Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 26. april 2017
Mødested: Rugekassen, Vejlevej 21, 8722 Hedensted
Dagsordenpunkter
57. Fastsættelse af udbudspriser Sikavej i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Fastsættelse af udbudspriser Sikavej i Hedensted
Beslutningstema
Byrådet skal fastsætte minimums udbudspriser for 11 boligparceller beliggende Sikavej i Hedensted.
Økonomi
Summen af de fastlagte minimums udbudspriser svarer til de totale byggemodningsomkostninger.
Historik
Byrådet har på sit møde den 29. marts 2017 godkendt lokalplan for området. På samme møde blev der frigivet midler til byggemodning.
Sagsfremstilling
Byggemodning af området vil ske i løbet af 3. og 4. kvartal 2017, så overtagelse forventes at kunne ske ved årsskiftet 2017/18. Det foreslås, at salget påbegyndes i maj med en indledende budrunde. Når udbudsrunden er overstået, vil de ikke solgte boligparceller blive sat til salg den fastsatte minimumspris.
På baggrund af de forventede byggemodningsomkostninger og arealkøb vil den gennemsnitlige udgift være 587 kr. pr. m2. Hertil skal tillægges 104.602 kr. pr. parcel til tilslutningsbidrag for el, varme, vand og kloak.
Beregningerne fremgår af vedhæftede bilag, hvor der også er foreslået konkrete minimumsudbudspriser. Disse veksler mellem 695.000 og 895.000 kr. pr. parcel inklusiv tilslutningsafgifter og moms.
I den private udstykning ved siden af området (Rævebakken) udbydes udsigtsgrunde af privat entreprenør. Disse er udbudt til priser mellem 975.000 og 1.200.000 kr.
De kommunale parceller på Mårvej, hvoraf der pt. er 2 usolgte tilbage, ligger salgsprisen på 640.000 kr.
I den private udstykning på Gåskærholm er 3 ledige parceller på ca. 750 m2 og udbydes fra 749.000 - 774.000 kr
Administrationen indstiller, 10. april 2017, pkt. 59:
at de foreslåede minimumspriser godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 59:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Boligparcellerne udbydes via grundsalgsmodulet på hjemmesiden.
Beslutning
Godkendt.
Hans Jørgen Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
58. Præsentation af Midtbyplanen for UldumKlik her for at folde ud og læse mere om Præsentation af Midtbyplanen for Uldum
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte Midtbyplanen for Uldum.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Midtbyplanen for Uldum har været præsenteret for Byrådet på dialogmødet den 6. marts 2017.
Sagsfremstilling
Midtbyplanen for Uldum omhandler byens nye byrum og beskriver, hvordan midtbyen i fremtiden skal være et attraktivt og velfungerende mødested i byen.
I planen vises Højskolebakken/Søndergade, som er hovedgaden i byen, som den nye rygraden i byen. Hovedegaden udvikles som en blågrøn løber i form af beplantning og opsamling af regnvand, der understreger gadens betydning. Gadeforløbet afsluttes med et grønt pejlemærke mod nord ved pladsen ved Plejecenter Nedergården.
Hovedgaden/rygraden gennem byen vises i et formelt formsprog. Som en kontrast til dette indføres en oplevelsessti, som går på tværs af byen - en smutvej, der leder fra skolen og Uldum mølle gennem midtbyen og videre mod kirken og kirkegården. Oplevelsesstien skal forbinde byens centrale rum, rumligt og visuelt. Derfor placeres der undervejs på stien små forskelligartede ’steder’, der kan danne ramme for ophold, leg og aktivitet, og som i deres karakter og beplantning indfører en oplevelsesrigdom, der ligger i tråd med landsbystrukturens snørklede charme.
Rådhusgrunden ryddes, og der gøres plads til nye boliger og en ny dagligvarebutik. Midt på grunden vil der blive etableret et gadekær til opsamling af regnvand, som faktisk er genetablering af gammelt gadekær, som var i byen i gamle dage.
Borgergruppen fra fællesrådet er fortsat med i processen med realiseringen af midtbyplanen, og afsættet for realiseringen er, at det er et fælles projekt, hvor alle parter byder ind med de ressourcer, de har. Det er afgørende for at sikre gennemførelse af midtbyprojektet.
Administrationen indstiller, 10. april 2017, pkt. 60:
At
- Byrådet igangsætter gennemførelsen af visionsplanen for Uldum. I første omgang etape 1 i løbet af 2017 og 2018. Efterfølgende vil der skulle ske konkret stillingtagen til efterfølgende faser.
- Der forventes en fælles finansiering mellem private og kommunen.
- Byrådet vil efter konkret foreslag være indstillet på at bevillige investeringerne til gennemførsel af visionsplanen jfr. første punkt.
- Investeringen til etape 1 finansieres af midler der er tilvejebragt via ekstraordinære engangsindtæger og -besparelser i 2016.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 60:
Indstilles godkendt.
Finansieringen aftales som led i forhandlinger.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Kommunen er i løbende dialog med fællesrådet i Uldum om planen og de efterfølgende nedslagspunkter
Beslutning
Godkendt. Finansieringen sker som angivet i punkt 60.
Hans Jørgen Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
59. Overførsel af uforbrugte bevillinger fra 2016 til 2017Klik her for at folde ud og læse mere om Overførsel af uforbrugte bevillinger fra 2016 til 2017
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om overførsel af uforbrugte driftsbevillinger og rådighedsbeløb m.v. fra 2016 til 2017.
Økonomi
Fremgår under Sagsfremstilling.
Sagsfremstilling
Indledning
Overførselsmuligheden mellem regnskabsår er med til at sikre en rettidig omhu i budgetenhedernes økonomiske dispositioner. Styringen af en budgetenhed beror ofte på længeresigtede dispositioner, som ikke nødvendigvis er afstemt med et givet kalenderårs ophør, og overførselsmuligheden imødekommer derfor behovet for at kunne agere i et flerårigt perspektiv.
Overførsler 2016 til 2017
I nedenstående oversigt er anført et sammendrag over overførsler fra 2016 til 2017:
Til sammenligning blev der samlet set overført 160,5 mio. kr. fra 2015 til 2016 fordelt med 96,5 mio. kr. på drift og 64 mio. kr. på anlæg m.v.
Beløbet på 69,3 mio. kr. vedrørende Anlæg m.v. fordeler sig med 60,5 mio. kr. til anlæg og 8,8 mio. kr. vedrører bl.a. bevillinger givet i 2016 til deponering for kommunegaranteret lån til Lindved Hallen og låneoptagelse til Reparation af Hjarnø Færgeleje, hvor ud- og indbetalinger tidsmæssigt er forskudt til 2017.
I forbindelse med genopretningsplanen for Social Omsorg blev det skønnet, at udvalget ville få et korrigeret underskud på 9,4 mio. kr. i 2016. Regnskabet viser nu, at Social Omsorg – efter indarbejdelse af de sædvanlige korrektioner – får et overskud på 1,5 mio. kr. Det forbedrede resultat kan tilskrives en række engangsforhold såsom merindtægter fra særligt dyre enkeltsager og merindtægter fra andre kommuner vedr. personlig og praktisk hjælp ligesom et enkelt distrikt har vendt et forventet underskud til et mindre overskud. Da udvalgets forbedrede økonomiske situation i 2016 overvejende skyldes enkeltstående forhold, vil den grundlæggende driftssituation i 2017 ikke være forbedret i lyset heraf, hvorfor de økonomiske pejlemærker i genopretningsplanen kan fastholdes.
Af vedlagte Bilag 1 fremgår hovedforklaringer på overførte og ikke-overførte driftsbeløb fra 2016 til 2017. I vedlagte Bilag 2 er der for en række udvalgte driftsposter (f.eks. som følge af overførselsbeløbets størrelse eller ændrede forudsætninger) anført uddybende bemærkninger, og disse er sammenholdt med overførsler fra 2015 til 2016. Endvidere er der i vedlagte Bilag 3 en oversigt over driftsoverførsler fordelt på udvalg og funktionsniveauer.
Overførslernes betydning for regnskabsresultatet i 2016 fremgår af anden sag på dagsordenen ("Årsregnskab 2016").
Chef for Løn & Økonomi Søren D. Carlsen deltager i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomis behandling af sagen.
Administrationen indstiller, 10. april 2017, pkt. 61:
At overførsel af uforbrugte driftsbevillinger på i alt 70,735 mio. kr. godkendes
At overførsel af uforbrugte bevillinger vedr. anlæg m.v. på i alt 69,338 mio. kr. godkendes
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 61:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
De budgetansvarlige orienteres.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse § 40 som bestemmer, at bevillingsmyndigheden er hos Byrådet.
Beslutning
Godkendt.
Hans Jørgen Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGBilag 1 Hovedforklaringer på overførte og ikke-overførte driftsbeløb fra 2016 til 2017
- BILAGBilag 2 Overførsler fra 2016 til 2017 for udvalgte driftsposter
- BILAGBilag 3 Oversigt over driftsoverførsler 2016 til 2017 pr. udvalg
60. Årsregnskab 2016Klik her for at folde ud og læse mere om Årsregnskab 2016
Beslutningstema
Der skal tages stilling til Årsregnskab 2016 for Hedensted Kommune, som herefter afgives til revision.
Sagsfremstilling
Regnskabsresultatet for 2016 blev stort set som budgetteret.
Resultatet af den ordinære driftsvirksomhed (indtægter fra skatter og generelle tilskud, driftsudgifter samt renter) blev et overskud på 146,7 mio. kr. i forhold til det oprindeligt budgetterede overskud på 138,1 mio. kr.
Overskuddet var budgetteret anvendt til primært anlægsinvesteringer og til at opbygge kassebeholdningen til det nødvendige niveau.
Alt i alt blev de likvide aktiver forøget med 38,4 mio. kr. mod oprindeligt budgetteret 36,6 mio. kr.
De likvide aktiver udgør herefter 135,4 mio. kr. ved udgangen af 2016. De likvide aktiver opgjort efter kassekreditreglen (gennemsnit over de seneste 365 dage) udgjorde ved udgangen af 2016 271,5 mio. kr. Når der tages højde for de overførte drifts- og anlægsmidler fra 2016 til 2017 samt et kortfristet likviditetslån udgør den "disponible" likviditet 101,8 mio. kr. ved udgangen af 2016.
Anlæg og jordforsyning udviser mindreforbrug på 15,6 mio. kr. i forhold til oprindeligt budget
Mio. kr. | Budget 2016 | Regnskab 2016 | Forskel |
Overskud på den ordinære driftsvirksomhed | 138,1 | 146,7 | 8,6 |
Udgifter til anlæg og jordforsyning | -80,2 | -64,6 | 15,6 |
Overskuddet på det brugerfinansierede område (affaldshåndtering) blev på 6,8 mio. kr.
Følgende otte forhold har været væsentlige indenfor driftsbudgettet:
1. Refusion for særligt dyre enkeltsager 6,5 mio. kr. Merindtægten har delvist finansieret merudgifter til særligt dyre enkeltsager under serviceudgifter.
2. Lavere udgifter til dagpenge m.v. vedr. forsikrede ledige på 14,7 mio. kr. Modsvares delvist af midtvejsregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2016 på 4,2 mio. kr.
3. Der har været færre udgifter til førtidspensioner på 6 mio. kr.
4. Der har været færre udgifter til kontant- og uddannelseshjælp på 10,5 mio. kr.
5. Der har været færre udgifter til revalidering, ressourceforløb, fleksjobordninger og arbejdsmarkedsforanstaltninger på 22,3 mio. kr. (pkt. 2-5 vedr. ledige og sociale overførsler har i alt udvist mindreudgifter på 53,5 mio. kr.)
6. 10,4 mio. af overskuddet skyldes, at det er besluttet, at bufferpuljen ikke måtte anvendes i 2016, men skulle overføres uforbrugt til 2017 til ekstraordinært tilskud til Social Omsorg.
7. Lavere udgifter til arbejdsskadeerstatninger på 5,6 mio. kr.
8. Lavere pris- og lønstigninger i 2016 i forhold til oprindeligt budget har bidraget med ca. 5 mio. kr. (hvoraf ca. 4 mio. kr. er modregnet i fremskrivningen af budget 2017).
Følgende tre forhold fra generelle tilskud og renter har herudover bidraget med ca. 10,5 mio. kr. i øgede indtægter i 2016:
1. Ekstraordinært tilskud til modtagelse og integration af flygtninge 2,6 mio. kr.
2. Nyt tilskud til styrkelse af akutfunktioner i hjemmesygeplejen 0,4 mio. kr.
3. Renter m.v. netto 7,4 mio. kr., heraf 4,1 mio. kr. ved kapitalforvalternes pleje af kommunens likvide aktiver, 2,5 mio. kr. for lavere renter af langfristet gæld og 2 mio. kr. i indtægter fra garantiprovision ved meddelelse af garantier for lån optaget af forsyningsvirksomheder.
Følgende tre forhold på drift og generelle tilskud har udvist et merforbrug på ca. 56 mio. kr. i 2016 i forhold til oprindeligt budget:
1. Tilbud til børn og unge med særlige behov (Læring, Børn & Unge) 5,6 mio. kr.
2. Tilbud til ældre og handicappede og voksne med særlige behov (Social Omsorg) på 41 mio. kr.
3. Efter- og midtvejsregulering af generelle tilskud 9,5 mio. kr., heraf beskæftigelsestilskud i alt 6,3 mio. kr.
Udviklingen i økonomien blev igen i 2016 fuldt meget tæt. Udvalg og Byråd er løbende blevet orienteret om, hvorledes økonomien udviklede sig bl.a. på Økonomidagen i juni 2016, ved halvårsregnskabet i august 2016 og i forbindelse med månedlige budgetopfølgninger.
I vedlagte bilag til sagen "Årsregnskab 2016 - Årsberetning" er der nærmere redegjort for årsresultatet i tekst og taloversigter, og i "Bilag til årsregnskab 2016" er der yderligere specifikationer af årsresultatet.
Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi skal aflægge årsregnskabet med tilhørende bemærkninger m.v. for Byrådet, således at Byrådet kan afgive årsregnskabet til revision inden den 1. maj. Revisionen skal afgive beretning til Byrådet inden den 15. juni, hvorefter Byrådet inden udgangen af august måned skal træffe afgørelse om revisionens bemærkninger og regnskabets endelige godkendelse.
Chef for Løn & Økonomi Søren D. Carlsen deltager i dette punkt i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Administrationen indstiller, 10. april 2017, pkt. 62:
At Årsregnskab 2016 godkendes og afgives til revision.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 62:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Afgives til revision hos kommunens revisor BDO.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 45, 46 og 57 om aflæggelse af kommuners årsregnskab, afgivelse til revision m.v.
Beslutning
Godkendt.
I 2017 prioriteres:
- 5 mio. kr. til midlertidige botilbud for handicappede borgere.
- 10 mio. kr. til Udvikling af Løsning og Uldum.
- 6,7 mio. kr. til nedrivning af gamle boliger, trafiksikkerhed, asfalt og støjdæmpende foranstaltninger
via de ekstraordinære engangsindtægter.
Hans Jørgen Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
61. 2. behandling af Ydelseskatalog for hjælpemidlerKlik her for at folde ud og læse mere om 2. behandling af Ydelseskatalog for hjælpemidler
Beslutningstema
Efter høring i Seniorråd, Handicapråd og Område MED skal udvalget indstille ydelseskataloget over genbrugshjælpemidler, boligindretning, forbrugsgoder samt kropsbårne hjælpemidler, Servicelovens § 112 og 113 til godkendelse ved Byrådet.
Økonomi
Det vurderes at, udgifterne til bevillinger fra ydelseskataloget kan holdes indenfor rammen.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et nyt ydelseskatalog for hjælpemidler. Det vedrører genbrugshjælpemidler, boligindretning, forbrugsgoder samt kropsbårne hjælpemidler i henhold til servicelovens §§ 112 og 113.
Ydelseskataloget blev godkendt ved 1. behandling ved udvalgsmøde den 30. januar 2017.
Der orienteres om Seniorrådet, Handicaprådet og Område MED´s høringssvar til ydelseskataloget.
Velfærdsrådgivningen anerkender de indgåede høringssvar, og vil så vidt muligt indarbejde / præcisere teksten i ydelseskataloget.
Det nuværende ydelseskatalog er udarbejdet i 2011 og har aldrig været behandlet politisk,
hvorfor der har været et stort behov for at revidere kataloget samt udvide det med områder,
der ikke tidligere har været beskrevet, herunder de kropsbårne hjælpemidler.
Ydelseskataloget retter sig primært mod borgere med varigt nedsat fysisk og / eller psykisk
funktionsevne, der visiteres til genbrugshjælpemidler, boligindretning, forbrugsgoder samt
kropsbårne hjælpemidler efter Servicelovens §§ 112 og 113.
Det nye ydelseskatalog er beskrevet mere præcist end det hidtil benyttede, med henblik på at
sikre en ensartet sagsbehandling og dermed højne den faglige kvalitet til gavn for borgerne.
Ankestyrelsen udsender løbende principafgørelser om hjælpemidler, som de sagsbehandlende
terapeuter har pligt til at følge, hvilket betyder at nye afgørelser fra Ankestyrelsen løbende vil
blive indarbejdet i den daglige arbejdsgang for de sagsbehandlende terapeuter.
Effekt
Velfærdsrådgivningen forventer, at kvalitetsstandarderne for ydelseskataloget har følgende
effekt:
- Højere grad af tilfredshed og retssikkerhed for borgerne
- Øget ensartethed samt kvalitetssikring i sagsbehandlingen
- Kompetenceløft for medarbejdere og forbedret trivsel
Høringssvar fra Seniorrådet
Er vedlagt som bilag.
Høringssvar fra Handicaprådet:
Ydelseskataloget er et godt værktøj i forhold til visiteringen.
Under punktet: "Kommunikation, syn, belysning, mv." bemærkes at der mangler et forstørrelses-/ zoom-program.
Ang. Høretekniske hjælpemidler: når det er nye høreapparater, så er det regionen, borgeren skal kontakte.
Høringssvar fra Område MED Social Omsorg
Ingen bemærkninger.
Administrationen anbefaler, 3. april 2017, pkt. 36:
at udvalget tager høringssvarene til efterretning og indstiller ydelseskataloget for hjælpemidler til godkendelse i Byrådet.
Udvalget for Social Omsorg, 3. april 2017, pkt. 36:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 67:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
62. Høringssvar vedrørende mere optimeret nattevagt-dækningKlik her for at folde ud og læse mere om Høringssvar vedrørende mere optimeret nattevagt-dækning
Beslutningstema
På baggrund af høringssvar fra Seniorråd og Område MED Social Omsorg vedrørende ny model for optimering af nattevagtsfunktionen på seniorområdet skal udvalget lave indstilling til Byrådet.
Økonomi
Besparelsespotentiale: Model 1: 2,4 mio. kr. pr. år eller model 2: 1,4 mio. kr. pr. år ved omlægning fra central fælles team til decentral struktur. Der forventes et økonomisk gennemslag efter 5-6 måneder fra beslutningen er truffet.
Historik
§ 17, stk. 4 udvalget besluttede på møde den 25. januar at indstille en omlægning af nattevagtfunktionen til den beskrevne model 2 til Byrådet.
Sagsfremstilling
Nattevagten omfatter både plejeboliger og borgere i eget hjem.
Denne del af døgnet er den mest stille periode, da borgerne generelt sover. Samtidig er denne del af driften noget af det dyreste af dække, og der skal derfor være en balance mellem den grundlæggende tryghed som borgerne har i forhold til, at kunne modtage hjælp og pleje, når behovet opstår, og den tilhørende udgift for fællesskabet.
Bilaget beskriver to modeller for nattevagten i Hedensted Kommune. Det er den klare vurdering, at der i begge modeller alene spares ”kolde timer” – det vil sige ledig tid og køre-tid. Derfor vil trygheden for borgerne være uændret. Borgerne vil fortsat kunne blive visiteret til en natpakke, således der fortsat er en ensartethed i visitationen på tværs af kommunen. Man vil ligeledes fortsat være omfattet af samme standarder for responstid som i dag, og beredskabet ved akutte situationer vil være som i dag.
I den eksisterende model løser nattevagterne også nogle forskellige opgaver, som man ikke nåede i dagvagten. Det vil fortsat være tilfældet i de nye modeller. Som beskrevet ovenfor, så er det overvejende ledig tid i løbet af vagten og tid på vejen, som spares væk i de to forslag til en ny model. Med en lidt lavere normering kan der dog godt være nogle af disse opgaver, som man ikke altid vil nå i nattevagten, og derfor må klares i dagvagten.
I dag er der 16 nattevagter pr. nat. På plejecentrene dækker nattevagterne i gennemsnit 21,3 boliger.
Model 1: Med 13 nattevagter pr. nat vil nattevagterne på plejecentrene i Hedensted Kommune dække 26,2 boliger i gennemsnit. Besparelsen vil være 2,4 mio. kr.
Model 2: Med 14,8 nattevagter pr. nat vil nattevagterne på plejecentrene i Hedensted Kommune dække 23 boliger i gennemsnit. Besparelsen vil være 1,4 mio. kr.
Til sammenligning er dækningen i Billund 22,6 boliger i gennemsnit; Horsens 22,5 boliger i gennemsnit og Vejle 23,2 boliger i gennemsnit.
§ 17, stk. 4 udvalg Social Omsorg, 22. februar 2017, pkt. 10:
Udvalget indstiller model 2 til Byrådet. Sagen sendes til høring ved udvalget for Social Omsorg.
Fraværende: Søren Dreiø Carlsen
Udvalget for Social Omsorg, 6. marts 2017, pkt. 26:.
Udvalget sender sagen i høring i Seniorrådet med henblik på behandling på næste udvalgsmøde den 3. april, hvor der afgives høringssvar til Byrådet.
Seniorrådet, 13. marts 2017, pkt. 42:
Høringssvar
Seniorrådet er ikke bekymrede i forhold til den nye model og bakker udvalget for Social Omsorg op i, at model 2 synes at være den bedste løsning.
Seniorrådet har ingen yderligere bemærkninger til sagen og referatet fungerer som høringssvar til udvalget for Social Omsorg.
Fraværende: Ole Flemming Lyse.
Område MED Social Omsorg, 22. marts 2017, pkt. 32 :
Høringssvar
Der er en tilkendegivelse af, at der har været en fin proces og et godt samarbejde omkring arbejdet med dette. Modellen har været afprøvet i distrikt Vest og medarbejderne tilkendegiver, at de kan se nogle muligheder i modellen. Modellen giver mening, og der kan optimeres tid ved at gøre det på denne måde.
Medarbejderne er dog betænkelige ved, at skulle stå alene om natten og have ansvaret for mange beboere, da det er uvist hvor mange opgaver, der vil være ude i områderne, som de skal køre ud til - dette gælder også "flyveren".
Endvidere er der uafklarede praktiske spørgsmål, som medarbejderne mangler svar på.
Administrationen indstiller, 3. april 2017, pkt. 35:
at udvalget afgiver høringssvar til Byrådet vedrørende omlægning af nattevagt til model 2.
Udvalget for Social Omsorg, 3. april 2017, pkt. 35:
Udvalget indstiller model 2 vedrørende omlægning af nattevagt til godkendelse i Byrådet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 68:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
63. Anlægsbevilling til vejudvidelse samt krydsoptimering af Dalbyvej og CostantiavejKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til vejudvidelse samt krydsoptimering af Dalbyvej og Costantiavej
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til anlægsbevilling til anlæg af rundkørsel i krydset Dalbyvej og Constantiavej i Hedensted samt vejudvidelse af disse veje på 6,2 mio. kr. Der skal desuden tages stilling til etablering af kombineret vandløbs- og stitunnel under Dalbyvej samt gadelys på Dalbyvej og Constantiavej.
Økonomi
Der søges om anlægsbevilling på 6,2 mio. kr. Bevillingen foreslås finansieret af beløb afsat på investeringsoversigten i 2016 på 1,1 mio. kr. (forventes overført til 2017) og 3,2 mio. kr. i 2017 til rundkørsel og vejudvidelse ved Ll. Dalby, 1,55 mio. kr. netto fra cykelsti langs Ørumvej mellem Daugård og Ørum (forventes overført til 2017), 0,1 mio. kr fra Stiprojekt ved Kirkholm (forventes overført til 2017) og 0,25 mio. kr fra sideudvidelse af Dalbyvej og Constantiavej (forventes overført til 2017).
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Den 31. august 2016 bevilgede Byrådet 2,2 mio. kr. en sideudvidelse af Constantiavej og Dalbyvej med en bemærkning om, at de resterende 4,3 mio. kr. af det afsatte beløb på investeringsoversigten kan anvendes til en ny krydsløsning på Dalbyvej/Constantiavej/Ll. Dalbyvej i 2017.
Udvalget for Teknik godkendte på sit møde den 6. december 2016 et forslag til ændring af krydset Dalbyvej, Constantiavej og Ll. Dalbyvej og rundkørsel på Dalbyvej ved Gåskjærholm og lokalplanområdet Ll. Dalby Bakker.
Sagsfremstilling
Bevillingen anvendes primært til at anlægge en rundkørsel i krydset Dalbyvej og Constantiavej. Det samlede projekt er skitseret i det vedlagte bilag. Etablering af rundkørslen og den resterende vejudvidelse af Dalbyvej og Constantiavej er en videreførelse af den vejudvidelse af Dalbyvej og Constantiavej, der blev påbegyndt i efteråret 2016.
I den mellemliggende periode er der fremlagt et lokalplanforslag for et nyt stort boligområde syd for Dalbyvej, Ll. Dalby Bakker. Det vil betyde større ændringer i trafikmønstrene i området, ligesom vejene og stierne skal betjene et langt større befolkningsunderlag i takt med, at områderne bebygges. Projektforslaget søger derfor at imødekomme de naturlige krav, som både den kørende, gående og cyklende trafik stiller til et stort attraktivt bosætningsområde. Beboere og grundejerforeninger har desuden været meget aktive med at komme med forslag og kommentarer i forbindelse med den igangværende vejudvidelse og under debatten om omfartsvej og lastbiltrafik i området. Ønsker og forslag fra denne dialog er også søgt indarbejdet i projektet. Der vil blive afholdt et informationsmøde med repræsentanter for de omliggende grundejerforeninger i april måned sideløbende med den politiske behandling af anlægsbevillingen.
Efter udvalgsmødet den 6. december, hvor projekteringen blev igangsat, har der været en bred debat om trafikafviklingen i området, ligesom lokalplanforslaget for Ll. Dalby Bakker er sendt i offentlig høring. I dialog med de involverede parter er rundkørslen i denne proces flyttet tilbage til den oprindelige placering i krydset Dalbyvej og Constantiavej, og en mulig fremtidig udkørsel af Ll. Dalbyvej er aftalt flyttet ca. 50 m øst for indkørslen til Gåskærholm.
I forbindelse med vejudvidelsen af Dalbyvej over Torup bæk forelås at anlægge en kombineret sti- og vandløbstunnel, så der etableres sikker stiadgang for beboerne i det nye boligområde til skole og Hedensted bycenter. Det har også været et stort ønske fra beboerne i området i dag at få en god adgang til de rekreative stier og naturområder langs Torup bæk, f.eks. hjertestien. De nuværende gang- og cykelstier bindes sammen med stitunellen. Stitunellen vil desuden skabe en fri faunapassage for Torup bæk under Dalbyvej.
Fra rundkørslen udvides Dalbyvej til lige øst for Gåskærholm, vejen udvides ca. 1,4 m mod syd. Der reserveres endvidere plads til cykelsti og fortov syd for Dalbyvej på denne strækning.
Den eksisterende kombinerede gang- og cykelsti langs Dalbyvej er i dag kun 2 m bred. Det har vist sig, at der er så meget trafik på denne, at det giver mange uhensigtsmæssige situationer, ligesom en del i stedet vælger at gå og cykle på Dalbyvej. Det foreslås derfor at lave en udvidelse af stien på 1 m til en dobbeltrettet fællessti, som der allerede er anlagt omkring Ved Bækken.
På Dalbyvej fra Ranunkelvej til Constantiavej er der i dag 3 hævede flader, der skal sænke hastigheden til 40 km/t på strækningen, der foreslås yderligere én mellem Myntevej og Ved Bækken, så der er ca. 100 m mellem de trafikdæmpende foranstaltninger på vejen, som er kravet i en 40 km zone. Dette vurderes endvidere at give det bedste incitament for, at billisterne holder en jævn fart på strækningen.
Der skal opsættes gadelys i rundkørslen og over de trafikdæmpende hævede flader på Dalbyvej. På Constantiavej bør den eksisterende vejbelysning fortsættes helt ud til rundkørslen i forbindelse med anlæg af fortov. Ud fra dette foreslås, at der også opsættes fuld gadebelysning på Dalbyvej helt frem til rundkørslen. Vejbelysning øst for rundkørslen bør afvente stillingtagen til mulig vejforlægning af Ll. Dalbyvej.
Projektet kan udbydes i maj måned, og anlægsperioden vil være være fra juni til december 2017. Der vil dog være nogle slidlagsarbejder, der først kan udføres i 2018.
Anlægsoverslag: | Budget (kr.) |
Rundkørsel inklusiv belysning og omlægning af sti ved børnehave | 1.650.000 |
Dalbyvej, resterende vejudvidelse frem til rundkørsel og øst for rundkørsel til Gåskærholm, 1 hævet flade samt belysning | 1.150.000 |
Etablering af 8 m bred sti- og vandløbstunnel ved Torup bæk | 1.500.000 |
Vejudvidelse af Constantiavej, 2 hævede flader samt belysning | 550.000 |
Udvidelse af sti langs Dalbyvej, ca. 500 m, med 1 m samt flytning af belysning | 650.000 |
Projektering og tilsyn, arealerhvervelser, tinglysning m.m. | 300.000 |
Uforudsete udgifter | 400.000 |
I alt | 6.200.000 |
Administrationen indstiller, 4. april 2017, pkt. 63:
at der meddeles anlægsbevilling på 6,2 mio. kr.
at finansiering sker som anvist under Økonomi
Udvalget for Teknik, 4. april 2017, pkt. 63:
Anbefales godkendt, idet udvidelse af sti langs Dalbyvej udtages. Besparelse på 650.000 kr.
Der etableres vejbelysning frem til den forlagte Ll. Dalbyvej - ca. 50 m forbi Gåskærholm. Merudgiften andrager 150.000 kr.
Den samlede anlægsbevilling reduceres med 500.000 kr.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 73:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Der indgås dialog med grundejerforeninger og beboere om mindre tilpasninger af projektet.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje, lov nr. 1520 af 27. december 2014, § 15
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGTværsnit af tunnel
- BILAGOversigtskort etape II
64. Anlægsbevilling til projektering og forundersøgelser til renovering af Horsensvej i Hedensted Klik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til projektering og forundersøgelser til renovering af Horsensvej i Hedensted
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til anlægsbevilling til projektering og forundersøgelser af en renovering af Horsensvej i Hedensted samt bevilling til at fjerne beplantningen på pladsen ved Hovedvejen som det første synlige skridt i renoveringen på 1 mio. kr.
Økonomi
Der søges om anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. Bevillingen foreslås finansieret af beløb afsat på investeringsoversigten til Horsensvej (forventes overført fra 2016).
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
En renovering af Horsensvej i Hedensted er stærkt tiltrængt. Vejen og de underliggende spildevandsledninger m.m. er meget nedslidte. Horsensvej er også et helt centralt element i Byrådets ønsker for det fremtidige udtryk og præsentation af Hedensted bymidte. Der blev derfor på investeringsoversigten for 2016 afsat 7 mio. kr. til renovering af Horsensvej. Projektet blev dog ikke sat i gang i 2016.
Byrådet har arbejdet med vejens fremtidige udtryk, og der er lavet skitsetegninger af, hvordan vejen skal opbygges efter renoveringen. Horsensvej skal være en del af den akse kaldet 'Kongevejen', der løber gennem Hedensted bymidte. De vedlagte skitser og visualiseringer er foreløbige ideoplæg der skal tilpasses i den videre planlægning.
Før en renovering kan igangsættes, skal der godkendes et spildevandstillæg for den fremtidige afvanding af Horsensvej og de omliggende ejendomme. Der udføres i øjeblikket en række undersøgelser for, om afvandingen kan nedsives eller skal udledes fra området. Resultaterne af disse undersøgelser er klar til maj og vil være helt bestemmende for udarbejdelsen af spildevandstillægget, den efterfølgende tidsplan og projektering af vejprojektet.
Projektet skal gennemføres i et tæt samspil med ledningsejerne i Horsensvej. Det er særligt Hedensted Spildevand samt Hedensted Fjernvarme. Anlægsbevillingen skal primært benyttes til projektering i samarbejde med ledningsejerne sideløbende med, at der projekteres med vejens fremtidige udtryk, som er foreløbigt skitseret i de vedlagte bilag. Der arbejdes i første omgang med området fra Hovedvejen og ned til Hedensted skole, nedslagspunkterne A+B i bilaget Nedslagspunkterne.
Inddragelse af beboere og øvrige interessenter og brugere af Horsensvej prioriteres højt i projektet, og der vil løbende blive dialog og information om projektets udvikling.
Ud til Horsensvej er der i dag et bevokset område, der er foreslået anlagt med græs for at skabe en plads ud mod Hovedvejen og markere en adgang til byen. Denne delopgave i renoveringen foreslås anlagt med det samme, da det ikke skal opgraves senere i projektet.
Administrationen indstiller, 4. april 2017, pkt. 64:
at der meddeles anlægsbevilling på 1,0 mio. kr.
at finansiering sker som anvist under Økonomi
Udvalget for Teknik, 4. april 2017, pkt. 64:
Anbefales godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 74:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGDelområde A_plantegning.jpg
- BILAGNedslagspunkterne.jpg
- BILAGDelområde B_plantegning.jpg
- BILAGDelområde A_visualisering.jpg
- BILAGDelområde B_visualisering.jpg
65. F: Forslag til lokalplan 1105 for Sneppevej – byomdannelse af erhverv til bolig med tilhørende kommuneplan-tillæg nr. 21.Klik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til lokalplan 1105 for Sneppevej – byomdannelse af erhverv til bolig med tilhørende kommuneplan-tillæg nr. 21.
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til lokalplan 1105 for Sneppevej, Løsning, byomdannelse af erhverv til bolig med tilhørende kommuneplantillæg nr. 21 skal sendes i høring. Samtidigt skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslagene.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Udvalget for Teknik godkendte den 3. maj 2016 hovedprincipperne for udarbejdelse af planforslagene.
Sagsfremstilling
Planlægningen omfatter matr. nr. 2af, 2ag, 2ah, 2ao, 2ap, 2as, 2at, 2au, 2av, 2b, 2bc, 2be, 2bg, 2cm, 2cr, 2cs, 2ct, 2cu, 2cv, 2cx, 2cy, 2ds, 2p, 3f, 4ak samt del af 2cl og 7000e Løsning By, Løsning.
Formålet med lokalplanen er at udlægge området til boligområde med åben-lav og tæt-lav bebyggelse og fastsætte rammerne for, at dagligvarebutikken kan udvides. Lokalplanen er delt op i to delområder, hvor delområde I er til boligformål, og delområde II er til centerformål. Lokalplanen er byggeretsgivende for delområde I, hvor der for delområde II ikke fastsættes bestemmelser i denne lokalplan. Det gør lokalplanen til en rammelokalplan for delområde II.
Lokalplanen skal sikre en forskønnelse, fortætning og udvikling af området, som i dag er et ældre erhvervsområde. Samtidig med at der indarbejdes løsninger til håndtering af overfladevand. Der er et ønske fra en del ejere af erhvervsgrundene til at få mulighed for boligbyggeri på deres matrikler. Lokalplanen skal samtidig imødekomme efterspørgsel på boliger i Løsning.
Området bliver i kommuneplantillægget udlagt til byomdannelsesområde. Det udlægges til fremtidige blandet boligområde med en bebyggelsesprocent på 40 og med en maksimal etagehøjde på 2 samt en maksimal bygningshøjde på 8,5 m.
Planområdet afgrænses af Nordre Alle mod nord, Vandmøllevej mod vest, Sneppevej mod øst og boligblokke mod syd. Sneppevej er yderligere en fordelingsvej til områdets erhverv.
Langs Vandmøllevej ligger der primært parcelhuse, mens der langs Sneppevej fortrinsvist ligger erhverv. Der er ingen tilkørsler til matriklerne fra Nordre Alle.
I forhold til principgodkendelsen, forelagt på Udvalget for Teknik den 3. maj 2016, er der foretaget følgende ændringer:
- Boligområdet bliver udlagt som byomdannelsesområde i et tillæg til kommuneplan 2013-2025
- Dagligvarebutikken KIWI er taget med i lokalplanen som et delområde, men som rammelokalplan, der kræver, at der efterfølgende udarbejdes en ny lokalplan med byggeretsgivende bestemmelser for området.
Bestemmelserne i lokalplanen giver mulighed for et boligområde med ca. 25 nye parceller til åben-lav eller tæt-lav bebyggelse. De nye boliger kan bygges i op til 2 etager med en højde på maksimal 8,5 m. og facaderne kan fremtræde som teglsten i blank mur, vandskurede eller pudsede facader eller med træbeklædning. Materialerne kan fremtræde i naturfarver, i hvidt, i farver inden for jordfarveskalaen eller disse farvers blanding med hvidt eller sort.
Lokalplanen er udarbejdet i det nye digitale system og kan ses her:
http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=450
Screening for miljøvurdering
Der er foretaget en screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger. Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
På grundlag af udkast til miljøscreeningen har andre berørte myndigheder i perioden fra den 2. til den 16. marts 2017 har haft den lovpligtige mulighed for at kommentere kommunens forventede afgørelse om ikke at gennemføre en miljøvurdering af planforslagene. Der er ikke indkommet høringssvar, som giver anledning til at gennemføre en miljøvurdering.
Administrationen indstiller, 4. april 2017, pkt. 57:
at forslag til lokalplan 1105 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at forslag til kommuneplantillæg nr. 21 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslagene offentliggøres samtidig.
Udvalget for Teknik, 4. april 2017, pkt. 57:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 69:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Den 8. september 2016 blev der afholdt et borgermøde med beboerne og virksomhedsejerne i området. På mødet har naboer til lokalplanområdet udtrykt et ønske om at omdanne deres erhvervsgrunde til bolig, både parceller og tæt-lav bebyggelse. Andre var bekymrede over trafikken, og om de kunne fortsætte deres virksomheder. Der er i lokalplanen taget stilling til borgernes kommentarer.
Planforslagene offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26 og sendes dermed i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23c, 24
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 1533 af 10. december 2015, § 3, Stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 Forslag til lokalplan nr. 1105
- BILAGBilag 3 Forslag til kommuneplantillæg nr. 21
- BILAGBilag 4 Miljøscreeningsskema
66. F: Forslag til lokalplan 1107 for sommerhusområdet StorstrandenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til lokalplan 1107 for sommerhusområdet Storstranden
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til lokalplan 1107 for Sommerhusområdet Storstranden, Juelsminde skal sendes i høring. Samtidigt skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslaget.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Sagsfremstilling
Sommerhusområdet Storstranden har eksisteret i mange år på et lejet areal. I 2015 købte Andelsforeningen Storstranden hele sommerhusområdet for de 125 sommerhuse.
Hidtil har bebyggelsen i sommerhusområdet været reguleret via en servitut i forhold til den daværende ejer. Derfor ønskes administrationen af bebyggelsen reguleret af en lokalplan, og den nugældende servitut aflyses.
Desuden ønskes der mulighed for at udstykke de 125 sommerhusgrunde. Udstykningen vil ske efter en opmåling af de nuværende brugsgrænser.
Screening for miljøvurdering
Der er foretaget en indledende screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke skal screenes.
Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
Administrationen indstiller, 4. april 2017, pkt. 58:
at forslag til lokalplan 1107 for Sommerhusområdet Storstranden fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslaget offentliggøres samtidig,
Udvalget for Teknik, 4. april 2017, pkt. 58:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 70:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Planforslaget offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 1533 af 10. december 2015, § 3, Stk. 2
Lokalplanen er udarbejdet i det nye digitale system og kan ses her:
http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=439
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGBilag 1 Oversigtskort
- BILAGBilag 2 Forslag til Lokalplan 1067 Storstranden til udvalg
- BILAGBilag 3 Screening for miljøvurdering LP nr. 1107 Sommerhusområdet Storstranden
67. F: Forslag til lokalplan 1114 for boligområde ved Strandhusevej og Petersmindevej i JuelsmindeKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til lokalplan 1114 for boligområde ved Strandhusevej og Petersmindevej i Juelsminde
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til lokalplan nr. 1114 med tilhørende kommuneplantillæg nr. 28 skal sendes i høring. Samtidig skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslagene.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Byrådet har den 30. november 2016 besluttet at sælge grunden og påbegynde udarbejdelsen af en lokalplan for området.
Sagsfremstilling
Lokalplanen og kommuneplantillægget udarbejdes på baggrund af, at Hedensted Kommune har solgt arealet med henblik på omdannelse til boligformål. Formålet med lokalplanen og kommuneplantillægget er således at fastlægge anvendelsen i området til boligformål i form af tæt-lav boligbebyggelse.
Eksisterende forhold
Planområdet omfatter et areal på ca. 1,7 ha og ligger i Juelsminde på hjørnet af Petersmindevej og Strandhusevej med adressen Strandhusevej 27 på matr. nr. 17mn, Klakring By, Klakring i Juelsminde. Planområdet ligger i kommuneplanens rammeområde 1.O.08, som fastlægger anvendelsen i området til offentlige formål (Dyrskuepladsen).
Arealet er kendt som ”Dyrskuepladsen” og har igennem mange år fungeret som et grønt område, man kan skyde genvej igennem. Hovedparten af området har ligget hen som et velplejet græsareal og langs med vejene er der en lav hæk. I den sydvestlige del af området ligger en eksisterende sø. Nordvest for området ligger Tofteskov, og langs lokalplanens grænse mod nord løber der et vandløb.
Der er en eksisterende vejadgang fra Petersmindevej. Området ligger bynært i forhold til dagligvarehandel og tæt på både havn og strand.
Området ligger i landzone, men overføres til byzone ved lokalplanens endelige vedtagelse.
Fremtidige forhold
Der ønskes mulighed for opførelse af 33 almene boliger i form af rækkehuse og dobbelthuse med henholdsvis 12 dobbelthuse, hvor 12 boliger er på 100 m2, og 12 boliger er på 115 m2. Hertil kommer 9 rækkehusboliger på 87 m2. Der ønskes vejadgang fra både Strandhusevej og Petersmindevej, ligesom der etableres offentlig stiadgang gennem området. På denne sti etableres forskellige ”oplevelser” som f.eks. blomsterlund, rislende vand mv.
Rækkehusene henvender sig til ældre par, der ønsker at flytte til en mindre bolig med mulighed for en lille have. Dobbelthusene henvender sig til børnefamilier med 1-2 børn. Husene ønskes opført med flade tage i lys gul tegl i kombination med antracitgrå fibercementplader.
Området vejbetjenes via to overkørsler fra henholdsvis Petersmindevej og Strandhusevej.
Området afvandes i henhold til spildevandsplanen og disponeres med åbne LAR-løsninger som f.eks. åbne grøfter/vandrender og en regnvandssø, så regnvandet kan håndteres og forsinkes på egen grund, inden det bortledes.
Det ønskede er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser. Derfor følges lokalplanen af et kommuneplantillæg, som ændrer anvendelsen i området fra offentlige formål til boligformål i form af tæt lav boligbebyggelse med en bebyggelsesprocent på op til 40, et etageantal på op til to etager og en bygningshøjde på op til 8,5 meter.
I lokalplanen er bygningshøjden og etageantallet skærpet til henholdsvis 4,5 meter og én etage. Dette skyldes hensyntagen til skyggeforhold i det ønskede byggeri, som lokalplanen muliggør.
Lokalplanen kan ses her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=454
Screening for miljøvurdering
Der er foretaget en screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger. Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
På grundlag af udkast til miljøscreeningen har andre berørte myndigheder i perioden fra den 23. februar 2017 til den 9. marts 2017 haft den lovpligtige mulighed for at kommentere kommunens forventede afgørelse om ikke at gennemføre en miljøvurdering af planforslagene. Der er ikke indkommet høringssvar, som giver anledning til at gennemføre en miljøvurdering.
Administrationen indstiller, 4. april 2017, pkt. 59:
at forslag til lokalplan 1114 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at forslag til kommuneplantillæg 28 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslagene offentliggøres samtidigt.
Udvalget for Teknik, 4. april 2017, pkt. 59:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 71:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Kommuneplantillæg nr. 28 har været fremlagt i foroffentlighed i perioden fra den 23. februar til den 9. marts 2017 uden bemærkninger.
Planforslagene offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26 og sendes dermed i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidig.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23c, 24
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer, LBK nr. 1533 af 10. december 2015, § 3, Stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGBilag 1 kort.pdf
- BILAGBilag 2 - Instillingsnotat
- BILAGBilag 3 LP 1114 Forslag.pdf
- BILAGBilag 4 KPT 28.pdf
- BILAGBilag 5 Miljøscreeningsskema LP 1114 og KPT 28 Forslag
68. F: Godkendelse af takster for Hedensted Spildevand 2017Klik her for at folde ud og læse mere om F: Godkendelse af takster for Hedensted Spildevand 2017
Beslutningstema
Godkendelse af takster for Hedensted Spildevand 2017.
Økonomi
Vandafledningsafgiftens udvikling de seneste 6 år:
År | Takst pr. m3 inklusiv moms |
2017 | 41,25 kr. |
2016 | 40,62 kr. |
2015 | 40,00 kr. |
2014 | 37,50 kr. |
2013 | 31,25 kr. |
2012 | 48,00 kr. |
Historik
Byrådet har senest behandlet sagen den 27. april 2016 gældende for 2016.
Sagsfremstilling
Hedensted Spildevand fremsender takster for 2017 for spildevandsområdet til Byrådets godkendelse. Byrådets rolle er begrænset til en legalitetskontrol. Med en legalitetskontrol kan Byrådet alene påse, om taksten er fastsat i overensstemmelse med lovgivningen. Taksterne er godkendt af bestyrelsen for Hedensted Spildevand. Vandafledningsbidraget vurderes at være fastsat i overensstemmelse med lovgivningen. Administrationen har derfor ingen bemærkninger og anbefaler, at taksterne godkendes.
Takstbladet indeholder udover vandafledningstaksten også andre takster i relation til spildevandsområdet og kan i sin helhed ses i bilag til dagsordenen.
Administrationen indstiller, 4. april 2017, pkt. 62:
at udvalget anbefaler Byrådet, at taksten godkendes. |
Udvalget for Teknik, 4. april 2017, pkt. 62:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 10. april 2017, pkt. 72:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Hans Henrik Rolskov og Bent Poulsen
Kommunikation
Beslutningen meddeles Hedensted Spildevand.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., LBK nr. 633 af 7. juni 2010, § 3
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
69. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for marts måned 2017
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
70. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Brev fra Kommunernes Landsforening med opfordring til regeringen om komunernes finansiering.
- Likviditet efter kassekreditreglen 1. kvartal 2017.
- Månedsopfølgning marts måned 2017
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist
Bilag
- BILAGOpfordring til regeringen om kommunernes finansiering og ny pjece fra KL....pdf
- BILAGKommunernes-finansiering.pdf
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 1. kvartal 2017.pdf
- BILAGMånedsopfølgning marts 2017 til Byråd.pdf
71. Lukket punkt: Bankforbindelse - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt: Bankforbindelse
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Erik Kvist