Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 26. oktober 2016
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
133. Udmøntning af budgetaftale vedr. 2017-2020Klik her for at folde ud og læse mere om Udmøntning af budgetaftale vedr. 2017-2020
Beslutningstema
Udmøntning af budgetaftalens enkelte initiativer
Økonomi
Fremgår under sagsfremstilling
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet vedlagte oplæg til, hvordan de enkelte initiativer i budgetaftalen kan fordeles på udvalgsniveau, og fordelingen er, initiativ for initiativ, sket med baggrund i praksis og niveauer. Hensigten er, at hvert udvalgsområde får en ramme, sådan at udvalget hurtigst muligt kan gå i gang med det konkrete arbejde for at få udmøntet reduktionerne.
Oplægget har været drøftet blandt forligspartiernes udvalgs- og gruppeformænd den 14. oktober 2016.
Udvalgene skal i den kommende tid arbejde med en konkretisering af udmøntningen. Målet er så vidt muligt at få indarbejdet ændringerne inden årets udgang. Det er udvalgenes opgave at vælge, gennemføre og følge op på arbejdet.
Administrationen indstiller, 24. oktober 2016, pkt. 180:
at udvalgenes bidrag til udmøntning af budgetaftalen sker som anvist i oplægget
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 24. oktober 2016, pkt. 180:
Indstilles godkendt
Beslutning
Godkendt.
Birgit Jakobsen undlader at tiltræde udmøntningen af budgetaftalen.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen
Bilag
134. Nedlæggelse af 12 ældreboliger i BarritKlik her for at folde ud og læse mere om Nedlæggelse af 12 ældreboliger i Barrit
Beslutningstema
Nedlæggelse og godkendelse af salg af 12 ældreboliger i Barrit med drøftelse af efterfølgende anvendelse.
Økonomi
Godkendes nedlæggelsen vil kommunen sparer tomgangsleje.
For hele 2016 er tomgangslejen beregnet til 606.000 kr. Denne udgift forventes at skulle betales årligt.
Det er sandsynligt at Domea ikke ville kunne afhænde ældreboligerne til anden side. En endelig nedlæggelse af ældreboligerne vil derfor betyde at Hedensted Kommune overtager ældreboligerne til restgælden.
Den nuværende restgæld er på 5,7 mio. kr.
Da lånet er optaget som et indekslån vil det pt. koste 7,5 mio. kr. at indfri lånet.
Indskud i Landsbyggefonden på 0,5 mio. kr. vil ikke blive tilbagebetalt og vil blive afskrevet.
Dog spares der årligt 606.000 kr. årligt der pt. går til tomgangsleje.
Selve overtagelsen vil blive behandlet som et særskilt beslutningspunkt, hvis det bliver relevant.
Overdragelsen af grunden til "Barrit håndværkergruppe" har ingen økonomiske konsekvenser for Hedensted Kommune.
Nedrivningen af ældreboliger finansieres af nedrivningspulje der tidligere er bevilliget til Barrit området.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger vedr. de økonomiske aspekter.
Historik
Seniorudvalget har den 4.2.2013 godkendt nedlæggelse og salg af 12 ældreboliger i Barrit.
Sagsfremstilling
Efter seniorudvalgets beslutning har sagen været behandlet i Landsbyggefonden og Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.
For at ministeriet kan godkende sagen fordrer det, at byrådet har godkendt nedlæggelsen og at boligselskabet Domea efterfølgende må afhænde boligerne. Boligerne er for øjeblikket ubeboede og kommunen betaler "tomgangshusleje" til boligselskabet. Det er ikke muligt at leje boligerne til målgruppen (ældre) eller andre borgere. Kommunen er forpligtiget til at anvise lejere eller alternativt betale tomgangshusleje.
En nedlæggelse vil betyde, at kommunen sparer denne udgift. Ved nedlæggelse af almene boliger, skal boligselskabet sælge boligerne til markedspris. Det skønnes dog ikke muligt at sælge boligerne til en pris, der modsvarer gælden i husene (ca. 500.000 kr./stk). Løsningen vil da være at kommunen overtager boligerne og indfrier restgælden.
Boligerne er placeret som 4X3 rækkehuse. (3 huse er sammenbyggede). Hver bolig er på ca. 60 kvm.
Barrit blev for 2 år siden udpeget som et særligt indsatsområde for nedrivning/genanvendelse af udtjente boliger. I praksis blev der afsat 2,5 mio. kr. til nedrivning af ejendomme og 1 mio. kr. til istandsættelse af boliger m.h.p. gensalg til resourcestærke familier. Førstnævnte 2,5 mio. kr. er anvendt til formålet. Den sidste mio. kr, skal anvendes til opkøb af en bolig, som skal istandsættes af en lokal "håndværkergruppe" og herefter gensælges. Salgsprovenu skal anvendes til opkøb af endnu et hus, der gennemgår sammen proces osv. Hidtil har det ikke været muligt at finde et hus, som er velegnet til renovering og gensalg.
Lokalrådet i Barrit har dog peget på de 12 ældreboliger som velegnede til ombygning. Der er udarbejdet skitseprojekt, hvorefter de 6 boliger nedrives. Der skabes herefter plads mellem de resterende huse til større haver. De resterende 6 boliger skal da ombygges til 3 familieboliger og herefter gensælges.
Boligerne er i rimelig god stand og er velegenede til ombygning/renovering.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 166:
at byrådet godkender, at 12 almene boliger beliggende Bakkesvinget 12- 34, Barrit
nedlægges som almene boliger og
at boligselskabet efterfølgende kan sælge bygningsmassen og
at besparelsen på tomgangsleje fragår det forventede underskud indenfor Social Omsorg og
at kommunen overtager boligerne til restgæld og
at boligerne herefter indgår i renoveringspuljen for Barrit
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 166:
Indstilles godkendt
Beslutning
Godkendt.
Tage Zacho Rasmussen kan ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dydbal Madsen deltog i mødet
Bilag
- BILAGkort
135. Planstrategi 2015Klik her for at folde ud og læse mere om Planstrategi 2015
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til bemærkningerne indkommet i høringsperioden for Planstrategi 2015.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
- I april 2015 godkendte Udvalget for Fritid & Fællesskab, Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi samt byrådet principperne og processen for udarbejdelse af Planstrategi 2015.
- I september 2015 blev indholdet af planstrategien, herunder revisionstemaer i den kommende kommuneplanlægning drøftet i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
- Den 30. september 2015 blev udkast til planstrategien på byrådets temamøde den 30. september 2015, hvor revisionstemaer i den kommende kommuneplanlægning også blev diskuteret.
- Byrådet godkendte den 27.11.2015 forslag til planstratergi med tilhørende høringsperiode.
Sagsfremstilling
Planstrategi 2015 har i perioden 30. november 2015 til den 24. januar 2016 været i offentlig høring, hvor det har været muligt for borgere, virksomheder m.v. at komme med deres bemærkninger. Der er indkommet 17 bemærkninger til strategien, som vil føre til forskellige ændringer i Kommuneplan 2017 og en bemærkning til en ændring i Planstrategien, se bilag 1. Byrådets skal behandle disse bemærkninger.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 165:
at indstillingerne til bemærkningerne beskrevet i bilag 1 godkendes herunder;
Nr. 001
- at der gives mulighed for at omdanne Vandmøllevej 12, 8723 Løsning til boliger.
Nr. 002
- at Træskohage Fyr og området omkring registreres og at det vurderes om fyret og området omkring skal indarbejdes som nyt kulturmiljø og om fyret evt. skal indgå som en bevaringsværdig bygning i kommuneplan 2017.
Nr. 004
- at der arbejdes på at matr. nr. 5a Bottrup By, Ølsted kan ændres fra skovrejsning uønsket til neutral skovrejsning eller skovrejsning ønsket.
Nr. 005
- at der arbejdes med byudviklingsmulighederne mod vest, og håndteringen af overfladevand i forbindelse med den igangværende udarbejdelse af helhedsplanen for Tørring.
Nr. 007
- at der ikke udlægges rammer til byudvikling på matr. nr. 6a Øster Snede By, Øster Snede, og at byudviklingen af Øster Snede sker i de allerede udlagte områder.
Nr. 008
- at der udlægges en ramme til boligformål indenfor matr. nr. 3a, 8b, 6f, 6cn, 3ad og 5g Remmerslund By, Hedensted og at retningslinjerne til skovrejsning revideres.
- Muligheden for en ny detailhandelsbutik i området vurderes i forbindelse med udarbejdelsen af en ny detailhandelsredegørelse.
Nr. 010
- at matr. nr. 12br Hedensted By, Hedensted ikke optages som et nyt boligområde i kommuneplanens rammer.
- at der ikke udlægges en dagligvarebutik i området matr. nr. 12br Hedensted By, Hedensted.
Nr. 011
- at en registrering af de kulturhistoriske værdier ikke indgår i det kommende kommuneplanarbejde.
Nr. 012
- Formuleringen i Planstrategien ”Kun lokal opbakning og lokale initiativer kan holde liv i en form for dagligvareforsyning” fastholdes.
- at der ses på mulighederne for omdannelseslandsbyer, hvis lovgivningen på sigt giver mulighed for dette.
- at det anføres i kommuneplanen at ”Kommunen skal sikre udpegning af arealer til byudvikling i alle lokalbyer.”
- at lokalrådene bliver inddraget i arbejdet med kommuneplanen.
Nr. 013
- at der i kommuneplanarbejdet arbejdes for, at udlægge en ramme til boligformål indenfor matr. nr. 4o Lindved By, Sindbjerg.
Nr. 014
- at skovrejsning uønsket fjernes fra matr. nr. 5B, Hvirring By, Hvirring.
Nr. 015
- at udvidelsen af centerområdet i Hedensted vurderes sammen med den samlede revision af detailhandel i Kommuneplan 2017.
Nr. 016
- at udvidelsen af centerområdet i Hedensted vurderes sammen med den samlede revision af detailhandel i Kommuneplan 2017.
Nr. 017
- at der arbejdes for at udlægge en ramme til boligformål og rekreative formål indenfor matr. nr. 11K, Klakring By, Klakring.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 165:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Virksomheder og borgerer der har indsendt bemærkninger i høringsperioden vil bliver orienteret om byrådets beslutning.
Lovgrundlag
Lov om planlægning, LBK nr. 587 af 27. maj 2013, § 23 a.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
136. Beføjelser til den fælles BeredskabskommissionKlik her for at folde ud og læse mere om Beføjelser til den fælles Beredskabskommission
Beslutningstema
Godkendelse af at kompetencen til varetagelse af myndighedsopgaver efter fyrværkeriloven for Horsens og Hedensted kommuner overdrages til Beredskabskommisionen/Sydøstjyllands Brandvæsen.
Økonomi
Sydøstjyllands Brandvæsen vil varetage myndighedsopgaven vedrørende fyrværkerilovgivningen inden for de økonomiske rammer, der er tilført Sydøstjyllands Brandvæsen i forbindelse med etableringen af selskabet.
Sagsfremstilling
Den 8. juni 2016 er vedtaget lov om ændring af Beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om havmiljøet og lov om fyrværkeri. Lovændringen medfører bla., at der indføres en lovhjemmel til, at Byrådet kan henlægge sine beføjelser vedrørende fyrværkeri til den fælles Beredskabskommission.
Sydøstjyllands Brandvæsen blev etableret den 1. januar 2016 som et fælleskommunalt selskab.
Sydøstjyllands Brandvæsen har ifølge deres vedtægter følgende opgaver:
5.1 Interessentskabets formål er sikre brandslukning i interessenternes geografiske område gennem kontrakter med interessenterne eller andre aktører samt at udarbejde udkast til en fælles risikobaseret dimensionering inden for interessentskabets område.
5.2 Interessentskabet har endvidere ansvaret for at udføre opgaver efter beredskabslovens §§ 34-37 samt opgaver efter fyrværkeriloven, lov om sikringsrum og bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger for skorstene og ildsteder, herunder myndighedsopgaver i det omfang lovgivningen giver mulighed herfor.
Den 8. juni 2016 er der vedtaget ændring til bl.a. lov om fyrværkeri. Der er således indsat en hjemmel til, at Byrådet kan henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommission.
Der er tale om myndighedsopgaver samt sagsforberedende opgaver og lignende i forbindelse med:
- Anmeldelser
- Godkendelser og tilladelser, herunder tilbagekaldelse af godkendelser og tilladelser samt ændring af vilkår
- Udførelse og tilrettelæggelse af kontrol og tilsyn, herunder meddelelse af påbud og forbud
- Indberetninger til Sikkerhedsstyrelsen
Der er ikke behov for en vedtægtsændring.
Der fremsendes lignende dagsordenspunkt til Byrådet i Horsens Kommune.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 168:
at Byrådet godkender, at kompetencen til varetagelse af myndighedsopgaver efter fyrværkeriloven overdrages til Beredskabskommissionen/Sydøstjyllands Brandvæsen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 168:
Indstilles godkendt
Lovgrundlag
Lov om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, lov nr. 634 af 08. juni 2016, §4
Beslutning
Godkendt
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
137. Fremtidig målgruppe på Højtoften/FrydenlystKlik her for at folde ud og læse mere om Fremtidig målgruppe på Højtoften/Frydenlyst
Beslutningstema
Drøftelse af fremtidig målgruppe for botilbuddet på Højtoften/ Frydenlyst.
Økonomi
Driftsøkonomiske hensyn
Seniordelen råder i dag over 7 af Højtoftens 19 boliger. En økonomisk sammenligning mellem plejecenter Nedergården i Uldum (32 pladser) og Højtoften Seniordelen, viser at udgiften pr. bolig i 2015 var henholdsvis:
Højtoften: 702.509,20 kr.
Nedergården: 321.186,00 kr.
Sagsfremstilling
Der er indkommet høringssvar fra Seniorrådet, Handicaprådet og Område-MED.
Samlet set er alle tre høringssvar positive overfor Udvalgets indstilling. Seniorrådet påpeger, at det er beklageligt, at der ikke kan fortsætte et tilbud om plejecenter på Højtoften. Ligeledes påpeger Område-MED, at det er væsentligt, at der sker en mere klar målgruppeafklaring i forhold til kommende voksnehandicappede på Højtoften.
Kvalitetstilbud til borgerne på niveau med øvrige plejecentre i Hedensted Kommune
Aktuelt ydes plejehjemstilbud til 5 seniorborgere på Højtoften og 12 borgere på Voksenhandicap. Borgerne bor ’blandet’ Seniorborgere og Voksenhandicap borgere. Da borgerne bor i ABL § 105 boliger, er det ikke muligt at flytte borgerne ud af boligerne for derved at skabe en mere hensigtsmæssig nabo-inddeling.
Højtoften ledes af én leder, men med udgangspunkt i henholdsvis Sundhedsloven og Serviceloven samt med to særskilte budgetter. Pga. kompleksiteterne i de to lovgrundlag og de meget forskellige målgrupper har det ikke været muligt at skabe positive synergieffekter på tværs.
Med en borgerramme på 4-7 seniorborgere er det ikke muligt at tilbyde borgerne den kvalitet, som er på andre plejecentre i kommunen, og som kan forventes af borgerne.
Det kan ligeledes være vanskeligt at finde fælles fodslag for de indskrevne borgere mht. at skabe fællesskab i hverdagen, fælles aktiviteter og traditioner mv., da borgernes muligheder for at indgå i aktiviteter og fællesskab er meget forskellige.
Det anerkendes, at der ved nedlukning af visitationer til Højtoften Senior kan være en udfordring for ældre borgere i Lindved, der ønsker at flytte på Højtoften for at blive i deres lokalområde. Der er dog på nuværende tidspunkt kun en borger på venteliste til Højtoften. Nedergården i Uldum og Nederbylund i Tørring har henholdsvis 5 og 3 ledige pladser.
I Social Omsorg er der i dag i høj grad understøttelse af seniorborgere til et godt liv i eget hjem. De borgere der indskrives på plejecentre er derfor ofte meget dårlige og har en gennemsnitlig levetid på plejecentret på under 3 år.
Plejekrævende borgere med kognitive udfordringer kan derimod allerede som unge have brug for at blive indskrevet i et bofællesskab og have brug for massiv støtte hele deres liv. Det betyder, at de to forskellige målgrupper er i to meget forskellige livsfaser, der i det daglige skal understøttes på forskellig vis.
Påbud fra Det Sociale Tilsyn med baggrund i den brede målgruppe
Socialtilsyn Midt har påtalt, at målgruppen alene blandt Voksenhandicapborgerne på Højtoften (Frydenlyst) er bekymrende bred og rummer borgere med komplekse hjælpebehov. Målgruppen spænder over borgere med let udviklingshæmning og høj selvhjulpenhed til borgere med erhvervede hjerneskader, ringe fysisk mobilitet og komplekse sociale problemer.
Alle medarbejdere på Frydenlyst skal kunne indgå i støtten til alle borgere i afdelingen, hvilket kræver stor specialviden om mange borger-typer, handicaps og om både plejemæssige samt socialpædagogiske metoder– dvs. et spænd i faglig viden, som kan være svært dels at rekruttere til, dels til løbende at kompetenceudvikle.
Det vil, jf. den aktuelle udviklingsplan for Højtoften, på lidt længere sigt være muligt at tilbyde et målrettet bofællesskab, hvor personalet har de relevante kompetencer for en mere afgrænset målgruppe.
Fremtiden for Højtoften
Den nye målgruppe vil være: Plejekrævende borgere med kognitive udfordringer (voksenhandicap).
Højtoften og Rugmarken er de enheder på Voksenhandicapområdet i Hedensted Kommune, der har de tilstrækkelige fysiske rammer samt det personale, der er uddannet og har erfaring i understøttelse af borgere, der har brug for både pleje og socialpædagogisk bistand.
Med en udviklingsplan for Højtoften, med plejekrævende borgere med kognitive udfordringer, er det muligt at arbejde henimod hjemtagelser fra andre kommuner indenfor blandt andet senhjerneskadeområdet. Den nye målgruppe vil fortsat kræve en tværfaglig sammensætning af både pædagogiske og sundhedsfaglige ydelser/ personale.
Ledige seniorboliger kan ikke visiteres til borgere med handicap før der er truffet politisk beslutning og der foreligger ny godkendelse fra Socialtilsyn Midt.
Afviklingen af de nuværende 5 seniorpladser vil foregå ved naturlig afgang eller ved at borgeren selv ønsker at flytte.
Tidsplan for udvalgsbehandling
5. september | 1. behandling i Udvalget for Social Omsorg |
| Høring i Handicapråd, Seniorråd og Område-MED. |
3. oktober | 2. behandling i Udvalget for Social Omsorg |
10. oktober | PKØ |
26. oktober | Byrådet |
|
|
Administrationen indstiller, 5. september 2016, pkt. 123:
at der tages beslutning om nedlukning for visitation af seniorborgere til Højtoften, og at borgere der fremadrettet visiteres til Højtoften er ”Plejekrævende borgere med kognitive udfordringer.”
Udvalget for Social Omsorg, 5. september 2016, pkt. 123:
Indstilling godkendt og tidsplanen følges.
Administrationen indstiller, 3. oktober 2016, pkt. 132:
at Udvalget drøfter høringssvarene med henblik på 2. behandling af udvalgets beslutning ved 1. behandling den 5. september 2016. at Udvalget fastholder indstillingen til PKØ og Byrådet om nedlukning for visitation af seniorborgere til Højtoften, så borgere, der fremadrettet visiteres til Højtoften, er ”Plejekrævende borgere med kognitive udfordringer.” |
Udvalget for Social Omsorg, 3. oktober 2016, pkt. 132:
Udvalget godkender indstillingen.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 169:
at indstillingen godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 169:
Indstilles godkendt
Beslutning
Godkendt
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
- BILAGHøringssvar fra Område MED Social Omsorg og Handicaprådet
- BILAGSeniorrådets høringssvar vedr. Højtoften
138. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for september måned 2016
Beslutning
Til efterretning
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
139. F: Social rammeaftale 2017Klik her for at folde ud og læse mere om F: Social rammeaftale 2017
Beslutningstema
Drøftelse af Rammeaftalen for 2017.
Historik
Kommunerne og regionen indgår årligt en Rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen er et planlægnings- og udviklingsværktøj, der skal sikre et samlet overblik over tilbudsviften på det område, som kommunerne og regionen samarbejder om. Samtidig er formålet med rammeaftalen at skabe overensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel på tilbud og ydelser inden for det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af en faglig udviklingsdel (Udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (Styringsaftalen).
Udkast til Rammeaftale 2017 er vedlagt som bilag 1. Rammeaftalen er udarbejdet i en tæt dialog mellem repræsentanter fra administrationen i de 19 kommuner og Region Midtjylland, hvormed der er skabt et godt afsæt for en fælles indsats på det sociale område.
Kommunekontaktrådet (KKR Midtjylland) har på møde den 16. juni 2016 behandlet udkast til Rammeaftale 2017. Parterne er enige om at indstille forslaget til godkendelse i kommunalbestyrelserne samt i regionsrådet, således at udkastet behandles senest den 15. oktober 2016.
Sagsfremstilling
1. Udviklingsstrategien
Udviklingsstrategien har fokus på den faglige udvikling af de tilbud, der er omfattet af Rammeaftalen, og skal samtidig indeholde et samlet skøn over behovet for pladser og tilbud. Udviklingsstrategi 2017 tager afsæt i indberetninger fra de 19 kommuner og Regionen, hvor kommunerne er blevet bedt om at udarbejde en vurdering af sammenhængen mellem deres behov for tilbud og det samlede udbud af tilbud i 2017 samt driftsherrers overvejelser om tilbudsviften.
Overordnet set tilkendegiver de midtjyske kommuner, at der er sammenhæng eller høj grad af sammenhæng mellem kommunernes behov for specialiserede tilbud og det samlede udbud af tilbud, der er omfattet af Rammeaftalen. Dette gælder på såvel voksenområdet som børn- og ungeområdet.
Fælles fokus- og udviklingsområder i Udviklingsstrategi 2017
I Rammeaftale 2017 har de midtjyske kommuner og Region Midtjylland i fællesskab en række fokusområder, hvor det findes særlig vigtigt, at der i det fremadrettede samarbejde er en øget bevågenhed:
- Kommunikationsområdet (tale-, høre- eller synshandicap)
- Voksenhandicapområdet (rammepapir for KKR-målsætning)
- Fælles metodeudvikling- og anvendelse
Rammepapiret på Voksenhandicapområdet er under udarbejdelse, og vil blive vedlagt som bilag til Rammeaftale 2017 efter Rammeaftalens godkendelse.
Borgere med svære spiseforstyrrelser
Til behandling i Udviklingsstrategi 2017 udmeldte Socialstyrelsen i 2015 en Central Udmelding vedrørende borgere med svære spiseforstyrrelser. Afrapporteringen fra de midtjyske kommuner er vedlagt til godkendelse i bilag 2.
Afrapporteringen viser, at kommunerne i vid udstrækning oplever, at der er sammenhæng mellem kommunernes behov for højt specialiserede indsatser til voksne med en svær spiseforstyrrelse og det samlede udbud heraf. Enkelte kommuner angiver, at de oplever udfordringer med at sikre sammenhæng mellem kommunernes behov for højt specialiserede indsatser til børn og unge med en svær spiseforstyrrelse og det samlede udbud heraf. Dette er der, for flere kommuners vedkommende, fokus på at håndtere.
Fælles fokus på de sikrede institutioner
Kommuner og regioner har på tværs af landet i de to seneste Rammeaftaler sat fokus på tværgående koordination og udvikling af de sikrede institutioner.
Kommuner og regioner på tværs af landet og i den enkelte region indgår i en forpligtende dialog om følgende udviklingsområder:
- Kapacitetsudvikling på de sikrede institutioner
- Kerneopgaven i de sikrede institutioner
- Samarbejde om den unge fra indslusning til udslusning
2. Styringsaftalen
Styringsaftalen skal lægge rammerne for kapacitets- og prisudviklingen i det kommende år for de tilbud, der er omfattet af Rammeaftalen. Formålet med styringsaftalen er at øge bevidstheden om og stillingtagen til de styringsmæssige konsekvenser af, at kommunerne er afhængige af at købe og sælge på tværs af kommunegrænserne. Det medfører et behov for at koordinere rammerne for køb og salg på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Styringsaftalen er næsten uændret i forhold til den sociale rammeaftale for 2016, herunder takstreduktionen på minimum 3 % i perioden 2015 – 2018, med mulighed for at medregne den reduktion af taksterne, der er gennemført fra 2014 til 2015. Dog er der sket ændringer mht. opgørelse af over - og underskud som konsekvens af den nye bekendtgørelse for beregning af takster.
For øvrige aftaler om udvikling i taksterne henvises til Rammeaftalens side 8.
Administrationen indstiller, 3. oktober 2016, pkt. 134:
at Udvalget godkender udkast til Rammeaftale 2017 på det specialiserede social- og undervisningsområde (bilag 1)
at Udvalget godkender afrapportering på Socialstyrelsens centrale udmelding vedr. borgere med svære spiseforstyrrelser (bilag 2)
Udvalget for Social Omsorg, 3. oktober 2016, pkt. 134:
Udvalget indstiller indstillingen.
Udvalget for Læring, 3. oktober 2016, pkt. 63
Indstilling godkendt.
Udvalget for Beskæftigelse, 3. oktober 2016, pkt. 95
Indstillingen godkendt.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 170:
at Udvalget godkender udkast til Rammeaftale 2017 på det specialiserede social- og undervisningsområde (bilag 1)
at Udvalget godkender afrapportering på Socialstyrelsens centrale udmelding vedr. borgere med svære spiseforstyrrelser (bilag 2)
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 170:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Udkast til rammeaftale og godkendelse af afrapportering af Socialstyrelsens centrale udmelding sendes til orientering i Handicaprådet. Sagen behandles i også i Udvalget for Beskæftigelse og i Udvalget for Læring. Udkast til rammeaftale og afrapportering af Socialstyrelsens centrale udmelding indstilles til godkendelse i PKØ.
Lovgrundlag
Lov om Social Service § 6.
Beslutning
Godkendt
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
- BILAGFølgebrev til Rammeaftale 2017
- BILAGBilag 1 Rammeaftale 2017 - Udviklingsstrategi og Styringsaftale
- BILAGBilag 2 Afrapportering på Den Central Udmelding vedr. borgere med svære spiseforstyrrelser
140. Godkendelse af HandicappolitikKlik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af Handicappolitik
Beslutningstema
Godkendelse af Handicappolitik.
Sagsfremstilling
Handicappolitikken har nu været sendt til høring ved politiske udvalg, Område MED Social Omsorg og Område MED Læring, Børn & Unge og Handicaprådet - alle kan tilslutte sig Handicappolitikken.
Udvalget for Social omsorg har taget initiativ til udarbejdelse af en handicappolitik, hvilket blev opstartet med en temadrøftelse mellem Byrådet og Handicaprådet. Ligeledes er der afholdt et dialogmøde med interessenter på området, som grundlag for det videre arbejde. Der er nedsat en tværgående arbejdsgruppe, der har udarbejdet medsendte forslag til Handicappolitik.
Handicaprådet ønsker at have focus på følgende værdier i Handicappolitikken:
- Respekt
- Tilgængelighed
- Medborgerskab
Høringssvar:
Politiske Udvalg
Alle politiske udvalg anbefaler Handicappolitikken godkendt.
Område MED Social Omsorg den 13. juni 2016
Område MED Social Omsorg tilslutter sig Handicappolitikken og tilføjer, at det har været en god og inddragende proces.
Område Med Læring, Børn & Unge, 31. august 2016, pkt. 11:
Ingen bemærkninger.
Administrationen indstiller, 3. oktober 2016, pkt. 135:
at Handicappolitikken godkendes og sendes til endelig godkendelse i Byrådet.
Udvalget for Social Omsorg, 3. oktober 2016, pkt. 135:
Udvalget godkender indstillingen.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 171:
at Handicappolitikken godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 171:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Punktet har været sendt til:
- godkendelse i Udvalget for Læring, Udvalget for Beskæftigelse, Udvalget for Fritid & Fællesskab og Udvalget for Teknik henholdsvis den 2. og 3. maj 2016
- høring i Område MED Social Omsorg den 24. maj 2016 og høring i Område MED Læring, Børn & Unge
Sendes efterfølgende til endelig godkendelse i Byrådet.
Beslutning
Behandlet på alm. dagsorden
Godkendt
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
141. Beskæftigelsesplan 2017Klik her for at folde ud og læse mere om Beskæftigelsesplan 2017
Beslutningstema
Beskæftigelsesplan 2017
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesplan 2017 er bl.a udarbejdet på baggrund af følgende:
Beskæftigelsesministerens udmeldte mål for 2017 og Beskæftigelsesplan 2016.
Udkast til Beskæftigelsesplan 2017 sendes til politikerne på mail inden mødet.
Administrationen indstiller, 15. august 2016, pkt. 74:
at Beskæftigelsesplanen drøftes og godkendes.
Udvalget for Beskæftigelse, 15. august 2016, pkt. 74:
Godkendt og videresendes til godkendelse i Byrådet.
10. oktober 2016, pkt. 172:
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 172:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Senest 31. december 2016 skal Byrådet godkende Beskæftigelsesplan 2017.
Lovgrundlag
Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Beslutning
Behandlet på alm. sagsbehandling.
Godkendt
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
142. F: Forslag til Natura 2000 handleplanerKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til Natura 2000 handleplaner
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, at de vedlagte 5 Forslag til Natura 2000-handleplaner 2016-2021 for Hedensted Kommune sendes i offentlig høring. Høringsperioden er den 20. oktober 2016 til 22. december 2016 og kan ikke fraviges.
Økonomi
Til gennemførelsen af Natura 2000-handleplanerne stiller staten en række virkemidler til rådighed i form af tilskudsordninger, ligesom det forudsættes, at kommunen i mindre omfang bidrager økonomisk.
I den foregående handleplanperiode har økonomien været lagt ind under naturbudgettet i Team Vand og Natur, herunder puljen (100.000 kr) til Naturpleje og friluftsliv. Indsatserne har bl.a. været bekæmpelse af de invasive arter kæmpe bjørneklo og rynket rose.
Det forventes at Hedensted Kommunes bidrag fortsat kan findes under den fastlagte ramme under Fritid og Fællesskab.
Historik
Den 9. december 2011 blev 1. generation af statens Natura 2000-planer offentliggjort, og Byrådet vedtog den 28. november 2012 1. generation af de kommunale Natura 2000-handleplaner 2010-2015.
Sagsfremstilling
Statens nye Natura 2000-planer 2016-2021 (2. generation) blev den 20. april 2016 offentliggjort. Ifølge miljømålsloven skal forslag til de kommunale Natura 2000-handleplaner inden 6 måneder fra offentliggørelse af statens planer være sendt i offentlig høring i 8 uger, og inden 1 år være endelig vedtaget i Byrådet.
Hedensted Kommune har andel i følgende Forslag til Natura 2000-handleplaner:
Store Vandskel, Rørbæk Sø, Tinnet Krat og Holtum Ådal øvre del
Uldum Kær, Tørring Kær og Ølholm Kær
Skovene langs nordsiden af Vejle Fjord
Horsens Fjord, havet øst for og Endelave
Bygholm Ådal
Det er kommunens ansvar at udarbejde handleplanerne og indfri målene i statens Natura 2000-planer i den kommende planperiode for de arealer, der vedrører kommunens geografiske område på land og kystnære områder. Planlægningen for de skovbevoksede, fredskovspligtige arealer varetages dog af Naturstyrelsen og gennemføres hvert 12. år. Skovhandleplaner 2010-21 gælder således fortsat.
De kommunale handleplaner skal ifølge miljømålslovens § 46a indeholde:
- En prioritering af Byrådets forventede forvaltningsindsats i planperioden på baggrund af en opgørelse af behovet for konkrete forvaltningstiltag
- De forventede initiativer, som Byrådet vil tage for at gennemføre Natura 2000-planen, herunder en plan for interessentinddragelse
- En oversigt over fordelingen af indsatsen mellem kommunale myndigheder, Miljø- og Fødevareministeriet og offentlige lodsejere
- En redegørelse for gennemførelsen af handleplanen for den forudgående 6 års periode, der gør det muligt at vurdere, i hvilket omfang Natura 2000-planen for den forudgående periode er gennemført.
Handleplanen skal være så konkret, at dens gennemførelse kan vurderes. Dog må handleplanen ikke foregribe det præcise indhold af de aftaler eller afgørelser, der træffes i forhold til den enkelte lodsejer i forbindelse med gennemførelse af handleplanen.
Natura 2000-planerne er bindende for myndighederne, men den konkrete indsats skal i videst muligt omfang gennemføres ved frivillige virkemidler.
Principper for handleplanerne især for Uldim kær området har været diskuteret på et møde med Grønt Råd.
De endelige planer skal være vedtaget senest den 20. april 2017.
Se yderligere i indstillingsnotat under bilag.
Administrationen indstiller, 4. oktober 2016, pkt. 129:
At Forslag til Natura 2000-handleplaner 2016-2021 sendes ud i offentlig høring fra den 20. oktober 2016 til den 22. december 2016 med forbehold for endelig godkendelse på Byrådsmødet den 26. oktober 2016, og at sagen herefter genoptages.
Udvalget for Teknik, 4. oktober 2016, pkt. 129:
Indstillingen godkendes.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 173:
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 173:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Forslag til handleplaner sendes ud i offentlig høring via kommunens hjemmeside, til interesseorganisationer og Grønt Råd samt øvrige interessegrupper. Høringsperioden er fra den 20. oktober 2016 til 22. december 2016.
Lovgrundlag
Lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (Miljømålsloven), nr. 1150 § 46a af 17. december 2003, jf. lovbek. nr. 1531 af 8. december 2015.
Lov om ændring af miljømålsloven nr. 514 af 27. maj 2013.
Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes Natura 2000-handleplaner, bek. nr. 944 af 27. juni 2016.
Vejledning om de kommunale handleplaner til opfølgning af Natura 2000-planerne 2016-2021.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
- BILAGForslag til Natura 2000-handleplan for Bygholm Ådal
- BILAGTEK Indstillingsnotat vedr. Forslag til Natura 2000-handleplaner 2016-2021
- BILAGBilag 1 Oversigtskort Natura 2000-områder
- BILAGForslag til Natura 2000-handleplan 2016-2021 for Uldum Kær, Tørring Kær og Ølholm Kær
- BILAGForslag til Natura 2000-handleplan 2016-2021 for Skove langs nordsiden af Vejle Fjord
- BILAGForslag til Natura 2000-handleplan 2016-2021 for Store Vandskel
- BILAGForslag til Natura 2000-handleplan 2016-2021 for Horsens Fjord, havet øst for og Endelave
143. F: Forslag til lokalplan 1088 for et boligområde ved Viborgvej i Tørring med tilhørende kommuneplantillæg nr. 9Klik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til lokalplan 1088 for et boligområde ved Viborgvej i Tørring med tilhørende kommuneplantillæg nr. 9
Beslutningstema
Forslag til lokalplan 1088 for et boligområde ved Viborgvej i Tørring med tilhørende kommuneplantillæg nr. 9
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Den 30. april 2014 besluttede Byrådet at købe ejendommen Follerupgård på Viborgvej 44 med henblik på udstykning til boliger.
Den 3. marts 2015 godkendte Udvalget for Teknik at igangsætte udarbejdelsen af forslag til lokalplan 1088 og forslag til kommuneplantillæg nr. 9. Udvalget for Teknik besluttede herudover at igangsætte jordbundsundersøgelser inden for lokalplanområdet.
Den 27. maj 2015 besluttede Hedensted Byråd at sende forslag til lokalplan 1088 og kommuneplantillæg nr. 9 i 8 ugers offentlig høring.
Den 1. september 2015 besluttede Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi på grund af indsigelser fra naboer, at endelig vedtagelse af lokalplan 1088 skulle afvente til efter en vurdering af andre tilkørselsmuligheder til lokalplanområdet, end først foreslået.
Den 3. november 2015 godkendte Udvalget for Teknik, at der skulle udarbejdes et nyt forslag til lokalplan 1088 med ny situationsplan og vejføring.
Sagsfremstilling
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af ønske fra Hedensted Kommune om at byudvikle i Tørring samt skabe flere attraktive byggegrunde i byen. Arealet, som udgør 9,7 ha, er ejet af kommunen. I forslaget er der mulighed for 2 måder at udstykke og anvende området på. Enten til ca. 43 åben-lav boligparceller fra minimum 700 m2 til maksimum 1.399 m2 pr. grund eller en kombination af ca. 37 åben-lav boligparceller og op til 18 tæt-lav boliger.
Der er i udarbejdelsen af forslaget til lokalplan 1088 lagt vægt på at sikre området ved større regn hændelser samt benytte håndteringen af overfladevand aktivt til at skabe attraktive grønne arealer med varieret karakter samt taget højde for naboerne til lokalplanområdets ønsker og ideer.
Efter principgodkendelsen i 2014 blev der igangsat indledende jordbundsundersøgelser i lokalplanområdet. På baggrund af disse undersøgelser beskriver forslaget, at området skal indeholde store arealer til håndtering og tilbageholdelse af overfladevand, idet mulighederne for nedsivning er ringe.
Størstedelen af lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanramme nr. 7.B.16, som udlægger arealet til åben-lav boligområde i 2 etager med maksimum bebyggelsesprocent på 30. For at imødekomme et ønske om mulighed for tæt-lav byggeri udlægges området til blandet boligområde med maksimum bebyggelsesprocent på 40.
Igennem kommuneplantillæg nr. 9, ændres afgrænsningen af kommuneplanramme 7.B.16, så den omfatter hele matr. nr. 12y, Tørring by Tørring. Ca. 2,8 ha af lokalplanområdet er i Hedensted Kommuneplans retningslinjer udlagt til skovrejsning. Igennem kommuneplantillæg nr. 9 ændres dette arealudlæg, så det giver mulighed for at udnytte det i kommuneplanramme 7.B.16 udlagt areal til boligområde.
Tørring Kraftvarmeværk har, efter opfordring fra Hedensted Kommune, fremsendt et projektforslag, der udlægger området til deres forsyningsområde.
Administrationen indstiller, 10. oktober 2016, pkt. 174:
At forslag til lokalplan 1088 og kommuneplantillæg nr. 9 fremlægges i offentlig høring i 8 uger
At miljøscreeningen og afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering, offentliggøres samtidig med planforslaget
At der pålægges tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning i lokalplanen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 174:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Den 15. januar 2015 blev der afholdt et orienteringsmøde med naboerne til lokalplanområdet. I den forbindelse ønskede naboerne, at lokalplanen skulle indeholde flere rekreative områder fx med sø og skov. Herudover var de meget bekymrede for, om Sikavej ville opleve større mængde trafik, hvis lokalplanområdet fik vejtilførsel fra denne. Disse ønsker er blevet indarbejdet i forslag til lokalplan 1088.
Planforslagene offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23c, 24
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 1533 af 10. december 2015, § 3 stk. 2.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Lokalplanforslag 1088
- BILAGBilag 4 - Forslag til kommuneplantillæg nr 9
- BILAGBilag 5 - Miljøscreening
144. F: Forslag til delvis aflysning af Lokalplan 201 i Korning og forslag til kommuneplantillæg nr. 25Klik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til delvis aflysning af Lokalplan 201 i Korning og forslag til kommuneplantillæg nr. 25
Beslutningstema
Udvalget for Teknik, Udvalget for Politisk koordination & Økonomi og Byrådet skal tage stilling til at forslag for delvis ophævelse af Lokalplan nr. 201 for et boligområde i Korning, samt tilhørende forslag til kommuneplantillæg nr. 25 skal sendes i høring. Samtidigt skal byrådet tage stilling til vedtagelse af afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslagene.
Økonomi
I Lov om kommunal ejendomsskat § 29 ydes der en godtgørelse til ejere af ejendomme, der tilbageføres til landzone i henhold til § 45 i lov om planlægning, for en del af den grundskyld, der har været svaret af arealerne. Se bilag nr. 6
Historik
Lokalplan 201 Boligområde i Korning blev vedtaget af Hedensted Byråd den 31. januar 2007.
Sagsfremstilling
Lokalplanen omfatter et område centralt beliggende i Korning By. Lokalplanen giver mulighed for at opføre 35 boliger dels åben-lave og tæt-lave. I mellemtiden er der kun blevet opført 3 boliger.
Delområde A3 har en meget utraditionel udstykningsplan, der har ikke været vist interesse for at opføre boliger der. Derfor ønsker grundejerne at lokalplanen for delområderne A2 og A3 (matrikel 1c Korning By, Korning) ophæves og området
tilbageføres til landzone. Det drejer sig om 12.075 m². For at kunne tilbageføre området til landzone skal Kommuneplantillæg nr. 25 vedtages med de ændrede rammeafgrænsninger.
Administrationen indstiller, 4. oktober 2016, pkt. 127:
• at forslag til delvis aflysning af lokalplan 201 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
• at forslag til kommuneplantillæg nr. 25 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
• at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslagene offentliggøres samtidig
Udvalget for Teknik, 4. oktober 2016, pkt. 127:
Anbefales godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 175:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Planforslagene offentliggøres i henhold til planlovens § 24. Afgørelsen om at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 1533 af 10. december 2015, § 3, Stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
- BILAGBilag 1 Oversigtskort
- BILAGBilag 2 Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 forslag til delvis aflysning af lokalplan 201
- BILAG Bilag 4 Forslag kommuneplantillæg nr 25
- BILAGBilag 5 Screening for miljøvurdering_ delvis ophævelse lokalplan 201, kommuneplantillæg nr.25
- BILAGBilag 6 Bekendtgørelse af lov om kommunal ejendomsskat § 29
145. F: Strategi for fjernvarmens udvikling 2016-21Klik her for at folde ud og læse mere om F: Strategi for fjernvarmens udvikling 2016-21
Beslutningstema
Der skal tages stilling til Forslag til strategi for udvikling af fjernvarme 2016-21
Historik
Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 6. maj 2013 at indbyde fjernvarmeværkerne til et samarbejde om fjernvarmens rolle i en grøn omstilling af varmeforsyningen i kommunen. Den 7. og 8. april 2014 blev Udvalget for Fritid og Fællesskab og Udvalget for Teknik orienteret om samarbejdet i det forløbne år. Udvalget for Teknik besluttede den 6. juni 2016 fem overordnede principper for en strategi for udvikling af fjernvarmen. Udvalget for Teknik besluttede den 16. august 2016, at et udkast til strategi drøftes med fjernvarmeværkernes bestyrelsesformænd den 6. september 2016.
Sagsfremstilling
Forslag til Strategi for udvikling af fjernvarme 2016-21 er udarbejdet i samarbejde med fjernvarmeværkerne på baggrund af grundige drøftelser i Klima- og energirådet, i Udvalget for Teknik og mellem Teknikudvalget, Udvalget for Fritid og Fællesskab og varmeværkernes bestyrelsesformænd. Forslaget til strategi angiver strategiske mål samt indsatser for perioden 2016-21 for to hovedområder:
- Fjernvarmens forsyningsområder - hvor vil der arbejdes for, at varmeforsyningen baseres på fjernvarme i fremtiden.
- Grøn varmeproduktion, optimeret energiforbrug og fleksibilitet - hvordan omstilles til "grøn" fjernvarme med en sikker forsyning af varme til stabile priser, der er til at betale.
Siden foråret 2013 er samarbejdet mellem og med fjernvarmeværkerne intensiveret. Samarbejdet relaterer sig til konkrete problemstillinger og projekter og til mere langsigtede udviklingsdispositioner. Varmeværkerne investerer med lange tidshorisonter. Fjernvarmens rolle i en grøn omstilling af varmeforsyningen i kommunen er udmøntet i Forslag til Strategi for udvikling af fjernvarme 2016-21.
Forslaget til strategi relaterer sig til Hedensted Kommunes handleplan for Borgmesterpagten, hvorefter varmeværkerne og de tilsluttede forbrugere forventes at bidrage med ca. 1/3 af den målsatte reduktion af CO2 udledning på 46.000 tons i 2020. Strategien relaterer sig yderligere til den netop vedtagne Agenda 21 strategi. Det vurderes iøvrigt, at fjernvarmen kan bidrage grundlæggende til bosætning, vækst og udvikling når varmeværkernes ejere og forbrugere har en sikker forsyning af varme til stabile priser, der er til at betale, når virksomhedernes spild udnyttes til varme og når innovative fjernvarmeløsninger udvikles og anvendes.
Klima- og Energirådet har bidraget til strategien den 13. maj 2015 og den 20. januar 2016.
Udkast til Strategi for udvikling af fjernvarme 2016-21 er drøftet mellem fjernvarmeværkernes bestyrelsesformænd og de politiske udvalg den 8. oktober 2015 og 6. september 2016. På baggrund af mødet den 6. september 2016 fremlægges udkastet til strategi uændret som Forslag til Strategi for udvikling af fjernvarme 2016-21.
Administrationen indstiller, 4. oktober 2016, pkt. 134:
at Forslag til strategi for fjernvarmens udvikling anbefales godkendt.
Udvalget for Teknik, 4. oktober 2016, pkt. 134:
Indstillingen godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. oktober 2016, pkt. 176:
Indstilles godkendt
Kommunikation
Strategi for udvikling af fjernvarme 2016-21 fremsendes til de 5 fjernvarmeværker i kommmunen og offentliggøres på hjemmesiden.
Lovgrundlag
Lov om varmeforsyning, LBK nr 1307 af 24/11/2014, §3
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
146. F: OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om F: Orientering
Beslutningstema
| Orienteringssager.
|
1. | Det Kommunale Folkestyre er i forandring - hvor skal vi hen? Regionale konferencer for Borgmestre og Kommunalbestyrelsesmedlemmer 16. november (bilag 1) |
2. | Byggesagsbehandling: Månedlig ledelsesinformation byggeservice september 2016 (bilag 2) |
3. | Månedsopsamling: Månedsopsamling September måned budget 2016 - Hvordan forventes regnskab 2016 at holde i forhold til bugettet? (bilag 3) |
4. | Likviditet opgjort efter kassekreditreglen 3. kvartal 2016 (bilag 4) |
Beslutning
Til efterretning
Fraværende: Henrik Alleslev, suppleant Lone Dybdal Madsen deltog i mødet.
Bilag
- BILAGRegionale konferencer - Program (bilag 1)
- BILAGInvitation regionale konferencer - KL (bilag 1)
- BILAGLedelsesinformation - Byggesager i september måned 2016 (Bilag 2)
- BILAGMånedsopfølgning september 2016 (Bilag 3)
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 3. kvartal 2016 (bilag 4)
147. Lukket punkt - Dagligvarebutik - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt - Dagligvarebutik
Beslutning
Åben beslutning
skabelon
tekst
148. Lukket møde - Kontrakt vedr. revisionsopgaven 2017-2020 - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket møde - Kontrakt vedr. revisionsopgaven 2017-2020
Beslutning
Åben beslutning
skabelon
tekst