Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 25. maj 2016
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
71. Agenda 21 Strategi 2016 - 20Klik her for at folde ud og læse mere om Agenda 21 Strategi 2016 - 20
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om Udkast til Agenda 21 Strategi for perioden 2016 - 21 og om proces for borgerinddragelse inden endelig vedtagelse af en Agenda 21 strategi.
Historik
Byrådet drøftede på et dialogmøde den 7. marts 2016 revision af Agenda 21 strategien. Udvalget for Fritid og Fællesskab drøftede ved mødet den 4. april 2016 tilvejebringelsen af Agenda 21 strategien for perioden 2015 - 19.
Forordet i det vedhæftede bilag er revideret i forhold til det tidligere udsendte udkast til Udvalget for Fritid & Fællesskab og Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi.
Sagsfremstilling
Byrådet skal inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. I strategien skal Byrådet fremlægge de politiske målsætninger for
- At mindske miljøbelastningen
- At fremme en bæredygtig byudvikling og byomdannelse
- At fremme biologisk mangfoldighed
- At inddrage befolkningen og erhvervslivet
- At fremme samspil mellem beslutningerne om miljø, trafik, erhverv, social, sundhed, uddannelse, kultur og økonomi
Administrationen har på baggrund af de politiske drøftelser den 7. marts og 4. april 2016 udarbejdet vedhæftede udkast til Agenda 21 strategi for perioden 2016 - 20. Strategien har 6 fokusområder: klima, biologisk mangfoldighed, rent drikkevand til alle, virksomheden Hedensted Kommune, demokratisk deltagelse og helhedsorienteret udvikling og opgaveløsning.
Administrationen anbefaler, at udkastet vedtages som Byrådets forslag til Agenda 21 Strategi.
Administrationen anbefaler endvidere, at forslaget til Agenda 21 strategi drøftes med borgerne på en Agenda 21 workshop inden strategien færdiggøres med henblik på endelig vedtagelse efter sommerferien 2016. Agenda 21 workhoppen foreslås afholdt den 15. juni 2016 kl. 19-21 i Ørum Daugaard Multicenter eller Gudenåcenteret. Til workshoppen foreslås inviteret: Repræsentanter for lokalrådene, medlemmerne af det tidligere Klima- og Energiråd, Handicaprådet, Seniorrådet, Det Grønne Råd og vandværkerne. Endvidere foreslås workshoppen annonceret på hjemmesiden og i ugeaviserne for åben deltagelse ved tilmelding.
Administrationen foreslår, at omdrejningspunktet for workshoppen bliver, hvordan Hedensted Kommune bedst fremmer strategiens 6 fokusområder. Administrationen undersøger mulighederne for en ekstern oplægsholder til workshoppen.
Administrationen indstiller, 2. maj 2016, pkt. 33:
at Byrådet anbefales at vedtage udkast til Agenda 21 strategi 2016-20 som Byrådets forslag til strategi
at Byrådet anbefales at afholde en åben Agenda 21 workshop den 15. juni 2016, hvor de i sagsfremstillingen nævnte råd mv. inviteres særskilt
Udvalget for Fritid & Fællesskab, 2. maj 2016, pkt. 33:
Anbefales godkendt.
Torsten Sonne Petersen tager forbehold, idet han ønsker en mere ambitiøs plan.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 81:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Forslag til Agenda 21 strategi lægges på hjemmesiden. Invitation til workshop lægges på hjemmesiden og annonceres i ugeaviserne.
Lovgrundlag
Lov om planlægning §33a, lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23/11 2015
Beslutning
Godkendt.
Torsten Sonne Petersen kunne ikke godkende forslaget i Agenda 21 strategi, idet der ønskes en mere ambitiøs strategi med større fokus på bæredygtighed og biologisk mangfoldighed.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
72. Evaluering af tilbuddene om forældrekurserne PREP og parterapiKlik her for at folde ud og læse mere om Evaluering af tilbuddene om forældrekurserne PREP og parterapi
Beslutningstema
Udvalget for Læring og Udvalget for Social Omsorg skal drøfte evalueringen af tilbuddene om forældrekurser PREP og parterapi. Herunder eventuel indstilling til Byrådet, hvis der skal foretages ændringer i tilbuddene.
Økonomi
Byrådet besluttede, at tilbuddene skal finansieres inden for Udvalget for Social Omsorgs budget med 500.000 kr. årligt. I år 2015 var forbruget 374.300 kr.
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgetlægning for år 2015 besluttede Byrådet at etablere tilbud om forældrekurser ved PREP og parterapi til par med børn. Der blev ligeledes vedtaget at tilbuddene skulle evalueres efter 1 år.
Efter byrådets vedtagelse af budgettet skulle sundhedsplejersker på kursus i PREP, og der skulle laves aftaler med privatpraktiserende psykologer, hvilket betød, at tilbuddene var tilgængelige for forældre pr. 1. april 2015.
Den organisatoriske forankring og drift af tilbuddene ligger ved kompetencegruppen børn og sundhed.
Administrationen indstiller, 2. maj 2016, pkt. 35:
At evalueringen drøftes med henblik på eventuel indstilling til byrådet om ændringer i tilbuddene.
Udvalget for Læring, 2. maj 2016, pkt. 35:
Evalueringen videresendes til Byrådet.
Udvalget for Social Omsorg, 2. maj 2016, pkt.71:
Drøftet.
Videresendes til drøftelse i Byrådet.
Fraværende:
Hanne Grangaard
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 82:
Indstilles til Byrådet med den tilføjelse, at hvis tilbuddet videreføres skal det ske indenfor den samlede ramme, og de berørte udvalg afgør om tilbudet videreføres.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
73. Endelig vedtagelse af lokalplan 1098 for Castberggård i Urlev med tilhørende kommune-plantillæg nr. 15. Klik her for at folde ud og læse mere om Endelig vedtagelse af lokalplan 1098 for Castberggård i Urlev med tilhørende kommune-plantillæg nr. 15.
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til den endelige vedtagelse af lokalplan 1098 for Castberggård i Urlev med tilhørende kommuneplantillæg nr. 15. Byrådet skal samtidig tage stilling til de indkomne bemærkninger og ændringsforslag.
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Udvalget for Teknik godkendte den 6. oktober 2015 hovedprincipperne for udarbejdelse af planforslaget.
Forslaget blev vedtaget af Byrådet den 16. december 2015, og forslaget blev sendt i 8 ugers høring.
Sagsfremstilling
Formålet med lokalplanen er at muliggøre en udbygning af Castberggård Højskole for døve og hørehæmmede, så det fremtidigt kan fungere som højskole, jobcenter, døvehistoriskmuseum, kursus- og feriecenter, idrætsanlæg samt socialøkonomisk virksomhed. Lokalplanen er udarbejdet med udgangspunkt i en helhedsplan for Castberggård Højskole.
Kommuneplantillæg nr. 15 er udarbejdet i forbindelse med lokalplanen. Kommuneplantillæg udvider den eksisterende kommuneplanramme.
Der er i høringsperioden indkommet 5 bemærkninger og indsigelser til planforslaget. Der er udarbejdet et notat over de enkelte bemærkninger og indsigelser – Bilag 3.
Bemærkninger og indsigelser har foranlediget følgende forslag til ændringer:
Lokalplan 1098:
- at bebyggelsesprocenten ændres fra 50 til 20
- at lokalplanområdets samlede areal på 6.8 ha benævnes
- at udformning af bygninger, beplantning og parkering skal tage hensyn til samspillet med kirken
- at der ikke må opføres byggeri, anlæg eller foretages terrænændringer i fredskoven
- at træværk på bondehus og driftbygning holdes i farverne Caput mortum eller Dodenkopf
- at glaspartier i bondehuse og driftbygning tillades, hvis de er tilpassede bygningernes oprindelige arkitektur
- at ændringer i bondehusets og driftbygningens facade og tagflade mod Præstebrovej skal godkendes af Byrådet
Kommuneplantillæg 15:
at bebyggelsesprocenten ændres fra 50 til 20
at lokalplanområdets samlede areal på 6.8 ha benævnes
at der ikke må opføres byggeri, anlæg eller foretages terrænændringer i fredskoven.
Administrationen indstiller, 3. maj 2016, pkt. 58:
at lokalplan 1098 vedtages endeligt med ændringerne beskrevet i bilag 3
at kommuneplantillæg nr. 15 vedtages med ændringerne beskrevet i bilag 3.
Udvalget for Teknik, 3. maj 2016, pkt. 58:
Fraværende: Steen Christensen
Anbefales endeligt godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 84:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Castberggård har med rådgivning fra E+N Arkitekter afholdt workshops med brugerinddragelse, som har dannet baggrund for en illustrationsplan. Indledende til dette arbejde har By & Landskab præsenteret, hvorledes Hedensted Kommunes rolle er i planlægningen i forhold til kulturarv, beskyttelseslinjer, lokalplanlægning, kommuneplantillæg og kommuneplanens retningslinjer. Dette materiale er indarbejdet i lokalplanforslaget.
Forslagene har været offentliggjorte i overensstemmelse med lov om planlægning, hvor borgerdeltagelse har bestået i høringssvar.
Forslaget har været i høring i perioden fra den 16. december 2015 til den 11. februar 2016.
Planerne offentliggøres i henhold til planlovens §§ 30, 31.
Lovgrundlag
- Lokalplan: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 13 stk. 2, §§ 30 og 31.
- Kommuneplantillæg: Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, §§ 23 c, og 30.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Notat over bemærkninger og indsigelser
- BILAGBilag 4 - Bemærkninger og indsigelser til lokalplan 1098
- BILAGBilag 5 - Lokalplan 1098
- BILAGBilag 6 - Kommuneplantillæg 15
74. Anlægsbevilling til byggemodning af Rugmarken, HedenstedKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til byggemodning af Rugmarken, Hedensted
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om tillægsbevilling til anlægsbevilling i 2016 til projektering af byggemodning af Rugmarken, Hedensted omfattende 14 parceller planlagt i lokalplan 1079.
Økonomi
Anlægsbevillingen på 6,80 mio. kr. foreslås finansieret ved forventede øgede salgsindtægter ved salg af byggegrunde på 5,11 mio.kr. samt en indtægt fra Hedensted Spildevand på 1,69 mio. kr. for kloakanlægget.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Udbuddet af kommunale byggegrunde i Hedensted er tæt på udsolgt. For at opretholde et udbud af kommunale grunde søges derfor om igangsættelse byggemodning af Rugmarken ved Daugårdvej i lokalplan 1079. Der forventes anlagt 14 byggegrunde på stedet. Antallet af grunde vil afhænge af, om der skal håndteres regnvand inden for lokalplanområdet eller på naboareal inden for lokalplan 1033. Dette vil blive afklaret i projekteringen.
I forbindelse med byggemodningen lukkes den eksisterende vejadgang ud til Daugårdvej og flyttes til lige syd for det nye bofælleskab, hvorfra der skal være fælles adgang til institutionerne og og boligområderne i lokalplan 1079 og en fremtidig lokalplan 1033 (550.000 kr.), se vedlagte skitse.
Der søges dispensation fra lokalplanerne til etablering af ændret vejadgang og vandafledning.
Der er indregnet omkostning til arkæologisk forundersøgelse (75.000 kr) samt beplantningsbælter og beplantning af støjvold (310.000 kr) i anlægsregnskabet.
Projektering og myndighedsgodkendelser vurderes at tage 6-8 måneder, og anlægsarbejdet forventes igangsat sidst på året i 2016. Salg af grunde kan udbydes samtidigt.
Overslagsmæssigt er udgifterne til byggemodningen vurderet således:
Anlægsudgift til byggemodning | 3.749.000 |
Udgift til forsyningsselskaber | 1.361.120 |
Anlægsudgift til kloakanlægget | 1.690.000 |
I alt eksl. moms | 6.800.120 |
For at holde byggemodningen præsentabel i salgsperioden indtil overdragelse til grundejerforening, er der afsat 60.000 kr til planering og græssåning samt græsklipning i ca. 5 år.
Chef for Fritid & Fællesskab Johan Stadil Petersen deltager i Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi's behandling af sagen.
Administrationen indstiller, 3. maj 2016, pkt. 63:
at der meddeles tillægsbevilling til anlægsbevilling og
at finansiering sker som beskrevet under Økonomi
Udvalget for Teknik, 3. maj 2016, pkt. 63:
Fraværende: Steen Christensen
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 87:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
- BILAGKortbilag fra lokalplan 1079
- BILAGBilag 1_Oversigtskort
- BILAGBilag 2_LP 1079_Ny vejføring
- BILAGBilag 3_LP1033 Ny vejføring
75. Omfartsvej vest om ØrumKlik her for at folde ud og læse mere om Omfartsvej vest om Ørum
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om tillæg til anlægsbevilling til anlæg af omfartsvej omkring Ørum.
Økonomi
Tillæg til anlægsbevillingen på 8,70 mio. kr. kan finansieres ved afsat beløb på 10,5 mio. kr på investeringsoversigten til omfartsvej vest om Ørum.
Byrådet bevilgede 28. marts 2012 0,5 mio. kr til forprojektering af omfartsvejen.
Byrådet bevilgede 30. januar 2013 1,3 mio. kr til projektering af omfartsvejen.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Byrådet vedtog den 5. marts 2012 at igangsætte forarbejde med myndighedsgodkendelser og nødvendige arealreservationer for anlæg af en omfartsvej vest om Ørum til afhjælpning af lastbiltrafikken gennem byen, samt at der skulle indledes forhandlinger med grusgravsejerne i området om medfinansiering af anlægget. Der blev bevilget 500.000 kr til udarbejdelse af forprojekt.
Byrådet besluttede den 14. januar 2013 at bevilge 1,3 mio. kr. til myndighedsgodkendelser og nødvendige arealreservationer for anlæg af en omfartsvej.
Byrådet godkendte ekspropriation af arealudlæg til omfartsvejen den 30. marts 2016.
Sagsfremstilling
Der blev afholdt licitation på omfartsvejen den 19. april 2016. Denne blev vundet af HM Entreprenør A/S med et tilbud på 6,0 mio. kr.
Anlægsarbejdet igangsættes herefter hurtigst muligt og skal være afsluttet senest den 31. oktober 2016, bortset fra et slidlag og afsluttende opstribning, der udføres i foråret 2017.
Det opdaterede forventede anlægsregnskab for omfartsvejen ser således ud:
Forundersøgelser og projektering, (inklusiv landinspektør, arkæologi) | 2,9 mio. kr. |
| ||
Arealerhvervelser, før behandling af taksationsmyndighed | 1,3 mio. kr. |
| ||
Anlæg | 6,0 mio. kr. |
| ||
Uforudsete udgifter | 0,3 mio. kr. |
| ||
I alt |
|
| 10,5 mio. kr. |
|
Administrationen indstiller, 3. maj 2016, pkt. 65:
at der meddeles tillæg til anlægsbevilling
at finansiering sker som foreslået
Udvalget for Teknik, 3. maj 2016, pkt. 65:
Fraværende: Steen Christensen og Lars Poulsen
Oversendes til Byrådet med anbefaling af godkendelse.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 89:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
76. F: Tilføjelse til VærdighedspolitikkenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Tilføjelse til Værdighedspolitikken
Beslutningstema
Ministeriets Bekendtgørelse i forhold til Værdighedspolitikken kræver, at Hedensted Kommune laver en tilføjelse til den vedtagne Værdighedspolitik.
Historik
- 11. januar 2016: Udvalget for Social Omsorg godkender udkastet til Værdighedspolitikken med mindre tekstjusteringer
- 1. februar 2016 godkender Udvalget for Social Omsorg Værdighedspolitikken og anvendelsen af midlerne.
- 8. februar 2016 indstiller PKØ, at Værdighedspolitikken og anvendelsen af midlerne godkendes i Byrådet
- 24. februar godkender Byrådet indstillingen.
Sagsfremstilling
Ministeriet udsender den 27. februar 2016 lovbekendtgørelse i forhold til Værdighedspolitik.
I følge denne skal Værdighedspolitikken forholde sig til alle 5 punkter:
- livskvalitet
- selvbestemmelse
- kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
- mad og ernæring
- en værdig død
Hedensted Kommune har ikke lavet politik for det sidste punkt: En værdig død.
Der er dialog med Ministeriet, som har givet Hedensted Kommune en forhåndstilkendegivelse. Den endelige bevilling af midlerne fra puljen afhænger af, at Værdighedspolitikken får tilføjet et afsnit om "Værdig død".
Der foreslås følgende ordlyd:
"Hedensted Kommune arbejder med at understøtte værdighed og selvbestemmelse for borgerne gennem hele livet og således også, når livet er ved at være slut.
I plejen er der fokus på at give den hjælp og støtte, som den døende og dennes pårørende har brug for.
Derudover er der etableret et samarbejde med frivillige organisationer i forhold til vågetjeneste.
Vågetjenesten medvirker til, at ingen behøver at dø alene. Vågetjenesten tilbyder at støtte og aflaste pårørende, så disse gives mulighed for at koble fra nogle timer."
Administrationen indstiller, 2. maj 2016, pkt. 64:
at tilføjelsen til Værdighedspolitikken godkendes.
Udvalget for Social Omsorg, 2. maj 2016, pkt. 64:
Godkendt.
Fraværende:
Hanne Grangaard og Bent Poulsen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 83:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Sendes til behandling i PKØ og Byråd. Seniorrådet orienteres om tilføjelsen til Værdighedspolitikken og den redigerede Værdighedspolitik offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen. Lov om social service § 81 a, stk. 2, i, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015, ændret ved lov nr. 171 af 27. februar 2016.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
- BILAGVærdighedspolitik
77. F: Aflysning af Lokalplan 1036 for et boligområde ved Museumsvej i GludKlik her for at folde ud og læse mere om F: Aflysning af Lokalplan 1036 for et boligområde ved Museumsvej i Glud
Beslutningstema
Ophævelse af Lokalplan 1036 for et boligområde ved Museumsvej i Glud
Økonomi
Ingen bemærkninger
Historik
Lokalplan 1036 blev vedtaget den 24. september 2008. Den gav mulighed for at bygge 8 boliger på små grunde. Hensigten var at opføre boligerne som et samlet projekt. Det er ikke sket. Derfor ønsker ejeren Lokalplan 1036 ophævet.
Sagsfremstilling
Byrådet har mulighed for, jf. planlovens § 33, at ophæve lokalplanen, når planlægningen for området ikke længere findes nødvendig. Herefter gælder alene kommuneplanens rammebestemmelser for området. Byggemulighederne vil blive reguleret af bygningsreglementet og Planlovens § 35 (landzonebestemmelser).
Lokalplanområdet er ubebygget.
Administrationen indstiller, 3. maj 2016, pkt. 59:
at Lokalplan 1036 for et boligområde ved Museumsvej i Glud ophæves
Udvalget for Teknik, 3. maj 2016, pkt. 59:
Fraværende: Steen Christensen
Anbefales godkendt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 9. maj 2016, pkt. 85:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Ophævelsen meddeles ejer og gennem PlansystemDK til Erhvervs- og Vækstministeren
Lovgrundlag
Lov om planlægning, LBK nr. 1529 af 23. november 2015, § 33, stk. 1, nr. 1
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
- BILAGBilag 1 Oversigtskort ophævelse lokalplan 1036
- BILAGBilag 2 Aflysning af Lokalplan 1036
- BILAGBilag 3 Screening for miljøvurdering_ophævelse af lokalplan 1036
78. F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Månedlig evaluering af integrationsindsatsen
Beslutningstema
Orientering om den månedlige evaluering af integrationsindsatsen for april måned 2016.
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
79. F: Konferencer med videreKlik her for at folde ud og læse mere om F: Konferencer med videre
Beslutningstema
Byrådet har vedtaget at såfremt der gives kørselsgodtgørelse til konferencer, kurser og møder mv. inden for et udvalgs arbejdsområde, skal udvalgets deltagelse have været optaget og godkendt som et punkt på udvalgets dagsorden. Der gives kørselsgodtgørelse til deltagelse i følgende konferencer.
- Politisk informationsmøde om budget 2017 for byrådsmedlemmer/medlemmer af Økonomiudvalg (Udvalget for Politisk Koordination & Økonomi) som afholdes i Horsens 13. juni i tidsrummet 15-17.00 (se vedhæftede fil). Tilmelding til mødet finder sted ved at sende en mail til Lise Wolff, e-mail: [email protected], senest den 8. juni 2016.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
80. OrienteringKlik her for at folde ud og læse mere om Orientering
Beslutningstema
- Opsamling månedsmøde april måned- Hvordan forventes regnskab 2016 at holde i forhold til budgettet?
- Ledelsesinformation byggeservice april 2016
- Status over byggegrunde
- Orienteringsskrivelse fra Kommunernes Landsforening (KL) om økonomiforhandlingerne 2017
Beslutning
Til efterretning.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen
Bilag
- BILAGMånedsopf april 2016 byråd.pdf
- BILAGByggesager - april 2016.pdf
- BILAGStatus byggegrunde pr. 21. april 2016
- BILAGOrientering fra KL om økonomiforhandlingerne 2017
81. Lukket punkt- ejendom - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt- ejendom
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Hans Kristian Skibby, Johnny Sørensen