Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 26. februar 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
20. Nedlæggelse af Den gamle Præstegaard som almene ældreboligerKlik her for at folde ud og læse mere om Nedlæggelse af Den gamle Præstegaard som almene ældreboliger
Beslutningstema
Beslutning om at nedlægge 11 almene ældre boliger.
Økonomi
Der resterer en restgæld på 397.212.69 kr. + renter indtil indfrielsestidspunktet til Kommunekredit, som skal indbetales i forbindelse med nedlæggelse af boligerne
Desuden foreslås bygningen nedrevet, hvilket vil koste ca. 700.000 kr.
Den totale udgift andrager hermed 1,1 mio. kr.
Grunden er 2.876 kvm og forventes at kunne indbringe samme beløb ved salg.
Herudover er det et kommunalt indskudslån til kommunen på ca. 473.000 kr,
Dette lån foreslåes afskrevet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
De 11 boliger i ejendommen er opført som almene boliger og Byrådet kan beslutte, at nedlægge disse boliger, som ejes af kommunen. Til forskel fra boliger ejet af boligselskaberne, kan Byrådet uden ministeriel godkendelse vedtage at nedlægge egne almene boliger.
Bygningen er i meget dårlig stand, og alle beboere er udflyttet senest med udgangen af marts 2014. Det anbefales at nedrive bygningen umiddelbart efter at sidste beboer er flyttet.
Den videre anvendelse af arealet vil da bero på en senere drøftelse i Byrådet.
Administrationen indstiller, 17. februar 2014, pkt. 26:
At Byrådet nedlægger 11 almene boliger beliggende Kirkegade 17, 8722 Hedensted
at bygningen nedrives umiddelbart efter, at sidste beboer er fraflyttet
at restgæld ved Kommunekredit på kr. 397.212.69 +renter indtil indfrielsespunktet indfries
at rest kommunal grundkapital 472.277,76 kr. afskrives
at der bevilges 700.000 kr. til nedrivning
at finansiering foretages ved at indtægtkontoen ved grundsalg forhøjes med 1,1 mio. kr.
at grunden sælges
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 26:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Beslutning
Godkendt.
21. Diverse udvalg, råd og nævn.Klik her for at folde ud og læse mere om Diverse udvalg, råd og nævn.
Beslutningstema
Kurt Lundsgaard har meddelt at han trækker sig fra sine poster og Byrådet skal derfor udpege en ny repræsentant til bestyrelsen for Hjarnø Færgefart samt som suppleant for Jesper Lund (A) i henholdsvis Hegnsyn og Mark og Vejfred.
Økonomi
Ingen umiddelbare bemærkninger.
Historik
På det konstituerende møde 4. december 2013 blev Kurt Lundsgaard udpeget af Byrådet til at sidde i bestyrelsen for Hjarnø Færgefart samt som suppleant for Jesper Lund (A) i henholdsvis Hegnsyn og Mark & Vejfred.
Sagsfremstilling
Kurt Lundsgaard har i en mail 29. januar 2014 meddelt at han ønsker at trække sig fra sine poster og der skal derfor udpeges en ny repræsentant for liste A i henholdsvis Hjarnø Færgefart samt som suppleant for Jesper Lund i henholdsvis Hegnsyn og Mark & Vejfred.
Liste A har meddelt at navnene vil foreligge på Byrådets møde 26. februar 2014.
Liste A indstiller 17. februar 2014, pkt. 31:
at navnene på ny repræsentant i Hjarnø Færgefart samt suppleantposten i Hegnsynet samt Mark & Vejfred foreligger på Byrådets møde 26. februar 2014.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 31:
Oversendes til Byrådet.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Beslutning meddeles Hjarnø Færgefart samt sekretæren for Hegnsynet.
Lovgrundlag
Det Konstituerende møde 4. december 2014.
Beslutning
Følgende blev foreslået:
Steen Christensen som repræsentant i Hjarnø Færgefart
Stig Caspersen som suppleant til Hegnsynet.
22. Revisionsberetning nr. 11Klik her for at folde ud og læse mere om Revisionsberetning nr. 11
Beslutningstema
Stillingtagen til revisionsberetning nr. 11 - delberetning for regnskabsåret 2013.
Historik
Revisionsberetning nr. 11 er modtaget fra BDO Kommunernes Revision 30. januar 2014, og er fremsendt på mail til Byrådets medlemmer 4. februar 2014.
Lov om Kommuners styrelse § 42 b. "Kommunalbestyrelsens formand sørger for, at revisionens beretninger, jf. § 42, stk. 4, udsendes til kommunalbestyrelsens medlemmer senest 7 dage efter modtagelsen".
Sagsfremstilling
BDO Kommunernes Revision har fremsendt revisionsberetning nr. 11 til Byrådets behandling. Revisionsberetning nr. 11 omhandler delberetning for regnskabsår 2013 for den løbende revision indtil 1. december 2013.
Revisionen udføres ved stikprøver med det formål at vurdere og efterprøve, om interne forretningsgange og kontrolsystemer fungerer hensigtsmæssigt og betryggende. Endvidere vurderes og efterprøves det, om kommunens dispositioner vedrørende regnskabsmæssige forhold med videre er i overensstemmelse med Byrådets bevillinger og øvrige beslutninger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis. I forbindelse med revisionen skal det vurderes, om udførelsen af Byrådets og udvalgenes beslutninger og den øvrige forvaltning af kommunens anliggender er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Revisionen i den anførte periode har omfattet de områder, der er omtalt i beretningen. BDO Kommunernes Revision har i beretningen medtaget nogle anbefalinger, som er drøftet med administrationen. Administrationen har herefter igangsat forskellige tiltag i forhold til disse anbefalinger.
Den udførte revision har jævnfør afsnit 2.2 ikke givet anledning til bemærkninger.
Administrationen indstiller, 17. februar 2014, pkt. 32:
at revisionsberetning nr. 11 - delberetning for regnskabsåret 2013 godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 32:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Beslutning meddeles tilsynsmyndigheden og BDO Kommunernes Revision.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes styrelse § 42 om revision af kommuners økonomiske forvaltning.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
23. Implementering af folkeskolereformenKlik her for at folde ud og læse mere om Implementering af folkeskolereformen
Beslutningstema
Som et led i implementeringen af folkeskolereformen skal der tages stilling til en række forslag, der nu har været i høring i skolebestyrelserne.
Økonomi
De økonomiske konsekvenser af folkeskolereformen er indarbejdet i budget 2014 i henhold til økonomiaftalen mellem KL og regeringen.
Historik
Af hensyn til skolernes planlægning af skoleåret 2014/15 er det nødvendigt, at Byrådet i februar måned 2014 træffer en række beslutninger, der har betydning for planlægningsgrundlaget for det kommende skoleår.
Det foreslås derfor, at følgende forslag sendes i høring i skolebestyrelserne:
Justeret ressourcetildeling som følge af folkeskolereform
Modellen viderefører principperne i den nuværende tildelingsmodel, og samtidig indarbejdes de beregnings- og finansieringselementer, der følger som konsekvens af folkeskolereformen.
Forslag til "justeret ressourcetildeling" vil blive gennemgået på mødet.
Skolebestyrelsens sammensætning
På baggrund af dialogmødet med skolebestyrelsesformændene den 11. september 2013 samt debatcaféen i Hornsyld den 17. september 2013 foreslåes bl.a. følgende:
Der ændres ikke i skolebestyrelsens sammensætning, således den enkelte skolebestyrelse består af samme antal forældrevalgte som nu.
Derudover kan den enkelte bestyrelse beslutte at tildele op til 2 pladser til repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale foreninger eller lokale ungdomsinstitutioner.
Længere skoledag i specialklasser
Af primært planlægningsmæssige årsager foreslås det, at alle elever i specialklasserne får en skoleuge på 33 timer svarende til det hævede timetal på 4. - 6. klasse.
Konfirmationsforberedelse
Ministeriet ændrer ikke reglerne omkring konfirmationsforberedelsen i forbindelse med reformen og indførelsen af en længere skoledag.
Derfor er det stadig sådan, at konfirmationsforberedelsen ikke er en del af folkeskolens undervisning, men der skal tages højde for konfirmationsforberedelsen i skolernes planlægning af skoletiden, således som det kendes p.t.
Nyorganisering af mødefora
Dannelse af Pædagogisk Råd gøres frivillig for kommunerne.
Det foreslås derfor, at Pædagogisk Råd i sin nuværende form nedlægges.
Fremover vil det være op til den enkelte skole at tilrettelægge sin mødevirksomhed og samarbejdsstruktur på en måde, der sikrer, at der fortsat er mulighed for fælles drøftelser af skolens udvikling og forhold i det hele taget.
Forslaget ændrer ikke på, at skolens leder stadig skal udøve sin virksomhed i samarbejde med medarbejderne.
Sagsfremstilling
Efter mødet i Børne-Undervisnings-og Kulturudvalget den 5. december 2013 har omtalte forslag været i høring hos skolebestyrelserne. Høringssvarene vedlægges som bilag.
Der gives på mødet en orientering om omtalte forslag, det foreløbige arbejde med implementering af folkeskolereformen og høringssvar gennemgås.
Administrationen indstiller, 3. februar 2014, pkt. 6:
at implementeringen af folkeskolereformen drøftes politisk.
at forslagene om "Justeret ressourcetildeling", "Skolebestyrelsens sammensætning", "Længere skoledag i specialklasser", "Konfirmationsforberedelse" og "Nyorganisereing af mødefora" anbefales godkendt af Byrådet.
Udvalget for Læring, 3. februar 2014, pkt. 6:
Anbefales godkendt, dog således at Skole i Midten fremover vælger 5 forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 33:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Skolernes bestyrelser og ledelser skal informeres om udvalgets beslutning.
Lovgrundlag
LOV nr 1640 af 26/12/2013 om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførelse af en længere og mere varieret skoledag).
Beslutning
Godkendt.
Der gennemføres en evaluering af implementeringen af folkeskolereformen inden 1. marts 2015. Dansk Folkeparti kan ikke stemme for implementeringsplanen.
Bilag
- BILAGPakke af forslag til BUK
- BILAGForslag til justeret tildelingsmodel som følge af folkeskolereform
- BILAGSamlede høringssvar
- BILAGProjektplan folkeskolereform fase 3
24. Etablering af VandrådKlik her for at folde ud og læse mere om Etablering af Vandråd
Beslutningstema
Oprettelse af vandråd i samarbejde med de øvrige kommuner i hovedvandsoplandene til Horsens Fjord, Randers Fjord (Gudenåen), Ringkøbing Fjord og Lillebælt Jylland
Økonomi
Kommunerne kompenseres via DUT-midlerne til opgaven med udarbejdelse af indsatsplaner for vandløbene. Vandrådssekretariatets ressourceforbrug kan kompenseres fra disse midler.
En relevant fordelingsnøgle kan aftales blandt kommunerne i de enkelte hovedvandoplande.
Historik
Kommunerne har ansvaret for at implementere dele af EU’s vand- og naturdirektiver. Den primære kommunale opgave og indflydelse har hidtil ligget i at udarbejde og gennemføre handleplaner på baggrund af Miljøministerens vand- og naturplaner efter Miljømålsloven.
Vandløbsindsatsen reguleres fremover af Lov om vandplanlægning, der blev vedtaget i december 2013. Kommunernes opgaver er med lovens vedtagelse udvidet til også at udarbejde forslag til indsatsprogram for den ikke generelle - altså den mere konkrete - indsats i et givet vandløb.
Kommunerne har endvidere fået til opgave at samarbejde om at etablere og sekretariatsbetjene et vandråd for hvert hovedvandsopland, såfremt det ønskes af de berettigede organisationer og foreninger.
Staten sætter de overordnede mål og rammer for kommunernes indsats gennem lovgivning, bekendtgørelser og planer.
Opgaven løses i vandoplande, som er de geografiske områder, hvor vandløbene løber til det samme havområde, fjord eller bælt. Hedensted Kommune er en del af oplandet til Randers Fjord (Gudenåen), Horsens Fjord, Lillebælt / Jylland og en meget lille del af oplandet til Ringkøbing Fjord.
Sagsfremstilling
Lov om vandplanlægning lægger op til, at miljømål og indsats (tons kvælstof og fosfor der skal fjernes, km vandløb der skal restaureres etc.) fastlægges i bekendtgørelser.
Kommunerne får, inden for en økonomisk ramme, til opgave at udarbejde forslag til indsatsprogram for vandløbene. I indsatsprogrammet skal det beskrives hvilke tiltag, der skal gennemføres i de enkelte vandløb i 2. vandplanperiode (2015-2021).
Bestemmelserne om vandråd m.v. fastlægges i en bekendtgørelse. Bekendtgørelsen er endnu ikke endeligt vedtaget, men der lægges op til, at kommunalbestyrelserne i oplandet skal varetage sekretariatsbetjeningen af rådet. Derimod er der ikke lagt op til at kommunerne kan være repræsenteret i vandrådet - hverken politisk eller administrativt, ligesom udkastet ikke forholder sig til spørgsmålet om et formandskab for vandrådet.
Kommunalbestyrelsen, der varetager sekretariatsbetjeningen af vandrådet, skal bl.a., efter samråd med de øvrige kommunalbestyrelser, træffe afgørelse om, hvilke af de indstillede medlemmer, der bliver medlem af Vandrådet. Følgende organisationer og foreninger kan være medlem af et vandråd:
Relevante landsdækkende erhvervsorganisationer
Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, og
Lokale foreninger og organisationer, der efter deres formål eller i øvrigt er knyttet til interesser forbundet med beskyttelse og benyttelse af vand.
Ingen organisation eller forening kan være repræsenteret i et vandråd med mere end ét medlem, og der skal søges en ligelig fordeling, når de op til 20 pladser fordeles.
Vandråd skal inddrages i drøftelsen om indsatsen i oplandet som rådgivende udvalg. Beslutningskompetencen forbliver i kommunalbestyrelsen og ikke hos de nye Vandråd.
Den 1. marts 2014 skal kommunerne melde ind til Naturstyrelsen, hvilken kommune, der varetager sekretariatsbetjeningen af vandrådet. Vandrådene skal være etableret senest 1. april 2014, hvor Naturstyrelsen fremlægger det faglige grundlag og de overordnede økonomiske rammer for kommunernes arbejde. Det vil sige de mål og rammer inden for hvilke, kommunerne skal arbejde.
Miljøministeriet har givet udtryk for, at den økonomisk ramme for vandløbsindsatsen fastlægges på hovedvandoplandsniveau, svarende til det, vi kender fra vådområdeindsatsen. Det indebærer bl.a., at der skal en ske prioritering af indsatser og dermed den økonomiske ramme imellem kommunerne i hovedvandoplandet.
De enkelte kommuner udarbejder forslag til indsatsprogram for egen kommune, og senest den 1. oktober 2014 skal sekretariatskommunen for vandrådet indsende forslagene som ét samlet forslag til indsatsprogram for hovedvandoplandet til Naturstyrelsen.
Til implementering af dele af vandplanerne eksisterer der i dag kommunale oplandssamarbejder, med såkaldte Vandoplandsstyregrupper (VOS) i alle de 23 hovedvandoplande Danmark er opdelt i. VOS’en er sammensat af kommunerne i oplandet. Arbejdet i VOSén vedrører særligt etablering af vådområder med henblik af på reduktion af kvælstof- og fosfor udledningen. Arbejdet forventes at forsætte sideløbende med vandrådene.
Administrationen har drøftet varetagelsen af sekretariatsopgaven for vandrådene med de øvrige kommuner i de fire hovedvandsoplande. Forslag til fordeling af sekretariatsopgaven fremgår af indstillingen.
Udkast til bekendtgørelse om vandråd forholder sig ikke til formandsspørgsmålet. Det vil være en mulighed, at vandrådet ønsker en kommunal formand, f.eks. i form af formanden for vandoplandstyregruppen.
Annoncering og en foreløbig tidsplan er vedhæftet som bilag.
Administrationen indstiller, 4. februar 2014, pkt. 23:
at udvalget, under forudsætning af landspolitiske beslutninger som de fremgår af sagsfremstillingen, anbefaler Byrådet at:
Hedensted Kommune udpeges som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Horsens Fjord
Ringkøbing-Skjern Kommune udpeges som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Ringkøbing Fjord
Kolding Kommune udpeges som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Lillebælt - Jylland
Gudenåkomiteen søges godkendt som sekretariatskommune for vandrådet for hovedopland Randers Fjord (Gudenåen)
Administrationen bemyndiges til at indgå alternative aftaler om sekretariatsbetjeningen af vandrådene, såfremt der mod forventning ikke kan opnås endelig enighed om den foreslåede fordeling
Administrationen bemyndiges til at indgå aftaler om udpegning af medlemmer til de enkelte vandråd
Administrationen bemyndiges til at aftale en fordelingsnøgle blandt kommunerne i de enkelte oplande om finansiering af sekretariatskommunens ressourceforbrug i forbindelse med vandrådets arbejde
Udvalget for Teknik diskuterer om der, hvis vandrådet ønsker det, kan vælges en kommunal formand for vandrådet, f.eks. i form af formanden for vandoplandstyregruppen.
Udvalget for Teknik, 4. februar 2014, pkt. 23:
Indstilling anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 38:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Der er orienteret på kommunens hjemmeside om at der oprettes vandråd, og med frist for organisationers og foreningers indstilling af medlemmerne i vandrådet.
Lovgrundlag
Lov om vandplanlægning, Lov nr 1606 af 26/12/2013
Udkast til Bekendtgørelse om vandråd af 20/12/2013
Beslutning
Godkendt.
Bilag
25. Vedtagelse af lokalplan 1010 for Bredgade 50-52 i Tørring Klik her for at folde ud og læse mere om Vedtagelse af lokalplan 1010 for Bredgade 50-52 i Tørring
Beslutningstema
Beslutning om endelig vedtagelse af lokalplan 1010 for Bredgade 50-52 i Tørring.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Den 7. oktober 2013 godkendte Teknik- og Miljøudvalget, under pkt. 128, forslag til lokalplan 1010 for Bredgade 50-52 i Tørring. Planforslaget har herefter været i offentlig høring i perioden fra den 7. november 2013 til den 16. januar 2014.
Arealet er beliggende i kommuneplanens rammeområde 7.C.03, som er udlagt til bycenter med en bebyggelsesprocent på 60, et maksimal etageantal på 3 og en maksimal bygningshøjde på 10 m. Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.
Området udgør et areal på 3596 m2, hvor der i dag er opført to bygninger, som anvendes til beboelse (Bredgade 52) samt et byggeselskab og en frisør (Bredgade 50). Området inddeles i delområderne A og B.
Delområde A må kun anvendes til beboelse, liberalt erhverv og butik med tilhørende opholdsarealer, vejadgang og p-pladser. Delområde B må kun anvendes til etageboliger med tilhørende fælles opholdsarealer, vejareal, stier og p-pladser.
Sagsfremstilling
Der er indkommet 2 bemærkninger i høringsperioden. Bemærkningerne til planforslaget samt korrespondancen med Naturstyrelsen er vedhæftet som bilag.
Bemærkninger fra EnergiMidt:
EnergiMidt gør opmærksom på, at de har elanlæg og/eller fiberbredbåndsrør i lokalplanområdet og så fremt der skal udføres flytning eller omlægning af elanlægget og/ eller fiberbredbåndsrørene, skal udstykker afholde de udgifter, der er forbundet hermed ved en eventuel byggemodning.
Administrationen ser ikke dette som nogen hindring for lokalplanens gennemførsel. Bygherre er orienteret om EnergiMidts bemærkninger.
Bemærkninger fra Naturstyrelsen:
Naturstyrelsen havde bemærkninger til to punkter i lokalplanen, der vedrører afsnittene om bebyggelsens omfang og placering samt støj.
Lokalplanforslaget giver mulighed for etablering af butik, men mangler i følge Naturstyrelsen angivelse af det maksimale bruttoetageareal for de enkelte butikker og det samlede bruttoetageareal, der kan anvendes til butiksformål. I lokalplanbestemmelsen 7.13 tilføjes, at den maksimale størrelse af den enkelte butik må være 400 m2 bruttoetageareal.
Naturstyrelsen ønsker en præcisering af bestemmelsen om støj, hvorfor der skal ske en præcisering af lokalplanbestemmelse 10.3, se vedlagt bilag 2.
Naturstyrelsen har meddelt, at de ikke gør indsigelse mod forslaget til lokalplan 1010, hvis disse ændringer tilføjes lokalplanen inden den endelige vedtagelse.
Administrationen indstiller, 4. februar 2014, pkt. 26:
at Teknik og Miljøudvalget anbefaler byrådet
at vedtage Lokalplan 1010
at vedtagelsen offentliggøres efter gældende regler den 6. marts 2014.
Udvalget for Teknik, 4. februar 2014, pkt. 26:
Indstilling anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 39:
Anbefales endelig godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen; Jørn Juhl Nielsen
Kommunikation
Lokalplanen offentliggøres i henhold til Planlovens regler herom.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om planlægning (LBK nr 587 af 27/05/2013)
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag 1: Bemærkninger fra EnergiMidt
- BILAGBilag 2: Dialog med Naturstyrelsen - ændringer til lokalplan 1010
- BILAGBilag 3: Naturstyrelsens svar på ændringer af lokalplan 1010
- BILAGBilag 4: Lokalplan 1010
- BILAGBilag 5: Screening Lokalplan 1010
26. Vejvedligeholdelse 2014Klik her for at folde ud og læse mere om Vejvedligeholdelse 2014
Beslutningstema
Der skal tages stilling til anlægsbevilling på 13 mio. kr. til vejvedligeholdelse i 2014.
Økonomi
Der er afsat 24 mio. kr. på investeringsoversigten for 2014 til formålet. Der er desuden afsat 9 mio. kr. til vejvedligehold på driftsbudgettet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Der søges om en anlægsbevilling på 13 mio. kr. til en tidlig igangsætning af asfaltudlægning og forberedende arbejder til årets vejvedligeholdelse. Første udbudsrunde vil i høj grad omfatte anbefalede slidlagsarbejder, der er nødvendige for at bevare tidligere investeringer i forstærkningsbelægninger, primært på landet, samt igangsætning af forberedende arbejde til nødvendige og prioriterede reparationer senere på året.
På mødet vil det videre forløb med planlægning og udbud af vejvedligeholdelsen i 2014 blive præsenteret. Der lægges op til, at der bliver 2-3 udbudsrunder i løbet af året. Sideløbende med disse udbudsrunder vil administrationen fremlægge en status for vejnettets tilstand og oplæg til en strategi for den fremadrettede vejvedligeholdelse.
Udvalget vil således på de næste møder på denne baggrund få mulighed for at anbefale en prioritering af anvendelsen af den resterende pulje til vejvedligeholdelse og diskutere strategi og udbudsform for de næste års vejvedligeholdelse.
Administrationen indstiller, 4. februar 2014, pkt. 22:
at der meddeles anlægbevilling på 13 mio. kr finansieret af Veje og fortove på investeringsoversigten.
Udvalget for Teknik, 4. februar 2014, pkt. 22:
Indstilling anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 37:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
27. Valgbestyrelse til FolkeafstemningerKlik her for at folde ud og læse mere om Valgbestyrelse til Folkeafstemninger
Beslutningstema
Der skal vælges 5 medlemmer og 5 stedfortrædere til valgbestyrelsen til Folkeafstemninger. Borgmesteren er født formand for valgbestyrelsen. Den gruppe der har valgt et medlem vælger tillige en stedfortræder. Byrådet vælger blandt valgbestyrelsens medlemmer en næstformand for bestyrelsen.
Historik
På det konstituerende møde 4. december 2013 blev der udpeget repræsentanter til valgbestyrelsen for Folketingsvalg, kommunalvalg og EU valg. Der blev ikke udpeget en valgbestyrelse for Folkeafstemninger.
Sagsfremstilling
Det foreslås at valgbestyrelsen samt stedfortrædere der er valgt til valgbestyrelsen for EU valg også vælges til valgbestyrelsen for Folkeafstemninger. Følgende personer blev på det konstituerende møde valgt som medlemmer og stedfortrædere for EU valgbestyrelsen.
Medlemmer:
1. Kirsten Terkilsen (formand) (V)
2. Tage Zacho Rasmussen (DF)
3. Lene Tingleff (V)
4. Daniel Toft Jakobsen (A)
5. Liselotte Hillestrøm (A)
Stedfortrædere:
Jeppe Mouritsen (V) for medlem 1
Hans Kr. Skibby (DF) for medlem 2
Hans Vacker (V) for medlem 3
Johnny B. Sørensen (A) for medlem 4
Hanne Grangaard (A) for medlem 5
I henhold til skrivelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet dateret 31. januar 2014 vedrørende valget til Europa-Parlamentet og fokeafstemningen om en fælles patentdomstol søndag den 25. maj 2014 er anført følgende: "Der er intet til hinder for, at personer, der er medlemmer af valgbestyrelsen til Europa parlamentet i de enkelte opstillingskredse, tillige er medlemmer af valgbestyrelsen til en folkeafstemning om en fælles patentdomstol."
Lovgrundlag
Lov om valg til Folketinget.
Administrationen indstiller
at | samme personer som er valgt til valgbestyrelsen til EU-valg vælges til valgbestyrelsen for Folkeafstemninger. |
Beslutning
Godkendt.
28. Godkendelse af lånegaranti 30 almene boliger, Rådyrvej i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af lånegaranti 30 almene boliger, Rådyrvej i Hedensted
Beslutningstema
Der skal ydes lånegaranti for 30 almene boliger.
Økonomi
Garantien er på 31.752.000 kr og vil ikke påvirke kommunens låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har den 29. august 2012 godkendt projektet og bevilget lånegaranti på 8,6 mio. kr.
Sagsfremstilling
Regelsættet indenfor kommunernes ydelse af garantier er ændret, hvorefter der nu skal gives sikkerhed for den del af lånet, som ligger over 60% af ejendommens værdi.
Tidligere skulle der ydes garanti for 15% af anskaffelsessummen.
Ændringen bevirker, at kommunerne skal yde en højere garanti.
For det aktuelle projekt er byggeriet færdigt alle boliger er fuldt udlejet.
Administrationen indstiller, 17. februar 2014, pkt. 27:
At der ydes lånegaranti for 31.752.000 kr.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 27:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Beslutning
Godkendt.
29. Forkøbsret til arealKlik her for at folde ud og læse mere om Forkøbsret til areal
Beslutningstema
Løsning Varmeværk har bedt om forkøbsret til et kommunalt ejet areal.
Økonomi
Det ønskede areal er på 8.800 kvm. og kan sammenlignes med industriarealet, som kommunen udbyder op til Skiltemagervej i Hedensted, hvor prisen er 175,- kr/kvm.
Det foreslåes, at arealet som udgangspunkt prisfastsættes 175,- kr. inklusiv kloak, men eksklusiv moms. Den nordligste del af arealet (ca. 2.000 kvm.) er vanskelig at udnytte, og det foreslåes, at areal udbydes til ½ pris.
Efter fradrag for tilslutningsbidrag til kloak vil der være et provenu på ca. 0,9 mio. kr., svarende en pris på ca. 100 kr./kvm.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Løsning varmeværk har hidtil fået leveret spildvarme fra Daka. Som følge af omlægninger med videre skal der nu findes en anden forsyningskilde og varmeværket ønsker i stedet at opføre et flisfyret varmeværk til erstatning for spildvarmen. Denne model vil fortsat sikre, at denne del af varmeproduktionen bliver uden afgift.
De to varmeværker i Hedensted og Løsning arbejder tæt sammen om en langsigtet varmeforsyning af hele byområdet. Opførelse af varmeværket skal behandles i henhold til varmeforsyningsloven, og området skal lokalplanlægges. Denne behandling pågår for øjeblikket i Teknik og miljø.
Løsning fjernvarme vil i den forbindelse gerne tilsikre, at arealet kan erhverves.
Området, hvor værket ønskes opført ligger i et område udpeget til tung industri og er endnu ikke lokalplanlagt.
Administrationen indstiller, 17. februar 2014, pkt. 28:
at arealet vil blive udbudt til en pris på 100 kr./ kvm. som råjord eksklusiv moms
at ovenstående er betinget af de nødvendige tilladelser i henhold til varmeforsyningsloven og at arealet er lokalplanlagt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 28:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Lovgrundlag
Planloven og varmeforsyningsloven
Beslutning
Godkendt.
Bilag
30. Kommunegaranti til nyt vandværk i Rask MølleKlik her for at folde ud og læse mere om Kommunegaranti til nyt vandværk i Rask Mølle
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om kommunegaranti for lån til opførsel af nyt vandværk.
Økonomi
Kommunen stiller garanti for 1.200.000 kr., som ikke vil påvirke kommunens låneramme. Kommunen opkræver 18.000 kr. i garantiprovision.Derudover ingen konsekvenser såfremt Rask Mølle Vandværk overholder betalinger på lånet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
26. juni 2013 vedtog Byrådet at opkræve 1,5% som engangsvederlag i garantiprovision for garantier til forsyningsvirksomheder for at efterleve Økonomi- og Indenrigsministeriets fortolkning af EF-traktatens artikel 87 og 88 om statsstøtte i form af garantier.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune har den 29. januar 2014 modtaget ansøgning fra Rask Mølle Vandværk om kommunegaranti for lån på 1.200.000 kr. til opførsel af nyt vandværk i Rask Mølle. Lånet ønskes optaget i KommuneKredit. Rask Mølle Vandværk ønsker i samarbejde med Uldum Vandværk at bygge et nyt fælles vandværk. Rask Mølle Vandværks andel af byggeomkostningerne er 2.067.500 kr.
Hedensted Kommune kan give lånegaranti for lån med løbetid i op til 40 år, når det er til investeringsudgifter i vandsektoren. For at vandværket kan optage lån i KommuneKredit, kræves en kommunegaranti af Hedensted Kommune. Da investeringsudgiften ved indvinding og distribution af brugsvand ifølge Lånebekendtgørelsen er låneberettiget, vil kommunen, uden at det påvirker kommunens låneramme, kunne meddele kommunegaranti, hvis lånet opfylder de for kommunal låntagning gældende vilkår.
Det er en forudsætning for garantien, at anlægsudgifterne ikke overstiger 1.200.000 kr.
Administrationen indstiller, 17. februar 2014, pkt. 29:
at ansøgningen om kommunegaranti på 1.200.000 kr. godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 29:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Beslutning meddeles ansøger.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.
Kommissionens meddelelse om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGAnsøgning om kommunegaranti
- BILAGStart op budget vandv
- BILAGInteressentskabskontrakt .doc
- BILAGGarantiforpligt. m.v pr. 31.12.2012
31. Udpegning af medlemmer til HuslejenævnKlik her for at folde ud og læse mere om Udpegning af medlemmer til Huslejenævn
Beslutningstema
Udpegning af medlemmer til det kommende huslejenævn i Hedensted kommune for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2017.
Økonomi
I forbindelse med indstilling som nævnsmedlemmer af det kommunale Huslejenævn i Hedensted Kommune har repræsentanterne fra henholdsvis Lejernes Landsorganisation i Horsens og Horsens Grundejerforening anmodet om at der også udbetales mødediæter for forberedelsen til møderne. Hidtil har der kun været udbetalt diæter for selve mødeafholdelsen. I Horsens har man haft denne praksis i en årrække.
I noterne til Boligreguleringsloven § 38 står nævnt at; "Aflønningsformerne varierer stærkt fra kommune til kommune. Specielt i de mindre kommuner er aflønning i form af (dobbelte) diæter almindeligt, medens der i større kommuner ofte ydes fast vederlag".
Udgifter til Huslejenævnets medlemmer er afsat i budgettet.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Der skal tages stilling til udpegning af repræsentanter til Huslejenævnet for Hedensted Kommune for perioden 1. januar 2014- 31. december 2017.
Huslejenævnet skal bestå af en formand og 2 andre medlemmer samt personlige suppleanter for disse.
Formanden beskikkes af direktøren for Statsforvaltningen. De 2 andre medlemmer vælges af Byrådet efter indstilling fra henholdsvis de større udlejerforeninger og de større lejerforeninger i kommunen. De skal begge være kendt med huslejeforhold.
I sager om tvister efter § 79a-79c i lov om leje tiltrædes nævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Den socialt sagkynsige udpeges af Byrådet. Den socialt sagkyndige har ikke stemmeret.
Følgende personer er indstillet til Huslejenævnet for perioden 1. januar 2014- 31. december 2017.
Statsforvaltningen har beskikket følgende som formand for Huslejenævnet:
Karl Frederik Bitsch, Remmerlundsvej 15, 8722 Hedensted (formand).
Lene Lund, Niels Ebbesens vej 37, 7100 Vejle (suppleant).
Lejernes Landsorganisation i Horsens har fremsendt følgende forslag til Lejerrepræsentant:
Jan Holm Jensen, Gormsgade 19, 8700 Horsens (repræsentant).
Gitte Larsen, Ægirsgade 2. 2. tv., 8700 Horsens (suppleant).
Horsens Grundejerforening har fremsendt følgende forslag til udlejerrepræsentant:
Jørn Stiil Frederiksen, Purhøjvej 54, 8700 Horsens (repræsentant).
Sven Bjørk Nielsen, Ternebakkevej 5, 8700 Horsens (suppleant).
Som socialt sagkyndig foreslås:
Ivan Arendttorp, Hedensted Kommune
Charlotte Rottbøll Lauridsen, Hedensted Kommune (suppleant)
De indstillede personer fra Lejernes Landsorganiation Horsens samt Horsens Udlejerforening har i forbindelse med indstillingen anmodet om at der bevilges en ændring i honorarbetalingen for nævnsarbejdet, således at der fra 1. januar 2014 udbetales mødediæt for forberedelsen til møderne samt mødediæt for afholdelsen af møderne. Hidtil er der kun udbetalt mødediæt for selve mødeafholdelsen. Begrundelsen for ansøgningen er en større kompleksitet i sagerne. Desuden anføres det at der med sagerne i Horsens Kommune foreligger en sagsfremstilling fra sekretariatet, hvilket ikke er tilfældet i Hedensted Kommune. Forberedelsen af sagerne til nævnsmøderne kræver derfor mere tid end tidligere,
Administrationen indstiller, 17. februar 2014, pkt. 30:
at de i sagsfremstillingen indstillede personer udpeges til Huslejenævnet i Hedensted Kommune.
at der fra 1. januar 2014 udbetales 1 mødediæt efter lav takst (400 kr.) for forberedelse samt mødediæter efter mødetid ved mødeafholdelse.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 30:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Beslutning medddeles de indstillede personer.
Lovgrundlag
I henhold til bekendtgørelse af lov om midlertidig regulering af boligforholdene- lovbekendtgørelse 962 af 11. august 2010 § 35 og 36 skal der i kommunerne nedsættes et Huslejenævn. I henhold til § 38 kan kommunalbestyrelsen tillægge formanden, øvrige nævnsmedlemmer mv. vederlag for deres virksomhed. I note 351 til § 38 står anført at
"Aflønningsformerne varierer stærkt fra kommune til kommune. Specielt i de mindre kommuner er aflønning i form af (dobbelte) diæter almindeligt, medens der i større kommuner ofte ydes fast vederlag".
Beslutning
Godkendt.
32. Godkendelse af vedtægter for det nye seniorrådKlik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af vedtægter for det nye seniorråd
Beslutningstema
Stillingtagen til godkendelse af vedtægter for det nye Seniorråd.
Økonomi
Diæter til seniorrådet afholdes indenfor rammen.
Historik
I forhold til vedtægterne for det tidligere seniorråd er der kun sket mindre redaktionelle ændringer som ændring på perioder, og sætningen med at der vælges 3 repræsentanter til klagerådet er fjernet.
Sagsfremstilling
Seniorrådet fremsender et sæt nye vedtægter til Byrådets godkendelse. I forhold til de tidligere vedtægter er der kun sket mindre redaktionelle justeringer. Vedtægternes overskrifter /kapitler er;
Navn
Formål
Opgaver
Antal medlemmer
Valgregler
Konstituering
Møder
Samarbejde
Beslutninger
Økonomi
Vedtægtsændringer
Ikræfttræden.
Seniorrådet indstiller, 3. februar 2014, pkt. 18:
at seniorrådets vedtægter godkendes.
Udvalget for Social Omsorg, 3. februar 2014, pkt. 18:
Godkendt.
Fraværende: Hans Jørgen Hansen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 34:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Byrådets beslutning meddeles Seniorrådet.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om Lov og retsikkerhed og administration på det sociale område.
§ 31. Kommunalbestyrelsen fastsætter i samarbejde med ældrerådet vedtægter for ældrerådet. Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
33. Anlægsbevilling til forlængelse af stamvej, VestergårdsmarkenKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til forlængelse af stamvej, Vestergårdsmarken
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb i 2014 til forlængelse af stamvej til privat byggemodning af etape II i Vestergårdsmarken, Hornsyld, udlagt i lokalplan 1039.
Økonomi
Anlægsbevillingen på 0,350 kr. indeholder projektering, vejafvanding og anlæg af forlængelsen af stamvejen til Vestergårdsmarken etape II.
Anlægget foreslås finansieret af kassen, idet der henvises til sag nr. 12 på Byrådsmødet den 28. januar 2014, anlæg til boligformål, hvor der lægges 372.470 kr i kassen.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Hornsyld Udviklingsråd købte i 2012 ca. 9.000 m2 til privat udstykning af etape II i Vestergårdsmarken. De ønsker nu at gå i gang med byggemodningen. I den forbindelse skal kommunen have forlænget den eksisterende stamvej med ca. 40 m.
Der er udarbejdet projekt med tilhørende overslag for forlængelse af den eksisterende stamvej til den planlagte private byggemodning af Vestergårdsmarken, etape II, en skitsetegning er vedlagt.
Administrationen indstiller, 4. februar 2014, pkt. 20:
at der søges anlægsbevilling til udgifterne på 0,350 mio. kr. Rådighedsbeløbet finansieres som beskrevet.
Udvalget for Teknik, 4. februar 2014, pkt. 20:
Indstilling anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 17. februar 2014, pkt. 36:
Anbefales godkendt.
Fraværende: Kim Hagsten Sørensen
Kommunikation
Bygherre meddeles, at byggemodningen kan igangsættes.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §40
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGVestergårdsmarken
34. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
Mødetidspunkter for regionale møde om den kommunale økonomi.
Det nærmeste møde afholdes den 2. april kl. 9.30-12.00 i Fredericia Messecenter.Orientering om nye regler for anbringelse af likvide midler
Orientering om referat fra det konstituerende møde i KKR
Brev til nye medlemmer af Byrådet fra Økonomi- og Indenrigsministeriet
Transportministeriet har sendt udkast til lovforslag om en moderne jernbane og om ændring af lov om jernbane i høring med høringsfrist 24. februar 2014. Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi bemyndigede på sit møde 17. februar 2014 Borgmesteren til at udarbejde høringssvar. Når dette foreligger vil det blive lagt på E-dagsorden til Byrådets orientering.
Beslutning
Til efterretning
Bilag
- BILAGKKR 27-1-14 JKS præsentation.pdf
- BILAGReferat af konstituerende møde i KKR Midtjylland den 27. januar 2014.pdf
- BILAGKKR i den kommende valgperiode Solvejg.pdf
- BILAGOversigt over KKR Midtjyllands udpegelser 2014-2017.pdf
- BILAGBrev_Kære nyvalgte kommunalpolitiker [DOK197569].pdf
- BILAGOrientering om ny anbringelsesbekendtgørelse.pdf
- BILAGInvitation til regionale møder i april 2014.pdf
- BILAGhøringsbrev lovudkast om en moderne jernbane og om ændring af lov om jernbane.docx
- BILAGhøringsversion udkast lovforslag om en moderne jernbane og ændring af jernbaneloven250114.docx
- BILAGHøringsliste.docx
35. Dansk ProduktionsUnivers - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Dansk ProduktionsUnivers
Beslutning
Godkendt
36. Forpagtningsaftale - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Forpagtningsaftale
Beslutning
Godkendt