Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 25. juni 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
94. Punkt fra Dansk FolkepartiKlik her for at folde ud og læse mere om Punkt fra Dansk Folkeparti
Beslutningstema
Byrådet anmodes om at forholde sig til henvendelse fra Dansk Folkeparti.
Sagsfremstilling
Dansk Folkeparti afkræver borgmester Kirsten Terkilsen en redegørelse for kommunalt betalt medietræning af udvalgte politikere fra V og A.
Administrationen indstiller
at | byrådet forholder sig til henvendelsen. |
Beslutning
Redegørelsen drøftet.
Bilag
95. Resultatrevision 2013, oversigt over udgifter til forsørgelse 2013 samt høringssvar fra BeskæftigelsesregionenKlik her for at folde ud og læse mere om Resultatrevision 2013, oversigt over udgifter til forsørgelse 2013 samt høringssvar fra Beskæftigelsesregionen
Beslutningstema
Der skal tages stilling til udarbejdet forslag til resultatrevision 2013.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Forslaget til Resultatrevision 2013 blev behandlet og godkendt på møde i Udvalget for Beskæftigelse den 7. april, og på møde i det Lokale Beskæftigelsesråd den 19. maj 2014.
Sagsfremstilling
Resultatrevisionen er et styringsredskab, der giver Beskæftigelsesministeriet,
Arbejdsmarkedsstyrelsen, Beskæftigelsesregionerne og kommunerne overblik over beskæftigelsesindsatsen i Jobcentret.
Formålet med resultatrevisionen er at understøtte beskæftigelsesindsatsen i Jobcentret.
Resultatrevision 2013 er ikke ændret i forhold til 2012.
Der stilles derfor ikke præcise formkrav til udarbejdelsen af resultatrevisionen. Det forventes dog, at jobcentrene i et særskilt notat som minimum kommenterer på alle dele af resultatrevisionen og forholder sig til både Jobcentrets positive resultater og til, hvor udfordringerne for Jobcentrets indsats ligger.
Resultatrevisionen 2013 består af to dele:
· Resultatoversigt og
· Besparelsespotentiale.
Resultatrevisionen samler en række væsentlige oplysninger om udviklingen i
Jobcentrets beskæftigelsesindsats. Resultatrevisionen viser resultater for forskellige ydelsesgrupper (modtagere af kontanthjælp, a-dagpenge, sygedagpenge) og viser udviklingen for antal berørte personer, udbetalte ydelser, forløbsvarighed med videre.
Udover at give et overblik over indsatsen giver resultatrevisionen også Jobcentret mulighed for at sammenligne sig med gennemsnittet for de sammenlignelige jobcentre.
Ved at vise udviklingen i indsatsen over tid og indsatsen sammelignet med gennemsnittet for de sammenlignelige jobcentre, gør resultatrevisionen kommunen og staten opmærksom på eventuelle faresignaler i beskæftigelsesindsatsen i Jobcentret.
Endelig giver resultatrevisionen alle parter et fælles udgangspunkt for en dialog:
Arbejdsmarkedets parter, lokale politikere og forvaltningen kan bruge rapporten som fælles referenceramme i forhold til beskæftigelsesindsatsen.
Forslaget til Resultatrevision 2013 samt høringssvar fra Beskæftigelsesregionen er vedlagt som bilag.
Administrationen indstiller.
at forslag til Resultatrevision 2013 drøftes og godkendes.
Udvalget for Beskæftigelse, 07. april 2014, pkt. 41:
Indstillingen godkendt.
Det Lokale Beskæftigelsesråd LBR, 19. maj 2014, pkt. 13:
Indstillingen godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 121:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Resultatrevisionen fremsendes til Byrådet med anbefaling om godkendelse.
Lovgrundlag
Lov om ansvaret for og styringen af det aktive beskæftigelsesindsats.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
96. Anlægsbevilling til ny børnehave i BarritKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til ny børnehave i Barrit
Beslutningstema
Der skal tages stilling til en anlægsbevilling på 8.836.000 kr. til etablering af ny børnehave i Barrit.
Økonomi
Der er afsat et rådighedsbeløb på 5.000.000 kr. i 2014.
Restbeløbet finansieres via overførte driftsoverskud fra 2013 til 2014 på følgende vis:
Dagtilbud: 2.696.000 kr.
Undervisning: 1.140.000 kr.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Den 4. juni har der været afholdt licitation på den nye børnehave i Barrit, der placeres dels i eksisterende bygninger og dels i en tilbygning til Barrit Skole.
Licitationsresultatet blev godt 900.000 kr. højere end budgetteret, hvorfor byggeudvalget har været samlet for at tilrette projektet.
Ved at gennemføre besparelser på renoveringen af administrationen, afsætte et mindre beløb til uforudsete udgifter samt udskyde etableringen af kryberum er det lykkedes at tilrette projektet, således det kan gennemføres inden for det budgetterede beløb på 8.836.000 kr. uden at de pædagogiske muligheder forringes.
Administrationen indstiller, 10. juni 2014, pkt. 43:
at der meddeles en anlægsbevilling på 8.836.000 kr.
at rådighedsbeløbet forhøjes med 3.836.000 kr., der finansieres via driften på Dagtilbud med 2.696.000 kr. og Undervisning med 1.140.000 kr.
Udvalget for Læring, 10. juni 2014, pkt. 43:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 123:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Byggeudvalget orienteres om Byrådets beslutning.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
97. Løft til Ældreområdet - ansøgning om tillægsbevilling i 2014Klik her for at folde ud og læse mere om Løft til Ældreområdet - ansøgning om tillægsbevilling i 2014
Beslutningstema
I forbindelse med vedtagelsen af Finansloven for 2014 blev der afsat 1 milliard kr. årligt til et løft af indsatsen på det kommunale ældreområde. Hedensted Kommunes andel af midlerne udgør 8,3 mio. kr. Der søges om tillægsbevilling til driften såvel indtægt som udgift.
Økonomi
De godkendte initiativer på ældreområdet har ingen økonomiske konsekvenser for Hedensted Kommune. Det bevilgede tilskud bogføres på et særskilt omkostningssted og profitcenter af hensyn til det revisionspåtegnede regnskab, der skal aflægges til ministeriet i 2015. Et eventuelt mindreforbrug skal tilbagebetales til ministeriet, såfremt der ikke gives tilladelse til overførsel til 2015.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Udvalget for Social Omsorg har i sit møde den 03. februar 2014, sag nr. 14 godkendt ansøgningen til ministeriet.
Sagsfremstilling
Udvalget for Social Omsorg godkendte i sit møde den 3. februar 2014 i sag nr. 14 indstilling fra Senior Service om den konkrete udmøntning og ansøgning af det forlods bevilgede tilskud på 8,3 mio.kr.
Efterfølgende har ministeriet godkendt ansøgningen og budgetforudsætningerne på 8,3 mio. kr. Der ansøges om en tillægsbevilling på 8,3 mio. kr. som særlig indtægt fra staten og en udgiftsbevilling på tilsvarende 8,3 mio. kr. til driften i 2014.
Administrationen indstiller, 2. juni 2014, pkt. 68:
at der gives en tillægsbevilling på 8.300.000 kr. til finansiering af nye initiativer indenfor ældreområdet i 2014
at der gives en tillægsbevilling på -8.300.000 kr. (indtægt) vedrørende tilskud fra staten
Udvalget for Social Omsorg, 2. juni 2014, pkt. 68:
Godkendt.
Fraværende: Hanne Grangaard, Bent Poulsen.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 124:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Finansloven 2014
Beslutning
Godkendt.
98. Renovering af molehovedet på Hjarnø havn Klik her for at folde ud og læse mere om Renovering af molehovedet på Hjarnø havn
Beslutningstema
Ansøgning fra Hjarnø færgefart om hjælp til reparation af skader på molehovedet på Hjarnø havn.
Økonomi
Der er drøftet følgende muligheder for finansiering af den nødvendige renovering:
Hjarnø færgefart optager et 10 årigt kommunegaranteret lån på 3,7 mio. kr. Renter og afdrag vil være på ca. 400.000 kr/år, som ikke kan finansieres indenfor den nuværende drift, hvorfor det årlige driftstilskud i tilbagebetalingsperioden må hæves med samme beløb.
Kommunen overtager molehovedet så forholdende er ens på fastlandet og på Hjarnø. Kommunen optager et lån på 3,7 mio. kr til reparationen, lån til havneanlæg kan optages udenfor den normale låneramme. Rente og afdrag over 20 år udgør 260.000 kr. Hjarnø færgefart betaler så et fast årligt beløb for brug af færgelejet og det kommunale tilskud må alt andet lige hæves med et tilsvarende beløb, som vil være på 300.000 kr. Beløbet udgør de 260.000 kr. tillagt 40.000 kr. til den løbende omkostning til vedligeholdelse af molehovedet.
Alternativt overtager og renoverer kommunen molehovedet uden låneoptagelse og dermed uden afdrag.Salg af færgeselskabets aktiver. Selskabet ejer en udlejningshus, som kan sælges. Imidlertid er huspriserne meget lave og huset giver et overskud, som indgår i den daglige drift. Den nye afløserfærge kan sælges, men da færgen er belånt til sin fulde værdi, vil et salg ikke give likviditet. Bestyrelsen arbejder desuden målrettet på at give båden flere funktioner med forskellige sejlture for turister, andre færgeselskaber m.v. der henvises til notat udarbejdet af bestyrelsen.
Sagen genoptages, når projektets detaljer er kendt med hensyn til de økonomiske betingelser.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Ingen bemærkninger.
Sagsfremstilling
Der er konstateret skader på molehovedet på Hjarnø havn, der er ejet af Hjanø færgefart. Hjarnø færgefart har ansøgt kommunen om økonomisk støtte til at afhjælpe situationen. Der redegøres på mødet for de nærmere detaljer og en drøftelse af muligheder for afhjælpe situationen.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 89:
at sagen drøftes og viderebringes til Udvalget for Politisk Koordination
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 89:
Udvalget for Teknik anbefaler PKØ at Hedensted Kommune overtager molehovedet på Hjarnø.
Efterfølgende bemærkninger til Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
En stor del af molehovedet, som udgør størstedelen af havneanlægget er undermineret. Forholdet skyldes at en del af de træpæle, som udgør bolværket er knækkede. Molehovedet har derfor efterhånden større sætningsskader.
Forholdet har stået på i nogle år – uden at havnens ledelse har gjort noget ved sagen.
Den nyvalgte bestyrelse blev for nylig klar over problemets omfang og der er afholdt et par møder med kommunen og bestyrelsen har ansøgt om støtte til at gennemføre reparationen.
Ved en nylig foretaget orienterende dykkerundersøgelse af pælene omkring molehovedet blev det konstateret at ca. 13 pæle er knækkede, og at en underminering har fundet sted, der er desuden sætninger her.
Specielt sidstnævnte forhold gør, at der bør iværksættes et reparationsarbejde hurtigst muligt, idet skaderne ellers udvikler sig, med større reparationsomkostninger til følge.
En fagentreprenør, Munck Havne & Anlæg, har besigtiget stedet og vurderer udbedringsarbejdet til i alt ca. 3,5 mio. kr herudover kommer udgifter til projektering og asfalt opretning, i alt ca. 3,7 mio. kr.
Hjarnøfærgens anløbsfaciliteter incl. det tilstødende moleanlæg på Hjarnø ejes af ’Hjarnø Færgefart’, på fastlandet ejes det tilsvarende anlæg direkte af kommunen. Kommunen vedligeholder havneanlægget på fastlandet og færgeselskabet samt Endelavefærgen betaler en afgift for benyttelse af dette færgeleje.
Drift og vedligehold af faciliteterne på Hjarnø påhviler derimod ’Hjarnø Færgefart’. Kommunen yder et årligt tilskud til færgefartens normale drift på ca. 2,6 mio. kr/år, dette kan dog ikke kan finansiere større vedligeholdelsesarbejder på havneanlægget eller udskiftning af færge.
For regnskab 2014 forventes et mindre underskud på driften. Der vurderes ikke at der kan skabes større besparelser på den løbende drift uden at der skæres væsentligt i sejlplanen.
Det anbefales at vælge alternativ 2, hvor kommunen overtager molehovedet på Hjarnø og udlejer broklappen til færgeselskabet. Der vil så være faguddannede til at varetage den fremtidige drift af molehovedet. Havneanlægget på fastlandet vedligeholdes løbende og dette er på længere sigt den billigste løsning. Færgeselskabet skal da alene varetage drift af færgeruten.
Den nuværende deling på Hjarnø giver desuden et ulogisk skifte mellem offentlig vej og privat havneanlæg.
Administrationen indstiller, 16. juni 2014, pkt. 125:
at der igangsættes en proces med henblik på at kommunen overtager og renoverer molehovedet på Hjarnø.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 125:
Indstilles godkendt, idet model 2 anbefales.
Kommunikation
Hjarnø Færgefarts bestyrelse orienteres om beslutningen.
Lovgrundlag
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
99. Offentliggørelse af forslag til lokalplan 1081 for butikker til pladskrævende varer i Juelsminde samt spildevandstillæg nr. 21Klik her for at folde ud og læse mere om Offentliggørelse af forslag til lokalplan 1081 for butikker til pladskrævende varer i Juelsminde samt spildevandstillæg nr. 21
Beslutningstema
Der skal tages stilling til om forslag til lokalplan 1081 samt tilhørende spildevandstillæg nr. 21 fremlæggelse i offentlig høring. Der skal desuden tages stilling til om bestemmelserne i lokalplanen samt visualiseringen af skiltene mod Vejlevej er acceptable.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
SVANEN Development A/S har henvendt sig til Hedensted Kommune med et ønske om etablering af en butik med pladskrævende varegrupper på den østlige del af ejendommen Klakringvej 52, 7130 Juelsminde (en del af matrikel nr. 13a, Klakring By, Klakring), som er markeret med rød linje på nedenstående kort. Området udgør ca. 1 ha landbrugsjord.
Som besluttet på Teknik- og Miljøudvalgets udvalgsmøde d. 7. oktober 2013 vil der blive udarbejdet en lokalplan i overensstemmelse med Kommuneplanens ramme 1.E.06, der er udlagt til kontor- og serviceerhverv med mulighed for etablering af butikker til særligt pladskrævende varegrupper. Bruttoetagearealet må for den enkelte butik ikke overstige 3000 m2. Der tillades maksimal bebyggelsesprocent på 50, maksimal bygningshøjde på 9,5 m og maksimum 2 etager. Området ligger i landzone og vil med vedtagelse af lokalplanen blive overført til byzone.
Samtidigt hermed blev der besluttet, at der sideløbende skal udarbejdes et tillæg til spildevandsplanen, hvor området vil blive optaget af spildevands-kloakopland, idet området ikke er omfattet af Spildevandsplan for Hedensted Kommune.
Efterfølgende har lokalplanen været på Udvalget for Teknik d. 4. februar 2014 og d. 4. marts 2014, hvor skiltningen omkring lokalplanområdet blev diskuteret. Det blev besluttet, at ansøger kunne opstille en mindre pylon mod Vejlevej, på baggrund af en visualisering.
Sagsfremstilling
Lokalplanen skal muliggøre placeringen af maks. to butikker for særligt pladskrævende varegrupper og/eller alternativt at give mulighed for kontor- og serviceerhverv. Det er desuden lokalplanens formål at sikre, at vejadgangen til lokalplanområdet sker fra Tofteskovvej, således som det er angivet i lokalplan 01.E05.01, samt at sikre et sammenhængende grøn forareal mod Vejlevej i et bælte på 20 m.
Disponering og bebyggelsens ydre fremtræden
Der udlægges ét byggefelt i lokalplanområdet, som fremtidig bebyggelse skal opføres inden for. Der fastlægges en maksimal bebyggelsesprocent på 50 for den enkelte ejendom, og bebyggelsen må opføres i 2 etager med en højde på maksimalt 8,5m. Der må maksimalt opføres op til 3000 m2 til butikker for pladskrævende varer. Til hver butik må der etableres en varegård sydligst i byggefeltet, hvor alt oplag skal placeres indenfor. Der kan placeres småbygninger udenfor byggefeltet eks. vognly til kundevogne samt tekniske anlæg til områdets forsyning. Bebyggelsen skal opføres i sort, hvid eller jordfarver og ikke med reflekterende materialer.
Skiltning
Visualisering fra Vejlevej
Der må placeres maks. én skiltepylon pr. butik/virksomhed ud mod Vejlevej, dog maks. to i alt.
Af hensyn til at sikre frie oversigtsforhold efter gældende vejregler må der ikke placeres en pylon i oversigtsarealet nord for indgangen til lokalplanområdet. Dette er grunden til, at der maks. kan placeres én fælles skiltepylon for butikkerne/virksomhederne syd for indkørslen i lokalplanområdet.
Skiltepylonerne må maks. have en størrelse på 175 cm x 600 cm.
Der må desuden opsættes tre flagstænger til reklameskilte per virksomhed inden for lokalplanområdet, dog maks. seks flagstænger i alt, med en principiel placering som vist på kortbilag 2 i lokalplanen. Visualiseringen viser hvordan den planlagte bebyggelse og skiltning kan fremtræde set fra Vejlevej.
Vej- og parkeringsforhold
Vejadgangen til lokalplanområdet skal ske fra Tofteskovvej. Vejadgangen er udlagt i lokalplan 01.E05.01. Vareindleveringen skal foregå syd i bebyggelsen. Hvis Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj ikke kan overholdes, er der udlagt areal til en støjskærm i det sydlige og vestlige skel. Støjskærmen skal begrønnes.
Kunde- og personaleparkering skal etableres nord og øst for bebyggelsen. Parkeringen skal etableres med fast belægning i overensstemmelse med gældende vejregler. Der skal etableres en hegn mellem markvejen mod vest, idet markvejen ikke benyttes til vejadgang til lokalplanområdet.
Ubebyggede arealer
Langs Vejlevej udlægges et 20m bredt grønt forareal. Arealet skal tilsåes med græs og beplantes med spredte træer og buske. Der skal tages hensyn til den tinglyste vejbyggelinje 6m fra cykelstiens kant.
Vand
Desuden er der udarbejdet forslag til tillæg nr. 21 til spildevandsplanen som sikrer, at også lokalplanområdets fremtidige bebyggelse bliver spildevandskloakeret.
Regnvandshåndterering skal foregå på egen grund eksempelvis gennem faskiner under belægningen, regnvandsbassin, regnbede eller lign. Synlige regnvandshåndteringsløsninger må placeres i det grønne forareal mod Vejlevej udenfor vejbyggelinjen.
Forslaget til lokalplan 1081 og forslaget til spildevandtillæg 21 er screenet for en evt. væsentlig miljøpåvirkning. Det vurderes, at der ikke kan forekomme miljøpåvirkninger, som er så væsentlige, at der er anledning til at miljøvurdere forslaget til lokalplanen eller forslaget til spildevandstillæg nr. 21.
Bemærkning
Der er d. 27-5-2014 fremsendt vedhæftede brev til Udvalget for Teknik fra advokat for Juelsminde Trælasthandel A/S, Max L. Jepsen. Trælasthandlen er nabo til lokalplanområdet, og gør med brevet indsigelse mod behandlingen af lokalplanforslaget.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 94:
at forslag til lokalplan 1081 og tillæg nr. 21 til spildevandsplanen med tilhørende miljøscreening fremlægges i offentlig høring i mindst 8 uger i overensstemmelse med § 24, stk. 3 i Lov om Planlægning
at der tages stilling til skiltningen i lokalplanområdet på baggrund af visualiseringen.
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 94:
Et flertal i udvalget anbefaler indstillingen tiltrådt, idet udvalget finder at der kan foretages skiltning i overensstemmelse med den fremsendte visualisering.
Et mindretal bestående af Tage Zacho tager forbehold, idet han finder at vejadgangen til planområdet er uhensigtsmæssig.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 128:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (LBK nr. 587 af 27/5/2013)
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 939 af 03/07/2013)
Beslutning
Godkendt.
Tage Zacho Rasmussen kan ikke godkende indstillingen.
Bilag
- BILAGForslag til tillæg nr. 21 til spildevandsplanen - område ved Klakringvej
- BILAGmiljøscreening 1081
- BILAGforslag 1081
- BILAGvisualisering
- BILAGBrev_1153-104.skrivelse til Udvalget for teknik
100. F: Konsulentydelser til momsscreeningKlik her for at folde ud og læse mere om F: Konsulentydelser til momsscreening
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om bevilling til konsulentydelser i forbindelse med screening af kommunens posteringer sammenholdt med mulighederne for momsrefusion.
Økonomi
Der er i regnskab 2012 og 2013 hjemtaget yderligere ca. 4,2 mio. kr. i momsrefusion. Der er i 2014 betalt 495.000 kr. for konsulentydelser i forbindelse med screeningen af kommunens posteringer. Det foreslås, at den yderligere momsrefusion hjemtaget i 2013 finansierer konsulentydelserne afholdt i 2014.
Sagsfremstilling
I forbindelse med særlige gennemgange af kommunens posteringer sammenholdt med hjemtagelse af momsrefusion for årene 2008-2012 er der sammenlagt i regnskab 2012 og 2013 i alt hjemtaget yderligere godt 4 mio. kr. mere, end der oprindeligt var hjemtaget. I forbindelse med gennemgangen i 2013 for årene 2008-2012, hvor der alene blev hjemtaget yderligere ca. 3 mio. kr., er der afholdt udgifter til konsulentydelser på 495.000 kr. i regnskab 2014. De ca. 3 mio. kr. i yderligere momsrefusion er bogført i regnskabsår 2013, mens konsulentydelserne er bogført i regnskabsår 2014.
Det foreslås, at konsulentydelserne på 495.000 kr. afholdt i 2014 finansieres af momsrefusion hjemtaget i 2013.
Administrationen indstiller, 16. juni 2014, pkt. 115:
At udgifter til konsulentydelser på 495.000 kr. i 2014 finansieres af momsrefusion hjemtaget i 2013.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 115:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse § 40 som bestemmer, at bevillingsmyndigheden er hos Byrådet.
Beslutning
Godkendt.
101. F: Optagelse af kommunegaranteret lånKlik her for at folde ud og læse mere om F: Optagelse af kommunegaranteret lån
Beslutningstema
Beslutning om at yde kommunegaranti for lån til Rårup hallen til finansiering af nyt energianlæg.
Økonomi
Kommunen stiller garanti for udgiften på 160.000,- incl. moms.
Garantien påvirker ikke kommunens låneramme, da garantiens stilles til energibesparende foranstaltninger.
Der er ingen træk på kommunens likvidtet ved garantistillelsen.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Rårup hallen har tidligere etableret et el-producerende solcelleanlæg, som i det første år har produceret et overskud på 5.000 kwh. Hallen ønsker nu at opsætte varmepumper, som kan udnytte overskudsstrømmen til varmeproduktion. Samtidig ændres ventilationsanlægget, således at varmen udnyttes bedre.
Forbruget af gas kan da nedsættes og mindreudgiften hertil kan finansiere forrentning og afdrag på lånet.
Med henblik på at nedbringe låneomkostningerne ønskes en kommunegaranti.
Kommunen kan give lånegaranti uden at kommunens egen låneramme berøres.
Administrationen indstiller, 16. juni 2014, pkt. 114:
At kommunen yder garanti for lån på 160.000 kr. til Rårup Hallen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 114:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse og kommunale lån og garantier.
Beslutning
Godkendt.
102. F: Lånegaranti til nyt energianlæg Seniorbo DaugaardKlik her for at folde ud og læse mere om F: Lånegaranti til nyt energianlæg Seniorbo Daugaard
Beslutningstema
Ydelse af lånegaranti til boligforeningen Seniorbo, Daugaard
Økonomi
Der anmodes om lånegaranti til optagelse af lån på 650.000 kr.
Garantien påvirker ikke kommunens likviditet eller låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger vedrørende de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Boligforeningen har i de senere år haft store udgifter til reparation af de eksisterende gaskedler, hvor der bl.a. er udskiftet flere varmevekslere i kedlerne.
Der er indhentet tilbud på udskiftning af gaskedler, varmtvandsbeholdere samt trådløs
elektronisk styring af gulvarme i boligerne, hvor det billigste tilbud er fra Hedensted VVS med samlet pris på 650.000,- kr.
Med henblik på at opnå det billigste lån anmoder Seniorbo i Daugaard om en 100% kommunegaranti til brug for optagelse af lån på 650.000,- til finansiering af 19 nye gaskedler i foreningen. Huslejen øges tilsvarende til afdrag og forrentning af lånet.
Kommunen kan uden at det påvirker lånerammen yde kommunegaranti til forbedring af energianlæg i almene boligforeninger.
Administrationen indstiller, 16. juni 2014, pkt. 119:
at kommunen yder garanti for lån på 650.000 kr.og
at lånet skal være i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om låntagning og garantier.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 119:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunal låntagning og garantier.
Beslutning
Godkendt.
103. F: Lånegaranti til Juelsmindehalvøens BoligselskabKlik her for at folde ud og læse mere om F: Lånegaranti til Juelsmindehalvøens Boligselskab
Beslutningstema
Ydelse af garanti på 63,1% af lån på 27,0 mio. kr., der skal anvendes til bl.a. energirenoverering af boligblokke på Petersmindevej i Juelsminde.
Økonomi
Kommunen kan yde lånegaranti uden at dette påvirker egen låneramme.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet har den 26.3.2014 godkendt låneomlægning for i alt 25 mio. kr. til selskabet.
Sagsfremstilling
Byrådet har tidligere behandlet ansøgning om tilladelse til låneoptagelse uden kommunegaranti på 25 mio. kr.
Ved endelig opgørelse af udgifterne er udgiftsbehovet nu øget til 27,0 mio. kr., som skal finansieres ved optagelse af realkreditlån over 30 år.
Kreditforeningen ønsker også at kommunen yder lånegaranti for 63,1% af lånet, svarende til 17.027.000 kr.
Lånet forrentes og afdrages via en årlig huslejeforhøjelse på ca. 100 kr/kvm., som i stort omfang modsvares af færre udgifter til opvarmning.
Lejlighedskomplekset er fuld udlejet.
Administrationen indstiller, 16. juni 2014, pkt. 140:
At projektet godkendes via låneomlægning og nyt lån på 27,0 mio. kr. og
at kommunen yder lånegaranti på 63,1% heraf.
at lånet forrentes og afdrages via årlig huslejestigning på ca. 100 kr. pr. kvm.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 140:
Indstilles godkendt.
Johnny B. Sørensen og Hans Henrik Rolskov blev erklæret inhabil i sagens behandling.
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Beslutning
Godkendt.
104. F: Tildeling af kontrakt for lukket skolebuskørsel 2014-15Klik her for at folde ud og læse mere om F: Tildeling af kontrakt for lukket skolebuskørsel 2014-15
Beslutningstema
Stillingtagen til hvilken entreprenør der skal have tildelt den lukkede skolebuskørsel for 5 ruter i Hedensted Kommune i køreplanåret 2014-15.
Økonomi
Udgiften for de 5 ruter i den gamle kontrakt ville for 2. ½-år 2014 være 1.350.000 kr., og udgiften i den nye kontrakt bliver 1.035.000, dvs. en forventet besparelse på 315.000 kr.
Besparelsen i 2015 forventes at blive 720.000 kr. Der er flere køreplandage i foråret, hvorfor besparelsen ikke bare er det dobbelt af besparelsen i 2014.
Besparelserne er medregnet i den generelle besparelse for Kørselskontoret.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
De 5 lukkede skolebusruter i Gl. Juelsminde Kommune var i udbud i 2008, hvor JumBus A/S ved Henning Wulff vandt kørslen.
Sagsfremstilling
Der er ikke mulighed for at forlænge kontrakten med JumBus A/S yderligere, hvorfor kørslen fra køreplanåret 2014-15 skal i EU-udbud, da kontraktsummen overskrider tærskelværdien.
Kopi af udbudsbekendtgørelsen er sendt til Europæiske Tidende d. 31-03-2014. Bekendtgørelsen har nummer 2014/S 066-113166.
Tilbudsfrist var den 20. maj 2014 kl. 12.00.
Af udbudsbekendtgørelsens punkt 10. Tildeling fremgår:
For udbuddet som helhed vil der alene blive vurderet tilbud fra tilbudsgivere, der opfylder udbudsmaterialets konditioner, med vedlæggelse af de krævede bilag og korrekt udformede tilbud.
Blandt de egnede og konditionsmæssige tilbud vælges det tilbud, der har den laveste pris.
Ved tilbudsfristens udløb var der indkommet 3 tilbud, der alle opfylder udbudsmaterialets konditioner.
Der skal angives en timepris for henholdsvis rutekørsel og svømmekørsel og en samlet pris per år. Det er den samlede pris per år der er afgørende for tildeling af kørsel. Alle priser er i danske kroner uden moms og eventuelle afgifter.
Rutekørsel Svømmekørsel Samlet pris
Thykjær A/S 560,00 350,00 2.249.100,00
Skjern Biler Regio A/S 647,00 647,00 2.958.084,00
JumBus A/S 850,00 600,00 3.151.480,29
Thykjær A/S har således afgivet det billigste tilbud.
Efterfølgende udfyldes kontrakten, der er en del af udbudsbekendtgørelsen, med de relevante satser.
Kontrakten gælder for køreplanåret 2014-15, med mulighed for forlængelse i 2 gange 1 år.
Administrationen indstiller, 2. juni 2014, pkt. 35:
at der indgås kontrakt med Thykjær A/S for køreplanåret 2014-15.
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 2. juni 2014, pkt. 35:
Indstillingen godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 122:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Sagen videresendes til Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, og der udarbejdes efterfølgende kontrakt med mellem Thykjær A/S og Hedensted Kommune.
Lovgrundlag
Udbuddet foretages som et offentligt udbud i henhold til EU- direktiv 2004/18/EF, jf. bekendt-gørelse nr. 712 af 15. juni 2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareind-købskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter.
Lov om trafikselskaber.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
105. F: Vedtagelse af forslag til Lokalplan 1072 for et boligområde i Ølholm og spildevandstillæg nr. 22 Klik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af forslag til Lokalplan 1072 for et boligområde i Ølholm og spildevandstillæg nr. 22
Beslutningstema
Vedtagelse af forslag til lokalplan 1072 for et boligområde i Ølholm og spildevandstillæg nr. 22 til fremlæggelse i offentlig høring.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Teknik- og Miljøudvalget har den 2. december 2013 godkendt følgende overordnede retningslinjer for lokalplan 1072:
bebyggelsesprocent på maximalt 40 %
maksimal etagehøjde 8,5 m
maximalt etageantal på 2 etager
maksimal facadehøjde på 6,5 m
åben/lav bebyggelse
boligbebyggelse placeres minimum 2,5 m fra skel
tage skal udføres i sorte materialer for, at sikre solceller kan indpasses uproblematisk i
området, hvis de monteres på tagene
vejadgang til boligområdet skal ske fra Vestvangen
der skal etableres stisystemer i området, som sammenkobler området med det eksisterende boligområde via Søndervang og Skolevej
der skal etableres et forsinkelsesbassin i den nordligste del af området, som ikke må
gennembrydes af veje, stier m.m.
de eksisterende boliger, der ligger uden for området skal sikres mod oversvømmelse fra
udstykningen ved f.eks. terrænændring
der skal etableres regnbede i området, som leder til bassinet i nord
lokalplanforslaget skal indeholde en redegørelse for håndteringen af overfladevand
alt bebyggelse opføres som lavenergibebyggelse.
Sagsfremstilling
Lokalplanområdet udgør ca. 11,5 ha landbrugsjord og grænser mod nord og øst op til
eksisterende boligområde. Lokalplanområdet inddeles i delområde I og II. Delområde er omfattet af kommuneplanens rammeområde 7.B.19, der fastsætter anvendelsen som blandet boligområde. Delområde II er omfattet af rammeområde 7.R.2, der fastsætter anvendelsen til rekreativt område. Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen.
Projektet indeholder 42 parceller til åben/lav bebyggelse, som er organiseret omkring 3 stikveje. Der er mulighed for at bygge i 2 etager med en bebyggelsesprocent på maximalt 30 %. Bebyggelsen må opføres med en maksimal etagehøjde på 8,5 m og en maksimal facadehøjde på 6,5 m. Grunde kan udstykkes med en størrelse på minimum 800 m2.
Tage skal udføres i sorte materialer for at sikre at solceller kan indpasses uproblematisk i
området, når de monteres på tagene. Derudover er der ikke fastlagt særlige restriktioner med hensyn til materiale- og farvevalg eller udformning af bebyggelsen i lokalplanområdet. Der er således mulighed for at bygge i f.eks. blank eller vandskuret tegl, træ eller facader der fremstår som pudsede. Træhuse må dog ikke opføres som laftebyggede bjælkehuse (udvendigt synlige hjørnesamlinger), og der må ikke anvendes blanke og reflekterende materialer.
Bebyggelsesprocenten blev i principgodkendelsen fastsat til 40%. Den er ændret til 30%, da det kun er ved tæt/lav bebyggelse, det gør sig gældende. I forbindelse med åben/lav bebyggelse er bebyggelsesprocenten altid 30%.
Lokalplanområdet ligger i område med drikkevandsinteresser og særlige drikkevandsinteresser. Hedensted Kommune har indgået aftale med Ølholm Vandværk den 6/9-2011 om, at vandværket flytter sin kildeplads til området omkring Hvolgård Skov inden udgangen af 2013, og at den nuværende kildeplads inden for lokalplanområdet lukkes. Endvidere at der ikke længere gøres særskilte tiltag til at sikre grundvandet indenfor den nuværende kildeplads´ indvindingsopland, og dermed at der kan se byudvikling i Ølholm i henhold til Kommuneplanen uden særlige hensyn til grundvandet. Aftalen har været forelagt Naturstyrelsen som den 9/12-2011 har konstateret, at der foreligger en aftale. Det er Naturstyrelsen vurdering, at forudsætningen for den videre planlægning af området fsva. grundvandsinteresser er tilstede.
Spildevand og overfladevand:
Kun en lille del af lokalplanområdet er indeholdt i spildevandsplanen, og der skal derfor udarbejdes et tillæg til spildevandsplanen for den resterende del af lokalplanområdet. Ny bebyggelse skal separatkloakeres.
Teknik & Miljø og Hedensted Spildevand har ønsket at regnvand håndteres indenfor lokalplanområdet. Begrundelsen er, at de to tilgængelige vandløb - Ølholm Bæk og Hesselballe Bæk er belastet af for meget vand og sandvandring, og ikke kan tåle, at der udledes mere vand direkte dertil. Ligeledes har regnvandssystemet i Ølholm ikke kapacitet til at modtage yderligere regnvand med mindre der sker en forsinkelse af dette. En omfattende undersøgelse har imidlertid vist, at det pga. jordbundsforholdene vil være problematisk at håndtere alt regnvandet indenfor lokalplanområdet.
Det er derfor nødvendigt at foretage forsinkelse af regnvand indenfor lokalplanområdet, og efterfølgende tillede det til regnvandssystemet i Ølholm.
Det er planlagt at regnvand fra hele lokalplanområdet via rørledning og/eller regnbede mv ledes til ét samlet regnvandsbassin. Dette skal placeres i den nordlige del af lokalplanområdet, hvor terrænet er lavest. Bassinet må ikke gennembrydes af veje, stier mv. Bassinet skal dimensioneres til at indeholde alt vand ved en 5 års regn med en afledning på 1l/s/ha. Der må ikke ske overløb til regnvandssystemet. Der skal derfor reserveres oversvømmelsesareal til håndtering af en 100 års regn. De boliger, der ligger nord for lokalplanområdet skal sikres mod oversvømmelse fra bassin og oversvømmelsesareal. Det kan f.eks. ske ved modellering af terrænet, således at der mod boligerne etableres en ”vold” i forbindelse med regnvandsbassin og oversvømmelsesareal.
Screening:
Der er udarbejdet en screening for miljøvurdering af forslaget til lokalplan 1072 og tillæg nr. 22 til spildevandsplanen, hvor der samlet vurderes, at miljøpåvirkningen fra planforslagene er uvæsentlig. Screeningen for miljøvurdering skal fremlægges i offentlig høring i 8 uger sammen med planforslagene.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 92:
at forslag til lokalplan 1072 samt tilhørende miljøvurdering og tillæg nr. 22 til spildevandsplanen med tilhørende screening for miljøvurdering fremlægges i offentlig høring i mindst 8 uger.
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 92:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 126:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (LBK nr. 587 af 27/5/2013)
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 939 af 03/07/2013)
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGForslag til tillæg nr. 22 til spildevandsplanen - boligområde i Ølholm
- BILAGLokalplanforslag 1072
- BILAGScreening for Miljøvurdering - Lokalplanforslag 1072 og spildevandsplantillæg nr. 22
106. F: Vedtagelse af justeret forslag til lokalplan 1078 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 5 til ny offentlig høringKlik her for at folde ud og læse mere om F: Vedtagelse af justeret forslag til lokalplan 1078 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 5 til ny offentlig høring
Beslutningstema
Vedtagelse af justeret forslag til lokalplan 1078 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 5 til ny offentlig høring.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
På landejendommen Snaptunvej 11, 7130 Glud (matr.nr. 18c Østrup by, Glud) driver ejeren virksomheden HM Entreprenør, som oprindeligt blev etableret i en overflødiggjort landbrugsbygning (2003 jf. CVR register). Virksomheden blev i 2008 udvidet med en kontortilbygning på 180 m² - hvilket er mindre end de maks. 500 m², som i det åbne land tillades til udvidelse af mindre erhvervsvirksomheder med op til 5 heltidsansatte. I 2010 blev der givet afslag på at bygge yderligere 1.000 m² hal til brug for ejendommens drift som landbrugsejendom, da jordbrugskommissionen skønnede udvidelsen unødvendig for landbrugsdriften. I forbindelse med et miljøtilsyn på entreprenørvirksomheden i juni 2012 blev kommunen opmærksom på uoverensstemmelser mellem tilladelser og bebyggelser på ejendommen. I forlængelse af tilsynet er det ved sammenligning af luftfotos fra 2008 og 2011 konstateret, at der sket ændring af arealanvendelsen af ca. 2.880 m² landbrugsjord, hvoraf ca. 1.150 m² er blevet bebygget med et lager- og garageanlæg, mens resten er blevet befæstet. Der er endvidere sket en udvidelse af omfanget af udendørs oplag af maskinel.
I henhold til planlovens § 35, stk. 1, må der i landzone ikke opføres byggeri eller ændres anvendelse af arealer som sket her, uden tilladelse fra kommunen. På denne baggrund udstedte Teknik & Miljø den 6. september 2012 et varsel om påbud af lovliggørelse med frist for bemærkninger eller ansøgning om lovliggørelse den 24. september 2012. Varslet blev udstedt efter erhvervskontaktens telefoniske underrettelse af virksomheden. Den 18. september 2012 afholdt By & Landskab og erhvervskontakten møde med virksomhedens ejer og bestyrelsesformand og den 19. september 2012 modtog kommunen ansøgning om lovliggørelse via udarbejdelse af lokalplan. Den 1. oktober 2012 vedtog Teknik og Miljøudvalget at imødekomme ønsket om udarbejdelse af en lokalplan.
Der er efterfølgende udarbejdet forslag til kommuneplantillæg nr. 21 til Hedensted Kommuneplan 2009-2021 og lokalplan 1078 for ejendommen Snaptunvej 11 mellem Glud og Snaptun for at sikre virksomheden et juridisk holdbart eksistensgrundlag og en udvidelsesmulighed, som vurderes at være passende for virksomhedens pladsbehov og potentiale. Da området ligger indenfor kystnærhedszonen og særligt værdifuldt og uforstyrret landskab, har lokalplanen desuden til formål at sikre, at ny bebyggelse opføres i en byggestil og i materialer, der harmonerer med den eksisterende bebyggelse og får en placering og en beplantningsmæssig afskærmning, som kan bidrage til at sikre en god landskabelig indpasning. Byrådet godkendte den 29. maj 2013, at forslag til kommuneplantillæg nr. 21 og lokalplan 1078 skulle fremlægges i offentlig høring fra den 12. juni til den 8. august 2013.
I høringsperioden indkom 6 henvendelser med bemærkninger eller indsigelser til planforslagene, af hvilke de 5 var fra ejere af tæt på beliggende ejendomme, som overvejende gjorde indsigelse mod virksomhedens udvidelse på baggrund af udsigten til aktiviteterne på ejendommen samt støj og trafik. Derudover har Horsens Museum anbefalet en arkæologisk forundersøgelse, fordi beliggenheden tæt på kysten øger sandsynligheden for at finde jordfaste fortidsminder under anlægsarbejder på ejendommen.
Endelig fremsendte Naturstyrelsen den 8. august 2013 indsigelse mod byrådets vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 21 og lokalplan 1078, begrundet med, at planerne ikke i tilstrækkelig grad redegøre for den funktionelle og planlægningsmæssige begrundelse for arealudlæg i kystnærhedszonen samt at virksomheden gives for rigelige udvidelsesmuligheder. En indsigelse fra Naturstyrelsen har vetovirkning.
Administrationen fremsender den 13. september 2013 en begrundet anmodning til Naturstyrelsen om at ophæve indsigelsen, hvori der redegøres uddybende for blandt andet virksomhedens lokalisering og entreprenørerhvervets særlige pladsbehov.
Den 10. oktober 2013 afviser Naturstyrelsen at ophæve sin indsigelse blandt andet med henvisning til planlovens § 36, nr. 13, ifølge hvilken landzonetilladelse ikke er påkrævet ved byggeri til udvidelse af mindre erhvervsvirksomhed i det åbne land, som lovligt er etableret i en tidligere landbrugsbygning.
På det seneste møde mellem Carsten Riisgaard og Naturstyrelsen den 7. februar 2014, erklærede Naturstyrelsen, at den ikke ville gøre indsigelse mod justerede planforslag, under forudsætning af, at der ikke blev givet mulighed for yderligere udvidelser af virksomhedens bebyggelse, og at de således justerede planforslag blev offentlig fremlagt i en ny høringsperiode på mindst 8 uger.
Naturstyrelsen er i henvendelse den 1. maj 2014 fra Hedensted Kommune blevet forespurgt om vedlagte justerede planforslag opfyldte Naturstyrelsens betingelser for ikke at gøre indsigelse mod planlægningen, og har den 19. maj 2014 svaret, at planforslagene opfyldte forudsætningerne herfor.
Sagsfremstilling
Lokalplanen er udarbejdet for at sikre det juridiske plangrundlag for den eksisterende entreprenørvirksomhed på ejendommen Snaptunvej 11. Da området ligger indenfor kystnærhedszonen og særligt værdifuldt og uforstyrret landskab, har lokalplanen desuden til formål at sikre, at der ved evt. genopførelse af bebyggelse fastholdes en byggestil og et materialevalg, der harmonerer med den eksisterende bebyggelse og at der fastholdes en placering og en beplantningsmæssig afskærmning, som kan bidrage til at sikre en god landskabelig indpasning.
Lokalplanområdets beliggenhed mellem Glud og Snaptun
Lokalplanens område omfatter den del af ejendommen Snaptunvej 11, matr.nr. 18-c Østrup By, Glud, der ligger landværts strandbeskyttelseslinjen og har et areal på ca. 5,3 ha.
Lokalplanområdet er beliggende i landzone og skal forblive i landzone ved lokalplanens endelige vedtagelse. Vejadgangen til lokalplanområdet fastholdes uændret fra Snaptunvej og lokalplanområdet kan ikke udstykkes yderligere.
Lokalplanen udlægger området til blandet bolig- og erhvervsformål i form af entreprenør-, murer- og lignende håndværksvirksomhed indenfor rammerne af allerede opført bebyggelse. Indenfor byggefelterne må der desuden være maks. 1 bolig.
Evt. genopførelse af eksisterende bebyggelse skal må maksimalt ske i 1 etage med udnyttelig tagetage og en bygningshøjde på maks. 8,5 m i overensstemmelse med eksisterende bebyggelses maksimale etageantal og bygningshøjde. Der må ikke anvendes blanke og reflekterende tag- og facadematerialer og bebyggelsens ydervægge, tagformer og farver skal fremtræde ensartede. Derudover indeholder lokalplanen bestemmelser, som skal sikre, at erhvervsmæssig skiltning ikke opleves som dominerende.
Endelig udlægger lokalplanen areal til et beplantningsbælte i mindst 10 m bredde med en placering, der er i overensstemmelse med et allerede etableret levende hegn, som omkranser størstedelen af lokalplanområdet. Dette levende hegn er forholdsvis nyetableret, men i god vækst og kan fremadrettet bidrage væsentligt til at sikre en god afskærmning og landskabelig indpasning af erhvervsaktiviteterne på ejendommen.
Lokalplanen er ikke omfattet af den gældende kommuneplans rammer for lokalplanlægning. Som forudsætningen for lokalplanlægningen er der derfor udarbejdet forslag til tillæg nr. 5 til Hedensted Kommuneplan 2013-2025, som udlægger et nyt rammeområde 1.L.10 til blandet bolig- og erhvervsformål i landzone, der har samme afgrænsning som området omfattet af lokalplan 1078.
Da området, som er omfattet af planforslagene, ligger indenfor kystnærhedszonen, redegøres der for den særlige planlægningsmæssige/funktionelle begrundelse for placeringen i kystnærhedszonen og for den visuelle påvirkning af kystlandskabet. Den planlægningsmæssige og funktionelle begrundelse for planlægningen er, at der med de investeringer, der er foretaget i virksomheden og virksomhedens lokale forankring ikke er økonomisk og logistisk grundlag for en omlokalisering. Der åbnes ikke mulighed for udvidelse af bebyggelsen og det vurderes, at den anvendelse, som planforslagene fastlægger, ikke vil kunne medføre en ændring af den samlede bebyggelses visuelle indvirkning på oplevelsen af kystlandskabet.
Der er foretaget en fornyet screening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer, som har været i den lovpligtige forudgående høring hos andre berørte myndigheder, og der er ikke indkommet høringssvar. På baggrund heraf og af screeningen vurderes det, at planlægningen, som kun berører et mindre om råde på lokalt plan ikke kan give anledning til så væsentligt ændrede miljøpåvirkninger, at den skal miljøvurderes.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 93:
at forslag til kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 1078 vedtages til fremlæggelse i offentlig høring i 8 uger.
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 93:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 127:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om planlægning (Lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013)
Lov om miljøvurdering af planer og programmer (Lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013)
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag 1 - Lokalplan 1078
- BILAGBilag 2 - Kommuneplantillæg nr. 5
- BILAGBilag 3 - Miljøscreening af kpt 5 og lp1078
107. F: Offentliggørelse af forslag til lokalplan 1087 for etablering af varme- og energiproducerende anlæg i Løsning samt projektforslag efter varmelovenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Offentliggørelse af forslag til lokalplan 1087 for etablering af varme- og energiproducerende anlæg i Løsning samt projektforslag efter varmeloven
Beslutningstema
Der skal tages stilling til om forslag til lokalplan 1087 samt forslag til projektforslaget efter varmeloven fremlægges i offentlig høring.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Løsning Fjernvarme har siden 1979 fået hovedparten af varmen leveret fra DAKA A/S, Dakavej 10, 8723 Løsning, der har produceret varmen ved blandt andet at afbrænde overskudsfedt og bioolie udledt af destruktion af døde dyr.
Sagsfremstilling
Varmeforsyningsloven
Et forventet politisk indgreb i forbindelse med indførelse af energiafgifter, forventes at medfører at bioolie pålægges en afgift som fossilt brændsel. Dette vil medføre at varmeprisen på varme produceret hos DAKA A/S vil overstige prisen på varme produceret på Løsning Fjernvarmes eksisterende gaskedler. Et sådant produktionsskift vil medføre en kraftig stigning i varmeprisen hos Løsning Fjernvarme. Løsning Fjernvarme har derfor et behov for alternativ varmeproduktionskapacitet, for at kunne leverer varme til forbrugerne til fortsat acceptable og konkurrencedygtige priser.
Løsning Fjernvarme ønsker derfor et nyt flisfyret anlæg for at kunne sikre en forsat miljøvenlig (CO2 neutral), stabil og konkurrence dygtig varmeproduktion. Skift af brændsel eller i dette tilfælde et indirekte skift af brændsel og etablering af eget varmeproducerende varmeanlæg skal godkendes af kommunen efter ansøgning. I den forbindelse har Løsning Fjernvarme indsendt en ansøgning et såkaldt projektforslag efter varmeforsyningsloven.
Betingelserne for at kommunen kan godkende projektet er, at projektet udfra en konkret vurdering er det samfundsøkonomiske mest fordelagtige projekt.
I dette tilfælde er der regnet på fire forskellige løsninger:
Fastholdelse af nuværende situation, erstatning af DAKA varme med flisvarme, ny gaskedel til erstatning af DAKA varme og endelig en ny gasmotor til erstatning af DAKA varme. Af disse muligheder er det løsningen med en ny fliskedlen der udviser den bedste samfundsøkonomi.
Natur og Miljø anbefaler at projektet godkendes, da projektet støtter op om kommunens energipolitiske mål med at varmeværkerne skal producere på basis af CO2 neutral brændsel. Projektet udviser samtidig en positiv samfunds-, forbruger- og selskabsøkonomi.
På nuværende tidspunkt skal der kun tages stilling til at udsende projektforslaget i høring hos berørte parter. I denne sag er de berørte parter DONG Energy, DAKA og Hedensted Fjernvarme.
Planlov
Anlægget kan ikke rummes på værkets nuværende grund midt i Løsning, der er derfor behov for at anlægget placeres udenfor byen. Til det formål har Løsning Varmeværk fundet en grund på Lundagervej. Førend grunden kan udnyttes til det formål, skal der udarbejdes en lokalplan.
Der er derfor udarbejdet et lokalplanforslag der rummer muligheder for placering af varme- og energiproducerende anlæg. Lokalplanområdet er beliggende på matr. nr. 15l Løsning By, Løsning med adressen Lundagervej 120.
Området er i kommuneplanen omfattet af rammeområde 5.E.08 og er udlagt til tungere industri. Bebyggelsen i dette område må være op til 3 etager og have en højde på maks. 15 meter. Bebyggelsesprocenten er fastsat til 50. Varme- og energiproducerende anlæg vurderes værende i overensstemmelse med kommuneplanen.
Disponering og bebyggelsens ydre fremtræden
Lokalplanen giver mulighed for placering af varme- og energiproducerende anlæg, mindre servicelokaler og administration for værkets medarbejdere. Bebyggelsen skal placeres indenfor byggefeltet, der er angivet på lokalplanens kortbilag 2. Bebyggelsesprocenten er fastsat til 50. Lokalplanen fastsætter bestemmelser om at bebyggelsen må opføres i 3 etager og i en højde på maks. 15m. Enkelte bygningselementer som afkast/skorsten eller lign. kan dog gives en højde på op til 35m, når dette er nødvendigt for virksomhedens drift.
Anlægget skal opføres således, at håndteringen af flis forgår indendørs for at mindske støj og støv. Aflæsningen af flis vil blive tippet ind i bygningen. Der må opsættes udendørs belysning, der peger ned mod brugsarealerne. Belysningen må ikke virke blændende for trafikanter på Ribevej eller Lundagervej. På parkeringspladsen må der opsættes pullertbelysning.
Der gives i lokalplanen mulighed for at etablere mindre henvisningsskilte til virksomheden på 1x1m ved indkørslerne til lokalplanområdet samt at opsætte skilte på facaderne såfremt disse ikke overstiger bebyggelsens tagfod. Skiltene må ikke virke generende for trafikanterne på Ribevej eller Lundagervej.
Vejadgange
Lokalplanen giver mulighed for to vejadgange - fra Ribevej og fra Lundagervej. Fra Ribevej er der adgang til området for persontrafik; administration, personale- og gæste parkering. Den tungere lastbiltrafik afvikles via Lundagervej. Der sikres frie oversigtsarealer ved de to nye overkørsler iht. gældende vejregler.
Da området i forvejen betjener tung trafik forventes den begrænsede mængde trafik til og fra området ikke at have væsentlig indflydelse på trafikafviklingen.
Ubebyggede arealer
Lokalplanområdet har tidligere være planteskoleareal og fungeret som juletræsplantage, men fremstår i dag med blandet løv- og nåletræer. Lokalplanen bevarer noget af denne allerede eksisterende bevoksning som dels hegn- og kant bevoksning mod nabo ejendommen mod øst og dels som gruppering af træer i den resterende del af det ubebyggede areal. Hvis træerne vælter, bliver syge eller på anden måde beskadiges skal de genplantes så kantbevoksningen og klyngerne af træer opretholdes.
Lokalplanen udlægger et areal til udendørs oplag langs den østlige lokalplangrænse som vist på lokalplanens kortbilag 2. Brugsarealerne kan indhegnes i princippet som vist på lokalplanens kortbilag 3.
Vand
Lokalplanområdet er omfattet af spildevandsplanen for Hedensted Kommune. Området skal efter en tilretning af spildevandsplanen i henhold til kommuneplanen spildevandskloakeres.
Regnvand skal nedsives på grunden, i form af regnbede, faskiner eller lign. Dette kan etableres i de ubebyggede arealer udenfor vejbyggelinjen.
Miljøscreening
Lokalplanforslaget er screenet for en evt. væsentlig miljøpåvirkning. Det vurderes, at der ikke kan forekomme miljøpåvirkninger, som er så væsentlige, at der er anledning til at miljøvurdere forslaget til lokalplanen.
Efter endt høring vil sagen blive forelagt udvalget igen.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 95:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet,
at forslaget til lokalplan 1087 med tilhørende miljøscreening fremlægges i offentlig høring i mindst 8 uger i overensstemmelse med §24 styk. 3 i Lov om Planlægning.
at varmeprojektforslaget sendes i høring.
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 95:
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 129:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Lokalplanforslaget, miljøscreeningen samt projektforslaget fremsendes i offentlig høring.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 Godkendelse af projekter for kollektiv
varmeforsyning.
Lov om planlægning (LBK nr. 587 af 27/3/2013)
Lov om miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 939 af 03/07-2013)
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGmiljøscreening
- BILAGlokalplan 1087
108. F: Vejle Kommunes udtræden af Østdeponi affaldsselskabKlik her for at folde ud og læse mere om F: Vejle Kommunes udtræden af Østdeponi affaldsselskab
Beslutningstema
Vejle Kommune ønsker at udtræde af Østdeponi affaldsselskab pr. 1. januar 2013. Udtrædelsesaftalen skal godkendes af alle selskabets andelshavere inden den fremsendes til godkendelse i Statsforvaltningen.
Økonomi
De økonomiske forpligtigelser Hedensted Kommune har i forbindelse med medlemskabet af affaldsselskabet Østdeponi financierers via det takstfinancierede område, og har derfor ingen direkte indflydelse på kommunens økonomi.
Historik
Der blev i 2009 udarbejdet nye vedtægter for Østedeponi. Disse vedtægter blev ikke godkendt af Vejle Kommune. Vejle kommune stillede i 2012 en række spørgsmål til Statsforvaltningen til vedtægterne af såvel 2007 som 2009. I 2012 anmoder Vejle Kommune Statforvaltningen om at opløse Østedeponi. Sideløbende med arbejdet med nye vedtægter er der arbejdet på at indgå aftale med Vejle Kommune om udtræden af Østdeponi.
Vejle Kommune har anmodet om at udtræde af affaldselskabet Østdeponi pr. 1.1.2013.
Teknisk udvalg, økonomiudvalget og byrådet godkendte i september 2013 udtrædelsesaftalen, Vejle Kommunes udtræden af Østdeponi, af 5. august 2013. Vejle Kommune har ikke godkendt udtrædelsesaftalen. I den mellemliggende periode har der været drøftelser mellem Vejle Kommune og de øvrige ejerkommuner. Direktør Hans-Jørn Laursen har ført disse drøftelser på vegne af de tilbageværende ejerkommuner.
I brev af 27. marts 2014 har Vejle Kommune fremsat ønske om ændring af indhold i pkt. 8.1 i forhold til udkast til udtrædelsesaftale version 5. august 2013.
Sagsfremstilling
Vejle Kommune ønsker pkt. 8.1 om Overdragelighed ændret til følgende indhold:
”Nærværende aftale kan kun overdrages, såfremt deltagerkommunerne som selvkautionister overfor Vejle Kommune indestår for opfyldelsen af aftalens forpligtigelser”
Oprindelige indhold (version 5. august 2013):
”Østdeponi kan alene med Vejle Kommunes samtykke overdrage denne aftale til andre end fælleskommunale affaldsselskaber eller kommunale selskaber”
Som følge af Vejle Kommunes ønske om de øvrige deltagerkommuners påtagelse af kautionsforpligtigelser vurderer advokat, Ph.D Pernille Aagaard Truelsen fra advokatfirmaet Energi & Miljø, i skrivelse til direktør Hans Jørn Laursen, Ikast-Brande Kommune at udkast til udtrædelsesaftale skal til fornyet politisk behandling i deltagerkommunerne jf. § 41 i kommunestyrelsesloven.
Baggrunden for Vejle Kommunes ønske om anden formulering af pkt. 8.1 er, at Vejle Kommune ikke ønsker ved krav om samtykke at skulle have indflydelse på de dispositioner, som de resterende ejerkommuner træffer for fremtiden vedrørende Østdeponi. Endvidere henviser Vejle Kommune som baggrund for bestemmelsen, at Vejle Kommune vil være sikker på, at Vejle Kommunes rettigheder ifølge aftalen opfyldes, uanset om aftalen senere overdrages til andre.
Ifølge advokat Pernille Aagaard Truelsen er konsekvensen af Vejle Kommunes ønske om ændring af pkt. 8.1 dels, at det bliver nemmere for de resterende ejerkommuner at træffe beslutning om fusion af Østdeponi med andre selskaber eller omorganisering af selskabet og dels, at de resterende ejerkommuner som selvskyldnerkautionister skal hæfte for udtrædelsesaftalens opfyldelse. Det vil sige, at de resterende ejerkommuner hæfter for, at Østdeponi udbetaler sin andel af nettoformuen på 4.601.642 kr. Endvidere hæfter de resterende ejerkommuner for, at Vejle Kommune får udbetalt sin andel af kapitalkontoen, når deponiet er færdigbehandlet og nedlukket.
Øvrigt:
I udtrædelsesversion 5. august 2013 pkt. 4.1.2 er Vejle Kommunes andel til nedlukning og efterbehandling af deponiet fejlagtigt opgjort til 2.727.000 kr. Det korrigerede beløb er 2.727.122 kr.
I udtrædelsesversion 5. august 2013 pkt. 4.2.4 er tallene fra Østdeponis regnskab for 2012 ikke indregnet i Vejle Kommunes andel af nettoformuen (kapitalandelen), som står anført til 4.601.642,00 kr.
Efter ønske fra medlemskommunerne udarbejdede KPMG pr. 26. august 2013 en opgørelse over den enkelte medlemskommunes andel af nettoformuen iberegnet regnskabstallene for 2012.
Det korrigerede beløb for Vejle Kommunes andel af nettoformuen er 4.470.369 kr.
Det er administrationen vurdering, at risikoen for Hedensted Kommune ikke er ændret ved ændring af formuleringen i udtrædelsesaftalens pkt. 8.1, og at udtrædelsesaftalen af 10. april 2014 bør godkendes.
Administrationen indstiller, 3. juni 2014, pkt. 101:
at udvalget for teknik anbefaler Byrådet at udtrædelsesaftalen vedrørende Vejle Kommunes udtræden af Østdeponi pr. 1.1.2013, dateret 10. april 2014 godkendes.
Udvalget for Teknik, 3. juni 2014, pkt. 101:
Fraværende: Steen Christensen
Indstillingen tiltrådt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. juni 2014, pkt. 130:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Kommunens afgørelse meddeles Statsforvaltningen, Østdeponi samt de øvrige ejerkommuner.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Beslutning
Godkendt.
Bilag
109. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
Orientering fra Udvalget for Beskæftigelse 2. juni 2014 om Dansk Arbejdsgivers udpegede repræsentant til Det Lokale Beskæftigelsesråd i perioden 1. juni 2014 til 31. maj 2018.
Orientering - Budgetopfølgning April 2014- opsamling- hvordan forventes regnskab 2014 at holde i forhold til budgettet.
I henhold til kommissoriet for Temagruppen bæredygtig persontransport skal temagruppen afgive statusrapport inden sommerferien. Statusrapporten er vedhæftet som bilag til orientering.
Beslutning
Til efterretning.
Bilag
- BILAGDA indstilling til Det Lokale Beskæftigelsesråd
- BILAGStatusrapport - Temagruppe Bæredygtig Transport
- BILAGmånedsopf april 2014 til pol.pdf
110. Salg af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Salg af ejendom
Beslutning
Godkendt.
111. Overtagelse af areal - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Overtagelse af areal
Beslutning
Godkendt.
112. Overtagelse af ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Overtagelse af ejendom
Beslutning
Godkendt.
113. Overtagelse af areal - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Overtagelse af areal
Beslutning
Godkendt.
Erling Juul blev erklæret inhabil i sagens behandling.
114. Salg af areal - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Salg af areal
Beslutning
Godkendt.
Birgit Jakobsen blev erklæret inhabil i sagens behandling.