms.
Hertil kommer værdi af råjord, som er skønnet til at være på 870.000 kr.
Friarealer, salgbar areal og vejareal skønnes at udgøre 17.400 m2 á 50 kr.
Ialt udgør udgifterne ca. 3.410.000 kr., som modsvares af en tilsvarende salgsindtægt.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet vedtog den den 26. marts 2014 at igangsætte byggemodning af de 8 parceller.
Sagsfremstilling
Anlægsarbejdet har været udbudt i licitation, hvorefter arbejdet er overdraget til entreprenørfirmaet Jørgen Rasmussen. Arbejdet er igangsat, og parcellerne kan overtages pr. 1. oktober 2014.
Salgsarbejdet kan derfor igangsættes med en indledende budrunde, så snart minimumspriserne er fastlagt.
Der er foreslået salgspriser fra 395.000 kr. til 470.000 kr.
Der er taget hensyn til, at nogle parceller har optimale indkørselsforhold, mens andre må påregne øgede udgifter til lange indkørsler.
Priserne er beregnet i vedlagte bilag.
Administrationen indstiller, 19. august 2014, pkt. 147:
At parcellerne udbydes til de i bilaget nævnte priser.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 147:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Efter fastsættelse af priserne udbydes parceller via kommunens hjemmeside og annoncering i de lokale blade
Lovgrundlag
Udbud af offentlige ejendomme.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
120. Den Sociale rammeaftale 2015, StyringsaftalenKlik her for at folde ud og læse mere om Den Sociale rammeaftale 2015, Styringsaftalen
Beslutningstema
Drøftelse og beslutning af styringsaftalen for 2015
Økonomi
-
Historik
Udvalget har tidligere drøftet og godkendt udviklingsstrategien for den Sociale rammeaftale for 2015.
Rammeaftalen skal sikre et samlet overblik over tilbudsviften på det område, som regionen og kommunerne samarbejder om. Samtidig er det formålet med rammeaftalen at skabe overensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel på tilbud og ydelser inden for aftalens område.
Rammeaftalen består af en faglig udviklingsdel (Udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (Styringsaftalen). Udviklingsstrategien og Styringsaftalen er tidsmæssigt adskilt, men skal i høj grad spille sammen indholdsmæssigt. Udviklingsstrategien skal være godkendt i de 19 kommunalbestyrelser i regionen samt i regionsrådet senest den 1. juni og Styringsaftalen den 15. oktober.
I styringsaftalen er enighed om, at der i 2015-2016 fortsat er fokus på udviklingen af omkostningseffektive løsninger/tilbud, som fagligt og kvalitativt er i orden. Det må forventes, at de samlede kommunale udgifter fortsat vil være under pres. Der skal derfor fortsat arbejdes på at finde nye måder at styre udgiftsudviklingen på bl.a. gennem øget fokus på visitationen og den fælles metodeudvikling.
Det aftales desuden, at indførelse af differentierede takster for de enkelte tilbud fortsættes med henblik på at sikre større gennemsigtighed mellem ydelser og takster.
Udkast til Styringsaftale 2015 er udarbejdet i en tæt dialog mellem repræsentanter fra administrationen i de 19 kommuner og Region Midtjylland.
Sagsfremstilling
Styringsaftalen skal lægge rammerne for kapacitets- og prisudviklingen i det kommende år for de omfattede tilbud i regionen. Formålet med styringsaftalen er, at øge bevidstheden om og stillingtagen til de styringsmæssige konsekvenser af, at kommunerne på det specialiserede socialområde er afhængige af at købe og sælge pladser på specialiserede sociale tilbud på tværs af kommunegrænserne. Det medfører et behov for at koordinere rammerne for dette køb og salg på tværs af kommunegrænser.
Styringsaftale 2015 er udarbejdet i tæt samarbejde med repræsentanter fra administrationen i kommunerne og Region Midtjylland, hvormed der er skabt et godt afsæt for en fælles indsats på det sociale område.
Styringsaftale 2015 er i alt væsentlighed en videreførelse af Styringsaftale 2014, dog indeholder udkastet en ændring som følge af etablering af Socialtilsynet, idet det administrative overhead i taksterne foreslås reduceret med 0,3 % svarende til den procentsats, som hidtil er blevet opkrævet i taksterne til tilsyn.
En ny bekendtgørelse forventes at træde i kraft med virkning pr. 1. januar 2015 vedr. reglerne for opgørelse af over-/underskud i tilbud, der er omfattet af rammeaftalen. Reglerne vil blive indarbejdet i Styringsaftalen, når bekendtgørelsen foreligger.
KKR Midtjylland har på møde den 12. juni 2014 behandlet udkast til Styringsaftale 2015 og parterne er enige om at indstille forslaget til godkendelse i byrådene samt i regionsrådet for så vidt angår de tilbud regionen driver.
Udvikling i taksterne:
Der er enighed om:
At der fortsat skal være fokus på udviklingen af omkostningseffektive løsninger/tilbud, som er fagligt og kvalitativt i orden. Dette kan ske ved sammenlægning og omlægning af tilbud, udvikling af nye og anderledes tilbud, kortere opholdstider, fokus på effekt af indsatsen og serviceniveau.
At der fortsat skal arbejdes på at finde nye måder at styre udgiftsudviklingen på bl.a. gennem øget fokus på visitationen og den fælles metodeudvikling, da det må forventes, at de samlede kommunale udgifter fortsat vil være under pres.
At indførelse af differentierede takster for de enkelte tilbud fortsættes med henblik på at sikre større gennemsigtighed mellem ydelse og takst.
At overheadprocenten i takstberegningen er maksimale procenter, dvs. driftsherrerne bl.a. kan reducere administrationsomkostningerne fra det nuværende niveau på 6,1 %.
At indgå i dialog med de private driftsherrer/tilbud om fortsat udvikling af mere omkostningseffektive løsninger/tilbud, som er fagligt og kvalitativt i orden. Herunder at de private driftsherrer/tilbud reducerer deres udgifter og dermed taksterne svarende til de offentlige driftsherrers reduktion gennem de senere år.
Administrationen indstiller, 11. august 2014, pkt. 88:
At Styringsaftalen drøftes og godkendes.
Udvalget for Social Omsorg, 11. august 2014, pkt. 88:
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 148:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Sagen sendes til godkendelse i Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi og Byrådet.
Lovgrundlag
Lov om social Service § 6.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
- BILAGFølgebrev, Styringsaftale 2015
- BILAGBilag 1 - Styringsaftalen 2015
- BILAGBilag 2 - Omkostningsberegning og betalingsmodeller
- BILAGBilag 3 - Anvendelse af abonnementsordninger
121. Forslag til affaldshåndteringsplan 2014-2018 Klik her for at folde ud og læse mere om Forslag til affaldshåndteringsplan 2014-2018
Beslutningstema
Forslag til affaldshåndteringsplan 2014-2018 sendes i lovpligtig offentlig høring i perioden den 28. august 2014 - 23. oktober 2014.
Efter endt høring bearbejdes eventuelle ideer og kommentarer inden affaldshåndteringsplanen endeligt vedtages i Byrådet.
Økonomi
Affaldsområdet har et selvstændigt budget, og områdets økonomi skal hvile i sig selv.
Historik
På udvalgets møde den 3. juni 2014, blev der orienteret om, at forslag til affaldshåndteringsplan ville blive fremlagt på udvalgets møde i august 2014.
Desuden blev der orienteret om, hvad en affaldshåndteringsplan skal indeholde.
Sagsfremstilling
Kommunerne udarbejder og vedtager en 12 årige plan for håndtering af affald. Planen skal revideres mindst hvert 6. år, dog således at, der senest den 1. oktober 2014 er vedtaget en plan gældende for perioden 2014-2018 - dækkende perioden 2014-2024, begge år inklusive.
Affaldshåndteringsplanen skal udarbejdes med udgangspunkt i den nationale ressourceplan for affaldshåndtering 2013-2018, og må ikke stride mod den. Den nationale ressourceplan blev offentliggjort den 21. maj 2014.
Formålet med affaldshåndteringsplanen er
at beskrive status på affaldsområdet
at gøre rede for kommunens mål og
at udpege og beskrive hvordan vi i kommunen vil prioritere indsatsen på affaldsområdet i planperioden.
Affaldshåndteringsplanen er et dynamisk og aktivt styrings- og planlægningsværktøj, som skal medvirke til at nå målene på affaldsområdet. Planen indeholder en kortlægningsdel, en målsætningsdel og en planlægningsdel.
Af den nationale ressourceplan for affaldshåndtering fremgår det, at det er målet, at 50% af følgende materialetyper i husholdningsaffaldet; organisk affald, papir-, pap-, glas-, plast-, metal- og træaffald fra de danske husholdninger skal indsamles til genanvendelse i 2022. Af ressourceplanen fremgår det, at det forventes, at kommunerne i langt de fleste tilfælde kun kan nå 50% genanvendelse af husholdningsaffaldet, hvis der etableres ordninger for det organiske affald. Det er endvidere i planen oplyst, at i 2011 blev 22% genanvendt på landsplan.
Hedensted kommunes egne tal for 2012 og 2013 viser at 31 henholdsvis 26% af husholdningsaffaldet blev genanvendt, og det er derfor nødvendigt at arbejde for at genanvendelsen øges. Alene den indsamlede mængde papir og pap er dalet med 20% fra 2011 til 2013.
I planen er der opstillet en række handlinger, som skal medvirke til, at Hedensted Kommune kan leve op til en fordobling af genanvendelsen af husholdningsaffaldet. Initiativerne går i høj grad ud på, i samarbejde med borgere og interesseorganisationer, at nytænke og finde forskellige løsninger på indsamling af restaffald, organisk affald samt genanvendelige fraktioner, for at nå ressourceplanens ambitiøse mål. Det forventes, at der i planperioden indføres nye ordninger. Herudover skal det undersøges, om der skal indføres en alternativ afleveringsmulighed for problemaffald.
I kølvandet på disse forventede ændringer vil, der være behov for et øget informations- og formidlingsindsats.
I forhold til virksomhedernes affaldshåndtering er der især fokus på et øget tilsyn samt vejledning.
Affaldshåndteringsplanen detaljerer ikke, hvordan de enkelte initiativer og ordninger skal føres ud i livet. Det forventes derfor, at der i planperioden vil blive behov for at lave tillæg til planen, inden den skal revideres senest i 2018.
Planen i sig selv har ikke retslige konsekvenser, men ligger i princippet ved siden af gældende retsregler. En egentlig indførelse eller revision af ordninger, der forpligter borgere og virksomheder, skal ske via bestemmelserne i affaldsregulativerne.
Udkast til affaldshåndteringsplanen skal efter behandling i Byrådet i mindst 8 ugers offentlig høring, således at borgere, virksomheder og andre interesserede får mulighed for at komme med input til kommunens planer for den fremtidige affaldshåndtering.
Administrationen indstiller, 12. august 2014, pkt. 110:
at udvalget for teknik anbefaler Byrådet
at forslag til affaldshåndteringsplan 201-2018 fremlægges i 8 ugers offentlig høring i perioden 28. august til 23. oktober 2014.
Udvalget for Teknik, 12. august 2014, pkt. 110:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 149:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Udkast til affaldshåndteringsplan 2014-2018 sendes i offentlig høring ved digital offentliggørelse på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven og affaldsbekendtgørelsen.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
122. F: Vedtagelse af lokalplan 1024 for idrætsefterskolen BGI Akademiet, tilhørende kommuneplantillæg nr. 4 og spildevandstillæg nr. 20Klik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af lokalplan 1024 for idrætsefterskolen BGI Akademiet, tilhørende kommuneplantillæg nr. 4 og spildevandstillæg nr. 20
Beslutningstema
Endelig vedtagelse af lokalplan 1024 for idrætsefterskolen BGI Akademiet med tilhørende kommuneplantillæg nr. 4 og spildevandstillæg nr. 20
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Tidligere Juelsminde Kommune vedtog i 2000 lokalplan 14.Z1.01 for BGI og i 2004 lokalplan 14.Z1.02 for BGI.
Lokalplan 14.Z1.02 omfatter et areal på ca. 11 ha og giver ikke mulighed for den konceptudvikling eller de fysiske udvidelser, som BGI Akademiet planlægger frem mod 2037, hvor elev-/brugerantallet forventes at være fordoblet fra næsten 500 til 1000.
På baggrund heraf har udvalget for Teknik & Miljø den 4. marts 2013 besluttet, at der kunne arbejdes videre med udbygningen af BGI Akademiet og dermed også udarbejdes en ny lokalplan på grundlag af følgende:
Det undersøges, på hvilken måde, skolen kan afvikle mest mulig intern trafik på eget område,
der kan gives mulighed for at etablere en ny vejadgang fra Bjerrevej, såfremt der ikke er mulighed for andre løsninger, og
at bebyggelsen i området i videst muligt omfang ligger samlet.
BGI Akademiets arkitekt har på baggrund heraf udarbejdet en revideret projektskitse og på dette grundlag er der i perioden fra den 30. januar til den 24. februar 2014 gennemført den lovpligtige høring af andre berørte myndigheder forud for miljøvurdering af forslag til kommuneplantillæg nr. 4 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025 og lokalplan 1024.
Indenfor høringsfristen har Haderslev Stift påpeget, at skolens udvidelse ligger forholdsvis tæt på Bjerre Kirkes fjernomgivelser og anbefalet at en eventuel påvirkning af Bjerre Kirke belyses særskilt i miljøvurderingen. Horsens Museum har begrundet forventning om jordfaste fortidsminder og har anbefalet prøvegravning forud for bygge- og anlægsarbejder.
På denne baggrund er kommuneplantillæg, lokalplan og miljøvurdering udarbejdet samt forslag til spildevandstillæg og miljøscreening heraf.
Byrådet vedtog den 28. maj 2014 at fremlægge forslag til lokalplan 1024, kommuneplantillæg nr. 4 samt miljøvurderingen af disse planforslag og spildevandstillæg nr. 20 i offentlig høring. Planforslagene har i overensstemmelse hermed været fremlagt i offentlig høring fra den 2. juni til den 28. juli 2014. Samtidig blev kommunens afgørelse om ikke at miljøvurdere forslag til spildevandstillæg nr. 20 offentligt bekendtgjort sammen med en klagevejledning.
Der er i høringsperioden indkommet 6 bemærkninger - se sagsfremstillingen og bilag 7 samt bilag 9; Indsigelsesnotat.
Sagsfremstilling
Lokalplanen skal muliggøre såvel en konceptudvikling som en væsentlig fysisk udvidelse af områdets eksisterende idrætsefterskole, som skal lede frem mod en fordobling af skolens samlede antal af elever og brugere fra ca. 500 i 2014 til ca. 1000 i 2037.
Ortofoto fra 2013 med lokalplanområdets afgrænsning
Lokalplanen udvider skolens område såvel nord som syd for Gramvej og udlægger det til almene undervisningsformål med tilhørende overnatningsfaciliteter og servering/catering for skolens elever og gæster, foreningsvirksomhed, konferencer, idrætsudøvelse, friluftsliv og andre aktiviteter knyttet hertil.
Områdets overordnede disponering til bebyggelse, anlæg, idrætsfaciliteter og grønne friarealer sikres gennem lokalplanens udlæg af delområder med varierende anvendelse og grad af udnyttelse.
Bebyggelse, intern infrastruktur og permanente parkeringsarealer kan således kun etableres i delområde 1 og 2, som støder op til hver sin side af Gramvej. For disse delområder fastlægges det, at maksimalt 50% af hvert delområdes areal må bebygges og der udlægges byggefelter for bebyggelse i 3 - 5 etager med bygningshøjder på 12 - 25 m. I lokalplanens deleområder 3 og 4, som fortrinsvis skal anvendes til udendørs idrætsaktiviteter, leg og grønne rekreative friarealer, kan der kun opføres mindre servicehuse til opbevaring og funktioner, som er nødvendige for aktiviteterne i de pågældende delområder samt opstilles elementer til udeaktiviteter og dekorative formål. Desuden forudsættes en del af områdets mere ekstensivt udnyttede arealer anvendt til lokal afledning af renset regnvand via bassiner og/eller lavbundsarealer.
Lokalplanens område kan tilsluttes Bjerrevej med en ny overkørsel, hvilket forudsætter anlæg af en svingbane på Bjerrevej, hvorved det vurderes, at en sikker og glidende trafikafvikling ikke vil blive negativt påvirket. Desuden kan der i delområde 1 ved overkørslen til Bjerrevej etableres en permanent parkeringsplads. De eksisterende overkørsler til området nord og syd for Gramvej kan bibeholdes og den eksisterende parkeringsplads langs sydsiden af Gramvej kan udvides til at rumme ca. 150 parkeringspladser. Lokalplanen fastlægger, at der skal etableres 1 parkeringsplads pr. 250 m2 ny bebyggelse, hvilket vurderes at stå i et rimeligt forhold til bebyggelsens ofte ekstensive anvendelse og at hovedparten af brugerne ikke er gamle nok til at have kørekort til bil.
Da ny bebyggelse syd for Gramvej vil generere mere færdsel på tværs af vejen, åbner lokalplan mulighed for, at der under forudsætning af vejmyndighedens godkendelse af de enkelte detailprojekter herfor, kan etableres yderligere trafikregulerende foranstaltninger og derudover en gangbro over vejen mellem bebyggelse nord og syd for Gramvej.
Lokalplanområdet er beliggende i et område med særlig drikkevandsinteresse (OSD) og derfor indeholder lokalplanen bestemmelser for klimatilpasning gennem lokal afledning af regnvand (LAR), som samtidig skal bidrage til at sikre en fortsat rigelig grundvandsdannelse. Samtidig søges det sikret, at aktiviteterne i lokalplanområdet ikke medfører en ændret og væsentlig mere negativ påvirkning af vandkvaliteten fra Hornsyld Vandværks drikkevandsboringer ud for lokalplanområdets sydøstligste hjørne. På denne baggrund fastlægges det, at der kan etableres regnvandsbassiner, grøfter, lavbundsarealer o. lign. anlæg til fordampning og nedsivning af forud filtreret / renset regnvand fra tagflader og ikke permeable befæstelser. Dette vil også kunne bidrage væsentligt til såvel skolens udeaktiviteter som til kvaliteten af friarealerne til afslapning og ophold. Alle LAR metoder, som ikke vurderes at medføre en forøget negativ påvirkning af drikkevandsvandkvaliteten fra den lokale vandværksboring, kan bringes i spil.
Selv om den eksisterende bygningsmasse er opført i en stor skala og stedvis i højder på op til 20-25 m, betyder den stilfærdige farveholdning og det omgivende landskabs åbne og flade karakter og store skala, at den landskabelige påvirkning opleves som relativt begrænset. For at bevare oplevelsen af en forholdsvis begrænset landskabelig påvirkning indeholder lokalplanen bestemmelser for bl.a. bebyggelsens placering og farveholdning og for beplantning af de grønne friarealer, som dels skal sikre at idrætsefterskolen fremtræder som en sammenhængende bebyggelse, dels at oplevelsen af den landskabelige påvirkning ikke væsentligt ændres, fordi der åbnes mulighed for forøgelser af bebyggelsen i lokalplanområdet.
Da arealet omfattet af det hidtidige rammeområde 4.O.01 BGI - Gramvej ikke er tilstrækkeligt til de planlagte udvidelser af BGI Akademiet, ledsages lokalplanforslaget af et forslag til kommuneplantillæg nr. 4, som udvider rammeområdet, så der ikke er uoverensstemmelse mellem lokalplanens område og kommuneplanens arealudlæg. Samtidig ændres de bebyggelsesregulerende bestemmelser for rammeområde 4.O.01 således, at der kan lokalplanlægges for en bebyggelsesprocent på 50 samt for bebyggelse i op til 5 etager og 25 m højde i overensstemmelse med den senest etablerede bebyggelse på idrætsefterskolen.
Under forudsætning af den endelige vedtagelse af lokalplan 1024 vil den hidtidige lokalplan for idrætsefterskolen; 14.Z1.02 blive aflyst i sin helhed.
Derudover er der udarbejdet en miljøvurdering af forslag til lokalplan 1024 og kommuneplantillæg nr. 4, som har været fremlagt i offentlig høring i 8 uger sammen med planforslagene. Miljøvurderingen af planforslagene foreslår nogle afværgeforanstaltninger, som har til formål at sikre, at miljøpåvirkning i forhold til især grundvandsressourcen, landskabsoplevelsen og trafiksikkerheden ikke bliver særlig væsentlig sammenlignet med påvirkningen fra 0-alternativet/de eksisterende forhold. Disse afværgeforanstaltninger er indarbejdet i lokalplanens bestemmelser, i det omfang planloven muliggør, at der fastlægges sådanne bestemmelser.
Desuden er der udarbejdet tillæg nr. 20 til spildevandsplanen som sikrer, at også lokalplanområdets fremtidige bebyggelse bliver spildevandskloakeret.
Forslaget til spildevandtillægget er screenet for en evt. væsentlig miljøpåvirkning, og det vurderes, at der ikke kan forekomme miljøpåvirkninger, som er så væsentlige, at der er anledning til at miljøvurdere forslaget til spildevandstillæg nr. 20.
På baggrund af en henvendelse fra Hedensted Spildevand foreslås mindre tekniske justeringer af spildevandsoplandenes afgrænsning og definitionen af, om oplandene allerede er spildevandskloakerede eller er planlagt spildevandskloakerede.
På baggrund af indkomne bemærkninger foreslås følgende ubetydelige justeringer af lokalplan 1024:
Hornsyld Vandværk har ønsket at der blev deklareret på efterskolens arealer – eller i hvert fald i delområde 4 – at der ikke må anvendes sprøjtemidler. Da det ikke er lovmedholdeligt at forbyde anvendelsen af i Danmark godkendte kemiske bekæmpelsesmidler i hverken lokalplaner eller deklarationer, foreslås følgende tilføjet til § 9.4, som kan bidrage til at overflødiggøre anvendelsen af bekæmpelsesmidler og kunstgødning: ”Friarealerne i delområde 4 syd for Gramvej skal fremtræde som naturlignende arealer og tilplantes således, at det er foreneligt med et lavt plejeniveau, som ikke fordrer anvendelse af kemiske bekæmpelsesmidler eller gødskning.”
På baggrund et forslag om at sikre vejbelysning på Gramvej ud for skolens areal foreslås følgende tilføjelse til 2. afsnit i § 5.1, som angivet i kursiv:
"Indenfor vejareal A - B kan der på grundlag af et detailprojekt, som skal godkendes særskilt af vejmyndigheden, etableres tilstrækkelig vejbelysning samt trafikregulerende foranstaltninger som for eksempel belægningsskift, kørebaneindsnævringer, bump og lignende til markering og sikring af steder, hvor vejen krydses hyppigt af gående og cyklister.”
Derudover skal miljøvurderingen af forslag til kommuneplantillæg nr. 4 og lokalplan 1024 i følge Lov om miljøvurdering af planer og programmer erstattes af en sammenfattende redegørelse herfor, som tilføjes det endelige kommuneplantillæg og den endelige lokalplan. Sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen er vedlagt som Bilag 9.
Samtlige justeringer er så ubetydelige, at planforslagene kan vedtages endeligt uden supplerende høring.
Administrationen indstiller, 12. august 2014, pkt. 115:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet at vedtage lokalplan 1024 for BGI Akademiet og det tilhørende kommuneplantillæg nr. 4 samt spildevandstillæg nr. 20 med de foreslåede mindre justeringer.
Udvalget for Teknik, 12. august 2014, pkt. 115:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 150:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (LBK nr. 587 af 27/5/2013)
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 939 af 03/07/2013)
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
- BILAGBilag 1 - forslag Lokalplan 1024
- BILAGBilag 2 - forslag til kommuneplantillæg nr 4
- BILAGBilag 3 - Miljøvurdering af forslag til kpt nr. 4 og lp 1024
- BILAGBilag 4 - høring af og svar fra andre berørte myndigheder forud for miljøvurdering
- BILAGBilag 5 - forslag til tillæg nr 20 til spildevandsplanen - BGI
- BILAGBilag 6 - screening for miljøvurdering af spildevandstillæg nr 20
- BILAGBilag 7 - Indsigelsesnotat
- BILAGBilag 8 - Samlede bemærkninger til planforslagene
- BILAGBilag 9 - Sammenfattende redegørelse for miljøvurdering
123. F: Endelig vedtagelse af lokalplan 1086 for kunstgræsbane ved Hedensted Centret Klik her for at folde ud og læse mere om F: Endelig vedtagelse af lokalplan 1086 for kunstgræsbane ved Hedensted Centret
Beslutningstema
Der skal tages stilling til den indkomne indsigelse, kommentarer og ændringsforslag og til den endelige vedtagelse af Lokalplan 1086 for kunstgræsbane ved Hedensted Centret med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 6.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Lokalplan 1086 udarbejdes på baggrund af et ønske fra Hedensted Kommune om et samlet aktivt idrætsmiljø med omkringliggende beboelse. Lokalplanen skal muliggøre, at lokalområdets samlede idrætsmiljø suppleres med en kunstgræsbane.
Lokalplanforslag 1086 for kunstgræsbane ved Hedensted Centret omfatter en del af matr.nr. 1bk Årup, Hedensted. Lokalplanområdet består i dag af dyrket mark, der grænser op til et boligområde, Hedensted Centret og erhvervsområde. Lokalplanområdet udgør ca. 3,4 ha landbrugsjord af en bygningsløs landbrugsejendom. Lokalplanområdet er ejet af Hedensted Kommune.
Udvalget for Teknik har på dets møde den 6. maj 2014 godkendt forslaget til Lokalplan 1086.
Forslaget blev vedtaget af Byrådet den 28. maj 2014 og sendt i høring i perioden fra den 11. juni 2014 til den 6. august 2014.
Sagsfremstilling
Områdets samlede idrætsmiljø suppleres i lokalplan 1086 med en indhegnet kunstgræsbane med tilhørende lysmaster, en omgivende jordvold samt beplantningsbælte langs lokalplanområdets sydlige og vestlige afgrænsning.
Lokalplanområdet er markeret med hvidt på overstående luftfoto og udgør en del af matr.nr. 1bk Årup, Hedensted jf. nedenstående kort.
Kunstgræsbanen
Kunstgræsbanen udgør 110x125 meter og ved banens sider opsættes 6 stk. lysmaster på 18 meters højde. Masterne er udstyret med belysningsarmetur, hvis lyskegle kun må belyse selve baneanlægget. Der opsættes trådhegn omkring banen i 2-4 meters højde. Kunstgræsbanen skal etableres med skråt sidefald samt have et drænsystem, som sikrer at banen ikke står under vand efter voldsomme regnskyl.
Jordvold
Syd og vest for den planlagte kunstgræsplæne etableres som nævnt en jordvold i 2 meters højde og 7 meter bred med en sti på toppen. Jordvolden tilsås med græs.
Rekreativt friareal
Langs lokalplanens sydligste og vestligste afgrænsning skal lokalplanen sikre, at der etableres et 30 meter bredt rekreativt friareal med stisystem, træer og buske. I dette område kan der også etableres grøfter og lignende til lokal afledning af regnvand og drænvand fra kunstgræsbanen.
Vejadgang
Vejadgang til kunstgræsbanen for brugere i bil eller bus foregår fra Gesagervej. Det er muligt for busser at benytte en eksisterende langtidsparkeringsplads ved Gesagervej eller de øvrige parkeringsarealer ved Hedensted Centret. I forbindelse med etablering af kunstgræsbanen udvides parkeringsarealet syd for fitness centret beliggende i området omfattet af eksisterende lokalplan 128.
Forhold til Kommuneplanlægning
Lokalplanområdet er omfattet af 3 kommuneplanrammer: 5.O.06 et område udlagt til offentligt formål, 5.R.14 et område udlagt som et rekreativt grønt område og 5.E.16 som er udlagt til lettere industri. Derfor er der, sideløbende med lokalplanforslaget, udarbejdet Kommuneplantillæg nr. 6. Tillægget overfører de dele af rammeområderne, som er omfattet af lokalplanforslaget 1086 til 5.O.06 som er udlagt til offentligt formål.
Lokalplanområdet er i dag omfattet af lokalplan 128 for området omkring Valenciavej samt lokalplan 1034 for erhvervsområdet Kildeparken 2. og 3. etape. Ved den offentlige bekendtgørelse af byrådets endelige vedtagelse af lokalplan 1086 aflyses lokalplan 128 og 1034 for den del af disse lokalplaners områder, som er omfattet af lokalplan 1086.
Miljøscreening
Der er foretaget en screening i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer. På baggrund af screeningen vurderes det, at lokalplanforslag 1086 ikke giver anledning til så væsentlige miljøpåvirkninger, at de skal miljøvurderes.
Indsigelse til lokalplanforslaget
Der er i den forgående høringsperiode fra den 11. juni 2014 til den 6. august 2014 indkommet en indsigelse til lokalplanforslaget fra grundejerne langs Årupvej.
Samlet indsigelse fra grundejerne langs Årupvej i Hedensted indsendt af Torben Jønsson, Årupparken 10, 8722 Hedensted
Som udgangspunkt er grundejerne positive overfor projektet men de ønsker medindflydelse overfor følgende:
Den forslåede sti på toppen af volden ønskes ikke opført pga. evt. indsigtsgener til grundejernes private haver.
Der ønskes, at der opstilles rammer for tidsrum til benyttelse af baneanlægget pga. evt. støjgener.
Der stilles spørgsmål til belysningen, kan kommunen garantere, at der ikke er lysgenere fra baneanlægget?
Der ønskes et parkeringsforbud langs Årupvej i begge sider af vejen for at imødekomme uhensigtsmæssig parkering.
Administrationens vurdering:
Administrationen anbefaler på baggrund af indsigelsen, at den påtænkte sti ikke etableres på volden. Der er desuden i lokalplanforslaget indtegnet en sti nedenfor volden i det grønne beplantningsbælte, denne sti gennemføres som planlagt.
Der kan ikke indskrives tidsrum for benyttelse af kunstgræsbane i en lokalplan. Det er administrationens vurdering, at der ikke kan reguleres mod støj hverken gennem lokalplanen eller gennem byggetilladelsen. Derimod kan anlægget efter miljølovgivningen få påbud om at begrænse sin støjende aktivitet til begrænset tidsrum, hvis den ikke kan overholde de vejledende grænser.
Ved håndhævelse af lokalplanen kan administrationen sikre, at lyskeglen kun rammer banen. Det kan derimod ikke garanteres, at det diffuse lys ikke kan virke generende på nogen.
Vedr. uhensigtsmæssig parkering langs Årupvej, vil administrationen arbejde videre med et parkeringsforbud langs Årupvej jf. vejtrafiklovgivning. Dette punkt vil ikke indgå i lokalplanen, da det er udenfor lokalplanområdet.
Indsigelsen er vedhæftet sagen.
Derudover er der mindre tekniske tilretninger i lokalplanforslaget.
Administrationen indstiller, 12. august 2014, pkt. 117:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at Lokalplan 1086 vedtages endeligt med følgende ændringer:
at den påtænkte sti på volden ikke etableres. Der er desuden i lokalplanforslaget indtegnet en sti nedenfor volden i det grønne beplantningsbælte, denne sti gennemføres som planlagt.
Udvalget for Teknik, 12. august 2014, pkt. 117:
Indstillingen tiltrådt
Bemærkning vedrørende indsigelsen:
Hedensted Kommune har 15. august modtaget en mail som lyder således:
"I forlængelse af vort møde i går vedrørende kunststoffodboldbanen ved Årupvej, skal jeg herved på vegne af de berørte husejere trække vores indsigelse tilbage idet det primære punkt i vores indsigelse angående sti på toppen af volden ud mod Årupvej er blevet imødekommet og stien sløjfet i lokalplanen"
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 151:
Indsigelsen er trukket tilbage.
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Lokalplanen offentliggøres i henhold til Planlovens regler herom.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (Planloven).
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
- BILAGForslag til Lokalplan 1086
- BILAGKPT nr. 6
- BILAGScreening for miljøvurdering
- BILAGIndsigelse fra grundejerne langs Årupvej
124. F: Endelig vedtagelse af lokalplan 1085 for et boligområde ved Aagade 20 i Tørring (ungdomsboliger)Klik her for at folde ud og læse mere om F: Endelig vedtagelse af lokalplan 1085 for et boligområde ved Aagade 20 i Tørring (ungdomsboliger)
Beslutningstema
Der skal tages stilling til bemærkninger, ændringer og den endelige vedtagelse af lokalplan 1085 for et boligområde ved Aagade i Tørring.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Det tidligere Teknik- og Miljøudvalg har på dets møde den 2. december 2013 godkendt principperne for lokalplanforslagets udarbejdelse. Den 30. april 2014 besluttede Byrådet at sende forslaget til lokalplan 1085 og den tilhørende screening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer i offentlig høring i 8 uger.
Sagsfremstilling
Lokalplanforslaget har været i høring fra den 14. maj til den 9. juli 2014 og i perioden er der indkommet 1 bemærkning fra Haderslev Stift om at de ikke har nogen bemærkninger. Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af et ønske om, at kunne opføre op til 15 ungdomsboliger i to etager. Der foretages ingen ændringer i forhold til det fremlagte forslag udover mindre tekniske rettelser.
Administrationen indstiller, 12. august 2014, pkt. 118:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at lokalplan 1085 vedtages endeligt med mindre tekniske rettelser.
Udvalget for Teknik, 12. august 2014, pkt. 118:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 152:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Lokalplanen offentliggøres i henhold til planlovens regler herom.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (planloven).
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
125. Forslag til indsatsprogram for vandløb i statens vandområdeplaner 2015-2021Klik her for at folde ud og læse mere om Forslag til indsatsprogram for vandløb i statens vandområdeplaner 2015-2021
Beslutningstema
Godkendelse af forslag til indsatsprogram for vandløb i statens vandområdeplaner 2015-2021.
Økonomi
Udgifterne til realisering af indsatsprogrammet afholdes af staten. Staten har i perioden 2015-21 på landsplan afsat 696 mio. kr. hertil.
Historik
Kommunerne skal udarbejde forslag til hvilke vandløbsstrækninger, der skal have en ekstra indsats for at forbedre det fysiske forhold, og hvilke indsatser, der skal bruges.
Indsatsprogrammet indgår i 2. generation af de statslige vandområdeplaner for årene 2015-21. Indsatsprogrammerne skal gennem forbedring af de fysiske forhold i vandløbene medvirke til, at miljømålene for vandløbene opfyldes inden 2021.
Staten har i april 2014 udmeldt rammerne for kommunernes arbejde: økonomi, et antal kilometer vandløb, der skal forbedres og et antal spærringer, der skal fjernes. Forbedringerne skal opnås gennem brug af virkemidler, som staten har fastlagt.
Hedensted Kommune har andel i oplandene til Lillebælt/Jylland, Ringkøbing Fjord, Randers Fjord og Horsens Fjord.
For hvert af oplandene har der været nedsat et vandråd med repræsentanter fra interesseorganisationer. Rådene rådgiver kommunernes i udarbejdelsen af indsatsprogrammerne. Vandrådene bistås i arbejdet af et sekretariat. Hedensted Kommune har varetaget sekretariatet for Horsens Fjord. Formand for Teknikudvalget, Lene Tingleff, har været mødeleder i rådet.
Kommunerne skal senest den 7. oktober 2014 indsende forslagene til Naturstyrelsen. Miljøministeren udarbejder herefter et endeligt forslag til indsatsprogram for hvert hovedvandsopland. Miljøministeren sender forslaget i offentlig høring senest den 22. december 2014.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune har i samarbejde med de øvrige oplandskommuner tilvejebragt forslag til indsatsprogram for hovedvandsoplandene Lillebælt/Jylland, Ringkøbing Fjord, Randers Fjord og Horsens Fjord.
Fra arbejdet i de 4 vandråd er det indtrykket, at der har været konstruktive drøftelser på tværs af interesseorganisationerne. Der har også været diskussioner, der har ført til en bedre gensidig forståelse for de dyrkningsmæssige, rekreative og natur- og miljømæssige interesser i og omkring vandløbene. Vandrådene har bidraget med konstruktive anbefalinger til prioritering af indsatsen.
Valg af indsatser og virkemidler er foretaget med udgangspunkt i vandmiljøets tilstand, vandrådenes anbefalinger, og hvilke indsatser, der bedst tilgodeser vandmiljøet i vandløbene i det samlede hovedvandsopland. Der er tilstræbt en rimelig fordeling af indsatsforpligtelsen kommunerne imellem.
På baggrund af vandrådenes anbefalinger er forslagene til indsats bl. a. kendetegnet ved omkostningseffektive virkemidler i vandløb tæt på målopfyldelse og højt målsatte vandløb, samt at hele vandløbsystemer søges gjort færdig.
I alle indsatsprogrammer er der tilvejebragt indsatser indenfor den udmeldte økonomiske ramme. Indsatsprogrammerne forventes generelt at føre til målopfyldelse i større omfang end Naturstyrelsens minimumskrav:
*10 af 27 spærringer eksisterer ikke længere
Kommunernes forslag til indsatsprogram betyder for Hedensted Kommune, at der inden udgangen af 2021 skal gennemføres vandløbsprojekter, der forbedrer tilstanden i mindst 54 km vandløb. Der forventes herudover en positiv effekt på vandløbskvaliteten i tilgrænsende vandløbsstrækninger. Det gør sig særligt markant gældende for indsatsen i Bjørnkær Grøft, der forventes at bidrage positivt for ca. 14 km tilstødende vandløb i Gesager Å.
Den konkrete indsats berører ca. 15 km vandløb. 300 meter rørlagt vandløb genåbnes og 1 spærring fjernes. Tilsammen beløber indsatsen sig til 7,3 mio. kr.
Vandrådenes bemærkninger til indsatsprogrammerne
Vandrådet for Randers Fjord har udtrykt tilfredshed med det fremlagte udkast og havde ikke grund til at anfægte de foreslåede indsatser.
Vandrådet for Horsens Fjord anbefaler udkastet til indsatsprogram over for de 6 kommunalbestyrelser, idet Vandrådet generelt finder, at Teknikergruppen bag udkastet til indsatsprogram har udvist lydhørhed over for Vandrådets anbefalinger.
Vandrådet for Lillebælt/Jylland har ikke udtalt sig samlet til forslaget til indsatsprogram.
Vandrådet for Ringkøbing Fjord støtter, at kommunerne har udpeget flere km vandløb end krævet, idet vandrådet også mener, at man kan nå længere for pengene. Vandrådet anbefaler at fortsætte det gode arbejde i dialog med kommunerne i hovedoplandet Ringkøbing Fjord. Der er ikke indsatser i Hedensted Kommune.
Vandrådenes yderligere bemærkninger, evt. opmærksomhedspunkter og ønsker til supplerende materiale ved den politiske behandling er nærmere beskrevet i bilaget "Vandrådenes bemærkninger til forslagene til indsatsprogram".
Kommunernes forslag til indsatsprogram forelægges efter den politiske behandling i kommunerne for de respektive vandråd. Sekretariatskommunen udarbejder et bidrag til statens miljørapport, og fremsender dette sammen med indsatsprogrammet og vandrådets kommentarer samt evt. mindretalsudtalelser til Naturstyrelsen senest den 7. oktober 2014.
Administrationen indstiller, 12. august 2014, pkt. 120:
at Teknikudvalget anbefaler Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi at godkende de samlede indsatsprogrammer for Hedensted Kommune i oplandene til Lillebælt/Jylland, Ringkøbing Fjord, Randers Fjord og Horsens Fjord og
at indsatsprogrammerne forelægges de respektive Vandråd og sendes til Naturstyrelsen med Vandrådenes eventuelle bemærkninger.
Udvalget for Teknik, 12. august 2014, pkt. 120:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 19. august 2014, pkt. 153:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Kommunernes forslag til indsatsprogram forelægges efter den politiske behandling i kommunerne for de respektive vandråd.
Lovgrundlag
Lov om vandplanlægning, Lov nr. 1606 af 26/12/2013
Bekendtgørelse om vandråd af 07/02/2014
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
- BILAGHovedrapport for Randers Fjord
- BILAGHovedrapport for Ringkøbing Fjord
- BILAGHovedrapport for Lillebælt Jylland
- BILAGHovedrapport for Horsens fjord
- BILAGKommunerapport for Hedensted Kommune
- BILAGVandrådenes bemærkninger_2
126. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
Orientering om likviditet opgjort efter kassekreditreglen for 2. kvartal 2014
Orientering - Budgetopfølgning Maj 2014- opsamling- hvordan forventes regnskab 2014 at holde i forhold til budgettet.
Orientering om konference "Vækst og udvikling på tværs af Danmark".
Orientering om ansøgning om tilskud efter § 16 til særligt vanskelig stillede kommuner.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist, Tage Zacho Rasmussen. Liselotte Hillestrøm
Bilag
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 2 kvartal 2014 ) 5 1.pdf
- BILAGmånedsopfølgning maj 2014 til pol.pdf
- BILAGIndbydelse til konference.pdf
- BILAGAnsøgning om tilskud efter § 16