Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 25. oktober 2017
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
138. Styrelsesvedtægt 2018-2021Klik her for at folde ud og læse mere om Styrelsesvedtægt 2018-2021
Beslutningstema
Drøftelse og godkendelse af styrelsesvedtægt 2018-2021
Økonomi
Der skal i kommunens styrelsesvedtægt fastsættes bestemmelse om vederlag til formænd for de stående udvalg samt formanden for Børn- og Ungeudvalget. Vederlæggelse af en pulje på 305% af borgmesterens vederlag.
Udgifter hertil afholdes indenfor den samlede ramme
Sagsfremstilling
Det fremsendte udkast til Styrelsesvedtægt for Hedensted Kommune indeholder følgende overskrifter:
- Byrådet
- Borgmesteren
- Nedsættelse af udvalg & almindelige regler for disses virksomhed mv.
- Økonomiudvalg – Udvalget for Politisk koordination & Økonomi
- De stående udvalg
- Opgaveudvalg
- Vederlag mv.
- Ændringer i vedtægten
Der arbejdes i styrelsesvedtægten med et Opgaveudvalg, der nedsættes jfr. §17, stk. 4 i Lov om Kommunernes Styrelse. Udvalget får fastlagt sine opgaver i kommissorier som Byrådet beslutter. Udvalget sammensætning beskrives i kommissoriet, og kan bestå af medlemmer af Byrådet og andre borgere, eksterne eksperter, ansatte – alt afhængigt af opgaven.
Administrationen indstiller, 11. september 2017, pkt. 140:
at udkast til Styrelsesvedtægt for Hedensted Kommune drøftes og fremsendes til Byrådets 1. og 2. behandling henholdsvis den 27. september og 25. oktober 2017.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 11. september 2017, pkt. 140:
Der indarbejdes en række korrekturændringer samt vederlagssændringer. Fremsendes til politiske drøftelser.
Byrådet, 27. september 2017, pkt. 124:
Oversendes til 2. behandlingen. Borgmesteren inviterer gruppeformændene til drøftelser.
Fraværende: Ole Vind, Liselotte Hillestrøm
Lovgrundlag
Den Kommunale styrelseslov samt Bekendtgørelse om vederlag, diæter og pension mv. for varetagelsen af kommunale hverv.
Beslutning
Godkendt.
Torsten Sonne Petersen kunne ikke tiltræde indstillingen.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
139. Godkendelse af Skema A til opførelse af 42 almene boliger i Tørring Midtby- JernbanegadeKlik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af Skema A til opførelse af 42 almene boliger i Tørring Midtby- Jernbanegade
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til godkendelse af Skema A til opførelse af 42 familieboliger i Tørring.
Økonomi
Den samlede udgift andrager 79.218.000 kr.
Hedensted kommune skal afholde 10% i kommunal indskudskapital svarende til 7.922.000 kr.
Indskudskapitalen vil forfalde i 2018 og finansieres via salg af det nødvendige areal til projektet.
Der søges om kommunal lånegaranti til den del af realkreditlånet på 69.712.000 kr., der er udover 60% af ejendommens værdi.
Den kommunale lånegaranti vil ikke påvirke kommunens låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Boligselskabet har med baggrund i lokalplanen for området udarbejdet projekt for 4 punkthuse med i alt 42 familieboliger.
Der bliver 4 lejlighedstyper på 3 og 4 rumsboliger med en gennemsnitstørrelse på 96 m2. Alle lejligheder får altan.
Huslejen vil blive på 938 kr./m2, svarende til ca. 7.500 kr. pr. måned eksklusiv forbrug.
Der er stor efterspørgsel på lejeboliger i byen, og boligerne forventes udlejet meget hurtigt.
Projektet er en del af masterplanen for Tørring.
Byggeriet forventes påbegyndt foråret 2018 og færdiggøres i løbet af 2019.
Boligselskaber ansøger om godkendelse af skema A med tilhørende lånegaranti og indskudskapital.
Indskudskapitalen finansieres ved salg af byggegrunden til boligselskabet for 9.902.000 kr. (incl. moms). Købsaftalen er dog betinget af at grunden er ryddet, og at der ikke er blød bund, forurening eller fortidsminder.
Administrationen indstiller, 9. oktober 2017, pkt. 158:
at Skema A for for opførelse af 42 almene boliger godkendes og
at der ydes indskudskapital på 7.922.000 kr. og
at der gives tilsagn om lånegaranti efter gældende regler og
at indskudskapital finansieres via grundsalg og der meddeles anlægsbeviling på salgsindtægten.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 158:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Per Heller blev erklæret inhabil i sagens behandling
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
140. Godkendelse af Skema A RemmerslundKlik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af Skema A Remmerslund
Beslutningstema
Lejerbo har anmodet om godkendelse af skema A til opførelse af 30 boliger i Remmerslund.
Økonomi
Der skal ydes indskud i Landsbyggefonden på 10% af anskaffelsessummen, svarende til 6,3 mio. kr.
Indskuddet finansieres af grundsalg på samme beløb, idet kommunen sælger det nødvendige areal til projektet.
Der stilles kommunegaranti for anskaffelsessummen. Lånegarantien påvirker ikke kommunens låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har den 28.9.2017 besluttet, at kommunen overtager et større areal og at en del af dette videresælges til Lejerbo m.h.p. opførelse af boliger.
Projektet er del af udviklingsplanen for Hedensted Nord/Remmerslund.
Sagsfremstilling
Fra Lejerbo foreligger ansøgning om godkendelse af Skema A til opførelse af 30 boliger fordelt på 2 typer på henholdsvis 110 og 105 kvm.r på i alt 3.220 m2. Hver bolig vil indeholde 4 værelser, køkken/alrum og 2 badeværelser.
Hver bolig bliver i 2 plan med indvendig trappe.
Den samlede projektsum er på 62.494.000 kr. , heraf udgør entrepriseudgifterne 46,2 mio. kr. og grundudgifter på 8,9 mio. kr. incl tilslutningsafgifter mv.
Kommunal grundkapital (indskud i landsbyggefonden) vil udgøre 6.249.000 kr.
Projektet er en del af Remmerslundprojektet, hvor der planlægges et nyt stort boligområde.
Grundkapitalen finansieres via grundsalg.
Der vedlægges prospekt for byggeriet med beliggenhedsplan.
Administrationen indstiller, 9. oktober 2017, pkt. 159:
at skema A vedr. 30 almene boliger med en samlet anskaffelsessum på 62.494.000 kr. godkendes og
at kommunen vil yde lånegaranti i henhold til gældende lovgivning og
at kommunen yder grundkapitalindskud på 6.249.000, der finansieres via grundsalg af berørte areal.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 159:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
- BILAG Almene boliger ved Kæret
141. Beskæftigelsesplan 2018Klik her for at folde ud og læse mere om Beskæftigelsesplan 2018
Beslutningstema
Beskæftigelsesplan 2018.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesplan 2018 bliver bl.a udarbejdet på baggrund af følgende:
Beskæftigelsesministerens udmeldte mål for 2018 og Beskæftigelsesplan 2017.
Udkast til Beskæftigelsesplan 2018 sendes til politikerne på mail inden mødet.
Administrationen indstiller, 14. august 2017, pkt. 61:
at Beskæftigelsesplanen drøftes og godkendes.
Udvalget for Beskæftigelse, 14. august 2017, pkt. 61:
Administrationen arbejdere videre, og Beskæftigelsesplanen fremlægges på september mødet.
Administrationen indstiller, 2. oktober 2017, pkt. 85:
at Beskæftigelsesplanen 2018 drøftes og godkendes.
Udvalget for Beskæftigelse, 2. oktober 2017, pkt. 85:
Indstillingen godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 160:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Senest 31. december 2017 skal Byrådet godkende Beskæftigelsesplan 2018.
Lovgrundlag
Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
142. Forslag til lokalplan 1118 for dagligvarebutik i Løsning med tilhørende kommuneplantillæg nr. 31Klik her for at folde ud og læse mere om Forslag til lokalplan 1118 for dagligvarebutik i Løsning med tilhørende kommuneplantillæg nr. 31
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om forslag til lokalplan 1118 for dagligvarebutik i Løsning med tilhørende kommuneplantillæg nr. 31 skal sendes i høring. Samtidigt skal Byrådet godkende, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslagene.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Lokalplanområdet afgrænses som vist på bilag 1. Området ligger ud til Sneppevej i Løsning og har et samlet areal på ca. 4.480 m2. Lokalplanområdet anvendes i dag til center- og erhvervsområde.
Det er lokalplanens formål at muliggøre en udvidelse af dagligvarebutikken i lokalplanområdet med et bruttoetageareal på op til 1.200 m2. Derudover er det en del af lokalplanens formål at sikre vejadgang til området fra Sneppevej.
Den eksisterende butik planlægges nedrevet efter opførelse af den nye butik på maksimalt 1.200 m2.
Kommuneplan 2013-2025
Af retningslinjerne i Kommuneplan 2013-2025 fremgår det, at det er kommunens mål at skabe levende handelscentre med et varieret udbud af butikker i kommunens bycentre. Det er endvidere et mål, at alle har en nem, hurtig og kort vej til dagligvarebutikker, så afhængigheden af bil nedbringes.
Inden for den eksisterende bycenterafgrænsning er der i dag ikke mulighed for at etablere en butik af den størrelse, som der er ønske om, og der er derfor igangsat en planlægning, som skal udvide bycenterafgrænsningen, så denne udvikling muliggøres.
For at sikre grundlaget for planlægningen er der udarbejdet et kommuneplantillæg, hvori muligheden for at udvide bycenterafgrænsningen er vurderet. Der er alene tale om en fysisk udvidelse af bycenteret.
På baggrund af kommuneplantillægget kan det konkluderes, at bycenterafgrænsningen for Løsning Bycenter kan udvides, så dagligvarebutikken i planområdet kan udvides.
Lokalplanområdet er ifølge Hedensted Kommuneplan 2013 – 2025 beliggende i rammeområde 5.B.54 og 5.C.01 og udlagt til boligområde og bycenter.
Inden for kommuneplanramme 5.B.54 må bebyggelsesprocenten højst være 40%. Bygningerne i kommuneplanrammen må opføres i 2 etager med en maksimal bygningshøjde på 8,5 m.
I kommuneplanramme 5.C.01 må bebyggelsesprocenten højst være 60%, og bygningerne må opføres i 3 etager med en maksimal højde på 10 m. Der er mulighed for at etablere dagligvarebutikker på op til 3.000 m2 og udvalgsvarebutikker på op til 1.500 m2.
Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanrammen, da lokalplanen udlægger arealet til bycenter. Ændringen af kommuneplanrammen sker i kommuneplantillægget, hvor matr. nr. 2ds Løsning By, Løsning overføres til kommuneplanrammen for centerafgrænsningen, 5.C.01.
Butikken placeres langs det nordlige og vestlige skel, og foran butikken, ud mod Sneppevej, etableres parkeringspladser mv.
Der må maksimalt opføres 1.200 m2 bruttoetageareal til butiksformål inden for lokalplanområdet. Dog må der opføres små overdækkede arealer som blomsterhus, cykelparkering, kundevognskjul mv.
Lokalplanen fastlægger bebyggelsens omfang til en bebyggelsesprocent på maksimalt 40 for den enkelte ejendom. Bebyggelsens højde må ikke overstige 2 etager og 8,5 m.
Lokalplanområdet får vejadgang fra Sneppevej via i alt tre overkørsler. Heraf giver den nordligste overkørsel på Sneppevej alene adgang til varelevering, mens den sydligste overkørsel giver adgang til Centerparken samt kundeparkering sammen med den midterste overkørsel.
Langs nedkørselsrampen mod nord skal der etableres et hegn i en højde på 2,5 m, som skal etableres som støjhegn. Desuden skal der etableres et hegn internt på arealet til adskillelse af kundeparkering og bløde trafikanter fra vareleveringen. Dette gøres med et hegn i en højde på 90 cm.
Langs Sneppevej skal der etableres hæk i en højde på 90 cm, som giver en visuel adskillelse af området fra Sneppevej.
Screening for miljøvurdering
Der er foretaget en screening efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, hvor det er vurderet, at planlægningen ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger.
Der er ikke indkommet høringssvar, som giver anledning til at gennemføre en miljøvurdering. Derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering.
Den digitale lokalplan ses her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/plan/7#/lokalplanid/459
Administrationen indstiller, 3. oktober 2017, pkt. 137:
at forslag til lokalplan 1118 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at forslag til kommuneplantillæg nr. 31 fremlægges i 8 ugers offentlig høring,
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af planforslagene offentliggøres samtidig.
Udvalget for Teknik, 3. oktober 2017, pkt. 137:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 162:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Planforslagene offentliggøres i henhold til planlovens § 24-26 og sendes dermed i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, offentliggøres samtidigt.
Lovgrundlag
- Forslag til lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2 og § 24
- Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23c, 24
- Afgørelse om miljøvurdering: Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LBK nr. 448 af 10/05/2017, § 8, stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Miljøscreening godkendt den 21. sep 2017
- BILAGBilag 3 - Forslag til lokalplan 1118
- BILAGBilag 4 - forslag til kommuneplantillæg nr. 31
143. Endelig vedtagelse af lokalplan 1067 Boligområdet i Constantiaparken i HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Endelig vedtagelse af lokalplan 1067 Boligområdet i Constantiaparken i Hedensted
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om lokalplan 1067 Boligområdet Constantiaparken i Hedensted skal vedtages endeligt. Byrådet skal samtidig tage stilling til ændringsforslag og bemærkninger
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Forslaget blev vedtaget af Byrådet den 28 juni 2017.
Sagsfremstilling
Hedensted Kommune igangsatte arbejdet med denne lokalplan ved at udbyde lokalplanom-rådet i en konkurrence. Den nordlige del til almene boliger og den sydlige del til åben lave boliger. Der indkom 3 forslag. Det vindende forslag danner grundlaget for udformningen af lokalplanen.
I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanforslaget er lokalplanområdet blevet undersøgt for mulighederne for nedsivning af regnvand. Det viste sig at være vanskeligt at opfylde, derfor blev der i lokalplanforslaget givet mulighed for at nedsive og udlede regnvand i et nyt område syd for Dalbyvej. Det skulle ske i et nyt delområde.
På grund af terrænforholdene skulle udledningen ske via et rør med en længde på mellem 300 og 400 meter. Det bliver ganske dyrt, hvorfor det foreslås at reducere antallet af åben-lav boliger.
Det foreslås at dele lokalplanen, så delområde l med de almene boliger bibeholdes, og bestemmelserne for delområde ll (åben/lav bebyggelse) bliver uden byggeretsgivende bestemmelser. Delområde ll skal så senere lokalplanlægges til bebyggelse. Herefter kan der planlægges for et færre antal boliger. Dette fordrer en nøje undersøgelse af jordbundsforholdene.
Delområde lll til nedsivning vil der ikke længere være behov for, derfor tages det helt ud af planen.
I delområde l kan regnvandet nedsives. Det forudsætter en vis terrænregulering for at skabe fald til regnvandsbassinet i midten af delområde I.
Muligheden for at indskrænke planen ved den endelige vedtagelse fremgår af planlovens § 27, stk. 2. Indskrænkningen kan ske uden supplerende høring, da den ikke berører andre borgere og myndigheder, fordi arealet er ejet af Hedensted Kommune.
Planforslaget har været i høring i perioden fra den 30. juni 2017 til den 11. august 2017.
Der er i høringsperioden ikke indkommet bemærkninger eller indsigelser til planforslaget
Udover de foreslåede ændringer er der konsekvensrettelser i forhold til de ændrede del-områder samt mindre redaktionelle tilretninger.
Se lokalplanen her: http://hedensted.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?lokalplanId=456
Administrationen indstiller, 3. oktober 2017, pkt. 138:
at lokalplan 1067 vedtages endeligt med følgende ændringer:
at der i delområde l gives muligheder for at terrænregulere for at kunne nedsive regnvand
at delområde ll delområde ændres til et ubebygget område med mulighed for vej og stier gennem området
at der i delområde ll gives mulighed for at etablere regnvandsbassin samt, at området kan bruges rekreativt
at delområde lll tages ud af lokalplanen
at der konsekvensrettes i bestemmelserne som følge af ovenstående ændringer
Udvalget for Teknik, 3. oktober 2017, pkt. 138:
Indstilling godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 163:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Muligheden for borgerdeltagelse har bestået i den offentlige høring af lokalplanforslaget.
Lovgrundlag
Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2, §§ 30 og 31
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
- BILAGKortbilag 2 - oversigtskort
- BILAGBilag 2 Lokalplanforslag 1067 Constantiaparken boligområde i Hedensted
144. F: Forslag om ændret diætsats til valgstyrere og tilforordnede vælgere på afstemningsdagenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag om ændret diætsats til valgstyrere og tilforordnede vælgere på afstemningsdagen
Beslutningstema
Der skal tages stilling til forslag om ændring af diætsats til valgstyrere og tilforordnede vælgere på valgdagen den 21. november 2017.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at beslutte, at der ikke ydes diæter i forbindelse med valg eller at de diæter, der ydes udgør et andet (højere eller lavere) beløb, end hvad der følger af reglerne i den kommunale styrelseslov.
Sagsfremstilling
Der udbetales diæter efter den kommunale styrelseslov til valgstyrere og tilforordnede vælgere der er medvirkende til kommunal- og regionsrådsvalget den 21. november.
Satserne udgør i 2017 niveau 415 kr. for hverv der beslaglægger højest 4 timer og 830 kr. hvis det er over 4 timer.
Valgbestyrelsen har besluttet at der denne gang, gives mulighed for at valgstyrere og tilforordnede vælgere kan opdele dagen på afstemningsstedet, hvis det ikke er muligt at deltage hele dagen.
Begge "vagter" vil være over 4 timer, og betyder at der udbetales en diæt på 830 kr. til hver.
Det foreslås derfor, at valgstyrere og tilforordnede vælgere der er på afstemningsstedet hele dagen får udbetalt en diæt på 1.660 kr. (4 x diætsatsen). Diæterne kan pr. dag højst udgøre det femdobbelte af diætbeløbet for hverv under 4 timer jf. den kommunale styrelseslov.
Administrationen indstiller 9. oktober 2017, pkt. 154:
at der udbetales en diætsats på 1.660 kr. til valgstyrere og tilforordnede vælgere der er på afstemningsstedet hele dagen den 21. november 2017
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 154:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Det meddeles valgstyrere og tilforordnede vælgere, hvilken diætsats der udbetales
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
145. F: Ansøgning af lånegaranti til renovering af boliger i Daugaard Mågevej/SvalevejKlik her for at folde ud og læse mere om F: Ansøgning af lånegaranti til renovering af boliger i Daugaard Mågevej/Svalevej
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om kommunal lånegaranti for lån til renoveringsarbejde.
Økonomi
Der ansøges om lånegaranti for to lån med 100% garanti for lån på 1,3 mio. kr. og 8,48% garanti for lån på 6,7 mio. kr.
Den kommunale lånegaranti udgøre dermed 1,9 mio. kr.
Den kommunale lånegaranti vil ikke påvirke kommunens låneramme, da det er renovering af almene boliger, hvor beboerne har godkendt renoveringen.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger vedrørende de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådsbeslutningerne den 27. april 2016 og den 30. november 2016
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte på mødet den 27. april 2016 renovering af 21 rækkehuse og 5 fritliggende huse i Daugaard og stille kommunal lånegaranti for lån på 11,66 mio kr. med regaranti fra Landsbyggefonden. På byrådsmøde den 30. november 2016 godkendte byrådet Østjysk Boligselskabs almenbolig afdelings ansøgning om tilladelse til låneoptagelse på yderligere 3,5 mio. kr. til ekstra renovering af 5 boliger i tilknytning til den igangværende renoveringssag. Der blev ikke søgt om lånegaranti til dette lån.
I forbindelse med låneoptagelsen hos BRF kredit ansøges der om kommunal lånegaranti til den ustøttede del der oprindeligt ikke var ansøgt om lånegaranti til. Lånene optages som to lån. Et lån på 1,3 mio. kr. med 100% kommunal garanti af restgælden og et lån på 6,7 mio. kr. med garanti for 8,48% af restgælden.
Administrationen indstiller, 9. oktober 2017, pkt. 156:
at ansøgningen imødekommes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 156:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
BRF kredit meddeles beslutningen
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garanti mv.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
146. F: Anlægsbevilling til etablering af solafskærmning på Juelsminde SkoleKlik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsbevilling til etablering af solafskærmning på Juelsminde Skole
Beslutningstema
Der skal tages stilling til en anlægsbevilling på 800.000 kr. til etablering af solafskærmning på Juelsminde Skole.
Økonomi
Der søges om en anlægsbevilling på 800.000 kr. til Juelsminde Skole.
Bevillingen foreslås finansieret på følgende vis:
Midler til bygningsvedligehold: 200.000 kr.
Motorikunivers: 153.000 kr.
Overførte midler fra 2016 til 2017 Læring i Skolen: 447.000 kr.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Der har gennem flere år været problemer med overophedning og dermed også indeklima, især i sommerperioden i Fynsplanen på Juelsminde Skole.
Det gælder såvel i klasseværelserne som i faglokalerne, og problemet skyldes primært de store glasflader på den sydvendte bygning.
På solrige dage bliver der grundet facadekonstruktionen simpelt hen tilført for megen varme til bygningen med uheldige konsekvenser for indeklimaet. Konsekvenser som Arbejdstilsynet bl.a. har påpeget ved besøg på skolen.
Problemet har været søgt afhjulpet på forskellig vis gennem de senere år bl.a. gennem gardin-solafskærmning og optimering af ventilationsanlægget - men uden held.
Kommunale bygninger har derfor undersøgt forskellige løsningsmuligheder og er nået frem til den konklusion, at etablering af fast solafskærmning i kombination med nat-ventilering fra det bestående ventilationsanlæg vil kunne forbedre og normalisere indeklimaet om sommeren.
Etableringen af solafskærmningen vil beløbe sig til 800.000 kr.
Administrationen indstiller, 2. oktober 2017, pkt. 58:
at der meddeles en anlægsbevilling på 800.000 kr. og finansiering sker som beskrevet under Økonomi.
Udvalget for Læring, 2. oktober 2017, pkt. 58:
Godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. oktober 2017, pkt. 161:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Juelsminde Skole og Kommunale Bygninger skal orienteres om Byrådets beslutning.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
147. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for September måned 2017
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
148. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Likviditet opgjort efter kassekreditreglen 3. kvartal
- Orientering op opfølgning fra månedsmøderne september måned
- Brev fra Kommunernes Landsforening til Byrådets medlemmer
Beslutning
Til efterretning
Fraværende: Birgit Jacobsen
Bilag
- BILAGLikviditet opgjort efter kassekreditreglen for 3. kvartal 2017.pdf
- BILAGMånedsopfølgning september 2017.pdf
- BILAGBrev fra KL til Byrådets medlemmer
149. Lukket Punkt: Ekspropriation af areal - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket Punkt: Ekspropriation af areal
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
150. Lukket punkt: Ekspropriation af Ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt: Ekspropriation af Ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen
151. Lukket punkt:: Salg af grund - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt:: Salg af grund
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Birgit Jacobsen